علوم انسانی و علوم اجتماعی

الگو ارزیابی مبتنی بر نظر خبرگان

aezeshyabi_modiriatgara

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الگو ارزیابی مبتنی بر نظر خبرگان”

الگو ارزیابی مبتنی بر نظر خبرگان

اسلاید 1: «بسمه تعالی»الگو ارزیابی مبتنی بر نظر خبرگان

اسلاید 2: در این الگو به این سوال ارزیابی پاسخ داده میشود که آیا منتقد متخصص برنامه را تایید میکند؟روش ارزیابی در این الگو شامل تحلیل انتقادی «متخصصان» است.از جمله پیشنهاد دهندگان این الگو میتوان به آیزنر اشاره کرد. که در سال 1976 برای اولین بار در مجله تربیت زیبایی شناختی مطرح شد. وی عقیده دارد برای ارزیابی آموزشی باید به بازنگری انتقادی از دیدگاه منتقدان متخصص پرداخت.از این الگو بیشتر برای ارزیابی برنامه های درسی استفاده میشود.الگو ارزیابی مبتنی بر نظر خبرگان

اسلاید 3: مباني و مفروضه هاي اساسي نقد تربیتي ارزشيابي برنامه درسي از منظر آيزنر پيوندي تنگاتنگ با جهت گيري ارزشي يا ايدئولوژي برنامه درسي دارد. از نظر آيزنر ارزشيابي فرايندي است که به واسطه آن به داوري ارزشي درباره يک پديده، موقعيت يا رخداد پرداخته ميشود. (آيزنر، 1994)او به عنوان يکي از مدافعان سرسخت ايدئولوژي کثرت گرايي شناختي معتقد است که شيوه هاي فهم جهان متعدد و چندگانه هستند و هر يک از اين شيوه ها نقش و جايگاه خاصي دارد که منحصر به آن است.در همين چارچوب، آيزنر به يک تلقي واحد از ارزشيابي به عنوان ابزاري براي تعيين ميزان تحقق اهداف از پيش تعيين شده صرفاً با استفاده از آزمونهاي استاندارد به شدت انتقاد ميکند. او به پیروی از نظریه کثرت گرایی شناختی، سودمندي فنون کمي ارزشيابي را مورد انکار قرار نميدهد، اما حاکميت مطلق آنها بر ارزشيابي برنامه درسي را نيز نمي پذيرد. در چنين شرايطي و متأثر از آشنايي حرفه هاي خود با هنرها و با اقتباس از نقد هنري، رويکردي بديل به ارزشيابي برنامه درسي معرفي ميکند که مشابه آن توسط هنرمندان در نقد فعاليتهاي هنري بکار گرفته ميشود. به همين خاطر، الگوي بديل آيزنر با عنوان «الگوي خبرگي و نقد تربيتي» يکي از اشکال سه گانه «پژوهش مبتني بر هنرها» قلمداد ميشود .

اسلاید 4: اهمیت الگوی مبتنی بر نظر خبرگاناهميت الگوي خبرگي و نقد تربيتي در آن است که حاکميت مطلق الگوهاي علمي سنتي به عنوان تنها الگوهاي معتبر ارزشيابي برنامه درسي را با چالش جدي رويارو ساخته و الگويي پيشنهاد ميدهد که هنرمندان در ارزشيابي کيفيت کارهاي هنري بکار ميگيرند. نقد تربیتی الگويي است که براي ارزشيابي همه پديده هاي برنامه درسي در موقعيتهاي مختلف قابل کاربرد است. تصميمات درباره اهداف تربيتي، انتخاب و سازماندهي محتواي برنامه هاي درسي، کيفيت تدريس، کيفيت سنجش، وضعيت معماري مدارس و فضاهاي يادگيري و تعاملات ميان دانشآموزان و جامعه از جمله عناصري هستند که از طريق تدوين يک ارزشيابي مبتني بر این الگو ميتوان هم جنبه هاي صريح و آشکار و هم جنبه هاي ضمني و مبهم آنها را آشکار نمود.آیزنر ابداع الگوی نقد تربیتی را به عنوان یکی از مهمترین حیطه های پیشرفت و نوید بخش در قلمرو روش شناسی پژوهش تربیتی میداند که در سده ی بیستم پیدایش یافته است.

اسلاید 5: آیزنر برای ارزیابی برنامه درسی پنج کارکرد به شرح زیر ارائه کرده است:تشخیص مشکلات یادگیرندگان برای توصیه مواد آموزشیتجدید نظر در برنامه درسیمقایسه برنامه ها و برخی عوامل دیگر نظام آموزشیپیش بینی نیازهای آموزشیتعیین اینکه آیا هدفهای آموزشی تحقق یافته اند؟

4,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید