صفحه 1:
صفحه 2:
بسمه تعالی
عنوان:
توسعه و اعتباربابی الگوی آموزش تفکر انتقادی (روش<
محتوا) برای درس مطالعات اجتماعی پایه ششم و ارزیابی تأثیر
آن در پرورش مهارت های تفكر انتقادی دانش آموزان؛ مطالعه
ای ترکیبی
شش :
سس ۰
7 ساجدی راد
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی
تابستان ۱۴۰۱
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
در اوابل دهه ۱۹۵۰ بعد از اثار دیوبی اندیشه انتقادی و پرورش قوه
تفکر سبب شکل گیری جنبشی تحت عنوان نهضت تفکر انتقادی گردید.
نمضت تفکر انتقادی
دانشگاه سونوما رابرت انیس
نگرش انتقادی جنبه های مهارتی تفکر انتقادی
لیپمن
دانش های تفکر انتقادی
|
صفحه 6:
a>
عنوان یکی از
اساسی ترین
در
نظام های آموزشی
در نظام آموزشی ما هم
مطالعات اجتماعی این وظیفه
را به عهده دارد اماه...
سس ۲۲
صفحه 7:
<منظور از مطالعات ؛ آموزش اجتماعی»مهارت های
اجتماعی و نگرشهای اجتماعی
در سال های اخیر مطالعات اجتماعی به جای آموزش
اجتماعی مورد توجه فرار گرفته است
<در نظام آموزشی کشور ما این هدف خیلی جدی
گرفته نشده است
<اگر هم مطالعه ای انجام شده به صورت یک الکوی
آموزشی مشخص و جامع نبوده است
صفحه 8:
بیان مساله
ممعي سس
محتوای موجود قدرت کافی را برای رشد مهارت های انتقادی ندارد
روش معلمان برای پرورش انتقادی کافی نیست
| ما از یک زاویه وسیع تر به موضوع نکاه کردیم |
صفحه 9:
نگاه سه وجهی به موضوع
مطالعات و شواهد . ملی
پژوهشی فد طرق
۳
صفحه 10:
ضرورت و نباز به ارائه الكو
با توجه به چالش ها و مسائل ذکر شده
صفحه 11:
سوالات اساسی در زمینه طراحی الگو
آیا می توانیم یک الگوی نسبتا جامع برای آموزش و پرورش
ارائه دهیم؟
اگر جواب مثبت است مولفه های این الگو چیست؟
روش آموزش این الگو جیست؟
صفحه 12:
صفحه 13:
۳ دوم
اعتاریابی الکو pen آموزش تفکر انتقادی با
ح قر
نه ای شبه آزمایشی و
احبه نیمه ساختارمند
صفحه 14:
صفحه 15:
پرسش های پژوهش
صفحه 16:
مطالعه اول
صفحه 17:
پرسش کیفی
مولفه های اصلی الگوی آموزش تفکر انتقادی برای
پرورش تفکر رگ دانش آموزان
6 ۱
صفحه 18:
مطالعه دوم
صفحه 19:
۱ ۱)اجرای الگوی آموزش تفکر انتقادی در این پژوهش تا چه
rales پرورش مهارت های تفکر انتقادی در گروه محتوا
موثر است
۱ ORG Ge
| اندازه در پژوهش مهارت های تفکر اننقادی در گروه روش-
محتوا تاثیر دارد؟
۳) آیا یافته هاي کمی قبل و بعد از اجرای الگوی آموزشی
در گروه های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی دار دارند؟
صفحه 20:
۱) توصیف معلمان مجری از مهارت های تفکر انتقادی دانش
آموزان قبل از اجرا چیست؟
| ) توصیف معلمان از توانایی الگوی آموزش طراحی شده در
8 رورش مهارت های تنگر آنضادی در جبت اجرا جست( /
٠ ]۲ معلمان مجری؛ توانیی الگوی آموزش طراحی شده جهت |
پرورش مولفه های مختلف تفکر انتقادی را پس از اجرای طرح
جكونه ارزيابى مى کنند؟
صفحه 21:
| ۱ ۱) آیا بافته های کیفی حمایت کننده یافته های کمی طرح شبه
|آزمایشی هستند؟
٠ ]۲ آی الکوی آزمایشی طراحی شده در اين بزوهش از عتبار
صفحه 22:
صفحه 23:
(f+ Moat
ای ی ای
eae
استنتاج
ماسا(۲۰۱۴)
aca ey
3 ارتقای
ى
انتفادی در دانش
آموزان
فا
وت
مها ale
سرام
خو دنظمدهی
دائش آموزا ان
صفحه 24:
جهاني (۱۳۸۷)
تقویت تفکر انتقادی
از راه oo روحيه
کوه تنکو 000
آموزان که
ort gis
sah sts
آموزان
ملاس (۱۳۹۵)
تحلیل و ارزیابی
ات اي
انتقادی و حودن
دانش
آموزان ٍ
علیور(۱۳۸۸)
توای کتابها
Stes
کدام مهارت های
تفكر التقادى (تجزيه
و تحليل» ن ركيب»
ارزشیابی» قضاوت و
بندی) را
پرورش می دهد
صفحه 25:
تفكرى
ماهرانه و
باسخكو
کاربرد عمدی مهارت
های سطح بالا
سنجش هو
پدیده ای به
صورت
مجزای از
سایر يديده
برنامه قضاوت معلق با تردید سالم
ريزى
راهبردی \
ارزیابی sh
منطقی مسائل به
دور از تعصبات
داشتن توانایی
تحليل موضوعات
یا توافایی پیش بینی
منطقى
توانایی ایجاد شک و تامل
در گزاره های منطقی
صفحه 26:
نمونه ای از محتوای باز طراحی
درس اول: دوستی
درس دوستی شامل ۵ تصویر می باشد که در آن موارد زیر مطرح شد
جامعه پذبری؛ تعامل بهتر با دوستان
به نظر شما چه چیزی باعث می شود که پسری که در سمت چپ تصویر است چنین لطفی را
در حق دوستش انجام دهد؟
داشتن دوست و برقراری ارتباط با دیگران یکی از نیاز های هر انسانی در جامعه است؛ به
نظر شما اصلی ترین فواید و مضرات دوستی شامل چه مواردی مى شوند!توضیح دهید.
خود انتقادی
به نظر شما چه عاملی باعث می شود که گاهی مان بعضی از دوستان؛ به جای حس
همکاری» شاهد حس رقابت باشیم؟
تحمل و بازنگری در افکار
اگر پس از مدتی متوجه شویم که دوستی که انتخاب کردیم مناسب ما نیست؛ بايد جه كرد؟
به نظرتان مقصود از دوستی خاله خرسه چیست؟
صفحه 27:
نمونه ای از محتوای باز طراحی شد:
درس چهارم : اوقات فراغت
درس اوقات فراغت شامل ۱۱ تصویر است که موارد زیر در آن مطرح شده است.
(نقد عملکرد خود)
به تنهایی می توانید انجام دهید؛ مثال بزنید. sa?
" چند نمونه از کار هایی که در اوقات فرا
دهيد اوقت فراغت خود را به تنهابى بكذرانيد يا با دوستائتان؟
! به نظر شما جرا برخى افرادى در فضا هاى عمومى نظير ورزشكاه هاء رفتار هاى ناشايست از خود بروز
می دهندة
(پرداختن به جنبه های مثبت و منفی پدیده)
" چه مبزان از زمان فراغت خود را به بازی های کامپبوتری اختصاصی مى دهيد؟ استفاده زياد از بازی
هاى رایانه ای چه ضرر هایی داشته باشد؟
" اگر قرار باشد شما پيشنهاد یک بازی جمعی را بدهید؛ چه پیشنهادی میدهید؟ علت ابن انتخاب جيست؟
"بهنظر شم افزایش نقش کوشی های هوشمند؛ پلی استیشن و تبلت چه تثیری بر شكل كيرى مهارت هاى
اجتماعی افراد گذاشته است؟
صفحه 28:
نمونه ای از محتوای باز طراحی شده
درس هفتم : دریا
درس دییا شامل ۶تصویر است که موارد زیر در آن مطرح شده است
(حمایت از یک پدیده و یا رد آن)
7 چراوقتی به کنار دریا می رویم به جای دیدن مرغابی و پرنده بطری و اشغال
(حضور بیشتر در بحث های گروهی)
* _ برای شم دریا چگونه جایی است؟ فضایی برای بازی های تابستانی نظیر موج سواری و
شنا یا مکانی برای آرامش و مراقبه؟
(حضور بیشتر در بعث های گروهی)
7 تماشای طلوع آفتاب را در کنار دریا دوست داری با غروب آفتاب را؟ جراة
" _ نظرتان را در خصوص عکس بیان کنید.
7 کدوم خوراکی دریایی هست که دوست داری و در کجا پرورش می دهند؟
| اصلابه نظرت درا چه سود و منفعتی برای ما دارد؟
صفحه 29:
صفحه 30:
cnet ss] رم
۱ heed ae
00 all
۱
الگوی آموزش
استخراج و محتوا بر
اساس اين الكو
طراحى كرديد
صفحه 31:
قبل از اجرا
(کالیفرنیا)
پیش آزمون.
صفحه 32:
روش اجرا
همانطور که در شکل قبل نشان داده شد برای اجرا سه گروه همگن انتخاب گردید
مجوزهای لازم برای اجرای طرح ا زآموزش و پرورش اخذ و برای حضور دانش
آموزان رضا نامه ولى دريافت شد موافقت مدير و معلمان نيز شد
به معلمان روش و محتوای انتقادی آموزش داده شد.
برای طراحی و اجرای این الگو دانش آموزان و معلمان در ۱۰ جلسه ۶۰ دقيقه ای
شرکت نمودند.جلسه اول و دوم وهمچنین جلسه آخر در ارتباط با طراحی الگو
توضیح و تبیین و همچنین پیش آزمون و پس آزمون برگزار گردید و هفت جلسه نیز
برای تدریس هفت درس لحاظ شد.
و
| محتوا شامل ۷ درس با عناوین دوستی؛ ایران و منابع انرژی؛ اوقات فراغت» پوشاک»
J تصمیم گیری » آزادی و دربا بود |
سه گروه گواه» محتوا و روش محتوا انتخاب گردید. |
صفحه 33:
صفحه 34:
روش شناسی پژوهش
۰ شبه آزمایشی پیش آزمو ن - پس
Wet Gent SIE) pT روه گواه
SG
۰ پدیدارشناسی - مطالعه موردی
روش كيفى
طرح لانه ای یک مرحله ای با روش شبه آزمایشی
ne
صفحه 35:
روش شناسی پژوهش بخش کمی
جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشهد
نمونه آماری سس سر ام یا گس یت کات
الم وی
وف کی | خوشه ای چند مرحله ای - هدفمند
ابزار آزمون تفكر انتقادى كاليفرنياء آزمون محقق ساخته
ری ۳
صفحه 36:
(ادامه) روش شناسی پژوهش بخش کمی
wiley صوری ۱ نظرات معلمان و داوران در محتوای باز طراحی شده گنجانده شد (
روایی محتوایی _ضریب توافق داوران_
پایابی با استفاده از روش آلفاى كرونباخ محاسبه كرديد.
روش تجزیه و تحلیل | آزمون هاى 8 وابسته و تحليل كوواريانس
iia
صفحه 37:
روش 5
صفحه 38:
صفحه 39:
مطالعه اول
صفحه 40:
پرسش کیفی
مولفه های اصلی الگوی آموزش تفکر انتقادی برای
پرورش تفکر رگ دانش آموزان
6 ۱
صفحه 41:
%
وج
a wats,
nae
دی
صفحه 42:
مطالعه دوم
صفحه 43:
صفحه 44:
ميانكين و انحراف معيارتفكر انتقادى در كروه محتوا (كاليفرنيا)
]1 اتحراق معبار ميانكين تعداد كروة
YO 1۳/7۰ ۳۲ پیش آزمون =
Sasol ۲5 11۶۰ ۳۲
نتایج نشان می دهد در آزمون کالیفرنیا میانگین تفکر انتقادی درپس آزمون گروه محتوا (۱۸/۶۰)
فسبت به پیش آزمون (۱۳/۸۰) آنها افزایش داشته است.
صفحه 45:
ميانكين و انحراف معیارتفکر اتقادی در گروه محتوا (محقق ساخته)
آتحراف معیار
۱۳۳۹
0/96
مياتتين
۳/۴۸
F/AF
تعداد
Yo
۳۵
پیش آزمون
پس آزمون
همچنین در آزمون محقق ساخته هم پیش آزمون گروه محتوا (۳/۴۸) نسبت به پس آزمون
(۴/۸۳) آنا افزایش داشته که نشان از تاثير كروه محتوا بر برورش مهارتهایتفکرانفادی دانش
آموزان دارد.
صفحه 46:
جدول ۵-۴: ننایج حاصل از تحلیل کواریانس بر روی میانگین نمره های تفکر انتقادی پیش آزمون و
پس آزمون_گروه محتوا
میزآن | سطح ۴ میانکین | درجه مجموع متغير
قاثير معنی مجذورات | آزادی | مجذورات
داری
EST TG 7۳5 | ۸0/9 | ۵ گروه محتوا
ووره | ۳ | ۲۵۹/۶۸ 7
نتایج جدول ۴- ۵نشان می دهد بین میزان تفکر اننقادی آزمودنی ها دو گروه محتوا
و گواه (۰/۰۰۱ 1 40/48 -<) تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه میگیریم که
اجرای محتوای باز طراحی شده در این پژوهش در پرورش مهارت های تفکر انتقادی
در گروه محتوا موثر است.
صفحه 47:
پرسش کمی
سوال ۲:
اجرای الگوی آموزش تفکر انتقادی در اين پژوهش تا
چه اندازه در برورش مهارت های تفکر انتقادی در
گروه روش-محتوا موثر است؟
صفحه 48:
ميانكين وانحراف معيارتفكر انتقادى در كروه روش -محتوا (كاليفرنا)
آنحراف معیار | ميانكين تعداد گروه
776 ۱۳7 ۲3 ش آزمون 1
عدف روش -محتوا
۳ ۳۳۲ ۲5 پس آزمون
نتایج جدول بالا نشان می دهد در آزمون کالیفرنیا میانگین پس آزمون گروه روش-
محتوا (۲۲/۹۲) نسبت به پیش آزمون (۱۳/۶۸) آنها افزایش داشته است.
صفحه 49:
میانگین وانحراف معیارتفکر انتقادی در گروه روش-محتوا (محقق ساخته)
انحراف معيار
Ver
۱/۳۳
مياتتين
۳/۶۰
O/FF
تعداد
۳۵
۳۵
پیش آزمون
پس آزمون
گروه
روش -محتوا
آزمون
محقق ساخته
همچنین در آزمون محقق ساخته نیز مبانگین پس آزمون گروه روش-
محتوا (۵/۳۴) نست به پیش آزمون (۳/۶۰) آنها افزایش داشته است.
صفحه 50:
جدول۹-۴: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس بر روی میانکین نمره های
تفکر انتقادی گروه روش- محتوا
سطح | میزآن اتير | ۴ میانگین | درجة مجموع متقير
معنى مجذورات | آزادی | مجذورات
داری
٩ |۵۹ |9۴ | ۵۳۵ HP ۶۳ گروهروتی
همه | pa ۲۶۳/۲۲ | ee
نتایج جدول۴- 3نشان می دهد بین میزان تفکر انتقادی آزمودنی ها دو گروه روش
محتوا و P= ¢165/99= F) oles 0/001( تفاوت معنی داری وجود دارد. و
ل حت ا احا وش معنواآموزنی نفكر اننقادی دو اش پروضي در
پرورش مهارت های تفکر انتقادی در گروه روش -محتوا موثر است.
صفحه 51:
پرسش کمی
Stow ¥
آیا یافته های قبل و بعد از اجرای الگوی آموزشی در گروه
های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی دار دارند؟ً
صفحه 52:
جدول۴-|: مینگین وانحراف معبارتفکر انقادی در گروه گواهه محتوا و روش -محتوا(کالیفونیا)
انحراف معیار | میانگین تعداد گروه
۱۲ ۱۴ ۳۵ بيش آزمون تواه
۳7 ۳۳7 ۲5 پس آزمون
Y/N ۱۳/۰ [/ پیش آزمون محتوا
۳۳۲ 1۶۰ 5 پس آزمون
vo WPA ۳۹5 پیش آزمون روش -محتواً
۳7۰۹ ۳۳۳ ۲5 پس آزمون
)۲۲/۹۳( ۴-انشان می دهد میانگین تفکر انتقادی درپس آزمون گروه روش -محتوا Jour eal
نسبت به پیش آزمون (۱۳/۶۸) آنها افزایش داشته است.همچنین دربس آزمون گروه محتوا
نسبت به پیش آزمون (۱۳/۸۰) آنها افزايش داشته ولی بین میانگین پیش آزمون )۱۸/۶۰(
(۱۲/۷۶)وبس آزمون (۱۳/۴۸) گروه گواه تفاوت چندانی وجودندارد که نشان ازتاثیر گروه محتوا
و روش-محتوا بر تفکر انتقادی دانش آموزان دارد.
صفحه 53:
جدول ۱-۵: میانگین وانحراف معیارتفکر انتقادی در گروه گواه» محتوا و روش-
محتوا در مرحله پیش آزمون» پس آزمون (محقق ساخته)
انحراف معیار میانکین تعداد گروه
one 17۵۲ ۳۵ پیش آزمون
YO ۳۴ ۳۵ پس آزمون گواه
Yo ۳/۳۸ ۱۳۳۹ پیش آزمون
¥/A¥ Wee ۲2 پس آزمون و
we? ۳/۰ ۳۵ پیش آزمون | روش -محتوا
yd O/FF ۱۳۳۳ پس آزمون
نتایج جدول بالا نشان می دهد میانگین تفکر انتقادی درپس آزمون گروه روش-محتوا (۵/۴۴) نسبت
به پیش آزمون (۳/۶۰)آنا افزایش داشته است . همچنین دربس آزمون گروه محتوا (۳/۴۸) نسبت
به پیش آزمون (۴/۸۳)آنها افزایش داشته ولی بين میانگین پیش آزمون (۳/۱۲)وپس آزمون
(۳/۱۶) گروه كواه تفاوت جندانى وجودندارد كه نشان ازتاثير كروه محتوا و روش -محتوا بر تفكر
انتقادى دانش آموزان دارد.
صفحه 54:
جدول ۴-۴اننایج مقایسه های زوجی برای متغیرتفکسر انتقادی در گروه روش -محتوا؛ گروه محتوا و گروه
کواه(کالیفرنا)
سطح معنى دارى | تفاوت ميانكين ها
= وش -محتوا
si 7/۴ 0 مستوا
۹ ۱/۴ كواه 8
= /
۳/۳0۹ ۱/۴ محتوا ۳۳ انتقادى
PAIN ood گواه ب ۰
-19/F ood محتوا
dy | tL
۹ امع روش-محتوا
با توجمبه جدول ۱۴-۴سطح معنی داری آزمون در گروه روش-محتولبا محتوا و همچنین گروه محتوا و
روش -محتوامبا كروه كواه كمتراز ٠/٠8 است درنتيجه بين تفكر انتقادى در كروه هاى مذكور داراى اختلاف
معنیداری است. تفاوت گروه محتواباگروه گواهبرای تفکر انقادی (۲۶/۴-)و برای گروه روش - محتوا با
گروه گواه (۶۸/۸-)حی باشد که تفاوت مبانکین گروه روش - محتولبا گواه بیشتر از تفاوت گروه محتوا با
گواه است در نتيجه تاثير روش - محتوا بر تفكر انتفادى بيشتر مى باشد.
صفحه 55:
جدول ۱۳-۴: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس به روی میانگین نمره های تفکر
انتقادی گروه های محتوا و روش -محتوا
are گروه
A 0/0 ۵ 96/0 8 9609
ed 4/۵ 16/0 خطا
نتایج جدول۴- ۳انشان می دهد بین میزان تفکر انتقادی آزمودنی ها دو گروه آزمایشی
( محتوا و روش -محنوا) و گواه (۰/۰۰۱ ۳ ۸17/69 --3) تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتيجه ميكيريم كه يافته های قبل و بعد از اجرای الگوی آموزشی در گروه های مختلف با یکدیگر
تفاوت معنی دار دارند.
صفحه 56:
جدول ۱۴-۴: نتایج مقایسه های زوجی برای متغیرتفکر انتقادی در گروه روش-
محتوا » گروه محتوا و گروه گواه(محقق ساخته)
“ar 7 روش-محتوا محتوا
7 11 تیاه 7
انتقادی
۰/۳ ۶ محنها
ri ۱ کواه روش-محتوا
yey ۱/۵۵ محنها كواه
tie 11 روش-محتواً
با توجه به جدول ۱۴-۴سطح معنی on is ان در گروه روش -محتوا با محتوا و همچنین گروه
محتوا مدای محتوا با گروه گواه و
معنيداری اس اوت گروه ۲
1 ف
می
صفحه 57:
میانگین تفکر انتقادی در گروه روش-محتوا» محتوا و گواه (کالیفرنیا)
9
صفحه 58:
میانگین تفکر انتقادی در گروه روش-محتوا ؛ محتوا و گواه در مرحله پیش
آزمون» پس آزمون(محقق ساخته)
صفحه 59:
پرسش کیفی
سوال ا:
توصیف معلمان مجری از مهارت های تفکر انتقادی
دانش آموزان قبل از اجرای طرح چیست؟
صفحه 60:
بخشی از مصاحبه ها
بیشتر محتوا حفظی است و دانش آموزان مطالب رو حفظ می کنند و تکالیفی هم که
در کتاب مطرحشده اینچنین است(کد ۱)
یکی از مشکلات ما این است که بچه ها از پیش بینی و آینده نگری می ترسنده
درواقع از اینکه نکند پیش بینشان اشتباه در بیاید واهمه دارند واین محتوای سنتی
این مشکل را حل نکرده است.(کد۲)
با توجه به عدم علاقه بچه ها به جست و جو كرى و مقايسه كردن همه جيز با هم » عدم
درک ارتباطات و سطحی نگری واضحترین و مناسبترین بيشنهاد من كه به ذهن
هر کسی میرسد این است که ارزیابیها را تغیبر دهیم.(کد۳)
سوالاتي که به جزنی نگری در میان دانش آموزان توجه می کند کم است» دقت
کردن به جزئبات و همینطور جزئی نگری باعث می شود تا ما شاهد باشیم که دانش
آموزان از توجه بیشتری برخوردار شوند و این بسیار ارزشمند است.(کد ۲)
بچه ها باید بتوانند بين موضوعات مختلف تمایز قاثل شوند و به مقایسه بپردازند.
روحیه مقايسه كرى بين پدیده هاء بين موضوعات و آدم ها و شناسایی تمایزات و
تشابهات یکی از نارسایی های آموزش با رویکرد سنتی است.(کد۳)
صفحه 61:
حافظه
ترس ازپیش مداری شناسایی محدود
بینی و آینده بين تمایزات و
نگری تتابهات
۳ ! ۱ بر / | Susie
جستجو گری oe “cw cla!
ضعف در
char os
aes Oe
اى به مسائل
صفحه 62:
پرسش کیفی
سوال ۲:
توصيف معلمان از توانايى الكوى آموزش مور د نظر این
پژوهش در يرورش مهارت هاى تفكر انتقادى جيست؟
» OB er
بهههیی 2-3
صفحه 63:
بخشی از مصاحبه ها
خوشبختانه امروز می بینم که این ارزیابی ها رنگ و بویی منطقی تر و جامع تر
گرفته است. در خلال گپ و گفت های کلاسی می بینم که دانش آموزان به رد و
اثبات فرضیه هایی می پردازند که سابقا کمتر مورد توجه بود.(کد۲)
بحث می کنند و در حمایت از دید گاهشان ادله ای سرهم می کنند. (کد۲)
گسترش رویکرد تفکر انتقادی در leo دانش آموزان همراه با کاهش اشتباهات
است» دانش آموزان با گسترش هر چه بیشتر این تفکر دچار خطای کمتر می
شوند. قضاوت هایی که نشات گرفته از تفکر انتقادی باشد یک سناریو و سیر
منطقی دارد؛ یعنی دانش آموز از یک نقطه ای شروع می کند و بعد به یک
نقطه دیگر می رسد.(کد۲)
مشار کت پذیری دانش آموزان به نظرم رشد محسوسی داشته است. (کد۳)
دانش آموزان بیشتر علاقمندند تا در بحث های گروهی شرکت کنند.(کد۳)
بچه ها به شدت روحیه ای جست و جو گر و مقایسه ای پیدا کرده اند و همه چیز را
با هم مقایسه می کند» ارتباطات را می یابند و مدام می کوشند تا بیشتر به عمق
برونده این روحیه در سایر دروس هم مشاهده شده است.(کد۲)
صفحه 64:
صفحه 65:
پرسش کیفی
سوال fi
معلمان مجری , توانایسی الگوی آموزش
طراهى شده در پرورش مهارت های تفکر
انتقادی را پسس از اجرای طرح چگونسه
ارزبابی می کنند؟
صفحه 66:
بخشی از مصاحبه ها
من معمولا در بعضی از کلاس ها از دانش آموزان می خواهم که نظراتشان را
راجع به من با کلاس یا حتی یکدیگر بازگو کنند و خوشبختانه امروز می بینم که
این ارزیابی ها رنگ و بویی منطقی تر و جامع تر گرفته است. (کد۳)
بچه ها امروز عملکرد خود را به خوبی نقد می کنند» از یک سری اصول پیروی می
كنند كه سابقا كمتر وجود داشت یعنی قشنگ می توان ره پای یک دسته بندی
ذهنی را در نقد هایشان دید.(کد۲)
قشنگ می توان رد پای یک دسته بندی ذهنی را در نقد هایشان دید. در بحث هاى
گروهی حالاتعداد بیشتری از دانش اموزن مشار کت می کنند» خجالت بچه ها
ريخته و دیگر ملاحظه کاری و خود سانسوری را بینشان کمتر می بینم(کد۳)
به جای رویه های ساده ساز و فروکاهنده نظیر تعمیم دادن مسائل ؛ سعی می کنند
هر مسئله ای را به صورت مجزا بسنجند(کد۳)
قضاوت هایی که نشات کرفته از تفکر انتقادی باشد یک سناریو و سیر منطقی دارد»
یعنی دانش آموز از یک نقطه ای شروع می کند و بعد به یک نقطه دیگر می رسد.
(Vos)
صفحه 67:
توانایی الگوی در
پرورش مهارت های
er
صفحه 68:
تجزیه و تحلیل انتقادی
قضاوت انتقادی
مهارت های انتقادی ذهنی
استنباط قباسی و استقرایی
تحلیل و تفسیر انتقادی
خود انتقادی
توانایی بررسی اعتبار گزاره ها
توانایی شک و تامل در داده های منطقی
۳۳ داورى منطقى 5
توانایی پیش بینی منطقی
توانایی سازماندهی مجدد
توآنایی طراحی و اجرای مساله انتقادی
توجه به مفروضات همبستگی و متضاد
مشاهده انتقادی
جامعه پذیری
صفحه 69:
اه
با
Peer
ert وا(
000
صفحه 70:
۱ پرسش ترکیبی ۲:آیا الکهی آزمایشی طراحی شده در این پژوهش از کفایت لازم جهت پرورش تفکر انتقادی
برخوردار است؟
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74: