صفحه 1:
كاد لنكياور Bank
" خداوند هیچ باران بهاری را مثل هی
و تکراری نیافریده است...
پس چرا ما به عنوان معلم,
تکراری و خسته کننده تدرس نمائیم؟
صفحه 2:
كاك لنكياور 01د 2568©
پسوینت ۷
” براى خلاق بودن » قلاش موّثرتر از هوش است. 3 ۹
فردای بهتر متعلق به کسانی است 7 |
.که امروز بیش تر تلاش می کند ۲
من با تلاشم به همه ی اهداف رفتاری
.خلاق خود دست بيدا مى كنم 4
صفحه 3:
کانللانکهاور Bank
” معلم خلاق تامل» تفكر و خلاقيت
را به دانش آموزان ياد مى دهد.
فراموش نكنيم كه بجه ها در كلاس درس
دنبال روش هاى ما هستند.
و بعد خودشان روش ساز مى شوند.
صفحه 4:
”ما براى آموختن به دنيا آمده ايم» جهان معلم ' 3
2
ماست و درس های دنیا نیز بایان ناپذیرند. 3 5
البته ماموریت ما در زندگی تغییر دادن دنیا نیست» .
ما ماموریم خودمان را تغییر دهیم. ۹
صفحه 5:
الگوهای و روش های
نوين تدریس
کاندلبانکباور ۵۳۴۴۵۲85۳۷
آیان ماه ۱۳۹۱
Rey ©
صفحه 6:
صفحه 7:
7۳5
8
صفحه 8:
روش های نوین تدریس
a [ner | 59
صفحه 9:
الگوی کارایی تیم ( همیاری )
۱- گروه بندی فراگیران
۲- تعیین متن درس توسط آموز گار
۳- خواندن انفرادی درس توسط فراگیران ( صامت خوانی )
۴- ارزش یابی انفرادی
۵- ارزش یابی گروهی
۶- بحث و تبادل نظر گروهی
۷- نمره گذاری ( پر کردن چک لیست ) و ارائه ی پاسخ ها
۸- تنظیم جدول نمرات
٩-جمع بندی و نتیجه گیری توسط آموز گار
صفحه 10:
الگوی ایفای نقش
۱- تعیین موضوع توسط آموز گار
۳- فراهم کردن شرایط و وسایل لازم
۳- تعیین نقش توسط آموز گار
۴- آماده کردن فراگیران برای ایفای نقش
۵- توضیح مختصر راجع به موضوع برای کلاس
۶ انجام نمایش توسط فراگیران
۷- بحث و تبادل نظر
صفحه 11:
الگوی اعضای تیم
۱- گروه بندی فراگیران
۲- شماره گذاری کردن هر فراگیر در گروه ,
۳- تقسیم بندی متن درس به بخش های تقریبا مساوی
۴-صامت خوانی هر قسمت توسط فراگیران
۵- تشکیل تیم هایی از اعضای هم شماره و بحث درباره ی
متن های مطالعه شده
۶ بر گشت اعضا به گروه اولیه
۷- طرح چند سوّال و ارزش یابی فردی
۸- ارزش یابی گروهی
۹- کلید سوّالات را در اختیار فراگیر قرار دادن
۰ - جمع بندی نهایی
صفحه 12:
كانديلنكياور Bank
الگوی بارش مغزی پسوینت
الف: تولید انديشه ها:
۱- طرح مستئله توسط آموز گار ( سوّالات یا موضوعات (Sly
۲-ارائه ی نظرات فراگیران
۳- نوشتن نظرات آن ها روی تابلو
ب: پالایش انديشه ها:
-١ تائيد نظرات اصولى و مربوط به موضوع
۲-رد نظرات غیر اصولی و نا مربوط
۳- حذف نظرات تکراری و مشابه
۴- ادغام نظرات نزدیک به هم
* این عمل توسط فراگیران و با رهبری آموز گار انجام می شود و
پایان آموز گار موارد و نکاتی را اضافه می کند.
* طرز نشستن فراگیران به صورت یو شکل باشد.
صفحه 13:
الگوی بدیعه پردازی
گروه بندی فراگیران
گام اول: توصیف - کاربرد -فایده
گام دوم: شبیه سازی
گام سوم: تضاد سازی
گام چهارم: جایگزینی
* مهم ترین محاسن این الگو: علاقه مند شدن فراگیران به نویسن
* در هر مورد فراگیران ابتدا فردی» سپس دو نفری و نهایتاً كرو
( چهار نفری ) هر مرحله را انجام می دهند.
صفحه 14:
كاد إيانكياور Bank
بوينت
الكوى دريافت مفهوم
كام اول:
آمو زكار: ارائه ى مثال ها با نشانه گذاری(آری خیر یا خندان و گریان
فراگیران: نگاه کردن. فکر کردن. حدس زدن
گام دومز
آموز گار: ارائه ی مثال ها
فراگیران: نشانه گذاری ( تعیین آری یا خیر )
گام سوم:
آموز گار: رهبری کردن
فراگیران: ارائه ی مثال ها همراه با نشانه گذاری
گام چهارم:
آموز گار: ارائه ی توضیحات تکمیلی و نهایی
فراگیران: ارائه ی حدس هاء فرضیه ها و شرح و بسط آن
صفحه 15:
كاد إيانكياور Bank
7 پسوینت
الكوى ياران در يادكيرى
-١ كروه بندى فراكيران
۲- طرح سوّال توسط آموز گار( سوّال های واگرا و حداقل ۲ تا ۳ تا سوّال
جدید )
۳- تفکر فردی
۴- پاسخ فردی به سوّالات به صورت مکتوب
۵- بحث و تبادل نظر به صورت گروهی و نوشن
۶- ارائه ی پاسخ ها در کلاس توسط رابطین گروه ها
۷- ارزش یابی از فعالیت گروه ها توسط آ موز گار ( درحین انجام مراحل ۶
۸- نتیجه گیری و جمع بندی توسط آموز گار
* شرط انتخاب سوّال در مرحله ۲:
فراگیران نسبت به آن سوّال یک ذهنیتی داشته باشند.
كرتي واس ی الاسام | 5
صفحه 16:
Bank كانديلنكياور
الگوی روشن سازی طرز تلقی Sond
۱- گروه بندی فراگیران
۲-رائه سوّالات چند گزینه ای یا جملات ناتمام ازمتن درس توسط 7
۳- پاسخ به سوّالات به صورت فردی
* فراگیر گزینه ها را بر اساس نگرش خود اولویت بندی می کند.
۴- پاسخ و بحث در مورد سوّالات به صورت گروهی
۵-کشیدن جدولی مانند زیر بر روی تابلو توسط آموز گار
لاه 0 5
۳
هچ
ع -ارته ی نظرات هر گروه توسط رابطین گروه ها |
۷- بحث و تبادل نظر بين كروه ها در مورد ياسخ كزينه هاى متفاوت
-A - جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه ی توضیحات تكميلى توسط آموز
صفحه 17:
الگوی یادسپاری
|-توجه به مطالبی که باید یادسپاری شوند. از طریق: خط کشیدن ز:
اصلی, فهرست کردن, مقایسه نکات. تعیین ارتباط, دوباره ساختن عبارت
یگ وم
۲- برقراری ارتباط از طریق: فنون کلمه کلیدی, جایگزینی و اتصال کلمه
۳- بسط تصاویر حسی: ارتباط با حواس مختلف و ایجاد نمودن تداعی های
۴- تکرار و یادآوری: در قالب نمایش, شعر نقاشی و ...
صفحه 18:
کانللانکهاور 830
5 الگوی تفکر استقرایی
ام اول: تكوين مفهوم
۱- فهرست گیری: اعضای گروه با مشورت با هم اطلاعات خود را مى نويسند.
۲-گروه بندی (دسته بندی): مقایسه ی اطلاعات و جملات و تقسیم آن ها بر اساس شبا
و تفاوت ها
۳- عنوان دهی: انتخاب عنوان برای هر یک از گروه های مرحله ی قبل
گام دوم: تفسیر مطالب
۱- تعیین جنبه های شناختی: شباهت ها و تفاوت های دو گروه را مشخص نمایند.
۳۲- کشف روابط: پاسخ ها را در جدول قرار دهند. ( چرا اینطور شد؟)
۳- استنباط کردن: فراگیران به فراتر از آن چه هست فکر کنند و نتیجه بگیرند.
گام سوم: کاربرد اصول
۱- پیشگویی نتایج: توضیح پدیده های ناآشنا یا فرضیه سازی (بیان کردن موارد با دقت)
۲- توضیح پیشگویی ها: تعیین علت روابط که به فرضیه سازی منجر می شود. ( چرا؟ )
پیشگویی ها: استفاده از اصول منطقی یا دانش برای ت
( مهارت استفاده از آموخته های قبلی در مو
صفحه 19:
الگوی تنحص گروهی
گام اول: روبه رو شدن با موقعیتی مبهم
گام دوم: واکنش فراگیران نسبت به OT موقعیت
گام سوم: بررسی آن موقعیت و سازماندهی آن (استخراج سوّال تو
فراگیران به صورت گروهی)
گام چهارم: تعویض سوّالات و بررسی سوّالات گروه مقابل
گام پنجم: ارائه ی نتایج گروه ها توسط رابطین آن ها
گام ششم: طرح سوّالات توسط آموز گار و تفحص این سوّالات
گروه توسط فراگیران
صفحه 20:
الگوی پیش سازمان دهنده
گام اول:
الف: روشن ساختن منظورهای درس
ب: ارائه ی سازمان دهنده
ج: برانگیختن آ گاهی از دانش و تجربه ی قبلی
گام دوم:
ارائه ی مطالب با روش های مختلف نوین تدریس
گام سوم:
توضیح مراحل درس توسط فراگیران جهت تحکیم سازمان شناخ
صفحه 21:
روش سخنرانی
یک روش سنتی که معلم مدار است و نوع ارتباط یک طرفه
یک سویه می باشد.
#* گاهی در روش سخنرانی از روش کشکولی. یعنی از این
جاو آن جا گفتن می توان استفاده کرد.
در این روش در مدت زمان کوتاه مطالب زیادی می توان
ارائه داد ولی باعث رشد فکری نمی شود.
صفحه 22:
روش سقراطی
در این روش بحث حول یک سوّال یا یک موضوع می باشد.
* کار آموز گار در این روش: تسهیل یاد گیری است. نه خود علم
* کار فراگیر در اين روش, فعال تر و فهم مطالب عمیق تر می با
صفحه 23:
روش گردش علمی
روشی است در خارج از محدوده ی کلاس و مدرسه که
غالباً با گزارش نویسی همراه می باشد.
* گردش علمی یک نوع بازدید علمی است نه یک اردوی
صفحه 24:
روش فصه گویی
آموزگار ( یا فراگیران ) متن درس را با رعایت نکات
قصه گویی و بدون استفاده از کتاب ارائه دهد.
خلاقیت معلم در این روش می تواند کارساز باشد.
صفحه 25:
كانديلنكياور Bank
بويت
روش خاطره گویی
در این روش ارتباط عاطفی بین آموز گار و فراگیران برقرار می
که هر. از گاهی آموز گار خاطراتی را از دوران خودش تعریف
می کند و یا فراگیران خاطراتی را بازگو می کنند.
* این خاطرات مربوط به اولین خاطرات تلخ و شيرين كن ه
موقعیت های مختلف می باشد.
* البته یه فراگیران تاکید نمائیم که به صورت خلاصه بگویز
خلاصه گویی آن ها قوی شود.
صفحه 26:
روش نمایشی
روش است که هم معلم مدار و هم فراگیر مدار می باشد.
زمانی که عکسی. وسیله ای. اسلایدی و ... ( که قابل مشاهده
باشد.) در معرض دید و مشاهده ی فراگیران قرار بگیرد.
صفحه 27:
روش آزمایشگاهی
اگر مدرسه مجهز به آزمایشگاه مستقلی باشد. این روش تا حد:
فراگیر مدار می باشد در غیر این صورت معلم مدار می باشد.
صفحه 28:
Bank كانديلنكياور
© oot *
روش پرسش و پاسخ
هم معلم مدار و هم فراگیر مدار می باشد.
در اين روش آموز گار نقش پرسشگر و فراگیر نقش پاسخ
دهنده را دارد.
* در تدریس ها و کنفرانس های دانش آموزی. پرسشگر
پاسخ دهنده خود فراگیران هستند و آموز گار هدایت کننده
كلاس مى باشد.
صفحه 29:
@PptBank کانالبانکپاور
= معرفى كناب 04
35 ۱- کاربست الگوهای نوین تدریس در دوره ی ابتدایی ( محمد
تقی معتمدی تلاوکی )
5 ۲-یادگیری خلاق. کلاس خلاق ( دکتر افضل السادات حسینی)
5 ۳ چراغ جادو ( حسین فرخ مهر ) 1
3 ۴- کلاس خلاقیت ( افشین سلیمانی) é.
35 ه- لطفاً اكر كتابى در اين زمينه می شناسید. معرفی کنید. 86 1
صفحه 30: