صفحه 1:
صفحه 2:
ال اف در ما
صفحه 3:
اصول اخلاقی در تحقیقات
ie عات الو eee ca وش
۲ تحقیق و پژوهش اعمالی هستند که هدف آن ها شناخت کلی
فرآیندهای شیمیایی, فیزیولوژیکی یا روان شناختی است.
بعضی از لین تحقیقات eo درملنی هستند؛ که به بررسی
یک دارو پا روند درملنی و پا فرایندهای تشخیصی بر روی بیماران
می پردازند. ie
صفحه 4:
: اصول اخلاقی در تحقیقات
اراس تعقات این که feelers ens
کارآزمایی قرار گرفته لند. سودی برسد. بلکه منافع بیمارلنی که در
آینده به همان بیماری مبتلا می شوند مورد نظر است.
رعلیت اخلاق به ویئه در حین انجام کارهای تحقیقلتی واجب بوده و
اصولی دارد که پژوهشگر لازم است آن را پیاده نماید. حال چنانچه
محقق دچار لغزش و خطلیی سهوی شد. مطلبق بند و تبصره هایی
که در آیین نامه کمیته اخلاقی وجود دارد؛ محاکمه شده و عدالت را
لیرد دس
صفحه 5:
اصول اخلاقی در تحقیقات
۲ اخلاقی پژوهشگری تابعی از اخلاق حاکم بر جامعه است و هر جامعه
ای اصول اخلاقی خاص خود را دارد.
v
برخی از لین اصول تقریباً جهان شمول لند و در تمام جوامع انسانی
رطات و رااان مساك لا کول اه Spe
های مختلف مذهبی, سیاسی, اجتماعی» اقتصادی, فرهنگی و غبره
چگونه تعریف می شود.
صفحه 6:
اصول اخلاقی در تحقیقات
5 ها ۹ v
معمولا اصول مربوط به پژوهش در هر رشته ای به وسیله
ee ee
اين نظام شود و در لن به توليد و ترويج دلنش علمی اشتغال یابد.
بايد خود را با اين موازين منطبق سازد.
۳ فرد بلید در فرآیند تحقیق صراحت و صداقت داشته باشد و تعصبات و پیش
داوری ها را کنار گذارد از منطق و استدلال و تجربه پیروی کند.
صفحه 7:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
” در حوزه هاى پژوهشی محقق بلید بگوشد تا خود را ستی الامکان از
تعصبات فردی و نژادی جدا کند و گرایش های ایدئولوژیک و
سیاسی اش را تحت کنترل در آورد؛ در غیر لین صورت رسیدن به
نتایج علمی کار دشواری خواهد بود.
صفحه 8:
S : ملاحظات اخلاقی در پژوهش
۲ اجرا و رعلیت اخلای پژوهشگری در علوم پزشکی بیش از سایر علوم
احساس می گردد؛ زیرا یافته ها و نتایج پژوهش هم به فرد و هم به
محیط فراتر از جامعه علمی مربوط می شود. ۱
صفحه 9:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
توجه به مبانی :
۲ پژوهشگر بلید در طرح مساله و تنظیم مبلنی نظری تحقیق, تدوین
روش شناسی پژوهش, استفاده از تکنیک های گردآوری داده cle
نتیجه گیری صحیح و در نهایت در توصیف مهارت خاص داشته
باشد.
تعهد به موازین اخلاق پژوهشی حکم می کند که پژوهشگران در
برابر یافته های پژوهشی خود متعهد باشند و از اين يافته ها برای
تحلیل مسایل و کمک به حل آن ها بهره جویند.
صفحه 10:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
۳ صدافت کامل :
پژوهشگر باید آن چه را که واقعاً از کار پژوهشی خود به دست
آورده عیناً منعکس سارد و از دخل و تصرف آن بپرهیزد.
آموری مثل تغییر و دستکاری نتیجه طرح و پنهان سازی
غیراخلاقی است.
صفحه 11:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
۳ ابانستاری:
eal Stage DEN ental آمانتداری رن
پژوهشگر موظف است که اگر اطلاعات او مأخذی دارد و از جای
دیگری گرفته است. به احترام زحمات دیگران به ذکر مأخذ
اطلاعات بپردازد.
صفحه 12:
v
v
v
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
شجاعت :
شجاعت و دقت اهمیت فراوانی در پژوهش دارد.
پژوهشگر باید در زمینه ای که تحقیق می کند. مطالعات عمیق و
AU oe an ese aly ees اكات و را تاد نام
دهد. زبرا در غیر لین صورت نتیجه تحقیق او گمراه کننده خواهد
بود.
صفحه 13:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
۳ دوری از جهت گیری :
v
پژوهشگر در مرحله تولید دانش نباید آگاهانه تحت تأثیر پیش
داوری و اصول غیرمنطقی قرار گیرد.
در علوم انسانی بسیاری اوقات یافته های ما با باورهایمان متفاوت
پوت و لنا ذیرش آلن ها در برایمان دضوار اس در اس سل
DE! پژوهشگری حکم می کند؛ ارزش های خود را در کار پژوهش
دخالت ندهیم و نگران انتقال يافته ها به جامعه نباشیم.
صفحه 14:
: ملاحظات اخلاقی در پژوهش
& تا ۱
فراهم کردن شرلیط آسایش جسمی و رولنی آزمودنی ها از مهمترین
مواردی است که باید در تحقیق رعلیت شود. نباید به آزمودنی ها
هیچ آسیبی از لحاظ جسمی و روحی برسد. همچنین حفظ حریم
خصوصی و اجازه گرفتن از فرده حفظ حق گمنامی و رازداری باید
اجراء شود.
بدون احراز شرایط لازم و کافی به پژوهش پرداختن. امری غیر
اخلاقی است.
صفحه 15:
کدهای اخلاقی حفاظت از آزمودنی
: انسانی در پژوهش های علوم پزشکی
پیشرفت های سریع و چشمگیر دلئش پزشکی طی نیم قرن اخیر و
کشف روش های جدید پیشگیری. تشخیص و درمان مرهون انجام
پژوهش های علمی است.
بی شبهه همه روش های جدید درملنی و پژوهشی خالی از ضرر
نیستند و در بیشتر موارد بی ضرر بودن انجام پژوهش بر روی
حیوانات. تضمینی برای ایمن بودن آن بر انسان نمی باشد؛ لذا اکثر یی"
روش های نوین درمانی سرانجام باید روی انسان ها آزمایش و مج
ارزیابی گردند.
صفحه 16:
: کدهای مصوب
* کسب رضلیت آگاهلنه در کلیه تحقیقلتی که بر روی آزمودنی انسانی
انجام می گیرد. ضروری است. در مورد تحقیقات مداخله ای. کسب
رضایت آگاهانه باید کتبی باشد. ۱
ارجحیت منافع جامعه یا پیشرفت علم نمی تولند توجیحی برای قرار
دادن آزمودنی در معرض ضرر و زیان غیرمعقول باشد و یا
محدودیتی در اعمال اراده و اختیار او ایجاد نماید.
صفحه 17:
: کدهای مصوب
*؟ كسب رضایت آگاهلنه بایستی فارغ از هر گونه اجبا, تهدید تطمیع و اغوا
الام اموي در سيور ارق اک 1
ندارد و در صورت بروز هر گونه خسارت» مسؤوليت للن متوجه يزوهشكر
خواهد بود.
محقق باید به آزمودنی اعلام نماید که می تواند در هر زمان كه مايل
باشد از شرکت در تحقیق منصرف شود؛ بدیهی است در صورت
انصراف پژوهشگر مکلف است مواردی را که ترک تحقیق. تبعات ۳۵
نامطلوبی نصیب آزمودنی می نماید؛ به ایشان تفهیم نموده و او را یج
صفحه 18:
: کدهای مصوب
* شرکت دادن آزمودنی ها در پژوهش. بدون ارایه اطلاعات مربوط به
پژوهش ممنوع است. مگر این که آزمودنی آگاهانه از حق خود در
اطعا رف ظر کرد اد
* در تحقیقات کارآزملیی بالینی که وجود دو گروه شاهد و مورد ضروری
است؛ بایستی به آزمودنی ها اطلاع داد که ممکن است به طور تصادفی
در یکی از دو گروه فوق قرار گیرند.
* در تحقیقات درملنی میزان ضرر و زیان بایستی کمتر از منافع تحقیق ۳
باشد. ۹
صفحه 19:
: کدهای مصوب
عملی بودن» ساده بودن» راحت LO See اقتصادی بودن و
مشلبه ن نمی تولند توجیهی برای مواجه نمودن آزمودنی با ضرر و
پان اضافی در تحقیق باشد.
محقق موظف است که اطلاعات مربوط به آزمومنی را به عنوان راز
تلقی و آن را افشاء ننموده و ضمناً شرایط عدم افشاء آن را نیز فراهم
کند, مگر ن که در این مسیر محدودیتی داشته باشد که در اين
صورت باید قبلا آزمودنی را مطلع نماید.
صفحه 20:
: کدهای مصوب
محقق به بسیاری از اطلاعات شخصی افراد دست می یلبد. که اسرار
افرادند و فاش كردن آن ها تعذی به حقوق دیگران است.
در مواردی که آزمودنی از نوع دارو در تحقیق بی اطلاع باشد» محقق
بایستی ترتیبی اتخاذ نماید که در شرایط ضروریء اطلاعات مربوط
به دارو را در اختیار آزمودنی و با پزشک معالج او قرار دهد.
صفحه 21:
: کدهای مصوب
هر گونه صدمه جسمی و زبان مالی که در پی انجام تحقیق بر
آزمودنی تحمیل شود بایستی مطلبق قوانین موجود جبران گردد.
انجام يوش های گوناگون تحقیق نباید مغایر با موازین دینی و
فرهنگی آزمودنی و جامعه باشد.
صفحه 22:
: کدهای مصوب
شرکت زندانیان در تحقیقاتی که نتایج آن منحصر به زندانیان می
تساک صات ماه کت ات را ۰ ۱
شرایط خاص از جمله در دسترس بودن آنان نباید به عنوان آزمودنی
ترجیحی در تحقیقات شرکت داد و از طرفی نیز نمی توان لُن ها را
از منافع تحقیق محروم نمود.
صفحه 23:
: کدهای مصوب
شرت کروه های مت مان دص تیان ۳ ال عفرا
بیماران روان پریش در کلیه تحقیقات به شرایط کسب رضایت کتبی
از ولی قانونی آن و اثبات ضرورت انجام چنین تحقیقی بلامانع است.
انجام تحقیقات غير درمانی بر روی جنین مجاز نیست. انجام
تحقیقات درملنی بر روی جنین زملنی مجاز است که به نفع جنين
یا مادرش بوده و ضرری متوجه هیچ یک از آنان نگردد. بدیهی است
کسب رضایت آگاهانه کتبی از مادر و ولی قانونی جنین ضروری
است.
صفحه 24:
5 :سه اصل اولیه اخلاقی در پژوهش
” احترام به افراد
۷ نیکوکاری و سودمندی
7 دا واساف
صفحه 25:
:سه اصل اوليه اخلاقی در پژوهش
¥ احترام به افراد :
۲ احترام به افراد حداقل از دو بخش اخلاقی تشکیل شده است: یکی
آن که. افراد باید به عنوان فرد مستتل درمان شوند و دوم آن که
افراد دارای استقلال کمتر» حق دارند» حمایت شوند.
۲ در بيشتر موارد تحقیقاتی که بر روی انسان ها انجام می شود.
احترام به افراد می طلبد که فرد مورد آزمایش به طور ارادی و با
اطلاعات کافی وارد تحقیق شود.
صفحه 26:
:سه اصل اولیه اخلاقی در پژوهش
نیکوکاری و سودمندی :
ol sl ” طبق يك روش اخلاقى درمان مى شوند. که آن نه فقط با
احترام گذاشتن به خواست افراد و حملیت ن ها در مقلبل عوامل
خطر بلکه با تلاش برای حفظ سلامتی آنان همراه می باشد. چنین
روش درمانی زیر نظر اصل سودمندی و نیکوکاری می باشد.
صفحه 27:
:سه اصل اولیه اخلاقی در پژوهش
نیکوکاری و سودمندی :
go ۳ قانون عمومی به عنوان تکمیل کننده اصل نیکوکاری بیان شده
است با این محتوی که:
۱ زیان نزند ۲) به حداکثر رساندن منافع ممکنه و به حداقل رساندن
زیان های ممکنه
صفحه 28:
:سه اصل اولیه اخلاقی در پژوهش
۳ دا وانساف:
۳ برنامه های گسترده ای از راه های صحیح و عادلانه برای توزیع بار
مسوولیت و به دست آوردن نتایج مثبت وجود دارد؛ این برنامه ها
عبارتند از:
۱- شرکت دادن افراد به نسبت مساوی
۲- برای هر فرد طبق نیاز شخصی
۳- برای هر فرد طبق سعی و تلاش شخصی
صفحه 29:
:سه اصل اولیه اخلاقی در پژوهش
۳ دا وانساف:
۳ برنامه های گسترده ای از راه های صحیح و عادلانه برای توزیع بار
مسوولیت و به دست آوردن نتایج مثبت وجود دارد؛ این برنامه ها
عبارتند از:
۴ برای هر فرد طبق توزیع اجتماعی
۵- برای هر فرد بر اساس شایستگی و لیاقت
۶- رضایت و آگاهی. ارزیابی خطرات و منافع
صفحه 30:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
۲ اصول اخلاقی در پژوهش های پزشکی بر روی انسان :
٩ در ال ا ل وی نی درا
هل تک رای راه ای رشن کل ند کار Pelee hi
زیست پزشکی روی انسان ها بودند. مقرراتی تدوین گردید؛ که به
بیانیه ی هلسینکی معروف شد.
* بیانیه ی هلسینکی به عنوان مهمترین مقررات بین المللی در
تحقیقات زیست پزشکی شناخته می شود.
صفحه 31:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
۱- انجام تحقیق پزشکی بر روی انسان بایستی با موازین پذیرفته شده
علمی تطبیق داشته باشد و بر اساس تجربیات آزمایشگاهی و حیوانی
کافی و شناخت کامل از اطلاعات علمی موجود تدوین شود.
۲- طراحی و اجرای هر روش آزمایشگاهی روی انسان بلید به روشنی در
یک برنامه تحقیقاتی تدوین شده توسط یک کمیته مستقل. بررسی و
تصویب شود.
صفحه 32:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
۳- تحقیقات پزشکی بر روی انسان باید منحصراً توسط افرادی که از نظر
علمی صلاحیت دارند و زیر نظر پزشکی که از نظر بالینی کارآمد باشد.
انجام گیرد. مسوولیت افراد مورد آزمایش هميشه با پزشک است. اين
مسؤوليت هيج كاه نبلید به خود آنان واگذار شود. ولو آن که خود به این
امر رضایت داده باشند.
۴- تحقیق پزشکی بر روی انسان تنها در صورتی موجه است که اهمیت
هدف تحقیق بر خطرات انجام آن برتری داشته باشد.
صفحه 33:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
۵- هر تحقیق پزشکی بر روی انسان باید قبلا به دقت ارزیابی شده باشد؛
به گونه ای که خطرات قلبل پیش بینی با منافع احتمللی آن برای افراد
مورد آزمایش با دیگران مقایسه و سنجیده شود. رعلیت منافع این افراد
باید همیشه بر منافع جامعه یا علم اولویت داشته باشد.
۶- حق فرد مورد آزمایش برای حفظ حیئیت او باید محفوظ باشد. تمام
تمهيدات لازم را بايد در جهت حفظ اسرار وی به کار برد تا آسیب
کمتری بر سلامت جسمی و فکری و شخصیت او وارد شود.
صفحه 34:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
۷- پزشک باید زمانی پژوهش روی انسان را آغاز کند که باور داشته
باشد؛ که خطرات قلبل پیشبینی است. پزشک هر زمان که احساس کند
که خطرات مسقیق بر محافع بالقوه فرونی دارم aly تعقیق خود را
متوقف نماید.
<A در افتشار نتایج, پزشک باید صحت اطلاعات را رعایت کند.
صفحه 35:
: اصول اساسی بیانیه هلسینکی
-٩ در هر تحقیق روی انسان» افراد باید به روشنی نسبت به اهداف؛
روش هاء فولید احتمللی و خطرات بالقوه ی تحقیق و ناراحتی هلیی که
ممکن است در پی داشته باشد. آگاه گردند و به آنان گوشزد شود که هر
زمان مایل باشند می توانند تحقیق را ترک کنند.
۰- اگر محقق سمت ریاست نسبت به افراد مورد آزمایش دارد» بهتر
ا MMS SIE) oll Atte gee OO les ere
گرفته شود.
صفحه 36:
_
PEST Sr ery sy Se
»متفاوت به نظ می رسد
.گرچه کوه همان کوه است
SS
۰ همگی چهه های بی شمار یک دا هستتد