صفحه 1:
صفحه 2:
راون الب
۰ ۱- چیستی اقتصاد مقاومتی
* _کلیاتی در یاب تحریم اقتصادی
* مفاهیم مرتبط با اقتصاد مقاومتی
*_ریشههای مفهوم اقتصاد مقاومتی در آموزه های اسلامی
۲- شاخص های اقتصاد مقاومتی
* شاخص های تاب آوری
* شاخص های آسیب پذیری
صفحه 3:
راون الب
* ۳- مروری بر سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی
۰ ۴- راهبردهای اقتصاد مقاومتی
* راهبردهای مقاومتی در فضاى كسب و كار
* جایگاه اصل تعاون در اقتصاد مقاومتی
* اقتصادی مقاومتی در حوزه رفاه اجتماعی
صفحه 4:
صفحه 5:
کیال باه رم sale
تعریف تحریم اقتصادی
انواع تحريم اقتصادى
اثر بخشى تحريمهاى اقتصادى
هزينههاى تحريم اقتصادى
تاريخجه استفاده ابزارى از تحريم اقتصادى
تحريم اقتصادى جمهورى اسلامى ايران
صفحه 6:
تعریف تحریم اقتصادی
«تحریم» فعالیتی است که به وسیله یک يا چند بازیگر بینالمللی (مجری تحریم)» عليه يك يا جند
کشور دیگر (هدف تحریم» به منظور مقاصد سیاسی, بااهداف محروم ساختن آنها از انجام برخی
مبادلات پا وادار ساختن آنها به پذیرش هنجارهایی معین و مهم (از دید مجریان تحریم)؛ اعمال
میشود.
Sanction
Haidar, J.., 2015."Sanctions and Exports Deflection: Evidence from Iran," Paris School of Economics,
University of Paris 1 Pantheon Sorbonne, Mimeo
صفحه 7:
انواع تحریم اقتصادی
تحریمهای اقتصادی عمدتا از دو طریق اعمال میشود. تحریم تجاری و تحریم مالی.
تحریم تجاری که با محدود کردن یا قطع کردن انواع روابط وارداتی و صادراتی همراه میشود.
در تحریم مالی محدودیت و تضییقات و فشارهایی بر روابط مالی کشور هدف اعمال میشود. یعنی
سرمایه گذاری» تأمین مالی و معاملات مالی کشور تحت فشار قرار میگیرد.
صفحه 8:
انواع تحریم اقتصادی
تقسیمبندی دیگری میتوان از جهت «منشأه_تحریم نیز در نظر داشت.
اول تحريم يك جانبه. در اين نوع کشور فرستنده تحریم براساس تصمیم یکطرفه خود تحریم را
اعمال میکند.
دوم تحریم چند جانبه که از سوی چند کشور علیه کشور هدف صورت میگیرد.
* سوم تحریم سازمان ملل است که به وسیله شورای امنیت اعمال میشود.
صفحه 9:
اثر بخشی تحریمهای اقتصادی
Ce pS) See ee ee از آنجا که در
محدود میکند» در نهایت
اقتصادی کشور فرستنده تحریم در و هدف بستگی
پر کشوری مانند کانادا که در حد ۸۰ درصلد روابط تجار
US بدون تردید کشور ee و خیمی دچار
میشود. اما اگر سهم معاملات اقتصادی آمریکا با کشوری مثلا حدود ۱۵درصد Sep
جانبه کاری از پیش نخواهد برد
لبته در سطح کشور تحريمشده: میزان افزایش هزینهها به میزان وابستگی آن کشور به طرف
تحریم کننده بستگی دارد.
صفحه 10:
اثر بخشی تحریمهای اقتصادی
ر خصوص اثربخشی تحریمهای اقتصادی صورت گرفت. این نتیجه اعلام شد که ۱۷۱ مورد
ل ۱۹۱۵ تا ۱۹۹۰ صورت گرفته که حدود 7"درصد آن موفق نبوده و ۳6درصد بقیه
صفحه 11:
اثر بخشی تحریمهای اقتصادی
* بدیهی است که آثار و هزینههای تحریم چند جانبه نسبت به تحریم یک جانبه میتواند بیشتر باشد.
به ویژه تحریم شورای امنیت سازمان ملل که به صورت همه جانبه صورت میگیرد و برای اعضای
سازمان ملل لازمالاجراست و بعد حقوقی و قانونی هم دارد.
صفحه 12:
هزینههای تحریم اقتصادی
هزینههای تحریم اقتصادی بسته به نوع تحریم متفاوت است چنانچه تحریم به صورت یک جانبه از
سوی یک کشور انجام شود اثر بخشی تحریم کمتر و به همین نسبت چنانچه از سوی چند کشور يا
ری شورای لطت سومان من اعمال کرد ارس مر است.
همانطور که اشاره شد تحریم های همه جانبه شورای امنیت بسیار نادر است. ولی چنانچه اعمال
گردد تاثیر آن بسیار جدی است در واقع نباید تحریم های یک جانبه را از نظر هزینه با تحریم های
شورای امنیت مقایسه کرد.
صفحه 13:
هزینههای تحریم اقتصادی
در تحریمهای یک جانبه هزینه واردات و صادرات افزایش مییابد و کالاهای صادراتی قدرت
رقابت خود را از دست میدهند و واردات نیز گرانتر میشود و در نتیجه با مقدار معینی سرمایه
کالای کمتری وارد کشور میشود. در صورتی که تحریم ادامه بر تخصیص منابع تاثیر منفی نهاده. در
نتیجه ساختار اقتصاد آسیب خواهد دید.
در بخش مالی نیز تحریم باعث افزایش نرخ بهره و افزایش هزینههای تامین مالی میان مدت و بلند
مدت نه تنها دشوارتر» بلکه حتی در برخعی موارد اساسا قطع میشود.
صفحه 14:
هزینههای تحریم اقتصادی
هزینههای دیگر تحریم اقتصادی بدین قرارند:
0-١ وقت و انرژی کشور هدف تلف میشود. در واقع برای تغییر جهت تجارت و مناسبات
مالی وقت زیادی باید صرف شود که خود دارای هزینه است.
WY تحریم سبب نوعی بلا تکلیفی در اقتصاد شده سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای
انجام سرمایهگذاری وادار به تامل و صبر میکند. در این زمان سرمایه گذاران به مناطق دیگر جذب
میشوند و کشور هدف از رقابت در جذب سرمایهگذاری باز میماند.
صفحه 15:
هزینههای تحریم اقتصادی
کشورهای مختلف که در تحریم تردید به فضای سرمایه گذاری نگاه
میکنند و با اکراه به. سرمایه گذاری امی پردازة کت هایی که با کشور تحریم کننده
دارای روابط اقتصادی هستند از تیره شدن را | آن کرد شم سا
انجام سرمایهگذاری خودداری میکنند. 1
هنكفتى را براى آن در نظر مى كيرند
و رشک.تجارت و مرمایهگذاری نالا میزود و هوینههای هرگرته نامین فالی تسبت به
اتلاة
ميانكين جهانى و منطقداى افزايش مىيابد. اين امر موجب اتلاف منابع مالى مى كردد.
صفحه 16:
هزینههای تحریم اقتصادی
0- چنانچه کالای اصلی کشور هدف مورد تحریم قرار گیرد ضربه بر اقتصاد کلان آن کشور
بسیار سنگین خواهد بود.
1 . فضای روانی منفی برای فعالیتهای اقتصادی موجب کاهش سرمایهگذاری, کندی رشد و
افزایش تورم میگردد.
صفحه 17:
هزینههای تحریم اقتصادی
امروزه در دنیا هیچ کشوری فقط به منابع داخلی خود به عنوان عوامل تولید تکیه نمیکند بلکه
حساب ویژهای روی منابع بینالمللی به منظور افزایش قدرت تولید باز کرده و سعی میکند تا چند
برابر منابع داخلی خود از منابع خارجی استفاده کند در اين صورت اولین اثر کلان تحریم کاهش
منابع بینالمللی و غیرداحلی است یعنی عوامل تولید خارج از مرزها وارد اقتصاد داخلی یک کشور
نمیشود.
صفحه 18:
تار بخجه استفاده ابزاری از تحریم اقتصادی
تاريخ تحريم به د ای S از .د مانند ت 9
اكر جه تاريخ تحريم های کهن باز میگردد مانند تحریم شدن پیامبر اکرم (ص) و
در شعب ابى طالب؛ ولى به سبب افزايش ارتباط دولتها در تاريخ معاصر جهان. تحريمهاى
معروف در دوره كنونى به ظهور بيوسته است.
در فاصله جنگ جهانی اول تا سال ۱۹۹۰ یعنی در طول نزدیک به ۷۵ سال, در مجموع ۱۱۵ تحریم
اقتصادى عليه كشورهائ متلف تضویب و به اجرا گذاشته شد که بطور متوشط برابی است با ۱.۵
تحریم در سال, اما از سال 1۹۹۰ تعداد تحریم های اقتضادی به شدت افزایش یافته است.
صفحه 19:
تار بخجه استفاده ابزاری از تحریم اقتصادی
* از سال ۱۹۹۰ به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد. کاربرد سیاست تحریم اقتصادی
به شدت افزایش یافته است. دولت آمریکا بزرگترین سهم را در کاربرد سیاست تحریم اقتصادی
داشته است.
*_ در مجموع. دوسوم تحریم های اقتصادی جهان توسط دولت آمریکا اعمال گردیده است.
صفحه 20:
تار بخجه استفاده ابزاری از تحریم اقتصادی
* شایان توجه است که به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد. سهم آمریکا در تحریم
های اقتصادی جهان به شدت افز یافته است. طی دوره ۱۹۱۸- ۱۹۹۰ دولت آمریکا مسئول ۷۷
مورد از کل ۱۱۵ تحریمهای اقتصادی جهان, یعنی 1۷ كل تحريمها بود. طی دوره ۱۹۹۹-۱۹۹۰
سهم آمریکا در کل تحریمهای اقتصادی جهان به ۸٩۲ افزايش یافت. تنها در دوره اول ریاست
آمریکا ٩۱ تحریم اقتصادی را علیه ۳۵ کشور جهان, با جمعیتی بالغ بر
۳ میلیارد نف یمنی sy. کل جمعیت جهان و ۷۹۰ میلیارد دلار صادرات یعنی /1٩ صادرات
جهان به لهرا گذاشت:
صفحه 21:
تار بخجه استفاده ابزاری از تحریم اقتصادی
* اهداف گوناگون این تحریم ها عبارت بودند از
* _ جلوگیری از نقض حقوق بشر: ۲۲ مورد
*_مبارزه با تروریسم بین المللی: ۱۶ مورد
* منم گسترش سلاح های هسته ای: ٩ مورد
* حمایت از حقوق کارگران: ٩ مورد
* حفظ محیط زیست: ۳ مورد
* جلوگیری از گسترش مناقشات و جنگ های داخلی: ۷ مورد.
صفحه 22:
تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
1 ome ees
ت وزیری د مصدق و
له
صفحه 23:
تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
* از سال ۲۰۰۱ دو پدیده نسبتا جدید در عرصه سیاست تحریم اقتصادی پدیدار گشته است:
* نخست» پیدایش و گسترش تحریم اقتصادی علب
۰ دوم» گسترش فزاینده تحر
صفحه 24:
تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
يس از اين تحريمهاء از سویی میزان درآمد ارزی از صادرات بسیار کم شده و آسیبهایی وارد
ساخت.
از سوی دیگر این تحریم کاری کرده است که زمینه تولید در داخل کشور در زمینه کشاورزی و
فناوری تا حدودی بالا رود.
یعنی وقتی قطعه مورد نظر از خارج وارد کشور نشود نیروی ایرانی سعی در تأمین خود با سات
ماه آن نبوده است. وان تا علودی برای ترلید تاخالسر داعلی ساره عوب برده است.
صفحه 25:
تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
با این همه باید توجه داشت که به صورت تاریخی از قبل از انقلاب اسلامی» بخش واقعی اقتصاد
ان به شدت وابسته با تجهیزات و مواد اولیه خارجی بوده است.
در نتيجه هر وسيله كه از خارج تهیه میشود بهنگام خرابی مستلزم دستورالعملهای خاصی از جانب
کشور سازنده است این باعث هدر رفتن وقت. و انرژی در کارخانههای تولیدی میشود و
که این مشکل حل شود مسلماً هزینه و ضرر ز
wt مالی شده است
منابع لی شده است.
صفحه 26:
تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
* بدین ترتیب, تحریم های اقتصادی در ایران باعث رکود در تولید در جهت صادرات شده است. و
به این واسطه. بازارهای ایران از رقابت در بازارهای خارجی عقب افتاده و در یک نوع تله اقتصادی
باقیماندهاند.
* گر چه این تحریمها باعث شده در بعضی زمینهها مثل دارو کشاورزی فناوری. تولید تا حدودی
پیشرفت کنیم ولی اگر بخواهیم به پیشرفت مطلوب Gilles) سند چشم انداز) دست یابیم لازم است
که با بقیه بازارها در تماس باشیم.
صفحه 27:
NPI AZ Lb S11 ZY
* اقتصاد منزوی
* اقتصاد ریاضتی
۰ اقتصاد درونزا
۰ اقتصاد موازی
۰ اقتصاد ترمیمی
* اقتصاد دفاعی
* استقلال و خود کنایی اقتصادی
۰ الگوی اقتصاد مقاومتی
صفحه 28:
رورت موم ناس و اناد ستاومی
وزه جمهوری اسلامی در حوزههای اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ
عنوان تاکنون چه در عرصهی نظر و در کتابهای درسی و چه در عرصهی عمل و تجارب بشری
مشابه و مابهازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی
صفحه 29:
رورت موم ناس و اناد ستاومی
تمام دانش انباشته و کتابهای مرسوم اقتصادی
نظری یا عملی از تحریم بانک مرکزی نخواهید دید و از آنجا که این امر تاکنون سابقه ندا
چگونگی واکنش به آن هم امری بدیع است. حتی اگر مطالعاتی هم در اين باره صورت گرفته باشد.
در طبقهبندیهای محرمانه و امنیتی قرار گرفته و امکان دسترسی به آن برای
وجود ندارد
نتیجه اینکه اقتصاددان انقلاب اسلامی نمیتواند از نظریههای متداول برای حل مشکل و مسألهی
صفحه 30:
0
رودت نموم Gilets
هبرى معزز و معظم انقلاب با طرح ايده اقتصاد
& اران نظ باز کردند. شاهد نوشته ها و سخنان
مقاومتی برای اندیشمندان و کارگزا
بسیاری در فضای فکری جامعه بودیم. متأسفانه برخی افراد به جای شناسایی الزامات
راهکارهای واقعی موفقیت در آن فضا و کمک به یکدیگر برای تبیین و عملیاتی
ن آن» تلاش کردند محتوایی وارداتی را در قالبی با نام مشابه آن ارائه کنند و
مفهومی شبیه اقتصاد درونزا یا منزوی ارائه نمایند.
در نتیجه ضروری است. مفهوم اقتصاد مقاومتی از سایر مفاهیم مرتبط بازشناسی شود.
صفحه 31:
اقتصاد منزوی
؟ اقتصاد منزوی يا اقتصاد بسته. اقتصادی فارغ از دنیای خارج و بدون ارتباط
با بازارهای غیرداخلی است. اقتصادی که در آن تمام نیازها با منابع داخلی
تامین میشود و کنشهای اقتصادی عاملان در درون مرزهای ملی صورت
میگیرد.
صفحه 32:
اقتصاد رباضتی
؟ در علم اتتصاد به طرحی گفته میشود که دولتها برای کاهش هزینهها و
براى رفع کسری بودجه يا به منظور نشان دادن نظم مالی دولت به
طلبکاران به کاهش و یا حذف ارائه برحی خدمات و مزایای عمومی
دست میزنند. این طرح که به منظور مقابله با کسرء بودجه توسط برخحی
دولتها انجام میشود گاهی اوقات با افزایش میزان مالیات و افنایش
دریافت وامها و کمکهای مالی خارجی میانجامد.
صفحه 33:
اقتصاد درونزا
* اقتصاد درونزا به معنای بهرهبرداری حداکثری و بهرهوری بالا از ظرفیتها و
مزیتهای درونی اقتصاد اپران و عوامل اصلی بات و رشد اقتصادی با
منشأ داخلى است که عوامل ثباتساز اقتصاد در سایه رویکرد درونزا باید
در داخل کشور کنترل شود.
صفحه 34:
اقتصاد موازی
نگاه برخی اقتصاد مقاومتی به مثابهی «اقتصاد موازی» است؛ یعنی همانطور که انقلاب اسلامی با
توجه به نیاز خود به نهادهایی با روحیه و عملکرد انقلابی: اقدام به تأسیس نهادهایی مانند کمیتهی
امداد. جهاد سازندگی, سپاء پاسداران و بنیاد مسکن نمود. امروز نیز بایستی برای تأمین اهداف
اتقلایبه این پروژه را ادامه داده و تکمیل کند؛ چرا که انقلاب اسلامی یه افتصاد مفاومتی و به
نهادسازیهای مقاومتی در اقتصاد نیاز دارد که چه بسا ماهیتاً از عهدهی نهادهای رسمی اقتصادی
برنمیآید. پس باید نهادهایی موازی برای این کارویژه ایجاد کند.
صفحه 35:
اقتصاد موازی
این امر البته به معنای نفی نهادهای مرسوم نیست. کما اينکه اکنون ما همزمان از هر دو نهاد سپاه
پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد ارتش جمهوری اسلامی برای دفاع از انقلاب بهرهمندیم. البته
الكو در مدلهای حکمرانی مرسوم در دنیا و اتفاقاً در کشورهایی که از تجربه و توان حکمرانی
بیشتری برخوردار باشند وجود دارد و این کشورها از نظامهای چندلایهی سیاستگزاری و ادارهی
آمور عمومی یز خوردازند.
صفحه 36:
اقتصاد موازی
٠. به عنوان مثال مى توانيم از حضور همزماننهادهای دولتی سازمانهای مردمنهده خيريه و نگههای
خصوصى در عرصدى بهداشت و سلامت يا حتى در عرصهى دفاعى و امنيتى كشورهاى
توسعهيافتدى غربى نام ببريم. البته مهمترين مشكل اين الكو اين است كه حسب نيازهاى خاص
انقلاب اسلامى و در عرصهی اجرا با سژالات نوینی روبهرو خواهد بود, زيرا مثلاً هيج تصورى از
«بانک مرکزی موازی» در یک کشور و سامانبخشی به عرصهی پولی- مالی کشور در دو لایهی
دولتی و عمومی وجود ندارد. اما باز هم منطقاً نمیتوان این الگو را در زمرهی مدلهای ادارهنشدنی
و غیرمعقول به حساب آورد.
صفحه 37:
اقتصاد تیمیمی
* تعریف دیگر از اقتصاد مقاومتی عبارت از اقتصادی است که در پی «مقاومسازی»» «آسیبزدایی»:
[les گیری» و وترمیم» ساعتارها و اهادهای فرسودهو ناکارآمد موجود اقتصادی امبت. یعنی آگر در
رویکرد قبلی میگفتیم که فلان نهاد نمیتواند انتظارات ما را برآورده کند. در رویکرد جدید به دنبال
آن هستیم که با بازتعریف سیاستهای نهادهای موجود. کاری کنیم که انتظارات ما را برآورند. مثلا
در این تعریف. ما از بانک مرکزی یا وزارت بازرگانی میخواهیم که کانونهای ضعف و بحران را
در نظام اقتصادی کشور شتاسایی کنند و خود.رایر اساس شرایط جدید اقتصادی تحریمها با
نیازهای انقلاب اسلامی بازتعریف نمایند و در نتیجه عملکردی جهادی ارائه دهند.
صفحه 38:
اقتصاد تیمیمی
9 در مقام تمثیل مى توان كفت اين كار شبيه همان کاری است که «پتروس فداکار» با فروبردن انگشت خود در
ترّک دیوارهی سد انجام داد؛ یعنی باید ترکهای ساختاری دیوار نهادهای اقتصادی را ترمیم کنیم. این مسأله
یعنی ترمیم و مقاومسازی ساختارهای اجرایی و اداری کشور حسب نیازهای مختلف و مقتضیات زمان و
مکان هم امری دور از ذهن نیست. کشورهای توسعهیافته نیز در برهههایی از تاریخ اقتصادی خود. مجبور به
مقاومسازی ساختارهای اقتصادی شدند. مثلاً غرب پس از دو شوک نفتی ۱۹۷۹ و ۱۹۸۳ میلادی» اقدام به
جایگزینی سوختهای فسیلی با سایر سوختهای وین کرد؛ بهطوری که امروزه با قیمتهای بالای یکصد
دلار نیز دچار شوک نفتی نمیشود. با این توضیحات ما امرو نیازمند عزمی ملی برای اجرای این
پروژهی ملی و ارزشی هستیم.
صفحه 39:
اقتصاد دفاعی
تعریف دیگر از اقتصاد مقاومتی. متوجه «هجمهشناسی» «آفندشناسی» و
«پدافندشناسی» ما در برابر آن هجمه است. یعنی ما باید ابتدا بررسی کنیم که مخالفان
ما حمله به اقتصاد ایران و اخلال در آن را چگونه و با چه ابزارهایی صورت میدهند.
بنابراین وقتی به اقتصاد مقاومتی دست يافتهايم که ابزارها و شیوههای هجمهی دشمن
را پیشاپیش شناخته باشیم و بر اساس آنها استراتژی مقاومت خود را علیه آنان تدوين
و اجرا کنیم. بدیهی است تا آفند دشمن شناخته نشوده مقاومت متناسب با آن نيز
طراحی و اجرا نخواهد شد.
صفحه 40:
استقلال و خود کفایی اقتصادی
اگر چه بین این مقهوم و مفاهیم استقلال اقتصادی و خود کفاتی مشترکاتی وجود دارد لیکن با دقت در
شرائط اجتماعی و سیاسی دوره وضع اين اصطلاح, مفهومی متفاوت از آن فهمیده می شود. توضیح
اینکه مفاهیم استقلال اقتصادی و خود کنائی تنها ناظر به نیازمندیهای داخلی اقتصاد و راهبردهای و
راهکارهای پاسخ به آنها است. مقصود از استقلال و خود کفایی اين است که جامعه بتواند نیازمندیهای
خود را در حد بالایی از رفاه تولید کند و ناگزیر یه وارد کردن کالا از خارج نباشد.
اما در نگاه مقام معظم رهبری نوعی نگاه استراتزی فعال نسبت به واقعیت های اقتصادی دنیا دیده مى
شود که در ادامه خواهد آمد.
صفحه 41:
اقتصاد مقاومتی
از دیدگاه
مقام معظم رهبری
صفحه 42:
صفحه 43:
اقتصاد مقاومتی معنلیش لین است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به
رشد اقتصادی در كشور محفوظ بماند هم آسیبپذیریاش کاهش بيدا كند. يعنى وضع
اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که
همیشگی و به شکل های مختلف خواهد بوده کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند.
اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزههای فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بیاثر
کردن آنها و در شرایط آرمانی تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت است.
یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن. خبائت دشمن؛
3!
صفحه 44:
اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد
که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند؛ یعنی آن
اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط تحریم. در شرایط دشمنیها و خصومت
های شدید می تواند تضمین کننده رشد و شکوفایی یک کشور باشد.
اینجور نیست که مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهای
تدافعی باشد؛
اقتصاد مقاومتی فقط جنبهی نفی نیست؛
صفحه 45:
كيل ريت بام ملم بر از تام
* با تحليل تعريف منتخب مقام معظم رهبرى از اقتصاد مقاومتى در مى يابيم» همهی
تعاريف ياد شده اقتصاد مقاومتى (به جز اقتصاد منزوى و اقتصاد رياضتى) به نوعى با
هم رابطهی «عموم و خصوص منوجه» دارند. منتها برخى كوتاهمدت و برخى
بلندمدت هستند و البته ترکیبی از استراتژیهای مطلوب را نیز برایمان به تصویر
cece,
صفحه 46:
کل ریت مت سم راز افصاو ماوق
صفحه 47:
oat متام کم دبری از اقصاد ستاو
اقتصاد مقاومتی یک رویکرد کوتاهمدت سلبی و اقدامی صرفاً پدافندی نیست؛ بلکه چشماندازی کلان به
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت با رویکردی ایجابی و دوراندیشانه را شامل
میشود.
در اين رويكرد, ما در پی «اقتصاد ایدهآلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول
منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهامبخش و کارآمد بوده و زمینهساز تشکیل «تمدن بزرگ
اسلامی» باشد. بدین معنا اساسا در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ یکی از مزلفههای مهم الگو میباید
متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و
ریسکپذیری و نوآوری میشود.
صفحه 48:
بل تعريت ينام متم ری از افصاو ماوق
راين شرايط از سوى مقام معظم رهبرى عنوان مى شود كه شرائط فعلى
+ شرائط شعب ابی طالب نيسيت بلكة شرائط بدر و خییر است.
اين است كه د
مان
در سال دوم هجری بیامبر اکرم (صی) در مقایل عصب اموال مستمانان ترسط معرگین مکنه گروههای
نظامی را بر اساس قواعد و قوائین خاصی اعزام کردند تا کاروانهای تجاری مشرکین مکه و به خصوص
قريش را تهديد كنند. در اين ميان اموال هيج كاروان تجارى مصادره تشد به جز يكل مورد که به خاطر
خود سری فرمانده مسلمین, مورد عتاب قرار كرفت. هدف اساسى از اعزام اين دستهها و عقد بيمانهاى
نظامى با قبيلههايى كه در مسير تجارت مكيان میزیستند؛ آگ
نيرومندى مسلمانان بود. خصوصا هنكامى که خود پیامبر در آنها شركت مىكرد و با كروه انبوهى سر
ساختن قريش از قدرت نظامى و
راه كاروان قريش توقف مىنمود.
صفحه 49:
بل تعريت ينام متم ری از افصاو ماوق
هیر عالی قدر اسلام میخواست یه حکومت مکد بتهماند كد كليه خطوط بازركاتى شما در اختيار ما
است و ما هر موقع بخواهیم میتوانيم جلو بازرگانی شما را بگیریم. در نتیجه قریش دریافت شاهراه
بازرگانی آنها در دست مسلمانان قرار گرفته است. اگر آنان در لجاجت خود باقی بمانند و از نشر و
تبلیغ آیین اسلام جلوگیری کنند و مسلمانان محیط مکه را اذیت کنند. شریانهای حیاتی آنان قطع خواهد
شد.خلاصه, هدف این بود که قريش بیدار شوند و با در نظر گرفتن اين مراتب به مسلمانان آزادی تبلیغ
یدهند و راه را برای زیارت خانه خدا و ترویج آبین یکتاپرستی باز کنند تا اسلام با منطق نیرومند خود
در قلبها نفوذ کند و در پرتو آزادی, نور اسلام در تمام قاط شبه جزیره و مرکز عربستان جلوهگر شود.
همین استراتژی سبب بروز جنگ بدر شد.
صفحه 50:
كيل ريت بام ملم بر از تام
* نيجه اينكه الكوى اقتصاد مقاومتی یک الگوی اسلامی است که کیفیت تعامل و ارتباط
اقتصادی با کشورهای خارجی را تعیین می کند به گونه ای که از سویی ناظر به اوضاع
داخلی اقتصاد کشور و پوشش نقاط ضعف است و از سوی دیگر با اتکا بر نقاط قوت
اقتصاد داخلی, حقوق پایمال شده ملت را از کشورهای متجاوز استیفاء کرده و زمیته
ساز هدایت بشر است.
صفحه 51:
SH tales Gate Ly اصول
اصل وجود روابط اقتصادی با خارج از کشور و التزام به قراردادها و پیمانا
اصل برخورد محتاطانه با غیر مسلمانان
اصل عزت مداری و نفی سبیل
Jol حمایت از مظلومین
اصل استقامت در راه آرمانهای الهی
اصل مقابله به مثل برای استیفاء حقوق
صفحه 52:
ال وود رواط امضادى بارج از ells
فراردادة انم
قرّن کرییم برای ارتباط اقتصادی با کشورهای اسلامی, اسلام, اصل را بر برادری, همگرایی و وحدت نهاده و
منشور برادری را با اين آیه شریفه اعلام نموده است:
)۱۰ ترحمون (حعرات: PST و انوا له Sel Ge LAL
مؤمنان برادر يكديكرند؛ يس بين دو برادر خود صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید. باشد که مشمول
رحمت شوید(حجرات:۱۰)
بر لین اساس وظیفه حکومت اسلامی تلاش در جهت برقراری رولبط و مناسبات برادرلنه با سایر کشورهای
اسلامی است.
صفحه 53:
ال وود رواط افضاوی با اج از ells
فراردادة انم
در زمینه رولبط با کشورهای غیراسلامی, در آموزه های اسلامی بستن قرارداد و برقراری روابط
اقتصادی با کشورها خارجی غیر مسلمان و لته غیر مخارب با مراعات اصول و چارچویهای شرعی
cle و مجاز است. این اصل در آیات متعددی از قرآن کریم مشاهده می شود.
ee BIE US دی Sty ll A Sle دیارگپو ظاهروا َلی
إِخْراجِكُم أن pails و مَنْ يَوَلَّهُمْ AS Kali الظَالمُونَّ (ممتحته: لهموة)
صفحه 54:
ال وود رواط افضاوی با اج از ells
راردا انم
© مطلبق لین آیات کریمه, ایجاد رابطهبا غیزمنلمانان را مجاز شمرده می شوده مگر آنان که از در جنگ
با مسلمین در ایند و قصد دین و ایمان آنان را کنند. اسلام یافشاری در ستیزه جویی را شایسته جامعه
اسلامی نمیدلند. و در جای جای قرّن تأکید میکند که در صورت مشاهده علائم صلحگرایی دشمن
متخاصم, مسلمین نیز از در صلح در آیند و به مخاصمه پایان دهند. قرآن تصریح میکند:
* و ان جنخوا للم فاجنخ لها وتو على اله إنَُّ هُوَ السّمِيعُ العليمٌ (انفال:١2).
* و اگر تمایل به صلح نشان دهند. تو نیز از در صلح درلی, و بر خدا توکل کن, که او شنوا و
داناست(انفال:۶۱).
صفحه 55:
ال وود رواط امضادى بارج از ells
راردا انم
* پیامبر اعظم (ص)در سیره ورفتار خویش به این اصل توجه جدی داشت واهمیت فوق العاده قاثل بود
۰
افزون برآن که از پیامبر گرامی (ص) در این رابطه احادیث متواتری نقل شده است که حضرت.
مسلمانان را از لژوم پاییندی به پیمان هاوقراردادها آگاه می سازد (سید محمد موسوی, ص ۶۶), سيره
عملی پیامبر (ص) نیز به خوبی اين مطلب را تأ يبد مى نمايد كه يكى از برجسته ترين أن را مى توان
در جريان هجرت به مدينه مشاهده نمود. ايشان قبل از هجرت به امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع)
وصيت نمودند كه امانتهاى اهل مكه را بدانها بازكرداند. امام على (ع) نيز يس از مهاجرت رسول گرامی
صلى الله عليه و آله. در نقطه بلندى از مكه ايستاد و كفت: هر کس پیش محمد امانت و سپردهای دارد.
بيايد از ما بكيرد. كسانى كه بيش بيامبر امانت داشتند با دادن نشانه و علامت, امانتهاى خود را يبس
گرفتند.
صفحه 56:
اصل بوخورد با یر مسلمانان
© قرلن کريم هشداز میدهد که مسلمانان نباید ربیب ظاهر آنان و تظاهرشان به دوستی را خورده:و دست
مودت یه سوی شان دراز کنند, و مسلمانان را از طرح اسرار یبا آنان یه شدت بر حذر داشته, درون
pel را براى مسبلمانان ن باذك كرده ست وير خیرخوا ون نان تأکید میکند.
صفحه 57:
اصل بوخورد با یر مسلمانان
* خدایند متعال بر تحلیل آن گروه از مسلمانان که عزت. اقتدار و سربلندی خود (تأمین منلفع ملی و حل
مشکلات (عود) را از زاه بیند پررنگت با کافران جست وجو میکننت خط بطلان کشیده: و تمامی
عزت و التداز مسلمين زا در كروه ييوند با خدا م دانده حدازتد متعال مى قرمايدة
خدُونَ الكافرينَ أَوْلياءَ منْ دُون الْمُؤْمنِينَ أيبتقُونَ عندهُمْ الع فإنَّ عه له جمیعً (ساء:۱۳۹).
همانها که کافران را به جای مومنان. دوست خود انتخاب میکنند, آیا عزت و آبرو را نزه آنان
میتمویند با ایند همه عرتها از آن خداست؟
صفحه 58:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
یکی از مهمترین اصول اقتصادامقاومتی اصل تفی سبیل وعزت مداری است.
این اصل بر گرفته از آن ایه قرآن مجید است که می فرماید :
« ولن يجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا .» (نساء:۱۴۱)
هرگزخداوند راه تسلط براهل ایمان راباز نگذاشته است.
صفحه 59:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
* براساس لین اصل وقاعده , راه هرگونه نفوذو سلطه ی کفار برجوامع اسلامی در حوزه های مختلف
پاسی , نظامی , اقتصادی وفرهنگی بلید مسدود گردد. عدم وابستگی اقتصادی وجلو گیری از نفوذ
فرهنگی ومنع استشاره ومشورت در حوزه های فرهنگی ونظامی در روابط خارجی مورد توجه
است بنا برلین اصل نفی سبیل, بیانگر جنبه ی ایجلبی و سلبی است که جنبه ی سلبی ن ناظر بر نفی
ساطه بیگانگان برمقدرات و سرنوشت سیاسی و اجتماعی مسلمانان و جنبه ی ایجلبی آن بیانگر وظیفه
ی دینی امت اسلامی در حفظ استقلال سیاسی وازمیان برداشتن زمینه های واب
صفحه 60:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
پیامبر گرامی اسلام (ص) در تما م عرصه های زندگی اجتماعی خویش به وییه در رولبط خارجی به لين اصل
مهم واساسی توجه جدی می نمود وآن را به عنوان یک مبنا وپایه در روابط خارجی در نظر می گرفت.
سیره ی عملی وقولی پیامبر اکرم (ص) بارز ترین گواه براین مدعاست . از آن حضرت نقل شده است که فرمود:
الاسلام یعلوا ولا یعلی علیه.(شیخ طوسی, ج۲ ص (FF
اسلا م هميشه بر دیگر مکاتب وملل برتری دارد وهیچ چیزی بر اسلام برتری ندارد .
از این حدیث به خوبی یرمی اید که لن حضرت هیچگاه راضی به ساطه ی گفار برمسلمانان نبودوتسلط
غیرمسلمان را برمسلمان در هیچ عرصه ی نمی پذیرفت.
صفحه 61:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
دراندیشه اقتصاد اسلامی یکی از مهمترین عوامل تحقق: عزت برای سنلمین استفناء و تأمین نیازهای,
اساسی آنان معرفی شده است امام صادق (عادر حدیتی عزت مومن را در بی نیازی اواز سایر مردم
معرفی می نماید,
)۱۴۹ و ره المنتغناؤه عَن النّاسِ(ثقة الاسلام كلينى. ج ۲ ص Jill FL I S58
شرافت مومن در گرو نماز شب و عزت او در گرو بی نیازی از مردم است.
بر اساس آموزه های اسلامی ae بی نیاز از دیگران شوند و دولت اسلامی نیز در
جهت تأمین نیاز های اساسی آنها اقدام کند
صفحه 62:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
هرگونه فعالیت اقصادی یلید بد دور از هر گوفد احسای خلنی باخد ولا امر | شومنین در نامه به مالک
اشتر او را از منت گذاردن بر سر رعیت بر حذر می دارند. زیرا عزت مسلمین خدشه دار می شود.
و ایاک و المن علی رعیتک باحسانک (نهج البلاغه. نامه ۵۳)
تو را برحذر می دارم از اینکه بر مردم به خاطرت احسانت منت گذاری
سیره امامان معصوم در صدقه دادن پنهانی بهترین گواه بر لین مدعا..بی شک لین رفتار اقتصادی که از
سویی احسان و کمک به دیگران: است و از سوی So عزت نیاژمند را خدشه دار نمی کند, ,یکی از
مصادیق بارز زیبایی های معنوی است.
صفحه 63:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
در بعد كلان نيز بايد کشور استقلال اقتصادء eos ای اش حفظ شوو: در صورت
وابستكى كستردة اقتصاد يك كشور به ديكر كشورها. عملاً يك بردكى و اسارت در اقتصاد كشور
بوجود می آید. در حالیکه کشور اسلام همواره باید برتر از سایر کشورها باشد و در هیچ عرصه و ea als
تلخ ذلت وحقارت را بچشد.
در روايات اسلامى از قناعت به عنوان وسيله عزت و ببنيازى و كنج فنانايذير ياد شده است و در نقطه مقابل,
می ع 2 ودر
اسراف و تبذير و وسیله شکست و ذلت شده است. الاما «ع»: «القتاعة aol «Ze
sore 0 ae 0 كرك
الإمام علي «ع»: الغنيّ من استغنى بالقناعة. آمدي تميمي, عبدالواحد,غرر الحکم و درر الکلم,1366.ص 28
الامام علي «ع»: لا كنز أغتى من القناعة. « نهج البلاغه»/ 1260؛< عبده» 3/ 242.
و أملكَنا الفشرفين « سوره انبيا»( 21): 9.
صفحه 64:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
* امام خمینی رحمهائه منادی عزت و استقلال: گاء از برخی کشورها باد میکرد که لین روحیه قناعت و
صرفهجویی, ob را واداشته تا حداکتر استفاده را از امکانات موجود خود بنمایند و بسیاری از مردم
جهان را نیازمند مصنوعات خود سازند(امام خمینی (ره, صحیفه نور. ج ۱۴, ص-۱۷). امام راحل با
حساسیت نسبت به موضوع میفرمود: «مردم در سر دو راهی عزت و خلت قرار داشته و بلید تصمیم
بكيرند: يا رفاه و مصرفگرایی یا تحمل سختی و استقلال». (امام خمینی(ره), صحیفه نور, ج ۱۷.ص (AA
صفحه 65:
اصل عزت مداری و نفی سبیل
5 بر هنين اسان در قانون اساشی جمهوری اسلامی ابران تاکید عده است, هر کید فراردادی را کد
موجب ساطه بیگانگان بر منلبع طبیعی و اقتصادی, فرهنگ, ارتش و دیگر شئون کشور شود. ممنوع
اعلام میکند.(اصل ۱۵۳) همچنین در فصل چهارم قانون اساسی که مربوط به اقتصاد و امور مالی است.
یکی از ضولبط جمهوری اسلامی ایران. جلوگیری از ساطه بیگانگان بر اقتصاد کشور بیان شده است.
(اصل ۱۴۳ف بند۸) به طور کلی, یکی از اصولی که توجه به آ در رولبط خارجی دولت اسلامی
ضرورت دارد. حفظ استقلال و عزت مسلمانان در روابط سیاسی, فرهنگی, اقتصادی و نظامی است.
صفحه 66:
اصل حمایت از مظلومین
* از ظر تصوص دینی دز در كناب و ستت: دليل هاى محکمی وجود بارد که «صرت مظلوم» یک
تکلیف الزامی است و نبلید كن را در عدیک توصیه ی اخلاقیء تلقی گرد قرآن كريم حتى جتكيدن :و
کشته دادن برای نجات مظلومان كه فرياد استغائه دارند را واجب میدلند و بر ترک لین وظیفه. توبیخ
فى كند:
فى تسيل الله و المستمفية من EUS ose cell HG Ll, Sa
لم لها و اجعل لنا من لدنک وا و اجعل لنا من (VO tals) ph SEN ©
صفحه 67:
اصل حمایت از مظلومین
رویکردی که حکومت اسلامیبه وضعیت اقتصادی سایر کشورها داردبا الهام از لين جمله امیرالمومنین(ع) شکل میگیرد.
بر مینای همین SE مظلوم و ستمدیده را محبوب مسلمانان است و ایشان به استمدادش میشتابد و بر ستمکار میتازد.
نكاهى كذرا به فرازهاى مختلف نهجالبلاغه نشان میدهد که یاری مظلوم یکی از اصول موکد ایشان و یکی از مهمترین
دغدغههای امیرالمومنین(ع) بوده است. ايشان در آخرین فرمایشات زندگی خویش به حسنین(ع) وصیت میکنند:
کونا لنظالم خصما و للمظلوم عونا(نهجالبلاغه خطبه ۳۷)
از همین روست که در جای دیگری میفرمایند: «ذلیلترین, افراد نزد من عزیز است تا حق او را بازگردانم و نیرومند در نزد
من پست و ناتوان است تا حق را از او بازستانم»(همان: خطبه ۶۷)
صفحه 68:
اصل حمایت از مظلومین
* مبتاى انديشه متعللى امام راحل (ره) و اعتقاد ما در خصوص گمکبه گشورهای مظلوم همچون فلسطین, عراق»
افغانستان و ... بر همین مبناست. برای مسلمان همین چند فراز کافی است تا یاری مظلوم را بر خود فرض بداند و
یکی از مطالبات خود از نظاءهای اسلامی را بر همین اساس تعریف کند.
لین اصل را در رولبط خارجی دیلت اسلامی چنین تبیین فرموده است: تمام کشورها اگر احترام ما را حفظ کنند.
ما هم احترام متقلیل را حفظ خواهیم کرد و اگر دولتها و کشورها بخواهند به ما تحمیلی بکنند. از آنها قبول
نخواهيم کرد. نه ظلم به دیگران میکنيم و نه زیر بار ظلم دیگران میرویم.(امام خمینی. ۱۳۷۸ .ج ۴. ص۳۳۸(
صفحه 69:
اصل استقامت در راه آرمانهای الهی
* خداوند متعال در قرلن کریم بارها و بارها مومنین رابه استقامت در مقلبل کافران و دشمنان اسلام
فراخوانده و پشتیبانی و برکت خود را متوقف بر این استقامت دانسته است.
قاستقم كما أمزت ومن Sea bs ک ولا تطفوا Galas Uy Sl یصیرّهود/۱۱۲)
ودر جاى ديكر مى فرمايد:
JL Sih cell fe Gi ad ال تم فى سَاعَه المدرة مث بغد مَا كَادَ بیغ قوب
ریق مهم pele OE BS َه بهم روف رَحی(تو/۱۱۷)
صفحه 70:
اصل استقامت در راه آرمانهای الهی
* صفحات تاریخ بشریت. گواهی میدهد که نیرومندترین عامل برای استقامت و پایداری اقلیتها در برابر
اراده اکثرییت؛ همان نیروی ایمان و اعتقاد است که گاهی با ریختن آخرین قطره خون, نقش پایداری را
ایفا میکنند. ما برای لین كفتار. صدها گواه و شاهد در اختیار داریم. اوج لین استقامت را می توان در
محاصره اقتصادی مسلمانان در سالهای قبل از هجرت در شعب ابی طالب دید. هنگامی که سران قریش؛
از نفوذ پیشرفت حیرتانگیز آیین یکتاپرستی, سخت ناراحت بودند و در فکر چاره و راه حلی بودند. به
eal رسیدند که.به وسیله «محاصره اقتصادی» که نتیجه لن بریدن رگهای حیلتی مسلمانان بود از
نفوذ و پخش اسلام بکاهند؛ و پایهگذار و هواداران آیین خداپرستی را در ميان اين حصار. خفه سازند.
صفحه 71:
اصل استقامت در راه آرمانهای الهی
© لین محاضره سه سال تمام طول کشبیت, فتتار و سختگیری به حد عجیبی وسید, نله چگرخراش فرزنبان «بنی
هاشم»به گوش سنگدلان «مکه» میرسید؛ ولی در دل مشرکین مکه چندان تأثیر نمیکرد. جوانان و مردان, با
خوردن يك دلنه خرما در شباتهروز زندگی میکردند. گاهی یک دلنه خرما را دو نیم میکردند. در تمام لین سه
سال, فقط در ماههای حرام (که امنیت کامل در سرتاسر شبه جزیره حکمفرها بود) مك
و به دادوستد مختصرى ادال میورزیدند سپس به داخل دره رهسیار میشدند. پیامبر گرامی نیز, فقط در همین
ماهها توفیق تشر و پخش آیین خود را داشت. لا ول ماه تم اه و مه سل و فشار
اقتصادی آنها رابه گونهای فراهم میآوردند. زیرا غالباً بر سر بساطها و فروشكاهها 2 میشدند, و هر موقع
مسلمانها میخواستند که چیزی را بخرند. فوربه قیمت گرانتری ن را میخریدند و از این راه قدرت خرید را از
مسلمانان سلب مینمودند
صفحه 72:
اصل استقامت در راه آرمانهای الهی
* فشار گرسنگی به حدی رسیده بود که «سعد وقاص» میگوید: شبی از میان دره بیرون آمدم, در حالی
که نزدیک بود تمام قوا را از دست بدهم. ناگهان پوست خشکیده شتری را دیدم. آن را برداشتم و شستم
و سوزاندم, و کوبیدم. و بعد با آب مختصری خمیری کرده و از این طریق سه روز بسر بردم.
* بی تردید این رشادتها و استقامتها بر اثر نیروی ایمان بود و سر انجام سیب جاودانگی ایشان با عزت در
طول تاريخ شد.
صفحه 73:
اصل مقابله به مثل برای استیفاء حقوق
در سيره پیامبر اکرم(ص) مشاهده می شود برای استیفام حقوق مسلمانان» از اپزارمقابله به مثل:در برایر
بشرکین استفاده pga کردند. دز سال دوم هجرت کاروان تجاری بزرگی است که تمام اهل مکه در آن
شركت دازئد به سمت شاء خركت هى كرد. سريرست كاروان :ابو سفيان»: و در حدود جهل نفر پاسیالی,
أن برا ير عهدء دارتد.عزار شتر: مال التجاره.را حمل مى,كتد. و ارزش کالا حدود پتجاه هزار دینار است:
قريثر که رش ماج رد كد شيط كوه وب آنا لاز فت و ins bt egal
و کلیه اموال منقول و غیر متقول آنان: در مکه متروک مانده بود. پیداست که هر انسان: عاقل و
میدهد با دشمن, همان معامله را انجام دهد که او با وی انجام داده است.
صفحه 74:
اصل مقابله به مثل برای استیفاء حقوق
اصولا پاید توجنه داشت که علت هجوم مسلمانان به کاروان فریش: همان مظلومیت و سسمکه
مسلمانان بود که قرآن نیز متذکر آن است و به همین جهت به آنان اجازه هجوم میدهد و میفرماید:
آذن لین بقاتلون انم لموا و لا علی نضرهم لقدیژه (حج: ۳۹)
هبه افرادى كه مورد هجوم ولقع شدهلند اجازه دفاع داده شد. زیرا آنان مظلوم و ستمدیدهاند و خداوند
يد كمكن و باری آنان قادر و توانا است.
آگر چه ابوسفیان با کاروان تجاری گریخت و مسلمانان هیجگاه اموال آن کاروان را مصادره نکردند ولی
همین قضیه زمینه پیروزی مسلمانان در جنگ بدر شد.
صفحه 75:
نکته مهم
.١ در ميان اصول اقتصاد مقاومتی اصل عزت مداری و نفی سبیل بر سایر اصول ترجیح دارد. يس از آن
اصل مقابله به مثل برای استیفاء حقوق و اصل حملیت از مظلومین به خاطر ماهیت عدالت محوری و
عدللت گستری آنها. در رتبه های بعدی اولویت قرار دارند. اصول برخورد محتاطلنه و استقامت در aly
آرمانهای الهی در راستای تحقق اصول پیش گفته هستند.