صفحه 1:
اعتماد سازمانی
Organizational Trust
0
۱۳۵5
صفحه 2:
صفحه 3:
اعتماد در يك شرکت یا موسسه. میزان کیفیت ارتباطات درون سازماني, همكاريهاء اجراي کار,
نوآوري .استراتژي, تعهد. مشارکت و روابط با سهامداران و همکاران را بهبود ميبخشد و البته
مطمئنا سبب رضایت مشتریان نیز ميشود و فقدان اعتماد سبب بيتفاوتي کارکنان. کاهش
انگیزه آنان و اجراي کند برنامهها ميشود. اعتماد يك مفهوم چند بعدي است و ابعاد متفاوتي
دارد. در متون مختلف معاني متفاوتي براي اعتماد عنوان شده است.اسونسون دست کم بیست
معني متفاوت از اعتماد که در متون مختلف آمده را ذکر کرده است از قبیل: اطمینان, قابلیت
پيشبيني. توانمتدي. شايستگي, تخصص, خيرخواهي, مدیریت باز. علاقه, پذیرش, واقعیت و..
است.توجه به مفهوم اعتماد در خلال سالهاي 1980 شروع به رشد کرد و اين مفهوم از
ديدگاههاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفت,
انواع اعتماد در سازمان:
در ارتباطات سازمانی سه نوع اعتماد وجود دارد: مبتنی بر بازدارندگی , مبتنی بر آگاهی , مبتنی بر
شناسایی.
- اعتماد مبتنی بر بازدارندگی
شکننده رین ارتباطات با اعتماد مبتنی بر بازدارندگی مهار می شود. یک تخطی و یا یک ناهماهنگی
ممكن است ارتباط را ضايع كند. اين شکل از اعتماد میتتی بر ترس از تلافی جویی است. کسانی
که ارتباطشان این گونه است. یه آنچه می گویند عمل می کتند. زیرا از عواقب به انجام نرسیدن
وظایفشان هراس دارند.
- اعتماد میتتی بر آگاهی
بيشتر ارتباطات نمازماتی ریشه در اعتماد مبتنی بر آگاهی دارد. به عبارت دیگر اعتماد میتتی است
بر پیش بینی پذیری رفتاری که حاصل تجارب تعامل گذشته است. وجود چنین اعتمادی هنگامی
است که شخص آگاهی لازم از افراد برای درک کافی و وافی کارکنان داشته باشد تا بتواند رفتار
محتمل آنان زا به درستى بيش بينى كن
صفحه 4:
- اعتماد مبتتی پر شناسایی
زمانی به بالاترین سطح اعتماد می رسیم که میان دو طرف يك ارتباط عاطفی وجود داشته باشد.
اين نوع ارتباط به یکی از طرفین اجازه می دهد که به عنوان کارگزار طرف دیگر عمل کند و در
مراوده های بین افراد جانشین آن شخص شود. چنین اعتمادی را مبتتی بر شناساین می گوییم.
ميتوان براي ایجاد اعتماد در درون سازمان: تركيبي از استراتژيهاي زیر را یز بکار برد:
1.بایبندی به تعهدات و فولهاي خود
2.اطلاعات خود را صادقانه به اشتراك گذارید
3.گوش کنید
4.اطمینان ایجاد شده را حفظ كنيد
تدر دسترس باشية
6.صادق باشد
7.احترام گذاشتن به همه کارمندان
8.صفات شخصيتي و نگرش خوب داشته باشید
9منصف وسازگار باشید
0با هم کار کنید و به دنبال راههايي براي کمك باشید
11از سرزتش و عذر و بهانه دوری کنبد
12.پاسخگو با
صفحه 5:
اعتماد را ميتوان به دست آورد. جلب اعتماد کارکنان نیازمند زمان است. مدیران خواه و ناخواه
مجبور به حرکت به سمت اعتماد هستند. زیرا در شرایط رقابتي حال ,اکثر سازمانها به دنبال
جذب آفراد توانمندي هستند که از قضا از شرایط سازماني خود ناراضي هستند و سعي ميکنند
این متخصصان را با قول فضاي بهتر كاري ( اعتماد - توانمندسازي - رفاه بیشتر - حقوق بیشتر -
و... ) به سمت سازمان خود بکشند و هر چه بیشتر از سایر رقبا پيشي بگیرند. پس اعتماد اهمیت
و ضرورت ويژهاي پیدا کرده است و باید در برنامههاي مدیریت منابع انساني هر سازماني جایگاه
ويژهاي داشته باشد.
صفحه 6:
ابزارهای مرتبط ] | ۲ شفافیت سازمان 7۲۵052۵۳6067 0۲00۲۵۱6
> ينج بخش ساختمان Five Trust Building Blocks leis!
مزايا پیامدهای ایجاد اعنماد سازمانی, نقش مستقیم و انکارناپذیری در افزایش اثربخشی سازمانی از طریق موارد ذیل
دارد:
- افزایش رضایت شغلی
- افزایش تعهد سازمانی
- کاهش جابجایی و ترک شغل
- تسهیل پذیرش و باور اطلاعات ارائه شده توسط رهبر از سوی کارکنان
- افزایش تعهد به تصمیمات اخذ شده در سازمان
بی اعتمادی سازمانی
بی اعتمادی کارکنان مهمترین پیامد محقق نشدن وعده هاست, ما به دیگران اعتماد می کنیم تا منافعمان را در
نظر بگیرند. اگر اين افراد صرفاً منفعت طلب باشند, این حالت نسبت به آنها بروز نمی کند. بی اعتمادی وقتی
ایجاد می شود که بدگمانی بروز کند و در نتیجه بی توجهی به برخی از انتظارات در یک مبادله دو طرفه به دیگر
مبادلاتدتعميم دادم شود. به طور قطع._ أكر وعده أى محقق .نشد مدير ان:بايد.به:طور شفاف دليل عملق: شين
آن را به کارکنان بیان کنند. از سوی دیگر خلف وعده موجب آثار سوء اجتماعی, اقتصادى و سياسى در جامعه
میشود و آن سرمایه اعتماد که از آن با عنوان سرمایه اجتماعی نیز یاد میشود خدشهدار خواهد شد, بنابراین
لازم است کسانی که وعده ای میدهند به آن عمل کنند و متعهد شوند زیرا در غیر این صورت عدم اعتماد در
تمامی زمینههای سیاسی, اجتماعی و اقتصادی در جامعه فراگیر میشود.
کاربردها برگزاري جلسات مستمر با کارکنان و گفتوگوي باز و صمیمانه شرايطي فراهم ميکند که به ابعاد مطرح در
توسعه اعتماد. جامع عمل پوشانده شود. تفویض اخنبار به کارکنان و همچنین مدیریت مشاركتي ميتواند در
جهت توسعه اعتماد به کار گرفته شود
صفحه 7:
نيروى كا
4 a
0
کر
“a
a
صفحه 8:
رات كسب اطلاعات بيشت به
وبسایت ۷۱9۲۵۵۱5۰۱۳ مراجعه
نمایید..:
۱۳۵۵5