صفحه 1:
2
9
8
g
25
2
a
9
0
صفحه 2:
*#در جهان امروز در شرایط رقابتی بازارکیفیت محصول وبهره وری به
عنوان دو عامل اساسی و مهم در حفظ و بقای موسسات حرف اول را زده و
آنهایی که از بهره وری و کبفیت بالاتری برخوردار هستند در بازار حضور
داشته و ماندگار خواهند ماند. از این رو اطلاع مداوم از وضعیت بازار
کیفیت و کمیت محصولات رقبا و همچنین سیستمها و روشهای انجام کار آنها
برای هر موسسه وشرکت رقیب ضروری می باشد.
صفحه 3:
**ضمن اینکه از مزیتها و ویژگیهای برتر رقباالگوبرداری می کنند خود را به
وضعییت بهتری نسبت به آنها برسانند وتنها
برابر رقبا و بهترین تجربیات جهانی در تمام زمینه های مورد
** الگوبرداری یک روش سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن مى تو
ای خود را بر اساس بهترین صنعت يا سازمان اندازه گیری و اصلاح کنند.
درواقع الگوبرداری ابزاری برای بهبود مستمر است و می تواند توسط انواع
سازمانهای تولیدی خدماتی به کار گرفته شود ماين روش به نام های الگوگیری و
صفحه 4:
** الگو برداری موجب تمرکز سازمان بر محیط خارجی و بهبو
فرایند ها می الگوبرداری به کارمندان اجازه می دهد که از
عملکرد خویش شناخت کافی به دست اورند یعنی بدانند که اکنون در چه
مرحله ای هستند و از چگونگی موقعیت خود در مقایسه با دیگران مطلع
گردند. بدین وسیله شرکت از آنچه که می تواند به دست آورد آگاه شده
ودر نتيجه وضعیت شرکت برای ایجاد تغیبر بهبود می یابد.
صفحه 5:
لنواع الگوبرداری
سه نوع الكوبردارى وجود دارد كه يك سازمان مى تواند آن ها را به كار
: كيرد. اين سه نوع عبارتند از
الكوبردارى داخلى
الگوبرداری رقابتی
الگوبرداری فرآیندی
صفحه 6:
اخل سازمان می شود. شرکت سنتر پارکز همواره برای تسهیلا
خود در انگلستان از 40 کار خانه بین المللی خود الگوبرداری به عمل مى آورد. اين
صفحه 7:
Gels, الخوبردلری
نوع دوم الگو برداری با استفاده از اطلاعات مربوط به رقبای مستقیم
صورت میگیرد.اجرای اين روش معمولا برای صناعی بزرگ آسان تر از
صنایع کوچک است و همچنین گرچه در بیشتر مواقع جمع آوری اطلاعات
از رقیبان مشکل است اما در صورت دسترسی به تحقیقات و گزارشهای
صنعت میتوان اطلاعات مفیدی از آنها به دست آورد.برای مثال: شرکت
را10 بیش از 600 رقیب خود را از نظر عملکرد و فناوری تولید مورد
صفحه 8:
* الگوبرداری فرآیندی» گاهی به عنوان الگوبرداری عملیاتی یا عمومی هم
اری عملیاتی یا عمومی
شناخته می شود به اين معنى كه بسيارى از فرآیندها
» مشترك است و در نتيجه نو آورى هاى سازمان ها
1 we
ازمان مورد نظر نیز به كار رود. مثلا تمام سازمان ها عمليات وصول
صورتحساب ؛ تداركه نظا د
را ار ام پرستلی و ... را دارند كه مى توان از آن ها
برای الگوبرداری در سایر سازمانها استفاده نمود.
صفحه 9:
باید دارای اعتبار و قدرت کافی باشند تا بتوانند پیشنهادهای خود را به
تایید برساننده در غیراین صورت تلاش های آنان با شکست مواجه خواهد شد.
اعضای یک تیم باید از دانش کافی برخوردار باشند. به طور کلی تیم بايد تركيبى
از ارشدیت و دانش باشد.
صفحه 10:
#معمولا در چهار حوزه زیر برای آموزش اعضای تیم » برنامه ریزی می
شود:
** فرآیند الگوبرداری
* تکنیک های تحقیق
تجزیه و تحلیل داده ها
** کار گروهی
صفحه 11:
a
تس
5 نامه ریزی و اجوای بهبودها
د
صفحه 12:
هر اتفاقی که در شرکت رخ می دهد ۰ جزیی از یک فرآیند است. کلیه
فرايندها بايد در جهت رسيدن به اهداف سازمان هدایت شوند
** هر فرآيند شامل مراحل يا ترتيبى از فعاليت ها مى باشد كه نتيجه نهايى
ol .رضایت مشتری است.
*#دسته بندى ذيل فرآيند ها را به سه دسته فرلا
مديريتى - فرآيند هاى يشتيبانى تقسيم بندى مى نمايد:
صفحه 13:
صفحه 14:
لنواع فرلیند هلای سلزملن
*فرآیند های مشتری گرا(006): فرآیندهای اصلی سازمان است که
موجب شکل گیری محصول یا خدمت می شوند و ایجاد ارزش افزوده می
**ف رآیندهای پشتیبانی(00) ): فرآیندهایی هستند که به عنوان فرآیندهای
کمکی به فرایند های مشتری گرا یا لصلی خدمات یا سرویس ارائه میدهند.
*#*فرایند های مدیریتی (0006۳): فرآیند هایی هستند كه ماهیت مدیریتی و
راهبری برای سایر فرایند ها و فعالیت های سازمان دارند.
صفحه 15:
هنگامی که شروع به شناسایی فرآیندهای سازمان خود کردید» می توانید
ارتباط هر فرآیند را با دیگر فرآیندها رسم کنید. ترسیم قدم به قدم فرآیند» به
درک بهتر هر فعالیت کمک می کند.
برخی از ابزارهایی که برای ترسیم و نمایش فرآیند مى توان مورد
استفاده قرار گیرند در ذیل ارائه شده است:
*#*-سچک لیست شناسایی فرآیند
**معمولا در اولین قدم برای درک فرآینده مورد استفاده قرار می گیرد
صفحه 16:
خروجی فرأیند چیست؟
#مشتریان فرآیند چه کسانی هستند؟
ازهای مشتریان کدامند؟
مالک فرآیند( شخصی که مسئولیت اطمینان در پاسخگویی به نیازهای مشتریان را
دارد کیست؟)
قد مهای فرآیند کدامند؟
۳ مسئولیت ها در فرآیند به چه نحوی است؟
**مشکلات فرآیند کدامند؟
از چه شاخص هایی برای
صفحه 17:
نمودار جريان فرآيند **
يك ابزار نمايشى مناسب است كه به تيم بروزه كمك ميكند تا ديد مناسبى
اشته و همجنين محل هاى وقوع اشتباه را تشخيص
صفحه 18:
دریافت درخواست
کالا
آیا فرم درخواست
صحيح تكميل شدو
تكميل فرم باز
سفارش خريد
دريافت درخواست
داراى اشتباه
صفحه 19:
اندازم گیری فرلیند
تیم پروژه پس از شناخت فرآیند های سازمان باید معیار های عملکردی
موجود در هر قدم از فرآیند را مستند سازی کند. این شاخص ها به عنولن
اتاندارهای درون سازمانی محسوب شده و می توانند با عوامل خارجی
الگوبرداری که توسط تیم پروژه به دست آمده اند» مقایسه شوند
صفحه 20:
** انتخاب فرآیند برای الگوبرداری
انتخاب يك فرآیند برای الگوبرداری یا اولويت ب ی الگو برداری
جزء مسائل تصمیم چند معیاره می باشد که روش های مختلفی برای حل آن
ر مجموع ۰ شرکت باید از بین روش های موجود یکی را برای اولویت
بندی پروژه های خود انتخاب كند.ش
*#*یکی از روش های انتخاب موضوعات مورد الگوبرداری ۰ فرآیند تجزیه و تحلیل
سلسله مراتبی (0/۷,6۳)) است.می توان از پنج مرحله زیر برای رتبه بندی پروژه
ها استفاده كرد:
صفحه 21:
Lil فرلیند برلی للگوبردلری
& )-مشخص کردن معیار های تصمیم گیری برای فرآیندهای منرد بررسی.
+ (توافق عام برای ارزش وزنی هر کدام از معیارها.
۶ (>سرتبه بندی فرآیندهای تحت بررسی بر اساس معیارهای تصمیم گیری
gh ** مقایسه نمرات هر کدام از فرآیندها
صفحه 22:
صفحه 23:
au نوع الگو برداری داخلی» رقابتی و فرآیندی وجود دارد و باید ابتدا
نوع للگوبرداری مشخص و سپس همتایان تعیین گردد.
یک نقطه شروع خوب. پرسیدن اين سوال از مشتریان و تامین کنندگا
است که چه کسی به نظرشان بهترین می باشد.
سپس تشکیل یک جلسه با اعضای تیم پروژه و تهیه لیستی
از همتایان بالقوه با استفاده از روش طوفان مغزی است.
صفحه 24:
*#اطلاعات مورد نیاز
کلید موفقیت در الگوبرداری جمع آوری اطلاعات مناسب می باشد. در
الگوبرداری هر دو نوع اطلاعات کیفی و کمی باید جمع آوری شوند. اگر تیم پروژه
آگوبر داری » فقط بر یک منبع اطلاعاتی مانند نشریات صنعتی تکیه کندممک 21
۳ را که می تواند ازهمتایان الگوبرداری کسب کند» از دست بدهد ۲
بر ابگر اگر تمرکز تیم فقط بر همتاینباشد ممکن است جزئیات مهس ( 5 [1
مشاوران»روزنامه نگاران يا دانشگاهیان قابل کسب است از دست بدهید.
صفحه 25:
ais ea اصلی اطلاعات برای تیم های پروژه الگوبرداری وجود دارد.
این منابع عبارتند از:
تحقیقات کتابخانه ای -اشخاص ثالث -تبادل مستقیم و با
که تبادل مستقیم همان شیوه های رسانه ای می باشد مثل تحقیقات تلفنی -
پرسشنامه های کتبی- کنفرانس ویدئویی- کنفرانس لز راه دور
صفحه 26:
Ababa تیم پروژه پس از جمع آوری داده ها تفسیر اطلاعات به دست آمده
و مشخص کردن حوزه های بهبود می باشد. اين کار در دو مرحله زیر
صورت می گیرد:
بازنگری تحلیلی داده ها
|شناسایی و تحلیل شکاف ها در عملکرد
صفحه 27:
**قدم اول در بازنگری تحلیلی داده ها تبدیل تفاوت های موجود میان اطلاعات به
دست آمده از همتایان الگوبردار به مقادیر, کمی می باشد
** علاوه بر جدول ماتریسی می توان نمودارهای میله ای ۰ هیستوگرام هاء
نمودار های استخوان ماهی ۰ نمودارهای پراکندگی و سایر ابزارهای آماری تجزیه و
تحلیل را نام برد.
معیلر عملکرد
تعداد
ay a Gas
صفحه 28:
بلازنگری. تحلیلی دلدم ها
* اعضای تیم پروژه برای مقایسه همتایان الگوبرداری بايد به شناسایی
محیط های متفاوتی که هر کدام از همتایان در آن عمل می کنند»بپردازند.
بدین منظور ابزارهای متعددی وجود دارد که می تولنند توسط تیم پروژه
مورد استفاده قرار گيرند. تجزیه و تحلیل میدان نیرو یکی از ابزارهایی
است که برای ترغیب افراد در شناسایی نیرو های هدایت کننده یک سازمان
به کار می رود.
صفحه 29:
شرکت خود و مقایسه آن ها با دیگر همتایان الگوبرداری می باشد
در حالتی که استاندارهای داخلی» بالاتر از عملکرد هدف قرار گیرد» اصطلاح
شکاف مثبت و هنگامی سطوح عملکردی دریک سازمان پایین تر از عملکرد هد
یا بهترین رویه موجود قرار گیرد اصطلاح شکاف منفی را بكار می برند.تیم بايد
ندازه شکاف بین واقعیت و هدف (بهترین رویه عملکرد) را به یک مقدار كمى تبديل
صفحه 30:
*“قدم بعدی شناسایی و اولویت بندی حوزه های مورد نظر برای اعمال
تغبیرات و تهیه برنامه بهبود می باشد.
روش های مختلفی برای اولویت بندی محل های بهبود وجود دارد که
اغلب این روش ها بر نظریات مشتریان هزینه هایی که سازمان برای
اجرای بهبود به دست خواهد شد. سودی که سازمان از اجرای بهبود به
دست خواهد آورد و اهمیت تغییرات در دستیابی به اهداف سازمان »
صفحه 31:
ایجاد تغییرات در راستای رفع شکاف ها در سازمان است. . تغییرات مد نظر سپس بر اسان
روش هايى كه مطرح كرديد؛ اولويت بندى شده و نوبت به اجراى تغييرات مى رسد.براى
اجرای تغییر ات»یافته ها بايد به افراد داخل سازمان انتقال يابد.
*#دو گروه باید در اين تغییرات سهم داشته باشند. اولین گروه» شامل کسانی است که فرآیند را
اجرا می کنند. گروه دوم ۰ شامل افرادی از قییل مدیران هستند که می توانند وسایل و منابع لازم
را برای اجرای تخبیرات فراهم آورند.
تغييرات فرآيند؛ احتمالا جریان عملیات تامین کننده و مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهد. از
اين روه مديران ارشد باید اساس و نتیجه نهایی اهداف جدید را بدانند تا تغییر را قهرمانی کنند.
صفحه 32:
**مدت زمان برای مرحله اجرای برنامه الگو برداری با توجه به پي
بهبود های پیشنهادی» بسیاری متفاوت است
اگر پیاده سازی برنامه ها نیازمند مدت زمان طولانی باشد» در این
صورت باید به دنبال پروژه بعدی رفت. زیرا که در محیط شدیدا رقابتی
امروزه» سرعت تغییرات بسیار زیاد است.
صفحه 33:
شبکه های الگوبرداری متعددی برای به هنگام کردن اطلاعات الگوبرداری » 15
شده اند. در این شبکه ها +گروهی از افراد به نمایندگی از شرکت هایشان .به
صورت منظمجلساتی را تشکیل دادهو اطلاعات موفقیت ها و شکست های خود را
در اختیار یکدیگر قرار می دهند
یکی از پیش شرط های عضویت در اين شبکه ها.محرمانه بودن مطلق موضوعات
در اين صورت شرکت کنندگان قادر به در اختیار گذاردن آشکار
چه خوب و چه بد خواهند بود.شبکه های الگوبرداری» تنها در حدی
.توسط اعضا تغذیه اطلاعاتی می شوند. سودمند می باشند
صفحه 34:
بسط للگوبردلری
پس از تکمیل تحقیقات الگوبرداری و انجام بازنگریءتیم پروژه حوزه های دیگری
را در کل تجارت برای الگوبرداری شناسایی می نماید
الگوبرداری زمانی موثر خواهد بود که همره با یادگیری تجربه اندوزی و مبتنی
بر فعالیت باشد به گونه ای که بتوان تجربیات را با دیگران در میان گذاشت.
ايد نحوه استفاده از آموخته های خود را برای گسترش الگوبرداری به د؛
حوزه های تجارت و نیز چگونگی پیدا کردر ان (قهرمانان) نهضت را در اين
حوزه های جدید در نظر داشته باشد.
صفحه 35:
** -الكوبردارى را تعريف كنيد. 1 ازمانها بسیله آن می توانند فعالیت های
خود را بر اساس بهترین صنعت با و اصلاح كنند.در واقع الكو بردارى ابزارى
و خدمقی به کار گرفته شود
# انواع الگو برداری را نام ببرید. )) الگو برداری داخلی 3) الگو برداری رقابتی (6) الگو
پرداری فرایندی
خر ایندهای الگر برداری را نام ببرد. 4- شناسایی و ۵
موضوع مورد الگو برداری (جمع آوری داده 60 تحلیل داده ها و شناسایی شکاف ها 3 برتامه
صفحه 36:
چه زمانی از اصطلاح شکاف مثبت و چه زمانی از اصطلاح شکاف منفی استفاده
ميكللد؟ در حالتى كه اساندارهای داخلی: بالاتر از عملکرد هدف قرار گیرد؛ اصطلاح شکاف مثبت
و هنگامی سطوح عملکردی دریک سازمان پایین تر از عملکرد هدف یا بهترین رویه موجود قرار