آموزشسایر

استفاده از آنالوگ در آموزش شیمی

صفحه 1:
Teaching With Analogies (TWA) eee SSE rete

صفحه 2:
اش اش تاداس رفع کج فیمی ها ۰ دانش آموزان ‏ درک مفهوم اسید و باز با رویکرد درک ترکیه درک عمیق تر مطالب مقهومی و بکارگیری آنالوگ ۳۵ علمی و یادگیری بهتر مفاهیم یادگیری عمیق تر و دانش آموزان ‏ آموزش حجم سنجی اسید ضعیف و باز قوی ‏ کانادا ۰ ۲ ساده تر ‎Yer‏ ایجاد انگیزه قوی در دانش آموزان آنالوگ ه با زمینه ی اجتماعی در یونان ۰ ۲ دانش آموزان آموزش مفاهیم شیمی ‎Tot‏ توجه زياد به نقش 20 دانش آموزان ‏ بررسی نظر دانش آموزان در باره استفاده از امریکا ۰ ۴ انگیزشی و شوق آور آنالوگ در آموزش بیوشیمی ‎rr‏ ‏آنالوگ : توجه بیشتر به فرایند تدریس پایداری یادگیری رفع کج فهمی دانش آموزان در باره ی جنبه تایوان ‏ ۵ مفاهیم شیمی های میکروسکوپی شیمی با استفاده از آنالوگ

صفحه 3:
تعریف آنالوگ یا شبیه نما آنالوک انتقال مجموعه ای از ارتباط ها از فرایندی آشنا به مفهومی نا آشناتر آنالوگ مقایسه ای میان دو بُعد از دلنش است. یکی آشنا و دیگری ناآشنا. بُعد آشنا به جنبه ی آنالوگ و بُعدی که باید باد گرفته شود معمولا هدف ‎(Target)‏ نام برده می شود. شباهت نسبی میان جنبه های مشلبه دو چیز که بر اساس آن می توان ّن دو را با هم مقایسه کرد. در آنالوگ دیده می شود. آنالوگ. قیاس تجربه ای از زندگی دلنش آموز را برای کمک در مفهومی خاص می باشد.

صفحه 4:
آنالوگ سیستمی از ارتباط ها(تشلبه ها و مطابقت ها) است که میان قسمت های ساختاری دو قلمرو جای ی گيرد. قلمرو قیاس (که منبع و قلمرو اصلی نامیده می شود) در ذهن وجود دارد و از قیاس و تمثیل ترسیم می شود و قلمرو هدف که شامل مفههوم علمی تحت آموزش می باشد. مقهوم با هدف تدریس شده شماوه هدف مقایسه می شود با شماوه قيادى 3 3

صفحه 5:
* استفاده ی مطلوب از آنالوگ برای نمایش ارتباط میان ساختار دانش موجود و دانش هدف. از وجه اشتراک های آنالوگ برا ی بحث های مرتبط و رسیدن به هدف استفاده می شود. " تاثیرنامطلوب: یکی شدن (یا تداخل) آنالوگ در چارچوب ارتباطی دانش موجود یا دانش هدف. ‎a |‏

صفحه 6:
آنالوگ. استعاره یا قیاس به سه دلیل مورد استفاده قرارمی گیرد: تصویر سازی یک مفهوم انتزاعی * مقایسه ی تشابه ها دنیای واقعی و تجربه های دانش آموزان با مفاهیم جدید * عامل انگیزشی

صفحه 7:
نکات مهم در استفاده از آنالوگ از آن چه که دانش آموزان قبلا در علوم و وقایع زندگی روزمره می دانند آگاه شوید. آنالوگ از موضوع ها و فرایندهای آشنا برای توضیح مفاهیم ناشناخته استفاده می کند. آنالوگ ها زملنی رین تاثیر را دایند که برای دلنش آموزان آشنا باشند. مانند تجارب دانش آموزان در زندگی. موضوع های متداول. داستان های علمی. سعی شود از موضوعات مورد توجه بزرگسالان که بچه ها با آن سروکار ندارند استفاده نشود. ورزش, دوچرخه. خودروها و روابط انسان ها منابع جالبی از آنالوگ ها هستند. دانش آموزان باید در تفسیر آنالوگ های معلمان درگیر شوند. یادگیری بهتر زمانی رخ می دهد که دانش آموزان در ساخت آنالوگ ها کمک می کنند. باید مطمئن شد که معلم و دانش آموزان هر دو آنالوگ را همسو تجسم می کنند. ویژگی های مشترک و صفات غیر مشترک میان آنالوگ و مفهوم علمی (هدف) برای دانش آموزان معرفی شود. آنالوگ ها زملنی ب تاثیر را دایند که با توضیح فرایندهاء.به جای آن که با ت سطحی سروکار داشته باشند. تفکر سطح با را تحریک کنند ابه های

صفحه 8:
نتایج منفی استفاده از آنالوگ دلنش آموزان ممكن است ذمان كلف صرف مطالعه مفهوم مورد نکرده و در پاسخ یی به یک سوال از آنالوگ آن استفاده کنند (استفاده مکانیکی (Sat یک آنالوگ هرگزبه طور کامل یک مفهوم را توصیف نمی کند. هر آنالوگ محدودب هلیی دارد. دلنش آموزان آغلب اطلاعات کلفی در مورد هدف ندایندّا لین محدودیت ها را درک کنند. بنابرلین ممکن است توضیح آنالوگ رابه عنوان یک واقعیت در مورد مفهوم هدف بپذیرند . زملنی که دلنش آموزانبه طور نامناسب مفاهیم غیر مرتبط از حوزه های آنالوگ را برای حوزه های هدق به کار می برند می توانند کج فهمی ها را افزایش دهند. اگر چه يعي از اهداف هر آنالوگ کمک یه دانش آموزان در یادگیری معنادار مفهوم وس ‎i‏ مفهوم‌با دلنش قبلی دلنش آموز است. لما استفاده از انالوگ ممکن است توانایی آنها را برای توسعه ی درک عمیق مفههوم محدود کند. آنالوگ ها از پتانسیل قا اي کمکبه درک دلنش آموزان ب لگر چه معلمان ممکن است ات ماس ی داش | اموزان | لمن جا كه دلنش در ذهن دش آموزان همانتد معلمان و متخصصان سازماندهی نشده است می تواند در برخی مواقع خطرهایی را دربرداشته باشد. آنالوگ های پیچیده و ناآشنا ممکن است باعث کچ فهمی شوند.

صفحه 9:
برا ی آموزش با آنالوگ ۱- مشخص کردن مفهوم هدف - اشاره به بازيابى مفیومآنالوگ ‎Hae‏ ويزكى هاى مناسب هدف و آتالوك ‏۴- بررسی موارد تشابه آنالوگ با مفهوم هدف ‏۵-مشخص کردن مواردی که آنالوگ قاصر از توضیح آن است ۶ بحث و تبادل نظر

صفحه 10:
مثال هایی از کاربرد آنالوگ در گتب شیمی شبیه نمایی سکه ۵۰ ریالی برای عدد آووگادرو. شبیه نمایی کیک کشمشی يا هندوانه برای مدل اتمی تامسون. شبیه نمایی پلکان برای کوانتیده بودن ترازهای انرژی. شبیه نمایی ابر يا حرکت پنکه برای محدوده ی حرکت الکترون. شبیه نمایی بادکنک ها برای نشان دادن شکل هندسی مولکول ها شبیه نمایی ساخت آدمک برای واکنش دهنده ی محدود کننده و واکنش دهنده ی اضافی. شبیه نمایی گلوله ی متصل به فنر برای انواع حرکت های گرمایی. نمایش انرژی فعال سازی به انتقال یک قطعه سنگ از یک طرف یک قله یا تپه به طرف ديكر. شبیه نمایی سرعت سنج برای فرارسیدن تعادل. تصور ککوله برای ارایه ساختار بنزن

صفحه 11:
انواع آنالوگ ها ‎bs bots: (Verbal) pis ©‏ های شفاهی ‏ممکن است دانش آموز فقط در سطح ذهنى د, مواد غذایی و مقایسه با واکنش گرهای اض ‏مفاهيم انتزاعى شيمى را با دنياى دانش آموزان ارتباط مى دهد همانند مردم: بول . غذا و ارقباط بين آنها.. ‏ركير شود. برلى مثال تهيه ى غذايى ساده با ارايه ى مقادير معين از افی و محدود کننده. ‎ ‎

صفحه 12:
تصویری (016107121) طور تصویری تشابه های مورد نظر آنالوگ با مفیوم هدف را برجسته می کند. در واقع تشابه هایی که ممکن است دانش آموزان در ارتباط با آنالوگ و مفهوم ندانند را به تصوير مى كشد. معمولا اين دو آنالوگ به طور همزمان به کار مي روند. ا

صفحه 13:
انواعفریندها کر Nonsporianecus Proves Spontaneous Process ‘Soe postive 3G fs negate FOR Equilgeium Proeose: Noneseient Proceve Gis 200 ‏آنرزی فعال سازی‎

صفحه 14:
9 هخصی( انساني - 06۲50۳2) دانش آموزان به طور فیزیکی درگیر آنالوگ می شوند. مانند: ۶ حرکت دلنش آموزان در طول مسیری در کلاس برای نملیش حرکت الکترون در یک سیم با مهاجرت یون ها در یک محلول حین انجام فرایند الکترولیز. دلنش آموز خودش رابا مولکول های در حال حرکت همانند می سازد. او ممکن است بپرسد. اگر یک مولکول بودم چه احساسی داشتم و سپس خودش را بخشی از جریان مولکول های در حال چرخش احساس کند برخی از محققان پیشنهاد می کنند که لین نوع آنالوگ یادگیری بهتری از مفهوم را به همراه دارد و رویکردی بسیار لذت بخش است و احساس ارتباطی بهتری به دانش آموزان می دهد. در ایجاد قیاس های شخصی. لازم است شاگردان با مطللب.یا اشیا مورد مقایسه احساس همدلی داشته باشند.

صفحه 15:
به منظور بهینه سازی اثر آنالوگ: مفهوم :]یا مفهوم مورد آموزش مشکل است؟ اشنانته و انتزاعی است؟ تم رکز دانش آموزان : دانش آموزان تاکنون چه اطلاعاتی در مورد مفهوم كسب كرده اند؟ ‎Focus‏ ‏قباس : آیا دانش آموزان با آنالوگک مورد استفاده آشنایی دارند؟ شباهت : در مورد ویژگی های آنلوگ و مفهوم علمی بحث کنید. ميان آنها تشابه و عمل ارباط پرقرا سازید. ی تفاوت ها : براى مواردى كه آنالوكك با مفهوم علمی تشابهی ندارد: گفتگو کید بحث ها: آياآنالوكك واضح و مفيد است؟ آيا شما را به هدف آموزشى مى رسائد؟ ‎vil‏ Metisetion ‏و ارك لسري‎ CE Mian ees

صفحه 16:
مثال هایی از کاربرد آنالوگ در شیمی ۱- قفسه ی کتاب. آنالوگی برای سطوح انرژی در اتم

صفحه 17:
مفهوم الکترون ها از آرلیش خاصی در اطراف هسته برخوردارند. الکترون ها تنها می توانند در سطوح انریی ثابنتی قرار گيرند. الکترون با کسب انریی می) تواند از سطح انروٌی پایین-تر به سطح انرژی بالاتر انتقال بيدا كند. الكترون| ها در سطوح انريّى بالاتر ممكن است به سطح انریی خللی پایین تر بازكردند. كهببا آزاد كردن مقدار معينى انرقى به شكل تابشى از نور مى باشد اكر اختلاف انريّى برابر طول موجى يرتوى در ناحيه ی مریی طیف الكترومغناطيس قرار داشته باشد. دانش آموزان ‏ . _ بسیاری از دلنش آموزان نمی توانند درک کنند که چرا الکترون ها نمی توانند در هر جلیی قرار گیرند و بلید در سطوح انریٌی معین قرار گیرند. درک لین که چرا الکترون هابه انرژٌی معین نیاز دایند وبیا مقدار معینی از انرقِى را هنكام حركت ازبک سطح‌به سطح دیگر نشر می کنند برای آنها بسیار دشوار است. قياس ایک قفسه ی کتاب بزرگ‌با تعداد زیادی طبقه آنالوگ مورد نظر را ارلیه می دهد. هر قفسه از ارتفاع متفاوت مطلبقبا سطوح انریٍی برخوردار است. هر| قفسه می تولند تنها شامل تعداد معینی از کتاب باشد. برای انتقال کتاب از قفسه ی پایین تر به قفسه ی بالاتر به انرژی نیاز لست. شباهت سطوح انرژی در یک اتم قفسه کتاب مشاه ‎aie‏ تعن فل ‎hae‏ تمركز Focus

صفحه 18:
تفاوت ها الکترون ها در مقایسه با کتاب ها بسیار کوچک هستند. قفسه ی کتاب بسیار بسیار بزرگ تر از اتم است. هنگلمی که یک کتاب به سطح بايبن.تر مى افتد هیچ نوع انرٍی قابل مشاهده وجود ندارد درصورتی که با افتادن الکترون به سطح پایین تر پرتوی نشر می کند. کتاب ها دارای اندازه های متفاوتی هستند در صورتی که الکترون ها یک اندازه اند. الکترون ها در حرکت سریع هستند حال آن که کتاب ها ساکنند. الکترون ها باردار هستند اما کتاب ها نه. بحث ها آیا دلنش آموزان ی توانند تفاوت های مهم میان آنالوگ و هدف را تشخیص دهند؟ برای نمایش مفهوم باید از قفسه ی کتاب موجود در کلاس استفاده کرد. توسعه و تقویت بهتر است از کتاب های بسیار سنگین برای ایجاد این مفهوم که ان بالاتر در قفسه نیاز به انرژی زیادی دارد . استفاده گردد. ال کتاب.به سطح بهتر است لین آنالوگ را چس از دیدن یک کتابخلنه يا قفسه های کتاب کلاسی استفاده شود. بهتراست در صورت امکان از کتاب های هم اندازه برای نمایش بکار گرفته شود. اما اطمینان حاصل کنید که اين کار عمدی انجام گرفته است. انعکاس ‎Reflect‏ ‎ion‏ راهکارهای پیشنهادی آموزشی

صفحه 19:
شبیه نمایی مشاهده ی بدرقه کنندگان در تدریس کوانتیده بودن سطوح انرژی در اتم

صفحه 20:
9 ۲-نیروهای بین مولکولی هدف: تشخیص نیروهای درون و بین مولکولی گر دست ها هی گر خر وا ره ای براعتيروعاىيين مولكولى | بای نوی درون مولکرلی ۱

صفحه 21:
مولکول ها :تعدادی از اتم ها كه با بيوند به يكديكر متصل شده اند تعداد افرادی که بازوهایشان به یکدیگر بسته شده است نشان دهنده ی تعداد اتم ها هستند. بيوند بين اتم ها كه در شرايط معمول با جوشاندن يا ذوب و تبخير شكسته نمى شوقد. اتصال توسط یک بند محکم که به راحتی جدا نمی شود. “© ‏دست همدبكر را نكهم دارند قدرت کم‎ SARL ىلوكلوم ‏بين‎ ans "مقايسه ى بين قدرت نيروى بين مولكولى و نيروى درون مولكولى تيه ا تان ۳ تفاوت سنگینی( جنسیت) دانش آموزان مولكول هاى درشت يا سبك

صفحه 22:
۳- مدل بادکنک ها برای نمایش شکل هندسی مولکول ها * مدل دافعه زوج الکترون برای تعیین شکل هندسی مولکول ها *_ تصور دافعه الکترینی برای دلنش آموزان مشکل است. استفاده از بادکنک‌به لین لمر کمک می کند. قشار دو بادکنک به یکدیگر مى تواند تجسم نیروی میان دو جفت الکترون باشد. تشابه ها: ۶ بادکنک باد شده: زوج الکترون پیوند کووالانس < چهار بادکنک که از گردن به هم گره خورده اند: چهار پیوند کووالانسی در اطراف اتم کربن ۶ بادکنک ها یکدیگر را در لثر فشار هوا دفع می کنند: پیوندها براساس نیروی الکترواستاتیک همدیگر را دقع می کنند 7 یک بادکنک می ترکد: سه پیوند باقی مانده یک مثلث را تشکیل می دهد. * ۴۰۲ یا ۶ جفت الکترون وجود دارد اما در بادکنک ها میلیون ها ذره وجود دارد. چگالی الکترون در پیوند ها ممکن است یکنواخت نباشد اما فشار هوا یکسان است. * شکل توزیع الکترون در اطراف اتم ها یا میان دو انم شبیه بادکنک نیست. دانش آموزان ممکن است فکر کنند که بادکنک ها اتم را نشان می دهند اما در واقع آنها پیوندها هستند.

صفحه 23:
det ‏يك مول تيله داخل زمين يا اقيانوس ها)رانا عمق سه مايل بر مي كند.‎ 9 © یک مول تیله که قطر هر یک ۲ سانتی متر است. تشکیل كوهي مي دهد که ۱۶ بار بلندتر از قله ي اورست است و بايه آن به وسعت امريكا مي باشد. © يك مول از اسکناس هاي ۰ ۱۰ دلاري که به دنبال هم آمده باشئد ۷ میلیون دفعه از خورشید به پلوتون رسیده و برمي گردد. 6 که اگر یک مول یک ربالى داشته باشیم که بهصورت بران چک های ۱/۰۰۰/۰۰۰ ربالی در اختیر شها بش و بخواهيم آنها را بين ‎٠.1٠ ٠.‏ ./ ٠/انفر‏ مردم ابران به طور مساوى تقسيم کنیم در این صورتبه هر نفر ۸۶۰ ميليون دسته جك صدتايى مى رسد ‎١ 9‏ بای نموه یک مول از دانههايماسه مسيرق به طول يك مايل (16119 ‎١/5‏ ايجاد ميكنند ‏© اكر به تعداد عدد آووكادروانسان داشته باشيم ‎ ‏زمین است. ‎

صفحه 24:
۵- مولکول ها در آب در حال حرکت هستند شبیه جمعیتی در حال بازی فوتبال که از فاصله ی بسیار دور به آنها نگاه می شود. ۶- اگر یک سیب به اندازه ی کره ی زمین بزرگ شود. اتم ها در این حالت» سایز سیب اولیه را خواهند داشت. ۷- قسمت در میلیون ‎One-Part-Per-Million‏ getLast BO Sa ols oe ‏اشافه كليم اين ماع موجود در تاق‎ ىدرذ ‏تنها بيائكر بخشي از يك ميليون‎ 1003ماع لست

صفحه 25:
as pia نمون برگ ۲- مقایسه ی آالوگ به کار رفته در تدریس یک مفهوم شیمی دبيرخانه راهبرى درس شيمى- تهران شماره پرسنلی | شهرا منطقه نام استان عنون موم علمی يا محنواى أمورشي: الوك قياس )به كر رقت 2 توت هی را که رک با مهو لمى همغولى ارد در زر أورده شود رامكارهاى بيشنهادى ‎satin‏ نام ونام خانوادكي ادع أ ميا ست در نوک با فته نیرت دیدید رای ‎IS ie‏ شده جه بيشتهانهاي داريا

صفحه 26:
به نام خدا نمون برگ داوری آثالوگ - سال تحصیلی ۸۰-۹۰ دبيرخانه راهبرى درس شيمى - تههران نام و نام خانوادگي نام استان شهرا منطقه معیار رديف ۱ ]| آهنا بودن آنالوك به كار رفته. براى فراكير ۲ ]ميان ارتباط آنالوك بامقهوم علمى ۳ | ميزان دركيرى فكرى فراكير در يهره كبرى از آتالوق ‎٠ *‏ | مین انقال مفاهيم جالش برانكيز درسى (محدود نشدن به مفاهيم بديهى). ‏۵ | ايجاد كم ترين مقدار كج فهمى در فايتد آمو ‎bee | ۶‏ جنابيت وشوق آورى آنالوق | مينان خلاقيت ونوآودى در تهيهآنالوك ‏جمع کل امتیاز ‎ ‎ ‏عنوان اثو ‏امتيازكسب شده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

29,000 تومان