علوم مهندسی مکانیک، هوافضا و مهندسی پزشکی

از اقدامات اصلاحی با توجه به نتایج ارزیابی های ارگونومیک

eghamate_eslahi_ba_tavajoh_be_ergonomi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “از اقدامات اصلاحی با توجه به نتایج ارزیابی های ارگونومیک”

از اقدامات اصلاحی با توجه به نتایج ارزیابی های ارگونومیک

اسلاید 1: مثالهایی از اقدامات اصلاحی با توجه به نتایج ارزیابی های ارگونومیک

اسلاید 2: مثال (معادله NIOSH)

اسلاید 3:

اسلاید 4: پیشنهادات اصلاحیافزایش HM: نزدیکتر کردن چرخ دستی به فرد باعث کاهش H هم در مبدا و هم در مقصد شده و در نتیجه HM را افزایش می دهد.افزایش VM: بالا آوردن ارتفاع محل قرار گرفتن رول کاغذ در مقصد باعث افزایش V و در نتیجه افزایش VM می شود.افزایش CM: بهبود وضعیت جفت شدن دست با بار CM را به یک نزدیک می کند.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 5:

اسلاید 6: مثال (معادله NIOSH)

اسلاید 7:

اسلاید 8: پیشنهادات اصلاحیافزایش HM: نزدیکتر کردن چرخ دستی به فرد باعث کاهش H هم در مبدا شده و در نتیجه HM را افزایش می دهد.افزایش AM: کاهش زاویه عدم تقارن با هدف افزایش AM. افزایش VM: بالا آوردن ارتفاع محل قرار گرفتن کیسه ها در مبدا باعث افزایش V و در نتیجه افزایش VM می شود.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 9: مثال (معادله NIOSH)

اسلاید 10:

اسلاید 11: پیشنهادات اصلاحیافزایش HM: نزدیکتر کردن چرخ دستی به فرد باعث کاهش H هم در مبدا و هم در مقصد شده و در نتیجه HM را افزایش می دهد.افزایش FM: کاهش تکرار بلند کردن بار با هدف افزایش FM.افزایش VM: بالا آوردن ارتفاع محل قرار گرفتن سینی ظروف در مقصد باعث افزایش V و در نتیجه افزایش VM می شود.افزایش VM و DM در مبدا با کاهش ارتفاع سینی ظروف در مبدا. افزایش AM: کاهش زاویه عدم تقارن با هدف افزایش AM. در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 12:

اسلاید 13: مثال (معادله NIOSH)

اسلاید 14:

اسلاید 15: پیشنهادات اصلاحیافزایش HM: نزدیکتر کردن جعبه ها به بدن فرد باعث کاهش H در مبدا شده و در نتیجه HM را افزایش می دهد.افزایش VM: کاهش ارتفاع ردیف بالایی و افزایش ارتفاع ردیف پایینی در مبدا باعث افزایش VM می شود.افزایش FM: کاهش تکرار بلند کردن بار با هدف افزایش FM.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 16: مثال (معادله NIOSH)

اسلاید 17:

اسلاید 18: پیشنهادات اصلاحیافزایش HM: کاهش فاصله بار به بدن فرد از طریق کوچکتر کردن اندازه جعبه باعث کاهش H در مبدا وظیفه 1 شده و در نتیجه HM را افزایش می دهد.افزایش VM: افزایش ارتفاع بار در وظیفه 2 در مبدا و مقصد باعث افزایش VM می شود.افزایش CM: بهبود وضعیت جفت شدن دست با بار در وظیفه یک CM را به یک نزدیک می کند.بیشترین فشار بر کارگر در وظیفه یک جایی که او رول را از روی میز بلند کرده و در داخل جعبه می گذارد. اگر کارگر در انتهای میز بایستد بدون بلند کردن رول می تواند آنرا به داخل جعبه هدایت کند و بعد جعبه را به پالت منتقل نماید.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 19:

اسلاید 20: مثال (WISHA)کارگری باری به وزن 15 کیلوگرم را از ناحیه ای با فاصله ی بیش از 25 سانتی متر در جلو بدن و در ارتفاع کمر تا شانه بلند می‌کند. فرکانس بلند کردن بار برابر با یکبار در دقیقه و این فعالیت در یک شیفت کار بین یک تا دو ساعت استمرار می یابد. هنگام بلند کردن بار چرخش کمر کارگر بیش از 45 درجه می باشد. فرض کنید که 15 کیلوگرم بیشترین وزن باری است که توسط فرد در بدترین وضعیت بدنی بلند مي شود. با توجه به این سناریو، ارزیابی این فعالیت با روش WISHA مشخص می سازد که حد مجاز بلند کردن بار در این فعالیت 13/77 کیلوگرم می باشد. این در حالی است که کارگر باری به وزن 15 کیلوگرم را بلند می‌نماید. با توجه به اینکه وزن بار بلند شده بیش از حد مجاز بار می باشد، لذا شرایط از نظر ارگونومیک نامطلوب ارزیابی می شود و احتمال آسیب ناحیه کمر تحت شرایط مذکور در این کارگر وجود دارد.

اسلاید 21:

اسلاید 22: پیشنهادات اصلاحیکاهش وزن باری که بلند می شود.نزدیکتر کردن بار به بدن.کاهش فرکانس بلند کردن بار.حذف پیچش و چرخش هنگام بلند کردن بار.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 23: مثال (Pushing)کارگر مردی یک چرخ دستی که ارتفاع دسته آن برابر با 95 سانتی متر از سطح زمین است را با فرکانس یک دفعه در هر 2 دقیقه در مسافت 7/6 متر هل می‌دهد. چنانچه منظور این باشد که نیروی اعمالی برای 90 درصد کارگران مناسب بوده و مجاز دانسته شود، مقادیر نیروی اولیه و نیروی پیوسته بترتیب برابر با 23 و 13 کیلوگرم بدست می‌آید. فرض کنید که دستگاه دینامومتر برای نیروی اولیه و نیروی پیوسته بترتیب مقادیر 25 و 15 کیلوگرم را نشان می‌دهد. بدین ترتیب می توان چنین گفت که شرایط برای تمام 90 درصد جمعیت هدف مناسب نبوده و فشار وارده بر فرد/افراد ممکن است منجر به آسیبهای اسکلتی- عضلانی شوند.

اسلاید 24:

اسلاید 25: پیشنهادات اصلاحیکاهش وزن باری که بر روی چرخ دستی قرار می گیرد.کاهش وزن چرخ دستی بدون بار.بهبود وضعیت چرخهای چرخ دستی.کاهش فرکانس هل دادن.کاهش مسافت هل دادن.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 26: مثال (Pulling)کارگر مردی یک چرخ دستی که ارتفاع دسته آن برابر با 144 سانتی متر از سطح زمین است را با فرکانس یک دفعه در هر 5 دقیقه در مسافت 15/2 متر می کشد. چنانچه منظور این باشد که نیروی اعمالی برای 90 درصد کارگران مناسب بوده و مجاز دانسته شود، مقادیر نیروی اولیه و نیروی پیوسته بترتیب برابر با 16 و 10 کیلوگرم بدست می‌آید. فرض کنید که دستگاه دینامومتر برای نیروی اولیه و نیروی پیوسته بترتیب مقادیر 20 و 15 کیلوگرم را نشان می‌دهد. بدین ترتیب می توان چنین گفت که شرایط برای تمام 90 درصد جمعیت هدف مناسب نبوده و فشار وارده بر فرد/افراد احتمالاً منجر به آسیبهای اسکلتی- عضلانی می‌شوند.

اسلاید 27:

اسلاید 28: پیشنهادات اصلاحیتغییر فعالیت از کشیدن به هل دادن.کاهش وزن باری که بر روی چرخ دستی قرار می گیرد.کاهش وزن چرخ دستی بدون بار.بهبود وضعیت چرخهای چرخ دستی.چنانچه نتوان فعالیت را به هل دادن تغییر داد، کاهش ارتفاع دسته چرخ دستی.کاهش فرکانس کشیدن بار.کاهش مسافت کشیدن بار.در برخی مواقع طراحی مجدد شرایط کار و انجام اصلاحات امکانپذیر نمی باشد. در چنین مواردی استفاده از روشها و وسایل مکانیکی می تواند مفید باشد. انجام کار بوسیله چند کارگر نیز می تواند ریسک آسیب را کاهش دهد.

اسلاید 29: مثال (RULA)

اسلاید 30:

اسلاید 31: پیشنهادات اصلاحیامتياز گروه B (پوسچر گردن، تنه و پاها) بالا مي‌باشد (برابر با 6)، بنابراين اقدام‌هاي اصلاحي مي‌بايست بر روي كاهش اين امتياز متمركز شود و تدابيري براي بهبود پوسچر گردن، تنه و پاها كه به شدت از حالت طبيعي انحراف دارند انجام گردد. طراحی میز و صندلی مخصوص می تواند به بهبود امتیاز گروه B و کاهش ریسک کمک کند.

اسلاید 32: مثال (REBA)

اسلاید 33:

اسلاید 34: پیشنهادات اصلاحیامتياز اندامهای گروه A (پوسچر گردن، تنه و پاها) بالا مي‌باشد (برابر با 8)، بنابراين اقدام‌هاي اصلاحي مي‌بايست بر روي كاهش اين امتياز متمركز شود و تدابيري براي بهبود پوسچر گردن، تنه و پاها كه به شدت از حالت طبيعي انحراف دارند انجام گردد. افزایش ارتفاع میز کار و حتی استفاده از صندلی بلند یا کرسی که سطح نشستنگاه آن به سمت جلو شیب دارد می تواند به بهبود امتیاز گروه B و کاهش ریسک کمک کند.

اسلاید 35: مثال (QEC)ارزیابی به روش QEC در کارگری که دارای فعالیت دارای حمل دستی بار می باشد به شرح زیر است:

اسلاید 36:

اسلاید 37: نتیجه ارزیابی:امتیاز ناحیه کمر: 52 سطح مواجهه ناحیه کمر: 93%امتیاز ناحیه شانه/بازو: 44 سطح مواجهه ناحیه شانه/بازو : 79%امتیاز ناحیه مچ دست/دست : 38 سطح مواجهه ناحیه مچ دست/دست : 83%امتیاز ناحیه گردن: 14 سطح مواجهه ناحیه گردن: 78%امتياز مواجهه در كل بدن: 148 سطح مواجهه در كل بدن: 84% با توجه به نتایج ارزیابی سطح مواجهه در نواحی کمر و شانه/بازو بسیار بالا و در نواحی مچ دست/دست و گردن بالاست.

اسلاید 38: پیشنهادات اصلاحیبا توجه به نتایج ارزیابی، اقدامات اصلاحی می بایست بر روی نواحی کمر و شانه/بازو متمرکز شود و سپس نواحی مچ دست/دست و گردن.با توجه به فرمهای ارزیابی تکمیل شده، بهبود پوسچر کمر و کاهش وزن بار باید در اولویت قرار گیرد.حرکات تکراری شانه/بازو نیز باید کاهش یابد.بهبود پوسچر مچ دست/دست و گردن باید مورد توجه قرار گیرد.مدت زمان فعالیت حمل دستی بار در یک شیفت کاری باید کاهش یابد.برای کاهش اعمال نیرو بوسیله دستان باید تدبیری اندیشیده شود.

اسلاید 39: مثال (ROSA)فردی در محیط کار دفتری خود با استفاده از روش ROSA، مورد ارزیابی قرار گرفته است و امتیازات زیر از نواحی مختلف به دست آمده است. لازم به ذکر است که فرد مورد نظر بیش از 4 ساعت بطور متناوب از صندلی، مانیتور، موس و صفحه کلید و کمتر از 1 ساعت به‌طور متناوب از تلفن در طول روز استفاده می‌کند.

اسلاید 40:

اسلاید 41: امتیاز نهاییROSA در این مثال برابر با 6 به دست آمده است که در سطح اولویت اقدام اصلاحی 2 قرار می‌گیرد. این مطلب بدان معناست که ارزیابی بیشتر ایستگاه کاری باید سریعاً انجام شود.

اسلاید 42: پیشنهادات اصلاحیبا توجه به نتایج ارزیابی، اقدامات اصلاحی می بایست بر روی صندلی (ارتفاع، عمق، دسته و پشتی)، صفحه کلید و ماوس متمرکز شود.

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان