صفحه 1:
صفحه 2:
۱
ام Re ee oe Le Reon) eed ee) a Bale vores)
- الگوی ناساز گارانه مصرف مواد با ایجاد ناراحتی قابل
Ree oe eer Weel es ee مورد يا
بيشتر از موارد زير نمايان مى شود:
۱) تحمل (سسسه: که با مصرف مواد در یکی از حالات زیر
مشخص می گردد:
الف) نياز به افزايش قابل ملاحظه مقدار مصرف ماده براى
رسیدن به آ ثار دلخواه
ب) كاهش ne Cele ee] ۱
ثابت ماده مورد نظر
صفحه 3:
۱۳ ا مر Ute
Ce ee SES] Ase)
We eC dL Rent ba) mek (er
هر ماده بخصوص در هنگام قطع با کاهش مصرف آن
ب) نباز به استفاده از همان ماده (با مادهای مشابه) برای
بت يا برهيز از بروز ناراحتىهاى ناشى از محروميت از
راد
ا PSB TENT CNG ST
مورد نظر است مصرف شود
۶ میل دائم براي مصرف ماده وجود داشته و با تلاشهای
ناموققی برای قطع يا کنترل مصرف ماده انجام شده
باشد.
صفحه 4:
EET ا Pee ce Peer aT ere Ty)
ال ا cS Poa ir ee] IEE toc oe re ee
00 re Per a Oren ee PIES Pes OF Tee
مشكلاتى را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولى اين مشكلات و
Roman ene Cn ry S hee Pre eo ees
سوء مصرف ماذه (Abuse) الكوى ناساز كارانه مصرف
Brel) و ا ل ا DNS)
عود كننده مى كردد. در ابن حالت ديكر دو وضعيت
تحمل و محروميت وجود ندارد
صفحه 5:
برای تشخیص سوء مصرف بروز یک يا چند مورد از علائم زیر
obo IY Jab 99 63970 ۱( ۱
ا Ce See MO ا ا
CW | Tere mere) Ry ne ee One nee
عملکرد ضعیف شغلی مربوط به مصرف ماده. مسامحه نست به
Uluij,8 ل 0
ey Genre Aes,
۱۳ eee Toole eS ror
- تخلفات قانونى مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستكيرى به علت
مصرف مواد)
- مصرف مداوم مواد علیرغم مشکلات اجتماعی با بینفردی
ere be er ا CSE
همسر)
صفحه 6:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير
1 ۱
ا Ce See MO ا ا
CW | Tere mere) Ry ne ee One nee
عملکرد ضعیف شغلی مربوط به مصرف ماده. مسامحه نست به
Uluij,8 ل 0
ey Genre Aes,
۱۳ eee Toole eS ror
- تخلفات قانونى مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستكيرى به علت
مصرف مواد)
- مصرف مداوم مواد علیرغم مشکلات اجتماعی با بینفردی
ere be er ا CSE
همسر)
صفحه 7:
آشنابي با شايع ترين مواد
صفحه 8:
سيكار
صفحه 9:
آیا نیکونین يك ماده اعتیا دآور است؟
۱ هس ۳ وابستگي
Me PCAN can cao)
دلايلى كه موجب ايجاد وابستكى نيكوتين است:
Sees ل ا
NT sence ل ا
|
صفحه 10:
اختلالات رواني ناشي از مصرف سيكار
للحي
سندرم ترك
اختلال افسردگی
اختلالات Sum 00
اختلالات ديكر
صفحه 11:
رت
een Reyer) ل ل كت
2-. قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4 علامت ذيل را در عرض
24 ساعت ايجاد ميكند:
خلق افسرده. بيخوابى؛ بيقراري يا خشم, اضطرابء اشكال در تمركز.
كاهش ضربان قلبء افزايش اشتها يا وزن
SERS SES ete EB ACC ل ا ا eD. Cnn
دیگر میگردد. 5
cern En SD ل ا ا
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
۳ rere i
تغیرات رواني و رفتاري آثار جسمي
RP eer ee por 2 27
شدن خستكي» گاهش قم و سل ستفراع
۳ کاهش احساس درد
res) re * * احساس كرماءكر كرفتن
aes ۷۳9
بوخانكري ٠ خشكي دهان
عالت * کاهش فشار خون
٠ كندي
۰ اختلال قضاوت
صفحه 18:
وابستگي (اعتیاد)
1
اختلالات جنسي de
fe ed Te Fle)
"000 الت
مرك و مير نی -
as ۷ و
ee nl ee
Pai ۱۱۵ /
صفحه 19:
Oe
لكت
بي خوابي
آبریزش بيني
خميازه
اضطراب
بي قراري
rape)
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
پآ
era lore ae
كاوي نامیده ميشود)
قرمزي جشمها
* تاكيكاردي
خشكى دهان
* افت فشار خون
الت
عدم تعادل حركتي
صفحه 24:
سرخوشي
۱۲۳ Pee ee Fe
بى تفاوقى
ا
ge ere | 0 0
زمان
آثار رواني
٠ اختلال در توجه وتمركز
۱
احساس مسخ شخصیت»
بسا
۱۳
Od ae
»علائسم جنون مشل توهسم و
هذیان
ال ۱۳
صفحه 25:
wt sha (0,5
صفحه 26:
۳
ارت Pe
احساس آرامش وشادی
Se
* احساس صميميت با ديكران
اضطراب
افسردگی
بي خوابي
و
اثرات جسمی:
تعریق
Reyes
RY wea
تاكي كاردي
کشادي مردمك
افزايش انرزي
افزايش دماي بدن
صفحه 27:
صفحه 28:
۷۳
Seer
اختلال در توجه و حافظه ٠ ail oa
ين . يرگشاخرپ
یت Cr Peer os
رفتار نامناسب جنسي
ناتواني در انجام حرکات
ظريف و دقيق
صفحه 29:
عوارض مصرف طولاني مدت الكل
Cees aC. Sa
سوءتغذبه 8
* سرطان دستگاه کوارش
فراموشي
02
صفحه 30:
(۳۹ Dee LC rp
زا) ۱
صفحه 31:
برك رواني :
سرخوشي
ا
Ce
“emanters: dilead U3, ۲
۰ بدبيني 2 Senet +
oft ory
افسردگي we
صفحه 32:
ات ee " درزنان: بزرگسسسي
Ones oe PC ae Fe
بیماربهای قلبی ؛ صدمات اعدگي» ریزشحو کلفتي
صداء کوجك شدن پستان.
ربوي»كبدي و كليوي»
هياتبت » كانسر
٠ در مردان: آكنهء
سي
زودرس» زرد شدن
پوست و
"سس رل
صفحه 33:
( 50 مواد توهم زا
صفحه 34:
صفحه 35:
ادراكات روشن و عميق مي شوند etry tty TAS
ا ا ال ا 00000000
ااام Pee
017 ال ۰
۳۹ no
glow ۱ 7 uur gul> a lo
Pale I Ua suai ogidas ID UeeS3y asl gSae
rouwl elas Gulia pagi Logie prgi
2a 0355 «gr J slosbacl 51 palo all -
خاطرات فراموش شده قبليء بروز احساسات
Pore 7 ا
00 Say cul ySoo
صفحه 36:
pb> Joloc 9 ارات
NCW] bee precy
مواد
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
عامل خطر. عاملى اس 55
در صورت وحود آن احتمال
ee Ee) 0
Jie! رد
wh
صفحه 40:
عامل حفاطت کننده. عاهلی
است كه Pi ee
ES) Ee ET Bee eee |
آسیب کاهش میپابد.
صفحه 41:
که دران والدین مصرف کننده مواد هستند یا
به بيمارى روانى مبتلايند.
- مهارتهای فرزند پروری ناکارآمد خصوصا
wil S095 ssl lo aS ws rg 50 و ۱۳۱
وخوی منفی دارند و یا مبتلا به اختلالات
سلوکی(رفتاری) هستند .
- فقدان دلبستگی متقابل میان فرزندان و
۳9۳
صفحه 42:
ناکامی و9 شكست : تحصيلى a ™
مهارتهای اجتماعی وسا زگارانه
unio =
prio YVLuoe L alol, s5l5» - 9
یا همسالانی که به رفتارهای
انحرافى كرايش دارند.
مواد درمحیط دانشگاه» بین همسالان
im eee De eee eS Go eee
صفحه 43:
عوامل حفاظت کننده:
-ارتباط مناسب و ييوند قوى با از
7ب ۳۳۳
مشخصی برایرفتاره] 29979 دارد 3 oly
درزندكى فرزندان سهيم مى باشند.
pan ا re ee
خانواده 3 دانشگاه 3 موسسات 3 سازمانهاى
صفحه 44:
فردی
2 خانوادگی
P< فردی و همسالان
محل رح
صفحه 45:
علم بیشگیری به تعبیر امروزی
آن و مطابق با اين رویکرد عبارت
3 ۰ ول خطر
صفحه 46:
| ات ea
۱
: مواد در دانشجوبان عبارتند از
- پذیرفته شدن در جمع دوستان (همرنگی با آنها).
- كنجكاوى و هيجان طلبى . ۳
Fe fe ا cde
۱ خوابكاه به
Pe TO Sek hb Nand ias
۱ ay
- جلت توجه کردن و نشانه بز رک شدن.
را
صفحه 47:
- فشارهاي ناشي از دوري از خانواده و سازكاري با و
ey اا ا egy
ار ا 0
0 le
0 حل استقرار خوايكاه ا حیط,
da ل ا ا
Peel ال eer
۱
E Se cee eae cae ا
صفحه 48:
اصول پیشگیری
هدف علم پیشگیری جلوگیری پا متعادل
ساختن اختلالات عمده >54 ۳ است .پیامد
متطقی این هدف. |
باید بیس ار آن كد بيمارى بارز شود انجام
شوند بنابراین پژوهشهای پیشگیرانه به طور
عمده pes | | ae و بررسی پیش آندهای
Pa ل له قم lg | Pe
> Eyes Comey كتاكت تحن تاكيد
001 erent) et mean APs
cal or ا
صفحه 49:
درعلم ييشكيرى سه دوره را مى توان
متمايز كرد
-١ بيشكيرى بر خاسته از شهود
"- بيشكيرى برخاسته از نظريه
"'- بيشكيرى برخاسته از داده ها
صفحه 50:
9
1- تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه
ت صحیح و واقعي در مورد میزان مصرف و
rere) ال ا 00 2
2 - ایجاد تعهد و پايبندي به خانواده» مدرسه و
اجتماع. ۳
3 - ايجاد نكرش منفى نسبت به مواد و عوارض آن
4 - ایجاد مهارتهاي مقاومت در برابر فشار گروه
همسال و پيشنهاد مصرف مواد
5-آموزش مهارتهاي هدف گزيني کوتاه مدت و بلند
مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تلاش برای
دستيابى به انها
صفحه 51:
By ee Ce en DL ne Sr aaa
تعارض ها و فشار روانى
ROR ey re rem ere SEEN
جايكزين براى مثال ترغيب نوجوانان به توجه بيشتر
0 2 Rey oA ane SEY
اجتماعى
ee eee ered Yay
-٩ مهارتهای مقابله با فشار روانی
۱ ne We nan S| ee Slee
2 ee LES eel
صفحه 52:
* آیا مداخله های پیشگیرانه آن گونه تنظیم شده اند که
اكد اق وت خی تک وا فكت سين
ee SL) ا ل ا كن
370 0 ا ا LT
بيروى مى كند. طرحى كه ارزيابى نيازها. طراحى»
اجراء اصلاح واطلاع نتايج را درب ر كيرد.
CP ا ا en ee re RV
Chee Ne Se ee Pe nL Sd ete)
وبکپار چه هستند. بعنی آن گونه هستند که در طول
اجراى برنامه. در جهت يكديكر عمل كنند و بتوان از آنها
براى ارزيابى بيشرفت و نتايج برنامه استفاده نمود؟
صفحه 53:
- عدم ارتباط مناسب مسولان دانشكاه و اسانيد با دانشجويان
- تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی
ل م ات
- ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحران
توجه به دلايل فوق بيائكر وجود عوامل خطر ويزه داشجو
بان در دوره دانشجويى و دانشكاههاست كه ممكن است
001 له
لكك نشوند
صفحه 54:
02 Dd
(۳ rT)
1- افت عملکرد تحصيلي
2- حضور نامنظم و غیبت كردنهاي مداوم
3- تغییرات قابل توجه روابط با همكلاسي ها اساتید و..
4- خلق غمگین و افسرده
5- بیش فعالي با صحبت کردن مداوم و سریع
Oe er Ee ed Te ee ed
7- خواب آلودگي مکرر در کلاس
صفحه 55:
علایم دانشجویان تحت استرس و
۳۹1
8- تقاضاهاي مداوم براي ارفاق و فرصت گرفتن
Aare 9 یواست در تصمیم
od
10- رن re
1- بي علاقگي به فعاليتهاي روزمره
ی
8- ترسهاي غير منطقي
eee ee Od ee ade
صفحه 56:
نحوه کمک به دانشجوی تحت
استرس
ia ا ل ان
ter ل ل 20
ma) ام را لس اس
Pe enn re conn heecmencre re erin
یا لس
5- مستقيما از او ببرسيد كه جكونه مي توانيد به بهترين نحو
wailed SoS of
6- حدود اختيارات و مسئوليتهاي خود را بدانيد.(ارجاع)
صفحه 57:
نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره
ات ال igs SN callers سا
ev eee)
۷ ie pect te -82
er Se eee ee eee rn)
3- از او بخواهید برای تعیین ملاقات با مرکز مشاوره تماس
بگیرد با به آنجا مراجعه کند.
saline 35 0 43 gouils of ad ailgi 0 —4 ما
( موفق ترين نوع ارجاع)
5- پیگیری کنید: جار ريك تيه
OL را