صفحه 1:
صفحه 2:
در حوادث و سوانح غیر صنز مه ۲
صفحه 3:
۱
پرداخت و از همه 4 و
0000 eer
صفحه 4:
۱
ا لت
از وضع موجود يه 2
0 ء كار بسيار خوبي
است.
صفحه 5:
بيذيريم در سايه اراده و متت انير
و مستعد مردمى و نقش ارزشمند مديرار
evo rane) ا ات ل در ره
ys كك ايده wall ثر از.وضعيت مو حر 050005
باشيم » مشروط بر اينكه با دقت بيشترىء الزامات و
نيازمنديهاى اين بخش را مورد توجه قرار دهيم .
صفحه 6:
مسائل ساختاری
و
سيستمها و روشها
نيروى انسانى
مراحل و فرآیند اجرا
تجهیزات و امکانات
قوانین و مقررات
مباحث تئوریک
صفحه 7:
scat bo را
* تعداد کشته ها از سال ۱۹۸۰ تاسال ۲۰۰۰ به . . نفرمی رسد .
Cee الل و
Tos oa ااا ال 0
ااا تا سال ۲۰۰۲ میلادی هم حدود ۰۰۰۰ ۰ بحران بزرگ اعم از طبیعی و غیر
طبیعی در جهان رخ داده است .
صفحه 8:
a Hi layed py
. خاك ايران در مناطق زلزله خيز قراردارد a
سال يك زلزله بزرك كه داراى تلفات ٠١ بطور ميانكين هر *
sani در ايران رخ داده
oh لك ae ie ee eee ott ad
جان خود را از دست داده اند.
2 رب eon ee ee
۰ چهارم جهانی را در این زمینه بخود اختصاص داده است
een oe eee re sae
۱ Tn en Oe men ha es ree
. گزارش شده است
صفحه 9:
ins ris شدتی حادث مى شود
Re Cnr meen
5
00
صفحه 10:
يك دائش علمى و كار بردى أسست © "كه اه
تنظيم و تدوين سياستها و خط مشى
علمى در رابطه با 3 =
5 3 “از
ل ا ا
سيستماتيك سوانح باشد .
صفحه 11:
صفحه 12:
چم سر مت
ال
GLa eee Ue AA) Wee el Pek oe
حوادث و سوانح میشود)
035 - واکنش ( شامل اقداماتی مانند : امداد و نجات » جستجو تدارک » 5
آواربرداری » CSB yp
مرحله بنجم > باكسازى ( شامل eee caine ree مر زر
kee eee ا ا ل 0000
ار
nce م ا Bee ey torr
(Cee Si eee Te ere Ee Oe ORC tb a Maire ae
ese oe كنترلى بايد در تمام مراحل بيش بينى شود » لذا منظور ازكنترل در مرحله
هفتم » نظارت و پیگیری برای به نتیجه رسیدن گامهای پیشبینی شده است.
صفحه 13:
*صباحت تلوریک .۰ شنانقایی و مطالعه . مد
دسر رات زیر یدای
ارتباطات . پیشگیری . گنترل ۰ نیرو6 ۱ :
SULSol g Ol jmas از . پشتییان ۳
آمنیتی و انتظاصی . بهداشتی و درمانی . پاکتتازیا: ۰
امدادى : خدمات اجتماعى : خدمات روحى و رفاهى؛
Cr FTI ee ee a
Ptr ee Pee pe iy
صفحه 14:
Rann eect
صفحه 15:
ne aa ۹ حوادث و سوائتح غيرمفرقيه :.
*باطرحها برنامه هاء روشها و سیب"
تهیه شده است ؟
آيا آمادكيهاى لازم بويؤه در بعد اطلاع رسانى و آموزشهاى عمومى و تت
لیر
arr ere) و
* آيا نقش و وظيفه كليه دستكاهها و مردم در بخش دولتى و خصوصى مشخص و تفكايك
شده است ؟
ا Db eh a ee mene
TO Ser eT ere
ene al See cra i es Be eee reed
Sere OSES Loe Cone CRE ery iee eras hor res
ee REE Aw SS a een Lo Raes sy ew را
را ا eae ce مب
MF LS EST nce سن
صفحه 16:
5
یا در سلسله مرتب اداره بحران » برای مدیران آسیب دیده جایگزین,
Re
* یا تراین و متررات موجود در زمینه های مختلف » توسط دستگاههای
اصلاح و تکمیل شده اند ؟ ف 3
اا م Do ae sees kee ی
شده اند ؟
ی( ۱
و
٩ nee te St mee stein oe
byes eter pepe eaves ops ory ies PS re
* ايا نقش و وظيفه ادارات و نهادهاى دولتى استانها و شهرستانهاى معين » براى
جايكزينى موقت » تعيين و تعريف شده أست ؟
۱ Rie od eee ener een
prove re ican Pec Pr C Conny
ee eee ee ee eee eee ا لكت
مقاوم هستند ؟
صفحه 17:
0
ا
7 تحقیق در مورد
7 تحقیق در مورد
7 تحقیق در مورد مد مر رد مس =
7 تحقیق در مورد انواع امدادى قابل استفاده در ار
ل بررمى مان احتمال وقوع 7
ep pe 8 دولتى
BEY ee اما tart
بررسى وضعيت و ميزان آسيب بذيرى
000 rr ran Poe ear Corner eet
صفحه 18:
ير بررسى وضعيت
oe earn
شور
7 پررسی
استفاده در ساير كشورها .
7 بررسی میزان و مناطق دور افتاده ٠
0 لقاط خطرخیز و مستعد حوادث مختلف ۰
5 بررسی و شناسایی در انواع حوادث در نقاط مختلف گشوز
اس ۱[ مورد نیاز و قابل استفاده -
ل بررسى نقش و وظيفه متقابل
ve) مه
پلها » تونلها » پایانه های مسافربری و
ERIC AI RT A Par
لك » تلفن » فاضلاب جاده ها و راههاى aaa nemo
. ریلی و غیر ریلی
صفحه 19:
مر 1 مج سس ٩
سطح بندى بحرانها وتنظيم قوانين براى تعيين جكوتكى اقدام و اعلام وضعيت قر"
مقام مجاز و رئیس و نائب رئیس بحران در حوادث + 3
قانون بیمه مجریان و امدادگران بکا رگیری شده دررابطه بابحران و مناطق آسیب دید" و
قوانين مربوط به جلوكيرى از فرسايش -خاك ماتد : كاشت كياهان مقاوم ) SF
مستمراز زمین برای کشاورزی» جلوگیری از چرای بی ا 00
و برداشت بیش از حد مصالح از زمین و تین مجری هر قالون . ۳
قوانين و مقررات آموزشى براى مجريان ؛ امدادكران » مردم » دانش آموزان + «انشجويان 20029
افراد ذيربط
ل ل ال ا سر
le oY ا ا 0
مراكز خدماتى ) در داخل و اطراف شهرها و حتى روستاها.
ل ا ا 00
ORE Ex Re RT crc ا 1 رن Ce وه
ازجمله احتمال فروش يا مفقود شدن اين اشياء .
صفحه 20:
؟ افزایش ۰
صفحه 21:
مانند: امدادگران» جستج وگران وسایر افراد و دستگاههای 7
ذیربط .
1 2 nod 2 ۳ tou 6
صفحه 22:
دستيابي به اهداف و کسب موفقیت در چرخه مدیریت سوا
Eee Se ccrvey rupees weary ۱
ie eS ee Die en ae Ear)
2 tie
oy ee ea ens)
برنامه ريزي و ٠ از مديران خود نيز بخواهد با ترسيم جنين تصويري در ذهن
. آمادگيهاي لازم را ایجاد نمایند
صفحه 23:
صفحه 24:
* توجه به کلیه 8 ay
برنامه ها و نقشه هاي جدید مدیریت بحران.
ات اراس
Ee reer p eter re gee weed ار
صفحه 25:
_ دموله عداوین ساختاری سازمان مذیریت پحران در مرحله واکنش:
a ۴
* هماهنگی حمل و نقل اسکان ارزای.
- آبرسانی - اطلاع رسانی - اطلاعات 5 اف
خدمات شهری - امنیتی و انتظاصی - کف و ده =f
هيراث فرهنكى - كشاورزى - ععليات رَوَائنَ د
فرهنگی - خدصات رفاهی -آواربرداری و پاکساز ی
-جستجو - نگهدار ی -نظارت و ارزیابی - رسیحگی
elena ا Ti را
صفحه 26:
Soeur ee een
صفحه 27:
. . . . . .* آب.برق» گاز تلفن و فاضلاب .
۴ براثر سقوط اجسام » تخریب
و توئل ها و... ۰
ال ee eC رز
٩ ...۰ بادر» اسکله ها و ایستگاههای قطار و مترو.
2 تم رل ذخیره آب » سیلوها و مخازن سوختی .
2 Bs ee i
كرا نامر Aes A a ee ee
. مراكز تكهدارى (انبارها)
ie 9 هصرع همه مار نس
* ...در توئل مترو» آسانسورها و طبقات زیرین ساختمانها .
صفحه 28:
a 9 _---
ب لود مود سمی وخطرناک به منابع آبهای زیرزمینی و انبار مواد غ
| ال ا 0
9 اه et et ی
امدادى .
= ett eee ae,
Mitt») 8
. خاک و شن در طوفان
اا IS a Yor ار ee
مانند : زلزله دریایی یا سیل یا شکستگی سدها و طغیان رودخانه ها .
ee ee amen SS) enn oot ا ا
SUS ee Ore Ce Co
| ال 1
صفحه 29:
سرقت اموال مردم و ۳ کر 2 رم
غارت فروشكاهها و منابع سوحتى و غذايى .
افزايش تجاوز » قتل » جاسوسى و ساير موارة مشاية *
شیوع بیمارهای واگیرداد 0
ا ا abcd ei 2 =
سرمازدگی یا گرمازدگی بیش از حد انسانها و حیوانات re
وحشى).
تلف شدن دام » طیور و آبزیان برورشى و غير برورشى ٠
خشك شدن و فاسد شدن محصولات كشاورزى ٠
صفحه 30:
بروز و تشدید ناهنجاریهای روآنی » فرهد 3
کامش شدید ماع غذایی »دروب آب» سوخت و ..
ee a et ne ead لم
لك
انى ٠.
بروز اغتشاشات و د ركيرهاى مردمى .
Ser Bil Coane dt atid
برق بعلت افزایش مصرف ناشی از بکارگیری سیستمهای
برودتی يا حرارتی .
a de ae a ama
Fie Re ne ee
Onn 9
صفحه 31:
ad
. پنهان و نیازهای اولیه
ee ی 2 ۰ پس از تعیین تکلیف مفقودین
زر را
2°- (معمول) » پس از انجام اقدامات اولیه » اضطرای
Rede eB) eT)
صفحه 32:
Sauree: Jonason, DW and FP ehnson. 2000 ning Tove: Grou Theor and Group She 7
0
صفحه 33:
765 0 © 1 5 زاس ve
6ن 376588 جا ناه ام
۵ - - 06/690 ی ۱۲۰۶۷۲
ات رح
ال ا لم
ا LCC een) BIC AC eam
=- Ose -—_ 3, - GW Yerl| UETL
CO ا Sk eee) (AOL TE
Tc LU) ج11 جاتة --66 عقن داعي
7
صفحه 34:
کوچکتری نیز تقسیم شود. تانبا توجه و اجرای بذ
موضوعات در تمام یا برخی از مراحل هفتگانه چرکه
سوانح و حوادث . الزامیست و تالتا بخش عمدهای ازاین
بطور مشترک یا اختصاصی در ارتباط با سازمانها » د
a geen ee ge reer
را لالب تب سس ترا
Srey RRM OR RR eter er eee yp eee)
ملی . منطقهای . استانی . شهرستانی و محلی هم مصداق داشته
باشد .
صفحه 35:
ete لجربلیبرنامه هایآموزشی: - Ow ET Tey rer kxescN bebe
۱ parece gery een RCO EEN SpE Perry
و
Eee Gear etre eee cere) ۱ مورد نیاز سازماندر منطقه
ترش سا
صفحه 36:
بحران زده ۱۳-
منطقه بحران زده
مامورنت در تیریت پدران ۳ مين وسايل مورد از برع ۱۳۳
در
منطقه آسیب دیده . ۱۸- مشارکت در تأمین نیازها و هزینه های مورد نیاز مناطق آسیپ
بو یرسور
صفحه 37:
مختلف"- هدفكذارى و تهيه راهبردها و رادكارها - تعيين و تعريف انواع.
اولوبت گذاری حوادث و اقدامات ل ا ا ل
حوادث , سوائح و بحرانها 4- طراحى eee deere) اد
0( - تعیین نیروهای سازمان يافته مردمى -١6
و استقرار مراکز امدادی در سطح کشور ۱۶- تعیین نقش و وظیفه مراکز دولتی و
02
صفحه 38:
جنه رت هشن ره pa)
تولیدی و صنعتی . ۷- شناسایی نقاط آسیب پذیر مرکز تولید نیرو
شناسايى نقاط آسيب يذير مخازن آب و غذا و سوخت . 4- تهديدات
۰- تهدیدات جانبی نیروهای خارجی و فرا منطقه ای ۰ ۱۱- شناسایی نوا
ممکن الوقوع ۰ ۱۲- اولویت گذاری حوادث ۰ ۱۲-بررسی وار ۳
OPE eee a Cre en se eet Pe EOE ea gn PEN PES
١-متابع و امكانات مردمى . 14- منابع و امكانات بخش خصوضى . 15- تيرواقاً
=Y Ry لل الل ل
تخصصی و حرفه ای موجود . ۲۲- منابع و نیروهای بین المللی . ۲۳- کمبودهای
تجهیزاتی . 1۲- کمبودهای تخصصی . ۲۵- کاستیهای قاتونی و مقررات و روشنها 7۲۷
درس NG Ee رک را دراب له سید
صفحه 39:
نجات و ... در مراحل مختلف . ۵- پیش بینی تدابیر لازم برای حفظ روند
۱
مردم و دولت در مقاوم سازی . ۸- تعیین وضعیت سازمانهای بین المللی
خارجی . ۹- توجه به جزئیات کوچک و بزرگ در طرح ها و برنامه ها ۰ ۱۰
لازم برای مستند سازی فعالیت ها و تجارب ۰ ۱۱- استفاده از خدمات هواشناس و ۳
تعیین محل استقرار ستاد کنترل و فرماندهی . عوامل اجراتی ۱۳۳
خدمات مختلف درمانی . رفاهی و .... ۱۴- شناسایی و حضور بموقع نیروهای حفا
UCN a ola سدح
سامانه های آمادگی .
صفحه 40:
محیطی . ۷- پیش بیت “eee eye tee aerate
سیستمهای هشداردهنده ۰ 4- پیش بینی نحوه بکارگیری عوامل اجرایی بومی در منطقه آسیت.
rece eee ea و
2 5 ازل . ساختمانها و تأسیسات . ۲۰- نصب تجهیزات امدادی در
ساختمانهای بزرگ و 0
تسه از سمل مس لاس ETN SE Ne
لام یلیل دوه و دی ری
مشابه در منطقه
صفحه 41:
Seren irecere recom srry reer ien a)
خدماتی استاندارد در نقاط امن کشور . ۳۰ - پیش بینی نحوه استقادا
| ييش بينى -١ . هواشناسى در كنترل بحرانها و عمليات امدادى
ا اا ا ENED]
الزامات خرد و كلان در طرح ها و برنامه ها . ۳۴- پیش بینی وضعیت و نحوه.
ره سید
بلس سل سر مد SE
روشهای مقابله با طغیان رودخانه ها در حوادث . ۳۷- زاس سرت
ساختن بازماندگان از محل بحران در حادثه .
صفحه 42:
منطقه بحران زده ۶- طرح توزیع عادلانه و بموقع ارزاق عمومی در
۱
0
eee ere Rar ie CE Se) او محر
دولتی ۱۱- طرح د. 1
0 erie ie remnee ee nen er)
اجراى طرحهاى آبخيزدارى و -١5 تهيه طرحهاى مقابله با فرسايش خاك -١+ مردمى.
۱
صفحه 43:
آلات و تجهیزات ral ale.
2 ۱ ۱
اکنش سریع . ۹- تعیین نقش و وظیفه مردم در مراحل مختلف7
طراحی کمیته ها و ستادهای موقت و دائمی . ۱۱- تعیین رئیس ونائب
ere Sa ENO RC ۱
المللی . ۱۳- سازماندهی و ساماندهی تیرو و امکانات موجود .
صفحه 44:
Ie pe peeeye Levee PON er eee es Pa)
2 eee at ee oe
CCE een ewer hese eee bY oe ee)
توسعه فرهنگ بیمه . ۱۰- توسعه فرهنگ نکهذاری -٩ . آموزشی
مستند سازى تجارب و روئد فعالد -١١ . و مدارك در مكانهاى امن
جبران عقي مال -١1+ . استفاده از تجارب ساير كشورها -١1/ . ذيربط
< ۱۵ ۰ و افت تحصیلی . ۱۴- اقدام برای شبیه سازی رایانه ای در حوادث
تهیه فیلمهای آموزشی و مستند.
صفحه 45:
روحانى . متخصص ۳ مدد كار اجتماعى. انيار دار
پرستارو..) ۲- آموزش نیروی انسانی ۳- جذب و بکارگیرا
انسانی ۴- (626آ"آها و نیروهای داوطلب مردمی ۵- نیرو!
سازمان یافته در نهادها ۶- نیروهای بینالمللی و بکارگیری آنه
برنامهریزی نحوه ورود استقرار . بکارگیری و حرو ۳۳
Be NOR و
جایگزین برای مدیران سانحه دیده در تمام سطوح -٩ ثبت و ضبط آمار
و اطلاعات نيروهاى وارد شده به منطقه.
صفحه 46:
1 ۳ ا عد كك ee
( تجهيزات امدادرسانى به ساختمانهاى بلند . 4- تهيه كيسة
SS rar rt ats A يشتى ) امدانء
fen errr ver OT Week ee a eee ee
217 - يلاى كد ملى و شناسابى فردذى -١7 سردخانه نكهدارى اموات
ال سای
. 61825 مكان ياب
صفحه 47:
موقت در مواقع ضروری . 2۴ ۳ ساختمانها و 5
مردمی و دولتی . ۵- مکان یابی وپیش بینی طرح جابجایی :
و تجهيز آنها براى مواقع ضرورى . *- ساخت و ايجاد يناهكافها
اختصاصی . ۷- نحوه تأمین و توزیع مصالح ساختمانی 1
استاندارد سازى و مقاوم سازى انبارها . سيلوها و ... . 4- استائدارد
اماكن عمومى و مراكز دولتى و مردمى . ری رح
RY eer) ا ا ا ا ا ee 00
تجهیزات امدادی .
صفحه 48:
Carre كوس 3 ۳ لوي رن ٠ هداب
های مردمی . ۱۲- تأمین سوخت مورد نیاز حرارتی و حمل و نقل ۰ ۱۳
اشستشو ) . +1- تأمين امكانات مورد نياز عوامل اجرايى و امدادى داخلى و ٠
زنراتور برق . 12- ييش بينى امكانات لازم براى تعمير ماشيين الات وا كاذنا
rset es 0 0007 بینی قطعات بدکی برای
ee رل هر ۰ - ثبت و ضبط کالا و امکانات ور
۰- صدور مجوز خروج تجهیزات . 2۲۱ - طناب ee eg = =
های ممنوع الورود . ۲۲- تهیه و توزیع کیف کوچک گردن آویزط با کمری برای مردم منطقه آستب.
دیده بمتظور نگهداری مدارک ضروری ۰ 1۳- پیش بینی بودجه اضطراری . 2۷۴ طراکی پوت
1210009
صفحه 49:
۱-مقاوم سازی ساختمانها و 7 ۱
مقاوم سازی منازل و تأسیسات روستایی .
تقويت و حفظ يوششهاى كياهى . *- احدات ند
بند و ذخیره منابع آب های زیرزمینی . 7۵
شناسایی انواع مصالح ساختمانی مناسب و
مقاوم در برابر حوادث و استانداردسازی آنها.۶-
کاهش عوامل بنیادی مولدخطر۷- معرقی
۳۳ | Ved 81+. 8)
صفحه 50:
ملیات آو 3 3 t
مسح سا ا _ ae
eat) ا ل Ce
عملیات نجات افراد حبس شده در تونلها و .. p
Or MR ee gree Se Be) rere) ا ۰
يابى .
صفحه 51:
معابر و تونل ها . ۳- پاکسازی تونل متروا
انتقال شن و خاک ناشی از طوفان . ۵- انتا
خاكستر در آتشفشانها . ع- جمع آورى زباله 17
تعیین محل تخلیه زباله و ضایعات ساختمانی ۰"
صفحه 52:
aa gig و تهيه به كزارش oc)
Lee ie an ce a
انجام كار . 0- انعكاس اطلاعات به مراجع
ند مسر رتور
صفحه 53:
صفحه 54:
55 د جمع آوری
تصوير و مشخصات اموات و نشانه كذارى قبور . 3- ارائه <
دفن و نماز میت ۰ ۶- جمع آوری و نگهداری اموال ۳۶
1
CST toe ea eSB) ل
ea ee ae a a coe) 5
en ere error Nee Cay oa ۰
evee} ۱
صفحه 55:
Feet ea ا
2
RARE از تن
صلواتی .۲- مسائل روحی و رفاهی اه
ديدكان . - راه اندازى نانوايى صلوات
۵- مساثل روحی و رفاهی عوامل اجرایی
امدادگران . ور میلغ و روحانی و...
صفحه 56:
EWE cee oc era Pee TY ا
ل ta I) red 0
ی
كنترل مبادى ورودى وخروجى و جلوكيرى از ورود و خروج افراد سود
۰ - تعبین معین سازمانی از شهرها و استانها برای جایگزینی موقت در
انتظامی منطقه بحران زده . ۱۵- شناسایی و
بت اليد ۱ در سح
eer CVpy ce cower iets ۱0
صفحه 57:
0 52 رت تس
سیستم ارتباطی برای مجریان . ۵- آمارگیری . ۶- برآورد
برآورد هزینه مراحل مختلف . ۸- اطلاع رسانى در مورد اقرا
به ساير شهرها .4- نحوه بهره كيرى از اطلاعات مردمى . 59171
هل
کمشدگان . مجروحین . مصدومین و بازماندگان . ۱۲- اطلاع رسانی
ee ere aCe ree) 7
صفحه 58:
مزارع و باغات ( سمياشى , آبيارى و ... ) .9-
Neely Ae) لل ا ال لك
eeCR ree cee ا ل
Bo) سل و مور بت
طوفان شین .
صفحه 59:
تلا
عملکرد رده ها ۰ ۱۰- د :
عوامل اجرایی و امدادی . ۱۲- فرم بارنامه و تا وصول کالاهای ارسالی به ۱3۳17
a ene ered eee eee ee cee)
تس Se لیر رد
eyed
صفحه 60:
مناطق ياكسازى شده . *- تابلو راهنماى
eee) ا ا ا ا ۰
تایلوهای بازدارنده و هشداردهنده . ۶- تاد
2 مد ES cer ree =
ere)
صفحه 61:
محلهای پیش بینی شده در حوزه های ۳ ۴
OO) rae dere ee oe لا را را
داريم » 2 كرفته و عملا اقدامات
متناسب با سناريوهاى فرضى » با رعايت تمام
جزئیات پیاده سازی شود.
صفحه 62:
“One of these days we ough? to get reorganized.
"یکی از این روزها باید سازماندهی مجدد كتيم.*
arcana
صفحه 63:
rt ورم سرس دار ای سمو
سياه از ديد قانون - وزارت سباه سياه ياسداران انقلاب اسلامي - معاونت'
مجلس - 490
e ere ا رس سح
Oe ter bs To TE ye STi رورت رت رمرم
كك
جكيده مقالات دومين كنفرانس بين المللي مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه طبيعي - سال"
999
eee PS Seen Pe ere Teese a ۱
و هع / 06 / ه096
منابع متفرقه
صفحه 64:
والسلام
برای تعجبل در فرج امام زمان (عج)
صلوات