علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاق

اصول و مبانی اخلاق در پژوهش

صفحه 1:
به نام خدا کارگاه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شهریور ماه 99 اصول و مبانی اخلاقی

صفحه 2:
: اخلاق به اين سوال پاسخ می گوید ‎What should I do in this‏ ‎situation ?‏ اخلاق رعایت حقوق دیگران است

صفحه 3:
Ethics in Biomedicine

صفحه 4:
تعریف اخلاق در پژوهش قواعد و اصول (چه چین حوب و چه چین بد است)حاکم بر انجام پ‌وهش از زمان

صفحه 5:
۲۰۳2۳۲۲۲ ۳2055 1۳ ۳۲2۳۳57۲0۲( Interpretation and Report Prey arati Secondary Data

صفحه 6:
اخلاق نظریات ومکاتب اصلی در نظر بات * نتیجه گرا * اصالت وظیفه

صفحه 7:
اين ‎So‏ ممکن است به اتخاذ تصمیم هایی منجر شو كه با خواسته هاى بيمار منطبق نيست.

صفحه 8:
مکتب وظیفه گرا * ویژگی های عمل صرف نظر از میزان نتایجی که در پی می آورد دارای ارزش ذاتی است. * ملاک تصمیم گیری برای درست یا غلط بودن یک عمل از نظر اخلاقى این است که آیا وظیفه یا تکلیفی را شامل می شود یا خیر. برای معتقدین آن نتیجه عمل اهمیت ندارد و یک عمل می تواند اخلاقی بات مت کر نایم دی رابه همراه ‎ath‏

صفحه 9:
سای ور مات تاكيد بر نهادینه شدن رفتار ها از طریق تكرار دارد. چهار شرط برای اخلاقی بودن عمل: اعتدال آگاهی کامل اختیار يقين به صحت عمل

صفحه 10:
۱

صفحه 11:
اصول اخلاق ‎Autonomy‏ هم شخصولینحقرا دارد که درلنتخابآزاد ‎gle esl,‏ ‎Stays > Beneficence‏ به نحووعمإنمايد كه حداكش نفع به لشخاص بس‌سد ‎kta, ©‏ به نحووعمزنمايد كه حدلقل نيازبه لشخاصبرسد ‎Ghai! site Justice ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
است. شير نوجه ويزه به حفقاظت از حقوق كروههاي أسيب يذير از مباحث مهم دراين حيطه همجنين توجه اختصاصي در موارد: “” فقدان آموزشهاي كافي

صفحه 13:
رضايت [کاهانه احترام به افراد ایجاب مي کند که هر فرد به اندازه توانايي اش , فرصت انتخاب داشته باشد این فرصت زماني که استانداردهاي مناسب براي ایجاد رضایت موجود باشد , بدست مي آید . توافق گسترده اي وجود دارد که ایجاد رضایت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسیم شود که شامل اطلاعات , فراگيري و جامعیت آن و داوطلب شدن می باشد .

صفحه 14:
(حتر(م جه (فر(د احترام به افراد حداقل از دو بخش اخلاقي تشکیل شده است : - يکي آن که افراد باید به عنوان فرد ستقل درسان شون - و دوم آن که افراد داراي استقلال کمتر , حق دارند حمایت شوند. در بیشتر موارد تحقيقاتي که بر روي انسان ها انجام مي شود احترام به افراد مي طلبد که فید مورد آزمایش بطور ارادي و با اطلاعات کاقي وارد تحقیق شود . در بعضي از شرایط نحوه اعمال اصول معلوم نیست . درگيري زندانیان به علوان افراد مورد زمايش در تحقيق , يك مثال واضح مي باشد . از يك طرف اینطور بنظر مي رسد که بنا به اصل احترام به افراد لازم است که از زندانیان فرصت داوطلب شدن در کارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و از طیف دیگر تحت شرایط موجود براي شرکت در فعالیت هاي تحقيقاتي بطور زیر کانه و غیر واضح وادار شوند يا تحت تاثیر زیاد قرار گيرند. به همین دلیل احترام به افراد ایجاب مي نماید تا از زندانیان محافظت بعمل آید. اینکه اجازه دهیم زندانیان داوطلب شوند و یا از آنبا محافظت نموده و مانع از شرکت آنها در کار تحقيقاتي شویم مسئله دشواري است .

صفحه 15:
58 تول شرکت کننده در پژوهش است. ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده اشود. اباید توجه نمودکه حقاظت از شرکت کنندگار هد ‎a>‏ 1 : بزوهش ارجحبت 2 ‎ta,‏ * جستجوي علوم جديد * فوايد تحقيق براي پیشبرد دانش ۶ خواسته‌ها و علائق حرفه‌اي یا شخصي ‎Giro‏

صفحه 16:
نفع و ضرر در پژوهش * تحقیق همانگونه که با هدف خیر رسانی به جامعه و فرد آزمودنی انجام میشود و لیکن خطراتی نیز میتواند داشته باشد. * مطالعات انجام شده در زمینه مضار ومنافع. بطورکلی تحقیق را یک عمل کم ضرر نشان میدهد.

صفحه 17:
زنه زیان ومنفعت ‎Biss ee el eee‏ * خیر رسانی * احترام به فرد * عدالت

صفحه 18:
انواع ضررو زیان

صفحه 19:
انواع سود ومنفعت جسمی * روانی احساس آرامش احساس مورد توجه قرار گرفتن احساس ایثار وغرور احساس مفید بودن ا * اقتصادى ‎eee‏

صفحه 20:
توصیف سود وزیان * ماهیت سود وزیان * میزان سود وزیان * مدت استمرار

صفحه 21:
نحوه به حداقل رساندن خطر برقراری نظام پایش و بازنگری معیارهای خروج از پژوهش مشخص کردن گروههای آسیب پذیر تعاریف عملی و علمی از شکست احتمالی درمان روش دستیابی به رمزهای کور سازی مطالعه در صورت فوریت روشهای لازم برای جلوگیری از افشای راز بررسی روشهای جایگزین

صفحه 22:
نحوه به حداکثر رساندن منفعت * استفاده از آزمودنیهایی که احتمال انتفاع از درمان برایشان ‎pte‏ * استفاده از بهترین روشهای مراقبتی در طی تحقیق

صفحه 23:
(رریابی خطرات و منافع آنها ارزيلبي خطرات و منافع آن به‌يك سري اطلاعات مناسب کهبه دقت نظم داده شده باشد نیاز دارد و در بعضي از کیس ها از راهيباي جايگزيني مختلف هم استفاده مي شود . لین ارزيلبي بلید در مرحله فرصت دادن در انتخاب و مسئولیت پذيري آنها هم انجام گردد تا اطلاعات جامع و سيستماتيك درباره طرح پيشنهادي جمع آوري گردد . ارزيابي اين معني را براي محقق دارد كه ايا تحق بيشنياد شده درست و مناسب طراحي شده است يا نه ؟ و براي فردي كه در آينده مورد آزمايش قرار خواهند كرفت لين ارزيلبي كمك مي كند كه او تصميم بكيرد كه آيا در آزمايش شركت كند يانه ؟

صفحه 24:
عدا ر پژوهش بطور ‎J‏ ‏جنبه مورد نظر مي‌باشد: 7توزیع مناسب و عادلانه فواید و مضار پژوهش عدالت در انتخاب شرکت کنندگان در مطالعه ‎cular >‏ از حقوق گروههاي آسیب پذیر

صفحه 25:
عدالت و (صاف جه كسي بايد اثرات مفید تحقیقات را دریافت کرده و بار مسئولیت آن را تحمل کند ؟ این تي از سئوالات اصل عدللت مي باشد . بلید دید که چه كاري شایسته است و چگونه مي توان عدللت در توزیع را انجام داد عدالتي زملني ایجاد میشود که منافع افراد بدون دلیل واضح کار گردد یا زملني که‌بي دلیل پر مسئولیت به فرد تحمیل شود . طریقه دیگر درك ن جمله باشد که با | 3 توزیع مشلبه و یکسان را توج براساس تجربه , سن , محرومیت , شايستگي و توانايي افراد تمایز دهند . لين ضرورت است که توضیج داده شود که چگونه بلید با احتیام و بطور یکسان با مردم برخورد شود . بینامه هاي گستیده اي از راهباي صحیح و عادلانه براي توزیع بار مسئولیت و بدست آوردن نتایچ مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند 1 1- شرکت دادن افراد به نسبت مساوي 2- براي هر فرد بر طبق نیاز شخصي 3- براي هر فرد بر طبق شعن و تلاش شخصي 4- براي هر فرد بر طبق توزيع اجتماعي 5- براي هر فرد براساس شايستگي و لياقت

صفحه 26:
(نتفاب (فرزد هماهنگونه که اصل احترام به افراد بر پلیه رضایت و ارزشيلبي نسبت خطرات به منافع مي باشد , اصل عدللت نیز با توجه به الزامات اخلاقي , به انتخاب صحیح افرادي که تحت مطالعه قرار مي گیرند مي پردازد .

صفحه 27:
‎id)‏ (فر(د عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به ۲ سطح مختلف تقسیم می گردد که عبارتند از : عدالت انفرادی : که درانتخلب افراد نیازمند آن است که دارای انصاف بوده و از ارائه تحقیقات ‏سودمند و کم خطر به افراد مورد علاقه خود و انتخاب افرادی که به آنبا علاقه ندارند برای قرار گرفتن در تحقیقات شرکت نمایند . عدالت اجتماعی : ‎ ‏که نیازمند آن است که بین گروهیای مختلف جامعه که بلید.یا نبلید در نوع خاصی از ‏تحقیقلت شرکت نمایند براساس توانلیی افراد آن گروه در تحمل بار ناشی از تحقیق , افتراق دهد و گروههلیی را که می توانند تعت یک مطالعه خاص قرار گیرند ویا اینکه تحمل انجام مطالعات بیشتر را دایند معلوم نماید . بنابرلین از الزامات عدالت اجتماعی این است که معلوم شود ترتیب انتخاب گروههای مختلف جلمعه بلیدبه چه شکل باشد ( مثلاً بايستى افراد بزر گسال جامعه قبل از کود کان به عنوان گروههلی مطالعه در نظر گرفته شوند ) همچنین از نظر عدللت اجتماعی افرادی که تحت شرلیط خاصی می باشند ( مثلاً بیملران عقب مانده ذهنی که در بیمارستان بستری می بلشند و یا زندانیان ) نباید تحت هیچ آزمونی قرار گیرند مکر تنها موارد مشخص و معدودی . ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
(نتفاب (فراد حتی اگر افرادبه صورت عادلانه ای توسط محققین انتخاب شده باشد و رفتار لین محققین با آنبا منصفانه و درست باشد بازهم ممکن است بی عدالتی در مورد انتخاب این افراد صورت پذیرفته باشد . بنابرلین بی عدالتی می تولند ريشه در تعصبات اجتماعی , نژادی , جنسی و فرهنگی مرسوم در جامعه داشته باشد .د رنتیجه حتی اگر محققین با افراد مورد مطالعه به صورت منصفانه و عادلانه رفتار نمایند و حتی اگر هیئت نظارت مطمئن باشد که افراد انتخاب شده به نحوه صعیعی بر گزیده شده اند . اما الگوهای اجتماعی مرسوم در جامعه می تولند بر روی توزیع کلی منافع و باز مسئولیتبای ناشی از تحقیق , تأثیر سوئی بگذارد . اكر جه محققين به تنبايى نمى توانند اين مشكلات شايع موجود در جامعه را از بين ببرند امابا اتتخاب عادلانه و منصفانه افراد مى توانند تا حدودی این بی عدالتی های را جبران نمایند .

صفحه 29:
(نتثاب (فر(د تاكنون برخى از جمعيتباى جامعه , خصوصاً افراد تحت يسترى ,به كونه هاى متفاوتى به علت هايشان ويا محيطى كه در كن زندكى مى كننك , مجبوربه تحمل بار مطالعات گردیده لند . هنگامی که یک تحقیق جنبه درمانی نداشته و خطرات ژیادی رابه همراه دارد گروهیئیی از افراد که ثمتر مجبور با تحمل بار ناشی از تحقیقات گردیده لند بایستی آولین کسانی باشند که خطر انجام لین پژوهش ها را قبول می نمایند مگر آنکه لین ت شرلیط خاص‌بیک کروه مقس باشد عه دز لين مرت در همان کروه مطالمه بایستی صورت پذیرد . اگر چه اهداف سرمایه گذّاران عمومی جامعه ممکن أحك ممسويا اذاف سرماية كذاران عمومى مراقيهاي ببخاشي باشد اماك نظر می رسد منصفانه نیست اگر افع ناش از یک تلیق شامل گروههای زیادی می شود نبا گروهی که وابسته یف مراق ای درملنی عمومی هستند به علت وابستگی و نیازی که به لین مراقبتها داارند به عنوان یک مخزن برای انجام مطالعات و تحقیقات در نظر گرفته شوند . یکی از نمونه های‌بی عدالتی درگیر نمودن افراد آسیب در تحقیقات است. برخی از گروهپا مانند آقلیتها قلیتهای نژافی افرادی که از نظر اقتصادی در هستند, بیمارلنی که آمراض شدید دارند و آفراد بستری بر دسکرس می ‎ath‏ از آنبا خواسته می شود که در انجام تحقیقات شرکت نمایند . لين آفراد نیز با توجه به شرلیط خا دایند و وابستگیپایشان به راحتی رضلیت به انجام لين کار می دهند از این آفراد پلید حملیت نمود تا صرفاً به علت در دسترس بودن , بیماری و یا مشکلات اقتصادى در انجام تحقیقات همکاری نکنند و در لین زمینه بلید مورد حمایت واقم كويد .

صفحه 30:
ز صبر و حوصله عزیزان مستمع

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان