Osool_Aqayed_Nabovat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول عقاید- نبوت”

اصول عقاید- نبوت

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2موسسه مصباح اندیشه برگزار می کند :دوره آموزشیجهاد اندیشه اصول عقاید- نبوت

اسلاید 3: 3حضرت آقا (حفظه الله ) :عزیزان من ! اگر ما در داخل متحد و منسجم باشیم ، اگر مردم با دولت و مسئولانشان صمیمی باشند و ارتباط داشته باشند ، دشمن خارجی هیچ تأثیر سوئی نمی تواند بگذارد و هیچ اقدامی نمی تواند بکند ، اما متاسفانه ، در داخل ایادی دشمن هستند .

اسلاید 4: 4درس سوماصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران

اسلاید 5: 5نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران فهرست مطالباصول مشترک : وحی دعوت به توحید دعوت به وحدت دعوت به عدالت اجتماعی مبارزه و درگیری با اهل نفاق و استبداد ویژگی های عمومی پیامبران مظهریت غفران و رحمت الهی عصمت اخلاص حسن خلق

اسلاید 6: 6نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران1- هم زبانی و تفاهم فرهنگی با مردم وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿ابراهیم:4﴾و ما هیچ رسولی در میان هیچ قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم تا بر آنها (معارف و احکام الهی را ) بیان کند و بر امت اتمام حجت شود آنگاه خدا هر که را خواهد به مقام هدایت می رساند و او خدای مقتدر داناست و همه کارش از روی حکمت و مصلحت است.منظور از لسان تنها لهجه یا لغت نیست بلکه فرهنگ مردم نیز مراد است .

اسلاید 7: 7نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران2- ارائه بینات ، کتاب و میزان لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ ... ﴿حدید:25﴾همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات (به خلق) فرستادیم و برایشان کتاب و میزان نازل کردیم...

اسلاید 8: 8نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران 3- مساله وحی اصول مشترک در رسالت پیامبرانإِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآَتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ﴿ نساء : 163﴾چنانکه ما به نوح و پیامبران بعد از او و همچنین به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط ( فرزندان یعقوب که دوازده سبط بودند) و عیسی و ایوب و یونسو هارون و سلیمان وحی نمودیم بر تو نیز وحی فرستادیم و به داوود هم زبور را عطا کردیم .

اسلاید 9: 9نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران4- دعوت به توحید وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ﴿نحل:36﴾ ما در هر امتی رسول فرستادیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید .

اسلاید 10: 10نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبرانپیامبران الهی ضمن دعوت به توحید روی دو مسأله تأکید داشتند : I - نفی شخصیت پرستی أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ... ﴿مائده: 117 ﴾خداوند هم از مردم خواسته است که انبیا را ربّ خود نگیرند .وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا… ﴿آل عمران: 80 ﴾و خداوند هرگز به شما امر نمی کند که فرشتگان یا انبیا را ربّ خود بدانید .

اسلاید 11: 11نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبرانII – تکیه بر نظام هستی برای شناسایی خدا قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ﴿ابراهیم:10﴾پیامبرانی که به سوی امتها مبعوث شدند به آنها گفتند : آیا در خداوند شک است ، خدایی که آسمان ها و زمین را آفریده ؟ شما را فرا می خواند تا گناهانتان را ببخشد و شما را تا زمان معینی نگه دارد .

اسلاید 12: 12نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران5- دعوت به تقوی وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ﴿بقره:197﴾و توشه تقوی برای راه آخرت برگیرید که بهترین توشه این راه تقوی است و از من بپرهیزید و خدا ترس شوید ای صاحبان عقل و ادراک .

اسلاید 13: 13نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران6- دعوت به وحدت وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آَيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿آل عمران:103﴾و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راههای متفرق ( مدعیان دین ساز ) نرویدو به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید خدا در دلهای شما مهربانی و الفت انداخت و به لطف خداوند همه برادر دینی یکدیگر شدید در صورتی که در پرتگاه آتش بودید خدا شما را نجات داد باری بدین مرتبه وضوح و بدین پایه کمال خداوند آیاتش را برای راهنمایی شما بیان می کند باشد که به مقام سعادت هدایت شوید .

اسلاید 14: 14نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران7- دعوت به عدالت اجتماعی لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ﴿حدید:25﴾همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات ( به خلق ) فرستادیم و برایشان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم را به راستی و عدالت گرایند. این نکته قابل توجه است که این مورد ،بدون در دست داشتن حکومت تحقق نمی یابد .

اسلاید 15: 15نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران 8- دعوت به تعالی اصول مشترک در رسالت پیامبرانتَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ ﴿آل عمران:64﴾ای اهل کتاب بیایید از آن کلمه ی حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم . به تعالی رسیدن لازمه اش عمل صالح است.إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ﴿فاطر:10﴾کلمه ی نیکوی( توحید ) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک وخالص آن را بالا برد .

اسلاید 16: 16نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران9-تربیت عالمان ربانی و مربیان الهی انبیاء، نه تنها ما را به خدا پرستی دعوت می کنند بلکه می گفتند : ... وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿آل عمران:79﴾... وبلکه مردمی الهی باشید آن گونه که کتاب خدا را می آموختید و درس می خواندید .

اسلاید 17: 17نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران 10- تبشیر و انذار اصول مشترک در رسالت پیامبرانيَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا ﴿احزاب :45﴾ای رسول ما تو را به رسالت فرستادیم تا بر نیک و بد خلق گواه باشی و خوبان را به رحمت الهی مژده دهی و بدان را از عذاب خدا بترسانی.

اسلاید 18: 18نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران اصول مشترک در رسالت پیامبران11- نهضت علیه جهل وتقلیدقرآن ، در مذمت تقلید از باطل می فرماید : وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آَبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آَبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ ﴿مائده :104﴾و زمانی که به آن ها گفته شد بیایید از حکم کتابی که خدا فرستاده و از دستور رسول او پیروی کنید . گفتند : آن دینی که پدران خود را بر آن یافتیم ما را کفایت است . آیا باید از پدران خود در صورتی که آن ها مردم جاهلی بوده و به حق راه نیافته باشند باز پیروی کنند ؟

اسلاید 19: 19نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران 12- مسئولیت در برابر خداانبیاء باید دعوت خود را به گوش مردم برسانند و در برابر خداوند ، پاسخگو باشند . فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ ﴿اعراف:6﴾پس به یقین ( هم ) از کسانی که پیامبران به سوی آنها فرستاده شدند سؤال خواهیم کرد و ( هم ) از پیامبران . اصول مشترک در رسالت پیامبران

اسلاید 20: 20نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران 13- مبارزه و درگیریاصول مشترک در رسالت پیامبرانمبارزه با اهل نفاق مبارزه با استبداد

اسلاید 21: 21نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران1- مظهریت غفران و رحمت الهی قرآن کریم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : لَوْ أَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا ﴿نساء:64﴾اگر آنان که به خود ظلم کرده اند ، طلب آمرزش کنند و به حضور تو بیایند ، خداوند را توبه پذیر و مهربان خواهند یافت .

اسلاید 22: 22نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران2- شهادت بر اعمال امت قرآن کریم می فرماید : وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلَاءِ ...﴿نحل:89﴾و روزی را که از هر امتی ، گواهی از خودشان بر آنها برمی انگیزیم و تو را ( پیامبر ) گواه بر آنان قرار می دهیم ... شهید به دو معنا است : پیامبر ، اسوه ی مردم است . شهادت بر اعمال

اسلاید 23: 23نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران3- التزام عملی به میثاق الهی I - باید پیامبران ، بیش از دیگران به وحی و رسالت ، مؤمن باشند . وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا * لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿احزاب :8-7﴾و هنگامی که از پیامبران پیمان گرفتیم و ( همچنین ) از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم ، و ما از همه آنان پیمان محکمی گرفتیم . به این منظور که خدا راستگویان را از صدقشان سؤال کند و برای کافران عذابی دردناک آماده ساخته است .

اسلاید 24: 24نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبرانII - آنچه را که به آنها نازل شده به جامعه انسانی ابلاغ کنند و این تعهد ، همراه با التزام عملی بوده است . يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ.... ﴿مائده :67﴾و ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن .

اسلاید 25: 25نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران4- اصالت خانوادگیامیر المؤمنین علیه السلام در این رابطه می فرماید : فَاستَودَعَهُم فی أَفضل مُستَودَعٍ و أَقَرَّهم فی خیرٍ مستقرٍ ، تَناسَخَتهُم کرائِمُ الأَصلابِ إلی مطهراتِ الأَرحامِ . [ نهج البلاغه ، خطبه 94 ] خداوند پیامبران خود را در برترین قرارگاه ها قرار داد و پیوسته آن ها را از صلب های گرامی به رحم های پاکیزه منتقل می نمود .

اسلاید 26: 26نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبرانیک کودک ابله و گیج و ترسو و کاهل را نمی توان با پرورش و تربیت به یک مرد فعال ، یا یک زمامدارمقتدر و جسوری تبدیل کرد ، خصایصی چون فعالیت و تهور و روح حادثه جویی کاملاً زائیده ی محیط نیست و شاید محیط بر روی آنها اثری ندارد ... آلکسیس کارل :

اسلاید 27: 27نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران5- صاحبان اراده قویامیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : و لکن الله سبحانه جعل رسله اولی قوّه فی عزائمهم . [ شرح نهج البلاغه ، ج 13 ، باب و من خطبه به و من الناس ... ] خداوند سبحان ، فرستادگان خود را صاحبان اراده هایی قوی و نیرومند قرار داد . امام صادق علیه السلام فرمود : اشدّ النّاس بلاء الأنبیاء . [ اصول کافی ، ج 2 ، ص 252 ، باب شده ابتلاء المؤمن ] انبیاء مشکلاتشان از همه ی مردم بیشتر است .

اسلاید 28: 28نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران6- عصمتقرآن کریم می فرماید : وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ... ﴿آل عمران :161﴾هیچ پیامبری اهل خیانت نیست .

اسلاید 29: 29نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران7- صدق گفتارپایه اصلی نبوت بر صدق و راستی نهاده شده است.يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ ... ﴿یوسف:46﴾ای یوسفی که هر چه گویی راست گویی...وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا ﴿مریم:41﴾ای رسول یاد کن در کتاب خود شرح حال ابراهیم را که او شخص بسیار راستگو و پیغمبری بزرگ بود .

اسلاید 30: 30نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران8- عدم ترس از غیر خدا قرآن کریم می فرماید : الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا ﴿احزاب :39﴾آنها کسانی بودند که تبلیغ رسالت های الهی می کردند و تنها از او می ترسیدند و از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند و همین بس که خدا حسابرس آنها باشد .

اسلاید 31: 31نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران9- توکل مطلق بر خداوندحضرت هود علیه السلام به قوم خود می فرماید : إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ * مِنْ دُونِهِ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنْظِرُونِ * إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آَخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿هود:56-54﴾من خدا را به گواهی می طلبم ، شما هم گواه باشید که من از بت های شما بیزارم ، همگی دست به دست هم دهید و هر کاری می توانید بکنید و مرا مهلت ندهید زیرا من تنها بر خداوند توکل کرده ام که پروردگار من و شماست .

اسلاید 32: 32نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران10- پیامبران می فرمایند : وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿شعرا:109﴾ما از شما اجری نمی خواهیم و اجر ما جز بر پروردگار جهانیان نیست . 11-احسان و نیکوکاری وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ َنجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿انعام :84﴾و ما به ابراهیم اسحاق و یعقوب را عطا کردیم و همه را به راه راست هدایت بداشتیم و نوح را نیز پیش از ابراهیم و فرزندانش داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون هدایت نمودیم و همچنین نیکوکاران را پاداش نیک خواهیم داد.در آیات قرآن از پیامبران الهی به عنوان محسنین یاد کرده می فرماید :

اسلاید 33: 33نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران12- نرمش و حسن خلققرآن مجید در مورد شخص پیامبر اسلام می فرماید : فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿آل عمران :159﴾و به واسطه ی رحمت الهی در برابر آنان ، نرم و مهربان شدی در حالی که اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب و در کارها با آنها مشورت کن ، اما هنگامی که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد .

اسلاید 34: 34نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران13- استضعافامیر المؤمنین علیه السلام درباره این ویژگی پیامبران می فرماید :کانوا أقواماً مستضعفین ، قد اختبرهم الله بالمخمصه و ابتلاهم بالمجهده و امتحنهم بالمخاوف و مخضّهم بالمکاره ... [ بحارالأنوار ، ج 14 ، باب ما ورد بلفظ نبی من الأنبیاء ]( انبیاء ) مردمی بودند مستضعف ، که خداوند آنها را با گرسنگی کشیدن و سختی دیدن ، آزموده و با درگیری های وحشت انگیز ورزیده ساخته و با مواجه نمودن آنها با پدیده های ناگوار ، راه تکامل را بر آنان هموار نموده است ...

اسلاید 35: 35نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران14- نفوذ فوق العاده ی آنها در میان توده های مردم و عدم طرد آنان حضرت نوح علیه السلام در پاسخ مترفان قومش فرمود : وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّهُمْ مُلَاقُوا رَبِّهِمْ وَلَكِنِّي أَرَاكُم قَوْمًا تَجْهَلُونَ﴿ هود:29﴾من هرگز مؤمنان را از خود طرد نمی کنم . آنان اهل لقای پروردگار خویش هستند و لیکن شما را مردمانی نادان می دانم . خدای سبحان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿ انعام:52﴾وکسانی را که در بامداد و شامگاه پروردگارشان را می خوانند و خواهان چهره رحمت خاص او هستند طرد مکن نه چیزی از حساب آنها بر توست ، و نه چیزی از حساب تو بر آنها ، که اگر آنها را طرد کنی ، از ستمگران گردی .

اسلاید 36: 36نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران15- علاقه و دلسوزی فوق العاده خداوند متعال خطاب به پیامبر خود می فرماید : فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آَثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا ﴿کهف:6﴾گویی می خواهی خود را از غم و اندوه ، به خاطر عدم ایمان آنها به این قرآن ، هلاک کنی .

اسلاید 37: 37نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران ویژگی های عمومی پیامبران16- پیروزی در آزمایش های سخت قرآن کریم درباره حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود : وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ﴿بقره : 124﴾و هنگامی که خداوند ، ابراهیم را با امور گوناگونی امتحان کرد و او به خوبی از عهده همه آنها برآمد خداوند به او فرمود : من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم .

اسلاید 38: 38نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران فهرست منابعقرآن کریم 1- ابن ابی الحدید ، عبد الرحمن : شرح نهج البلاغه (ج13 ) ، قم ، کتابخانه آیت الله مرعشی ، 1404 ه.ق .2- امام علی ابن ابیطالب علیه السلام : نهج البلاغه ، ترجمه : محمد دشتی ، قم ، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین ، 1385.3- جوادی آملی ، عبدالله : سیره پیامبران در قرآن ( تفسیر موضوعی قرآن ج 6 ) ، قم ، مرکز نشر إسراء ، 1383.4-حجازی ، فخر الدین : نقش پیامبران در تمدن انسان ، تهران ، بعثت ، 1352. 5-کبیر ، یحیی : جهان بینی و معارف تطبیقی ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، 1378.6- کلینی ، محمد بن یعقوب : اصول کافی (ج2)، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، 1365. .

اسلاید 39: 39نبوتدرس سوم : اصول مشترک و ویژگی های عمومی پیامبران فهرست منابع7- مجلسی ، محمد باقر : بحار الانوار ، ج14، لبنان ، موسسه الوفاء بیروت ،1404 ه.ق.8- مطهری ، مرتضی : وحی و نبوت (ج3) تهران ، حکمت ، 1357. 9- معاونت آموزشی ناجا : خلاصه اعتقادات و احکام اسلامی ، تهران ، معاونت آموزشی ناجا ،1378.10- مکارم شیرازی ، ناصر : پیام قرآن ج7 ( نبوت عامه در قرآن مجید ) ، قم ، مطبوعاتی هدف ، 1371.

اسلاید 40: 40الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و كتابم حجابم. الهى ! چون تو حاضرى چه جويم و چون تو ناظرى چه گويم. الهى ! چگونه گويم نشناختمت كه شناختمت و چگونه گويم شناختمت كه نشناختمت... الهى ! چشم بسته و تن خسته‏ام راه بسيار ميروم و مسافتى نمى‏پيمايم واى من اگر دستم نگيرى و رهاييم ندهى. مناجات های حسن زاده آملی

اسلاید 41: 41

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید