پزشکی و سلامت تجهیزات پزشکی

الکتروشوک و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی

powerelektero_shok

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
دستگاه الکتروشوک و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی تعداد اسلاید ها : ۶۰ اسلاید
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
2178 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الکتروشوک و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی”

الکتروشوک و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی

اسلاید 1: به نام خدا دستگاه الکتروشوک از اجزاء تا کاربردازدیدمهندسی و پزشکی استاد محترم : تنظیم کننده :

اسلاید 2: چکیده در این مقاله به بررسی دستگاه الکتروشوک از اجزاء، انواع، کاربرد، مراحل آماده سازی، عوارض ناشی از شوک آن و ... تا کاربرد های پزشکی و مزایا و معایب استفاده از آن می پردازیم. دستگاه شامل کابل برق، پروپ ثبت، باطری، الکترود های اعمال شوک، منبع تغذیه، صفحه کلید و صفحه نمایش است. دفیبریلاتور شامل دو نوع قابل کاشت و خارجی است. بیماریهای قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در جوامع صنعتی و یکی از علل اصلی مرگ در کشورهای در حال توسعه می باشد. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی در جهان ساالنه 16/7 میلیون مرگ ناشی از ابـتلا به ایـن بیـماری ها باشد. احتمال زنده ماندن انسان ها با استفاده از دفیبریلاتور 2 از 5 است. عالوه بر این، زمانی که ریتم قلب توسط دفیبریالتور قابل اصالح باشد درصد بقا ٪ 59 می شود، و زنده ماندن به 3 از 5 تبدیل میشود. از این رو از اهمیت بسیاری در حفظ جان بیماران برخوردار است.

اسلاید 3:

اسلاید 4: واژگان کلیدی : الکتروشوک، احیای قلبی، دفیبریالتور

اسلاید 5: 1 – مقدمه امروزه دستگاه هایی که باعث حفظ جان انسان ها می شوند، از اهمییت بسیاری برخوردارند. یکی از این دستگاه ها الکتروشوک نام دارد. وقتی ضربان قلب متوقف میشود و هیچ نشانهای از گردش خون وجود ندارد، ایست قلبی رخ داده است.در این شرایط برای تصحیح ریتم قلبی میتوان از این دستگاه استفاده نمود. احتمال زنده ماندن انسان ها با استفاده از دستگاه 2 از 5 است. و زمانی که ریتم قلب توسط دفیبریالتور قابل اصالح باشد، زنده ماندن به 3 از 5 تبدیل میشود. از این رو یکی از تجهیزات مهم اتاق عمل و مراکز درمانی به حساب می آید. در این مقاله به بررسی اجراء، انواع، شکل موج ایجادی، عوارض استفاده از شوک آن و ... تا کاربردهای پزشکی دستگاه می پردازیم.

اسلاید 6: 2 -دستگاه الکتروشوک از نگاه کلی از الکترو شوک برای اعمال یک شوک الکتریکی قوی به بیمارانی که قلب آنها به هر دلیل از کار باز ایستاده است به کار می رود و یکی از تجهیزات مهم اتاق عمل و مراکز درمانی به حساب می آید. وقتی ضربان قلب متوقف میشود و هیچ نشانهای از گردش خون وجود ندارد، ایست قلبی رخ داده است. شایعترین علت ایست قلبی، یک ریتم غیرطبیعی قلب است که فیبریالسیون بطنی نامیده میشود. این ریتم غیرطبیعی زمانی اتفاقی میافتد که اکسیژنرسانی به قلب ناکافی باشد یا در نتیجه حمله ق، قلب آسیب ببیند. برای تصحیح ریتم قلبی میتوان از دستگاهی به نام دفیبریالتور خارجی خودکار دفیبریالتوراستفاده نمود.

اسلاید 7: دفیبریالتور دستگاهی است که شوک الکتریکی را به عضله قلبی که تحت یک آریتمی )ریتم غیر نرمال( کشنده است می رساند. که باعث انقباض تمام سلولهای قلبی شده وسپس استراحت قلب وبدنبال ان به گره سینوسی اجازه ضربان سازی و در نهایت باعث تپش دوباره قلب میشود که در حقیقت از این دستگاه برای خنثی نمودن )بی اثر کردن( انقباضات ناهماهنگ قلبی و بازگرداندن انقباضات قلبی به حالت متعادل اولیه، همچنین در مواقعی که قلب از کار بازمی ایستد، برای شروع مجدد ضربان قلبی استفاده میشود. )دپارتمان مهندسی پزشکی 6323)

اسلاید 8: 3-تاریخچه دفیبریالتور برای اولین بار در سال 1899توسط جان لویی پریووست و فردریک باتلی، دو فیزیولوژیست از دانشگاه Geneva سوئیس، شرح داده شد. آنها کشف کردند که شوک الکتریکی کوچک می تواند باعث تحریک فیبریالسیون بطنی در سگ شود، و در تحدیدات بزرگتر می تواند باعث وارونه کردن شرایط شود. در سال 1933،دکتر آلبرت هایمن، متخصص قلب در بیمارستان بث دیویس از شهر نیویورک و هنری هایمن، یک مهندس برق، به دنبال یک جایگزین برای تزریق داروهای قدرتمند به طور مستقیم به قلب بودند، وکار خود را با اختراعی که از شوک الکتریکی در محل تزریق دارو استفاده میکرد، ادامه دادند. این اختراع hyman otor نامیده شد که در آن یک سوزن توخالی برای تصویب سیم عایق شده به منطقه قلب به منظور ارائه شوک الکتریکی استفاده می شد. سوزن های فوالدی توخالی به عنوان یک سر مدار و نوک سیم عایق شده در انتهای دیگر گار میکردند.

اسلاید 9: 4 -اجزای دستگاه دفیبریالتور خارجی )الکتروشوک( دفیبریالتورهای خارجی دارای بخشی جهت ضبط و ثبت نتایج همچون حافظه، کابلهایی با امکان استفاده مجدد که الکترود را به سیستم متصل میکند، الکترودها که از طریق آن ضربان قلب به سیستم منتقل شده و شوک الکتریکی داده میشود، و نیز یک نمایشگر مانند LCD دارند که پیام را به کاربر اعالم میکند و ECG بیمار را نمایش میدهد.

اسلاید 10: 4 -1 -کابل برق : برای اتصال دستگاه به برق و تامین انرژی الکتریکی و شارژباطریهای دستگاه به کار می رود. مهندسی پزشکی4-2 -پروب ثبت :ECG به جهت ثبت همزمان سیگنالهای قلبی و تشخیص بازگشت قلب و نیز جهت سینکرون کردن شوک ازاین پروبها استفاده می شود . با توجه به اینکه شوک الکتریکی اعمال شده به بیمار برای تقویت کننده های ECG دستگاه مشکل ساز بوده و موجب خرابی آنها می شود باید حتما از یک مدار محافظ استفاده نمود . الکترودهای به کار رفته در اکثر دستگاه های الکتروشوک از نوع چس لید می باشند.4-3باطری: عموما در الکتروشوکها یکی از دو نوع باطری زیر به کار می رود:1-باطریهای نیکل کادمیومCd-NI -2اطریهای سرب اسیدSLA باطری سرب اسید معموال بزرگتر و سنگین تر است . باطریهای نیکل کادنیم کوچک هستند و برای تامین ولتاژ مورد نیاز باید چند عدد از آنها به صورت سری به کار برد.

اسلاید 11:

اسلاید 12: 4-4 -الکترودهای اعمال شوک : به دو دسته کلی خارجی external و داخلی internal تقسیم بندی می شوند 1 -الکترودهای خارجی که به آنها پدال دستی نیز گفته می شود . یکی از پدالها به نام APEX و دیگری به نام STERNUMمی باشد . پدال STERNUM در محل قاعده قلب قرار می گیرد در بالا و پدال STERNUM در نوک قلب قرار می گیرد در پایین. 2 -الکترودهای داخلی internal که به الکترودهای قاشقی نیز موسوم می باشند جهت اعمال شوک مستقیم به قلب در جریان اعمال جراحی قلب باز به کار می روند. نوع دیگری از الکترودهای external نیز وجود دارند که به صورت الکترودهای چسبی بوده و در دو طرف قلب بر روی پوست چسبانده می شوند . این نوع الکترودها در دستگاههای الکتروشوک اتوماتیک AED و نیمه اتوماتیک AED . SEMI به کار می روند.

اسلاید 13:

اسلاید 14: 4-5 -منبع تغذیه : باید قادر باشد تا انرژی الزم جهت تخلیه را ایجاد کند. 4-6 -صفحه نمایش : با توجه به نوع دستگاه می تواند اطالعات گوناگونی را به نمایش بگذارد:1) انرژی انتخاب شده برای اعمال شوک 2 )تعداد ضربان قلب بیمار 3 )سیگنال قلبی بیمار 4 )وضعیت پروبهای اعمال شوک 5 )وضعیت خازن دستگاه به لحاظ شارژ و یا دشارژ بودن 6 )محل اعمال شوک بر روی سیگنال قلبی

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید