تکنولوژی

الزامات فضا و تأسیسات و ایمنی در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد

elzamate_faza_dar_azmayeshgahe_tashkhise_etiyad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الزامات فضا و تأسیسات و ایمنی در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد”

الزامات فضا و تأسیسات و ایمنی در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد

اسلاید 1: الزامات فضا و تأسیسات و ایمنی در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد دکتر غلامرضا درگاهی

اسلاید 2: الزامات مربوط به فضا و تأسیسات و ایمنی کارکنان در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد جدا از همان الزامات در قسمت‌های دیگر آزمایشگاه نمی‌باشد با این ویژگی که برخلاف قسمت‌های دیگر که به خاطر استفاده از کیت‌های آماده استفاده کمتری از بعضی از مواد شیمیایی به عمل می‌آورند در آزمایشگاه عدم اعتیاد استفاده از مواد و محلول‌های خطرناک مانند کلروفورم- آمونیاک و الکل و... هنوز متداول است و لذا الزامات مربوط به ایمنی کارکنان بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

اسلاید 3: الزامات ایمنیکارکنان آزمایشگاه مواد مخدر دائماً در معرض بخارات مواد شیمیایی و مایعات بدن(ادرار) هستند که می‌تواند از راه‌های بلع و تنفس- پاشیدن و تماس مستقیم با پوست ایجاد مخاطراتی را بنماید.مواد شیمیایی در صورت عدم رعایت الزامات ایمنی می‌تواند سلامت کارکنان را تهدید کند. لذا وسایل اولیه حفاظتی مانند دستکش و یا وسایل کمکی جهت برداشتن مایعات توسط پیپت‌های اتوماتیک و نیز آگاهی پرسنل می‌تواند کمک بسیار زیادی در ایمنی پرسنل نماید.بنابراین جهت استقرار نظام ایمنی: برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت ایجاد فرهنگ رعایت اصول ایمنی تسهیل دسترسی به استانداردهای لازم و وسایل ضروری نظارت علمی بر اجرای صحیح مقررات ضروری می‌باشد.

اسلاید 4: موارد مخاطره آمیز در آزمایشگاه مواد مخدر:شناسایی موارد مخاطره آمیز توسط مسئول فنی یا مسئول کمیته ایمنی ضروری است.مخاطرات آزمایشگاه تشخیص اعتیاد شامل:مخاطرات شیمیاییآتش سوزیمخاطرات الکتریکی و برق گرفتگیمخاطرات ناشی از تنفس بخارات شیمیاییشکستگی ظروف و خطرات ناشی از آن مانند بریدگی و پاشیده شدن و تنفس مواد شیمیایی

اسلاید 5: مدیریت موارد مخاطره آمیز در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد: برنامه ریزی جهت مقابله با بلایای طبیعی- آتش سوزی و انفجار شناسایی عوامل خطر ساز برنامه ریزی جهت ضد عفونی کردن در موارد آلودگی برنامه ریزی جهت تخلیه اضطراری کارکنان و مراجعین برنامه ریزی جهت مداوای اشخاص و یا کاهش اثرات جراحت شناسایی مراکز مسئول و اطلاع این موارد به آنها ارجاع به مراکز تخصصی درمانی افراد حادثه دیده نحوه انتقال اشخاص حادثه دیده تدارک تجهیزات ضروری مانند لباس‌های حفاظتی و ضدعفونی‌کننده ثبت دقیق حادثه و افراد حادثه دیده

اسلاید 6: انواع روش‌های ایجاد مخاطره در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد: آسیب‌های پوستی از طریق وسایل تیز و برنده پاشیدن ادرار و ترشحات به غشاهای مخاطی استنشاق بخارات سمیاقدامات اولیه:زخم‌ها و بریدگی‌ها: شستن دست‌ها با آب و صابون تمیز نمودن موضع آسیب دیده ارجاع فرد حادثه دیده به مراکز پزشکی درمانی

اسلاید 7: آزاد شدن بخارات شیمیایی: خارج نمودن همه کارکنان از محل حادثه و اعزام فرد حادثه دیده به مراکز درمانی اطلاع به مسئول ایمنی آزمایشگاه جلوگیری از ورود کارکنان به آزمایشگاه به مدت حداقل 30 دقیقه نصب علامت‌های مناسب به منظور ممنوعیت ورود به محل حادثه کمک به خارج نمودن بخارات با نظارت مسئول فنی پوشیدن لباس حفاظتی مناسب و استفاده از ماسک و عینک

اسلاید 8: گزارش حادثه: تاریخ و زمان حادثه علت حادثه جزئیات ماده آلوده کننده جزئیات وضعیت فرد آسیب دیده جزئیات اقدامات درمانی انجام شده نام و امضاء تهیه کننده و تأئید کننده گزارش

اسلاید 9: نگهداری مواد شیمیایی:فقط مقادیری از مواد شیمیایی که برای دوره کوتاه لازم است در آزمایشگاه نگهداری شود.انبارش مواد شیمیایی به شیوه‌ی درستجلوگیری از نگهداری مواد شیمیایی ناسازگار در کنار هم مثلاً آمونیاک در کنار هالوژن‌ها. اسید استیک و اسید سولفوریک با عوامل اکسید کننده مثل پراکسیدها- اسید کرومیک و اسید نیتریکمدیریت آزمایشگاه باید فهرستی از مواد شیمیایی منفجره در آزمایشگاه تهیه نماید.

اسلاید 10: وسایل ضروری جهت برخورد با مخاطرات شیمیایی: پوشش‌های محافظتی مانند دستکش‌های مقاوم- عینک و ماسک و کفش مناسب وسایل جمع‌آوری مانند ابزارهای مناسب و خاک انداز برای برداشتن قطعات شکسته شده وسایل پاکسازی مانند پارچه و حوله کاغذی تهیه خاکستر سودا یا کربنات سدیم و یا بی کربنات سدیم برای خنثی سازی اسیدها و مواد شیمیایی شن و ماسه برای پوشاندن مواد شیمیایی ریخته شده مواد شوینده و غیر قابل اشتعال

اسلاید 11: نکات مورد توجه: فاز مایع بسیاری از حلال‌های آلی می‌تواند منجر به صدمات پوستی گردد. حساسیت- آلرژی- اثرات ناشی از چربی زدایی سوختگی‌های قلیایی با موادی مانند آمونیوم- NaOH و پتاسیم باعث تخریب پروتئین و کلاژن می‌گردد. سوختگی‌های ناشی از اسید پروتئین‌های پوست را تخریب می‌کند و باعث تغییر رنگ پوست می‌شود.به عنوان مثال سوختگی‌های ناشی از اسید سولفوریک زخم سیاه مایل به قهوه‌ای ایجاد می‌کند. در تمام سوختگی‌ها باید ابتدا خنثی سازی صورت بگیرد تأخیر بیش از 3 دقیقه با افزایش صدمات همراه است.

اسلاید 12: درمان اولیه تغییر PH پوست به نرمال است. تأخیر بیش از یک ساعت در مورد سود و بیش از 15 دقیقه در مورد اسید کلریدریک باعث عدم تغییر PH پوست به حالت طبیعی خواهد شد. سوختگی‌های ناشی از مواد شیمیایی بسیار شدیدتر از مواد اسیدی است. آمونیاک خشک در کمتر از یک دقیقه به داخل اتاق قدامی چشم نفوذ می‌کند. تحمل سوختگی‌های اسیدی نسبت به سوختگی‌های قلیایی چشم بهتر است. اسید به وسیله اشک می‌تواند خنثی شود. بدون در نظر گرفتن ماده شیمیایی ابتدا باید سریعاً شستشو را شروع نماییم. متانل با تولید دو متابولیت فرمالدئید و اسید فرمیک چه در موارد بلع و چه استنشاق و تماس پوستی با اثر بر روی شبکیه چشم و ادم باعث نابینایی شود.مرگ میر حتی با مصرف m115 متانل 40% نیز گزارش شده است.

اسلاید 13: فضا و تأسیاسات و الزامات آن در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد:مهمترین قسمت آزمایشگاه تشخیص اعتیاد محل نمونه‌گیری می‌باشد به طوریکه می‌تواند باعث سهولت نمونه‌گیری گردد و نیز شخصیت ارباب رجوع را حفظ نماید.گذشته از این می‌تواند از بسیاری از تقلبات در حین نمونه گیری جلوگیری نماید.

اسلاید 14: محل نمونه گیری باید دارای چند ویژگی باشد: از نور و تهویه کافی برخوردار باشد. از محل سرویس‌های بهداشتی عمومی که جهت سایر نمونه گیری‌ها اختصاص یافته، جدا باشد. در صورت امکان جهت جلوگیری از ترشحات ادرار جهت آقایان از سرویس‌های بهداشتی دیواری استفاده شود. از سیستم مدار بسته جهت نظارت بر نمونه گیری استفاده شود. این دوربین‌ها طوری باید نصب گردد که نقطه کور نداشته باشند. از ظروف درپیچ دار استفاده شود تا امکان اضافه نمودن موادی به ادرار به حداقل برسد. امکان دسترسی افراد متفرقه در محل نمونه گیری وجود نداشته باشد.

اسلاید 15: یک دوربین هم در قسمت گذاشتن نمونه‌ها نصب گردد تا امکان جابجایی نمونه‌ها به حداقل برسد. در محل نمونه گیری حتماً جالباسی نصب شود تا امکان قرار دادن وسایل اضافی مانند کیف و یا کت و پالتو وجود داشته باشد. مایع صابون و آب در محلی باشد که امکان افزودن آن به نمونه وجود نداشته باشد. سرویس‌های بهداشتی آقایان و خانم‌ها علاوه بر مجزا بودن باید به گونه‌ای باشد که مسیر مشترک نداشته باشد. سالن انتظار مراجعین باید در حدی باشد که منزلت ارباب رجوع حفظ شود و به ازای هر مراجعه کننده حداقل نیم متر مربع باشد. سیستم مانیتورینگ باید در فضایی باشد که امکان تردد افراد غیر مسئول وجود نداشته باشد. در صورت امکان فضای مربوط به نمونه گیری و آزمایشگاه تشخیص اعتیاد جهت انتقال آسان نمونه‌ها و ایمنی بیشتر در مجاورت همدیگر باشند.

اسلاید 16: الزامات مربوط به فضا و تأسیسات آزمایشگاه تشخیص اعتیاد: فضای فیزیکی آزمایشگاه تشخیص اعتیاد به مواد مخدر حداقل 20 متر مربع باشد. فضای فیزیکی مربوط به سیستم مونیتورینگ حداقل 3 متر مربع باشد. آزمایشگاه در محلی باشد که از تهویه و نور کافی برخوردار باشد. کپسول آتش نشانی در داخل خود آزمایشگاه تشخیص اعتیاد و یا در نزدیکترین قسمت باشد. ترجیحاً از هود دو نفره در آزمایشگاه استفاده شود تا فضای مناسب جهت کار ایجاد گردد.

اسلاید 17: فضای انبارش و کابینت‌ها از جنسی باشد که امکان زنگ زدگی آن‌ها به خاطر بخارات مواد شیمیایی به حداقل برسد. نگهداری مواد شیمیایی مانند اسیدها- آمونیاک و الکل در قسمتی باشد که تبادلات حرارتی زیادی نداشته باشد. ترجیحاً آزمایشگاه تشخیص اعتیاد از سیستم سخت افزاری و نرم افزاری مجزا به خاطر جلوگیری از دسترسی افراد غیر مسئول برخوردار باشد. کابینت‌های آزمایشگاهی دارای حداقل عرض 60 سانتی متر و متراژ 7 متر مربع باشد. آزمایشگاه تشخیص اعتیاد دارای یک سینگ بزرگ و یک دستشویی مجزا باشد. چشم شور و دوش ایمنی در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد وجود داشته باشد و یا حداقل در نزدیکترین قسمت به آزمایشگاه باشد. جعبه کمک‌های اولیه در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد به طور مجزا وجود داشته باشد.

اسلاید 18: تجهیزات ضروری در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد: سیستم سخت افزاری و نرم افزاری تشخیص مواد مخدر سیستم دوربین مدار بسته دماسنج PH متر رفراکتومتر سانتریفوژ هات پلیت دستگاه TLC و متعلقات آن هود مناسب یخچال و فریزر

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید