علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

استاندارد حسابداری شماره ۴: حسابداری ذخایر، بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی

standarde_hesabdari_shomare_4

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استاندارد حسابداری شماره ۴: حسابداری ذخایر، بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی”

استاندارد حسابداری شماره ۴: حسابداری ذخایر، بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی

اسلاید 1: 1استاندارد حسابداري شماره 4 حسابداري ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی

اسلاید 2: 2دامنه کاربرداین استاندارد باید توسط کلیه واحدهای تجاری برای حسابداری ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی، به استثنای موارد زیر، بکار رود:الف. قراردادهایی که به موجب آن هیچ یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکرده اند یا هر دو طرف طبق قرارداد بخشی از تعهداتشان را متناسبا انجام داده اند، مگر در مواردی که قرارداد زیانبار باشد، وب . آنچه که مشمول سایر استانداردهای حسابداری است.

اسلاید 3: 3ذخیرهنوعی بدهی است که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آن توام با ابهام نسبتا قابل توجه است.

اسلاید 4: 4بدهیعبارت از تعهد انتقال منافع اقتصادی توسط واحد تجاری، ناشی از معاملات یا سایر رویدادهای گذشته است.

اسلاید 5: 5تعهد قانونیتعهدی است که از قرارداد یا الزامات قانونی ناشی می شود.

اسلاید 6: 6تعهد عرفیتعهدی است ناشی از اقدامات واحد تجاری در مواردی که واحد تجاری با توجه به نحوه عمل خود در گذشته، سیاستهای اعلام شده یا آئین نامه های جاری کاملا مشخص، به سایر اشخاص نشان داده است که مسئولیتهای خاصی را خواهد پذیرفت، و در نتیجه، واحد تجاری انتظاری بجا برای آنها ایجاد کرده است که مسئولیتهای خود را ایفا خواهد کرد.

اسلاید 7: 7تفاوت ذخایر و سایر بدهیهادر مورد مبلغ و زمان تسویه ذخایر ابهام وجود دارد در حالیکه در مورد مبلغ یا زمان تسویه سایر بدهیها ابهام به این شدت نمی باشد.

اسلاید 8: 8تفاوت ذخایر و بدهیهای احتمالی

اسلاید 9: 9شناخت ذخایرذخیره باید در صورت احراز معیارهای زیر شناسایی شود:الف. واحد تجاری تعهدی فعلی (قانونی یا عرفی)دارد که در نتیجه رویدادی درگذشته ایجاد شده است،ب . خروج منافع اقتصادی برای تسویه تعهد محتمل باشد، وج . مبلغ تعهد به گونه ای اتکاپذیر قابل برآورد باشد.

اسلاید 10: 10تعهد فعلیدر موارد بسیار نادر، وجود تعهد فعلی روشن نیست. در این موارد، چنانچه با در نظر گرفتن تمام شواهد در دسترس، احتمال وجود تعهد فعلی در تاریخ ترازنامه بیشتر باشد، چنین فرض می شود که یک رویداد گذشته تعهد فعلی را بوجود آورده است.

اسلاید 11: 11ابهام در مورد وجود تعهد فعلیدر این موارد واحد تجاری با در نظر گرفتن تمام شواهد در دسترس، وجود تعهد فعلی را در تاریخ ترازنامه مشخص می کند. بر اساس این شواهد:الف. اگر احتمال وجود تعهد فعلی در تاریخ ترازنامه بیشتر باشد، با شرط احراز معیارهای شناخت، واحد تجاری ذخیره شناسایی می کند،وب . در صورتی که به احتمال زیاد، تعهد فعلی در تاریخ ترازنامه وجود نداشته باشد، واحد تجاری یک بدهی احتمالی را افشا می کند، مگر اینکه امکان خروج منافع اقتصادی بعید باشد.

اسلاید 12: 12رویداد تعهدآوررویداد گذشته ای است که تعهدی قانونی یاعرفی ایجاد می کند به گونه ای که واحد تجاری ملزم به تسویه آن باشد. بعبارتی:الف. الزام قانونی برای تسویه تعهد وجود داشته باشد، یاب . در مورد تعهد عرفی، هنگامی که رویداد مورد نظر انتظاراتی بجا مبنی بر ایفای تعهد واحد تجاری در اشخاص دیگر ایجاد کند.

اسلاید 13: 13شناسایی ذخیرهتنها تعهداتی که ناشی از رویدادهای گذشته و مستقل از اقدامات آتی واحد تجاری است، بعنوان ذخیره شناسایی می شود. نمونه:مخارج پاکسازی تخریب غیرقانونی محیط زیستبرای مخارجی که در آینده برای فعالیتهای آتی تحمل می شود، ذخیره ای شناسایی نمی شود.

اسلاید 14: 14تاثیر قوانین جدید یا اقدامات واحد تجاری بر ایجاد تعهدرویدادی که در زمان وقوع ایجاد تعهد نمی کند، ممکن است مدتی بعد بدلیل تغییر قانون و یا اقدام واحد تجاری که منجر به ایجاد تعهد عرفی می شود، تعهدی ایجاد کند. اما ایجاد چنین خسارتی هنگامی به رویداد تعهدآور تبدیل می شود که قانون جدیدی جبران خسارت موجود را الزامی کند یا واحد تجاری مسئولیت جبران خسارت را در مقابل عموم بپذیرد. نمونه: زمانی که محیط زیست تخریب می شود، تعهدی برای جبران آن وجود نداشته باشد.

اسلاید 15: 15محتمل بودن خروج منافع اقتصادیخروج منافع اقتصادی در صورتی محتمل تلقی می شود که احتمال وقوع رویداد بیش از عدم وقوع آن باشد.چنانچه وجود تعهد فعلی محتمل نباشد، واحد تجاری آن را به عنوان بدهی احتمالی افشا می کند مگر اینکه امکان خروج منافع اقتصادی بعید باشد.

اسلاید 16: 16برآورد اتکاپذیر تعهدبه جز در موارد بسیار نادر، واحد تجاری قادر است طیفی از نتایج ممکن را مشخص کند و بنابراین می تواند برای شناخت ذخیره، تعهد را به گونه ای اتکاپذیر برآورد کند.در موارد بسیار نادر که تعیین مبلغ بدهی از طریق برآورد اتکاپذیر میسر نیست، این بدهی بعنوان بدهی احتمالی افشا می شود.

اسلاید 17: 17بدهی احتمالیالف. تعهدی غیرقطعی است که از رویدادهای گذشته ناشی می شود و وجود آن تنها از طریق وقوع یا عدم وقوع یک یا چند رویداد نامشخص آتی که بطور کامل در کنترل واحد تجاری نیست، تایید خواهد شد، یاب . تعهدی فعلی است که از رویدادهای گذشته ناشی می شود اما بدلایل زیر شناسایی نمی شود:خروج منافع اقتصادی برای تسویه تعهد محتمل نیست.مبلغ تعهد را نمی توان با قابلیت اتکای کافی اندازه گیری کرد.

اسلاید 18: 18تعهد مشترکاگر واحد تجاری در قبال یک تعهد مسئولیت داشته باشد، آن بخش از تعهد که انتظار می رود توسط سایر اشخاص ایفا شود، بدهی محسوب می گردد.

اسلاید 19: 19تغییر بعدی در وضعیت بدهی احتمالیچنانچه خروج منافع اقتصادي آتي براي اقلامي‌که قبلاً به عنوان بدهي احتمالي تلقي شده‌اند، محتمل شود، در صورتهاي مالي دوره‌اي که میزان احتمال در آن تغییر می‌کند، ذخيره شناسايي مي‌شود (مگر در شرايط بسيار نادری که برآورد اتکاپذير ممکن نباشد).

اسلاید 20: 20دارایی احتمالییک دارایی غیرقطعی است که از رویدادهای گذشته ناشی می شود و وجود آن تنها از طریق وقوع یا عدم وقوع یک یا چند رویداد نامشخص آتی که بطور کامل در کنترل واحد تجاری نیست، تایید خواهد شد.

اسلاید 21: 21داراييهاي احتماليداراييهاي احتمالي در صورتهاي مالي شناسایي نمي‌شود، زيرا ممکن است منجر به شناخت درآمدي ‌شود که هرگز تحقق نيابد. دارايي احتمالي زماني افشا مي‌شود که ورود منافع اقتصادي محتمل باشد.

اسلاید 22: 22اندازه‌گيري بهترين برآوردمبلغ شناسايي شده بعنوان ذخيره بايد بهترين برآورد از مخارجي باشد که براي تسويه تعهد فعلي در تاريخ ترازنامه لازم است.بهترين برآورد از مخارج لازم براي تسويه تعهد فعلي، مبلغي است که واحد تجاری به طور منطقی لازم است براي تسويه تعهد یا انتقال به شخص ثالث در تاريخ ترازنامه بپردازد.

اسلاید 23: 23اندازه‌گيري بهترين برآوردنتايج و آثار مالي رويدادها، از طريق قضاوت مديريت واحد تجاري باتوجه به تجربيات گذشته در‌مورد رویدادهای مشابه و در بعضي موارد، گزارش کارشناسان مستقل برآورد مي‌شود.

اسلاید 24: 24اندازه‌گيري ارزش مورد انتظار نحوه برخورد با ابهام حاکم بر شناسايي ذخيره، به شرايط مرتبط با آن بستگي دارد. چنانچه ذخيره‌اي که اندازه‌گيري مي‌شود مربوط به اقلام متعددی باشد، تعهد از طريق تعيين وزن هر يک از پيامدهاي ممکن با توجه به احتمال وقوع آنها برآورد مي‌شود. اين روش آماري برآورد، ” ارزش مورد انتظار “ ناميده مي‌شود.

اسلاید 25: 25اندازه‌گيري ریسک و ابهامریسک و ابهام حاکم بر بسياري از رويدادها و شرايط بايد در دستيابي به بهترين برآورد ذخيره در نظر گرفته شود.ریسک بيانگر تغيير‌پذيري نتايج است. تعدیل ریسک ممکن است مبلغ بدهي را افزايش دهد.

اسلاید 26: 26اندازه‌گيري ارزش فعليهنگامي که اثر ارزش زماني پول با اهميت است، مبلغ ذخيره بايد معادل ارزش فعلي مخارج مورد انتظار لازم براي تسويه تعهد باشد.با توجه به مشکلات عملی تعیین نرخهای تنزیل متفاوت و به‌منظور ایجاد یکنواختی در شیوه محاسبه ارزش فعلی بدهی بلندمدت، توصیه می‌شود از نرخ بازده بدون ریسک، مانند نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانکی یا نرخ اوراق مشارکت دولتی، استفاده ‌شود.

اسلاید 27: 27اندازه‌گيري رويدادهاي آتياگر شواهد عيني کافي وجود داشته باشد که رويدادهاي آتي مؤثر برمبلغ موردنياز براي تسويه تعهد، رخ خواهد داد، اين رويدادها بايد در تعيين مبلغ ذخيره در نظرگرفته شود.رويدادهاي آتي مورد انتظار ممکن است در اندازه‌گيري ذخاير اهميت ويژه‌اي داشته باشد. براي نمونه، ممکن است اين اعتقاد وجود داشته باشد که مخارج برچيدن يک کارگاه در پايان عمر آن به‌دليل تغييرات آتي فناوري برچیدن، کاهش يابد. دراین حالت، مبلغ ذخیره با توجه به تمام شواهد موجود درمورد فناوري قابل دسترس درزمان برچيدن، برآورد می‌شود.

اسلاید 28: 28اندازه‌گيري واگذاري مورد انتظار دارايیهاسود ناشي از واگذاري مورد انتظار داراييها در اندازه‌گيري ذخيره درنظر گرفته نمي‌شود، حتي اگر واگذاري مورد انتظاررابطه نزديکي با رويدادي داشته باشد که منجر به ايجاد ذخيره مي‌شود. واحد تجاري سود ناشي از واگذاري مورد انتظار داراييها را در‌ زمان تعيين شده مطابق استاندارد حسابداري مرتبط با دارايي مورد نظر شناسايي مي‌کند.

اسلاید 29: 29جبران مخارجچنانچه انتظار رود تمام يا بخشي از مخارج مورد نياز براي تسويه ذخيره توسط شخص ديگري جبران شود، اين مبلغ تنها زماني بعنوان يک دارايي جداگانه شناسايي مي‌شود که جبران آن پس از تسویه تعهد توسط واحد تجاری تقريباً قطعي باشد. مبلغ شناسايي شده براي جبران مخارج نبايد بيش از مبلغ ذخيره باشد.در  صورت سود و زیان می‌توان هزينه مرتبط با يک ذخيره را پس از کسر مبلغ شناسايي شده براي جبران مخارج ارائه کرد.

اسلاید 30: 30اندازه‌گيري تغيير ذخايرذخاير بايد در پايان هردوره مالي بررسي و براي نشان‌دادن بهترين برآورد جاري تعديل شود. هرگاه خروج منافع اقتصادي براي تسويه تعهد، ديگر محتمل نباشد، ذخيره بايد برگشت داده ‌شود.درمواردي که برای تعیین مبلغ ذخیره از تنزیل استفاده می شود، مبلغ دفتري ذخیره در هر دوره با گذشت زمان افزايش مي‌يابد. اين افزايش بعنوان هزينه مالي شناسايي مي‌شود.

اسلاید 31: 31اندازه‌گيري استفاده از ذخايرذخيره بايد تنها براي مخارجي استفاده شود که در اصل براي آن شناسايي شده است.تنها مخارجي که با ذخيره اوليه مرتبط است از آن کسر مي‌شود. کسر مخارج از ذخيره‌اي که در ابتدا با هدف ديگري شناسايي شده است باعث مي‌شود تا آثار دو رويداد متفاوت پنهان بماند .

اسلاید 32: 32بکارگيري قواعد شناخت و اندازه‌گيري زيانهاي عملياتي آتيبابت زيانهاي عملياتي آتي نبايد ذخيره‌اي شناسايي شود.زيانهاي عملياتي آتي با تعريف بدهي مطابقت ندارد و حائز معيارهاي کلي شناخت ذخاير نمی‌باشد.انتظار وقوع زيانهاي عملياتي آتي ممکن است بيانگر کاهش ارزش برخی داراييهاي عملياتي باشد. واحد تجاري لازم است موضوع کاهش ارزش اين داراييها را مورد توجه قرار دهد.

اسلاید 33: 33قرارداد زیانبارقراردادی است که مخارج غیرقابل اجتناب آن برای ایفای تعهدات ناشی از قرارداد، بیش از منافع اقتصادی مورد انتظار آن قرارداد است.مخارج غيرقابل ‌اجتناب قرارداد عبارت از حداقل خالص مخارج خروج از قرارداد يعني اقل ” زیان ناشی از اجرای قرارداد“ و ” مخارج جبران خسارت ناشی از ترک قرارداد“ است.

اسلاید 34: 34بکارگيري قواعد شناخت و اندازه‌گيري قراردادهاي زيانباردر صورتي که واحد تجاري قرارداد زيانبار داشته باشد، تعهد فعلي مربوط به زیان قرارداد بايد به عنوان ذخيره شناسايي شود.قبل از ایجاد ذخيره‌ براي يک قرارداد زيانبار، واحد تجاري زيان کاهش ارزش داراييهاي اختصاص یافته به آن قرارداد را شناسايي مي‌کند.

اسلاید 35: 35تجدید ساختاربرنامه ای است که توسط مدیریت طراحی و کنترل می شود و در دامنه فعالیت واحد تجاری و یا شیوه انجام آن فعالیت، تغییرات با اهمیتی ایجاد می کند.

اسلاید 36: 36نمونه‌هايي از رويدادهاي مشمول تعريف تجديد ساختار الف. فروش يا توقف يک فعاليت تجاری،ب. بستن مکان فعاليت تجاري در يک کشور يا منطقه يا تغيير مکان فعاليتهاي تجاري از يک کشور يا منطقه به کشور يا منطقه ديگر، ج. تغيير ساختار مديريت، براي نمونه، حذف يک لايه از مديريت، ود. تجديد سازمان اساسي که اثر با اهميتي بر ماهيت و محور عمليات واحد تجاري دارد.

اسلاید 37: 37شناسایی ذخیره برای مخارج تجدید ساختاربراي مخارج تجديد ساختار تنها در صورتي ذخيره شناسايي مي‌شود که معيارهاي عمومي شناخت ذخاير (اسلاید شماره 10) احراز شود.

اسلاید 38: 38شرایط وجود تعهد عرفی در مورد تجدید ساختارالف. طرح تفصيلي مصوب براي تجديد ساختار داشته باشد که حداقل موارد زير در آن مشخص شده باشد: 1 . فعاليت تجاری موردنظر،2. مکان‌هاي اصلي متاثر از تجديد ساختار،3 . مکان، کارکرد و تعداد تقريبي کارکناني که براي خاتمه خدمت آنها مزایایی پرداخت خواهد شد،4 . مخارجي که تحمل خواهد شد، و5 . زمان اجراي طرح، وب. با شروع اجراي طرح يا اعلام ويژگيهاي اصلي آن به اشخاصي که از آن متاثر مي‌شوند، در آنها انتظاري بجا ايجاد کند که تجديد ساختار انجام خواهد شد.

اسلاید 39: 39برخی از شواهد لازم مبنی بر شروع طرح تجدید ساختارپیاده سازی ماشین آلاتفروش داراییهااعلام عمومی ویژگیهای اصلی طرح

اسلاید 40: 40تجدید ساختار قبل از پایان دوره مالیتصميم ارکان صلاحیتدار واحد تجاری براي تجديد ساختار قبل از پایان دوره مالی، موجب تعهد عرفي در تاريخ ترازنامه نمي‌شود، مگر اینکه واحد تجاری قبل از تاریخ ترازنامه : الف. طرح تجديد ساختار را شروع کرده باشد، ياب. ويژگيهاي اصلي طرح را به اشخاص متأثر از آن به‌گونه‌اي اعلام کرده باشد که در آنها انتظاري بجا مبني بر انجام تجديد ساختار توسط واحد تجاري بوجود آيد.

اسلاید 41: 41تجدید ساختار قبل از پایان دوره مالیچنانچه واحد تجاری تنها بعد از تاریخ ترازنامه اجرای طرح تجدید ساختار را آغاز کند یا ویژگیهای اصلی آن را برای اشخاص متاثر از آن اعلام نماید، در این شرایط اگر تجديد ساختار با اهمیت باشد و عدم افشاي آن بر تصمیمات اقتصادی استفاده‌کنندگان برمبنای صورتهای مالی تاثير گذارد، افشاي آن ضروري است.

اسلاید 42: 42فروش تمام یا بخشی از فعالیت تجاریالف. در رابطه با فروش تمام یا بخشی از فعالیت تجاری، هیچ‌گونه تعهدی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه واحد تجاری به موجب یک قرارداد فروش ملزم به فروش باشد.ب . هنگامی که فروش فعالیت تجاری بخشی از تجدید ساختار تلقی میشود:داراییهای آن فعالیت از نظر کاهش ارزش بررسی میشود.تعهد عرفی ممکن است از سایر بخشهای تجدیدساختار ناشی شود قبل از آنکه قرارداد فروش الزام آور منعقد گردد.

اسلاید 43: 43ذخیره تجدید ساختارذخيره تجديد ساختار بايد تنها شامل مخارج مستقيم ناشي از تجديد ساختار باشد يعني آن مخارجي که هم براي تجديد ساختار ضروري است و هم به فعاليتهاي جاری واحد تجاري مربوط نباشد.

اسلاید 44: 44الف. بازآموزي يا جابجايي کارکنان دائم،ب. بازاريابي، ياج. سرمايه‌گذاري در سيستم‌ها و شبکه‌هاي توزيعي جديد.اين مخارج با اداره فعاليتهاي تجاري در آينده مرتبط است و بدهي ناشی از تجديد ساختار در تاریخ ترازنامه نیست. چنين مخارجي مستقل از تجديد ساختار شناسايي مي‌شود.ذخيره تجديد ساختار شامل مخارجي نظير موارد زير نيست:

اسلاید 45: 45زيانهاي عملياتي آتیبراي زيانهاي عملياتي آتی قابل تشخيص‌تا تاريخ تجديد ساختار ذخيره منظور نمي‌شود مگر اينکه مربوط به قراردادي زيانبار باشد.سود حاصل از واگذاري داراييهاسود حاصل از واگذاري داراييها در اندازه‌گيري ذخيره تجديد ساختار در نظر گرفته نمي‌شود، حتي اگر فروش داراييها بخشي از تجديد ساختار تلقي شود.

اسلاید 46: 46افشاواحد تجاري بايد گردش هر طبقه از ذخاير را به‌شرح زير افشا کند:الف. مبلغ دفتري ابتدا و پایان دوره،ب . ذخاير ايجاد شده طي دوره، شامل افزايش ذخاير موجود،ج. مبالغ استفاده شده (مخارج تأمین شده از محل ذخیره) طی دوره،د. مبالغ استفاده نشده برگشتي طي دوره، وﻫ . افزايش مبالغ تنزيل شده طي دوره ناشي از گذشت زمان و اثر هرگونه تغيير در نرخ تنزيل.ارائه اطلاعات مقايسه‌اي الزامی نیست.

اسلاید 47: 47افشاواحد تجاري بايد براي هر طبقه از ذخاير موارد زير را افشا کند:الف. شرح مختصري از ماهيت تعهد و زمان‌بندي مورد انتظار براي خروج منافع اقتصادي،ب. موارد ابهام مربوط به مبلغ يا زمان‌بندي خروج منافع اقتصادي و درصورت ضرورت، افشاي کافی در‌مورد مفروضات اصلي مربوط به رویدادهای آتی، وج. مبلغ مخارج قابل جبران و دارایی شناسایی شده بابت جبران این مخارج.

اسلاید 48: 48افشاواحد تجاري بايد براي هر طبقه از بدهيهاي احتمالي در تاريخ ترازنامه، شرح مختصري از ماهيت بدهي احتمالي و موارد زیر را در صورت امکان افشا کند، مگر اينکه امکان هرگونه خروج منافع اقتصادي براي تسويه بعيد باشد :الف. برآورد اثر مالي آن،ب. موارد ابهام مربوط به مبلغ يا زمان‌بندي خروج منافع اقتصادي، وج. امکان هرگونه جبران مخارج.

اسلاید 49: 49افشاچنانچه ورود منافع اقتصادي محتمل باشد، واحد تجاري بايد شرح مختصري از ماهيت داراييهاي احتمالي در تاريخ ترازنامه و درصورت امکان، برآوردي از اثر مالي آنها که بااستفاده از اصول مربوط به ذخاير اندازه‌گيري شده‌اند را افشا نمايد.

اسلاید 50: 50افشادر موارد بسيار نادر، افشاي تمام يا بخشي از اطلاعات درخصوص ذخيره، بدهي احتمالي يا دارايي احتمالي مربوط به دعاوی له یا علیه واحد تجاری ممکن است به موقعيت واحد تجاري لطمه‌اي جدي وارد کند. در چنين مواردي، لازم نيست واحد تجاري اطلاعات یاد شده را افشا کند، اما بايد ماهيت کلي اين دعاوي را همراه با دليل عدم افشاي اطلاعات بيان کند.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید