سایر

افزایش 24 درصدی فقرای ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
اب ‎+l ake pele call‏ ‎ke 8‏ 55598 بتَاخِير حقه الما یقاب احَذَ ما لير[ | که ‎i ah‏ کسی را که ادای حقش به تأخير افتد. كرد کسی را سرزنش باید کرد, سرزنش تباید ۱ که چیزی را که حق او نیست . بستاند.

صفحه 3:
معاونت برنامه ریزی و تحقیقات دفتر بودجه و بررسی های اقتصادی

صفحه 4:
دستور جلسه گزارشی از : نصب کنتور دو طرفه بر روی سلول خورشیدی ارسال دستورالعمل استفاده از ماموریت به هیئت مدیره شر کت تهیه و ارائه برنامه جهت ساماندهی مرخصی های استعلاجی بررسی كارآعدى اقتصادى و فنى مولد يك مكاواتى مسئول اجسرا آقايان تقوى و خاتمى ‎GOT‏ مهندس موسويون آقاى مهندس موسويون آقاى ذاكرى فر زمان ارائه ۵دفین ذا دقيقه ذا دقيقه ذا دقيقه

صفحه 5:

صفحه 6:
محاسبه خط فقر مطلق و نسبی در ايران و اعلام آن به تابوبی تبدیل اشده كه كوبى سباستكذار بيم آن دارد تا عملکردش زير سوال رفته و آنجه برسر معيشت مردم آمده را بر كردن او بيندازد. اين در حالى است که دانستن جزییات دخل و خرج مردم به دولت کمک خواهد کرد تا در سیاستذاری‌های کلان خود همه جوانب را در نظر گرفته و وانند برنامه ريزى بهترى را درباره سازو کار بهبود وضعیت رفاه مردم و کاهش فاصله طبقاتی و همچنین تقویت طبقه متوسط ایران ارائه دهند. تاكنون ارقام بسبار متنوع و زیادی در خصوص مبزان خط فقر نسبى و مطلق در ايران ارائه شده که حتی برخی کارشناسان بر این باورند حدود هزار عدد و رقم در این باه اعلام شده اما بدطور رسمى هيج کدام به تایید مراکز رسمی آمار و سیاستگذاران اقتصادی کشور نرسیده است. در همین رابطه پژوهشکده مرکز آمار در گزارشی مبسوط خط فقر را طی دوره ۱۰ساله ۸۳تا ‎٩۳‏ مورد بررسی قرار داده و به يافتدهابى نيز دست بيدا كرده است..

صفحه 7:
مرتبط؛ فقره محرومیت از رفاه تعریف شده است. از این رو خط فقر عبارت است از میزان مخارجی که یک فرد در یک زمان و مکان معین برای دسترسی به یک سطح حداقلی از رفاه متحمل می‌شود (مارتین راولبون» ۱۹۹۸). افرادی که به این سطح حداقلی دسترسی ندارند به عنوان افراد فقیر شناخته می‌شوند. مساله مهم در تعیین این خطه راهکارهای بر آورد سطح حداقل رفاه و میزان مخارجی است که براى دستيابى به اين سطح مورد نیاز است. از اين رو نقطه آغاز اختلاف میان پژوهشگران اینجاست که با توجه به روش‌های متفاوتی که جهت تعیین سطح حداقل رفاه و مخارج لازم برای دستیابی به آن اتخاذ مى شود رویکردهای متفاوتی در تعبین خط فقر و به تبع آن بر آورد خط فقرهای متفاوت شايع است. خط فقر در علم اقتصاد جه تعریفی دارد و چرا سیاستگذار به آن محتاج

صفحه 8:
در اقتصاد» رفاه بر حسب مطلوبیت مشخص می‌شود و تاب مطلوبیت بر اساس مصرف کالاها و خدمات تعریف می‌شود. در واقق. این تابع مطلوبیت؛ ترجیحات افراد را نسبت به سبدهای مختلف کالاها و خدمات مشخص می‌کند. با توجه به این مطلب در تعاريف مربوط به فقرء فقير به كسى اطلاق می‌شود که در آمد با مصرف وی برای تامبن حداقل نبازهای اساسی کفایت نکند. خط فقر نیز بر اساس کفایت توانایی مالی در به دست آوردن حداقل استاندارد زندگی تعیین می‌شود. هر فردی که در آمدش (هزینه‌هایش) کمتر از خط فقر باشد به عنوان فرد: اخته می‌شود. خط فقر نیز برحسب مفهومی که از فقر در ذهن داریم به روش هاى مختلف قابل اندازه كيرى است: فقر نسبى» فقر مطلق و فقر ذهنى. براى هر يك از مفاهيم سدكانه فقر روشهاى متعددى براى اندازهكيرى فقر وجود دارد.

صفحه 9:
بنابراین ملاحظه می‌شود که بسته به منهوم فر و نحوه محاسبه خط فقر خصوصبات اجتماعی و اقتصادی خانوارهای فقیر تعیین می‌شود. به عبارت صحیح‌تر روش محاسبه خط فقر نقش کلیدی در تعیین و شناسابی فقبرها و حمایت از آنها دارد. در سال‌های اخیر اظهارنظرهای متعددی راجع به درصد خانوارهای فقیر شده است به طورى كه بعضى از محققان درصد خانوارهاى فقير را از ۰ درصد تا بالای ۵۰ درصد تخمین زدهاند. علت اين مغايرت جيزى جز تفاوت در مفهوم مورد استفاده فقر نبست. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتبجه كرفت كه یک تعریف واحد از خط فقر نداريم و هر بزوهشكرى بنابر اهدافی که در مطالعه خود دنبال می‌کند یکی از تعاریف را انتخاب و بر اساس آن محاسبات خود را انجام می‌دهد. به همین ترتیب سیاستگذار هم ابتدا باید هدف خود را بر مبنای آن بتوان تعریف مناسب را ارائه

صفحه 10:
در گزارشی که اخیراً منتشر شده اعلام شد شکاف طبقاتی خلاف تصور موجود» کاهش بافته است. در این باره چه یافته‌های آماری به دست آمده است؟ اين سوال يك نكته اصلاحى نباز دارد بر اين مبنا که در مطالعه مذکور شکاف طبقاتی مدنظر نبوده بلكه موضوع صرفاً نابرابرى در آمدی است. تفاوت در این است که شکاف طبقاتی مفیومی فراتر از نابرابری در آمدی دارد و ابعاداقتصادی» اجتماعی و فرهنگی را در برمی‌کیرد. اما نابرابری در آمدی همان‌طور که اشاره شدکاهش داشته است که به ظاهر با شاخص‌های فضای کلان کشور همسوبی ندارد.اولین احتمال که به ذهن هر پژوهشگری می‌رسد وجود ایرد در داده‌های مرکز آمار است. صرف‌نظر از این نکته با توجه به مرجع رسمی بودن مرکز آمار افراد صلاحیت اظهارنظر درباره آن را ندارند. ما توجه به این نکنه ضروری است که در اقتصاد کشور اتفاقی که افتاده حدود ۴۵۰ هزار ميليارد ربال (۴۵ هزار میلیارد تومان) به صورت سرانه میان خانوارهای شهری و روستابى توزيع شده و مىشود؛ به عبارت ديكر به هر نفر 784 هزار ريال (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) برداخت مى شود که در یک خانوار چهارنفره یک ميليون و +41 هزار ريال ‎VAY)‏ هزار تومان) می‌شود و برای خانواری که د رآمد یک میلیون تومانی دارد نزدیک به ۱۸ درصد است. سوال ابنجاست آبا نبايد انتظار داشت که این جبران خانوار از محلی مانند در آمد نفت که به صورت عاملى برون‌زاست می‌تواند یک شاخص تابرابری در آمدی را بهبودببخشد در حالی که سابر شاخص‌ها وضعیت مطلوب را نشان نمی‌دهند.

صفحه 11:
بر اساس آخرین مطالعه خط فقر سرانه / سالانه شهری در سال ۸۳ حدود ۴۵۷۸ هزار ربال (۴۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان) بوده در حالی که در سال ‎٩۳‏ به ۳۰۲۴۱ هزار ربال (سه میلیون و ۲۴ هزار و صد تومان) افزایش بافته است. در این آمار نشان می‌دهد در سال ‎٩۲‏ خط فقر مطلق برای هر نفر ماهانه ۲۵۲ هزار تومان بوده و برای یک خانواده چهارنفره حدود یک میلیون تومان بوده است. این رقم خط فقر مطلق را نشان می‌دهد که یک خانواده از حداقل امکانات در حد اينکه غذایی در طول روز استفاده كرده و دارا سربناه باد در آمدی به طور میانگین در سطح کشور داشته بشد. ین بررسی‌ها ۰ کالری براى هر بك از افراد خانوار در سال منجر به افزايش هفتبرابرى در فاصله زمانى ‎٠١‏ سال شده است. این افزایش به نسبت کمتری در خط فقر غبرغذایی سرانه /سالانه در فاصله زمانی سال‌های 5۱۳۸۳ ۱۳۹۲ بوده است. خط فقر غیرغذایی سرانه /سالانه در فاصله زمانی ۱۰ سال مذ کور شش برابر شده است. در مجموع خط فقر غذایی و روستایی چقدر به دست آمده نتایج مطالعات چه وضعیتی از فقر را در کشور ان مى دهد؟

صفحه 12:
بر اساس خط فقر برآوردى در ابن مطالعه درصد افراد فقیر در جامعه شهری از ۱۳ درصد در سال ۱۳۸۳ به حدود ۲۴ درصد در سال ۱۳۹۲ افزایش یافنه است. همچنین روند کلی شدت فقر در دوره ‎bale‏ مورد بررسی بر اساس شاخص 551 روندی صعودی داشته است. شاخص 557 معیار مناسبی برای سنجش شدت فقر محسوب می‌شود. این شاخص شدت فقر را با در نظر گرفتنتعداد فقراء عمق فقر و نابرابری بین فقرا اندازه كيرى مى كند و به ما اجازه می‌دهد فقر رأ از سه جنبه بررسى كنيم: ابنكه آيا تعداد

صفحه 13:
در مناطق روستایی ابران خط فقر سرانه /سالانه در سال ۸۳ حدود ۲۴۶۰ هزار ربال (۲۴۶ هزار تومان) بوده که در سال ‎٩۲‏ به ۹ هزار ریال (یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ‎٩۰۰‏ تومان) افزایش داشته است. به عبارت دیگر تامین ۲۳۰۰ کالری برای هر یک از افراد خانوار روستابی در سال منجر به افزایش هشت‌برابری مخارج در فاصله زمانی ۱۰ سال شده است. اين افزايش در خط فقر غیرغذایی سرانه /سالانه در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۳ ت] ۱۳۹۲ نیز مشاهده می‌شود. به طوری که خط فقر غبرغذایی سرانه /سالانه در فاصله .زمانى ‎٠١‏ سال مذكور حدود هشت برابر شده است. در مجموع خط فقر غذايى و غيرغذايى سرانه در جوامع روستابى نيز بر حسب سال و ماه نیز روندی افزایشی داشته است. بر اساس ابن برآوردهاى خط فقر در جوامع روستابى درصد فقرا از حدود ‎٠١‏ درصد در سال ۳ به حدود ۲۱ درصد در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است. همچنین شاخص فقر 557(شدت فقر) نیز نشان می‌دهد روند کلی شدت. فقر در دوره 1۰ساله مورد بررسی روندی صعودی داشته است.

صفحه 14:
درباره رقم خط فقر نسبى و معلاق ارقام گوناگونی تا به حال اعلام شده است تا جایی که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند نزدیک به هزار رقم ب رآورد شده است. دلیل این همه ارقام رنگارنگ چیست و سیاستگذار بايد كدام رقم را رای ملای تصمیم گیری خود انتخاب كند؟ همان طور كه كفته شد خط فقر برحسب مفهومى كه از فقر در ذهن داريم به رو شهاى مختلف قابل اندازه‌گیری است: فقر نسبی» فقر مطلق و فقر ذهنى. براى هر يك از مفاهيم سدكانه فقر روشهاى متعددی برای اندازهگیری فقر وجود دارد. برای مثال در جوامع شهری و روستایی در سال ‎٩۲‏ خط فقر مطلق راب ۳۰۲۴۱ هزارربال (سهمیلبون و ۲۴ هزار و صد تومان) و 11۹۳۹ هزار ربال (یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ‎٩۰۰‏ تومان) بوده در حالی که بر اساس یک معیار نسبی از مفهوم فقر با عنوان معکوس ضریب انکل خط ققر شهری و روستایی در سال ‎٩۲‏ برابر ۸۵۷۴۸ هزار ريال (هشت ميليون و ۵۷۴ هزار و ۸۰۰تومان) و ۴۷۶۱۷ هزارریال(چهار میلیون و ۷۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان) در سال برآورد شده که به ترتیب حدود سه و دو برابر خط فقر مطلق است. علت این مغایرت چیزی جز تفاوت در موم مود استفاده فقرنیست. من از بایان دما نمی ترست ۳

صفحه 15:
بنابراین می‌توان گفت یک تعریف واحد. از خط فقر نداریم و هر پژوهشگری بنا بو اهدافی که در مطالعه خود دنبال می‌کند. يكى از تعاريف را انتخاب می‌کند و بر اساس آن محاسبات خود را انجام می‌دهد. به همین سیاستگذار هم ابتدا باید هدف خود را مشخص کند تابر مبنای آن بتوان تعریف مناسب را اراه کرد. برای مثال اگر هدف سیاستگذار کاهش فقر باشد و نباز به بودجه‌بندی دارد با توجه به محدوديت منابع به کار گیری خط فقر مطلق مناسب است. اما اگر بنابه مقایسه بین کشوری است تا وضعیت خود را مشخص کند خط فقر نسبی مناسپ است.

صفحه 16:
بر اساس آخرین مطالعه خط فقر سرانه / سالانه شهری در سال ۸۳ حدود ۴۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده در حالی که در سال ‎٩۲‏ به سه میلیون و ۲۴ هزار و صد تومان افزایش بافته است. خط فقر و درجات آن یک تعریف و شاخص دارد اما احساس فقير بودن بك تعريف دیگر. مردم ایران همواره در خود احساس فقر می‌کنند و شاید به همین خاطر باشد که بیش از ‎٩۰‏ در صد آنان يارانه مى كيرند و اين مبلغ هم بنا بر محاسباتی» نقشی در حدود پنج درصد هزینه‌های آنان را تشکیل می‌دهد. چرا احساس فقر در ايران وجود دارد؟ 9

صفحه 17:
در ادییات مربوطه به ان نوع فقر فقر ذهنی گفته می‌شود که هر فود با بو موقعیت اقتصلدی؛ اجتماعی و فرهنگی خود نوعی احساس درباره وضعیت خود هر جامع‌ای که متعلق به آن است‌خارد و آن را فقر ذهنی گویند.فقر ذهنی معکن است واقعیت بیرونی نداشتهباشد و بر اساس معیارهای رفاهی ملد فرد اندتنها فقير نباشد بلكه در رفاه به سر برد اما به اين دليل که خود را با سیر هم‌طبه‌ای‌های خود می‌سنجد چنین احساسی داشتهباشد. له در خصوص ‎SSN‏ ‏عردم ابران در خود احساس فقر مى كنند تحليل ها متفاوت است. اما با توضيحاتى كه عرض شد و ابن واقعيت كه ابران يك كشور با منابع نفتى غنى ااست اين ذهنيت را در هر ابرانى ايجاد كرده كه بارانه حق هر ابرانى است و خود را در دريافت آن فىنفع مىداند و متاسفانه حولتها نيز به آن دامن زدهاند. زيرا هر بار كه د رآمدهاى نفتى افزايش يافته سياستهاى مبتنى بر گشاده‌دستی را در پیش گرفتهاند و هر بار که در آمدهای نفتی کم شده سیاست‌های ریاضتی انخاذ کرده‌اند. نته دوم آنکه مردم خود را با سابر كشورهاى نفتى مقايسه می‌کنند و اننظار دارند همانند آنان از مواهب در آمدهای نفنی بهره‌مند شوند. احتمالا شما هم از زبان بسيارى از تحصيل كرحدها ابن جمله را شنيده باشيد كه بول نفت بايد بين همه تقسيم شود. البته ابن كه جرا همه تقاضاى دريافت يارانه دارفد دلايل متعددى دارد كه برداختن به آن فرصتى مجزا مى طلبد.

صفحه 18:
برخی کارشناسان معتقدند بايد در محاسبه خط فقر تفاوت‌هایی میان تهران» شهرستان‌ها و روستاییان در فظر گرفت. حتی برخی دیگر بر این باورند که با توجه ‎se aie‏ نمی‌توان خط فقر مشخصی را برای كل كشور در نظر ‎iS‏ ابنكه جه معيارى براى اندازهكيرى استفاده شود با توجه به اينكه تعاريف متعددى وجود دارد بستكى كامل به هدف مطالعه دارد. برای مثال زمانی که شما مى خواهيد عوامل تاثي ركذار بر فقر در جند كشور را بررسى و مقايسه كنيد طبيعى است كه نيازمند يك مدل اقتصادسنجى هستيد كه فقر متغير وابسته مدل است و در جنين مدلی داده‌ها در سطح كشور به صورت میانگین نیز است ام گر قرار است برنامه کاهش فقر در یک کشور طراحی شود نیازبه یک نقشه فقر بر حسب شهری روستایی و به تفکیک هر استان داریم و این قطعی است که خط فقر در تهران و شهرهای بزرگ چند برابر شهرهای کوچک است. مثال دیگر برای تدوین قانون حداقل دستمزد که یکی از معبارهاى آن خط فقر است و از طرف دیگر دولت هدف توسعه سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها را دارد طبیعی است که کاررگری که در تهران زندكى مى كند بايد از حداقل دستمزد بالاترى نسبت به كاركرى كه در يك شهرستان كوجك زندكى مى كند بوخوردار شود. تا اولا سرمابه كذاران تشويق شوند برای سرمايه كذارى به شهرهاى كوجك بروند و از سوى دیگر كار كرانى كه در شهرهاى بزرى زندكى مى كنند دجار مشكل نشوند.

صفحه 19:

صفحه 20:
مبنای طبقه‌بندی جامعه به پایین؛ متوسط و بالاتنها معبار در آمد نیست و معبارهای مختلف اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی دارد اما أكر مدنظر تنها معيار نابرابرى د رآمد باشد در آن صورت متوسط نهتنها ضعيف نشده بلكه كسترش هم بيدا كرده است. البته در همان كزارش مركز آمار هم داده شدکه در سال‌های گذشته به مدد توزیع بارانه نقدی و به صورت مساوی يبن همه طب توضيح ارائه كرديدكه ابن امر موقتى است و با توجه به آثار تورمى توزيع باراندها در سالهاى بعد آثار مثبت آن از بين خواهد رفت به خصوص كه با توجه به كاهش قيمت نفت و عدم امكان تامين بارانه نقدى دولت ناجار به حذف يارانه بسيارى از مردم خواهد بود. از طرف ديكر محاسبه تغييرات برخى شاخص‌های دیگر مانند شاخص نابرآبری کاکوانی که وزن بیشتری به فقرا می‌دهد دلالت بر کاهش آثار هدفمندی بر نابرابری دارد. اطلاعات تکمیلی و مقداری آن در گزارش‌های دیگر داده خواهد شد.

صفحه 21:
با توجه به مطالعاتی که انجام شد وضعیت فقر و شکاف طبقاتی طی سال‌های براى باسخ به اين سوال از دو منظر مىتوان رویکرد داشت. در حالت اول خوش‌بینانه به موضوع نگاه کرد و امیدوار بود که رونق اقتصادی با شدت هر چه بیشتر اتفاق بیفتد و در نتیجه امكانات لازم براى اتخاذ سیاست‌های مناسب. ایی فراهم شود. اما شاید خیلی خوش‌بین نباشیم و با توجه به اينكه معيار سياستهاى موفق در كاهش فقر افزايش منبع درآمده فراكير كردن قامين اجتماعى و در مواقع غيرممكن جبران د رآمدى مستقيم خانوارهابى است كه معيارهاى استحقاقی را دارند؛ چنین روندی در تواثق کلی سیاستگذاران دیده نمی‌شود. برای مثال بر اساس گزارش مرکز آمار نزدیک به سه هزار دکترای تخصصی بیکار داریم که اقتصاد ما ظرفیت جذب آنان را ندارد. این در حالی است که نزدیک به ‎Fe‏ هزار دانشجوی دکترای در حال تحصیل دارم که به زودی به بازار کار وارد می‌شوند. این نموه‌ای از عدم هماهنگی سیاست‌هاست که در تضاد با سیاست‌های فقرزدایی است.

صفحه 22:
آیا طبقه تخریب شده متوسط در ایران خود را بازسازی خواهد كرد؟ در این صورت چه تغیبراتی در شاخص ففر و شکاف‌های طبقانی به وجود خواهد آمد؟ در باسخ سوال قبلى كفته شدکه تخریب طبقه متوسط در ايران را با معبار نابرابرى درآمد فمىتوان سنجيد و آمارى از وضعيت طبقات متوسط در ابران وجود ندارد اما بر اساس برخى از شاخص‌های محاسباتی می‌توان استنباط کرد در آینده نابرابری در آمد افزایش یابد. زیرا قیمت نفت روندی کاهشی دارد و ادامه پرداخت یارانه مصوب شده که دولت را با کسری بودجه ارعتتر» حواهت که و متجر به توزم حواهد شد حنی در صورت رشد مناسب اقتصادی باز تورم نابرابری را بهنفع دارندگان سرمایه ناهمگون خواهد کرد.

صفحه 23:
مهم‌ترین مولفه‌های تأثیر گذار بر ایجاد و گسترش فقر چه مواردی هستند و با توجه به کاهش در آمدهای نفتی دولت آیا سیاست‌های فقرزدایی می‌تواند موفق ‎BAS Jot‏ موفقیت سیاست‌های فقرزدایی منوط به هماهنگی در بهبود سه معبار است؛ اول سیاست‌های افزایش درآمد خانوارهاه دوم کسترش فراگیر سیاست‌های تامین اجتماعی و سوم جبران در آمد. خانوارهای محدودی که در شرابط استحقاق قرار دارند. اگر اتخاذ این سه سیاست کاملاً هماهنى باشد امید به عملکرد موفق فقرزدایی وجود دارد در فیر این صورت در بر همان پاشنه‌ای خواهد گشت که تا به حال گردیده است. شواهد و قرائن این هماهنگی را نشان نمی‌دهد. برخی منال‌های آن گفته شد اما همواره باید امیدوار بود که تصميمكيرىهاى جزيرهاى خاتمه بابد و هماهنكى ها لازم براى اتخاذ سياستهاى يكبارجه صورت يذيرد.

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
رونمایی از خودروی جدید رک" که شیشه و ث نداردآغاز شد. «ترى» داراى ؟ جرخ و ۴ موتور الكتريكى در داخل چرخ‌هاست» حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت, باتری آن قابل تعویض است و می‌تواند فاصله ۱۷۰ کیلومتری را پوشش دهد.

صفحه 27:
ترک (۲086) خودروی اسپرت برقی است که برای مسابقات در آینده طراحی شده ن خودرو دارای یک کابین برای راننده است و عاری از پنجره و شیشه است؛ با است. استفاده از دوربین‌هایی که در خودرو کنجانده شده است راننده می‌تواند رانندگی کند و یک نمای پانورامایی ۳۶۰ در داخل خودرو داشته باشد؛ کاربر توسط اين صفحه نما می‌تواند محیط اطراف خود را مشاهده کند

صفحه 28:
ترک» دارای یک دستیار راننده مجازی است که در طول مسابقه می‌تواند به راننده کمک و او را هدایت کند. «ترک» دارای ۴ چرخ و ۴ موتور الکتریکی در داخل چرخ‌هاست» حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت؛ باتری آن قابل تعویض است و می‌تواند فاصله ۱۷۰ کیلومتری را پوشش دهد. این خودرو توسط ایالیا طراحی شده است و به تازگی در نمایشگاه ژنو از این خودرو پرده برداری شدٍ -

صفحه 29:

صفحه 30:
«مهم‌ترین وجه از تجربهکشور ترکیه در مهار تورم موضوع کلیدی کاهش هزینههای دولتی و تشوبق بخش خصوصی برای ایجاد کار و سرمایهگذاری بوده است.» ترکیه کشوری در همسایکی ایران در گذشتهنه جندان دور بالترین نرخ تورم را تجربه کرد و بدون داشتن در آمدهاى نفتى توانست نوخ تورم را یک رقعی کند. اکنون با عبور نوخ تورم يران از مرز ۱۸ درصد و احتمال رسیدن آن به ‎٠١‏ درصدء ابن برسش مطرح مى شود كه چرا از تجربههمسایه درس نمی گیریم؟ و کی در دهه + مبلادى از لحاظ نرخ تورم رو زكار دشوارى را سبریمی‌کرد. بین سالهای ۱1۸۰ ت 1۹۸۶ سیر عودی تورم کاهش بفت ام طی | سالبعنی تا ۷ رشد قیمت‌ها همه را کلفه کرد دولت تركيه عزم خود را جزم كرد نا آنكه توانست در بايان سال ‎٠١‏ مبلادى با قبت رقم ۷/۷ درصد نوخ توم را یک رقمی کند. كاهش قيعت تمام شده لير تركيه و تلاش براى بالا يردن قدرت انعطاف بذيرى نرخ ارزء منت نكاد داشتن نرخ بهره واقعى و كنترل ميزان نقدينكى و عبر ات حذف اغلب بارانهها و آزادسازى قيمتهاى شر كتى دولتى» اصلاح نظام مالياتى و تشويق سرمايه كذارى خارجى اصلىترين اهدافى بود كه دنبال شد. عزم .دولتمردان باعث شد اقتصاد ابن كشور از ساختار كذشته رها شده و اعتماد جهانى براى دادن اعتبار به تركيه بالا برود.

صفحه 31:
تورم سرکوب می‌شود. بستر آماده شد تا دولت تركيه سركوب تورم را هدف قراردهد. سل ۲۰۰۰ میلادی فرارسيد. مقامات بانك مركزى براى كاهش رخ تورم در این شور رام لاه خود را رنه و اجرا کردند؟ کم نخست در بيش كرفتن يك سياست سخت مالى براي افزايش مازاد اوليه منابع و تحقق اصلاحات ساختارى و سرعت بخشيدن بدخصوصى سازى شركتهاى دولتى بوده كام دوم اتخاذ ياست در آعدزابى به موازات هدف قرار دادن كاهش ترخ تورم ودر نهايت كام سوم اجراى سياستهاى بولى و ارزى براى حمايت از 1 عامل باد شده براى كاهش رخ بهره و تورم و فراهم كردن يك جشوانداز بلندمدت براى مؤسسات اقتصادى بود. دولت با جنين ف رآ يندى سياستهاى حمايتى خود را هدفمند ادامه داد و جه حمايتى بهتر از مهار تورم بدجاى تزريق آمبولهاى مسكن و خواب آور .كام نهابى هم برداشته. شد يعنى اصلاحات بنيادى و كسترده اقتصادى و انضباط مالى. نتيجه از قبل مشخص بود: نوخ تورم در بایان سال ۲۰۰۲ به ۴۴/۹ رصدرسید درحالى كه نوخ هدف گذاری شده ۴۵ درصد بود. بایان سال ۲۰۰۳ نرخ معقق شده ۱۸/۴ درصد و نوخ هدف ۲۰ درصد بود. در بايان سال ۴۰۰۴ تورم به ۹/۲ درصد رسید در حالی که وخ هدف کذاری شده ۱۴ درصد ود و در نات برایسال ۲۰۰۵ این نرخبه ۷/۷ درصد کاهش یافت در حالی که نرغ هدف‌گذاری شده ۸ درصد بود.

صفحه 32:
آيا اين تصويرء مفهوم ‏ ثروت» و «فقره را درست مستقل هی کند؟ 0 شکست برنامه ریزی دولتی اجراى برنامه هاى بنج ساله در ترکیه از سال ۱۹۳۴ میلادی باعث نشد تا تورم نهدینه کاهش بابد.نتیجه ۲ برنامه از سال ۱۹۳۴ افزایش محسوس توليدات صنعتی آن‌هم با توان رقابتی فعیف بود. دولت در سال ۱۹۶۲ با هدف برنمهریزی متمرکز سنگ بنای سازمان برنامهدولتی را نا نهاد اما نتیجه دست یافتن به رشد اقتصادی توأم با تورم بود. تورم در اقتصاد این کشور ريشه دوانده بود و در سال ۱۹۸۰ تورم ۱۱۰ درصدی زنک خطر را به صدا در آورد. عقامات آتكارا ذكران آينده بودند اما همه برنامدها مهرابطال خورد و متوسط رشد اقتصادی ۴ تا ۶ درصد توأم با تورم بالای ۴۰ درصد شوخی بردار نبود. اوضاع بدهوريخته نشان مىدادء ورشکستگی‌های پی در ‎ot‏ افت شديد كيغيت كالاهاى توليد شده وحذف از بازار جهانىء. ‏شكاف طبفاتى و البته كاهش در آمدهاى مالياتى بدعنوان بكى از هزينههاى سرسام آور دولتى ننها بخشى از يس ‏الرزدهاى شكست اقتصادى تركيه بود. ‎ ‎

صفحه 33:
اقتصاد ترکیه درس سختی پس داد تا سیاستگذارانش دریابند سیاست‌های انبساطی پولی لزوما باعث رشد پایدار اقتصادی نمی‌شود. سرانجام حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال ۲۰۰۲ با رای مردم دولت را در اختیار گرفت تا مبارزه اصلی شروع شود. رویای اروبایی شدن با آثفتگی سیاسی و اقتصادی تر کیه همخوانی نداشت. آنها خود را موظف دیدند تا سیاست‌های پولی خود را تبیت کنند و در سیاست‌های مالی شان انضباط سخت را در پیش گیرند.

صفحه 34:
‎il‏ بايبندى خود را براى رسيدن به فرخ تورم نوافق شده نشان دادند. همراهى دولت با بانك مركزى باعث شد نا ابزارهاى مختلف بانى مركزى براى مهار تورم جواب داده و به جای تعبين دستورى نرخ ارز با اجراى سياست ارز شناور امكان جلوكيرى از ‎blag‏ شديد نرخ ارز و شوكهاى احتمالى بدوجودآيد. وقتى در زانويه ۲۰۰۵ مردم تركيه با حذف 2 صفر بىارزش از روى اسكناسهاى خود مواجه شدند اكرجه به لحاظ روانى تا اندازهاى مغبون بودنده اما با واقعيت ‏کنار آمدند. © دولت منضبط می‌شود. اصلی‌ترین مشکل ترک‌ها هماهنگیپینسیاست‌های مالی و پولیبود.بنه دولت در برابر کاهش هزینههای جاری مفاومت مى كرد ولیکن دولت این سختى را به جان خريد و انضباط شديدى را بر رفتار مالى خود حاكم كرد. قانون مالباتها در حمايت از بخش خصوصى و سرمابه كذارى اصلاح عمیق بافت تا توليد روئق بنيادين بيدا كند و رقابت اساس بازار را تشكيل دهد. بهرهورى بالا رمز موفقيت بود و البته فساد ادارى همجنان باشنه آشيل اقتصاد تركيه. تجربه تركيه نشان داد تورم بديده بولى است و رشد اقتصادى نادي وهر كيام از خود را می‌ط.. ‎

صفحه 35:
سال ۸۵ هنوز بیان نافته بو و تورم هنوز در وضعیت زرد قرار داشت که مرکز پژوهش‌های مجلس هم تجربهترکیه را پیش کشید نا دولت برایآینده برنامه ريزى كند؛ هرجند مجلس هم در عمل از ابن تجربه درس تكرفت و به سیاست‌های انبساطی و تورم زاى دولت در قالب بودجه سالانه و متموهاى آن و ز برداشتهاى بى رويه از حساب ذخيره ارزى رأى داد. مركز بزوهشهاى مجلس در كزارش خود با بررسى جكونكى كاهش جشمكير فرخ تورم در تیه بدون نکیه این کشوربه درآمدهاى نفتى طلى سالهاى 17001 تا ۲۰۰۶ میلادی, نصریح کرد که موفقیت این کشور در کاهش نرخ تورم؛ از این نظر حائز اهمیت است که ترکبه فاقد نفت - و در آمدهای نفتی- است و این در حالی است که بخش مهمی از هزبنههاى اجتماعى و اقتصادى آن و همچنین درصد قابل توجهی از تورم موجود آن نیز ناشی از فیعت آنرژی و نوسانات آن بوده است. 0 كزارش مىافزايد: با كاهش نرخ تورم در كشور تركيه و دسترسى ابن كشور به فرخ تورم تك رقمى ‎1١/1‏ درصدىء ابن كشور از لحاظ بايين بودن فرخ قورم در ميان +12 كشور جهان هم اكنون در رديف ۶۰ قرر دارد؛ این در حالی است اكه ايران از نظر بالابودن نرخ تورم در ميان ‎12٠‏ كشور جهان در رديف 4 قوار دارد.

صفحه 36:
مرکزپژوهش‌های مجلس؛ حذف کسری بودجه دولت از طربق مهار مخارج بخش عمومى» سرعت بخشيدن به روند خصوصى سازى و واگذاری‌های زاید دوتی؛ كنترل رشد دستمزدهاء همراه ساختن افكار عمومى با طرح صادقانه مسائل؛ استفاده از منابع صندوق بين المللى بول براى مهار بحران بدهىهاء سالوسازى روابط مالى دولت و مبارزه جدى و مؤثر با مفاسد اقتصادى را از جمله راهكارهاى اصلى دولت تركيه براى مهار و كاهش تورم كر كرد و افزود: تركيه با تكيه بر سياستهاى مذكور فرخ قورم را به زیر ۱ درصد در سال ۲۰۰۵ مبلادی كاهش داد که در تاریخ ۳۵ ساله اخبر این کشور اقدامی بی‌سابقه بوده است. مركز بزوهشها در بخش ديكرى از كزارش خود افزود: مهمترين دلبل موفقيت تركيه در مهار تورم؛ موضوع كليدى كاهش هزينه هاى دولتى بخش خصوصى براى ايجاد كار و سرمايه كذارى مولد بوده است.

صفحه 37:
مرکز پژوهش‌ها اعتراف می‌کند: مسئولان ترکیه با اتکا به اعتبار ۱۶/۲ میلیارد دلاری صندوق بين المللى پول» اصلاحات اقتصادی و برنامه‌هایمالی خود را با سرعت بخشیدن به خصوصی‌سازی بانک‌ها صنابع و بخش‌های خدمات دولتی؛ محدود کرده و کنترل مخارج عمومی برای جلوگیری از کسری بودجه و کنترل دستمزدها را به مورد اجرا كذاشته و توانستند از طريق اصلاح نظام بولى و مالی و کاهش رخ تورم و نرخ بهرهء ثبات اقتصادى در اين كشور برقرار كنند و متعاقب آن رشد اقتصادى را افزايش دهند. کمال درویش» سلطان اقتصاد ترکیه هم اکنون یک کارنامه روشن دارد. وزبر اقتصاد موفق ترکیه بعدها به‌عنوان دبیر کل یکی از مهم‌ترین اجزای سازمان ملل بعنی برنامهتوسعه ملل متحد ‎Lect (DOP)‏ شد که تا به حال دبیر کل جهان سومی به‌خود ندیده بود و مدبریتش معمولا در انحصار آمربکایی‌ها بود.

صفحه 38:

صفحه 39:
اصولا طراحی برای قشر هنرمند جامعه پروسه ای چالش برانکیز است. در طراحی ویلای جاجرود برای فاطمه معتمد آریا و همسرشان آقای حامد نیاز کارفرمایان هنرمند پروژه؛ وبلای کوچکی در نزدیکی تهران بود تا در اوقات فراغتشان به آن جا بروند. تلاش گروه معماری زاو به سرپرستی محمدرضا قدوسی نیز در همین راستا بوده است تا آثری معمارانه خلق كنند كه هویتش را از سبك زندكى و شخصيت آنها بگیرد.

صفحه 40:
برای طراحی این پروژه بهترین راه شناخت آن هاء مطالعه ی نوشته های آقای حامد و تماشای بازی های خانم فاطمه معتمد آریا بود. از خلال اين جستجوها به وجه به زبانى آشنا و روان ارابه مى شود. از همین رو در ویلای آن ها یز آبزه ها كه همان فضاها و عناصر داخلى اند و موضوعات كه همان فعاليت ها هستند به صورت خوانا وبا ظاهرى خالص در کنار یکدیگر می نشینند. رک ممتاز کارهای هر دو رسیدیم که «سادگی»؛ «شفافیت» و «خوانایی» است و هر جه هست»

صفحه 41:
هندسهى بن بمعنوان ابزار معمارى با تكيه بر همين موضوع؛ ساهه و ناب انتخاب شده است. تكان هاى ناجيزى كه در ابن نظم هندسى ابجاد شده به خانه جان م بخشد و آن را همجون ساكنانش» «بوياء. مى تمايائد. از سوبى آن جه هثر ابن دو هنرمد بعنی سیم و نویسندگی را به یکدیگر متصل می کند؛ «متن و کتاب» است. این وجه مشترک شاخصه اصلی مكانى مى شود كه اين دو را كثار یکدیگر قرار مي دهد. كتابخانه ا از اف متخلخل آجرى ساده اما و در بين فضاها من دودو كتابهاء فضا را مى بوشائتق

صفحه 42:
امام علی (ع) x

صفحه 43:

32,000 تومان