صفحه 1:

صفحه 2:
اقتصاد آموزش و پرورش استاد: جناب آقای دکتر نعمتی دانشجو: زینب وزینی شیرزاد

صفحه 3:
انسان موجودی کمال گرا و تکامل گرا است بنابراین برای دست یابی به آن ناگزیر است بين امور مختلف اموری مبتنی بر بهداشت .فرهنگی »اقتصادی »سیاسی .و آموزش از مهمتر ین آنها است .به دلیل تکثیر نامحدود نیازها و از طرف دیگر منافع کافی برای دسترسی از منابع و جود ندارد بنابراین باید براساس نیازهای مزبور باید دست به انتخاب بزند بایستی انتخاب براساس معیارهای منطقی باشد.یکی ازاساسی ترین معیارهای .درنظر گرفتن منافع و هزینه برای ارزیابی منافع خالص یک فعالیت می باشد فرایندی که برمبنای آن منافع خالص مورد ارزیابی قرار می گیرد به تحلیل هزینه - فایده معروف است.

صفحه 4:
عوامل رفاه انسان و جوامع انسانی

صفحه 5:
یکی از جنبه های اساسی زندگی انسان آموزش است در هر جامعه ای منابع هنگفتی صرف آن می شود علم آموزش اقتصاد به دنبال آن است که رفتار تخصص منابع افراد در آموزش را مطالعه کند تا قواعد و قوانین حاکم براين رفتار را کشف و ارائه نماید.تحلیل هزینه - فایده کاربرهای زیادی در تصمیم گیری های آموزشی دارد اين روش »ابزار سودمندی برای تصمیم گیری های تخصص منابع است : ۶ بين امور يا بخش های رقیب 2 بين انواع روش های تامین مهارت و تخصص و سطوح تحصیلی :2 بين فعاليت هاى زير بخش يا واحد آموزشی

صفحه 6:
اتخاذ هر تصمیم آموزشی برای افراد و جوامع »در بر دارنده هزینه است هزینه های تنها به پرداختی مستقیم محدود نمی شود بلکه شامل منافع یا درآمدهای از دست رفته نیز می شود که در تحلیل های اقتصادی از جایگاه ویژهای برخودار است که از آن تحت عنوان هزینه فرصت تعبیر می شود . |

صفحه 7:
در تحلیل اقتصادی ءتفاوت اساسی بین هزینه و مخارج وجود دارد . مخارج مشتمل بر هزینه هایی است که بابت آن منابع مالی تخصص يافته و بهای آموزشی بکار گرفته شده »پرداخت گردیده است . آموزش هزینه های دیگری نیز بر افراد و جامعه تحمیل می کند که لزوما بایت آن پولی پر داخت نمی شود این بخش از هزینه ها :شامل درآمد ها و منافعی است که در نتیجه تصمیم آموزشی از دست می رود که از آن به عنوان هزینه های فرصت گفته می شود . تفاوت هزینه و مخارج :هزینه در بردارنده هزینه فرصت است اما مخارج ناشی از هزینه فرصت نیست هزینه های آموزشی تحت عنوان هزینه های شخصی و مخارج آموزشی تحت عنوان هزینه های اجتماعی 2 معروف است ‎ZEEE‏

صفحه 8:
مخارج شخصی آموزش شهریه هزینه کتاب و لوازم التحریر مخارج زندگی دانش آموز .دانشجو هزینه ایاب و ذهاب هزینه فرصت شخصی آموزش ۰ درآمدهای از دست رفته ۰ منافع از دست رفته سایر گزینه های سرمایه گذاری ...

صفحه 9:
مخارج عمومى آموزش منافع از دست رفته ساير كزينه هاى سرمايه كذارى و تخصيص منابع - فضای آموزشی و ساختمان - تجهیزات - کتاب و کتابخانه جح 0) غير مستقيم : ۲ مخارج ناشى از قانونكذارى »تامين امنیت »و ....برای آموزش

صفحه 10:
1 تحمیل اموزن ‎alia‏ 9 ‎a‏ ضمن آیذ گسترده = ۱ هزید متعدد؛ 5-5 زه ىز است = که هم وا و فراد 3 3 10 ها ت امعه ۱ ازآن ‎Se = |‏ ۵ 7 7 دا را می ۲ شوند . ‎Lia‏ قسمت ‎ie‏ ‏منا ‎ne‏ ‏در ‏الصيب ‎JS‏ جامعه ‎a‏ ‏می ‎te “i‏ - زش ‎١‏ ‏قسمت ‏۲ اسب ‎ee ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
منافع شخصی آموزش شامل منافعی است که مستقیما نصیب افراد آموزش دیده می شود و دامنه این منافع متنوع و گسترده می باشد که عبارت است

صفحه 12:
منافع اجتماعی دارای طیف گستردهای است که عبارتند: بهبود رشد اقتصادی مناسبتر شده توزيع درآمد < توسعه فعالیتها و فرصتهای شغلی ۶ مهار رشد جمعیت رسد و مشارکت سیاسی مس < مهار جرایم و خلافهای اجتماعی سار سلامت و بهداشت جامعه

صفحه 13:
۳ روش نموداری دراین روش منافع و هزینه های آموزش در چاچوب نمودار ترسیم و مورد مقایسه قرار می گیرد به عنوان مثال .سرمایه گذاری آموزشی تحصیلات عالی را در مقابل تحصیلات متوسط نشان می دهد. هزینه و فایده تحصیلات عالی در مقابل تحصیلات متوسط

صفحه 14:
برای اينکه بتوان مفید بودن سرمایه گذاری را مورد ارزیابی قرار داد نیازمند علاوه برهزینه و .فایده شخصی آموزش هزینه و فایده اجتماعی آموزش در نظر گرفته شود

صفحه 15:

صفحه 16:
در این روش جبری و ریاضی .هزینه ها و منابع سرمایه گذاری آموزشی تقویم می شود و با استفاده از الگوی ریاضی مورد مقایسه قرار گرفته تا نهایتا بتوان بازده اقتصادی را محاسبه کرد بر مبنای این رابطه .برای تصمیم گیری بایستی نرخ بازده داخلی ءشامل نرخی که ارزش فعلی منافع را معادل ارزش فعلی هزینه های آموزشی نماید و محاسبه شود . ‎alas‏ کامل ترین روش میباشد . محدودیت ها -, در اين روش باید تمام هزینه ها ومنافع سرمایه گذاری تقویم شود تا بتوان نرخ بازده را بدست آورد با این امکان تقویم تمام هزینه ها و منافع (بویژه منافع مستقیم و اجتماعی ) میسر نیست از همین .رو انرخ بازده محاسبه شده ممکن است قدری غیر واقعی باشد. بح حور ۱

صفحه 17:
دراین روش آماری .تحلیل هزینه - فایده سرمایه گذاری آموزشی از طریق الگوی آماری صورت می گیرد که الگوی دریافتی مینسر از معروفترین آنها است . اما الگوی نهایی آن بصورت یک تابع نیمه لگاریتمی و بعنوان یک روش میانر می باشد مفروضات اين الكو اين است هزينه سرمایه گذاری عمد تا بصورت هزینه فرصت از ناحیه در آمدهای چشم پوشی شده در نظر مزایا ---عکهولت محاسبه نرخ بازده اقتصادی از برجسته ترین آنها است معایب این روش هزینه های مستقیم (مخارج)آموزشی را نادیده گرفته و تنها درآمدهای از دست رفته را بعنوان هزینه های سرمایه گذاری آموزشی در نظر می گيرد. ‎See‏

صفحه 18:
نمودارها دریافتی - سن

صفحه 19:
نتیجه نرخ بازده اقتصادی سرمایه گذاری آموزشی با استفاده از دو روش جبری و آماری به نتایج زیر دست يافته است . > نرخ بازده خصوصی و اجتماعی برای تمام مناطق و سطوح تحصيلى مثبت و قابل توجه مى باشد . < نرخ بازده با افزايش سطح تحصيلات كاهش مى يابد. ۶ نرخ بازده سرمایه گذاری آموزشی در كشورهاى در حال توسعه بيشتر از نرخ بازده آموزش در كشورهاى توسعه يافته مى باشد . ۶ بازده خصوصی آموزش بیشتر از بازده اجتماعی آموزش می باشد .

صفحه 20:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان