جغرافیا و نجوم

اسکان غیر رسمی

eskelethaye_gheyre_rasmi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۳ اسلاید اسکان غیر رسمی، پدید های است نابهنجار، که نسبت به بافت متداول شهر مشاهده میشود. این پدیده، تجلی فقدان برآورده شدن نیاز مسکن و سرپناه اقشار کم درآمدی است که در فضای رسمی و برنامه ریزی شده شهر جایی ندارند و در فرار از محدودیت های قانونی خارج از توان خود، به برپایی سکونت گاههای نابسامان در حاشیه شهر، به امید آ نکه به فرصت های شغلی با درآمد مستمر شهری دسترسی پیدا نمایند، می پردازند و شامل افراد و خانوارهایی میشود که در محدوده ی فیزیکی و اقتصادی شهر زندگی می کنند ولی هنوز جذب نظام شهری نشده و از بسیاری جهات با بافت اصلی شهر تفاوت دارند. به عبارتی از نظر اشتغال، سکونت، بهداشت، خدمات عمومی وتسهیلات زیر بنایی شهری در شرایطی نامطلوب به سر می برند.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1615 بازدید, 4 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اسکان غیر رسمی”

اسکان غیر رسمی

اسلاید 1: اسکانهای غیر رسمی

اسلاید 2: اسکانهای غیر رسمی تعریف اسکان غیر سمی

اسلاید 3: چکیدهاسكان غير رسمي، پديد هاي است نابهنجار، كه نسبت به بافت متداول شهر مشاهده ميشود. اين پديده، تجلي فقدان برآورده شدن نياز مسكن و سرپناه اقشار كم درآمدي است كه در فضاي رسمي و برنامه ريزي شده شهر جايي ندارند و در فرار از محدوديت هاي قانوني خارج از توان خود، به برپايي سكونت گاههاي نابسامان در حاشيه شهر، به اميد آ نكه به فرصت هاي شغلي با درآمد مستمر شهري دسترسي پيدا نمايند، مي پردازند و شامل افراد و خانوارهايي ميشود كه در محدوده ي فيزيكي و اقتصادي شهر زندگي مي كنند ولي هنوز جذب نظام شهري نشده و از بسياري جهات با بافت اصلي شهر تفاوت دارند. به عبارتي از نظر اشتغال، سكونت، بهداشت، خدمات عمومي وتسهيلات زير بنايي شهري در شرايطي نامطلوب به سر مي برند. تحليل داده هاي تحقيق نشان مي دهد كه به وجود آوردن پديده ي اسكان غير رسمي، عواملي ازجمله مهاجرپذيري بالاي کلان شهر و اسكان تعداد زيادي از مهاجران کم برخوردار دراين نواحی عمدتاً ناشي از اقتصاد سياسي فضا مؤثر مي باشد . به علاوه اين پديده به نوبه خود، پيامدهاي كالبدي و اجتماعي - اقتصادي بسيار نامطلوبي را ايجاد می کند .

اسلاید 4: مقدمه : حاشیه نشینی شامل تمام کسانی میشود که در محدوده فضایی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی شهر حضور و سکونت دارند و لی نحوه اسکان و معیشت آنان از جامعه شهری کاملا متمایز است در نتیجه با جامعه شهر هماهنگ نشده اند.

اسلاید 5: شاخصه های اسکان رسمی و غیر رسمی1- موقعیت سکونتگاه ها * داخل شهر * پیرامون شهر * مناسب بودن مکان2- وضعیت زمین * قطعات تفکیکی * متوسط مساحت قطعات * مالکیت و غیره3- زیر ساخت ها و خدمات عمومی * دسترسی به آب لوله کشی * دسترسی به شبکه برق * دسترسی به شبکه فاضلاب * دسترسی به مدرسه ، درمانگاه و غیره

اسلاید 6: شاخصه های اسکان رسمی و غیر رسمی4- ویژگی های مسکن * کمیت و کیفیت ساختمان ها * متوسز مساحت زیر بنا * تراکم خانواده5- ویژگی های خانوار * اشتغال * درآمد * تحصیلات * غیره

اسلاید 7: اسکانهای غیر رسمی تاریخچه

اسلاید 8: تاریخچه حاشیه نشینی : حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است که اختصاص به عصرفعلی نداشته و ریشه در ادوارو اعصار گذشته دارد و در کشور های توسعه یافته و هم در کشور های در حال توسعه و جود داشته و دارد تنها تفاوت آن از حیث ریشه های تاریخی بوجود آورنده آن و رفتار کالبدی و اجتماعی آن است. کشور ایران نیز از این پدیده مصون نمانده منتها در شرایط حاد که در برخی از کشور ها مثل هندوستان ، برزیل و برخی از کشور های آفریقایی وجود دارد نیست در ایران پیش از دهه چهل شهر نشینی رشد کندی داشت و حدود 33 درصد از جمعیت کشور شهر نشین بودند با اجرای طرح اصلاحات ارضی در آن دهه و افزایش درآمد ها نفتی در دهه پنچاه رشد شهر نشینی شتاب بیشتری گرفت و در سال 1357 جمعیت شهر نشین کشور به 64 درصد افزایش یافت چون قشر عظیمی از این حاشیه نشینان مهاجرین از روستا ها یا شهر های کوچک بودند مشکل اصلی این بود که در کجا سکونت گزینند ؟ این گروه از مهاجرین در پی تهیه زمین برای ساخت مسکن به لحاظ ارزانی حاشیه و اطراف شهر به این مناطق روی آوردند و مناطقی را تشکیل داند که رفته رفته خود تبدیل به شهری شد با حاشیه هایی مملو از سکونتگاههای غیر رسمی . اسلامشهر که در گذشته شادی شهر نامیده می شد نمونه بارز این مورد است .

اسلاید 9: طبقه بندی اسکان های غیر رسمی۱) آلونک :خانه هایی که در شهرها واطراف شهرها از سرهم بندی مصالحی مثل نایلون حلبی و برزنت وچوب وسنگ و گل ساخته شده که ارتفاع کمی دارد. ۲)کپر: مسکنی که با حصیر وگاهی از خشت و در برخی نواحی از نی ساخته شده که روی آن را با نمد می پوشانند. ۳)چادر: منظورازچادرآن دسته ازواحدهای مسکونی است که ازپارچه پشمی و نخی ومویی و نایلون وبرزنت ساخته وبا تیرک های چوبی فلزی وطناب برپا می شود . ۴)گرگین: مسکنی که دیوارهای آن با مصالح ساختمانی سقف آن از حصیر است.

اسلاید 10: اسکانهای غیر رسمی دلایل ظهور و رشد اسکانهای غیر رسمی

اسلاید 11: علل عمده پیدایش اسکانهای غیر رسمی:علل مختلفی می تواند در این امر موثر باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :دافعه های مبداء : مانند وجود اختلاف سطح توسعه که موجب گریز شماری از ساکنان از مبداء زندگی خود و سرازیر شدن آنها به سوی شهر ها می شود . کمی درآمد : کمی درآمد سرپرست خانواده و بالا بودن هزینه ساخت و ساز رسمی یا گران بودن اجاره بهاء قطعه بندی های بزرگ زمین : موجب کاهش قدرت خرید می شود . فقدان منطقه بندی و کاربری مناسب زمین که موجب حاشیه نشینی می شودمهاجرت : از عوامل موثر در شکل گیری حاشینه نشینی است که در دو شکل روی می دهد :1- مهاجرت افراد از روستا ها و شهر های کوچک به شهر های بزرگ2- مهاجرت افراد از هسته داخلی شهر به حواشی آن

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید