صفحه 1:
اعداد 9 معماری
عالااعع] أ عق يخ داعو
ل لك
Pee ee een]
af طرح معماری
Architecture Design 2
صفحه 2:
رابطه انسان با اعداد
* کارکرد اعداد و اشکال به عنوان نمود تقدس و شومی
0
تقدس عدد شصت و مضارب آنها براى بابلى ها و ان
ا Bess
02000010
* ارسطو : عدد منشا و مظهر همه جيز
”در فلسفه يونانى اعداد فرد مذكر و اعداد زوج مؤنثتد ومين يعنى اينكه اعداد جنسيت دارند.
صفحه 3:
مقاهیم کلی اعداد
عدد یک () :
ات
فرخنده در آیین عیسوی علامت پدر خدا و الوهیت
7
75
CREEPS 02
دراتخت جمشيد بلان بزرك'شمال غربى ١١١بله دارد يعتى سه بار عدد يك تكرار شده است و
همچنین شماره منزل هاق راه شاهی از شوش تا سارد۱۱۱بوده است.
صفحه 4:
Gee ee
* نماد ثنویت ودوگانگی است
Rome eer cre eres reece yey Paes
* دو در اسلام نماد كناه و مشتمل بر روان است.
“ee al Ea
صفحه 5:
مقاهیم کلی اعداد
7
«سه» نخستين عدد در بركيرنده وازه «همه» است
* 1130 يعنوىعدد كلوشاملآغز و مبانو يايان
ا ل ا ل ا را ا 1 ل 000
پایان» ( گذشته. حال» آینده) است.
Pe er er ee ee
است. ene ec مضرب سه استفاده شده است.
صفحه 6:
ean rez) ss وكقر
صفحه 7:
Ge eo)
ae ee oe ee eae eee tee ene Ne ter ees
3
صفحه 8:
مقاهیم کلی اعداد
جهار
* جهار در فرهنك هاى مختلف نماد استوارى است
0 لك
* جهار تقس امارة» لوامة. مطمثتةء وملهمه
و
PO CCN Feta rear ea ee PS Shes ec Pear eta ape oe)
Sys os oa EUS]
صفحه 9:
ترین کاربرد را در گره چینی صفوی دارند.
ete و
شکال برمینای چهار یعنی چهارضلعی i
اسلی تاره
ل 7
OS ا
صفحه 10:
(AD 55
2121000
بنای چند طبقه بصورت مربع که طبقه اول آن از طبقات بالایی بزرگتر و وسیعتر است.
RE |
مقدس این بناست.
صفحه 11:
مربع ( ضلعی )
خانه کعیه oe
چهار جهت و چهار گوشه ان و شکل/
مکعب که نشان ارکان اربعه عالم است.
بيت wad مکعب میباشد
صفحه 12:
Se RM ee dy colt ee te
. هشتم روز نشاط است
حوض غسل تحمید به شکل هشت ضلعیست. . *
مرز تبدیل وحدت به کثرت است(مربع به دایره)و در معماری
اسلامی مورد توچه است.
Ronee Pitan Reger Ry ey
Boe SI eee Sa er clos
با عالم واسط مرتبط است
صفحه 13:
اليا
در معماری اسلامی مربع به دایره تبدیل می شود ولین یعنی اینکه از شکلی که ابتدا وانتها و آغاز و
پایان دارند به شکلی که نه آغاز و نه پایان نه ابتدل و نه انتها دارد میرسیم.
Pea ea (Coan ecm fe benyvatareeeges Osa ery sel eter yan نا
ل SAP
Srey ery etn sere ea
صفحه 14:
عدد ۸ در معماری
كوشك هشت بهشت و كوشك باغ جهان نما در شيراز به شكل هشت ضلعى طراحى شده كه در
معمارى اسلامى حائز اهميت است
* آتشکده نیاسر
RO pes op ee ora Far segem ear Cored PPE A
صفحه 15:
استفاده از عدد يى در معمارى يارسه
۱ ا esc
استفاده ازعدد بى در ساخت سازه های ستگی و ستونهای مجموعه تخت جمشید که دارای اشكال
صفحه 16:
Golden ib ous
ratio
* . عددیست تقریبً مساوی ۰۱۶۱۸ که خواص جالب بسیاری دارد
اشكال تعريف شده با نسبت طلائى داز نظر زيبائى شتاسى دليذيثر شناخته شده: جون بازتابنده
ا ee
FOE por Pes ap roen [etter a wT renege RN ee CBA ae CIR]
BROW Tenens Omar es eS ptr Fp Warnes Cirle Fee
FR Ie rp Teo CN aU awe ce cg ee ents pt eyo Ea
alae TD ee Bn Sei
همچنین دیوارهای معبد پارتنون از مستطیلهای طلایی ساخته شده است . زیرا به اعتقاد سازندگان
آتی ]1 1 تهای طلایٍ ea
سس
صفحه 17:
۱ ee RO ee Seon tae
مجموع ۲۶۴ پله است. با افزودن سکوی بالایی تعداد کل پله ها ۳۶۵ عدد ( به تعداد روزهای یک
صفحه 18:
صفحه 19:
هترمتنان دوره" رنسانس متجمله
لعورناردو ی مر مس
این نسبت آگاه بود. در این دوره
ات
بناهای مختلف استفاده می شد.
از مهمترينلمين بناهاء بناى نتردام
0 lp
صفحه 20:
ان سازمان ملل متحد در نیویورک
00
صفحه 21:
RB re non)
برج و ميدان آزادى
طول بنا 57 و عرض ان 52 است كه وو به عدد طلابى
كت 5-0-6 اسيك تست آن نيزطاق Sox است که
تلفيقى از سبك هخامنشى و ساسانى و اسلامى است كه
Deen Rees eee set Osi ete eee rs
0
قلعه دالاهو کرمانشاه
es eee en i ada eae tad
ae ee ee ne on) PE Ca ge ee
۱ Ve Ome Eo
است,
بل ورسك در مازندران
نين پل بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد
3
۱
دارای نسبت طلایی است.
Pron)
لین بتا ۳۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض داشته و از
قسمت تشکیل شده استه این ده ۵ شیوه ۲
1۱ gmean hs PCa enor eas eyes
یک دنباله ریاضی |
صفحه 22:
نقش کیفی اعداد در طرح کلی و آرایه ها
2075
والای وجودی خلقت
عدد یک را بنیادی ترین عدد برای تولید
را ۱
۱
همه امکانات را در خود دارد
از جذر عدد ؟ به عنوان كاربردى ترين
ترکیب برای بدست آوردن pels
معماری ایرنی یاد می شود.
استفاده از جذر عدد ۲ در رعایت تناسبات
صفحه 23:
زو و ۱
معماری ایرلتی استفاده می شود.
اين عدد از يك شش ضلعى محاط شده در يك
دايره به قطر واحد بدست مى آيد.
ey ree eg rere ae
شود از این عدد پدست می آیند
مثلث متساوی الاضلاع
شش ضلمی
هشت ضلعى
دوازده ضلعى
0 rn ra]
Neyer, ار
صفحه 24:
آشکارترین پخشی که می توان نقش معنایی اعداد در معماری را درک کرد طرح کلی و جزییات
1
هندسه كلى كتبدهاى ايرانى با تبديل مرخله به مرحله مربع به هشت ٠ شائزده ٠ 7 ظلعى در كوشة
سازی و در نهایت دایره در گنبد است. (کثرت در وحدت)
صفحه 25: