تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۴ اسلاید توضیح کامل گام ها و مراحل انجام یک اقدام پژوهی در کلاس درس

mebrahim92

صفحه 1:
بسم الثه اثر حمن الر هیم اقدام پژوهی

صفحه 2:
روش پژوهش در عمل یا اقدام پژوهی. در سال های اخیره مورد توجه بسیاری از متفکران و متخصصان دست اندر کار پژوهش فرار گرفته است و درباره ی آن نظریه پردازی های زیادی صورت گرفته و نیز کتاب های فراوانی نگاشته شده است. منطق روش پژوهش در عمل. همان منطق چگونگی انجام دادن پژوهش در عمل و اجرا است. این منطق که به خرد و,دانش غیر رسمی عامه ی مردم بستگی دارد» میان پژوهشکران نیز شناخته شده است:

صفحه 3:
کورت ‎cpg)‏ در سال ۱۹۹۴ مبادی اصطلاح «پژو ‎oO‏ در عمل» را ابداع کرد 9 فرایند اجرای ان را بر سه اصل بنيا ‎o‏ نها ۵

صفحه 4:
ند ز بان ساده: نگاه کنید: اطلاعات مربوط را جمع آوری کنید. وضعیت موجود را شرح دهید. فکر کنید: کشف کنید چه چیز اتفاق می افتد. تفسیر کنید و چرایی و چگونگی آن رأ مطرح سار عمل كنيد: برنامه ريزى كنيد - اجرا كنيد - ارزشيابى كنيد.

صفحه 5:
راک رتش در وااست نیوا زره روا می دارد که 0 ‎LY‏ سا

صفحه 6:
یرای انجام دادن بزوهش هاى كيفى. نه تنها هركز بايان راه نیست. بلكه به درستى أغار راه است. چون. هر پژوهش در عملء كاوشى است براى درك و ايجاد یک معنی, و ایجاد هر معنی زمینه يا جوی را فراهم می آورد که مشکلات تازه و جدیدی شناسایی شوند.

صفحه 7:
تحقیق در عمل. یک حرکت متعهدانه و هدف دار است. به سخن دیگره یک عمل استراتژیک است. عمل های استراتژیک یعنی فعالیت های آگاهانه. قصد شده و هدف دار. همراه با تعهدهای اجتماعی, اين نوع دانش. برای پژوهشگران حیاتی است و به کمک آن می توانند داور حقیقت باشند. حکم بدهند و به قوانین یا اصول موضوعی, برلی اثبات اعتبار چنین دانشی

صفحه 8:
آمروزه. پژوهش در عمل. توسط پژوهشگرانی صورت می گپرد که در موفعیت های اجتماعی - آموزشی درگیری هایی دارند و هدفشان بالا رفتن فهم و استدلال در اوضاع و احوال پیرامون است. ذکر این نکته ی ظریف هم خالی از اعتبار نیست که بهترین حالت در این گونه پژوهش ها این است که با تشریک مساعی افراد درگیر انجام گیرد تا گروه های پژو هشکر کیفیء قدرت و اعتبار بیشتری به دست آورند.

صفحه 9:
پژوهش توسط دست اند رکاران : در اقدام پژوهی خود شخص پژوهنده . برای حل مسئله ای که خود با آن دست وپنجه نرم می کند. وبرای بهبود آن اقدام به پژوهش امی کند. ۳۲:۵ ‏که در تحقق های علمی ودانشگاهی ممسئله مورد تحقیق لزوما" مسئله ود‎ ٩ ‏بلکه محقق به عنوان فردی حرفه ای وارد جریان پژوهش می شود.‎ 7ب ‎clad‏ پژوهش در عمل:

صفحه 10:
شحخصق ایس بلق تأکید است ‏ بنابراین اگر پژوهشی به "کار وعمل فعلی" فرد مربوط نشود ونتیجه آن در عمل مشاهده نشود نش درعمل به حساب نمی آید. ۱ رای ثمونه ممکن است معلمی علاقمند به پژوهش درتاریخ آموزش 8( طقه باشد. یا تأثیر وضعیت اقتصادی خانرا ۳ تحصیلی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهد هيح 35 7۱ این پژوهش درعمل محسوب نمی شوند.چراکه نتیجه ۷ ۰ 8 وبلافاصله درپیشرفت کار معلم آثرنخواهد |00 | لمی راههای بهبود آموزش انشاءرادرکلاس به کار گیرد.پژوهش 30 ابه كار برده است.

صفحه 11:
مشار كتى ‎Cen age‏ ا ال 2 كردد. 4- خودارزياب است: ‎sen ecg‏ ا ا ا ا خود پژوهشگر وافراد درگیر دراقدام پژوهی ارزیابی می شود. ‏ی رت سس ا ا ا ل ل ایجاد تغییر وتحول در کار خود است.تاچنین میل و احساسی نباشد ل د ‎

صفحه 12:
‎wom) ۳" -6‏ رت ‎Fe eee Bogen tay Wenn eee Seed eb ree’)‏ ابر ‎Te ee nS oeme Le‏ رت مر لس ‏كيرد. نقش يزوهنده درعملءمانند مددكار اجتماعى نا ‏مشاوربه نوعى تسهيل كننده كار اسث. ‎0 ‏دراين روش بيجيدكى هاى معمول يك تحقيق علمى كلاسيك لاع للك كل لالت ااا م 0 ال ل ‎ne‏ ا ا ااا

صفحه 13:
0 ا 3 ون لا الل سس ۳ ‎a tc ea)‏ ل ل مت

صفحه 14:
0- پژوهش در عمل. شعصی است: فسیر به کاررفته در این پژوخش من با سا است.مثلا؟: چگونه می توانم املای سارا را تتزیت مرا موضوعی که به من يا ما ارتباط ندارد 9290 کی عمومی ونه شخصی .وموضوع پژوهش درعمل

صفحه 15:
نظام مند بودن بیان مسئله پرسش مشخص اطلاعات مدون انتقادى بودن کنترل نظام مند تولید دانش وبعوه اشتراک پژوخش درعمل با تحقیق علهی؛

صفحه 16:
2000 تن راه براى حل مسئله:است. 1 * نوعی آموزش ضمن خدمت است. نوآوری و دانش افزایی * اصلاح وضع نا مطلوب * دوری از نخبه گرایی * رشد وبالندگی عمومی * پاسخ گویی علمی * نزدیکی وملازمت نظر و عمل آقمیت و ضرورت پژوهش درعمل:

صفحه 17:
۱ شرایط وملاحظات کار با دیگران: شناسایی گروه های کاری مرت ۳۳۳۱ - استادان یا راهنمایان شما - دوستان نقأد ۳ - مشارکت کنندگان - پژوهشگران همکار شماً - گروه ارزیاب ‎poll‏ های لازم پیش ازانعام بر ‎

صفحه 18:
مهارت گوش دادن مهارت در مدیریت 9 ور همکاری و مشارکت 8 ۱ و اعتماد به نفس گوناگونی انديشه ها و نظرات ورفتارها 8 ( ارت گفتن وبيان ساده) : ‏دس ددرت حلى تردى‎ iy

صفحه 19:
الف - نقش پژوهشگر: برای جلب اعتماد وهمکاری دیگران, نقش وکار خودرا به روشنی برای آنان توضیح دهد. طرز برخورد «لباس پوشیدن .صحبت کردن و.. ممکن است به جای همکاری ‏ مقاومت ایجاد کند. ‎٩‏ سناسایی گروه های ذرنة افراد باید این احساس را دلشته باشندکه منافع آنها با این تحقیق به خطر نمی افتد ‎ng‏ 3 | ملاحظات عملی :

صفحه 20:
ج - شناسایی افراد متنفذ : اشاره به سازمانیا وگروه های قدرنمند درون سازمان د- ایجاد تصویر روشن از موقعیت ها : 1 اللا از پیشیته تحصیلی » وضعیت خانوادکی. مشکاد ۳۱ موجود دانش آموزان

صفحه 21:
ضرورت مذاکره با مسئولان رازداری احترام به حق همکاری نکردن دیگران آگاه سازی دیگران حفظ اعتماد و.. ۴ روابط انسانی و مراعات اخلاق :

صفحه 22:
بررسی طبقه بندی پژوهشگران و اندیشمندان از مراحل پژوهش درعمل این نتیجه را عایدمان می کند که پژوهش در عمل دارای سه مرحله کلی است: ارزیابی مراحل يا چرخه ی پژوهش در عمل:

صفحه 23:
۱- مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش ۳- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله ۳- گردآوری اطلاعات " شواهد ‎١‏ ” ۴- تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها ۵- انتخاب موقتی راه حل جدید ۶- اجرای راه حل جدید ونظارت برآن ۷- گردآوری اطلاعات " شواهد ۲ * ۸- ارزیابی تأثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار آن ‎-٩‏ تجدیدنظر ودادن گزارش نهایی (اطلاع رسانی)

صفحه 24:

صفحه 25:
به بررسی وتوصیف وضعیت کنونی واینجایی موجود اشاره دارد. مثلا": مدرسه من کجا قرار دارد؟ دخترانه است يا پسرانه؟ تعداد دانش آموزان چند نفر است؟ دونوبته است یا یک نوبته؟ در چه کلاسی . ودر چه درسی پژوهش صورت می گیرد؟ ۲- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

صفحه 26:

صفحه 27:
۳- گردآوری اطلاعات( شواهد ۱)"

صفحه 28:
5 4 موجود به کمک داده ها وشواهد خاب يك راه حل موقت اهميت مطالعات اوليه وبيشينه ى تحقيق : ازموده ها را دوباره نيازماييم !

صفحه 29:
منظور از تفسیر » تبیین وتشریح معانی نهفته در دل داده هاست.برای فهم جامع و روشن معانی و القاهيم . شناسایی مطالب ضد ونقیض چگونگی روابط متقابل رخدادها طبقه بندی وتعیین چارچوب منطقی وعقلانی واقعیات ۳- تنجزبه و تحلیل وتفسپر داده ها

صفحه 30:
الگوها,وچارچوب.هاي تفسير دادمها 1- روش شش يرسش : چرا؟ -جكونه؟ -چه کسی؟ -جه جيزى؟ جه موقع ؟ - كجا؟ ۲- الگوی ترسیم مفاهیم: ريشه بسیاری ازمشکلات درجاهای دیگر غیراز کلاس ومدرسه است. مثلا" برای بررسی مشکلات رفتاری جوانان ؛ مسائل مالی.بهداشتی.والدین. مسائل خانوادگی.موفقیت تحصیلی و..بايد مورد مطالعه قرار بكيرد. ۲ روش تجزيه وتحليل مفاهيم : مشابه الكوى ترسيم مفاهيم است.دراين روش به: إلف- مشكل اصلى

صفحه 31:
4- انتخاب راه جديد به صورت موقت درانتخاب روش جديد شتاب نكنيد. به يادداشته باشيد مسئوليت وتعهد اجرا ونتيجه كيرى اين تحقيق با شماست. اشكست معنى ندارد.درصورت نتيجه ندادن نراههاى ديكر را بيازماييد. در اطلاعات موثق تر باشد امکان پذیرش ونتيجه دادن آن بیشتر است. براى اجرای راه حل جدید "برنامه ریزی" کنید.چه فعالیتهایی؟چگونه ؟باچه امکاناتی؟*چه زمانی؟باچه و

صفحه 32:
همان گونه که قبلا" اشاره شد این مرحله برای ارزیلبی فصو ۲ ۳ اين که ثابت کنید ادعایی که درباره عم ۱ ۲ ۱ شواهد ومستنداتی داشته باشيددلابلك ‎es‏ ‏باشد. ممكن است ادعا كنيدباروش جديد شما ۱۱۱۱۱ است :اين ادعا زملنى قلبل قبول است كه نمراك اول ‎I iil‏ راهکار جدید مقایسه ۲۰ گردآوری اطا

صفحه 33:
دراین مرحله نیز مانند مرحله سوم داده ها را تفیر وتحلیل می ک ۱ ۱ ۱ داده ها نشانگر چه تغییراتی هستند؟ آیا پیشرفتی رانا ۳۱ زمینه ها ومواردی پیشرفت بوده است ؟ (باشواهد) باپر ها 11 ]0 00 00 را به کمک شواهد منطقی ارزیابی کنیم. اگر تتجه من ‎ .‏ ۳ تغيير يا راه حل جديد ادامه مى دهيم و در غير اين رت ۱ 7 000000 ۸- ارزشیابی تأثیر اقدام 777 ۱۳۳۳

صفحه 34:
آزاعتبار یابی وایجاد تغییرات واصلاحات لازم » به انتشار یافته ها می پردازیم» ورین آخرین مرحله می توانید گزارشی ازآنچه تاکنون یاد گرفته اید‌نقش دیگران در ۲ تحفیق. روش ‎cle‏ کار و... ارئه نمایید. ‎eae‏ ی عدايد بعر دادن ‎es‏ ای

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان