صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
۱ ی رن 5 همچون ایروق زیبا یات از پن ابرها OES TEN are FE Teo mes ‎eles ae ۳۰‏ ببخش روزهایی ‏که بهشت عرفان در آنهتجلي خوآهد ‏9 2 سروش.آسمانی پا خواهید داد : کر ‎I] ol‏ > جبیون ‎aS‏ 6 مماد اعتکای ‏ومد ‎hs wales,‏ وند در 5 ‎x ۳۳2 ۳۹

صفحه 5:
در اخت. در سرع مقدس آسلام / اقامت سه روز با بیشتر در مکانی مقدس به قصد عبادت .یا قربت با شرایط مخصوص امام خمینی (ره) : ماندن در مسجد به نیت عبادت

صفحه 6:
در فضیلت. ‎OT‏ همین بس که معادل طواف خانه ی خدا قرار گرفته و همتای ر کوع و سجود به شمار آمده است. دو تن از پیامبران الهی مامور شدند کعبه و حریم آن را از وجود بت و بت پرستی پاکك نمایند تا عبادت کنندگان در کنار حرم امن الهی به طواف و اعتکاف و ر کوع و سجود . بپردازند و عهدنا إلى إبراهيم و إسماعيل أن طهّرا بيتى لطائفين و العاكفين و الرّكع السّجود [ بسقره: ۱۲۵ ]

صفحه 7:
۰ ى اماء واولیاء وارستگان در گاه الهی به اعتکاف در مفهوم ‎OT ple‏ (خلوت گزینی برای عبادت خدا ) توجه شایان داشته اند . خلوت نشینی حضب‌ت موسی ند( 4 و واعدنا مُوسی تلائین لیله و آتممناها بعشر . ارف ۱:۲ و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس ‎OT‏ را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم .

صفحه 8:
هم وَ مَا يَعبْدُونَ إلا الله فأوا إِلَى الكهفٍ يَنشّر لکم نکم من رحفته و یی لکم من آمرکم مرفقا (کیف: ۱۱۲ و (به آنها گفتیم) هنگامی که از آنان و نجه جز خدا مى پرستیدند کناره كيرى كرديد به غار يناه ببريد كه يروردكارتان (سايه) رحمتش را بر شما مى كستراند و در اين امر آرامشی برای شما فراهم می سازد .

صفحه 9:
۰ ~ ‏واولياء‎ lol fy? ” o خلوت نشینی رسول ‎Yael tS‏ قال | لصادق (عیه سلام): اعتکف رسول الثه فی شهر رمضان فی العثر الاول ثم اعتکف فی الثانیه فی العشر الوسطی ثم اعتکف فی الثالثه فی العشر الأواخر ثم لم يزل يعتكف فى العشر الأواخر. A HAVO ot ee gil | الاعتکاف ] امام صادق (عیه اسلام) فرمودند 5 پیامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) در ماه رمضان سال اول وجوب روزه در دهه اول معتکف شدند » در سال دوم در دهه دوم و در سال سوم در دهه آخر معتکف شدند و تا آخر عمرشان در دهه آخر معتکف می شدند.

صفحه 10:
‎Loh‏ ی ‏انسا ‎ ‎

صفحه 11:
بر | ‎pe we‏ ال خداوند مى فرمايد +---- إن یوتی في الارض السساجد قضی * لأهل السماء کم تضى ءُ النجوم ‎oe NI Jaye‏ 5 لا طوبّی من کانت السساجد وه [وسائل الشيعه » ‎OOM vai‏ باب استحياب الطهازه لدخول المساجد ] مساجد نيز برای اهل آسمان نورافشانند .

صفحه 12:
ركاه | ب : كسى كه به مسجد رفت و آمد مى كند يكى از اين امور هشتكانه نصيب او مى شود : [ برادری ایمانی که در مسیر خداوند از او استفاده کند. علم و دانشی نو و تازه . [] فهم و درک آیه و نشانه ای محکم. [] شنیدن سخنی که او را به هدایت رهنمون باشد . رحمتی که از جانب خداوند انتظار آن را می کشد . [اسخنی که او را از گمراهی و هلاکت باز دارد . ] ترک گناه به سبب روح خشیت و خدا ترسی که در پرتو آمد و رفت به سجد در قلب او وارد می شود . ‎er 1‏ گناه به دلیل حیا از برادران ایمانی خود که در مسجد با آنها آشنا ‏المساجد ه حت متها | ‎١‏ ‏شدهاست. 1 له بحت ن الفقند سو انض ۳۳۷ ۵ ‎

صفحه 13:
قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله : المعتكفٌ ‎kei‏ دوب و يُجرى لَهُ منَ الأجر کاجرعامل الحمَنات کلها ۳ معتکف همه ی گناهان را در بند ممی کشد و مانند کسی که همه ی خوبی ها را انجام 4 داده . به او پاداش داده می شود .

صفحه 14:
خلوت نشینی در اعتکاف فرصت مناسبی برای اندیشه و مناجائترپا خدای سبحان است ۰ یز اندیشه در شگفتی های آفرینش الهی » در زییایی های موی اهل بيت ممم ددم اندیشه در غیبت امام و احساس حضور او و تفگر در حقیقت انسانیت ؛ محتکف را در رسیدن به كمال احتکاف یادی می دهد .

صفحه 15:
وك جا لل بدان کمال اعتکاف به لین است که عقول وقلوب و جوارح . تنها بر عمل صالح واقع شهند و انسان آن ها را فقط در درگاه احدیت محبوس سازد و از آنچه باعث از بین بردن کمال روزه می شود دوری کند و علاوه بر مواظبت بر( ادای درست ) وظیفه روزه داری . باید مراقب وظیفه ی اعتکاف خود نیز بوده باشد و اگر معتکف خطورات خودش را در مسیر غیر خداهند قرار دهد ۰ حقیقت کمال اعتکاف خود را به اندازه ی آنچه از معبود غافل شده و سهل " انگاری کرده. فاسد ساخته است . 4 = A 7

صفحه 16:
معتکف باید فکر وجان خود و اعضای خود را با افسارهای مراقبه به خوبی مهار کند و از چیزهایی که روزه دار باید از آن بپرهیزد کاملا خودداری کند ؛بلکه دقت مراقبه معتکف باید به مراتب بیشتراز روزه دار باشد » زیرا او هم روزه دار است و هم معتکف و هر معتکفی خود را ملزم نموده است که با تمام وجود به خدا روی آورد. |

صفحه 17:
ie / ‏ادي‎

صفحه 18:
درحدیت معراج » خدآوند ازپیامبر خود سوال می کند: - یا احمد آيا مى دانى در جه هنكام بنده به قرب من نايل مى شود؟ سپس خداوند درجواب سؤالش مى فرمايد : در زمانی که گرسنه يا در حال سجده باشد ee ee Tee ‏به سوى خداوند متعال ذکر می کند و از آنجا که در سنت نیکوی اعتکاف‎ وت یت کار تن یت وت وی رس یت ای نات

صفحه 19:
رسول مکرم اسلام (صلی اه علیه وآله) فرمودند : و اعتکاف از روی ایمان و باور درست ‏ باعث مغفرت. و پاک شدن از گناهان گذشته اش فراهم خواهد شد.

صفحه 20:
‎Lh‏ ا وى 0ك ‎ ‏درمدت اعتکاف . انسان کاملا براعمال و رفتار ‎he‏ ‏نظارت و دقت کامل دارد و از انجام کوچکترین گناهان هم پرهیزمی نماید همین آثار معنوی سبب جلب رضایت و محبت الهی است .

صفحه 21:
1 / 2 ی "بى شك اكر معتكف بتواند در ابام اعتکاك آن طور که 1 شاید رفتار نماید و رضایت حق تعالی را جلت کند ه ۵ . که,برای,بومنان,دد نظر كرفته شدره لشف 7 7 خداوند در قرآن كريم مى فرمايد: وعد الله المومنين والمومنات جنت عدن و رضوان من الله اكبر ذلكك هو الفوز العظیم ‎(vr: a)‏ خدا اهل ایمان را از زن و مرد وعده فرموده که در بهشت خلد ابدی که زیر درختانش نهرها جاری است در آورد ودرعمارات نیکوی بهشت عدن منزل دهد و برتر و بز رگتراز هر نعمت » مقام رضا و خشنودی خدا را ., به آنان کرامت فرماید وآن به حقیقت پیروزی بزر گک است . an

صفحه 22:
# wa ‏ابار ووی 0ك‎ تقویت اراده کسی که مدتی برخلاف خواست درونی اش خود را در محلی حبس و از انجام بسیاری از امور که به طور طبیعی به آنها تمایل دارد پرهیز می کند.خود به خود تمرینی است برای اجتناب از بسیاری از خواهش ‎SE‏ نفساتی دیگر و این امر موجب تقویت اراده ی او می شود که در سایه اين اثر مهم مى تواند بر بسیاری از مشكلات خويش فائق آيد. اگر انسان بتواند در طول اعتکاف بهره وری کامل از این سنت پسندیده بتماید و اند کی برمعرفت خویش به ذات اقدس ربوبی بیفزاید بدون شک خود را در دایره هستی کوچکتر از قبل خواهد دید و استکبار و غرور از او رخت بر می بندد و دیگر در مقابل همنوع خود تکبر نمی ورزد بلکه همواره فروتنی و تواضع پيشه او خواهد شد.

صفحه 23:
اعتکاف سنت نیکویی است که انسان را تمرین می دهد تا از گناه وغفلت دوری گزیند و همواره در هر زمان و مکان به یاد خدا باشد . دوری از خدا بزرگترین عاملی است که موجب سقوط انسان می شود و اعتکاف عبادتی است که موجب به حداقل رسیدن غفلت در انسان می شود. کات »تام در پرتو اعمالی چون اعتکاف کم کم ارتباط روانی خاصی بین انسان و مسجدءق رآنءنمازشب . دعا و ساير عبادات به وجود می آید به نحوی که انسان مشتاقانه به سمت این امورمی رود و دوری از آن برایش سخت می گردد.

صفحه 24:

صفحه 25:
*#قرآن کریم ۱- جوادی آملی ؛ عبدالله . حکمت عبادات ‏ قم مركز نشر إسراء » ۱۳۸۴. ۲- حرعاملی . وساثل الشیعه ج ۱ قم ف موسسه آل الییت ‏ ۰۱۴۰۹ .ق. ۳- خمینی ؛ روح الله . تحرير الوسيله ج1١‏ . مترجم: علی اسلامی . تهران » دفتر انتشارات اسلامی ۱۳۷۷. ۴- زاهری : احسان . اعتکاف نجوای عاشقانه ‏ قم الطیار ۰۱۳۸۵ ۵- صدوق ‏ محمد بن بابوبه . من لا بحضره الفقیه ج ۱ قم انتشارات جامعه مدرسین ؛ ۳ هصق ۶- فلاح زاده ؛ محمد حسین .آموزش فقه » قم » نشر الهادی . ۷- کلینی ؛ محمد بن یعقوب . الکافی چ ۶ تهران ؛ دارالکتب الاسلامیه » ۱۳۶۵ ش . ۸- محمد زمانی » جواد . اعقکاف یعنی اعتراف ‏ تهران » مجله ی خیمه (هیات مکتوب حسینی) ش ۰۲۴ ۱۳۸۵. ل سارت کی اوه ‎a‏ یی

صفحه 26:
3 5 او 2 4 هر 2 Ls 49) 197 2 JI fa ‏يم‎

صفحه 27:
الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذک الّه الا بدک ‎alll‏ تطمئن التلوب [ رعد :۲۸] مومنین کسانی هستند که ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن .وآرام است . آگاه باشید ء ‎YS‏ با ياد خدا دلها آرامش مى يابد

رایگان