کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

استرس و بهداشت روانی در محیط کار

industrial-and-Organizational-Psychology

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استرس و بهداشت روانی در محیط کار”

استرس و بهداشت روانی در محیط کار

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمتحقیق درس روانشناسی صنعتی و سازمانی

اسلاید 2: استاد:دکتر کیوان کاکابراییتهیه و تنظیم:مریم بخشی

اسلاید 3: استرس و بهداشت روانيدر محيط كار

اسلاید 4: استرس چيست؟ آمادگي ذهني و جسمي لازم براي مقابله با شرايط حاد بحراني است.وضعيتي كه در آن ذهن و جسم براي رسيدن به تعادل،تحت فشار بيش از حد قرار ميگيرد.حالتي هيجاني است كه فشار رواني را بر فرد وارد ميكند و اگر اين هيجانات كنترل نشوند آسيب جدي وارد مي كند.

اسلاید 5: عموما“ استرس ناشي از لزوم سازگاري جسماني،رواني و هيجاني ما با تغييرات است.براي مثال:اگر پس از مدتها كار كردن در يك اداره به شما،ترفيع شغلي خاصي داده شودكه منتظر آن بوديد،از گرفتن اين ترفيع خوشحال و هيجان زده ميشويد.اما اگر اين ترفيع زماني به شما داده شود كه انتظار آن را نداشته ايد يا خود را سزاوار گرفتن آن ندانيد از بروز چنين تغييري دچار اضطراب و استرس و ناراحتي خواهيد شد.

اسلاید 6: عوامل ايجاد كننده استرس : 1-عاملهاي فردي:ويژگيهاي شخصيتي فرد:افرادي كه شتاب زده ،ستيزه جو و بدبين هستند،از نظر فيزيولوژيكي واكنش پذيرتر بوده و بخاطر ديدگاه خاص خود در محيط كار بيشتر دچار استرس ميشوند.احساس كنترل.افرادي كه قادرند كار خود را نظم دهند و درباره وظايف خود تصميم بگيرند ،كمتر دچار استرس ميشوند.ويژگيهاي جنسيتي فرد.پژوهشها نشان ميدهد كه زنان به دليل تضادي كه بين مسئوليتهاي شغلي و خانوادگي احساس ميكنند و توانايي كه ،ممكن است گاه كمتر از كار محوله به آنان باشد،بيشتر از مردان دچار استرس ميشوند.

اسلاید 7: 2-عاملهاي محيطي:ويژگيهاي نقش:زماني كه بين انتظارات و خواسته هاي فرد و انتظارات سازمان ناسازگاري وجود داشته باشد فرد دچار ابهام در نقش و در نتيجه استرس ميشود.ويژگيهاي شغل:مناسب نبودن كار ،تكراري بودن كار و نوبتكاري ،ويژگيهايي از شغل هستند كه ميتواند استرس در فرد شاغل ايجاد كند.روابط در محيط كار:روابط با همكاران،مراجعان و مشتريان اگر ضعيف باشد فرد دچار استرس ميشود.ساختار و جو سازماني:ساختار سازماني نامتمركز،عدم مشاركت افراد در تصميم گيري ها،رقابت ميان گروهي و درون گروهي،عدم امنيت شغلي و ... عوامل سازماني هستند كه ايجاد استرس ميكند.خصيصه هاي مادي :شامل نور ،صدا،دما،رطوبت،ارتعاش و ... ميباشد.دررابطه با اين متغييرها زماني كه حداقل شرايط زيستي وايمني جسماني حفظ نشود،فرد دچار استرس ميشود.

اسلاید 8: راه هاي مقابله با استرس و فشار روانيشناخت موقعيت تجربه در كاراستراحت پرهيز از اشتغال به چند كارهدف گرا بودن

اسلاید 9: شيوه هاي مقابله با استرس در محيط كار:آموزش مهارتهاي اجتماعي :مانند گفتگو با ديگران و حفظ آن،درخواست و رد كردن درخواست،انتقاد و انتقاد پذيري و ... باعث ميشود كه فرد با كنش هاي متقابل اجتماعي مقابله كند و استرس را از خود دور سازد.جرأت آموزي :شامل مهارتهايي است كه به افراد كمك ميكند تا در زندگي عقيده و احساس و انتظارات خود را بطور سر راست نشان دهند.

اسلاید 10: فرو نشاندن برانگيختگي هاي استرس آور:شامل فنوني است كه به كمك آن خود را به آرامش ميرسانيم مانند تنفس عميق ،آرام سازي تدريجي ماهيچه ها،قدم زدن ،استراحت كردن ،مراقبه و ....كه بر انگيختگي هاي فيزولوژيكي را كش ميدهد.حمايت اجتماعي در اين مهارت با برآورده ساختن نيازهاي انسان ،مانند:مهر و محبت،قدرشناسي و ... تنش هاي ميان فردي در محيط كار را كاهش داده و با ايجاد سپري محافظ در مقابل استرس،باعث كاهش آن ميشود.

اسلاید 11: تنظيم وقت:دراين روش فرد با فراگيري دانش د ررابطه با وظايف شغلي خود و پرورش مهارتهاي گوناگون كاري ميتواند به مديريت زمان پرداخته و از استرس خود بكاهد.زيرا كسي زمان را برايمان نگاه نميدارد ،در كمترين زمان بيشترين كار را با بهترين نحو انجام دهيم.دگرگون كردن الگوهاي رفتاري:در اين روش به فرد كمك ميشود تا الگوهاي رفتاري خود كه منجر به استرس ميشود همچون :پرخاشگري ،احساسهاي تند،تسلط جويي،بي صبري و ... را تغيير داده و از اين طريق به كاهش استرس بپردازد.

اسلاید 12: روشهاي مديريتي: كار بردن فنون مديريت منابع انساني چون گزينش مناسب،قبل از استخدام،جامعه پذيري و آشنا سازي ،هدف گذاري ،بازخورد عملكرد،آموزش ،رشد شغلي و ... باعث كاهش استرس در افراد ميشود.

اسلاید 13: تنش در رفتار باعث ايجاد:واكنشهاي احساسي واكنشهاي فكري واكنشهاي رفتاري ،كه شامل:دوري و كناره گيري از مردم حرف زدن با صداي بلند كج خلقي،پرخاشگري اضافه كاري بيش از حد تغيير در عادات غذايي

اسلاید 14: تعريف بهداشت رواني در محيط كاريعني :مقاومت در مقابل پيدايش پريشانيهاي رواني و اختلالات رفتاري در كاركنان سازمان و سالم سازي فضاي رواني كار به نحوي كه هدف هاي چند گانه زير تأمين شود:هيچ يك از كاركنان سازمان به دليل عوامل موجود در سازمان گرفتار اختلال رواني نشوند.هر يك از كاركنان از اينكه در سازمان محل كار خود به فعاليت اشتغال دارند احساس رضايت كنند و علاقه مند به ادامه كار در آن سازمان باشند.هريك از كاركنان سازمان نسبت به خود ،رؤسا ،همكاران و جايگاه خود احساس مثبتي داشته باشد .همه كاركنان سازمان قادر به ايجاد روابط مطلوب با محيط كار و عوامل موجود در آن باشند.

اسلاید 15: اصول بهداشت رواني در سازمان ايجاد جو صميميت ،همدلي،صداقت و ايجاد شرايطي كه كاركنان سازمان با اعتقاد قلبي براي خود و همكاران خويش احترام قائل باشند.پرهيز از اعمال روشهاي مبتني بر زور و اجبار در محيط كار.شناسايي استعدادهاي بالقوه كاركنان تحت نظارت و سپس فراهم ساختن شرايط لازم براي رشد و شكوفايي اين استعداد در حد توان و امكانات سازمان.

اسلاید 16: شناسايي دلايل واقعي كم كاري ،غيبت از كار،بي حوصلگي و بي علاقگي به كار،كم توجهي و بي دقتي كاركنان توسط مدير و پرهيز از قضاوتهاي كوركورانه و مبتني بر پيشداوري در مورد كار و رفتار كاركنان سازمان .آشنا ساختن كاركنان با واقعيت هاي محيط كار و حذف آن دسته از معيارها و عوامل سازماني كه از لحاظ اخلاقي،انساني و فرهنگ سازماني صحيح تلقي نمي شود.بنابراين مديران بايد تلاش كنند تا محيط كار براي كاركنان اضطراب آور نباشد و كارمندان احساس امنيت شغلي كنند و با شادي ونشاط و شوق و انگيزه به دور از هر گونه خشم و درگيري بيهوده به وظايف خود عمل نمايند.

اسلاید 17: طولاني بودن استرس و ناتواني در سازگاري مناسب با آن منجر به خستگي بدني شده و امكان ابتلا به بيماري جسمي و قلبي را افزايش ميدهد.

اسلاید 18: The End…Thanks for you attentio

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان