Osool_computer_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول کامپیوتر ۲”

اصول کامپیوتر ۲

اسلاید 1: اصول کامپیوتر۲تهیه کننده: مهدی یوسفخانیبراساس کتاب اصول کامپیوتر ۲ تاليف دکتر داود کریم زادگان مقدمدانشگاه پيام نور- گروه کامپيوترتابستان ٨۵رشته علوم رايانه

اسلاید 2: فصل اولمفاهیم اولیه

اسلاید 3: الگوریتم:الگوریتم مجموعه محدود و پایانپذیر از دستورالعملها است.

اسلاید 4: شرایط الگوریتم:ورودیخروجیقطعیتمحدودیتکارایی

اسلاید 5: ۱- ورودی:یک الگوریتم می تواند هیچ یا چندین کمیت ورودی داشته باشد که از محیط خارج تامین می شود.

اسلاید 6: ۲- خروجی:الگوریتم بایستی حداقل یک کمیت بعنوان خروجی ایجاد کند.۳- قطعیت: هر دستورالعمل باید واضح و بدون ابهام باشد.

اسلاید 7: ۴- محدودیت:اگر ما دستورالعملهای یک الگوریتم را دنبال کنیم برای تمام حالات باید پس از طی مراحل محدودی الگوریتم خاتمه یابد.

اسلاید 8: ۵- کارایی:تنها قطعیت کافی نیست بلکه هر دستورالعمل نیز باید انجام پذیر باشد.پایان پذیری تفاوت میان یک برنامه و یک الگوریتم است.

اسلاید 9: پیچیدگی فضای لازممیزان حافظه یا پیچیدگی فضای یک برنامه مقدار حافظه مورد نیاز برای اجرای کامل یک برنامه است.

اسلاید 10: فضای مورد نیاز یک برنامه:نیازمندیهای فضای ثابتنیازمندیهای فضای متغیر

اسلاید 11: نیازمندیهای فضای ثابت:این مطلب به فضای مورد نیازی که به تعداد و اندازه ورودی و خروجی بستگی ندارد اشاره دارد.

اسلاید 12: نیازمندیهای فضای متغیر:این مورد شامل فضای مورد نیاز متغیرهای ساخت یافته استکه اندازه آن بستگی به نمونه ای از مساله ای که حل می شود دارد.

اسلاید 13: پیچیدگی زمانی:میزان یا پیچیدگی زمانی یک برنامه مقدار زمانی است که کامپیوتر برای اجرای کامل برنامه لازم دارد.

اسلاید 14: چرخه زندگی یک سیستم:نیازمندیهاتحلیلطراحیکدنویسیبازبینی

اسلاید 15: جنبه های مهم بازبینی:اثبات درستیآزمایش درستیاشکال زدایی

اسلاید 16: بعضی از الگوهای توسعه نرم افزاری:روش آبشاریبرنامه نویسی اکتشافی

اسلاید 17: ۱- روش آبشاری:این روش فرایند نرم افزار را متشکل از چند مرحله می داند. پس از تعریف هر مرحله توسعه نرم افزار به سمت مرحله بعدی پیش می رود.

اسلاید 18: ۲- برنامه نویسی اکتشافی:در این روش در حداقل زمان ممکن سیستمی ایجاد می شود و سپس اصلاحات لازم در آن بوجود می آید تا به درستی عمل کند.

اسلاید 19: طراحی شی گرا:طراحی شی گرا بر مبنای پنهان سازی اطلاعات و نهادها است که دارای یک حالت اختصاصی و اعمالی بر روی آن حالت است.

اسلاید 20: ویژگیهای طراحی شی گرا:۱- ناحیه مشترک داده ها حذف می شود.۲- اشیا نهادهای مستقلی هستند که قابل تغییر می باشند.۳- اشیا ممکن است توزیع شده باشند و بصورت موازی یا ترتیبی اجرا شوند.

اسلاید 21: طراحی تابعی:روشی برای طراحی نرم افزار است که در آن طراحی به مجموعه ای از واحدهای متاثر به هم تجزیه می شود که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

اسلاید 22: استراتژی طراحی تابعی بر تجزیه سیستم به مجموعه ای از توابع متاثر به هم تکیه دارد که حالت متمرکز سیستم بین توابع مشترک است.

اسلاید 23: *F1F1F1F1F1حافظه مشترکدید تابعی به طراحی

اسلاید 24: اصول کامپیوترفصل دومزبان برنامه نویسی C

اسلاید 25: اصول کامپیوترویژگیهای زبان c:در دسترس است.ساخت یافته سطح بالا و انعطاف پذیر است.پیمانه ای است.

اسلاید 26: اصول کامپیوترانواع کاراکتر درc:حروف بزرگ و کوچکارقام دهدهیجای خالیکاراکترهای مخصوصکاراکترهای فرمت دادن

اسلاید 27: اصول کامپیوتر- حروف:زبان c برخلاف پاسکال بین حروف بزرگ و کوچک فرق می گذارد.- ارقام دهدهی:شامل ۰ تا ٩

اسلاید 28: اصول کامپیوتر- کاراکترهای مخصوص:& , . ; : ^ % $ # @ ! + - = / * ? ( ) < > { } [ ]

اسلاید 29: اصول کامپیوترکاراکترهای فرمت دادن:- کاراکترHorizontal Tab یا t- کاراکتر Vertical Tab یا v- کاراکتر خط جدید یا n

اسلاید 30: اصول کامپیوتر- کاراکتر برگشت به عقب یا b- کاراکتر تغذیه فرم یا f- کاراکتر ابتدای سطر یا r- کاراکتر تهی یا o

اسلاید 31: اصول کامپیوترشناسه:یک شناسه C دنباله ای از حروف ارقام یا علامت زیر خط که با هر ترتیبی میتوانند قرار گیرند اما اولین کاراکتر باید یک حرف باشد.

اسلاید 32: اصول کامپیوترمتغیر:متغیرها در زبان c شناسه هایی هستند که در میان یک بخش از برنامه برای نسبت دادن نوع تعیین شده ای از اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

اسلاید 33: اصول کامپیوتربعضی از شناسه های زبان c کلمات رزرو شده هستند یعنی مفهوم آن از قبل در زبان تعریف شده و نمی توانند بعنوان شناسه تعریف شوند.

اسلاید 34: اصول کامپیوترمتداولترین کلمات کلیدی:

اسلاید 35: اصول کامپیوترMain( ){ variables declaration; program statements;}ساختار برنامه:تابع اصلیشروع تابع اصلیتعریف متغیرهادستورات برنامهپایان تابع اصلی

اسلاید 36: اصول کامپیوتردستورالعملهای اجرایی:در هر برنامه دستورالعملهای اجرایی باید بعد از تعریف متغیرها درج شوند. دستوری قابلیت اجرا دارد که در پایان آن (;) نوشته شود.

اسلاید 37: اصول کامپیوتربرنامه ای که مساحت مستطیلی به طول ۵ و عرض ۳ را محاسبه و چاپ کند:#include<stdio.h>Main(){ int length , width , S ; length = 5; width = 3; S = length*width; printf (“area = %d”, S);}

اسلاید 38: اصول کامپیوترعبارت:مجموعه ای معنی دار از داده ها است که با استفاده از نشانه ها یا عملگرهای محاسباتی، قیاسی و منطقی با یکدیگر ترکیب شده اند.

اسلاید 39: اصول کامپیوترانواع عبارت:عبارت محاسباتیعبارت قیاسیعبارت منطقی

اسلاید 40: اصول کامپیوتردستور:دستور حکمی است که سبب می شود کامپیوتر عملی انجام دهد و به دو گروه تقسیم می شود:دستورهای سادهدستورهای ساخت یافته

اسلاید 41: اصول کامپیوتردستورهای ساده:دستور انتسابخواندن و نوشتنفراخوانی یک تابعانتقال کنترل به نقطه ای از برنامه

اسلاید 42: اصول کامپیوتردستورهای ساخت یافته:دستور مرکب{ scanf(“%d%d”,&a,&b); s=a*b; p=2*(a+b); printf(“%d%d”,s,p)}

اسلاید 43: اصول کامپیوتردستور حلقه تکرارfor(i=0;i<10;i++) sum=sum+i;دستور شرطیif(a>b) c=a+b;else c=a-b;

اسلاید 44: اصول کامپیوترعملگرها:نشانه هایی هستند که در عبارتها بکار می روند و به کمک آنها می توان اعمالی را روی داده ها انجام داد و عبارتند از:عملگرهای محاسباتیعملگرهای انتساب

اسلاید 45: اصول کامپیوترعملگرهای رابطه ایعملگرهای منطقی عملگرهای حافظهعملگرهای یکانیعملگر شرطیعملگر کاما

اسلاید 46: اصول کامپیوترعملگرهای محاسباتی:

اسلاید 47: اصول کامپیوترقواعد اولويت عملگرها و پرانتزهاw = x * y + wتقدم عملگرهاي محاسباتي:()++ --(يکاني) -* / %+ -

اسلاید 48: اصول کامپیوترعملگرهای محاسباتی انتساب:معادلدستورانتسابنام عملگرعملگرa=a=b;a+=b;انتساب جمع+=a=a-b;a-=b;انتساب تفریق-=a=a*b;a*=b;انتساب ضرب*=a=a/b;a/=b;انتساب تقسیم/=a=a%b;a%=b;انتساب باقیمانده تقسیم%=

اسلاید 49: اصول کامپیوترعملگرهای رابطه ای:فرمنشانهنام عملگرa>b>بزرگتر ازa<b<کوچکتر ازa>=b>=مساوی یا بزرگترازa<=b=<مساوی یا کوچکتر ازa==b==مساویa!=b!=مخالف

اسلاید 50: اصول کامپیوترفصل سومانواع داده ها

اسلاید 51: اصول کامپیوترانواع داده:نوع صحیحنوع اعشارینوع کاراکترمقادیر ثابتمقادیر متغیر

اسلاید 52: اصول کامپیوترانواع داده‌هاي اصليintfloatdoublecharvoidboolean ?!!

اسلاید 53: اصول کامپیوترintاعداد صحيح با دامنه محدودبرای کامپيوترهای شخصی دو بايت 32767-2762+

اسلاید 54: اصول کامپیوترfloatاعداد حقيقی با دامنة محدود نمايش معمولی نمايش علمی 12.3E- 4 = 12.00003

اسلاید 55: اصول کامپیوترdoubleاعداد حقيقي با دقتي بيشتر از float

اسلاید 56: اصول کامپیوترChar کاراکترها نمادها يا حروف‘a’‘A’‘+’‘~’ بسته به محل استفاده عدد يا کاراکتر است.

اسلاید 57: اصول کامپیوترvoidدادة تهيداراي کاربردهاي مختلفمثال: توابع فاقد خروجي

اسلاید 58: اصول کامپیوترانواع دادهاي ديگربا ترکيب کلمات زير با برخي از انواع داده‌هاي اصلي:signed ، unsigned (با علامت ، بدون علامت)long ، short مانند:unsigned intlong intunsinged long int

اسلاید 59: اصول کامپیوترمتغيرهاقوانين نامگذاري متغيرها:حروف ‘a’ تا ‘z’ ، ‘A’ تا ‘Z’ ، ارقام و ‘_’اولين کاراکتر رقم نباشد.کلمات کليدي نمي‌توانند نام متغير باشند.

اسلاید 60: اصول کامپیوترمتغيرهااسامي مجاز:countc124avg_gradeاسامي غيرمجاز:1testbin#treefor

اسلاید 61: اصول کامپیوترتعريف متغير; نام متغير نوع دادهint x ;float m, n ;char ch1, ch2, ch3 ;long int count ;

اسلاید 62: اصول کامپیوترمقدار دهي اوليه به متغيرهاint x = 5, y ;char ch1 = ‘a’, ch2 = ‘A’, ch ;

اسلاید 63: اصول کامپیوترثابتهاتعريف ثابت:مقدار ثابت نام ثابت#define يامقدار = نام ثابت نوع داده const

اسلاید 64: اصول کامپیوترمثال#define M 100#define P 3.14const int n = 100 ;const char c = ‘a’ ;

اسلاید 65: اصول کامپیوتردستورات متداول پیش پردازنده:دستور #includeدستور #define

اسلاید 66: اصول کامپیوترمثال#define M 100#define P 3.14const int n = 100 ;const char c = ‘a’ ;

اسلاید 67: اصول کامپیوترفصل چهارمتوابع ورودی و خروجی

اسلاید 68: اصول کامپیوترتوابع متداول ورودی و خروجی:scanf, printfgetchar, putchargets, puts

اسلاید 69: اصول کامپیوترتابع خروجي printfprintf (“ عبارت 1” , عبارت 2 )عبارت 2 : اطلاعاتي که بايد به خروجي منتقل شوند.(اختياري است)

اسلاید 70: اصول کامپیوترprintf (“ عبارت 1” , عبارت 2 )عبارت 1 مي‌تواند شامل:اطلاعاتي که بايد عينا در خروجي چاپ شوندکاراکترهاي تعيين کنندة فرمت خروجي کاراکترهاي کنترلي

اسلاید 71: اصول کامپیوترکاراکترهاي تعيين کنندة فرمت خروجي مشخص کنندة نوع اطلاعات ذکر شده در عبارت 2با علامت % شروع مي‌شوند. مانند:%c (براي کاراکتر)%d (براي عدد صحيح) %f (براي عدد اعشاري)

اسلاید 72: اصول کامپیوترکاراکترهاي کنترليتعيين شکل اطلاعات خروجيبا علامت شروع مي‌شوند. مانند:n انتقال به سطر جديدf انتقال به صفحة جديد

اسلاید 73: اصول کامپیوترمثالprintf (“this is a test.”);خروجيthis is a test.

اسلاید 74: اصول کامپیوترمثالint i =10 ;char ch = ‘a’ ;printf (“%d , %c” , i , ch);خروجي10 , a

اسلاید 75: اصول کامپیوترتابع ورودي scanfscanf (“ عبارت 1” , عبارت 2 )عبارت 2 : آدرس متغيرهايي که بايد خوانده شوندعبارت 1 : نوع متغيرها و نحوة خوانده شدن آنها

اسلاید 76: اصول کامپیوترعبارت 1 شامل:کاراکترهاي فرمت. مشخص‌کنندة نوع اطلاعات. مانند:%c (کاراکتر) ‌%d (عدد صحيح)

اسلاید 77: اصول کامپیوترکاراکتر فضاي خاليتاثير: در نظر نگرفتن (رد کردن) فضاي خالي در اطلاعات وروديکاراکترهاي ديگرتاثير: خواندن و صرفنظر کردن از کاراکتر فوق

اسلاید 78: اصول کامپیوترمثالint i , j ;char ch ;scanf (“%d %d %c” , &i , &j , &ch) ;

اسلاید 79: اصول کامپیوترفصل پنجمساختارهای کنترلی و شرطی

اسلاید 80: اصول کامپیوتردستورات و ساختارهای کنترلی:این دستورات این امکان را فراهم می کنند که یک قطعه از برنامه چندین بار تا موقعی که شرط ویژه ای برقرار است اجرا گردد.

اسلاید 81: اصول کامپیوتردستور ساختار حلقه تکرار:forwhiledo-whileدستور شرطی:ifswitch

اسلاید 82: اصول کامپیوتردستورات کنترلی:gotocontinuebreakexit

اسلاید 83: اصول کامپیوتردستور کنترلی whileاین دستور برای انجام عملیات تکراری بکار می رود. با استفاده از آن یک حلقه تا موقعی که شرط معینی برقرار باشد اجرا می گردد.

اسلاید 84: اصول کامپیوتر*نموداردستور whileدستورهای قبلیمجموعه دستورهای داخل حلقه whileدستورهای بعدیWhileconditionfalsetrue

اسلاید 85: اصول کامپیوترمثال: برنامه ای که اعداد صحیح صفر تا ۱۰ را روی خطوط متوالی چاپ می کند:#include<stdio.h>main() { int number=0; while(number<=10) printf(%dn”,number++); }

اسلاید 86: اصول کامپیوترمثال:int sum = 0 , i = 0 ;while ( i != -1 ){sum = sum + i ;scanf (“%d” , &i) ;}

اسلاید 87: اصول کامپیوتردستور کنترلی do while:در دستور while آزمایش شرط برای ادامه حلقه در آغاز هر تکرار حلقه انجام می شود اما با این دستور این آزمایش در پایان حلقه انجام می شود.

اسلاید 88: اصول کامپیوترنمودار دستور do while*دستورهای قبلیdoمجموعه دستورهایحلقه do-whilewhileconditionدستورهای بعدیfalsetrue

اسلاید 89: اصول کامپیوترمثال: برنامه ای که اعداد صحیح صفر تا ۱۰ را روی خطوط متوالی چاپ می کند:#include<stdio.h>main() { int number=0; do printf(“%dn”,number++); while(number<=10); }

اسلاید 90: اصول کامپیوترمثال:do {sum = sum + n ;scanf (“%d” , &n) ;} while (n != -1)

اسلاید 91: اصول کامپیوتردستور کنترلی for:این دستور شبیه دستور while بوده و دارای فرم کلی زیر است:for(expression1; expression2; expression3) statement;

اسلاید 92: اصول کامپیوترنمودار دستور for*expression1دستورات بعد ازحلقهforعبارت منطقییا شرطیexpression2دستورات داخلحلقهدستورجایگذاریexpression3falsetrue

اسلاید 93: اصول کامپیوترمثال: برنامه ای که اعدادصحیح صفر تا ۱۰ را روی خطوط متوالی چاپ کند:#include<stdio.h>main() { int number; for ( number=0; number<=10; ++number) printf (“%dn”, number); }

اسلاید 94: اصول کامپیوترمثال:for ( i = 0 , sum = 0 ; i < 20 ; i ++ , j -- ){sum = sum + i + j ;printf (“%d” , sum) ;}

اسلاید 95: اصول کامپیوترمثال:for ( i = 10 , j = 0 ; (i > 0) && (j <=20) ; i -- , j ++)printf (“%d , “ , i + j) ;

اسلاید 96: اصول کامپیوترتبديل حلقة while به for (روش ديگر)for ( ; while شرط حلقة ; whileبدنة حلقة ) ;

اسلاید 97: اصول کامپیوتردستورهای شرطی if و if else:این دستورها موجب می شوند تا در صورت وجود شرایطی یک مجموعه از دستورها ودر صورت عدم وجود آن مجموعه دیگری از دستورها اجرا شوند.

اسلاید 98: اصول کامپیوترنمودار دستور if*دستورهای قبلیدستورهای بعدیاجرای دستور یامجموعه دستورهاtruefalse

اسلاید 99: اصول کامپیوترنمودار دستور if else*دستورهای قبلیدستورهای بعدیمجموعهدستورهای۲مجموعهدستورهای۱falsetrue

اسلاید 100: اصول کامپیوترمثال: برنامه ای که متنی را خوانده تعداد محلهای خالی ارقام، حروف ، پایان خط و جمع سایر نشانه های موجود در آن متن را شمرده چاپ کند:#include<stdio.h>main() { int c, blank_cnt, digit_cnt, letter_cnt, n1_cnt, other_cnt;

اسلاید 101: اصول کامپیوتر blank_cnt=digit_cnt=letter_cnt=n1_cnt=other_cnt=0;while((c=getchar())!=EOF)if (c==´´) ++blank_cnt;elfe if(´0´<=c&&c<=´9´) ++digit_cnt;elfe if(´a´<=c&&c<=´z´|| ´A´<=c&&c<=´Z´) ++letter_cnt;

اسلاید 102: اصول کامپیوترelse if(c==´n´) ++n1_cnt;else ++other_cnt;printf(“n%12s%12s%12s%12s%12s%12s”,”blanks”,”digits”,”letters”,”lines”,”others”,”totals”);printf(“nn%12d%12d%12d%12d%12d%12d nn, blank_cnt, digit_cnt, letter_cnt, n1_cnt, other_cnt, blank_cnt+ digit_cnt+ letter_cnt+ n1_cnt+ other_cnt);}

اسلاید 103: اصول کامپیوترمثال:if (ch == ‘+’)r = x + y ;else if (ch == ‘-’)r = x - y ; else if (ch == ‘*’)r = x * y ;

اسلاید 104: اصول کامپیوتردستور شرطی switch:این ساختار یا دستور موجب می گردد که گروه مشخصی از دستورها بین چندین گروه از دستورها انتخاب گردد.

اسلاید 105: اصول کامپیوترنمودار دستور switch*switch(expression)case1?case2?case m?مجموعه دستورهایپیش فرضدستور بعدیمجموعهدستورهای ۱breakbreakمجموعهدستورهای ۲مجموعهدستورهایm break

اسلاید 106: اصول کامپیوترمثال: برنامه زیر متغیر کاراکتری color را از صفحه کلید دریافت کرده و رنگی که با آن حرف آغاز می شود را در خروجی چاپ می کند:#include<stdio.h>main ( ){ char color ; color = getchar( ) ;

اسلاید 107: اصول کامپیوترswitch (color) { case ´Y´: printf (“Yellow”); break ; case ´B´: printf (“Black”); break ; case ´W´: printf (“White”); break ;

اسلاید 108: اصول کامپیوتر case ´R´: printf (“Red”); break ; case ´G´: printf (“Green”); break ; default : printf(“error”); } }

اسلاید 109: اصول کامپیوترمثال:char ch;switch (ch) {case ‘+’ :r = x + y ;break ;

اسلاید 110: اصول کامپیوترcase ‘-’ :r = x - y ;break ;case ‘*’ :r = x * y ;break ;

اسلاید 111: اصول کامپیوترcase ‘/’ :r = x / y ;break ;default :r = 0 ;printf (“Invalid operator.”) ;}

اسلاید 112: اصول کامپیوتردستور break:این دستور مسیر معمولی و ثابت کنترل را تغییر داده و یا قطع می کند. این دستور برای خارج شدن از یک دستور switch و یا پایان دادن حلقه ها استفاده می شود.

اسلاید 113: اصول کامپیوترنمودار دستور break*جمله قبلیnextstatementbreakconditionwhileconditionifبقیه دستورهایحلقه whileFTT

اسلاید 114: اصول کامپیوتردستور continue:این دستور به منظور یک عبور جانبی از کنار سایر مراحل جاری یک حلقه بکار برده می شود در واقع باقیمانده تکرار جاری یک حلقه نادیده گرفته شده و بلافاصله تکرار بعدی حلقه آغاز می شود.

اسلاید 115: اصول کامپیوترنمودار دستور continue*جمله قبلیnextstatementcontinueبقیه دستورهایحلقه whilewhileconditionifconditionTTFF

اسلاید 116: اصول کامپیوترمثال: برنامه زیر n عدد از ورودی خوانده و مجموع اعداد مثبت را محاسبه می کند:#include<stdio.h>main ( ) { int n,i,x,sum= 0 ; printf(“how many numbers?”); scanf(“%d”,&n);

اسلاید 117: اصول کامپیوتر for (i=1 ; i<n ; ++ i) { scanf(“%%d”,&x); if(x<=0) continue ; sum +=x ; } printf(“n sum = %dn”,sum); }

اسلاید 118: اصول کامپیوتردستور goto:این دستور ترتیب طبیعی برنامه را تغییر داده و کنترل را به قسمت دیگری از برنامه منتقل می کند و در واقع یک انتقال کنترل بدون شرط است.

اسلاید 119: اصول کامپیوترمثال: برنامه زیر عددی صحیح را از ورودی خوانده در صورتی که زوج باشد پیغام مناسب نمایش می دهد در غیر این صورت از برنامه خارج می شود:#include<stdio.h>main ( ) { int n ; scanf(“%d”,&n) ;

اسلاید 120: اصول کامپیوتر if(n%2 == 0) goto even ; else goto odd; even : printf(“even number.n”) ; exit(1) ; odd : exit (0); }

اسلاید 121: اصول کامپیوتردستور exit:این دستور یک تابع است و اجرای برنامه را بطور کامل قطع کرده و موجب خاتمه پذیرفتن کل برنامه می گردد.

اسلاید 122: اصول کامپیوترکاربرد متداول آن زمانی است که یک شرط خاص برای اجرای برنامه برقرار نباشد و اجرای برنامه قطع شود. { .... if x<2 exit (0); }

اسلاید 123: اصول کامپیوترنکات:بخش default اختياري است.مقادير موجود در case ها نبايد مساوي باشند.

اسلاید 124: اصول کامپیوتردر switch فقط تساوي را مي‌توان چک کرد.در صورت عدم استفاده از break دستورات case بعدي و تا آخر اجرا خواهد شد.

اسلاید 125: اصول کامپیوترفصل ششمبرنامه سازی پیمانه ای

اسلاید 126: اصول کامپیوتردر زبانc زیربرنامه تابع نامیده میشود. تابع یک قطعه برنامه کامل است که کار معینی را انجام میدهد و موجب جلوگیری از برنامه نویسی تکراری در بین برنامه ها میشود.

اسلاید 127: اصول کامپیوترتوابع به دو گروه دسته بندی میشوند:۱-توابع کتابخانه ای: توابعی که از پیش تعریف شده اند.۲-توابع فرعی: توابعی که توسط برنامه نویس تعریف میشوند.

اسلاید 128: اصول کامپیوترمزایای طراحی به صورت پیمانه ای:- ساده شدن کنترل و خطا یابیامکان انجام تغییرات در برنامه و اصلاح آنامکان استفاده مجدد از تابعامکان همکاری برنامه نویسان متعدد در نوشتن یک برنامه

اسلاید 129: اصول کامپیوترهر تابع شامل عناصر زیر است:عنوان تابع: نام و نوع و آرگومانهای تابعبدنه تابع:اعلان متغیرهای محلی: متغیری که مخصوص خود تابع باشد.-سایر دستورهای تابع: شامل متن تابع و دستورهای اجرایی.

اسلاید 130: اصول کامپیوترعناصر یک تابع:(اسامی پارامترها) <نام تابع> <نوع تابع>تعریف پارامترها}بدنه تابع{

اسلاید 131: اصول کامپیوتردستورreturn:برای خروج از تابع استفاده میشود. اگر نیاز باشد تابع مقداری را برگرداند دستور return دارای آرگومان خواهد بود در غیر اینصورت نقش آن فقط خروج از تابع خواهد بود.

اسلاید 132: اصول کامپیوترمثال: تابع زیر ماکزیمم دو عدد صحیح را بدست آورده در خروجی چاپ می کند:Maximum(int x , int y) { int z ; z = (x>=y)?x:y ; printf(“%d” ,z) ; return: }

اسلاید 133: اصول کامپیوترفراخوانی تابع:در زبان c فراخوانی یک تابع با نوشتن نام تابع و پارامترهای آن به صورت یک تک دستور و یا در یک دستور جایگذاری انجام می شود.

اسلاید 134: اصول کامپیوترمحاسبه فاکتوریل عدد صحیح n:#include<stdio.h>Main() { int n; scanf(“%d”,&n); printf(“n=%d fact(n)=%d”, n, fact(n) ); }

اسلاید 135: اصول کامپیوتر int fact(int n) { int f = 1 , i ; for(I =2 ; i<=n;++i) f=f * i; return(f); }

اسلاید 136: اصول کامپیوترتوابع به دو صورت از نظر نحوه انتقال آرگومانها فراخوانی میشوند:۱- فراخوانی با مقدار یا فراخوانی توسط ارزش۲- فراخوانی توسط آدرس یا فراخوانی توسط ارجاع

اسلاید 137: اصول کامپیوتر- فراخوانی با مقدار:در این روش خود متغیرها به تابع فراخوانده شده انتقال نمی یابند بلکه مقدار آن انتقال می یابد و هر تغییری که توسط تابع فرعی روی آن مقدار انجام شود در تابع فراخواننده آن منعکس نمیشود.

اسلاید 138: اصول کامپیوترمثال:#include<stdio.h>Main() { int n; long int factorial; printf(“n=“); scanf(“%d”,&n); factorial=fact(n); printf(“n fact(n)=%d”,factorial); }

اسلاید 139: اصول کامپیوترint fact (int n) { long int f=1; while(n>1) f*=n--; return(f); }

اسلاید 140: اصول کامپیوتر -فراخوانی توسط ارجاع:در این روش آدرس آرگومان به درون تابع فراخوانده شده کپی میشود و انجام هرگونه تغییرات بر آنها بر آرگومانهای متناظر آن در تابع فراخواننده نیز همان اثر را خواهد داشت.

اسلاید 141: اصول کامپیوترانتقال آرایه به تابع:سه روش برای تعریف پارامتری که اشاره گر آرایه را دریافت می کند وجود دارد:روش اول: پارامتر مورد نظر به صورت آرایه تعریف می گردد.

اسلاید 142: اصول کامپیوتر#include<stdio.h>void display(int num[10]);main(){ int a[10] , i; for(i=0 ; i<10 ; ++i) a[i]=i; display(a);}void noor(num){ int i; for (i=0 ; i<10 ; ++i) printf (“n%d”, num[i]);}

اسلاید 143: اصول کامپیوترروش دوم: آنرا بصورت آرایه ای معرفی می کنیم که اندازه آن مشخص نشده باشد.void noor (num)int num[];{ for (i=0 ; i<10 ; ++i) printf(“n%d” , num[i]);}

اسلاید 144: اصول کامپیوترروش سوم: آنرا بعنوان یک اشاره گر int تعریف کنیم.void noor (num)int *num;{ int i ; for (i=0 ; i<10 ; ++i) printf(“%d” , num[i]);}

اسلاید 145: اصول کامپیوترتابع بازگشتی:بازگشتی بودن فرآیندی است که در آن یک تابع بطور مکرر خودش را فراخوانی می کند تا آنکه به شرط خاصی برسد.

اسلاید 146: اصول کامپیوتر- یک تابع را بازگشتی نامند اگر بصورت مستقیم یا غیرمستقیم تابع خود را فراخوانی کند.مثال: تابع زیر مجموع اعداد طبیعی 1 تاn را محاسبه می کندint sum(int n){ if(n<=1) return(n); else return (n+sum(n-1));}

اسلاید 147: اصول کامپیوتراستفاده از چند تابع:در زبان c می توان در هر برنامه به هر تعداد که نیاز باشد تابع تعریف کرد و هر تابع می تواند تابع دیگری را فراخوانی کند.f1f2f3

اسلاید 148: اصول کامپیوترمتغیرها برحسب اینکه در چه قسمتی از برنامه شناخته شده اند به دو دسته تقسیم میشوند:۱- متغیرهای محلی۲- متغیرهای عمومیقلمرو متغیرها:

اسلاید 149: اصول کامپیوترمتغیرهای محلی یا خصوصی:اینگونه متغیرها فقط درون همان تابع شناخته شده اند.فقط در موقعی که اجرای برنامه وارد بلوک آنها میشود وجود دارند و بعد از آن از بین می روند.

اسلاید 150: اصول کامپیوترfunc1(){ int x; scanf(“%d”,&x); if(x<=1) { char str[20]; printf(“Enter City: “); gets(str); puts(str); }}

اسلاید 151: اصول کامپیوترمتغیرهای عمومی یا سراسری:در تمام طول برنامه شناخته شده اند و می توانند بوسیله هر قسمت از برنامه بکار روند.در تمامی وقت اجرای برنامه مقادیر خود را حفظ می کنند.

اسلاید 152: اصول کامپیوترکلاسهای حافظه:سطح ذخیره سازی اطلاعات و یا کلاس حافظه قلمرو متغیر و نیز زمان حیات آنرا در یک برنامه مشخص می کند.

اسلاید 153: اصول کامپیوتردر زبان c چهار کلاس حافظه وجود دارد:اتوماتیک (automatic)استاتیک (static)ثبات (register)خارجی (external)

اسلاید 154: اصول کامپیوترکلاس حافظه اتوماتیک:این متغیرها همیشه در درون یک تابع توصیف می شوند و نسبت به آن تابع متغیر محلی هستند. بنابراین متغیرهایی که در توابع گوناگون از این نوع حافظه تعریف می شوند از یکدیگر مستقل خواهند بود حتی اگر اسامی یکسان داشته باشند.

اسلاید 155: اصول کامپیوترمتغیرهای اتوماتیک با خروج از تابع مقادیر خود را از دست می دهند پس باید هنگام ورود مجدد به برنامه دوباره مقدار دهی شوند.

اسلاید 156: اصول کامپیوترکلاس حافظه خارجی:اگر متغیرهایی را در واحد اصلی تعریف کنیم و بخواهیم از آنها در واحد فرعی استفاده کنیم باید آنها را در این واحدها با کلمه کلیدی extern معرفی کنیم.

اسلاید 157: اصول کامپیوتر File1 File2 int x , y; extern int x ,y; char ch; extern char ch; main( ) func2( ) { .... { …. x= y /10 ; } } func1( ) func3( ) { { x =123; y =10 ; } }

اسلاید 158: اصول کامپیوترچون متغیرهای خارجی بصورت عمومی تعریف میشوند قلمرو آنها از محل تعریفشان تا انتهای برنامه می باشد و در بقیه برنامه و همه توابع بعد از آن شناخته شده اند.

اسلاید 159: اصول کامپیوترکلاس حافظه استاتیک:در یک برنامه تک فایل هر کدام از متغیرهای استاتیک در همان فایلی که مربوط به آن هستند تعریف می گردد.

اسلاید 160: اصول کامپیوترمتغیرهای استاتیک نسبت به تابع خود محلی هستند اما برخلاف متغیرهای اتوماتیک در تمام طول برنامه مقدار قبلی خود را حفظ می کنند.

اسلاید 161: اصول کامپیوترfloat a,b,c;main ( ) { static float a ; void dummy(void) ; }void site (void) ; { satatic int a ; int b ; }

اسلاید 162: اصول کامپیوترمی توان متغیرهای اتوماتیک و ایستا را همنام با متغیرهای خارجی تعریف کرد در این موارد هرگونه تغییر روی این متغیرها هیچ نقشی در مورد متغیرهای عمومی همنام با آنها نخواهد داشت.

اسلاید 163: اصول کامپیوترهنگام توصیف متغیرهای محلی استاتیک می توان آنها را مقداردهی اولیه کرد اما این مقدار باید بشکل ثابتها بیان گردد نه عبارات.

اسلاید 164: اصول کامپیوترکلاس حافظه ثبات:این نوع کلاس حافظه فقط در مورد متغیرهایی از نوع int و char قابل اعمال است.استفاده از این کلاس حافظه سرعت هرنوع عملیات روی این متغیرها را افزایش می دهد.

اسلاید 165: اصول کامپیوترint noor( m,n )int m ;register int n ; { register int k ; k =1 ; for (; n>0 ; n--) k = k + m ; return k ; }

اسلاید 166: اصول کامپیوترماکرو:یک ماکرو شناسه ای است که معادل با یک عبارت یک دستور و یا گروهی از دستورات تعریف شده باشد.در صورتی که ماکرو شامل گروهی از دستورات باشد مشابه تابع عمل می کند.

اسلاید 167: اصول کامپیوتر#include<stdio.h>#define area length*widthmain( ){ int length , width ; scanf(“%d%d” , length,width) ; printf(“area = %d” , area) ;}

اسلاید 168: اصول کامپیوترتعریف ماکروها در ابتدای برنامه و پیش از تعریف اولین تابع است.حوزه تعریف ماکرو از محل تعریف شدن تا انتهای آن فایل است.ماکرویی که در یک فایل تعریف شده در فایل دیگری قابل شناسایی نیست.

اسلاید 169: اصول کامپیوتر یک ماکرو برخلاف یک تابع: سرعت اجرای برنامه را افزایش و در عوض اندازه - برنامه اجرایی را بزرگ می کنند. - شناسه یک ماکرو آدرس پذیر نیست. - یک ماکرو نمی تواند بصورت بازگشتی خود را - فراخوانی کند.

اسلاید 170: اصول کامپیوترفصل هفتمآرایه

اسلاید 171: اصول کامپیوترآرایه:- مجموعه عناصری است دارای ویژگیها و صفات یکسان هستند.- یک فضای پیوسته ازحافظه اصلی کامپیوتر که می تواند چندین مقدار را در خود جای دهد.

اسلاید 172: اصول کامپیوترتعریف آرایه:در زبان c آرایه ها بصورت متغیرهای معمولی تعریف می شوند با این تفاوت که نام آرایه باید با یک مشخصه اندازه همراه باشد:type array-name[array-size];

اسلاید 173: اصول کامپیوترآرایه ها از نظر نوع اختصاص حافظه فقط نمی توانند به صورت register تعریف شوند.برای آرایه هایی که بیرون از تابع تعریف می شوند سطح ذخیره سازی خارجی بعنوان پیش فرض در نظر گرفته می شود.

اسلاید 174: اصول کامپیوترآرایه ها از نوع کلاس اتوماتیک برخلاف متغیرهای اتوماتیک نمی توانند هنگام تعریف آنها مقدار اولیه بپذیرند.هرگاه نام آرایه بعنوان آرگومان یک تابع ظاهر شود بعنوان آدرس اولین عنصر آرایه تعبیر می گردد.

اسلاید 175: اصول کامپیوتررشته ها:در زبان c رشته ها بعنوان آرایه ای از کاراکترها تعریف میشوند بطوریکه هر کاراکتر رشته درون یک عنصر از آرایه ذخیره می گردد.

اسلاید 176: اصول کامپیوتریک ثابت رشته ای آرایه ای را معرفی می کند که اندیس پایین آن صفر و اندیس بالای آن تعداد کاراکترهایی است که در رشته وجود دارد.هر رشته به کاراکتر null که پایان رشته را نشان می دهد خاتمه می یابد.

اسلاید 177: اصول کامپیوترمثال: برنامه زیر ۱۵ رشته را می خواند و آنها را در سطرهای متوالی چاپ می کند:# include<stdio.h>main ( ) { char name[12] ;

اسلاید 178: اصول کامپیوترint i ; for (i=1 , i < = 15 ; ++i) { scanf(“%s”, name); printf(“n%s” , name) ; } }

اسلاید 179: اصول کامپیوترمرتب سازی:چنانچه مجموعه ای از داده ها یا اطلاعات بر اساس یک ویژگی یا نظم خاص سازمان دهی شوند این عمل را مرتب سازی گویند.این عمل به منظور سرعت بخشیدن به عمل جستجو می باشد.

اسلاید 180: اصول کامپیوترجستجو:هرگاه داخل مجموعه ای از عناصر دنبال عنصر خاصی بگردیم این عمل را جستجو نامند.جستجو در زمبنه هایی چون بانکهای اطلاعاتی کاربرد زیادی دارد.

اسلاید 181: اصول کامپیوتربرخی روشهای مرتب سازی و جستجو:مرتب سازی حبابیمرتب سازی انتخابیجستجو به روش خطیجستجو به روش دودویی

اسلاید 182: اصول کامپیوترمرتب سازی حبابی:این روش از نظر منطق ساده ترین و از نظر کارایی پایین ترین روش مرتب سازی اطلاعات است.void BubbleSort (int A[ ] , int n){ int i , j , temp; for (i=1 ; i<n ; ++i) for (j=0 ; j<n-I ; ++j)

اسلاید 183: اصول کامپیوترIf (A[j] > A[j+1]) { temp = A[j]; A[j] = a[j+1]; A[j+1] = temp; }}

اسلاید 184: اصول کامپیوترمرتب سازی انتخابی:برتری این روش نسبت به روش حبابی آن است که تعداد تعویض عناصر کمتر شده و سرعت بیشتر می شود.void SelectionSort (int a[ ] , int n){ int i , max , temp ; for (i=1 ; i<n ; + + i) {

اسلاید 185: اصول کامپیوتر max = 0 ; for (j=1 ; j<= n-i+1 ; + + j) if(A[j] > A[max] ) max = j ; if(max !=n-i) { temp = A[max] ; A[max] = A[n-i] ; A[n-i] = temp ; } } }

اسلاید 186: اصول کامپیوترجستجو به روش خطی:این روش ساده ترین راه برای جستجو در یک آرایه یا جدول نامرتب است. برای اینکار عنصر مورد جستجو را بطور متوالی با عناصر جدول مقایسه می کنیم.

اسلاید 187: اصول کامپیوترمثال: تابع زیر عنصر x را در آرایه nعنصری A جستجو می کند:int LinearSearch (int A[ ] , int n , int x) { int i ; for (i = 0 ; i<n ; + + i) if (x = = A[i] ) return (i+1) ; return (0) ; }

اسلاید 188: اصول کامپیوترجستجو به روش دودویی:این روش در صورتی امکان پذیر است که عناصر جدول مورد نظر مرتب شده باشند در این صورت از روش خطی سریعتر می باشد.

اسلاید 189: اصول کامپیوترمثال: تابع زیر در یک آرایه مرتب شده nعنصری عنصرx را جستجو می کند:int BinarySearch (int A[ ] , int n , int x){ int middle , L , H ; L = 0 ; H = n-1 ; while ( L <= H) { middle = (L+H)/2 ;

اسلاید 190: اصول کامپیوتر if (x = = A[middle] ) return (middle +1) ; if ( x >A[middle] ) L= middle =1 ; else H = middle -1 ; } return(0) }

اسلاید 191: اصول کامپیوترتوابع کتابخانه ای رشته ها:

اسلاید 192: اصول کامپیوترمثال: برنامه ای که دو رشته را از ورودی خوانده و آن دو را با هم مقایسه می کند:# include<string.h># include<stdio.h>main ( ) { char s1[80] , s2[80] , s3[80] ; gets (s1) ; gets (s2) ;

اسلاید 193: اصول کامپیوتر printf (“n Lengths : %d%dn” ,strlen (s1) , strlen (s2)) ; if (!strcmp (s1 , s2)) printf (“n The strings are equaln”) ; strcpy (s1 , s3) staract (s1 , s2) ; printf (“n%s” , s3) ; printf (“n%s” , s1) ; }

اسلاید 194: اصول کامپیوترفصل هشتماشاره گر

اسلاید 195: اصول کامپیوتراشاره گر متغیری است که آدرس متغیر دیگری را در خود نگه می دارد یعنی به آدرس متغیر دیگری اشاره می کند.اشاره گر روش غیرمستقیم دسترسی به داده ها است.

اسلاید 196: اصول کامپیوترموارد استفاده از اشاره گرها:انتقال آدرس متغیرها به تابع فرعیبرگرداندن چندین مقدار از تابع فرعیدستیابی به عناصر آرایه هاتشکیل ساختارهای پیچیدهتخصیص حافظه به صورت پویا

اسلاید 197: اصول کامپیوتردر بحث اشاره گرها عملگر * به دو مفهوم بکار می رود:در معرفی متغیرها به عنوان عملگر اشاره گربرای دستیابی به مقدار متغیری که آدرس آن در یک متغیر اشاره گر قرار دارد.

اسلاید 198: اصول کامپیوترمقداردهی اولیه اشاره گرها:به هر نوع متغیر از نوع اشاره گر می توان هنگام اعلان آن مقدار اولیه نسبت داد در اینصورت مقدار اولیه مورد نظر باید یک آدرس یا null باشد.

اسلاید 199: اصول کامپیوترنحوة تعريف متغير اشاره‌گرنام متغير اشاره‌گر * نوع داده‌اي که به آن اشاره مي‌کندint* p ;char * pc ;float * fp ;

اسلاید 200: اصول کامپیوترعملگرهاي اشاره‌گر& : آدرس عملوند خود را مشخص مي‌کند.عملوند آن نام يک متغير است. & i* : محتواي عملوند خود را مشخص مي‌کند.عملوند آن نام يک متغير اشاره‌گر است. * p

اسلاید 201: اصول کامپیوترمثالint i = 100 ;int * pi ;1002002ipi

اسلاید 202: اصول کامپیوترpi = & i ;1002002ipi2002* pi = 450 ;4502002ipi2002

اسلاید 203: اصول کامپیوتراشاره گر تهی:زبان c مفهوم اشاره گر null را پشتیبانی می کند و آن اشاره گری است که به هیچ مقدار معتبر اشاره نمی کند.هر اشاره گری که مقدار صحیح صفر به آن نسبت داده شده باشد.

اسلاید 204: اصول کامپیوترمثالint * p1 , * p2 , i ;p1 = p2 ;p1 = p1 + 2 ;p1 = p1 + i * 2 ;p1 == p2p2 <= p1

اسلاید 205: اصول کامپیوترمثال: در برنامه زیر حلقه while تا موقعی که p یک اشاره گر NULL نباشد عمل تکرار را ادامه می دهد:char *p ;….….while (p) { …. …. }

اسلاید 206: اصول کامپیوترعملیات روی اشاره گرها:عمل انتسابعمل محاسباتیمقایسهانتساب: به یک اشاره گر می توان آدرس یک متغیر یا مقدار صفر نسبت داد.

اسلاید 207: اصول کامپیوترروش غلطvoid swap (int a , int b){int temp ;temp = a ;a = b ;b = temp ;}

اسلاید 208: اصول کامپیوترروش صحيحvoid swap (int *a , int *b){int temp ;temp = *a ;*a = *b ;*b = temp ;}

اسلاید 209: اصول کامپیوترvoid main (){int x = 10 , y = 20 ;swap ( &x , &y ) ;printf (“x = %d , y = %d” , x , y) ;}خروجي:x = 20 , y = 10

اسلاید 210: اصول کامپیوترمحاسباتی: می توان یک مقدار صحیح را به اشاره گر اضافه کرد.#include<stdio.h>main ( ){ int *px , *py ; static int A[6] = {1,2,3,4,5,6};

اسلاید 211: اصول کامپیوترpx = &A[0] ; py = &A[5] ; printf(“px=%x py=%x” , px , py) ; printf(“n py – px =%x” , py – px) ;}

اسلاید 212: اصول کامپیوترمقایسه: اشاره گرهایی را که به داده های از یک نوع اشاره دارند می توان با هم مقایسه کرد.px < pyPx >= pyPx = = pyPx != pyPx = = null

اسلاید 213: اصول کامپیوترو یا:if (px<py) printf (“px points to lower memory than py”);else printf (“px points to upper memory than py”);

اسلاید 214: اصول کامپیوتراشاره‌گر و آرايهنام آرايه اشاره‌گر به اولين عنصر آن است.int A [5] ;A[0]A[1]A[2]A[3]A[4]AA + 2

اسلاید 215: اصول کامپیوتربنابراين A [2]معادل* (A + 2)A [2] = 100 ;* (A + 2) = 100 ;

اسلاید 216: اصول کامپیوتررشته و اشاره‌گررشته نيز يک آرايه استو بنابرايننام رشته اشاره‌گر به اولين عنصر آن است.scanf (“%s” , s) ;

اسلاید 217: اصول کامپیوترآرايه و رشته بعنوان پارامتر تابعvoid f (int *a ; char *s) {...a [2] = 100 ;strcpy (s , “Ali”) ;}

اسلاید 218: اصول کامپیوترvoid main () {int b [10] ;char str [20] ;...f (b , str) ;}

اسلاید 219: اصول کامپیوترتابع تخصيص حافظة پوياvoid * malloc (اندازة حافظة مورد نياز به بايت)int *p ;p = (int *) malloc ( sizeof (int) ) ;

اسلاید 220: اصول کامپیوترتعريف يک آرايه بصورت پوياint *A ;A = (int *) malloc ( sizeof (int) * 100 ) ;با دستورات فوق آرايه‌اي با ظرفيت 100 عنصر با نام A و بصورت پويا ايجاد مي‌شود.

اسلاید 221: اصول کامپیوترتابع آزادسازي حافظة پوياfree (اشاره‌گري که قبلا به آن حافظه اختصاص داده شده)int *A ;A = (int *) malloc ( sizeof (int) * 100 ) ;کار با حافظة پويا... // free (A) ;

اسلاید 222: اصول کامپیوترروش غلطint n ;float A [n] ;...scanf (“%d” , &n) ;

اسلاید 223: اصول کامپیوترروش صحيحint n ;float *A ;...scanf (“%d” , &n) ;A = (float *) malloc (sizeof (float) * n) ;کار با آرايةA ... // free (A) ;

اسلاید 224: اصول کامپیوترفصل نهمنوع داده کاربر

اسلاید 225: اصول کامپیوترنوع داده هایی که کاربر با توجه به نیاز خود ایجاد می کند عبارتند از:ساختارTypedefاجتماعشمارشی

اسلاید 226: اصول کامپیوترساختار:یک ساختار مجموعه ای از متغیرها است که تحت یک نام به آنها مراجعه می شود و هر عنصر از آن از نوع داده متفاوت می باشد

اسلاید 227: اصول کامپیوترstruct structure_name{ type variable1_name; …. …. type variablem_name; };

اسلاید 228: اصول کامپیوترنمونه ای از تعریف ساختار همراه با نمای ظاهری:struct account{ int acct-no ; char acct-type; char name[80]; float balance ; }accountacct-noacct-typename(80)balancestructure

اسلاید 229: اصول کامپیوتربه اعضا یک ساختار نمی توان کلاس حافظه اختصاص داد.هنگام تعریف یک ساختار نمی توان به اعضای آن مقدار اولیه نسبت داد.

اسلاید 230: اصول کامپیوترقطعه برنامه زیر نحوه اختصاص مقادیر اولیه به اعضای یک متغیر ساختار را نشان می دهد: struct data { int month ; int day ; int year ; } ; struct account { int acc-no ;

اسلاید 231: اصول کامپیوتر char acc-type ; char name[80] ; float balance ; struct data lastpayment ; } ; Static struct account customer = {12746 ,’R’ , “payman noor” , 2986.50 , 5 , 24 , 75} ;

اسلاید 232: اصول کامپیوترپردازش یک ساختار:اعضای یک ساختار معمولا مستقل از هم پردازش می شوندبه هر عضو ساختار با استفاده از عملگر `.`رجوع می شود.Variable.member

اسلاید 233: اصول کامپیوترداده تعریف شده توسط کاربر:در زبان c کاربران می توانند نام جدیدی برای نوع داده تعریف کنند این کار به کمک کلمه کلیدی typedef انجام می شود.Typedef type name;

اسلاید 234: اصول کامپیوتراجتماع:Union متغیری است که امکان ذخیره کردن انواع مختلف داده در مکان مشترکی از حافظه را فراهم می کند.union tag { member 1; member 2; … … member m; };

اسلاید 235: اصول کامپیوترنوع شمارشی:یکی از انواع داده اسکالر است و اعضا آن ثابتهایی هستند که بعنوان شناسه نوشته می شوند.enum tag {member1,…,memberm};

اسلاید 236: اصول کامپیوترفصل دهمپشته و صف

اسلاید 237: اصول کامپیوترپشته:پشته لیست مرتب شده ای است که هم جایگذاری و هم حذف از یک سمت آن که top نامیده می شود صورت می گیرد.

اسلاید 238: اصول کامپیوترحذف و جایگذاری عناصر در یک پشتهABACBABA+top*+top+top+top

اسلاید 239: اصول کامپیوتراز آنجا که آخرین عنصر وارده به پشته اولین عنصر حذف شده از آن می باشد پشته را بعنوان یک لیست LIFO شناسند.

اسلاید 240: اصول کامپیوتربرخلاف آرایه پشته در طول اجرای برنامه بطور پویا افزایش می یابد و محدودیتی نیز در تعداد عناصر پشته وجود ندارد.

اسلاید 241: اصول کامپیوترپشته در زبان c بصورت ساختمانی با دو عضو تعریف می شود یکی آرایه ای از عناصر پشته دیگری متغیری که نشان دهنده موقعیت بالای پشته در آرایه است.

اسلاید 242: اصول کامپیوترصف:صف یک لیست مرتب شده است که تمام جایگذاریها در آن از یک سمت و تمام حذفهای آن از سمت دیگر انجام می گیرد.

اسلاید 243: اصول کامپیوتراز آنجا که اولین عنصر وارده به یک صف اولین عنصری است که خارج می شود صف بعنوان لیست FIFO در نظر گرفته می شود.

اسلاید 244: اصول کامپیوتربرای نمایش یک صف علاوه بر یک آرایه یک بعدی به دو متغیر front و rear جهت نشان دادن ابتدا و انتهای عناصر صف نیاز داریم.

اسلاید 245: اصول کامپیوترنمایش صف*ABCBCBCDصف با سه عنصرحذف عنصر از صفاضافه کردن عنصر به صفfrontrearfrontrearfrontrear

اسلاید 246: اصول کامپیوترصف اولویت:صف اولویت ساختمان داده ای است که در آن ترتیب طبیعی عناصر نتایج اعمال ابتدایی آن را تعیین می کند و بر دو نوع است:صعودینزولی

اسلاید 247: اصول کامپیوترصف اولویت صعودی:صفی است که درج عناصر در آن به هر صورتی ممکن است اما در موقع حذف کوچکترین عنصر حذف خواهد شد.

اسلاید 248: اصول کامپیوترصف اولویت نزولی:همنند صف اولویت صعودی است با این تفاوت که عمل حذف موجب حذف بزرگترین عنصر صف می شود.

اسلاید 249: اصول کامپیوترصف حلقوی:اگر آرایه را حلقوی فرض کنیم اندیس ابتدا همیشه به یک موقعیت عقب تر از اولین عنصر موجود در صف و اندیس انتها به انتهای فعلی صف اشاره می کند.

اسلاید 250: اصول کامپیوترصف های حلقوی تهی و غیر تهی*[2][3][4][5][0][1][2][3][4][5][0][1]front=0rear=0front=0rear=3

اسلاید 251: اصول کامپیوترفصل یازدهمساختار درختی

اسلاید 252: اصول کامپیوتردرخت:بطور کلی درخت مجموعه محدودی از یک یا چند گره با شرایط زیر است:۱- دارای گره خاصی به نام ریشه است.۲- بقیه گره ها به n مجموعه مجزا که هریک زیردرخت ریشه نام دارند تقسیم شده اند.

اسلاید 253: اصول کامپیوترنمونه ای از یک درخت*ACGIDBEFJHLevel 1Level 2Level 3Level 4

اسلاید 254: اصول کامپیوتربه عنصر حاوی اطلاعات گره گفته می شود.تعداد زیردرختهای یک گره درجه آن گره نامیده می شود.گره هایی که درجه صفر دارند برگ نامیده می شوند.

اسلاید 255: اصول کامپیوتردرجه یک درخت حداکثر درجه گره های آن درخت است.فرزندان یک گره گره های همزاد نام دارند.ارتفاع درخت به بیشترین سطح گره های آن درخت گفته می شود.

اسلاید 256: اصول کامپیوتردرخت دودویی:اگر هر گره در یک درخت دارای دو انشعاب باشد به آن درخت درخت دودویی گفته می شود.یک درخت دودویی یا تهی است یا حاوی مجموعه ای محدود از گره ها.

اسلاید 257: اصول کامپیوترتفاوت بین یک درخت دودویی و یک درخت عادی:در هیچ درخت عادی صفر گره وجود ندارد.در یک درخت دودویی ترتیب فرزندان دارای اهمیت است.

اسلاید 258: اصول کامپیوترخواص درختان دودویی:۱- حداکثر تعداد گره ها در سطح iام یک درخت دودویی 2^i-1 است.۲- حداکثر تعداد گره ها در یک درخت دودویی به عمق k برابر 2^k است.

اسلاید 259: اصول کامپیوتر۳- برای هر درخت دودویی غیر تهی اگر n0 تعداد گره های پایانی و n2 تعداد گره های درجه ۲ باشد داریم:n0=n2+1

اسلاید 260: اصول کامپیوترپیمایش درخت دودویی:پیمایش درخت یا دستیابی به هر گره درخت فقط برای یکبار بر سه نوع است:InorderPreorderPostorder

اسلاید 261: اصول کامپیوترInorder:حرکت به سمت پایین به طرف چپ تا اخرین گره سپس گره بازیابی شده و به سمت راست حرکت را ادامه می دهیم.void inorder (treepointer ptr} { if (ptr) {

اسلاید 262: اصول کامپیوترinorder (ptr->leftchild); printf (“%d”, ptr->data); inorder (ptr->rightchild); } }

اسلاید 263: اصول کامپیوترPreorder:ابتدا گره و بعد انشعابات چپ را بازیابی کرده تا رسیدن به گره تهی ادامه می دهیم سپس به نزدیکترین گره والدی که دارای یک فرزند راست باشد مراجعه و همین کار را ادامه می دهیم.

اسلاید 264: اصول کامپیوترvoid preorder (treepointer ptr){ if (ptr) { printf (“%d”, ptr->data); preorder (ptr->leftchild); preorder (ptr->rightchild); }}

اسلاید 265: اصول کامپیوترPostorder:این پیمایش دو فرزند یک گره را قبل از بازیابی آن گره ملاقات می کند یعنی فرزندان یک گره قبل از خود آن گره بازیابی می گردد.void postorder (treepointer ptr){ if (ptr) {

اسلاید 266: اصول کامپیوتر postorder (ptr->leftchild); postorder (ptr->rightchild); printf”%d”, ptr->data); }}

اسلاید 267: اصول کامپیوتردرختان دودویی مساوی:درختان دودویی را در صورتی مساوی نامیم که ساختاری نظیر هم داشته و اطلاعات موجود در گره های نظیرشان با هم برابر باشند.

اسلاید 268: اصول کامپیوترint equal (treepointer frist , treepointer second){ return ((!frist && !second) | | (frist && second && (frist->data = = second->data)&& equal (frist->leftchild , second->leftchild) && equal (frist->rightchild , second->rightchild))}

اسلاید 269: اصول کامپیوتردرختان جستجوی دودویی:یک درخت جستجو یک درخت دودویی است که ممکن است تهی باشد اگر درخت تهی نباشد دارای این خصوصیات است:۱- هر عنصر دارای یک کلید منحصر به فرد است.

اسلاید 270: اصول کامپیوتر۲- کلیدهای واقع در زیردرخت غیرتهی چپ باید کمتر از مقدار کلید واقع در ریشه زیردرخت راست باشد.۳- زیردرختان چپ و راست نیز خود درختان جستجوی دودویی می باشند.

اسلاید 271: اصول کامپیوترجستجوی یک درخت دودویی:treepointer search (treepointer root , int key){ if (!root) return NULL ; if (key = = root->data)

اسلاید 272: اصول کامپیوتر return root ; if (key < root->data) return search (root->leftchild , key) ; return search (root-> rightchild , key);}

اسلاید 273: اصول کامپیوتردرج عنصر در درخت جستجوی دودویی:برای درج عنصر باید درخت را جستجو نمود اگر جستجو ناموفق باشد می توان عنصر را در محلی که جستجو خاتمه پیدا کرده درج کرد.

اسلاید 274: اصول کامپیوتردرج عنصری به داخل درخت دودویی*305240803052408035جایگذاری ٨۰جایگذاری ۳۵

اسلاید 275: اصول کامپیوتردرخت انتخابی:یک درخت دودویی است که هر گره آن کوچکتر از دو فرزند خود می باشد.جنگل:اگر ریشه یک درخت را حذف کنیم آنگاه دارای یک جنگل خواهیم بود.

اسلاید 276: اصول کامپیوترفصل دوازدهمفایل

اسلاید 277: اصول کامپیوترهر فایل شامل مجموعه ای از داده های مرتبط به هم است.داده های مربوط به هر یک از اجزای فایل یک رکورد نام دارد.هر رکورد مجموعه ای از چند فیلد است.

اسلاید 278: اصول کامپیوتر* Fild 1 Fild 2 Fild 3 Fild 1 Fild 2 Fild 3 Fild 1 Fild 2 Fild 3Record 1Record 2Record 3فایل حاوی چند رکورد و فیلد

اسلاید 279: اصول کامپیوترداده ها ممکن است به چهار روش در فایل ذخیره و بازیابی شوند:۱- داده ها کاراکتر به کاراکتر در فایل نوشته شده و سپس کاراکتر به کاراکتر از فایل خوانده شوند.

اسلاید 280: اصول کامپیوتر۲- داده ها به صورت رشته ای از کاراکترها در فایل نوشته و به همان صورت رشته ای از کاراکترها نیز مورد دستیابی قرار گیرند.

اسلاید 281: اصول کامپیوتر۳- داده ها در حین نوشتن بر روی فایل با فرمت خاصی نوشته و با همان فرمت نیز خوانده شوند.۴- داده ها به شکل رکورد بر روی فایل نوشته و بصورت رکورد نیز خوانده شوند.

اسلاید 282: اصول کامپیوترانواع فایل:داده ها در فایل به دو صورت ذخیره می شوند:textbinary

اسلاید 283: اصول کامپیوترتفاوت این دو در سه مورد است:- تعیین انتهای فایل- تعیین انتهای خط- نحوه ذخیره شدن اعداد بر روی دیسک

اسلاید 284: اصول کامپیوتردر فایل text اعداد بصورت رشته ای از کاراکترها ذخیره می شوند ولی در فایل باینری اعداد به همان صورتی که در حافظه قرار می گیرند روی دیسک ذخیره می شوند.

اسلاید 285: اصول کامپیوتردو روش از نظر نحوه ذخیره و بازیابی داده ها در فایل وجود دارد:- سازمان فایل ترتیبی- سازمان فایل تصادفی

اسلاید 286: اصول کامپیوتر- در سازمان فایل ترتیبی رکوردها به همان ترتیبی که از ورودی خوانده می شوند در فایل ذخیره و به همان ترتیب هم مورد دسترسی قرار می گیرند.

اسلاید 287: اصول کامپیوتر- در سازمان فایل تصادفی به هر رکرد یک شماره اختصاص می یابد بنابر این می توان به رکورد دلخواه دسترسی پیدا کرد بدون اینکه رکوردهای قبل آن خوانده شوند.

اسلاید 288: اصول کامپیوتربازکردن و بستن فایل:هر قبل از اینکه مورد استفاده قرار گیرد باید باز گردد. مواردی که در حین باز کردن فایل مشخص می شوند عبارتند از:

اسلاید 289: اصول کامپیوتر- نام فایل- نوع فایل ازنظر ذخیره اطلاعات- نوع فایل ازنظر ورودی-خروجی

اسلاید 290: اصول کامپیوترانواع فایل:- فایل خروجی:فایلی که طوری باز شود که فقط عمل نوشتن اطلاعات بر روی آن مجاز است.

اسلاید 291: اصول کامپیوتر- فایل ورودی:فایلی که طوری باز شود که فقط عمل خواندن اطلاعات از آن امکان پذیر باشد.- فایل ورودی و خروجی:فایلی که طوری باز شود که عمل خواندن و نوشتن اطلاعات بر آن مجاز باشد.

اسلاید 292: اصول کامپیوترتابع fopen برای باز کردن فایل مورد استفاده قرار گرفته و دارای الگوی زیر است:FILE *fopen (char *filename, *mode)

اسلاید 293: اصول کامپیوترمقادیر معتبر mode در تابع fopen()

اسلاید 294: اصول کامپیوترتوابع putc و getc:برای نوشتن و خواندن یک کاراکتر در فایلی که قبلا باز شده است استفاده می شوند.int putc (int ch , FILE*fp)int getc (FILE*fp)

اسلاید 295: اصول کامپیوترتوابع putw و getw:این دو تابع مشابه getc و putc هستند ولی برای خواندن و نوشتن مقادیر صحیح از یک فایل به فایل دیگر بکار می روند.putw(50 , fp);

اسلاید 296: اصول کامپیوترتوابع fputs و fgets:برای نوشتن رشته ها در فایل از تابع fputs و برای خواندن رشته ها از فایل از تابع fgets استفاده می گردد.int fputs (const char *str , FILE *fp)char *fgets (char *str , int length , FILE *fp)

اسلاید 297: اصول کامپیوترفایلهای ورودی و خروجی:می توان یک فایل را به عنوان وسیله ورودی و خروجی مورد استفاده قرار داد برای این منظور در تابع fopen بجای mode:r+t - یا r+ برای باز کردن فایل text

اسلاید 298: اصول کامپیوترw+t - یا w+ برای ایجاد یک فایل texta+t - یا a+ برای ایجاد یک فایل text و یا باز کردن فایل text موجودr+b - برای باز کردن فایل باینری موجود

اسلاید 299: اصول کامپیوترتابع remove:برای حذف فایلهای غیر ضروری می توان از این تابع استفاده کرد:int remove (char *filename)

اسلاید 300: اصول کامپیوترتوابع fprintf وfscanf: هرگاه لازم باشد داده ها با فرمت خاصی در فایل نوشته یا از آن خوانده شوند بکار می روند:int fprintf (FILE *fp , “*control_string,…”, char arg,…)int fscanf (FILE *fp , “*control_string,…”, char arg,…)

اسلاید 301: اصول کامپیوترتوابع fwrite و fread:برای ورودی خروجی رکورد و سایر ورودی خروجی ها استفاده می شود:int fread (void *buffer, int num_byte, int count,FILE*fp)int fwrite (void *buffer, int num_byte, int count,FILE*fp)

اسلاید 302: اصول کامپیوترمثالstruct student stud ;fread ( &stud , sizeof (struct student) ,1 , fp ) ;

اسلاید 303: اصول کامپیوترمثالint a [20] ;fread (a , sizeof (int) , 20 , fp ) ;دريافت 20 عدد از فايل و قرار دادن آن در آرايه

اسلاید 304: اصول کامپیوترنکته:fprintf (FILE *fp , “ عبارت 1” , عبارت 2 )fscanf (FILE *fp , “ عبارت 1” , عبارت 2 )دقيقا همانند printf و scanfبا تفاوتذکر اشاره‌گر فايل در ابتداي آنها

اسلاید 305: اصول کامپیوترمثالFILE *fp1 , *fp2 ;fp1 = fopen (“c:test.txt” , “rt”) ;fp2 = fopen (“c:ali.dat” , “wb”) ;...fscanf (fp1 , “%d %f %s” , &i , &f , str) ;fprintf (fp2 , “%f, %s” , f , str) ;

اسلاید 306: اصول کامپیوترتابع fseek:برای خاندن و نوشتن داده ها بصورت تصادفی بکار می رود:int fseek( FILE *fp,long int num_bytes,int origin);

اسلاید 307: اصول کامپیوتردستگاه های ورودی و خروجی استاندارد:

اسلاید 308: اصول کامپیوترفصل سیزدهمتوابع کتابخانه ای

اسلاید 309: اصول کامپیوتر

اسلاید 310: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double sqrt (double x)محاسبه جذر عدد مثبتsqrt()double pow (double x,double y)محاسبه توانهای یک مبناpow()int abs (int x)محاسبه قدر مطلق اعداد صحیحabs()double fabs(double x)محاسبه قدر مطلق اعداد اعشاریfabs()

اسلاید 311: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double cabs (struct complex num)محاسبه قدرمطلق اعداد موهومیcabs ()double sin(double arg)محاسبه سینوس زاویهsin ()double cos(double arg)محاسبه کسینوس زاویهcos ()double tan(double arg)محاسبه تانژانت زاویهtan ()

اسلاید 312: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double asin(double arg)محاسبه آرک سینوس یک عددasin ()double acos(double arg)محاسبه آرک کسینوس یک عددacos()double atan(double arg)محاسبه آرک تانژانت یک عددatan ()double atan2(double y,double x)محاسبه آرک تانژانت نتیجه تقسیم آرگومان اول بر دومatan2 ()الگوکاربردنام تابع double asin(double arg)محاسبه آرک سینوس یک عددasin ()double acos(double arg)محاسبه آرک کسینوس یک عددacos()double atan(double arg)محاسبه آرک تانژانت یک عددatan ()double atan2(double y,double x)محاسبه آرک تانژانت نتیجه تقسیم آرگومان اول بر دومatan2 ()

اسلاید 313: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double sinh(double arg)محاسبه سینوس هیپربولیک زاویهsinh ()double cosh(double arg)محاسبه کسینوس هیپربولیک عددcosh ()double tanh(double arg)محاسبه تانژانت هیپربولیک زاویهtanh ()double ceil(double x)کوچکترین عدد صحیح بزرگتر یا مساوی با یک عددceil ()

اسلاید 314: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double log (double x)لگاریتم طبیعی یک عدد مثبتlog ()double log10 (double x)لگاریتم مبنای ۱۰ اعداد مثبتlog10 ()double exp (double arg)محاسبه توانی از eexp ()double Idexp (double num,int exp)num*2^expIdexp ()

اسلاید 315: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double floor (double x)بزرگترین مقدار صحیح کوچکتر یا مساوی یک عددfloor ()double fmod (double x, double y)محاسبه باقیمانده تقسیمfmod ()double modf (double x,int*y)عددی را به دو قسمت صحیح و اعشاری تقسیم می کندmodf ()double hypot (double x, double y)محاسبه وترbypot ()

اسلاید 316: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع double poly (double x,int n,double C[])ارزیابی چندجمله ایpoly ()int tolower (int ch)تبدیل به حرف کوچک انگلیسیtolower()int toupper (int ch)تبدیل به حرف بزرگ انگلیسیtoupper()int isalpha (int ch)تشخیص حرف بودن کاراکترisulpha()

اسلاید 317: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع int isdigit (int ch)آیا کاراکتر رقم استisdigit ()int islower (int ch)آیا کاراکتر حرف کوچک استislower()int ispunct (int ch)آیا کاراکتر یکی از کاراکترهای ویرایشی استispunct()int isupper (int ch)آیا کاراکتر حرف بزرگ استisupper()

اسلاید 318: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع strset (str , ’x’);رشته را با کاراکتر پر میکندstrset ()char *strnset(char*str,char ch, signed count)کاراکتری را به تعداد دفعات مشخص در رشته کپی میکندstrnset ()void *memchr(const void*buffer,int ch, unsigned count)کاراکتری را در آرایه جستجو میکندmemchr ()void *memcpy( void*to,const void*from, unsigned count)قسمتی از آرایه را در آرایه دیگر کپی میکندmemcpy()

اسلاید 319: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void *memset( void*buf,int ch, unsigned count)کاراکتری را در چند عنصر آرایه کپی میکندmemset()int strcspn (const *str1 const *str2) رشته ای را در رشته دیگر جستجو میکندstrcspn ()char *strerror (char *str) ارسال پیام خطاstrerror ()char *strlwr (char *str) حروف بزرگ یک رشته را کوچک میکند strlwr ()

اسلاید 320: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع char * strncat (char *str1, const char *str2 , unsigned count) الحاق قسمتی از رشته را به انتهای رشته دیگرstrncat () int strncmp (const *str , const char *str , unsigned count مقایسه تعداد مشخصی از کاراکترهای دو رشته strncmp ()char *strncpy (char *str1 , const char *str2 , unsigned count) کپی تعداد مشخصی از کاراکترهای رشته در رشته دیگرstrncpy ()char *strrchr (const char *str , int ch) جستجوی کاراکتری در یک رشتهstrrchr ()

اسلاید 321: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع unsigned strspn (const char *str1 , const char *str2) جستجوی رشته ای در رشته دیگر و برگشت طول آنstrspn () char *strrev (char *str) معکوس کردن کاراکترهای یک رشتهstrrev () char *struper (char *str) کلیه حروف کوچک را بزرگ میکند struper ()

اسلاید 322: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void free (void *) آزادسازی حافظه اخذشده از سیستمfree () void *calloc (unsigned unm , unsigned size) اخذ حافظه از سیستم calloc () void *malloc (unsigned size) اخذ حافظه از سیستمmalloc () *realloc (void *ptr , unsigned size) تغییر میزان حافظه اختصاص یافتهrealloc ()

اسلاید 323: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void clreol()اطلاعات خط جاري از محل فعلي مکان‌‌نما تا انتهاي خط جاري از چپ به راست پاک میشود clreol () void delline() يک خط حذف می شود deline() void insline() يک خط خالي زير خطي که مکان نما روي آن قرار دارد ايجاد میشود insline() void gotoxy(int x , int y) در محيط متن میتوان مکان‌‌نما را در محل ديگری از پنجره فعال قرار داد gotoxy()

اسلاید 324: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far moveto(int x , int y) مکان‌نما را به محلی با مختصات x و y انتقال می‌دهد moveto() int far getx(void) int far gety(void) مختصات جاری مکان‌‌نما را روی صفحه گرافيکی برمی‌گردانند getx() و gety() int wherex(void) int wherey(void) مختصات جاری مکان‌‌نما را نسبت به پنجره موجود برمی‌گرداند wherex() و wherey() int gettext(int left , int top , int right , int bottom , void *buffer) کپی کردن متن از صفحه نمايش به بافر gettext()

اسلاید 325: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع int puttext(int left , int top , int right , int bottom , void *buffer) کپي کردن متن از بافر به صفحه نمايش puttext() int pettext(int left , int top , int right , int bottom , int newleft , newtop) کپي کردن متن از قسمت صفحه تصوير به قسمت ديگر movetext() void window(int left , int top , int right , int bottom) پنجره متن با ابعاد مشخص شده را فعال می‌کند window() void textcolor(int color) رنگ متن را مشخص می‌کند textcolor()

اسلاید 326: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void textbackground(int color) تعيين رنگ زمينه متن textbackground() void textmode(int mode) تغيير حالت صفحه تصوير textmode() void far initgraph(int far *driver , int far *mode , char far *path) تعيين تطبيق‌‌دهنده حالت گرافيکی initgraph() void far setbkcolor(int color) تعيين رنگ زمينه در حالت گرافيک setbkcolor()

اسلاید 327: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far setpalette(int index , int color) تغيير جعبه رنگ setpalette()void far closegraph() پايان دادن به حالت تصويری گرافيکی closegraph() void far restorecrmode() برنامه را خاتمه و تطبيق‌‌دهنده گرافيکی را به حالت اول برمیگرداند restorecrmode() void far putpixel(int x , int y , int color) رنگ مشخص شده را به محل تعيين شده با x و y می نويسد putpixel()

اسلاید 328: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far line(int startx , int starty , int endx , int endy) خطی از نقطه‌‌ای به نقطه ديگر رسم می‌کند line() void far lineto(int x , int y) خطی از مکان جاری به نقطه ديگر رسم می‌کند lineto() void circle(int x , int y , int radius) دايره‌ای با مرکز و شعاع مشخص رسم می‌کند circle() void far ellipse(int x , int y , int start , int end , int xradius , int yradius) بيضی‌ای به مرکز x و y و دو شعاع xradius و yradius با رنگ جاری رسم می‌کند ellips()

اسلاید 329: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far drawpoly(int numpoints , int far *points) با استفاده از رنگ جاری چندضلعی رسم میکند drawpoly() void floodfill(int x , int y , int bordercolor) برای پر کردن شکلی بسته با رنگ مشخص floodfill() void far setfillstyle(int pattern , int color) شيوه پر کردن شکل را تغيير می‌دهد setfillstyle() void far outtext(char *str) برای نمايش متن در حالت گرافيکی outtext()

اسلاید 330: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far outtext(int x , int y , char *str) برای نشان دادن متن در حالت گرافيکی در محل خاصی با مختصات x و y outtextxy() void far settextstyle(int font , int direction , int charsize) برای انتخاب نوع فونت، اندازه فونت و نوع نگارش افقی و عمودی settextstyle() void far getimage(int left , int top, int right , int bottom , void far *buf) برای کپی کردن يک ناحيه از پنجره گرافيک با مختصات مشخص به بافر getimage()

اسلاید 331: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far getimage(int left , int top, void far *buf , int op) برای نمايش دادن محتوای يک بافر از داده‌‌های گرافيکیputimage() void far getimage(int left , int top, int right , int bottom) اندازه بافر برحسب بايت برای ناحيه داده شده imagesize() void far arc(int x , int y , int star, int end , int radius) رسم کمانی از start تا end را در امتداد دايره فرضی با مختصات مرکز x و y و نيز شعاع radius arc()

اسلاید 332: اصول کامپیوترالگوکاربردنام تابع void far bar(int left , int top , int right , int bottom) ميله‌ای مستطيل شکل رسم و با رنگ و الگوی جاری پر می‌کند bar() void far bar3d(int left , int top , int right , int bottom , int depth , int topflag) ميله‌ای مستطيل شکل و سه بعدی به عمق با اندازه depth پيکسل رسم و با رنگ و الگوی جاری پر می‌کند.bar3d() int far getcolor(void) رنگ جاری برای رسم را برمی‌گرداند getcolor()

اسلاید 333: اصول کامپیوترپايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید