صفحه 1:
۳
صفحه 2:
لك
A
اصول و مبانی آموزش و پرورش
تأليف: دكتر على تفى بور ظهير
تعداد واحد درسی: ۳ واحد
صفحه 3:
هدف های کلی کتاب
اصول و مبانی آموزش و پرورش,
مديريت و أداره لاس ml
A
صفحه 4:
تفیه کننده:
عبد الرحيم جضان آرا
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
دستیار آموزشی دانشگاه پیام نور سردشت
eu ۳ آزاد اسلامى واحد مهاباد- عضو باشگاه
بروهشكمران جوان - عضو بنیاد نخبگان دانش پخروه شاهد-
ممربى 112 فنى وحمرفه اى - طمراح تررم افنرارهاى
آموزشی کامپیوتری- تکنولوژیسته م
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
at Sy لت
صفحه 10:
اب
صفحه 11:
ap ere ere a
۳ لایل درونی و ببرونی برای ورود به جرگه معلمی را تشخیص دهید و برای هر کدام ۱
نمونه ذکر کنید
((توجیهات )) خود آگاه و ناخود آگاه را برای ورود به حرفه معلمی بیان کنید -۲
0 اد ل lal
8 SA
صفحه 12:
هدفهای رفتازی فصل اول
۱ ۱۱ ۱ Ea (CSE) a (CEST ETC SE UC) IS). fant
گستره هر یک را از هم باز شناسید
ده
ال
صفحه 13:
هدفهای رفتاری فصل اول
مد ل ا ل لل
داشته و دارد نشان دهبد
را ی تا
al 3
صفحه 14:
yy
ete ee ESS Te LL
ا ين
210101111151100 rey yy
hea a! «1
صفحه 15:
انقائسه انفهوم امؤزش وايرورش لا معالجه
تشابه آموزش و يرورش با يزشكى
پرزشکی < هدف آن کمک به غایت بهبودی از لحاظ جسمی و روانی است
ل كك
صفحه 16:
تقاوت اموزش و پرورش با پزشکی
پزشکی
)١ فر را از حالت انحراف به حالت بهبود بر مى كرداند
ل نظر در باره سلامت جسمی وجود دارد
آموزش و پرورش
3
لل
صفحه 17:
ی و رورس و تربیت
آموزش <اننقال معلومات و اطلاعات جهت تحول و دگرگونی رفتار
پرورشی 2 فراهم آوردن زمینه برای شکوفایی استعدادهای طبیعی و تواناییهای
539
Py 3
صفحه 18:
رس و بر ورس و تربیت
ترییت < پرورش و بار آوردن
رس ا ا ل لك
ترببت به معنای اخص- مترادف با آموزش و پرورش
8 SA
صفحه 19:
مفهوم آموزشل و يروراش در قدايم و جديد
مفهوم جديد مفهوم قدیم
صفحه 20:
تعاریف آموزش و پرورزش
۱6 تعريف دستورى -١
21113111 1 0 re
8 SA
صفحه 21:
تعاریف اموزش و پرورش
ee esa
eS Ra ee Peeler Te ro Pre eter
8 SA
صفحه 22:
تعاریف اموزش و پرورش
۱
cre Nb ds) por ا سر مر رت
توصیفی و دستوری است
ال
صفحه 23:
صفحه 24:
هدفهای رفتاری فصل دوم
cen en TC eS NC EB Ee ie] ا م ا
ببرید
ل ا سا
۳- «سطح انتزاع مفاهیم » رابطه به زبان خود تعریف کنید و تعاریف آن را در دانشهایی مانند
فیزیک » جامعه شناسی و فلسفه با آموزش و پرورش با مثال روشن کنید
اد 5
صفحه 25:
هدفهای رفتاری فصل دوم
M - سه روش معمول استدلال يا تفكر را نام ببريد و براى هر كدام در يى خط توضيح
ا ا م ا ل ان
- هدف هاى دانش آموزش و يرورش را بيان كنيد
۱ TET IC eT ad
eS UN eh TESTE SES Ute oe te) Tec. Taal
=|
آموزش و پرورش رسمی » را توضی #/هید
صفحه 26:
هدفهای رفتاری فصل دوم
۸- «نمودهای اخلاقی » دانش آموزش و پرورش را شرح دهید
ee gee aes ea! لت
TO) aC See ee TL liad
ووانشناسى را با عمليات آموزش و برورش بيان كنيد
اد 5
صفحه 27:
مقدمه
Oe ere tee Ditto Me)
دانش کاربردی < مهندسی - پزشکی - حقوق
۳ =f
صفحه 28:
۳۱۹
۱ Tone Ley earl
yn ee rer RT ne tone aed
در يك دانش اشتباه كرفته اند
al EI
صفحه 29:
esr و يرورش به عنوان معرفت نظام
يافته 0 (دانش 3 (
RY ee eee hrs ا ا ا
SEL SIE) ل لت
اد 5
صفحه 30:
ملاکهای
معر ف 5
Bed
نظام يافته
۱
۳ -١
اند
نتزاع مقا و —
| روشها
رل ۱
۷ ۱ ی تفکر با
۱ 4
۱
۳
va
ی که
we) FRY.)
نش يا
ايه دارد
از
صفحه 31:
١ سطح انزع مقامة
سطح انتزاع آموزش و پرورش به وسیله روشهای مشخص می
شود که از طریق آنها ایسده ها به وجود می آیند و به مورد
1
لد 5
صفحه 32:
۲- روشهای تفکر یا استدلال کردن
تفکر ریاضی - استنتاج منطقی از اصول بدهی است که خودشان نیازبه
رل
5 ail
صفحه 33:
۲- روشهای تفکر یا استدلال کردن
رت
مشخص می شود که برای داوری و پیش بینی کردن پدیده های دنیای
مادی به کار برده می شوند
5 =f
صفحه 34:
۲- روشهای تفکر یا استدلال کردن
تفکر فلسفی - تفکر ی به شیوه منظم در باره مساثل و امور معین از قیاس
استفاده می کند
5 ail
صفحه 35:
۲- روشهای تفکر یا استدلال کردن
تفكر تربيتى - بيشتر متمتيل به تفكر فلسفى است و موجه الکوهای تفکر است
اا ا tS) BO م ل ا ا ل
دادن روشهااست
al اد
صفحه 36:
Ee ir CMe-0c team 00 اك
هدف آموزش و پرورش ترقی دادن با بهتر کردن روشهای
ee TTY Oe rr Turon eer ete yy.
و فلسفه نقشهای خود را ایفا و هدفهای خود را دنبال می کنند
Kg 5 لد
صفحه 37:
۶- نمودهای اخلاقی
RO UC Ree a UC et ene Tee ei
نقش های خاص خود درست در جهتی معین و با ویژ گیهای ممیزه ای
که باید به هدفهایش برسد هدایت
می شود
لد 5
صفحه 38:
۶- نمودهای اخلاقی
ed eT BE SEE EST LN Dod fcr
Ry ere hes ely)
لد 5
صفحه 39:
ل 0
ear) ی مت
مشخصه روش يا روش شناختى را كه همان فرايند آموزش و
برورش است مورد استفاده قرار دهد
ا
صفحه 40:
صفحه 41:
هدفهای رفتاری فصل سوم
ساث, سورد سالقه طسو آتوزئر و برورئ را نام بريد
تربيتى را ذثر كنيد
1 - تناوتياى ميان رواتشناسى و اتوزش و برورش رااز نظر تود
بل لس نس
9 8 3
صفحه 42:
|
کار یرد را رد 4
بر تسیر مرش »وه لیرد(
IID
PPh
ود آسززش ز بردرشر 7
اس
ببان کنید
.را پارشد ردان
ستب لز نعر «بر ارت
صفحه 43:
هدفهای رفتاری فصل سوم
| تربيتى د يك نظرية ale y Bo
إن
دو دليل براق
ا 00
سابت هم ضست» را نيان كنيد
ت براى تدريس
حدر مورت كثايت نظريه عاق براى تين «بيترين
ب سی » «لرترین رش تدریس ا الاب توضي
9
صفحه 44:
ص
صفحه 45:
مقد مه
آنرزش yyy عمرتاً علاق: منرتر به إرنثه برائد سد
© 3
صفحه 46:
تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش
a) جویز آنجه که باید باشد
در راتس رده یس یدج 9599 19 Bed HBS 9
تان آنه ز تین ترد در آنرزش ز پرزرش یرد بد سرا ثرایتد
Syl Gb) G93
si و
صفحه 47:
تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش
صفحه 48:
تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش
خطرق انه آسززش ز پردرش Dl
5) J.
حد اك
به يديده سای عورد علاقه
ة فاق نورة علاقة وى به روا
9
صفحه 49:
تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش
ید زیر سای Ai ن بردرش را سسعدزد تند
ly) gly tos UTP
صفحه 50:
بازده با محصول نهایی آموزش و پرورش
رودانشسن از یی برد تر اس راز سرد تلد سور سار
صفحه 51:
بازده يا محصول نهایی آموزش و پرورش
gull yb yt) بد شیب راو ترسیشی مر بط تراد
ped Yn راد ز ردشی سبط است 2 از طریت آز سو تنان سردم را
برای رسدن ید هدف هایی کمال تریبتی که به صورت روشني بای ده است
یه بعبرین صورت توا[فا ساخت
صفحه 52:
بازده یا محصول نهایی آموزش و پرورش
-در يك نظريه تربيتى بازلاد
35 انسن ات در حررت تد در
بت لح تشر ات
صفحه 53:
چه چیزی باید آموخته شود
درسو یل از درس فلز بد از آن بطیر زا
تددر از نت
رط دار« را
رت ند
صفحه 54:
چه چیزی باید آموخته شود
موم ۵ رورش و تیم مطالب مدا
لاد درک د تیرر ده
ا 0
8 3
صفحه 55:
چه چیزی باید آموخته شود
ای کوداگان با معنا باند مستلزم رسیدن به کر حله قمال
QTY) ped
صفحه 56:
چه موقع چیزهای معینی را باید تدریس کرد
jit byes ela je
۱ ey de dee
رسيدن يد كمال است
صفحه 57:
چه موقع چیزهای معینی را باید تدریس کرد
. ترلان يتيرساى كه بايد تدريسر شونا بايد از نظر
يراق
Wolpe
ede
و را متیر قرد ند در سل آره فرد بید باه
رسیدن باه تج شاصی از تال تربیتی طو تلد
9 8 3
صفحه 58:
چگونه باید چیزها را تدریس کرد
سازدان دادن و ارات دطالب بد حیرتن باشد تدبراف ردان
رین اكه
در دراسل J
به صورتى ته
و
براى تزدتان قابل خب باثد تاريرد رورثئى دارد
8 3
صفحه 59:
چگونه باید چیزها را تدریس کرد
5 4 درل ال ۳ » برد اي طراحی ۰ دراد زد موفودات
۳
سناسب براق رش رد سین سلاتی برای دازرى تردن در بارد
از زر
3 و
صفحه 60:
چگونه باید چیزها را تدریس کرد
رل رین لس 0
soley SMe) lye) fy) oi J 9 65) 75 5)
Re 8 3
صفحه 61:
چگونه باید چیزها را تدریس کرد
eed) ال تسا رل ان زرد دیرب
4
بد ازسین تحریی در بوط است تا
كنيم مضو عن أت كيه م
لت وشدى
صفحه 62:
صفحه 63:
هدفهای رفتاری فصل چهارم
ترا
؟- راه بو طرف كردن اختلاف نظرها و رسيدن به توافق در مورد هدفها را ذكر
كنيد
32011010 er ney ine
۳ 3 5
صفحه 64:
هدفهای رفتاری فصل چهارم
۴- منابع سه گانه تعیین هدفهای آموزش و پرورش را نام ببرید
4 - مفهوم <نياز » را از دو ديدكاه فلسفى و روانشناسى بيان كنيد
en et i) aa ل ل ل
۳ Oo 5
صفحه 65:
هدفهای رفتاری فصل چهارم
۷- رابطه میان تغییرات اجتماعی و نبازهای جامعه و تعیین هدفهای آموز ش و پرورش را
بيان كنيد
4- نقش ملاك ها را در تعيين هدف ها ذكر كنيد
ak مت
دهید
be 3 5
صفحه 66:
هدفهای رفتاری فصل چهارم
۰- وظیفه روانشناسی یادگیری را به عنوان ملاک گزینش هدف ها بیان کنید
رت
را
۳ 3 5
صفحه 67:
9
هدف ها در تعیین و هماهنک ساختن برنامه ها و فعالبت های آموزش و
بورورش » مشخص كردن راه و روشهاى آموزش به ارزشيابى از برنامه هاء
Neca elt رد ار
۳ 3 5
صفحه 68:
9
Pe Meee Nr eae Be BYE ETE SY ANC Mee Nerd
Ee Se SE eee Us Mee etd
ge Te SEE SOS Leese)
۳ 3 5
صفحه 69:
9
SECS ا ل Sere)
2221111 1 11119
نمایی »طببعت انسان و سرنوشت او است
۳ 3 5
صفحه 70:
اصول و منابع تعیین هدفهای آموزش و پرورش
معنا و مفهوم اصل
Doses BT Chace eel ella سل
Oe Ad me Se bee ا LU tae
که منشاء و مصدر رفتار آموزگار و دانش آموز میباشد
5 35 ۳
صفحه 71:
اصول و منابع تعیین هدف های آموزش و پرورش
انواع اصول
وب اسر رل سرد سل دم
قواعد كلى و يا قوانین در می آیند - مانند اصول مکانیک
۳ Oo 5
صفحه 72:
Role ere set er eee eed
انواع اصول
۲- اصول موضوعه < مجموعه قضایا و احکام نظری که بدون استدلال و
برهان در علمى يذيرفته مى شوند و مسائل آن علم بر اساس آن اصول اثبات
مى شوند - مانند اصول تربيت يذير بودن انسانها
۳ Oo 5
صفحه 73:
CoE eT nC eee
براى كشف اصول آمورَش و برورش به طور كلى بايد ننه منيع
اصلى يعنى انسان »جامعه و نظريات فلاسفه و علما بايد مورد
بررسى قرار كيرد
۳ Oo 5
صفحه 74:
منابع تعیین هدفها
0
ل leaf
وت لس لت
5 ۳
صفحه 75:
ملاک و معیار انتخاب و تصریح هدفها
۱- روانشناسی (به ویژه روانشناسی بادگیری و پرورشی )
۱0
bee 35 5
صفحه 76:
۱- یاد گیرندگان و نیازهای آنان
Rees rere er cen] Om Cpe mene) es Pay RE
- در تعبين هدفهاى آموزشى نبازها و رغبت هاى ياد كيرندكان بايد به عنوان
یکی از منابع تعیین هدف ها مورد بررسی قرار گیرد
۳ 5
صفحه 77:
ise Be eB
Seat aera ee eames
Ree ES oe Dee ORCS) ee eed eS eS) ae
EES Pe Ten SLO BELO LY de OPTUS ee Keer
و همین امر ممکن است به تعبین یک سلسله هدف های آموزش و پرورشی
سید
۳ 3 5
صفحه 78:
طبقهبندی نیازها از نظر مازلو
۱- نیازهای فیزیولوژیک (آب و۰۰۰)
؟- نبازهاى ايمنى (محافظت از خود ).٠٠
۳- نبازهای اجتماعی (تعلق به گروه و ۰۰۰)
؟- نيازهاى احترام (شهرت و )٠٠٠
۳
صفحه 79:
عرم ناز ار نظر مازلر
LE
NI
صفحه 80:
طبقه بندی نیازها از طریق پرسکارت
ا ل ل
'؟-نياز هاى اجتماعى (محبت تعلق خاطر)
ل ل م
5 ۳
صفحه 81:
۲- تغییرات و نیازهای جامعه
- تمدن صنعتى علاوه بر انکه تکنولوژی » طبیعت و فرهنگ را دک رگون سساخته
شخصیت را نیز دگرگون ساخته است و نظام اجتماعی یک پا چه ایجاد کرد که
دارای تکنولوژی های خاص » نمادهای اجتماعی و وسایل ارتباطی ویژه خود
ددم
۳ Oo 5
صفحه 82:
۲- تغییرات و نیازهای جامعه
6
ا يي TOSS IS Me cde لا در
a]
صفحه 83:
"- تغييرات و نيازهاى جامعه
۱
PPE SE ا ee ay eee Pere]
پرورش قرار دهند
۳ 3
صفحه 84:
cer eS) eel
deer Bee nc Re Peas ار ولتت
Mey Spe Sy CPD Spel er) ۱
آبنده نكر بار آورند كه با ببش بينى مشكلات احتمالى زندكى آينده » خود را
به معلومات و دانشها و ++ براى زيستن در جهان آينده تجهيز كند
۳ Oo 5
صفحه 85:
aoe ی زر رس مار رمع از ارت سل رس
رل ا م
موضوعات درسی که برای تدر یس تدوین و تنظیم می شوند منعکس کننده
نظربات و تصورات آنان از هدف ها براى آموزش و برورش مى باشند
۳ Oo 5
صفحه 86:
۳ اصحاب علم ركد مشله كات كانه 7د رس
۱
رس دس رل
هدف های آموزش و برورش را یکبار دیگر با توجه به شرفت سریع علوم و
نباز کودکان و مردان و زنان آینده کشور تعریف و تصریح کنند
۳ Oo 5
صفحه 87:
ملاكى كزيئش هدفها
ا- فلسفه آموزش و پرورش
iad لا
نبازهای شاگردان و جامعه و علمای تعلیم و تربیت انتخاب شده اند می
باشد.
۳ Oo 3
صفحه 88:
* 8 a
ملاى كزيئنش هدفها
آن که نشانه 2
جهت گیری و اتخاد موضوع نظری جامعه در مورد مسائل اساسی
معنوى و مادى » تربيتى اقتصادى و اجتماعى است سرجشمه مى كيرد
۳ Oo 5
صفحه 89:
71 A, 2
Oe eke PST Sek te Sebel Te D ee Te sr Meee)
ذهد
۱- بازشناسی اهمیت فرد به عنوان یک انسان بدون توجه به نژاد و غیره
۲-شرکت در فعالیتهای جامعه برای هدف
۳ 3
صفحه 90:
ملاك كزيئش هدفها
۳- ترغیب مردم به انعطاف پذیری
۴-ایمان داشئن به هوش و اسعداد آدمی به عنوان وسیله ای برای مقابله با
ep Ser)
۳ 35 5
صفحه 91:
ملاك كزيئش هدفها
هدف های که با ارزشهای مطرح شده ساز گار باشند در فهرست هدفهای
eS) LU ار درس لاس دص
شوند
۳ Oo 5
صفحه 92:
a ad ۳
۱ ور ۱ Re Pies
ار لیصا ال رس
انواع هدفهای ویژه نقش موثر دارند این اطلاعات در باره امکان تغیبرات در
افراد آدمى » شرايط لازم براى يادكيرى » طول و مدت زمان لازم براى
0 م ا 0
۳ 3 Sl
صفحه 93:
اصول هدفهاى اموزش و يرورش
- هر کشوری مطابق با فلسفه اجتماعی » جهان بینی خود احتیاجات
جامعه و انتظارانی که از شاکردان دارند هدفهای آموزش و پرورش
را تعیین و تصریح می کند
۳ 35 5
صفحه 94:
اصول هدفهاى اموزش و يرورش
eT es ا م ل مد
دارند و تقریبا مورد پذیرش دانشمندان تعلیم و تربیت و اهل فن می
۳ 35 5
صفحه 95:
CSIP EST mre)
SE BIG eke TS) Bl RO SLB ye TUM
طبیعی و انجام دادن وطایف حبات
|
| 7یدف مهم آموزش و پرورش باری به شخص جهت کسب فن و دانش De ee
صفحه 96:
اصول هدفهاى اموزش و يرورش
pe i aK 2 ۱
هدف آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای شناخت اندیشه ها و افکار
ace) دا
تال سرت سر
= 3 ۳
صفحه 97:
CSIP EST mre)
4) اصل معنويت و تربيت روحى
هدف ديكر آموزش و برورش ايجاد فضايل اخلاقى و معنوى و تزكيه
نفس و۰۰۰ است
۳ 5
صفحه 98:
هدف اموزش و يرورش در جمهورى اسلامى
هدف آموزش و پرورش در اسلام شناخت خود » جامعه و همتى ازاين طريق
وجود باری تعالی است
)١ هدفهاى ابمانى و اخلاقى
30000 Peepers eres es or OPC PT 9 oy
۳ 5
صفحه 99:
ا ا ۱۳
؟) هدفهاى فرهنكى
لس یر رم سل ۶
۳) هدنهای خانوادکی
تشکیل خانواده و قداست آن» تقویت مشار کت در میان اعضاء خانواده
۳ Oo 5
صفحه 100:
meri LODE Se MODY ele ردك
۴) هدفهای اجتماعی
رعايت حقوق همه انسانها » تقويت روحيه تعاون و ٠+٠
۳ 35 5
صفحه 101:
هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی
۱۳
١-4 ) در زمينه سياست داخلى - مبارزه با استكبار - بذيرش اصل رهبرى
۲-۵) در زمينه سياست خارجى - ارتباط با ديكر جوامع انسانى بر اساس عدل
و انصاف
۳ ry sel
صفحه 102:
هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی
Perea
نيرومندى بدن به منظور جهاد فى سبيل الله
estas) eleun(¥
صفحه 103:
صفحه 104:
هدفهاى رفتارى فصل ينجم
ا ل سا
her ل ل ل
st de eal را
ل ا 0
al ال
صفحه 105:
هدفهاى رفتارى فصل ينجم
ل ل ا ا يت
at ل Teed et Lee eT
شخصيتى و عاطفى به ترتيب وقوع شرح دهيد
۷- عوامل موثر در رشد و تکامل عواطف را نام ببرید
9 5
صفحه 106:
هدفهای رفتاری فصل ین
rm
۱ os ee Teer ory ey
۱ 1 101 Toa
در شناختن کودک توضیح دهید
۲ ۳
۲ 531, As o.c3b cle ee
صفحه 107:
اهميت شناخت متربى (كودك )
ظهور دانشمندان بزرك تربيتى و يبشرفت جشمكير دانش زيست شناسى و
روانشناسى به ويزه روانشناسى كودك در باره رشد ذهنى و فعاليت هاى روانى
ل ا ملل تا
نا آن مراحل شد
Pleo 0
ا
صفحه 108:
رشد کودک و مراحل تربیت
الف) معنا و مفهوم رشد
11077 77 [one eed Peres)
Bee Ue ede B)
لد 5
صفحه 109:
رشد کودک و مراحل تربیت
ele She ese teas) را
Oe RRC BL Te ed
بلوغ برسد
صفحه 110:
رشد کودک و مراحل تربیت
ب) اصول و قوانین رشد
ye CES Ree Se TS ee Sead
لاس
0
al ۷
صفحه 111:
رشد کودک و مراحل تربیت
ب )مراحل رشد
eee ا La
(TON ae ee ey oe Sy er
)۱۴ دوره دبستانی( از ۷تا ۱۳ با -۳
۱02 ل —-F
ER Se Tele ees St lea aes
۳ للد
صفحه 112:
رشد کودک و مراحل تربیت
مراحل رشد از ديدكاه دكتر شكوهى
ا ۱
ت۱۳
S095 0599-1 ل 0
اد ۳۳ ha
صفحه 113:
رشد کودک و مراحل تربیت
Ce ne steeds.) لك
۴- دوره کودکی سوم (از ۷ تا ۱۲ سالگی)
۵- دوره نو جوانی( از ۱۲ تا ۱۶ سالکی)
ل ل كرا
اكد 5 و
صفحه 114:
رشد کودک و مراحل تربیت
مراحل رشد از دیدگاه دکتر تقی پور
را كم
۲- دوره اول کودکی( از ۲۰ ماهکی تا ۶ سالکی)
TO re Set to Sy al
؟- دوره نوجوانى يا بلوغ( از ١١ تا ١8 سالكى)
252*001
ka ۳ اد
صفحه 115:
اهمیت طبقهبندی مراحل رشد
eT eae
RON ROR Le Se) eT) Ton Lee ree Ea)
تنظیم و اجرا کنیم
if از كودى به اندازه مرحله رد او انتظار داشته باشیم
صفحه 116:
اهمیت طبقهبندی مراحل رشد
eT Pe ree nd
CRO BW) Cn ean ee Ue ee ery Oe EM
PE eke Ne Ie eee STS) Ree Te Te P|
rd
Kg 5 لد
صفحه 117:
مراحل رشد
۱ - دوره طفولیت (از تولد تا ۳۰ ماهگی )
- آهنگ رشد سریع است
- تغییرات در دستگاه کوارش و روییدن دندانهای شیری (۶تا ۸ ماهگی )
1
|
صفحه 118:
19۳ رسد
-١ دوره طفوليت (از تولد قا ٠٠٠ ماهكى )
ا 00000
در (CSTE
Pe مد
صفحه 119:
مراحل رشد
- رشد تكلم در سه مرحله
key rad ا ل ل ار
Ferrer RTC RICE rye nee aT re Ne Ten arcs
te od را سا ات
لد 5
صفحه 120:
۱- دوره طفولیت (از تولد تا ۳۰ ماهگی )
- وشد عواطف یکی دو ماه بعد از تولد
۱
ات را سا
لد 5
صفحه 121:
مراحل رشد
۳۲- دوره اول کودکی (از ۳۰ ماهگی تا شش سالگی)
ea oT Olea
PER POR RET CIR I OI Ree ci
آنها است
ا ااا ۱
al iif
صفحه 122:
Aa) ۳
۱ eR OR RDI
رشد جسمانی )۱-۳
Neh BS Lae ST er Tee Date ما
عضلات کو جک می شود ۱
- قسمت اعظم مهارتهای بدنی و عضلانی باید در این دوره به کودک آموخته شود زیرا
کودک خردسال از طفل نسبتا بزرگسال انعطاف پذیر تر است
اد ۳۳
صفحه 123:
مراحل رشد
را
او re
۳- بی نیازی کودک به دیگران استقلال او را فراهم می آورد
ام با
۳
صفحه 124:
TE كودكى (از ٠٠ ماهكى تا شش سالكى)
ا ا ل Oe SL
ل ل ا ۰
دارند
ال سم
صفحه 125:
مراحل رشد
نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی
۳- عضلات کوچک هنوز به خوبی رشد نکرده اند - در بستن بند کفشها آنما را
WS SoS
۴- تمرکز چشم رو ی اشیاء کوچک مشکل است - از آنها انتظار انجام کارهای
ظریف را نداشته باشید
ere 000 7
۱ | استخوانهای سر هنوز نرم هستند ۸0۲ ضربات سنکین آنها را محفوظ نکه دار لد"
صفحه 126:
مراحل dw)
نكات مهم تربيتى اين دوره در رابطه با رشد جسمانى
aad ا ا ل لل ل
و سا
ME der eer re Pe IS df رت
اد P| ۳
صفحه 127:
(Creel eS hea ELT ORT TE
رشد اجتماعى )1-7
te Dad يي ا لت
اجتماع و كردن نهادن به موازين و سنن آن مي باشد
SL يك خود نمایی خود مداری
لد 5
صفحه 128:
مراحل رشد
۲- دوره اول کودکی (از ۳۰ ماهگی تا شش سالگی)
wate ty (TY
پا دپ ۳۳
بر پایه اين تصویر ابتدایی است که سخنان دیگران و موفقیت خود را در اجتماع ارزبابی می کند
te ا Re ERE eed Wen er rob
کودک سهم بسزابی دارند
اد 5
صفحه 129:
لمرو ١ حل رو ۳
7- دوره اول كودكى (از "١ ماهكى تا شش سالكى)
؟6-7) رشد عاطفى
ا یادگیری و رشد بدنی می باشد
۱ ll
0
صفحه 130:
مراحل رشد
re Mee ery wer oy all 0
ahd wi, (0-1
- در دوره طفوليت طفل با استفاده از حواس به معانى انكيزه هاى كه با آنها در تماس بود
إبى مى برد
- كودى از راه برسش در صد كسب اطلاع و ارضاى كنجكاوى خود بر مى آيد
f ree Ue ERSTE oe ne re est eed ec)
صفحه 131:
مراحل رشد
PES DO) ELSON ۱
sid wy (0-1
- به موازات افزايش سن تواناى كودك در طبقه بندى اشياء كه مقدمه درك مفاهيم
مجرد است بيوسته رو به افزايش است
- در نتيجه رشد ذهن کودک به تدریح اجراء متفاوت در یک شی ء را تشخیص می
| هد و چیزهای که اوصاف مشترک داد در یک گروه طبقه بندی می کند |ع[|
صفحه 132:
مراحل رشد
نكات مهم تربيتى در رابطه با رشد اجتماعى عاطفى و ذهنى
-١ در اين دوره كودك مى كوشد از نفوذ بزركتران خود را آزاد سازد و مستقل
باشد و بيشتر تمايل دارد با كود كان هم سن و سال و همجنس باشد
اد ۱
لد 5
صفحه 133:
۱۳ ا ا ل
هد(
تا aCe eee Tee ny a red J
PPO re er rele Bee ye
send لا
ere een] رت
1 2 عو 3 2 حك
صفحه 134:
ا ا ل ۱۳
۶- حسادت در میان کودکان در این دور عادی است - مربی باید توجه و محبت خود را
به طور مساوى ميان آنها تقسيم كند
۷- تخلیل و قصه كوبى در اين دوره به اوج خود مى رسد معلمان كودكان را تشويق
۷
al EI
صفحه 135:
ا ا ل ۱۳
۶- حسادت در میان کودکان در این دور عادی است - مربی باید توجه و محبت خود را
به طور مساوى ميان آنها تقسيم كند
۷- تخلیل و قصه كوبى در اين دوره به اوج خود مى رسد معلمان كودكان را تشويق
۷
al EI
صفحه 136:
"-بازى و كودىك
پاش(
fen ee BES TLE ae Lee eS eT SBR)
ee اك
ا ۱
درونی کودک که حاصل بر آورده نشدن تمایلات و نیازهمندیهای او است می
heal 5 ۲ ات
صفحه 137:
اهمیت بازی در شناختن کودک
7 رشد کامل و بروز شخصیت واقعی کودک به وسیله بازی امکان
ترس
RY ey BY cele ore re SL) ee
از
صفحه 138:
۰
تعریف بازی و فرق آن با کار
بازی به فعالیتی اطلاق می شود که برای منظور خاصی انجام نمی گیرد
- بازی غیر جدی فاقد ارزش اخلاقی و یک نوع فعالیت آزادی است و اکثراً
2
- انگیزه کودک از فعالیت بازی لذت است
ا
صفحه 139:
فصل شش
آموزش و پرورش درشووه ..
7
دوم كهدكى و نوجوانى
صفحه 140:
۱ ere
صفحه 141:
ددف هاى رفتارى فصل ششم
306 را
صفحه 142:
or TARA se eee Sey
ee oT Ue
۱ toe tere oe eh) NT
در ٩ سالگی بر حجم نهایی خود می رسد
صفحه 143:
or TARA se eee Sey
ee oT Ue
۱۶ Le Tee reese ke ve Rae
Cerone er ser ees trae
صفحه 144:
oes AR ا SS)
کات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی
کود کان به فعالیت بدنی بسیار علاقه دارند - مربیان باید مان بازیها و
ای بی پروای کودکان باشند
ردکان هنوز به دوره های متناوب استراحت نیاز دارند معلمان آگاه بعد از
صفحه 145:
eS RS Ne See SESS
eS eR ee i ee
er Ret Sard رس
ی چشمها تا سن ۸ سالگی هنوز در بیشتر کودکان کامل نشده
صفحه 146:
بپبد ل لت
ate Dee PPLE ا
یا
تطابق و هماهنكى اندامهاى حر كتى به بهترين وجهى كامل شده است
صفحه 147:
«وره دوم كودكى (از "تا ١١ سالكى )
۲-۱) رشد اجتماعی
مستقل تشكيل مى دهند تشكيل كروه در ابن دوره نتيجه تمايل شديد
iE ار
گروه ها یک میل تعلقی روح وفا داری و همبستگی شدیدی نسبت به گروه در
صفحه 148:
بر
SANS Ie ae yy
عافظه كودك در 4 سالكى بى اندازه فعال و قوى است
جيز كه مورد علاقه كود باشد مى تواند به سرعت ياد بكيرد و به
صفحه 149:
a TP ESy ل للم
لت
۱ Ue SE el ate id ee ec)
Core re ee eee
Pe Ee eel LY Se Oh aE ead tee a ae
بى كيرد
صفحه 150:
بوره دوم کودکی (از ۷ تا ۱۱ سالگی )
بقى زودقر از ساير استعدادها و معمولا در سن 4 سالكى
och ve ele ree eke ree nL
صفحه 151:
نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی
ن در دوره واقع گرای اخلاقی هستند برای آنها دانستن چرایی و
كى سازكارى با مقررات در موقعيتهاى ويزه مشكل است
صفحه 152:
نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی
9
ا 19
صفحه 153:
صفحه 154:
مهم تربيتى در رابطه با رشد اجتماعى و ذهنى
كان در دوره دبستان بى اندازه مشتاق یادگیری هستند
ا ۱
صفحه 155:
تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی
cee SS eS Lor را
ی باید ضمن اینکه به کودکان فرصت باز گویی مطالب را بدهند
را
صفحه 156:
دوره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 17 سالكى)
ین مرحله از زندگی را تولد دوم نامیده است
ین دوره بلوغ برای دختران و پسران دشواری های پیش می آورد
ا ا سا
صفحه 157:
دوره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 17 سالكى)
جسمى
6 ا ل ere
Cl Tee et Tease ES te
۱ ee eis ee
صفحه 158:
» نوجوانی (بلوع ) (از ۱۱تا ۱٩ سالگی)
Ga
ee ee eed See eT Sek eC Sloe)
ت هاى كه نياز به سرعت و دقت دارند مهارت زيادتر از خودشان مى
صفحه 159:
دوره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 17 سالكى)
انان در اين دوره موفقيت و حالت خود را با ارزشهاى كه در ميان افراد يك فرهنى
اع معتبر هستند مورد مقايسه و سنجش قرار مى دهند
۱ ل ا م ا ل ل sare
صفحه 160:
تربیتی مهم در رابطه با رشد جسمی
۱ ers Lr ered NP ees
ن در این دوره از تندرستی نسبنا خوبی برخورد دارند وظیفه مرییان است
ایا
صفحه 161:
|
ee ee ee Tet OU se Tea
eT LO Sel Ne Ree eT Tel eT Reale
993159 4
صفحه 162:
رره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 1 سالككى)
ا Os
ره تعادل روانی بر هم می خورد تشخیص طلبی و سا ز گاری اجتماعی
نو دچار آشفتگی می گردد نوجوان می خواهد شخصیت خود را ثابت کند
صفحه 163:
رره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 1 سالككى)
ا Os
TI ES ا ال تسا
انايى به دست آوردن و يا انجام دادن آنها را ندارد
ee م ا ل eee
صفحه 164:
نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 17 سالكى)
00
عقلی از ۱۳ تا ۱۶ سالگی زیاد می شود و از آن به بعد از سرعت آن
دا
صفحه 165:
رره نوجوانى (بلوغ ) (از ١١تا 1 سالكى)
) رشد ادراک و قوای ذهنی
نوجوانی با رسید به مرحله آخر رشد عقلانی و کسب توانایی تفکر انتزاعی
۰ب(
صفحه 166:
تربيتى در رابطه با رشد روانى ذهنى
RON Perron ee LIP eB OTe ee
ON eestor ا
نوجوانان نیاز شدید به تائید دارند معلمان ضمن تائید فعالیتهای آنان در
صفحه 167:
2 ee Re DONT Sa a
نوجوانان علاقه مند ند نظر دیگران را رد مورد خود بدانند -
عوان بايد ياد بكيرد انتقادات سازنده را بيذيرد و آنها را در
بکار گیرد
صفحه 168:
تربیتی در رابطه با رشد روانی ذهنی
۱
Ce Sle 0 0 0
آن میان کودکی و بزرگسالی قرار گرفته است
صفحه 169:
تربيتى در رابطه با رشد روانى ذهنى
در نوجوان اغلب اوقات نتیجه ترکیب تنش های روانی
ل 22
موزان تمابل زيادى به داشتن روبای روز با خواب در بیداری
صفحه 170:
3
صفحه 171:
eee الل لم هفتم
Pee ERTS ny oe Tore 1۱
Cee ed
۳- طبقه بندی صفات و ویژگیهای معلم را نام ببرید
ال
aa 2 0 3 030 ۱۹
- با داشتن ثهرستی از صفات وا کیهای معلم تشخیص بدهید کدام را
صفحه 172:
معد مه
رد رت
- نحوه تفكر و نوع جهان بينى معلمان يك قوم و ملت در جكونكى و
SERN 1-7
a el
صفحه 173:
Aa bie
۱۱۳ arp y eel ire pons is
پرورش معلم دانا و تواناست
a اد
صفحه 174:
۱- ویژگیهای شخصی معلم
ار ما رل ۰۱۳
عاطفی متعادل باشد
a
صفحه 175:
۱- ویژگیهای شخصی معلم
۱
ea ae dice red Sv) Ue STE ETE ST UNC) ee Te]
Cee ES iS ter Peete Mie TLL Me enlad
اعتماد و ایمان معلم است
لد
صفحه 176:
۱- ویژگیهای شخصی معلم
۱-۳) برخورداری از استعدادها و قوای ذهنی نسبتا خوب حافظه بزرگترین
سرمایه معلم و مهمترین استعدادی است که معلم را در تدریس خوب و
COTS ter od
صفحه 177:
ا ل 0
۱ ا ye Terr
مهارتهاى زيادى باشد
۱-۲) معلومات عمومی
۳
A Ur aa Pa aig ier pas!
صفحه 178:
و
۲-۲ معلومات قنی و حرفه ای
1-7-9) معلومات تخصصى
Pree PRE CaP Eater a) ع ا ما
باشد
صفحه 179:
ل متا
"-5) معلومات فنى و حرفه اى
s 5000-6
- معلم علاوه بر شایستگی عقلانی و صلاحیت علمی و نگرشهای زیستی
eT LI CeCe BO Mee nol
a EY
صفحه 180:
و
اس ت۱۳
rey en yee re ee PEIN
ديد يا اعتماد فلسفى معلم و يا هر يك از اعضاى جامعه در باره ى طبيعت يا
af 5
صفحه 181:
؟- ويؤكىهاى حرفهاى و فنى معلم
7-15-7) روابط و مناسبات شخصى ميان معلم » همكاران و اولياى دانش
لش
معلمباید میل به همکاری توام با عواطف و احساسات عالی و فکری روشن با
همکاران خود و اولیای دانش آموزان برای تحقق امر مهم آموزش و پرورش
۵۱
Na
صفحه 182:
صفحه 183:
هدفهای رفتاری فصل هشتم
ال(
۱
اقا زا سا
د Pe
۳ م 200
صفحه 184:
ه- دو دليل براى اهميت نقش تدريس در فرآيند آموزش و برورش بيان كن
۶-مشخصه یا ویژگی های تدریس را نام ببرید و برای هر کدام دو خط توزیع
۷- حد اقل سه روش یا الگوی تدریس را نام ببرید » و ملاک یا ملاکهای انتخاب
شين الكو را بيان كنيد al
صفحه 185:
مقدمه
ار ا ل كانت
Te) ل نا لا را
صفحه 186:
۱- مفهوم یادگیری
+
Ue eee oer Nec eS PEO ST Uke te
تغییر و تحول در رفتار تعبیر و تفسیر کرده اند
تغیبراتی یادگیری محسوب می شود که از نظر منطقی دارای دو ویژگی -
تسلط و تجربه باشد
صفحه 187:
۱- مفهوم یادگیری
۱-۱)تسلط +
PT ee eel Sr rr an ter rere. Sy
|
۲-۱) تجربه
al ae |
صفحه 188:
۱- مفهوم یادگیری
+
1 sree Terry
۳-۱) آموزش و پرورش و یادگیری
رال ۱
eS ee US EL Pee L SD Bele eee ey TC
|
صفحه 189:
")مفهوم تدريس
- يادكيرى و آموزش و برورش مستلزم تدريس نمى باشند
- تدریس مجموعه ای از فعالیتها برای وا داشتن شاگردان برای باد گرفتن
al اد
صفحه 190:
ويزكيهاى مفهوم تدريس
+
۱ کر er care tLe Tee Sala
الف ) قصد فراهم کردن موجبات یادگیری
یادگیری و وادار کردن شاگردان به یادگیری است
فعالیت های مربوط به فراهم کردن oy انواع مختلف يادكيرى متفاوت
صفحه 191:
at Se) ل
ب) مشخص کردن آنچه باید آموخته شود
۱
1 tre r ee ee ra
دادن » تشزیح و توضیح به یاد گیرنده معلوم بدارد
لد
از
صفحه 192:
ويزكيهاى مفهوم تدريس
1 Pes POTTS ee
RT Ry eT er ale Peete Fo
Ce ee Tee SI ner tee)
al للد
صفحه 193:
۳
cete ed ل SE
در پشت سر برنامه ریزی فعالیتهای خاص دو ملاحظه فلسفی مورد توجه
قرار مى كيرند
al للد
صفحه 194:
1 nc ee
۱
۱۳ ع Wet Swe dad
) مشخص کردن محتوا با موضوع برای رسیدن به هدف (آنچه باید آموخته شود -۴
Sat aa لل ا
صفحه 195:
۳- فعالیت ويه تدريس و يادكيرى
انتخاب الگو و رویه های مختلف تدریس و وسایل و تجهیزات آموزش
بستگی به هدفهای آموزش و بیان روشنتر و دقیقتر آنها و به نوع سازمان
لان
صفحه 196:
صفحه 197:
هدفهاى رفتارى فصل نهم
-١ انواع انضباط را نام يبريد و هر كدام از آنها را تعريف كنيد
ل لما م 0
بيان كنيد
"1- بواى هر يك از انواع سه كانه انضباط يك مئال آموزشى از متن كتاب ذكر
Pe
د عد 2
صفحه 198:
هدفهاى رفتارى فصل نهم
TR ee Perro en enero aA ae 2
در هر بك از انواع انضباط ذكر كنيد
۵ سه شرط ا لل ا
3 3
صفحه 199:
هدفهای رفتاری فصل نهم
۶- تنبیه و انضباط را با هم مقایسه کنید و بگویبد چرا مردم در طور معمول
اين دو را با هم اشتباه مى كنند
ا ل ل ۱
كدام سه نمونه از كتاب ذكر كنيد
2
صفحه 200:
i Ogee tone) مفهوم انضباط -١
ا ل مل
است
Fd CL) Ce ee LL Sco ا ee
مستلزم بروی از قواعد بعنی انضباط می باشد در تیجه آموزش و
iy: 3 f 3
صفحه 201:
۱- مفهوم انضباط (دیسپلین)
- انضباط فضیلتی است که نقش آن رساندن انسان به نقطه اوج
رشد و کمال است
1 1
صفحه 202:
۳ ae
الف )انضباط شخصی
عامل انضباط درونى است شخص كليه قواعد و مقررات مربوط به انجام دادن
کاری م eM
كاك نوعی آرادی وجوددارد
صفحه 203:
انواع انضباط
ب)انضباط تحمیلی
- عامل انضباط خارجی است و بیشتر خواست افراد دیگر مانند معلم
و۰است
کودک به انجام دادن اعمالی مجبور است که دیگران از طرق تحت
2
5
صفحه 204:
cls! انضباط
ب)انضاط واسطه ای
۳ دارای ارزش تربیتی بیشتری است
- میان گردن نهادن به قواعد و مقررات و آنجه مورد خواست و مل کودک
است ارتباط طبیعی وجود داره
3
5
صفحه 205:
cls! انضباط
2 مر
111111111011 1 11-5
CE Te ا ا
3 3
صفحه 206:
انواع انضباط
3210111111086
- نظم و ترتيب مورد انتظار بايد به طور منطقى با سنء تعداد كودكان »
۱ Se
صفحه 207:
ت)انضباط به معناى حفظ نظم و مقررات
انضباط به معناى پبروی از فواعد برای آموزش و پرورش ضروری است زیرا
ل CMe e و تا
سس ددرت لس
3 3
صفحه 208:
007 رنه
تنبه از نظر تجربی یعنی حفظ شرایط فظم و ترتیب شرط همیشگی انضباط است
ند لت سس رات
١ - مستلزم تحميل عمدى درد و الم است
۲-دره و الم بايد به عنوان يبامد نقص قوانين و مقررات بر فرد متخلف تحميل
اد د 2
صفحه 209:
۲-) تنه
را
اقتدار هم نيست
- تنبه در مدارس اصلاح خاطی . متخلف نیست بلکه باز داشتن او از اعمال
>i خلاف است
صفحه 210:
acs (-Y
UN) ا aa yp eee ene poh ec eo) ee die
۱
را ۱
مدرسه بيشتر بيزار كند
3 3
صفحه 211:
Pd nl Tl
۳-) علل روانی
در صورتى كه مقررات مدرسه با نیازها و ویژگیهای سنی دانش آموزان
منطبق و هماهنگ نباشد احتمال بی اعتنایی به قوانین و مقررات و جود دارد
2 5
صفحه 212:
شال
بعضى از نيازهاى كه بر آورده نشدن آنها باعث بى انضباطى ميشود
۱
هر وقت از شاگرد سلب شود و پبوسته تحت مراقبت ندید قرار کیرد در
oH فرصتى خواهد بود كه نظم و 2 رم ترا
صفحه 213:
Pd nl Tl
'17--5-1) ميل به بازى و حركت
Ten ل ا الت
است
3 3
صفحه 214:
Pd nl Tl
99 slabl 9 led o> 4 Jno (F—-I-V
کودکان مایلند کاری انجام دهند تا مورد تحسین دیگران واقع شوند اکر نتوانند
این مبل را در جمع و با انجام دادن کاری مطلوب انجام دهند ممکن است دست
| [عمل مضوی بزنند 3
صفحه 215:
Pd nl Tl
el oe ad Otel
00 rep pne cee Pre] Peete te)
طرف معلم بازگو و تکرار می شود دانش آموزان دست به شیطنت می زنند
3 3
صفحه 216:
۹
0 Noe pe
نضباطى
)۲-۳
تا
re)
۱ eee rel Le fe) ree) ed ort) re eS
انم
اطی ناشی
ز در 4
4 7
4
3
۲
صفحه 217:
۳ علل بیانضباطی
ب ل
a سر رف
- طرز برخورد با کودک در خانه و مدرسه» وجود اختلاف بین پدر و مادر و
سر مر
صفحه 218:
۳ علل بیانضباطی
ا را را ۱
در بروزبی اتضباطی و نافرمانی تاثبر بسزایی دار ند
2 5
صفحه 219:
صفحه 220:
صفحه 221:
نبیر