کسب و کارمدیریت و رهبری

الگوی حکمروایی سرآمد

صفحه 1:
الگوی حکمروایی سرآمد (نظام توحیدی و مردمسالاری دینی) ‎tavakoli@elenoon.ir‏

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
بضی از نواع ‎a‏ ‎Ee IEE‏ ت۳۳ ‏سم استبدادی شاه دیکتاتور سس مور و2 عربستان حکمرانی سلطنتی شاه +منتخب قانون مجلس موروئی انگلیس مشروطه ملت حکمرانی جمهوری منتخب ملت قانون مجلس دموکراسی آمریکا جند حزبى حکمرانی جمهورى تك هيات حاكمه قانون مجلس دموكراسى جين حزبى حزب حزبى حکمرانی جمهوری رهبر کاریزما قانون مجلس انتخاب توسط آلمان نازى فاشیسم تحت نفوذ حا اکم رهبر کاریزما حکمرانی جمهوری منتخب آپارتاید قانون مجلس دموکراسی ری ‏آپارتاید منتخب آپارتاید آپارتاید صهیوئیستی ‎

صفحه 6:
روا بوذن حکم و حکومت در نگاه توحیدی به چیست؟ | سوره نور آیه ۵۵: خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند. وعده داده است که حتما آنها را در زمين | اطیعو الّه جانشین قرار دهد. همانگونه که كساذ 0007 ی و اطیعو الرسول را که خداوند برای آنان پسندیده است. لأ و اولی الامر منکم پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترسشان را تبدیل به امنیت می کند تا مرا بپرستند و چیزی را شریک من نسازند و کسانی که بعد از این کفر. ورزند. پس آنان. همان فاسقانند. ترجمه محسن قرائنی

صفحه 7:
استمرار امامت در زمان غیبت؟

صفحه 8:
هنر قانون اساسی (اصل ۱۰۷) : نقش مجلس خب ركان لأ نقش مجلس خبر كان طبق نظريه انتصاب: كشف فقيه جامع الشرايط اعلم لا نقش مجلس خبر كان طبق نظريه ‎asl‏ ‏انتخاب ولى فقيه به نمايندكى از مردم

صفحه 9:
حكمروايى (نظام توحيدى) ‎a ars el‏ جمهوری ولی فقیه + قانون اساسی و قانون مجلس خبركان ايران اسلامی ‏ رییس جمهور مجلس مبتنی برکتاب الهی

صفحه 10:
طراحی الگوی حکمروایی سرآمد

صفحه 11:
تعریف مردم سالاری دینی | هر انسان هویت های متفاوتی دارد. مانند: زن/مرد. پزشک /مهندس: کرد/لر /فارس, زر /زور /تزویر " مردم سالاری یعنی جلوگیری از سلطه هریک از هویت ها بر دیگران: مردم سالاری به جای مردسالاری به جای زن سالاری, به جای پزشک سالاری, به جای قوم سالاری, به جای زرسالاری ب زورسالاری, به جای تزویرسالاری | با درنظر گرفتن فطرت. در حالت مردم سالاری. هدایت فقط از راه دین که مطابق فطرت است اتفاق می افتد

صفحه 12:
پایه های نظام حکمروایی دبنی

صفحه 13:
در مکتب اسلامی, ولابت فقیه» ولابت تشربعی است (اقتباس شده از نظریات آيت الله جوادى آملى) 1 ولایت تکوینی (انما امره اذا اراد شیثا ان یقول له کن فیکون - سوره یس ۸۲) ] ولایت بر تشریع ( ان الحکم الا له - سوره یوسف ۶۷) ] ولایت تشریعی (اطیعواللّه و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم - سوره نس ر٩۵)‏

صفحه 14:
نقش ولی فقیه (عادل. باتقوا؛ آ گاه به زمان شجاع. مدير و مدبر) ل هدایت امت اسلامی " رهبری جمهوری اسلامی | مطالبه گفتمان انقلاب اسلامی

صفحه 15:
‎digas‏ هایی از مطالبات گفتمان انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی ‏۰ استقرار حق, معنویت و ارزش های الهی. هوشمندی, مقابله با ظلم و نظام سلطه. حاکمیت اخلاق و قانون. پیشرفت. شکوفایی و کارآمدی ‎ ‎ ‏مردم و حاکمیت. اعتماد عمومی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
0 تعريف عدالت حکمت بنیان (مبتنی بر تکمیل نظرات استاد مطهری) | در عدالت حکمت بنیان بین اجزای جامعه (کلیت یک نظام اجتماعی) سه رابطه مساوی (در جایی که اقتضای مساوات است). متناسب (در جایی که قتضای تناسب است) و مکمل (در جایی که اقتضای تکمیل و هم کفو بودن ‎a‏ برقرار است و هر فرد (جزء نظام اجتماعی) هم حق 247 ‎me‏

صفحه 17:
‎O‏ تعریف عدالت حکمت بنیان (مبتنی بر تکمیل نظرات استاد مطهری) ‎

صفحه 18:
شرح عبارتی از نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالکت اشتر 5 محبوب ترین کارها نزد تو اموری باشد که در جهت رعایت حق از همه از نظر عدالت شامل تر و از نظر رضایت عمومی مردم جامع تر باشد»: *بدیهی است ونين و مقرراقي كه داراى أمن سه یکی بات هم هم از نظر فظ حقوق, جامع رو هماز تظر رعایت عدلت شامل قر وهم رضليت تووة هاي مرحم أ هر جلت مورد رضاي خدا و خلق است و هنكًا. خداوند از حکومتی راضى و خلق خدا از آلن خشنود باشند. دوام و بقاى أن تضمین شده ا

صفحه 19:
:از این عبارت چه می فهمیم؟ ولیکن احب الامور الیکت اوسطها فی الحق: ‎٠‏ حق اسم جنس است و منظور از اين عبارت متعادل ترین امور در حقوق است. | اوسطها فی الحق ناظر به هدف است و منظور این است که برای جامعه هدفگذاری را در میانه قرار دهیم که قابل دستیابی باشد (در سه سطح مسلمین, مومنین و متقین, هدفگذاری را در حد مومنین برای جامعه قرار دهیم) | اوسطها فی الحق ناظر به تشخیص حق است که به دور از افراط و تفریط است. ‎fl‏ توضيح: هر سه ديد كله بالا قابل جمع است 1 واعمها فى العدل: در عرض حق قرار دارد 1 در طول حق قراردارد (عدل مسير مستقيم و روش استقرار حق است) 1 و اجمعها لرضی الرعیه: 1 ضمير ها به امور بر می گردد و رضایت رعیت در عرض عدل و حق قرار دارد ضمير ها به امور بر می گردد و رضایت رعیت در طول عدل و حق قرار دارد ضمیر ها به حق و عدل بر می گردد پعنی به گونه ای باید طراحی شود که جمع بین حق و عدل. رضایت رعیت را تامین کند 1 1 1 ضمير ها به حق و عدل بر می گردد یعنی پیامد استقرار حق و اجرای عدالت, رضایت رعیت است 1 ی ی و ‎bleu we‏ مريت آنان و حفاظت وحراست آنان ند دوك ول ‎‘dead jal‏

صفحه 20:
کوهری از کلام منسوب به امیرالمومنین در فهم کلمه رعیت

صفحه 21:
تفکیک لایه های هدف, روش و معیار (مبتنی بر نامه ۵۳ نهج البلاغه)

صفحه 22:
مولفه های تدبیر حال و افق آینده افق آينده تدبير حال زمینه حکمروایی اقلیم زیست. استقلال امنیت و اقتدار

صفحه 23:
تقلبل مبنا بی جمهوری اسلامی با نذ می با نظام سلطه له جمهوری اسلامی

صفحه 24:
لایه نظام اجتماعی در الگوی حکمروایی سر آمد (بخش امت) ازدواج خانواده نظام اجتماعی

صفحه 25:
کار گزاران و نهادهای اجتماعی در تعامل با مردم

صفحه 26:
0 هدایت امت اسلامى ۳ ۳۳ اك

صفحه 27:
@ مولفه های اصلی الکوی حکمروایی سرآمد او یرای سم ریدم ای وا 2 ‎ir si)‏ ی یقاب ملای ‎Shiner GIA ) ‏رت (ونای: مت ری‎ de qe, ‏رات الم زست ال مت ار تیا‎ 3 7 ae ‏م‎ ‎5 Lb iP, 2 ‏كاسانى‎ uci ‏سم ناف باسروط‎ GI + Doc gut 2 epee ‏وولت‎ ‎libs 4 3 PusserrGogie tinh ge ‎ ‎ ‎Gussie ‎te‏ قد عن ‎pe beh‏ مد ‎CAMEL LINAS ul 8‏ ‏تمرم لا واعلاد كو بت وق کیب ای ای ‎ ‏ماو تال سعشت زاین سامت وش زان

صفحه 28:
_ تعریف پیشرفت متوازن (مبتنی بر نظرات اندیشکده سیاسی الگو)

صفحه 29:
0 کاربرد این الگو چیست؟ | بازطراحی سازمان های جمهوری اسلامی به وسیله نگاشت نهادی الگوی حکمروایی سر آمد [] ایجاد داشبورد حکمروایی در لایه 0 های هدایت. مدیریت و اجرای ای ‎Qa‏ ‏جمهوری اسلامی ~ . | ارزیابی جمهوری اسلامی بر اساس مولفه های انقلاب اسلامی ][ کمک به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای جامعه و تمدن اسلامی

صفحه 30:
8 اصول حکمروایی به تفکیک ویژگی های سیستم نظام اجتماعی

صفحه 31:
0 اصول حکمروایی سرآمد: هدف

صفحه 32:
0 اصول حکمروایی سرآمد: اجزا

صفحه 33:
0 اصول حکمروایی سرآمد: روابط

صفحه 34:
0 اصول حکمروایی سرآمد: منابع

صفحه 35:
0 اصول حکمروایی سر آمد: محیط

صفحه 36:
0 اصول حکمروایی سرآمد: حالت

صفحه 37:
@ اصول حکمروایی سرآمد: سلسله مراتب و پیچید

صفحه 38:
منابع و مراجع (۱) قرآن کریم, نوج البلاغه و متابع روایی و حدیثی صحیفه حضرت امام خمینی (ره) بیانات مقام معظم رهبری امام خمینی (ره), (1393), شرح حدیت جنود عقل و جهل, موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی امام خمینی (ره), (1391), امام خمینی و رفتار سیاسی, خلاصه 14 چلد سیره سیاسی, موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی آیت الله جوادی آملی, (1390), فطرت در فرآن, مرکز نشر اسراء مطهری, مرتضی, (1395), امامت و رهبری, تهران: انتشارات صدرا آيث الله جوادی آملی, (1383), ولایت فقیه, ولایت فقاهت و عدالت, مرکز نشر اسراء میرباقری, محمدمهدی, (1394), انديشه تمدن نوين اسلامى, انتشارات تمدن نوين اسلامى بهشتی, سیدمحمدحسین, (1380), مبانی نظری قانون اساسی, انتشارات روزنه آیت الله محمدعلی شاه آبادی. (1387), شذرات المعارف, تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لک زایی, شریف, (1392), بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه, تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لک زایی, ‎a‏ (1388): اندیشه سیاسی صدرالمتالهین, تهران: انتشارات بوستان کتاب صدرا, ‎Loge‏ (1389), نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی, انتشارات عروح ثنایی فر, محمد. )1393( حکایت حکومت, تهران, انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شرف الدين, سيد حسين, (1396), ارزش های اجتماعی از منظر قرآن کریم, تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

صفحه 39:
منابع و مراجع (۲) دلشاد تهرانی, مصطفی, (1394), دلالت دولت: آیین نامه حکومت و مدیریت در عهدنامه مالک اشتر, انتشارات دریا جعفری, محمدتقی, (1386). همگرایی دین و دانش بررسی ماهبت دین و مرزهای دانش. تهران: انتشارات موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری صدوق. مسعود (1395), گفتمان انقلاب اسلامی, نشر موسسه انتشاراتی امام عصر (عج) کی خواه. نجمه (1396), مناسبات اخلاق و سیاست در اندیشه اسلامی, تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دلیر, بهرام. (1396), الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه, تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پورسیدآقایی, سیدمسعود )1389( دین و نظام سازی در نگاه استاد علی صفایی حاثری, تهران: انتشارات لیله القدر صفایی حاثری, علی (1389). از معرفت دینی تا حکومت دینی, تهران: انتشارات لیله القدر ‎wale‏ برنارد )1395( مبانی حکومت های مردم سالار. ترجمه دکتر سیدمحمدسعید طاهری موسوی. انتشارات خرسندی نبوی, سید موتضی (1394), جمهوری اسلامی ایران و چالش های کارآمدی, تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی سیاهپوش, امیر, (1389). الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی, انتشارات آفتاب توسعه آسماعیلی, محمدمهدی (1395), سیر تطور اندیشه سیاسی در دوره معاصر, تهران: نشر معارف ‏شعبانی, قاسم (1395). حقوق اساسی و ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر اطلاعات ‏مجموعه 5 جلدی خداوندان انديشه سیاسی (1394) انتشارات امیرکبیر ‏اوانت, پیتر, (1382), دولت توسعه یا چپاول: نقش دولت در توسعه صنعتی, ترجمه عباس مخبر و زندباف. انتشارات نشر نو ‏مرعشی, سیدجعفر, (1391). تفکر سيستمي و ارزيابي کارآمدي آن در مدیریت جامعه و سازمان. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ‏رفی‌پور, فرامرز, (1393). دریغ است ایران که ویران شود. تهران انتشارات: شرکت سهامی انتشار

صفحه 40:

صفحه 41:
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ۱۳۹۲/۱۰/۲ ‎I‏ در حکومتهای مادّی -عمدتا در غرب- هم تبلیغ هست؛ [به‌اصطلاح] پروپاگاندا؛ كه اين با آن. به‌طور مبنایی و اصولی متفاوت است. پروپاگاندا برای کنترل کردن افکار عمومی مردم است. در جهت دست یافتن به قدرت. به منفعت. به پول است. غربی‌ها انصافاً در این قضیّه. ورودشان هم خوب است خیلی بلدند. تبلیغات به معنای غربی -پروپاگاندای غربی- را خیلی خوب بلدند؛ پول درمی‌آورند. به قدرت میرسند. با جه اکاری؟ با کنترل افکار عمومی مردم. ‎[Ll]‏ تبلیغ اسلامی مسئله‌اش این نیست؛ تبلیغ اسلامی عبارت است از تفاهم با مردم؛ بحث کنترل نیس" ‎tow‏ تفاهم است؛ ذهنها را به سمت یک هدف عالی و والایی متوجه کردن و ذهنها را به هم نز کردن. اثر این تفاهم چیست؟ اثر تفاهم این است که مردم در جهت کارهای اساسی و خیر. خود. مسئولانه وارد می شوند؛ این[طور | است. در تبلیغ اسلامی, بحث قدرت‌یابی نیست. بحث دست یافتن به پول نیست ابلکه| بحث آوردن مردم در مقام مسئولیّت است؛ خودشان احساس مسئولیت می کنند. خودشان وارد می شوند و قهرا نتیجه‌ای که بر این حرکت مردمی عظیم مترتب شد. منافعش هم متوجٌهخود مردم خواهد شد .... قهرا افکار عمومی وقتی‌که در یک مسئله‌ای فال شدو صاحب‌نظر شد. به طور طبیعی جسمها را به حرکت درمی آور د. ذهنها را به حرکت درمی‌آورد. ابتکارها را وارد میدان می کند. ‎ ‎

صفحه 42:
نمونه ۱: عزت هوشمندی استقلال, امنیت. پیشرفت پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی (۱۳۸۲/۱/۱) | هر ملتی و کشوری در طول زندگانی ممتد خویش, دورانهایی و حوادثی را مى كذراند كه تأثير آن در سرنوشت ناریخی ‎gl‏ بسی تعیین کننده و ماندگار است و می‌تولند او رابه نیکبختی و عزت و اقتدار. یا سیه‌روزی و ذلت و حقارت بکشاند. این حوادث هر چند سالها به طول انجامد در مقایسه با عمر ملتهاء در حکم لحظه‌یی زود گذر است. و اگر ملتی در تند باد چنین حوادثی قرار می‌گیرد از خود اراده و هوشمندی و ایمان و استقامت نشان دهد قله‌های شرف و بهروزی را فتح می‌کند و قدم در > پیشرفت و تعالی می گذارد و با هر گردنهی دشوار و سنگلاخی مواجه شود از آن عبور می‌کند و را به هدف می‌رساند. ولی اگر ضعف و تن‌پروری و دل سپردن به لذت و راحت موقت و ناهوشمندی بی‌ارادگی و بی‌ایمانی گریبانگیر او شود آیندهی خود را تباه می‌کند و دستخوش ذلت و اسارت و وابستگی می‌شود. و همعی سختیها و گرفتاریهای ملل عللم که ناشی از وابستگی و اسارت است پی در پی و به تدریج بر او می‌تند و او را دچار بدبختی دنیا و آخرت می‌کند. ملتهای پیشرو و موفق جهان در همه‌ی دورانهاء ملتهایی هستند که در یکی از چنین لحظه‌های تاریخی تصمیمی شرافتمندانه و شجاعانه گرفته و سختیهای مجاهدت و پایداری را با شوق و شور. تحمل کرده‌اند و خود را با تلاش و هوشمندی به نقطه‌ی امن و عزت و استقلال رسانده‌اند.

صفحه 43:
نمونه ۲: کارآمدی, مبارزه با فساد و خدمت به مردم بیانات در دیدار نوروزی زاثرین و مجاورین حرم مطهر رضوی (۱۳۸۲/۱/۱) القاء ناکارآمدی ‎«pls‏ متوجّه مسوولین کشور است. در قوای مجریه. قضاییّه. مقتنه. در نیروهای مسلح. » نهادهای انقللبی و همه موسساتی که کاری از کشور را برعهده دارند. مدیران باید خود را برای مدیریت کارآمد و لایق, آماده و مجهّز کرده و برای مردم کار کنند. وقتی از نیضت خدمت‌رسانی حرف میزنم. به این " جهت است. وقتی میگویم برای خدمت به مردم مسابقه بگذارید. به اين دلیل است. تأکید من بر مبارزه با فساد هم به همین علّت است؛ زیرا اگر مدیری خدای نخواسته فاسد شد. دیگر نمیتواند به مردم خدمت کند و برای آنها مفید باشد. پس اوّل باید کارآمدی نظام را نشان داد.

صفحه 44:
نمونه ۳: مقابله با نظام سلطه و کادرسازی برگزاری مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه آمام حسين علیهالسلام با حضور فرمانده کل قوا (۱۳۹۵۱۳/۳) [| رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنان مهمی به تبیین منطق قرآنی و اسلامی «جهاد کبیر» به معنای «ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه‌ی استکبار» و ابعاد و الزامات ن در نظام جمهوری اسلامی پرداختند و با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ی جبهعی استکبار برای نفوذ و تغییر هویت نظام" اسلامی. گفتند: مهم‌ترین وظیفهی کنونی مراکز دانشگاهی و حوزوی, عناصر و جوانان موّمن و انقلابی. و همچنین سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. «اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تبیین و روشنگری. ژرفا و عمق شعارهای انقلاب» و «پرهیز از اقدامات سطحی» «کادرسازی برای آینده». و «ندوین علمی تجربه‌های متراکم و شگفت‌انگیز انقلاب در طول ۳۸ سال گذشته» است.

صفحه 45:
نمونه ع: قانون و اعتماد مردم پیامبه نمایندگان مجلس سوم در پایان دوره (۱۳۷۱۱۰۳/۰۵) | مجلس شورای اسلامی از جمله ی افتخارات کشور و نظام انقلابی ما است. زیرا مظهر اعتماد مردم و محصول رآی و اراده ی آنان و وسیله ی حضور تعیین کننده ی آنان در گزینش گردانندگان امور کشور و نیز در تقنین قوانین حاکم بر حرکت عمومی کشور است. مردم. انتخاب نمایند گان را وظیفه ی دینی و انقلابی" خود می شمرند و بر پایه ی معیارهای اسلامی است که کسی را به عنوان نماینده ی خود برمی گزینند. از این رو سمّت نمایند گی. مجلس, نعمتی الهی و مایه ی شکر و مباهات است. مجلس شورای اسلامی تاکنون به حمدالّه راه اسلام را پیموده و در جهت هدفهای انقلاب و رهنمودهای امام راحل رضوان ‎ail‏ عليه ره سپرده است و انشاءلله همواره چنین باشد. خداوند ملت شریف ایران را سربلند و پیروز بدارد و از برکات اسلام بهره مند فرماید و دیگر ملتهای مظلوم را نیز نصرت دهد.

صفحه 46:
نمونه ۵: خانواده؛ اجتماع و کاهش آسیب های اجتماعی بیانات در دیدار کار گزاران نظام (30/۲/۱۱) | آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌اند؛ مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند. این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد. اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود. احتمال کاهش خسارت‌ها افزايش خواهد یافت. اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ خدای نکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل کند. «درست است که ما در کشور در درجه‌ی اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم |به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد. مورد توجه ما است. لکن مسئله‌ی مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه‌ی قبل داده شد. یکی از بیماریهایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود. عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مسئله فوق‌العاده مهم است. ‎٩۵/۲/۱۱‏

صفحه 47:
نمونه ۵: خانواده؛ اجتماع و کاهش آسیب های اجتماعی بیانات در دیدار کار گزاران نظام (30/۲/۱۱) ل رابطه با خدا: فراهم کردن بستر معرفت. ایمان. معنویت. عبودیت و عمل صالح ل رابطه با ولی: همراهی امام و امت و تامین حقوق و تکالیف بین رهبر و مردم رابطه با جامعه: تامین متعادل حقوق, اقامه عدل و قسط تامین رضایت عموم مردم. تامین امنیت و ایمنی مشارکت و انسجام اجتماعی, امر به معروف و نهی از منکر 1 رابطه با انسان ها: خیرخواهی, اخوت. احسان, مواسات. اخلاق حسنه. تعاون در کارهای نیک و الهی. کمک در رفع نیازمندی ها (زکات) | رابطه با نفس: عفت. شجاعت. حکمت. علم. تقوا و کرامت | رابطه با دیگر کشورها: عزت. حکمت و مصلحت لأ رابطه با طبیعت: متعهد به صیانت از طبیعت و رعایت حقوق اقلیم زیست

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان