علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

اصول حاکم بر قراردادها و پیمان ها

صفحه 1:

صفحه 2:
اصول. حاکم بر فراردادها و سمان ها

صفحه 3:

صفحه 4:
‎Ul‏ برای انعقاد قراردادهای دولتی الزاهاتی وجود </ر< ؟

صفحه 5:
امضاء قرارداد .. چه کسانی مجاز هستند قراردادهای دولتی را امضاء کنند

صفحه 6:
آیا مبلغ قراردادهای دولتی در روش ‎ont‏ ‏پیمانکار و یا مناقصه گر ِ موثر اقلت ؟

صفحه 7:
هشدار بزرگ اصول حاکم بر قر ار دادهاى دو لتى قانون است . ‎ym‏ | 9

صفحه 8:
۱- به دلیل اصل ۵۳ قانون اساسی ۲- جه دليل هاده ‎١‏ ۱۷۲ قاخون محاسبات عهوهى کضوز

صفحه 9:
[0 roe ‏کلیه دریافتهای دولت در حسابهای‎ . ‏خزانه داریکل متمرکز می شود‎ و همه پرد‌اشختها در حدود اعتبارات مصوب به موجب شاذون انجام مى كيرد .

صفحه 10:
‎YP oslo‏ - مصرف اعتبارات جاری و عمرانی منظور در _ بودجه کل کشور تابع مقررات این قانون وسایر قوانین و مقررات عمومی دولت می‌باشد. ‎

صفحه 11:
اس وج وس وت ‎SS‏ بارات توسط هر یک از واحدهای سازمانی تبصره ) - مصرف اعتبارات از محل درآمدهاي اختصاصي بر اساس بودجه‌هاي مصوب جز در مواردي که در اين قانون براي آنها تعیین مکلف شده‌است تابع مقررات قانوني مربوط مي‌باشد ودرصورتي که دستگاههاي اجرايي ذیربط داراي مقررات قانوني خاص براي اين موضوع نباشند اعتبارات‌مذکور بر اساس قوائین و مقرریات عمومي دولتي قابل مصرف. خواهد بود.

صفحه 12:
= 25 [ ‏به مصرف‎ ee 5 aa هر یک از واحدهای سازمانی ( © ) تبصره ۲ - محرف درآمدضا و سابر منابع تأمین اعتبار شرکتهای دولتی بر اساس بودجه‌های مصوب جز در عواردی که در این قانون برای آنضا نعیین‌تطلیف شده است تابع مقررات قانونی مربوط می‌باشد لکن اجرای طرحهای عمرانی شرکت‌های مذکور از نظر مقررات مالی و معاملاتی تابع مفاد این‌قانون و سایر قوانین و مقررات عمومی دولت خواهد بود. شرکتها و سازمانهای دولتی که شمول مقررات عمومی به آنفا مستلزم ذکر نام است نیزمشمول مفاد این ماده خواهند بود.

صفحه 13:
ادامه احکام مربوط به مصرف اعتبارات توسط هر یک از واحدهای سازمانی (» تبصره 9 - در صورتي که مسسات و نهادهاي عمومي غیر. دولتي داراي مقررات قانوني خاصي برای مصرف اعتبارات خود باشند مى توانند اعتبارات جاری را که از محل اعتبارات منظور در قانون بودجه كل كشور در اختیار آنهاگذارده می شود جز در موارديكه در اين قانون صراحتا براى ان تعيين تكليف شده است طبق مقريرات مربوط به خود به مصرف برسانند ‎F‏

صفحه 14:
ادامه احکام مربوط به مصرف اعتبارات توسط هر یک از واحدهای سازمانی ره در مواردیکه اعتبارات موضوع این تبصره ازمحل اعتبارات منظور در بودجه وزارتخانه ها و مقسسات دولتی به عنوان کمک در اختیار مأسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی گذارده می شود ذیحساب دستگاه پرداخت کننده کمک وجوه وجوه يرداختى از اين بابت را با اخذ رسيد مؤسسه دريافت كننده به هزينه

صفحه 15:
ادامه احکام مربوصا به مصرف اعتیارات توسما هر یک از واحدهاین سازمانیا ,, تبصره ۴ - اعتبار ات طرحهای عمرانى مؤسسات و نهادهای عموصی غیر دولتی تابع اين قانون و سایر قوانین و مقررات عصوصی دولت می‌باشد.

صفحه 16:
ادامه احکام مربوما به مصرف اعتبابات توسما هر یک از واحدهای سازمانی| « تبحره 0 - حساب و اسناد هزینه مربوط به اعتبارات جاری و طردهای عمرانی (سرمایه‌گذاری ثابت ) موْسسات و نفادهای عمومی غیر دولتی بایحقبل از تصویب مراجع قانونی ذیربط وسیله حسابرسان منتخب وزارت مور اقتصادی و دارایی رسیدگی شود و حساب سالانه آنها برای حسابرسی به‌دیوان محاسبات کشور تحویل گردد.

صفحه 17:
تبصره ( ۷) ماده ( ۷۸ ) قانون محاسبات عمومی کشور تبصره 6 - آیین‌نامه‌هاي مالي و معاملاتي مربوط به اعتبارات جاري آن دسته از موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي که به موجب قانون ازشمول مقررات عمومي مستثني شده و یا بشود با رعایت قانون دیوان محاسبات کور توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي تنظیم و به تصويب هیأت‌وزیران خواهد رسید

صفحه 18:
ماده 060 قانون محاسبات عمومی کشور ماده 60 - پرداخت هزینه‌ها به ترتیب پس از طي مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و تسجيل و حواله و با اعمال نظارت مالي به عمل خواهدآمد.

صفحه 19:
ماده 0 قانون محاسبات عمومی کشور ماده ‎GO‏ - اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده وزیر با ر بیس مؤسسه و مسئوليت تأمين اعتبار و تطبيق برداخت باقوانين و مقررات به عهده دیحساب مي‌باشد.

صفحه 20:
تبصره (۱) ماده ۵۳ تبصره 4 - اختیارات و مسئوليتهاي موضوع ‎Cal‏ ‏ماده حسب مورد مستقیماً و بدون واسطه از طرف مقامات فوق و سایر مقامات دستگاه مربوط کلایا بعضاً قابل تفویض خواهد بود لکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیث سلب اختیار و مسئولیت از تفویض‌کننده نخو اهد کر د.

صفحه 21:
تبصره - در اجراي اين ماده تفويض اختيارات و مسئوليتهاي مربوط به وزير يا رييس مؤسسه و ذيحساب به شخص واحد و نيز تفويض اختيارو مسئوليتهاي وزير يا رييس مؤسسه به ذيحساب و يا كاركنان تحت نظر او مجاز نخواهد بود.

صفحه 22:
ماده 22 - تشخیص» عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهايي که تحصیل یا انجام آنها براي نیل به اجراي برنامه‌هاي‌دستگاههاي اجرايي ضروري است. هاده ۱۸ - خآهین اعتبار عبارت است ‎jl‏ اختصاص دادن خمام جا قسهتی از اعتبار هصوب جرای هزجنه هعین.

صفحه 23:
ماده ©0 - تعهد از, نظر اين قانون عبارت است از ایجاد دين بر ذمه دولت ناشي از: الف - تحويل كاك با انجام با شود مت. ب - اجراي قراردادهايي كه با رعايت مقررات منعقد شده باشد. ج - اهکام صادر شده از مر اجع قانونی و دیصلاچر د - پیوستن به قراردادهاي بين‌المللي و عضویت در سازمانها یا مجامع بينالمللي با اجازه قانون.

صفحه 24:
تسجيل و حواله کدآمند ؟ ماده 000 - تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهي قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارك اثبات‌کننده بدهي. ماده 26 - حواله اجازه‌اي است که کتباً وسیله مقامات مجاز وزارتخانه يا مژسسه دولتي و پا شرکت دولتي و يا دستكاه اجرايي محلي و يا نهادهايعمومي غير دولتي ويا ساير دستكاههاي اجرايي براي تأديه تعهدات و بدهيهاي قابل يرداخت از محل اعتبارات مربوط به عهده ذيحساب در وجهذينفع صادر ميشود.

صفحه 25:
قرارداد ‎an a> \y‏ هی خوانند از با ‎PRE‏ ‏اهداف دستگاه تعیین می شود و اين امر به موجب ماده ‎UP‏ قانون محاسبات عمومى كشور تشخيص نام دارد بنابراين امضاء قرارداد مرحله تشخيص واز آنجا كه تشخيص از وظايف بالاترين مقام دستكاه است لذا بايستى توسط بالاترين مقام دستكاه و يا به استناد تبصره ) ماده ©© قانون محاسبات عمومی كشور توسط كسانى كه از طرف وى اجازه تشخيص ‎Natali ae aha Eo‏ ره

صفحه 26:
آيا مبلغ قرارداد در کیفیت و شرایط آن تأثیر دارد ؟ مناقصه به روشهای ذیل انجام می شود ( ماده 0 قانون برگزاری مناقصات ) : معاملات کوچک : ( تا سقف 6*6 میلیون ربال در سال 99 ) کارجرداز جا ماهور خرجد جه تشخیص و هسخولیت خود . جا رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص . معاهله را جا خاهین کیفیت جه کهترجن جهای ههکن انجام دهد .

صفحه 27:
عقد قرارداد در معاملات متوسط ( از ۵ میلیون رال تا 600 میلیون ریال در سال 6 ) : کارجرداز جا مامور خرجد جاجد . - با توجه به کم و کیف موضوع معامله ( کالا ؛ خدمت یا حقوق ) - با رعایت صرفه و صلاح - اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی - با تأمین کیفیت مورد نظر - چنانچه بهای بدست آمده مورد تأیید مسئول واحد تدارکاتی

صفحه 28:
يا مقام مسئول همتراز وی باشد معامله را با عقد قرارداد یا اضذ فاکتور انجام می دهد . و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید مسئول تدارکاتی یا مقام مسئول همتراز وی » به تعداد موجود کفایت می شود

صفحه 29:
روش انجام مناقصه در معاملات بزرگ ( از 6۳۵0 میلیون ربال به بالا در سال 969 ) : ۱- هناقصه عهوهی از طرجق اختحشار فراخوان الف - یک مرحله اعر ب - دو مرحله آير 2- برگزاری مناقصه محدود ( لیست کوتاه و یا بلند ) الف - یک مرحله ای ب - دو مرحله ای ۳- خر ک خر جفات هناقصه 2 - عدم الزام جه جر کزادی هناقصه

صفحه 30:
بند الف ماده © قانون برگزاری مناقصات - مناقصه فرآیندی است رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر ( طبق اسناد مناقصه ) » که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد » واگذار می شود .

صفحه 31:
مناقصه عمومی یک مرحله ای از طریق فراخوان در روزنامه » مناقصه گران »اسناد مناقصه را دریافت می کنند و در مناقصه شرکت می نمایند. لزوماً ارزیابی کیفی و ارزیابی فنی بازرگانی ندارد و در یک جلسه با حضور اعضاء کمیسیون مناقصات برنده

صفحه 32:
مناقصه دو مرحله ای در اين نوع از مناقصات شرکت های مناقصه گر ارزیابی کیفی می شوند و کالاها و خدماتی که مناقصه گران ارائه می کنند ارزیابی فنی بازرگانی می گردند و در چلسه اولم کمیسیون مناقصات فقط پاکتهای الف و ب باز می شود و تعیین شرایط کیفی و فنی مناقصه به کمیسیون فنی بازرگانی واگذار می شود و پس از دریافت نظر کمیته فنی بازرگانی در جلسه دوم کمیسیون مناقصات برنده تعیین مى شود .

صفحه 33:
a ۰ ۰ پرنده مناقصه کیست ۴ بند الف ماده 000 قانون برگزاری مناقصات - هنگام ارزیابی مالی »مناقصه گری که مناسب ترین قیمت را حائز شده باشد » به عنوان برنده اول اعلام خواهد شد . برنده دوم در صورتی اعلام می شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول » کمتر از مبلغ تضمین باشد . روش ارزیابی مالی باید در اسناد مناقصه به صورت مشروج با ذکر نحوه تأثیر گذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت اعلام شود .

صفحه 34:
مناقصه محدود دعوتنامه برای مناقصه گرانی که نام آنها در فهرست بلند یا کوتاه است ارسال می گردد . فهرست بلند از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس محترم جمهور تهیه می شود و یا مراجع رسمی نظیر نظام مهندسی و .. فهرست کوتاه از طریق فراخوان ارزیابی کیفی مناقصه گران تهیه می شود و برای دو سال قابل استناد است .

صفحه 35:
ترک تشریفات مناقصه مناقصه گر از طریق کمیسیون ترک تشریفات مناقصه تعیین می شود . و اگر مبلخ قرارداد تا بنجاه بر آبر نصاب معاملات کو چک باشد ( ۲۴۵ میلیون تومان در ‎(AY Slat‏

صفحه 36:
ترکیب کمیسیون ترک تشریفات در معاملات تر کیب کمیسیبون ترکه تشر یفات در محاملات تا ۲۴۵ میلیون تومان - در واهدهای مرکزی - 0- معاون اداری و مالی یا مقام مشابه . 2 ذیحساب 0 یک نفر دیگر از کارکنان خبره و متعهد دستگاه به انتخاب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیریط 2

صفحه 37:
ترک تشریفات مناقصه ( ادامه ) ترکیب کمیسیون ترک تشر یفات مناقصه در دستگاههای اجر انی که اعتبار ات استانی دارند ( با مبطخ تا ۲۴۵ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹) ۱- استاندار يا نماینده او ۲- جاا خر جن هقام دستکاه در محل ۳- حسب مورد ذیحساب یا مسول امور مالی

صفحه 38:
اگر مبلغ معامله بین 0۰ برابر نصاب معاملات کوچک و ۲۰ برایر آن باشد : ( بین ۲۲۴۵ تا 90 میلیون تومان در سال ۸9) پس از تصویب معامله توسط ۰ کمیسیون ترک تشریفات :

صفحه 39:
در واحدهای مرکزی وزارتخانه ها و موسسات دولتی : وزير يا رئيس موسسه در شركت هاى دولتى هيأت مديره در دستكاههاى اجرائى محلى استاندار مربوط و اكر استاندار شخصاً در كميسيون ترك تشريفات شركت دارد تأييد مجدد ضرورتى ندارد

صفحه 40:
ترکیب کمیسیون ترک تشریفات برای معاملات بیش از ‎٩000‏ میلیون تومان اکر حبلغ جرآوردی معاهله جیحش از 4۸۰ هیلیون خوهان ۱ جرای ‎Jha‏ ۸4 اجاشد پس از تصویب هیأت سه نفره موضوع کمیسیون ترك تشریفات ضرورت ترک تشریفات باید به تصویب حيأتى مركب از رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزئ کشور ( دبیر هیأت ) فعلاً معاون برنامه ریزیر و نظارت راهبردی رنیس جمیور وزیر امور اقتصادی و دارانی و حالاخز جن هقام دستکاه برسد

صفحه 41:
در مواقعی امکان برگزاری مناقصه وجود ندارد و پا مقنن اجازه داده است تا معامله بدون برگذاری مناقصه و از طریق خاصی انجام شود مانند : 0- خريد امول منقول منحصر به فرد به تشخیص بالاترین مقام و یا مقام مجاز از طرف وى ( بند الف ماده ©© )

صفحه 42:
2 خرید و اجاره ساختمان که نمی توان مناقصه برگزار کرد لذا حکم شده ( بند ب ماده ‎cha (CO‏ کارشناسان رسمی سه نفره نظر بدهد

صفحه 43:
۲- در مورد خریجد کاده . خدهات . حقوق جه خرخ دولتی نیازی جه جز كذارى هناقصه ذيست ؟- خدمات فرهنگی و هنری . آموزشی و ورزشی و نظایر آن به تشخیص وزبر با باك تر ین مقام دستگاه که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد .

صفحه 44:
- خرید فقطعات جد کی ‎wi‏ ‏خعویض و با خکهیل لوازم و تجهیزات هاشین آلات خاجت و هتحر ک هوجو 3 ... ج- خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای

صفحه 45:
در قانون برگزاری مناقصات و همچنین آئین نامه معاملات دولتی که در حکم قانون است از الزاماتی در انعقاد قرارداد درج شده است که بایستی رعایت گردد .

صفحه 46:
الف - قرارداد با برنده مناقصه بايد بيش از پایان مدت اعتبار پيشنهادها منعقد شود. این مدت حداكثر براي يك بار و برابر مدت پيش‌بيني شده در اسناد مناقصه قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پيشنهاددهنده دوم مسترد مي‌گردد.

صفحه 47:
* ب - قرارداد با برنده اول در مهلت پيش‌بيني شده در اسناد منعقد خواهد شد. چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ننماید» تضمین مناقصه وي ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد مي‌گردد. در صورت امتناع نفر دوم» تضمین وي نيز ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد

صفحه 48:
مصوب 96 و اصلاح آن مصوب 1600) مصوب کمیسیون دارائی مجلس ملی وقت است که تا موادی از آن لغو نشده به قوت خود باقی است

صفحه 49:
طبق ماده 200 آئین نامه معاملات دولتی : در معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده ( 0*2 ) این آئین نامه میسر نباشد بايد قرارداد منعقد شود . ماده ( ) آئین نامه - در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن

صفحه 50:
و یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده شرکت در مناقصه او ضبط می شود و مرأتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرارداد با رعایت مفاد تبصره اين ماده ابلاغ می گردد

صفحه 51:
اگر او هم از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند و یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده او هم ضبط می شود و در این صورت با تشخیص دستگاه مناقصه گزار مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقرر در ماده ( ۳0 ) قانون محاسبات عمومی ارجاع خواهد

صفحه 52:
الزامات در انعقاد قرارداد تبصره ) - به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است . تبصره 6 مصوب 600 - مدت هفت روز مقرر در اين ماده در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت دارد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر اينکه در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد

صفحه 53:
ماده 60 - در قرارداد نکات زير باید قید گردد : نام متعاملین 0 نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها ۰ ۳- هدت انجام خعهد و محل و شراجط تحوجل هورد هعاهله . ۲- ترتیب عمل و میزان خسارت در موارد که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزناً یا کل تاخیر نماید

صفحه 54:
1 مات از امات در قرارداد © - الزام تحويل كالا بر طبق نمونه ممهور در صورتى كه تهيه نمونه لازم باشد . در اين صورت بايد نمونه كالا با مهر طرفين معامله ممهور و نزيد مناقصه كزار نكاهدارى شود . © اقرار برنده مناقصه به اينكه از مشخصات کالا پا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد .

صفحه 55:
آنين نامه معاملات - الزامات در قرارداد ۷- اختیار مناقصه گزار نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا ميزان بيست و ينج درصد مقدار مندرج در شرا رداد . © - بهاى مورد معامله و ترتيب يرداخت آن » در مواردى كه انجام كار بر اساس واحد بها باشد بهاى مورد معامله برآورد و در قرارداد ذكر مى شود ولى بهاى كارهاى انجام يافته بر اساس واحد بها احتساب و و اکن .کم اش نش رگد

صفحه 56:
آنین نامه معاملات - الزامات در قرارداد ۵ مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتیکه در شر ایط مناقصه ذکر شده باشد ۰- هیزان خضهین حسن انجام معاهمله و نحوه وصول افقساط ان در هورد امور ساختهانی و جارجری و خرخیب استرداد ان جر اساسن نترایط هناقصه .

صفحه 57:
للك هذت فاصله زهانی ‎Jaga ya‏ حوقت و تحويل قطعی در هرا دادهاى حرجوط جه ساختمان و راهسازی و حظاجر آن جر ‎Qaal‏ نتراچط هناقصه .

صفحه 58:
آنین نامه معاملات - الزامات در قرارداد 9- ساير تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است . ۴- سایر شرایط که مورد توافق طرفین معامله قرارگیرد مشروط بر انکه متضمن امتیاز اتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده

صفحه 59:
برای لاح از از شرايطاو الزامات تحویل کالا پا خدمت بایستی به مواد ( 98 ) لغایت ( 6 ) آئین نامه معاملات دولثی مراجعه کرد .

صفحه 60:
ماده ( 660 ) آئین نامه معاملات دولتی ماده 00 - تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود: الف - در مورد معاملات جزئي به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد. ب - در مورد معاملات متوسط به وسیله مسئولیت انباریدار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کنند. ج - در مورد معاملات عمده به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضاکننده و نماینده ديگري که در مرکز از طرف وزارتخانه یا مزسسه دولتي و در شهرستانها از طرف دستگاه مناقصه‌گزار تعیین خواهد شد.

صفحه 61:
ماده ( 90 ) آئین نامه معاملات دولتی تبصره 0 - تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بند ب و ج این ماده با تنظیم صور تمجلس باید انجام شود و پس از اينکه مسلم شد کالا یا كارداراي تمام مشخصات لازم مي‌باشد مراتب و مقدار آن در صورتمجلس تحویل ذکر و از طرف مستولان مربوط با ذکر نام و نام خانوادگي و سمت وتاریخ باید امضاء شود در مورد بند الف گواهي تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا کار به عهده انباردار پا تحویل گیرنده کار مي‌باشد.

صفحه 62:
ماده ( 90 ) آئین نامه معاملات دولتی تبصره ۲ - در مواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله محتاج بصیرت و تخصص باشد نماینده قسمت تقاضاکننده از بین کسانی ‎Sub‏ ‏انتخاب‌شود که دارای اطلاعات کافی در اين خصوص باشد و این مسئولیت را عهده‌دار خواهد بود.

صفحه 63:
ماده ( 60 ) آئین نامه معاملات دولتی ماده 20 - براي كالاهاي تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که داراي شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضاي انباردار برسد و در واردات‌دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار در روي قبض ذکر شود.

صفحه 64:
تبصره ماده ( ) آئین نامه معاملات دولتی تبصره - در مواردي که کالا در خارج از انبار تحویل مي‌گردد و به انبار وارد نمي‌شود با در نظر گرفتن مفاد ماده 00 و تبصره‌هاي آن حسب مورداقدام خواهد شد و تحویل گیرنده کالا به جاي انباردار تکالیف مربوط را انجام خواهد داد و رسید یا صورتمجلس مربوط حسب مورد مبناي صدورقبض انبار و حواله انبار قرار خواهد گرفت.

صفحه 65:
ماده ) ‎OP‏ ) آئین نامه معاملات دولتی ماده 06۴ - در صورتي که در شرایط معامله براي تحويل مورد معامله علاوه بر آنچه در مواد 0و 66 تعیین شده تکالیف ديگري نیز پيش‌بيني شد‌باشد باید اجرا شود. ماده 6© - در مواردي ‎AS‏ بين مسئولان تحويل مورد معامله مذكور در بندهاي ب و ج ماده 99 از لحاظ مشخصات و ساير مسائل مربوط به كار ياكالايي كه بايد تحويل كرفته شود

صفحه 66:
ادامه ماده ( 66) اختلاف نظر باشد هر يك از مسئولان مذکور نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند کرد و ترتیب انجام تحویل موردمعامله در مرکز از طرف وزارتخانه يا مسسه در شهرستانها از طرف مسئول دستگاه مناقصه‌گزار طبق جلب نظر افراد بصیر و مطلع تعیین خواهد شد.

صفحه 67:
‎(aq ) my‏ آئین نامه ‏معاملات دولتی و آئین نامه تضمین معاملات دولتی موارد احصاء شده است .

صفحه 68:
بندهای مخثلف ماده 40 آئین نامه معاملات دولتی مصوب 96*9 که قانون است بند 5 - میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد مبلغ معامله تجاوز نکند و منحصراً در قبال ضمانتنامه بانکی پرداخت خواهد شد . بند <6- میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از پنج درصد مبلغ برآوردی معامله کمتر. باشد ولی در صورتی که میزان سپرده به مأخذ فوق از پانصد هزبار ریال بیشتر شود دستگاه مناقصه گزار می ‎ail gi‏ میزان سپرده ربا به مبلغ متناسب که از پانصد هزیار ربال کمتر نباشد تقلیل دهد .

صفحه 69:
قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین آلات باشد پنج درصد و در مورد سایر معاملات ده درصد مبلغ معامله می باشد و بايد به صورت نقد به حساب سپرده بانکی دستگاه مناقصه گزار تحویل شود در مورد معاملات ساختمانی و باربری علاوه بر پنج درصد مذکور دستگاه مناقصه گزار باید از هر پرداخت معادل ده درصد کسر و به حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام معامله cee: . Pie

صفحه 70:
ماده 0 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - به دولت اجازه داده مي‌شود براساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ريزي کشور. براي انجام معاملات دولتي سایر ضمانتهاي معتبرمانند اوراق بهادار (سفته» بیمه‌نامه و...) و مطالبات پیمانکاران و مشاوران از محل صورت کارکرد و تعدیل قطعي آنان را علاوه بر ضمانت‌نامه‌هاي‌موجود با سپرده نقدي (به استثناء چك) به عنوان ضمانت‌نامه تعیین نماید.

صفحه 71:
طبق مصوبه دولت انواع تضمین ها : الف - تضمین شرکت در مناقصه ( وجه اتتزام ) ب - تضمين انجام تعهدات ج - تضمين بيش برداخت د - خضهین حسن انجام کار

صفحه 72:
؟ انواع ضمانتنامه ها : ](~ ضمانت نامه بانکی ©- ضمانت نامه های صادر شده از سوی موسسات اعتباری غیر بانکی که دارای مجوز هستند وجه نقد ۴- سفته با امضای صاحبان امضای مجاز با مهر شرکت

صفحه 73:
بقیه ضمانت نامه ها ساير ضمانتنامه ها شامل : »- وثيقه ملکی معادل نود درصد ارزش کارشناسی رسمی آن 2 انواع اوراق مشارکت ‎asd yaa ale cla aS yin alana -۳‏ نده در جورحن اوراق جها دار تهران جه ماخذ هفتاد درصد ارزش روز آن ‏۲- مصالبات تأیید شده قراردادها از سوی دستگاههای اجرانی و ذیعسابان مربوما

صفحه 74:
تضمین شرکت در مناقصه در چه مواقعی و جه مبلغى ؟ ماده © مصوبه - در قراردادهاى خدمات مشاوره » قراردادهاى خدمات مديريت طرح و امور تحقيقاتى » تضمين ها از نوع تضمين بيش يرداخت و تضمين حسن انجام كار است .

صفحه 75:
پیش پرداخت چیست ؟ ماده 60 قانون محاسبات عمومی کشور : پیش پرداخت عبارت است از پرداختی که از محل اعتبارات مربوط بر اساس احکام و قراردادها طبق مقررات پیش از انجام تعهد صورت می كيرد .

صفحه 76:
مبلغ پیش پرداخت در قراردادهای خدمات مشاوره بند الف ماده 6 مصوبه - مبلغ پیش پرداخت برای خدمات مربوط به مطالعه و طراحی و مدمات تحقیقاتی معادل بیست درصد مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط ( مبلغ برآورد حق الزحمه ) و برای خدمات مربوط به دروه ساخت و تحویل معادل ده درصد مبلغ اولیه حق الزحمه مربوط می باشد .

صفحه 77:
انواع تضمین برای پیش پرداخت در قراردادهای تحقیقاتی انواع تضمین برای پیش پرداخت تأدیه شده عبارتند از : ۱- بند الف ماده ۳ - ضمانت. نامه بانکی م بند ب ماده 6 - ضمانتنامه های صادر شده از سوی موسسات اعتباری غیر بانکی دارای مجوز

صفحه 78:
ادامه ضمانثنامه ها در قراردادهای ماده 6۶ © بند د ماده 0 - سفته با امضای صاحبان امضای مجاز با ‎-€P‏ بند ه ماده ) شامل : الف ‎aati‏ ملکی معادل 00 درصد ارزش کارشناسی ب - انواع اوراق مشارکت ج سهام شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار د - مطالبات تأیید شده قراردادها از سوی دستگاههای اجررانی و ذیحسابان مربوط

صفحه 79:
تضمین ها و پیش پرداختها در قراردادهای پیمانکاری ماده 0مصوبه - در قراردادهای پیمانکاری » ساخت تجهیزات و نصب ‏ انواع تضمین ها شامل 0 تضمین شرکت در مناقصه 2 تضمین انجام تعهدات ©- تضمين بيش پرداخت ‎-P‏ تضمين حسن انجام كار

صفحه 80:
‎ee ۳4‏ ” 3 تضمین شرکت در مناقصه در جه مواقعی و چه مبلغی ؟ ‏ماده 9آئین نامه دولت - تضمین شرکت در مناقصه برای قراردادهای پیمانکاری » ساخت تجهیزات و نصب مبلغ تضمین شرکت در مناقصه بر حسب درصدی از برآورد هزینه اجرای کار : تا 0000 میلیون ریال © درصد مازاد بر 00 تا 00000))میلیون ربال 9/ درصد مازاد بر 0000 تا 0000000000 میلیون ریال ۵/ درصد مازاد بر 0000000 میلیون ریال 9/ درصد

صفحه 81:
اگر برآورد هزینه اجرای کاری 1600 میلیون ریال باشد تضمین شرکت در مناقصه جه میزان است تا 0000 میلیون ریال با نرخ 6 درصد - 00000 میلیون ضریدر 6 درصد < 6 میلیون ربال مازاد بر 000 تا 0600000 میلیون ربال ( 9000 میلیون ریال ) با نرخ 9/ درصد < 6900 هزار ربال مازاد بر یک میلیارد ربال تا یک هزار میلیارد ربال < 6000 میلیون ربال ضربدر 9/ درصد < 000 هزار ربال 00 + 0000 62+ 2000000 1000۰0

صفحه 82:
آیا در قراردادها می توان پیش پرداخت تأدیه نمود ؟ طبق بند ( ج ) ماده 6 مصوبه دولت - مبلغ پیش پرداخت در قراردادهای پیمانکاری و نصب معادل بیست درصد مبلغ اولیه پیمان است مبلغ پیش پرداخت حداقل در سه قسط به شرح زیر در ازای تضمین به نفع دستگاه اجربائی بدون کسر کسورات قانونی پرداخت می شود . قسط اول 0 درصد پس از تحویل کارگاه ؛ قسط دوم معادل 9 درصد پس از تجهیز کارگاه لازم برای شروع عملیات و قسط سوم معادل 6/0 درصد پس از انجام سی درصد مبلغ اولیه پیمان طبق صورتوضعیتهای موقت بدون محاسبه مصالح

صفحه 83:
يس از واریز اقساط اول و دوم پیش‌پرداخت» معادل چهارده و نیم درصد (0600*.9) از مبلغ ناخالص تمام‌صورت وضعيت‌هاي موقت (به استثناي تعدیل» مابه‌التفاوت نرخ مصالح و پرداختهاي مشابه) کسر مي‌شود و برایواریز قسط سوم معادل هشت درصد (9۵۵) علاوه بر چهارده و نیم درصد (10006.9) یادشده از صورت وضعیت‌هاکسر مي‌شود به نحوي که مبلغ پیش‌پرداخت تا آخرین صورت وضعیت موقت مستهلك شود.

صفحه 84:
در صورت ضرورت تأدیه پیش‌پرداخت در بیشتر از سه قسط و یا تفكيك پیش‌پرداخت بخشهاي مختلف کارءاقساط پیش‌پرداخت و نحوه واریز آنهاء باید در شرایط خصوصي پیمان مربوط درج شود. © پیش‌پرداخت در قراردادهاي ساخت تجهیزات: مبلغ پیش‌پرداخت معادل بیست و پنج درصد (96) مبلغ‌اولیه قرارداد است.

صفحه 85:
اقساط پیش‌پرداخت با توجه به برنامه زماني ساخت و تحویل تجهیزات و نیز اقساط بازگرداندن پیش‌پرداخت به‌تناسب تحویل تجهیزات و پرداخت وجه آنها تعیین و در شرایط خصوصي قراردادهاي مربوط درج مي‌شود. تضمین معتبر براي پیش‌پرداخت شامل تضمين‌هاي نوع " الف" ۰" ب" و ۰" مندرج در ماده (6) مي‌باشد

صفحه 86:
تبصره - دستگاههاي اجرايي مي‌توانند به جاي تضمين‌هاي تأدیه پیش‌پرداخت» سفته با امضاي صاحبان‌امضاي مجاز شرکت پیمانکار دریافت کنند به شرط آنکه مبلغ پیش‌پرداخت را به حساب مشترك دستگاه اجرايي وپیمانکار واریز نموده و با نظارت دستگاه اجرايي به مصرف تجهیز کارگاه» تکمیل ماشین‌آلات و خرید مصالح‌برسانند. پیمانکار باید ماشین‌آلات خريداري شده از اين محل را به عنوان وثيقه واریز پیش‌پرداخت در رهن دستگاه‌اجرايي قرار دهد و تا تصفیه بدهي خود بابت پیش‌پرداخت حق خارج کردن آنها را از کارگاه بدون اجازه دستگاه‌اجرايي ندارد.

صفحه 87:
د - تضمین حسن انجام کار بابت تضمین حسن انجام کار معادل ده درصد ((9006) از هر پرداخت (صورت‌وضعیت موقت. تعدیل» مابه‌التفاوت نرخ مصالح و پرداختهاي مشابه) کسر و در حساب سپرده نگهداري‌مي‌شود.هشتاد درصد (0©00,) مبالغ سپرده حسن انجام کار در ازاي تضمين‌هاي نوع " الف" ۰" ب" و" ۰" " مندرج درماده (0) به پیمانکار بازگردانده مي‌شود.

صفحه 88:
ماده 0 - در قراردادهايي که شامل دو با چند مورد از کار هاي مشاوره» مدیریت ‎‘cok‏ ساخت تجهیزات»پيمانكاري و نصب است. انواع تضمین‌ها شامل تضمین شرکت در مناقصه» تضمین انجام تعهدات» تضمین‌پیش‌پرداخت و تضمین حسن انجام کار. مي‌باشد. مبلغ و شرایط تضمين‌هاي این نوع قراردادها طبق مقررات تعیین‌شده براي قراردادهاي پيمانكاري و نصب (درج شده در ماده 9) مي‌باشد. مبلغ و شرایط پیش‌پرداخت اینقرباریدادها باتوجه به نسبت مبلغ برآورد هزینه تجهیزات و مبلغ برآورد هزینه اجرا (پيمانكاري و نصب) به تناسبءطبق ماده (©) تعيين ميشود.

صفحه 89:
ماده ۵ در قراردادهاي خرید ماشین‌آلات» تجهیزات, کالا» مواد و مصالح و قراردادهاي حمل و نقل.ضمانت‌هاي معتبر از نوع تضمین شرکت در مناقصه» تضمین انجام تعهدات و تضمین پیش‌پرداخت مي‌باشد. میزان‌تضمین شرکت در مناقصه خرید و قراردادهاي حمل و نقل با توجه به موضوع و خصوصیات معامله و به تشخیص‌دستگاه مناقصه‌گزار حداکثر تا ميزان بنج دربصد مبلغ برآوردي معامله تعیین مي‌گردد که از انواع " الف" ۰ " ب" " ج"و" ۰ - ۵" مندرج در ماده (©) ميباشد.

صفحه 90:
تضمین انجام تعهدات معادل ده درصد (90000) مبلغ اوليه پیمان (مبلغ پيشنهادي فروشنده) است كه بر حسبدرصدهاي جدول بند " ب" ماده (9) تعیین مي‌گردد و باید قبل از انعقاد قرارداد توسط فروشنده ارایه شود. میزان پیش‌پرداخت بر طبق آیین‌نامه معاملات دولتي تا سقف بیست و پنج درصد (9006) مبلغ معامله تعيينمي‌گردد که در قبال تضمينهاي نوع" الف" ۰" ب" ۰" ع و ۲ ۲۵9 مندرج در ماده (9) يرداخت خواهد شد .

صفحه 91:
تضمین‌پیش‌پرداخت باید تا پایان مدت قرارداد داراي اعتبار بوده و مادام که مهلت‌هاي فوق منقضي نشده باشد؛ فروشنده‌مکلف به تمدید اعتبار آن است. استرداد تضمین انجام تعهدات این قراردادها مشمول موارد عام از نحوه استرداد تضمین‌هاست که در تبصره‌ذیل ماده (9) آمده است. ماده 9 - دستگاههاي اجرايي باید از برگهاي (فرمهای)()) پیوست این آیین‌نامه (نمونه يك تا چهار) براي‌تضمين‌هاي نوع " الف" و" ب" مندرج در ماده (9) استفاده کنند.

صفحه 92:
شرايطي که در برگهاي یادشده برباي استرداد یا ابطال‌ضمانت‌هاي بانكي تعیین شده است براي انواع دیگر تضمين نيز بايد رعايت شود. تبصره » موارد عام در مورد نحوه استرداد تضمین‌ها عبارتند از: ) - تضمین شرکت در مناقصه مربوط به برنده مناقصه پس از. ارایه تضمین انجام تعهدات و انعقاد قرارداد مستردخواهد شد.

صفحه 93:
- تضمین یا سپرده پیش‌پرداخت به تناسب انجام کار یا تحویل کالا براساس گواهي کارفرما آزاد مي‌گردد. 9 - تضمین انجام تعهدات پس از تحویل موقت و صدور گواهي تحویل موقت مسترد مي‌گردد. - در مواردي که به تشخیص کارفرما در. خرید کالا حصول اطمینان ازز صحت عملکرد آن بر. اساس مشخصات مربوط لازم باشد پنجاه درصد ‎J (%GO)‏ ضمانتنامه یا سپرده انجام تعهدات بر طبق ردیف (0) آزاد و پنجاه درصد()09) دوم پس از پایان دوره تضمین و صدور گواهي تحویل قطعي مسترد مي‌گردد.

صفحه 94:
آزاد سازي این بخش از تضمین انجام تعهدات منوط به گواهي کارفرما مبني بر تحویل نقشه‌هاي " چون ساخت"و دستورالعملهاي بهره‌برداري و نگهداري می باشد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان