صفحه 1:
KP به نام خدای مهربان
S079) اقدام پژوهی
نج 1 1
AS 1 ۲ ا
a : Wee ۸
١ 5 م۱ Py
١ موزش- و 'يرورش تتتهرستان: ا سنوي
مدرس : محمد احملاى
زمستان ۱۳۹۰
جمصت. وخاوارا. جاجع
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
به زبان ساده:
نگاه کنید: اطلاعات مربوط را جمع آوری کنید. وضعیت
موجود را شرح دهید.
فکر کنید: کشف کنید چه چیز اتفاق می افتد. تفسير كنيد و
چرایی و چگونگی آن را مطرح سازید.
عمل كنيد: برنامه ریزی کنید - اجرا کنید - ارزشیابی کنید.
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
تحقیق در عمل» یک حرکت متعهدانه و هدف دار است. به
سخن دیگر» یک عمل استراتژیک است.عمل های استراتژیک»
یعنی فعالیت های آگاهانه» قصد شده و هدف دار» همراه با
تعهدهای اجتماعی.
این نوع دانش» بربای پژو هشگران حیاتی است و به کمک آن
مى توانند داور حقیقت باشند. حکم بدهند و به قوانین یا اصول
موضوعی برای اثبات اعتبار چنین دانشی نیا نداشته باشند.
صفحه 8:
Se ارت ربق al
3 ال 01ت 0
ESSER ل ١
۳۳ ا &
Pay SY)
-
و
صفحه 9:
صفحه 10:
2 تاکید بر عمل :
Uae شخص در محیط مورد تاکید است بنابراین اگر پژوهشی به
"کار وعمل فعلی" فرد مربوط نشود ونتیجه آن در عمل مشاهده
ود پژوهش درعمل به حساب نمی آید.
بر ای نمونه ممکن است معلمی علاقمند به پژوهش درتاریخ آموزش
رورش بک منطقه باشد با تأثیر وضعیت اقتصادی خانواده ۸ ۱
#شرفت تحصیلی دانش آموزان را مورد بررسی فرار دهد SP
گام از این تحقيقها . پژوهش درحمل محسوب نمی شوند چرا گه
ثتیجه آنها به طور مستقیم وبلافاصله درپیشرفت کار معلم آثرنخواهد
داشت. اما اگر معلمی راههای بهبود آموزش انشا» را در کلاس به
کار گیرد» پژوهش درعمل را به کار برده است.
صفحه 11:
aS 00 -2 از«
ا ا ا ا ا ل م
es 2ت
چگونگی پیشرفت کار وحتی نتایج تغییرات واصلاح موقت
برنامه ها به وسيله خود يرّوهشكر وافراد دركير دراقدام
يزوهى ارزيابى مى شود.
6 مبتنى بر ارزشها است:
۱
احساس تعهد ونیاز به ایجاد تغییر وتحول در کار خود
است. تا چنین میل و احساسی نباشد رغبت چندانی به
پژو هش نخواهد بود.
صفحه 12:
9- غير رسمى است :
ESOC Sree ered
STC ee ا
ا ال و
ل ا ااا الل
مكروش تحقيق ساده :
BST oS 2 ا را اك ا ا
لازم نیست. مراحلی مانند تعیین متغیرهاء نمونه امار ی ۰
وتحلیل آماری» تعریف های عملیاتی و , .. وجود ندارد. محقق
لازم 9 مستقيم را د a
ار دام مای ی ۸۱ 1۳۳7 ىلا eal راس
ل 2 2
صفحه 13:
os ای
yields | مسائل
و ewes
است. در الى كه ذكاه يزو هشكر حرقة أى أ بِيرُون به
درون است.
صفحه 14:
0- پژوهش در عمل» شخصی است:
ضمير به كار رفته در ابن ۲ ۳۲
است.مثلا":
چگونه می توانم املای سارا را تقو یت کنم؟
موضوعی که به من يا ما ارتباط ندارد موضوعی
عمومی و نه شخصی» وموضوع پژو هش
در عمل نخواهد بود.
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
آمادگی های لازم پیش ازانجام پژوهش:
۰ 0/ شرایط وملاحظات کار با دیگران:
شناسایی گروه های کاری مرثبط ی ۶ ۲۲۰ ۲
- استادان با راهعدا ۳
- دوستان نقاد شعا
- مشارکت کنندگان
- پژوهشگران همکار شماً
- گروه ارزیاب
صفحه 18:
9 / توسعه مهارت های فردی :
#مارت گوش دادن
مهارت در مديريت
9 در همکاری و مشارکت
۶ ی اراده و اعتماد به نفس
9 4 گوناگونی اندیشه ها و نظرات و رفتارها
کی بیان (مهارت گفتن وبیان ساده)
صفحه 19:
صفحه 20:
ج - شناسایی افراد متنفذ :
اشاره به سازمانها وگروه های قدرتمند درون سازمان
: د- ایجاد تصویر روشن از موقعیت ها ٠
مانند اطلاع از پیشینه تحصیلی» وضعیت خانوادگی» مشکلات وامکانات
موجود دانش آموزان
صفحه 21:
۶ روابط انسانی و مراعات اخلاق :
ضرورت مذاکره با مسئولان
رازداری
احترام به حق همکاری نکردن دیگران
آگاه سازی دیگریان
حفظ اعتماد و...
صفحه 22:
حل با چرخه ی پزو هشن
صفحه 23:
0- مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش
0- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
5ك کرداوری اطلاعات " نواهد ) *
<- تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها
9- انتخاب موقتی راه حل جدید
2 اجرای راه حل جدید ونظارت برآن
0 کرداوری اطلاعات " شواض 53
-O ارزیابی تأثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار آن
9- تجدید نظر و دادن گزارش نهایی (اطلاع رسانی)
صفحه 24:
0 - مشخص کردن موضوع و عنوان پژو هش :
2
قابل تحقیق و بررسی بودن
توانایی انجام و اجرای تحفیق
ee 2
ل
- منابع اطلاعاتى كافى در دسترس باشد.
صفحه 25:
@ 9- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
به بررسی و توصیف وضعیت کنونی و اینجایی موجود اشاره دارد.
مثلا" : مدرسه من کجا قرار دارد؟
دخترانه است یا پسرانه؟
تعداد دانش آموزان چند نفر است؟
دوتوبته است يا يك نوبته؟
در جه كلاسى؛ و در جه درسى يزوهش صورت مى كيرد؟
صفحه 26:
از کج سکم
صفحه 27:
و
0
گردآوری ی
De
شوا
هد )
درا
رابتدا
: سرت درا
شوا 1
3 هد نو
Es ا
است.
ازجه ايد
اك
09 روش هايى
برا
ى گر
ی
هایی با طلا
عا
ات |
استفاده
صفحه 28:
SS : کرداوری اطلاعات Se
مشخص کردن وضع موجود به کمک داده ها وشواهد
انتخاب یک راه حل موقت
صفحه 29:
صفحه 30:
الگوها وچارچوب هاى تفسير داده ها
5 A
رواش ندا در -
- چرا؟ reyes بچه کسی؟
ES ers | سجه جد
5 ۳"
0
ريشه بسيارى ازمشكلات درجافاق بكر كيرإ كلاس ومدرسه است.
SiS SR rope bee ا ا الت
مسائل خانوادگی» موفقبت تحضیلی و . بابد مورد مطالعه قرار ب
©9- روش تجزيه وتحليل مفاهيم :
مشابه الگوی ترسیم مفاهیم است.دراین روش به:
الف- مشكل اصلى ب- ريشه هاى اصلى مشكل ج- ديكر عوامل
د - نتايج وعواقب منفى ه - دیگر نتایج مهم
صفحه 31:
5565 5 jas
درانتخاب روش ج -
به یاد داشته باشید
تحقيق با شماست.
ا ا 6 0 لل ديكر
١ بيازماييد.
اطلاعات موثق تر باشد امكان يذيرش ونتيج
صفحه 32:
گردآوری اطلاعات (شواهد 6 )
همان كونه كه قبلا“ اشارة 5 ۳
ارزيابى و قضاوت مورد نياز است.براى اين كه
ثابت كنيد ادعايى كه دربارة ع ۱۱۱ داريدء .
منطقی و درست است؛ بای ۱۱ ۱ ۰
باشید. دلابلی که مبین اماك ۱ ۱ ۱
Ag
ممکن است ادعا كنيد با روش حَدَيد اذا فر ۱ ۱
آموزان تا0)© درصد بهبود یافته است. ار ااعا
زمانى قابل قبول است که نمرات دانش آموز ان قبل و
بعد از اجرای راهکار جدید مفایسه شود.
صفحه 33:
۱۱ ۱ ارزشیابی تاثیر اقدام جدید وت 6 -O
۱ دراین مرحله نیز مانند مرحله سوم داده ها زا ٠
می کنیم. ازخودمان می پرسیم اين داذه ها تاک
۱۱۳ ۰ ۹۱ تغييراتى هستند؟ آيا پیشرفتی ربا نشان می
۲۰۱ ۶۰( ۱ درچه زمینه ها ومواردی پیشرفت بوده اس
۳ ۰ باپرسش های مشابه تا نقیجه اقدام
۶ منطقی ارزیابی کنیم. اگر نتيجه مثبت بود لب
۱۳ مرب
اين صورت به راه های دیکر می نات
صفحه 34:
9- 6 تجدید نظر و دادن گزارش نهایی
* پس ازاعتبار یابی وایجاد تغییرات واصلاحات لازم » به
التشار یافته ها می پردازیم.
آخرین مرحله می توانید گزارشی ا زآنچه تاکنون :3
گر فته آیده نقش دیگران در اين تحقیق» روش های کار " ۱
ارثه نمایید.
صفحه 35:
مدزدن فور
محمد احمدى
زمستان ۱۳۹۰
-PRekr
بط
Dow
صفحه 36:
برای اطلاعات بیشتر روى لينكك
زیر کلیک فرمایید.
www.ghbook.ir
eae ۸
a) ES