صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
I a Ls elo seen are شك ع سرك كل تر ررك
به فعالیتهای ماللی سازمانهای دولتی را جمع آوري و
گزار ۳
به بر مه ها و عملیا
اتخاذ نمود.
به ا کارت ات ار که
عمليات مربوط به تجزيه و تحليلء, ثبت, طبقه بندى,
تلخیص, گزارش دهی و تفسیر فعالیتهای مالی سازمانهای
دولتی که با رعایت قوانین و مقررات مالی و اصول و
موازین متداول حسابداری ۳۳ انجام می شود. ۱0
حسابداری ۳۳ شامل تمام عملیات per) و پرداخت
cmon Spee ا ل 0
ae 59 Pigs oS hie oe 5 0 ۱
صفحه 5:
۰ نیاز نظارتی: قوه مقننه: دولت و افراد کشور جهت
نظارت بر عملیات سازمانهای دولتی, بخصوص عملیات
مربوط به اجرای بودجه و ارزیابی عملکرد مدیریت
اسازمانهای مذگور, به اطلاعات کافی نباز دارند.
نیاز اطلاعاتی: مدیران سازمانهای دولتی به منظور
ابرنامه ریزی. تصمیم گیری و اجرای عملیات به ز
مطلوب و مناسب. به اطلاعات و گزارشهای بموقع
صفحه 6:
در حسابداری دولتی, رفع نیازهای قانونی و رعایت قوانین
و مقررات براى انجام و ثبت فعالیتهای مالی و تهیه
صورتهاى مالى در درجه اول اهميت قرار دارد.
دولت. به علت عهده دار بودن مسئولیت وصول و مصرف
درآمدها و وجوه عمومی و نگاهداری حسابهای دولتی و
تهیه گزارشهای مالی لازم برای اطلاع مردم کشور و قوه
مقننه, ایفا کننده نقشی اساسی در حسابداری دولتی
است. قوه مقننه چون مسئول بررسی و تصویب برنامه
های مالی و وضع قوانین و مقررات مربوط به تحصیل
واه ۱
و طرحهای دولّت و سازمانهای دولئی و وظایف و
مسئولیتهای مالی سازمانهای مذکور و کارکنان آنها را تعیین
صفحه 7:
موارد افتراق حسابدارى دولتى با حسابداری
ملى
حسابدارى دولتى, كه يكى از وسايل و ابزارهاى اساسى مديريت
مالى دولت است, شامل ثبت و طبقه بندى فعاليتهاى مالى دولت و
|
سس«
مى باشد. به طور كلى, هدف اصلى حسابدارى دولتى ايجاد امكانات
ا ا ا ا ا ل ل لك
صفحه 8:
موارد افتراق حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی
وجوه اصلى افتراق حسابدارى دولتى با حسابدارى بازركانى در موارد زیر است:
۱. تفاوت اهداف و وظايف سازمانهاى دولتى با مؤسسات بازركانى.
؟. تفاوت حسابها و صورتهاى مالى سازمانهاى دولتى با مؤسسات بازركانى
۳ اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده
حسابدارى.
۴. لزوم تهيه بودجه. اجراى بودجه مصوب و اعمال كنترل بودجه اى در حسابدارى دولتى
له لزوم نتاهدارى حسابهاى مستقل در حسابدارى دولتى.
۶ تفاوت سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی از نظر نحوه ثبت داراییهای ثابت.
۷ تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی.
صفحه 9:
۱ تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با مقسسات بازرگانی
برخلاف موسسات بازرگانی. که هدف اصلی آنها تحصیل سود است. منظور اصلی
از تأسیس سازمانهای دولتی ارائه خدمات و کالا به مردم جهت رفع نیازهای اساسی
آنان: افزايش رفاه اجتماعی» تأمین بات اقتصادی و مالی کشور: ابجاد انگیزه برای
فعالیتهای بخش خصوصی انجام وظلیف ناشی از اعمال حاکمیت و تصدی دولت و
یل به اهداف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. سازمانهای دولتی در مقابل
خدماتی که با توجه به وظایف و مسئولیتهای قانینی خود انجام می دهند. معمولا
از مردم وجوهی دریافت نمی کنند. درآمدهایی هم که برخی از سازمانهای دولتی
در مقابل اتجام خدمات خاص تحصیل می نمایند معمولا با هزینه های سازمانهای
مذکور. كه اساسا از محل مالياتها و عوارض دریافتی یا وجوه دریافتی از خزنه داری
کل از محل اعتبارات بودجه مصوب تأمین می شود, تناسبی ندارد.
صفحه 10:
خصوصیات سازمانهای دولتی
م لو ا ۷
للح ري ا سر ما وا ی ی
شوند. دملت كه سرمايه و منلبع مللى لازم براى تأسيس سازمانهاى مذكور يا توسعه عمليات آنها
را ار
رال مر اراد
2 ات ل ل ee Rance ICE RT ene ae Lyons
pee ا ا ا fee ocr eee nes
هاء فعالیتها و طرحهای دولت در جهت نیل به اهداف مصوب از وظایف اصلی هر سازمان دولتی
به شمار می رود.
۳ سازمانهای دولتی واحدهای سازمانی مشخصی هستند که معمولا با اجازه قانون ایجاد و به
0 0 ۳
صفحه 11:
F سازمانهای دولتی در انجام وظایف» عملیات و فعالیتهای مالی خود ملزم
به رعایت قوانین و مقررات مالی و بودجه ای هستند.
۵ در سازمانهای دولتی معمولا هیچگونه منافع یا حقوق مالکیت مشخص
قابل خرید و فروش, يا انتقال» وجود ندارد.
۶ سازمانهای دولتی معمولا منلبع مللی لازم جهت انجام هزینه های خود را
از محل مالیاتها و عوارض قانونی وصولی و کمکهای دریافتی و یا از محل
وجوه دریافتی از خزانه داری کل کشور در محدوده اعتبارات بودجه مصوب
صفحه 12:
۲. تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای
دولتی با موسسات بازرگانی
بط بداینکه هدف اس از ناس مود نت باررکای تحصیل وا ها
صورتهای مالی مْسسات مذکور نیز باید میزان سود یا زیان دوره مالی را نشان دهد تا
تعیین بازده سرمایه گذاریهای انجام شده در آنها و مقایسه بازده مذکور با سالهای قبل و
ساير امکانات سرمایه گذاری و نتیجه عملکرد مقسسات مشابه. به سهولت میسر گردد.
ply این در حسابداری بازرگانی فعالیتهای مالی هر مژسسه باید به نحوی ثبت. طبقه
بندی و تلخیص شود که در پایان هر دوره مالی. علاوه بر انعکاس وضعیت مللی و نتیجه
فعالیتهای مالی آن دوره در صورتهای مالی. در مسسات تولیدی بهای تمام شده هر واحد
تولید و در موسساتی که به کار خرید و فروش کالا اشتغال دارند مابه التفاوت فروش و
بهای تمام شده کالای فروخته شده نیز تعیین گردد.
صفحه 13:
»۱ conten Pes eee tee sae ل ا ee rin)
سازمان دولتی نگاهداری می شود (متضمن درایها؛بدهیها اندوخته ها و مازدانباشته) و
نیز ترازنامه ترکیبی از کلیه حسابهای مستقل.
۲ صورتحساب درآمدهاء هزینه ها و تغییرات در مازاد برای هر یک از حسابهای مستقل و
نیز صورت ترکیبی آنها.
رت دار ی و ار رب ی رم[ ار
I ee esd
2000
ور را
ار
صفحه 14:
در سازمانهای دولتی معمولابه جای حساب سرمایه. که نمایانگر حقوق و منافع مالکیت
افراد است. حساب مازاد. که نشان دهنده ملبه التفاوت داراییها با بدهیها و اندوخته ها یا
انباشته مازاد درآمدها بر هزینه هاست. نگهداری می شود. هر یک از واحدهای
حسابداری و مالی مستقل متعلق به یک سازمان دولتی دارای یک حساب مازاد است.
شرکتهای دولتی و سایر سازمانهای دولتی انتفاعی, که هدف اصلی در ایجاد آنها نیز ارلکه
خدمات به مردم است. جهت افزلیش کارآیی. حفظ سرمایه اولیه و تأمین بهای تمام شده
خدمات خود. معمولا از اصول و روشهای حسابداری بازرگانی تبعیت می نمایند. سیستم
حسابداری این نوع سازمانهای دولتی اطلاعات مربوط به درآمدهای هزینه ها و ارتباط
متقابل میان آنها را؛ که عواملی مهم و اساسی در بررسی کارآیی سازمان و مدیریت است.
به طور مستمر در اختبار مدیران و استفاده کنندگان صورتهای مالسی قرار می >
برتهای مالی سازمانهای دولتی مورد بحث شامل ترازنامه» صورتحساب سود و
رتحساب تغییرات در سود انباشته و نیز صورت ات در وضعیت مالی می
صفحه 15:
۴ اهمیت اجرای قوانین و مقررات در
حسابداری دولتی
حاکمیت و نظارت قوانین و مقررات هر کشور بر انجام و ثبت فعالیتهای مللی موْسسات دولتی و
ae eee Tea ee ee Tanah ل لل le
FO a cS ea ee eas re ab ee ear
حسابداری دولتی با حسابداری بازرگلنی است. علی رغم آنکه تأسیس, اداره و انحلال مژسسات
بازرگانی نیز باید در قالب قوانین و مقررات تجاری و مالی هر کشور انجام شود ولی اصولا
Peay Foes been tee nagy rote ea 1
'حسابدارى تبعيت مى نمايند.
قوانين حاكم بر حسابدارى دولتى در ايران: در ايران؛ برخى از اصول قانون اساسی در خصوص
ان
a سر ae اعرد وه مت ار
صفحه 16:
صفحه 17:
اهميت اعمال کنترل بودجه ای در مورد هزینه ها:
در حسابداری دولتیء اهمیت اعمال کنترل بودجه ای در مورد
هزینه ها بمراتب بیشتر از درآمدهاست. زیرا تنها شرط لازم و
کافی برای وصول درآمدها وجود قوانین و مقرراتی است که این
امر را تجویز می نماید. نه پیش بینی درآمدها در بودجه مصوب.
به عبارت دیگر در صورت تجویز قانون. سازمانهای دولتی می
توانند نسبت به وصول درآمد از منابع خاص- صرف نظر از پیش
بینی یا عدم پیش بینی آن در بودجه مصوب. اقدام نمایند.
صفحه 18:
لزوم نگاهداری حسابهای مستقل. به منظور تفکیک برنامه ها و فعالیتهایی که از محل
درآمدهای خاصی تأمین مالی می شوند. یکی از تفاوتهای اساسی حسایداری دولتی و
ابداری بازرگانی است. هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و
منلبع مللی که برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا جهت نیل به اهداف مشخص طبق
قوانین و مقررات اختصاص داده شده است.
هر حساب مستقل معمولا شامل مجموعه ای از فعالیتهای مالی جداگانه و گروه حسابهای
منفک و خود تراز برای ثبست انواع داراییهاء بدهیهاء ارزش ویژه. درآمدها و هزینه های
مربوط به لن می باشد. مابه التفاوت درآمدها و هزینه های هر دوره مالی مازاد يا کسری
همان دوره را ایجاد می کند و ملبه التفاوت دارایبها و بدهیها در پایان هر دوره مللی معادل
ار وه سب مستفل است کم اساسا ett Sle ype (ماراه ا بقل
و اندوخته هایی است که برای مقاصد معین در نظر گرفته شده است.
صفحه 19:
۶ تفاوت در نحوه ثبت دارابیهای ثابت.
در حسابداری بازرگانی, اموال, ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده معمولا در ترازنامه
تحت عنوان دارایبهای ثابت و به بهای تمام شده نشان داده می شوند. استهلاک دارایبهای
مذکور نیز با توجه به عمر مفید آنها و با استفاده از یکی از روشهای متداول محاسبه و در
حسابهای مربوط ثبت می گردد.
معمولا در حسابهای ترازنامه ای دارآیبهای ثابت منعکس نمی شوند.
در اغلب سازمانهای دولتی. هنگام خرید اموال» ماشین آلات و تجهیزات. بهای تمام شده آنها
قیما به حساب هزینه منظور می شود. در حالی که در برخی از سازمانهای دول
داراییهای ثابت خریذاری شده به بهای تمام شده در حساب داراییها ثبت می گردد.
صفحه 20:
در حسابداری بازرگلنی. برای ثبت فعالیتهای مللی معمولا مبنای حسابداری تعهدی, که یکی از لصول و
مفروضات بنیادی حسابداری است. به کار برده می شود. در حسابداری تعهدی, درآمدها هنگام تحقق یا
قطعى شدن و هزينه ها هنكام وقوع يا تحمل (بدون توجه به دوره أى كه در آن د.
شده است شناسايى و در حسابهاى دوره مللى مربوط ثبت مى كردند. استفاده از لين مبناء مستلزم ثبت
حسابهاى دريافتنى مربوط به كالاها و خدمات ارلئه شده قبل از دريافت وجه آنهاء و نيز ثبت حسابهاى
يا يرداخت انجام
پرداختنی مربوط به خدمات و کالاهای د,
شده قبل از پرداخت وجه آنهاست.
در حسابداری دولتی: معمولاء به جای استفاده از حسابداری تعهدی کامل؛ از حسابداری نقدی و سایر
مبلنی حسابداری متناسب با نوع فعالیتهای مالی هر سازمان دولتی یا حساب مستقل؛ استفاده می شود.
در حسابداری نقدیء فقط فعالیتهای مللی مربوط به درآمدهایی که عملا وصول شده و هزینه هایی که
عملا پرداخت شده است در حسابها منعکس می گردد.
صفحه 21:
۱ افرادی که حسابداری دولتی را فرا گیرند یه مالیه عمومی, حسابداری ملی, برنامه های اقتصادی و اجتماعی
و فرهنگی دولت. بودجه دولت و نحوه اجرای ن و نیز وضع درآمدهاء هزینه هاء دریافتها و پرداختهای دولت
توحه و علافه بتتری بيدا مى کنند وبهترمی نوانند در مورد صحت, دقت و كاراب آنها قصاوت نادند
۲ اگر کارمندان دولت. که گروه کثیری از افراد موثر و دخیل در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و سیاستهای
اقتساای و عللی توت را تشکیل می ده با امول و موازی و مقررات خاکم بر حسابتاری دولتی اشنا پاش
می توانند خدمات ارزنده تر و بهتری برای کشور و مردم انجام دهند.
۳ چون تعداد کارکنان امور مالی دس تگاههای دولعی در اکثر کشورها بیشتر از تعداد حسابداران مقسسات
بازرگانی خصوصی است. آموزش کارکنان مذکور و گروه کثیری که ممکن است در آینده حسابدار دولتی شوند.
اقدامی کاملا ضروری محسوب می شود.
۴ فراگیری حسابداری دولتی, نظارت مردم کشور و تمایندگان آنها را بر عملیات مالی دولت و مأموران دولتی و
کفف elation تقلبات» اختلاسها و برحاشتهاى غير قاتونى ار وجوه و اموال عدوسى دولت را امكان يدير فى
سازد.
صفحه 22:
Pope 0 Pg er ar a Pe Bee anery enn jor per Cor] pes ا
eS Te eee en ter i ese eee Cree Deka
شده در بودجه مصوب را ميسر مى سازد.
۶ آموزش حسابداری دولتی موجب هدایت مدیران دولتی در اداره امور مللی سازمانهای دولتی و
ts een nt eos ek ne eee Leste Boer) 1۱
ل ا Se en
0 ED ee) ae eae ee nS ا ا
ا ل لت ne res ele ners Seer
Re aerate BSS Oe ce a Sed
۸ فعالیتهاء برنامه ها و طرحهلیی که هزینه های آنها از محل منلبع مللی سازمانهای 00 تأمين
eee Ree eC Se ل ee
Cr er ie eS Cee hee ese es Rerist so كم
St al lal cet ee aa aad ا oe Reed) aah
اجو :ل nye ge a Shes wlan paces eel esl ale afew sata ls eho
صفحه 23:
با تشكر از توجه شما...