صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه
"والدین و معلمان با کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان میتوانند شاهد نتایج
بهتری در فرزندان خود باشند؛ چرا که در بسیاری مواقع کودکان علی رغم اینکه
آمادگی بالایی برای امتحانات خود دارند, به خاطر اضطراب و استرس. عملکرد
واقعی خود را نشان نمیدهند. استرس کودکان اغلب به خاطر ارزیابیها و
باورهای غلط ۳ از امتحان و نتلیج مربوط به آن است. دانش آموزان با اطلاع از
نحوه برخورد با شرایط استرس زا میتوانند با ذهنی روشن و اطمینان به خود
وارد جلسه امتحان بشوند. حتی اگر در جلسه دچار اضطراب شدند با راهکارهایی
که ذر ادامه متن به آن پرداختهايم میتوانند. به آرامش اولیه بازگردند. مشاوره
کنترل استرس به Law برای کاربرد بهتر روش ها و موثرتر شدن شیوهها پاری
میرساند.
صفحه 4:
*بعضي از افراد در این موقعیتها کنترل خود را از دست مي دهند و دچار
مشكلاتي اعم از جسماني , رفتاري و شناختي مي شود و در نتیجه اضطراب
در عملکرد تحصيلي آنها تاثیر مي گذارد و مشكلاتي براي آنها فراهم مي
Day ی باب سک وا در اسان کي شود اسطرات يل غلك
تما وا رو رز رت ای گام ۱
ونگراني به حدي مي رسد که بیشتر بازدارنده مي شود تا برانگیزاننده و
عملکرد فرد را تحت الشعاع قرار داده و آن را کاهش مي دهد دیگر يك حالت
صفحه 5:
۱
72
ia نا
صفحه 6:
*یادگیری انسان و عوامل موثر بر آن موضوع قابل توجهی است.امروز ثابت
شده است آشنایی با روش و رموز گذرانیدن امتحان بیشتر از فراگیران
مطالب درسی در کسب موفقیت امتحان دهندگان تاثیر دارد.به عبارت دیگر در
دنیا ی امروز آماده شدن امتحان دهنده با فراگیری مطالب درسی و زیرکی
وى براى كسب موفقیت حاصل نمى شود بلکه آمادکی شخصی از نظر روانی
نيز داراى ارزش زياد و غير قابل انكارى است كه نبايد دور از نظر داشت.
صفحه 7:
کار ای اصطرای یک موصوع روانی وروی بر افران ای اس و
اجتماع با آن سر و کار دارند پس یک موضوع اچتماعی است.اضطراب بر رو و
جان دانش آموزان اثر می گذارد و بازدهی کار را پایین می آورد.اضطراب امتحان
با موفقیت دانش آموزان تداخل دارد از اين رو اضطراب امتحان به عنوان یک پی
آمد مهم استرس امتحانات وارد زندگی دانش آموزان می شود سیستم آموزشی
ایران برای تصمیم گیری در مورد رده بندی تحصیلی دانش آموزان و قضاوت در
مورد موفقیت آنان به نجو فزآینده ای بر امتحان تاکید دارد.آشنایی با دلایل به وجود
آمدن اضطراب ما را در بررسی این علل و درمان هر چه بهتر آن یاری خواهد
رساند.
صفحه 8:
انواع اضطراب تحصیلی
*- اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده
" میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل کارکردفرد مي شود.
- اضطراب ناتوان کننده
۰ اگر اضطراب از حد معيني فراتر رود باعث پريشاني, عدم تمرکز, احساس درماندگي, اختلال ذهني,
شناختي و رفتاري /جسمي مي گردد.
کر طعی افراه مسر بهاری قایص سای مربوظ مي شور دراین افراد ا رای Mig
رگ وا انجام امسحان تقض celle sin reg ی ارت سای اسان
باشد.
nen oe obese رادي سر مي پاش کمدر لین مان اسطرای ءومي كل مهم در
باشد.
صفحه 9:
عوامل موثر در میزان اضطراب امتحان
تنبیه کودك به واسطه ي نمره ي کم
۰ انتظارات معلم
* مهارت هاي تحصيلي و روش هاي مطالعه
°
°
۰ دشواري امتحان
٠ شرایط برگزاري امتحان
۶ هوش
صفحه 10:
صفحه 11:
“ن جه در ابتدا انتظار مىرود والدين بدان عمل کنند. اهمیت دادن به ترسها و
نكرانىهاى فرزندان است. هيج كاه نبايد ترس و نكرانىهاى فرزند را به مسخره
فت.
۰ به صحبتهای فرزند خود با دقت گوش کنید و با او همدلی کنید.
۰ به فرزند خود نشان دهید از اين که او اين قدر نگران است, شما نیز ناراحت هستید
و سعی دارید عامل ترس و نگرانی را از بين ببرید.
٠7 اجازه دهيد فرزندانتان در مورد عامل لل ا لدان
احساسات خود بی پرده با شما سخن ب
۰ داشتن آرامش در_زمان آزمون24 انه فيل از آنء به بالا رفتن موفقیت
تحصیای در داتش آموران کمک بیکند وپمترین رامجلوفره از نگرانی Ue
كرد طول سال یی ات
صفحه 12:
ی ی ار در رانا باس ار ار 500
اور وان راد درس وان کت اس انا در افع سا که مار تلد دیص رنه
علمی برای هر دانش آموز است و در یک یا دو شب هیچگاه نمیتوان مطالب
یکساله را فرا گرفت.
* به والدین توصیه میشود که با وارد کردن فشار روحی به دانش آموز در موقع
allen] سس وا ان oats,
* در بین فراگیری علمی دانش آموزان تفریح نيز لازم است و این در حالی است
و اس و ما سر قر oes (ol اف آنان که
شود.
@ انس آمورانی که در موم Pe est erupts loool eo Ulta
ضریب یادگیری خود را کاهش میدهند.
صفحه 13:
انواع اضطراب تحصيلي
٩ اضطراب تسهیل کننده پا تسریع کننده : میزان متوسط اضطراب و فشار
موجب تسهیل کارکردفرد مي شود.
°- اضطراب ناتوان کننده :اگر اضطراب از حد معيني فراتر رود باعث
پريشاني , عدم تمرکز , احساس درماندگي , اختلال ذهني ,شناختي و
رفتاري /جسمي مي گردد.
صفحه 14:
عوامل بوجود آورنده ي اضطراب
امتحان
صفحه 15:
فردي
*: انتظاربیش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به
موفقیت / رقابت بیش از حد/عدم آمادگي و برنامه ريزي لازم / عدم تمرکزبر
امتحان و درس خواندن /شخصیت مضطرب و کمال گرا/کم بودن انگیزه |
هوش متوسط/ و...
صفحه 16:
صفحه 17:
*سخت گيري بیش از اندازه /عدم حمایت و تشویق /والدین مضطرب/اختلافات
خانوادگي /رقابت غیر منطقي/تهديدهاي بي مورد/توجه بیش از حد به مسایل
تحصيلي فرزند/ الگوهاي خشك فرزندپروري/سرزنش و تنبیه / وضعیت
اقتصادي پایین / عدم تشویق / و...
صفحه 18:
صفحه 19:
نشانه ها و علایم اضطراب امتحان
۰ ناراحتيهایگ وارشيآشفتگیمعده ,سرگیجه, براشتهايي حالفهوع
٩ تپش قلب , بي خوابي, تنگي و كوتاهي نفس
°° لرزش در صدا . ضعف , عرق کردن
۴ لكنت زبان .خشكي دهان
٠5 عدم تمركز . ضعف خود پنداره , آشفتگي ذهن , ارزيابي غلط از توانايي هاي خود,
اه ی ای ار هی PE Wess eats
کاهش سیستم ايمني بدن
صفحه 20:
نقش I ولياي مدرسه در کاهش
را
el ایجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ي امتحان نه
تقام
*- اطمینان خاطر به دانش آموزان درراستاي طراحي سوالات از متن کتاب
۰- گنجاندن سوالات دشواردر شماره هاي آخر
۰- اجتناب از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان
°- هدف امتحان ارزيابي از دانسته هاي دانش آموزان مي باشد نه آنچه را که
نمي دانند
صفحه 21:
نقش خانواده در کاهش اضطراب
امتحان
* جو عاطفي دور از ندش و مشاجره
* محدود نمودن ميهماني و رفت و آمدهاي مکرر
۰ توجه به خواب , استراحت و تفریح دانش آموزان
٠ کاهش يا حذف وظایف محوله ي خانگي به دانش آموزان
۰ حمایت عاطفي و اطمینان بخشي دردوران امتحانات به دانش آموزان
* کاهش زمان تماشاي تلویزیون تا حد امکان
صفحه 22:
صفحه 23:
GAO QS هاي ویژم آغاز امتحانات.
دانش اموزان
*بارها شنیده لیم که دانش آموزان مي گویند : «دیگر حال و حوصله خواندن این کتاب
راندارم »و یا « 10 بار خوانده ام و تکرار کرده ام ولي باز یاد نگرفتم » در اين مورد
مشکل چیست ؟ مطمئناً اگر چنین باشد, مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است .
اما چنین نیست. واقعیت این است که این گروه از فراگیران , روش صحیح مطالعه
رانمي دانند و متأسفانه درمدرسه نیز چسزي راجع به چگونه درس خواندن نمي
آموزند. يادگيري و مطالعه , رابطه ي تنگاتنگ و مستقیم بایکدیگر دارند, تاجايي مي
توان ان و درم و روم تک کر دانسا براي ان میرن بادفدر افرایس بای
بايد قبل از هرچیز مطالعه اي فعال و پویا داشت . براي داشتن مطالعه اي فعال و
پوپا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب , دوباره
فعال و پویا نوشتن نکات مهم حین خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب ,
صفحه 24:
مزاياي شیوه ي صحیح مطالعه
7 . کاهش زمان مطالعه
. افزايش میزان يادگيري.
*. طولاني تر نمودن مدت نگهداري مطالب درحافظه
صفحه 25:
پایان