صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
با a ۷ x
ل ل 0
همجون re ازيبا يات ازايس ابرها a
he atts ی 0
26 كه .بهشت عآرفان دز آنريمتجلى خواهد
2 لد و سروش 0 AES a
)
x جبيو W cf 2
oo oD
كجايند اهل (ely 5 ‘
1 9 sighs lg oy 5
۳ oie 2% تن
x
7 7
4
صفحه 5:
در سرع مقدس آسلام /
اقامت سه روز با بیشتر در مکانی مقدس به قصد عبادت
.یا قربت با شرایط مخصوص
امام خمینی (ره) : ماندن در مسجد به نیت عبادت
صفحه 6:
در فضیلت. OT همین بس که معادل طواف
خانه ی خدا قرار گرفته و همتای ر کوع و
سجود به شمار آمده است.
دو تن از پیامبران الهی مامور شدند کعبه و
حریم آن را از وجود بت و بت پرستی پاکك
نمایند تا عبادت کنندگان در کنار حرم امن
الهی به طواف و اعتکاف و ر کوع و سجود
. بپردازند
و عهدنا إلى إبراهيم و إسماعيل أن
طهّرا بيتى لطائفين و العاكفين و الرّكع
السّجود
[ بسقره: ۱۲۵ ]
صفحه 7:
وارستگان در گاه الهی به اعتکاف در مفهوم OT ple
(خلوت گزینی برای عبادت خدا ) توجه شایان داشته اند .
خلوت نشینی حضبت موسی ند(
و واعدنا مُوسی تلائین لیله و آتممناها بعشر . ارف ۱:۲
و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس OT را با ده
شب (دیگر) تکمیل نمودیم .
صفحه 8:
هم وَ مَا يَعبْدُونَ إلا الله فأوا إِلَى الكهفٍ يَنشّر
لکم نکم من رحفته و یی لکم من آمرکم مرفقا (کیف: ۱۱۲
و (به آنها گفتیم) هنگامی که از آنان و نجه جز خدا مى
پرستیدند کناره كيرى كرديد به غار يناه ببريد كه
يروردكارتان (سايه) رحمتش را بر شما مى كستراند و در اين
امر آرامشی برای شما فراهم می سازد .
صفحه 9:
سردي ليا رليم
خلوت نشینی رسول مکسم اسال
قال | لصادق (عیه سلام):
اعتکف رسول الثه فی شهر رمضان فی العثر الاول ثم اعتکف
فی الثانیه فی العشر الوسطی ثم اعتکف فی الثالثه فی العشر
الأواخر ثم لم يزل يعتكف فى العشر الأواخر.
| كافى.ج )ص76 باب ار
الاعتكاف |
امام صادق (عیه اسلام) فرمودند 5 پیامبر اکرم (صلى الله عليه وآله)
در ماه رمضان سال اول وجوب روزه در دهه اول
معتکف شدند » در سال دوم در دهه دوم و در سال
سوم در دهه آخر معتکف شدند و تا آخر عمرشان
در دهه آخر معتکف می شدند.
صفحه 10:
a fb) he 5 ري
10)
صفحه 11:
إن Np god سس سن
۱ السماء کم تضی ai forall? الأرض
5 لا طوبّی من کانت السساجد وه
[وسائل الشيعه » OOM vai باب استحياب الطهازه لدخول المساجد ]
مساجد نيز برای اهل آسمان نورافشانند .
صفحه 12:
با گه اعتکاف 4
پارداه اعدداف Pe
کسی که به مسجد رفت و آمد می کند یکی از اين امور هشتكانه نصيب او می شود :
[ برادری ایمانی که در مسیر خداوند از او استفاده کند.
علم و دانشی نو و تازه .
[] فهم و درک آیه و نشانه ای محکم.
[] شنیدن سخنی که او را به هدایت رهنمون باشد .
رحمتی که از جانب خداوند انتظار آن را می کشد .
]سخنی که او را از گمراهی و هلاکت باز دارد .
] ترک گناه به سبب روح خشیت و خدا ترسی که در پرتو آمد و رفت به سجد
در قلب او وارد می شود .
er 1 گناه به دلیل حیا از برادران ایمانی خود که در مسجد با آنها آشنا
المساجد ه حت متها | ١
شدهاست. 1 له بحت ن الفقند سو انض ۳۳۷ ۵
صفحه 13:
يناثل Sh
قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله :
المعتکف یک الذُّنوبٍ و يُجرى لَهُ من الأجر
كاجر عامل الحَسّنات كلها ۳
معتكف همه ى كناهان را در بند مى كشد و
مانند کسی که همه ی خوبی ها را انجام 4
داده . به او پاداش داده می شود .
صفحه 14:
خلوت نشینی در اعتکاف فرصت مناسبی برای اندیشه و مناجائترپا
خدای سبحان است ۰ یز
انديشه در شگفتی های آفرینش الهی » در زیبایی های معنوی اهل
بيت ممم ددم اندیشه در غیبت امام و احساس حضور او و تفگر در
حقیقت انسانیت ؛ محتکف را در رسیدن به كمال احتکاف یادی
می دهد .
صفحه 15:
ngs Ske
بدان کمال اعتکاف به لین است که عقول وقلوب و
جوارح . تنها بر عمل صالح واقع شهند و انسان آن
ها را فقط در درگاه احدیت محبوس سازد و از
آنچه باعث از بین بردن كمال روزه مى شود دوری
کند و علاوه بر مواظبت بر( ادای درست ) وظیفه
روزه داری . بلید مراقب وظیفه ی اعتکاف خود نیز
بوده باشد و اگر معتکف خطورات خودش را در
مسیر غیر خداهند قرار دهد ۰ حقیقت کمال اعتکاف
خود را به اندازه ی آنچه از معبود غافل شده و سهل
" انگاری کرده. فاسد ساخته است .
4
= A
7
صفحه 16:
معتکف باید فکر وجان خود و اعضای خود را با افسارهای
مراقبه به خوبی مهار کند و از چیزهایی که روزه دار باید از
آن بپرهیزد کاملا خودداری کند ؛بلکه دقت مراقبه معتکف
باید به مراتب بیشتراز روزه دار باشد » زیرا او هم روزه دار
است و هم معتکف و هر معتکفی خود را ملزم نموده است
که با تمام وجود به خدا روی آورد.
|
صفحه 17:
صفحه 18:
درحدیت معراج » خدآوند ازپیامبر خود سوال می کند: -
یا احمد آيا مى دانى در جه هنكام بنده به قرب من نايل مى شود؟
سپس خداوند درجواب سؤالش مى فرمايد :
در زمانی که گرسنه يا در حال سجده باشد
ee ee Tee
به سوى خداوند متعال ذکر می کند و از آنجا که در سنت نیکوی اعتکاف
وت یت کار تن یت وت وی رس یت ای نات
صفحه 19:
آار آخروی-
رسول مکرم اسلام (صلی اه علیه وآله) فرمودند :
اعتکاف از روی ایمان و باور درست باعث مغفرت. و
پاک شدن از گناهان گذشته اش فراهم خواهد شد.
صفحه 20:
درمدت اعتکاف . انسان کاملا براعمال و رفتار خویش
نظارت و دقت کامل دارد و از انجام کوچکترین
گناهان هم پرهیزمی نماید همین آثار معنوی سبب
جلب رضایت و محبت الهی است .
صفحه 21:
"بى شك اكر معتكف بتواند در ابام اعتکاك آن طور که 1
شاید رفتار نماید و رضایت حق تعالی را جلت کند ه ۵ .
که,برای,بومنان,دد نظر كرفته شدره لشف 7
7
خداوند در قرآن كريم مى فرمايد:
وعد الله المومنين والمومنات جنت عدن و رضوان من الله اكبر ذلكك
هو الفوز العظیم (vr: a)
خدا اهل ایمان را از زن و مرد وعده فرموده که در بهشت خلد ابدی که
زیر درختانش نهرها جاری است در آورد ودرعمارات نیکوی بهشت عدن
منزل دهد و برتر و بز رگتراز هر نعمت » مقام رضا و خشنودی خدا را .,
به آنان کرامت فرماید وآن به حقیقت پیروزی بزر گک است .
an
صفحه 22:
تقویت اراده
کسی که مدتی برخلاف خواست درونی اش خود را در محلی حبس و
از انجام بسیاری از امور که به طور طبیعی به آنها تمایل دارد پرهیز می
کند.خود به خود تمرینی است برای اجتناب از بسیاری از خواهش SE
نفساتی دیگر و این امر موجب تقویت اراده ی او می شود که در سایه
این اثر مهم می تواند بر بسیاری از مشکلات خویش فائق آید.
اگر انسان بتواند در طول اعتکاف بهره وری کامل از این سنت پسندیده بتماید و
اند کی برمعرفت خویش به ذات اقدس ربوبی بیفزاید بدون شک خود را در
دایره هستی کوچکتر از قبل خواهد دید و استکبار و غرور از او رخت بر می
بندد و دیگر در مقابل همنوع خود تکبر نمی ورزد بلکه همواره فروتنی و تواضع
پيشه او خواهد شد.
صفحه 23:
اعتکاف سنت نیکویی است که انسان را تمرین می دهد تا از گناه وغفلت دوری
گزیند و همواره در هر زمان و مکان به یاد خدا باشد .
دوری از خدا بزرگترین عاملی است که موجب سقوط انسان می شود و
اعتکاف عبادتی است که موجب به حداقل رسیدن غفلت در انسان می شود.
کات »تام
در پرتو اعمالی چون اعتکاف کم کم ارتباط روانی خاصی بین انسان و
مسجدءق رآنءنمازشب . دعا و ساير عبادات به وجود می آید به نحوی که
انسان مشتاقانه به سمت این امورمی رود و دوری از آن برایش سخت
می گردد.
صفحه 24:
در سایه اين اخوت ا.ء
صفحه 25:
*#قرآن کریم
۱- جوادی آملی ؛ عبدالله . حکمت عبادات قم مركز نشر إسراء » ۱۳۸۴.
۲- حرعاملی . وساثل الشیعه ج ۱ قم ف موسسه آل الییت ۰۱۴۰۹ .ق.
۳- خمینی ؛ روح الله . تحرير الوسيله ج1١ . مترجم: علی اسلامی . تهران » دفتر انتشارات
اسلامی ۱۳۷۷.
۴- زاهری : احسان . اعتکاف نجوای عاشقانه قم الطیار ۰۱۳۸۵
۵- صدوق محمد بن بابوبه . من لا بحضره الفقیه ج ۱ قم انتشارات جامعه مدرسین ؛
۳ هصق
۶- فلاح زاده ؛ محمد حسین .آموزش فقه » قم » نشر الهادی .
۷- کلینی ؛ محمد بن یعقوب . الکافی چ ۶ تهران ؛ دارالکتب الاسلامیه » ۱۳۶۵ ش .
۸- محمد زمانی » جواد . اعقکاف یعنی اعتراف تهران » مجله ی خیمه (هیات مکتوب
حسینی) ش ۰۲۴ ۱۳۸۵.
ل سارت کی اوه a یی
صفحه 26:
3 5
او
2
4 هر
2
Ls 49) 197 2 JI
fa
يم
صفحه 27:
الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذک الّه الا بدک alll تطمئن التلوب
[ رعد :۲۸]
مومنین کسانی هستند که ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن
.وآرام است . آگاه باشید ء YS با ياد خدا دلها آرامش مى يابد