صفحه 1:
صفحه 2:
دانشكاه آزاد اسلامى تبريز
استاد : دكتر نجف زاده
تهیه کننده
موضوع : آزمونهای تعقیبی در درس آمار و احتمالات
رشته تحصيلى : مديريت بازاريابى
دانشجوی کارشناسی ارشد
صفحه 3:
صفحه 4:
فهرست:
دامنه استودنت شده
آزمون شفه
2
آزمون 150
آزمون دانكن
صفحه 5:
اراس 0۳|
آزمونهای تعقیبی ۰ آزمون هایی هستند که به دنبال معنادار
شدن تحليل واريانس ٠ محاسبه مى شوند و از طريق مقايسه
جفتى يا دو به دو كروه ها با يكديكر مشخص مى كنند كه
ال دن رت بلقت
صفحه 6:
* پس از تعیین وجود یا عدم وجود اختلاف بین گروه های آزمون
بررسی معتی داری ۶۰۱ در دول آتلیزواریلنس»» لین سوال
مطرح مى شود كه تفاوت ميانكين بين كدام دوكروه معنى دار
مى باشد؟ در همين راستا روش هاى متنوعى براى مقايسه ى
iy Soeur gece ee) ا ب ل ا ee cer
ازان ها مى یس ا نت ار آرمون دامنه استیودنت
کار ee
صفحه 7:
* تحليل واريانس نشان مى دهد كه بين ميانكين ها تفاوت وجود
ل ا 1
صفر را رد كرد.
رد فرضيه صفر به اين معنى است كه بين ميانكين ها تفاوت
معنا دارى وجود دارد. اما اين سئوال باقى مى ماند كه كدام
ميانكين ها با هم تفاوت معنا دارى دارند؟
صفحه 8:
* يك راه حل ساده ؛ استفاذه از آزمون هاى ]ا جندكانه است .
| ل a
0ك pen Ms ayes] RO eS eeNe 2
های گروه ها از فرمول زیر به دست می اید:
صفحه 9:
© :)4,8,©( براى مثال » اككر سه كّروه وجود داشته باشد ٠
آزمون ] مورد نياز است.
۰ با افزایش تعداد مقایسه های زوجیء احتمال اينکه به غلط
فرضیه صفر را رد کنیم نیز افزايش می یابد.برای حل این
مشكل » آماردان ها آزمونهاى خاصى براى ارزيابى تفاوت
های بین میانگین های گروه ها توسعه داده اند.
صفحه 10:
يكى از اين روش هاء روش هاى مقايسه يسين ( يس از
تجربه ) است . مقایسه های پسین تنها پس از معنادار شدن ۴
اللكلم ی بو
eee En Ne ene een ket sie
صفحه 11:
* شرط استفاده از این روش . برابر بودن تعداد گروهها است.
* فرضیه صفر در این ان عبارت است از:
صفحه 12:
این آزمون از فرمول زیر بدست می آید:
۱۹ te ee ie
oS
واریانس درون گروهها :رر۸15
es ا ل
كسس
صفحه 13:
* مثال: با توجه به جدول زير
ل ۱۳|
9
صفحه 14:
Sw =2666 = = 141/6
* dfy = N-K=48-8=40
_ 85 61
I~ TAave
V6
=4/94
۹
Xx
صفحه 15:
Leer a cy re: | eer err ا
(3<596).: مقدار بحرانى © در جدول برابر است با 6/27
Opa: OURO ل ا ل Si crea
و
فرضيه تحقيق تاييد مى شود ( تفاوت بين ميانكين ها از لحاظ
ل الا 241(
صفحه 16:
در میان روش های مختلف مقایسه ی پس از تجربه ۰ آزمون
شفه بيشترين كاربرد را دارد.
ا ا |
بین دو میانگین. تمام مقایسه های ممکن بین سایر میانگین ها
را انجام دهد.
ics ee bye * رت کاربرد در
صفحه 17:
صفحه 18:
آزمون شفه در گروههای نا مساوی
مثال: آزمون شفه را براى نتايج حاصل از تحليل واريانس در
she b clea 5 § ل ا 0
جدول ): خلاصه تحلیل واریانس( //۸۸۸0۱) یک راهه
جدول © : ميانكين و حجم هريك از كروهها
صفحه 19:
آزمون شفه در گروههای نا مساوی
ss MS F
۱۸۷۰ ۱۸۵۷/۷ يفم
۱۳۶۸۳۲ ۹۹۳
۶۳۹۲
صفحه 20:
آزمون شفه در گروههای نا مساوی
برای محاسبه #*جدول بحرانی از فرمول زیر استفاده می کنیم :*
تعداد كروه : »ا
11 01 ع
11 دام
450500
جر ل
صفحه 21:
آزمون شفه در گروههای نا مساوی
5/66 تك با Ne Lee ne
۱ را مس زا
لحاظ آماری معنادار است
صفحه 22:
صفحه 23:
۳ ۱
- ۲۷ لان
9/94 0 “S|
4/31=
5 12
مقایسه میانگین دوم + mi
_|Ma0/1)- ME/4)|
?@ _ ?@
| 3و 0
=/AG6E
صفحه 24:
آزمون شفه در گروههای نا مساوی
* تفسیر: چون آمحاسبه شده برای مقایسه میانگین اول با
prawn re naey (cota) Ss) 0
(62/90) ازغ جدول بحرانى (©2/6) بزركتر است يس با
ا ا 1 لات
ال |
ل ل لان ۱
کوچکتر ابت سار اين با حساك برص ی گيريم که
ن های( هر و) 3 ۳-۹
صفحه 25:
آزمون شفه در گروههای مساوی
VAY ۷/۳۱ ۱۵۶۲ بين
گروهها
۱/۴ ۲۰ ۳۰/۸۷ درون
گروهها
۶۶۹
a بح
> سس 98
0
صفحه 26:
16/83 19/5 19/67 17/57 ی
0 6 6 6 6
5
صفحه 27:
آزمون شفه در گروههای مساوی
_ 17/58 16/83
2 =1/0
ن آمحاسبه شده از :أجدول بحرانی کوچکتر است
های (۱و۴)معنادار نیست .
صفحه 28:
آزمون توکی به آزمون تفاوت معنادار واقعی یا راستین
معروف است و اين آزمون از آزمون شفه قوی تر است.از
آزمون تفاوت معنادار واقعی توکی برای مقایسه ی تمام
حالت های ممکن یک به یک میانگین ها استفاده می شود.
روش توکی برای آزمون اين فریضیه که همه مقایسه های
دوتایی ممکن بین میانگینها در سطح 5 با یکدیگر برابرند
به كار می رود
صفحه 29:
* معرف نقطه بالايى دامنه توزيعى مشابه با توزيع :أ استودنت شده- |0
* تعداد افراد در يك كروه - 17
* نکته:اگر تعداه کروهیا مساوی نباشد از فرمول زیر مقدار 0] محاسبه
صفحه 30:
ازمون نوکی
و ل رد یل اد 02 5005077
ا |
صفحه 31:
۱۴۷۸ ۰ ۱۲۷ 0
۱۳۲
4 ۳۶۸۹ کل 1
صفحه 32:
آزمون توکی
۱
۱ ie Ree Seed ieee
شوند.اين جدول از »ا سطر و »1 ستون تشكيل مى شود.»! برابر است با
صفحه 33:
* از طريق تفاضل ميانكين ۱
بين دو ميانكين را به دست اورده و بعد از تدوين جدول »
ير را به دست مى أوريم.
MM:
Fe ور
1271
AISD= ضعو
صفحه 34:
* تفاوت های محاسبه شده در جدول را با مقدار ۲150 محاسبه
شده مقایسه می کنیم .اگر مقدار تفاوت از مقدار ۳50 بزرگتر
بود » فرضیه صفر را رد می کنیم.برای تفاوت های بزرگتر از
0انتیجه می گیریم که بین میانگین های آن دو گروه در
سطح 0 تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس مقایسه مشاهده می
شود که تفاوت بین میانگین اول و دوم(۴/۲۳) ومیانگین اول و
سوم (۳) از مقدار ۲150 بزرگتر است. پس تفاوت بین میانگین
های او۲ و میانگین های او ۳ از لحاظ آماری معنادار است.
صفحه 35:
* اختلاف عمده اين آزمون با آزمون هاى ديكرء تمركز أن بر
ارزشيابى مجموعه اى از ميانكين هاى مرتب شده است. به
ا ا FeO SNC
مجموعه هايى تقسيم مى شوند كه با فرض نبود تفاوت بين
| تک ۱
روش ی آماری اين آزمون همانند دامنه تغييرات بع شده
صفحه 36:
۱ ey Se
سهولت در محاسبه فى توان 0
صفحه 37:
4 3
70/3 66/3 60/1 56/4 55/6 41/7 24/7
صفحه 38:
انگین
۳۴/۷
FV
۸
۶اه
۳۸
wa
2۶۴
ny
۱۴۷
۸
صفحه 39:
مقدار «0برای هريك از
صفحه 40:
برای تعیین اینکه تفاوت کدام جفت از میانگین
cul jlolixo la هريك از تفاوت هاى محاسبه
شده در جدول اختلاف میانگین Be Fy سح
wor: . aa
است بایرا تعاوت بین اين میانگین 7
و است.چون oe از 99 درصر
صفحه 41:
روش اجراى آزمون جند دامنه اى دانكن همانند آزمون نيومن - كولز
أست.
هرگاه تعداد میانگین های مورد مقایسه ل ا مقادیر بحرانی در دو
oot GOST Ope > ماك ا 2 0 525/2 59
gue را ان MMA
هرقدر تعداد ميانكين ها زيادتر باشدءتفاوت بين مقادير بحرانى دو
روش,بیشتر می شود.
صفحه 42:
* مقادير لازم براى مقايسه با استفاده از معادله زير به دست مى *
* مقدار بحرانی که در سطح 2 از جدول ۴ استخراج می شود- م7
۳ ار 7
5 رد براورد ميانكين MS, دهع
n 1 3
صفحه 43:
۱
صورت تصادفىء. جايكزين شده اند. جدول خلاصه تجزيه و
تحليل اين ازمايش به شرح زير است.
55 MS F
7803/16 1114/74 30/96
864
8667/16
صفحه 44:
Silke 24/7 41/7 55/6 56/4
bo
17 30/9
13/9
صفحه 45:
برای محاسبه این آزمون ابتدا م1 را با مراجعه به جدول و با *
احتمال ۱ با درجه آزادی ۲۴و با ۲28 (تعداد میانگین)
استخراج می کنیم. به عبارت دیگر. و جدول برای
aly come تا 565
ا ل TREAT NATAR
صفحه 46:
؟ سيس مقدار ع5 را با استفاده از فرمول 1
36 ير
ea | ۰
eee SIO Cae eR iene eee ee
MOMs cis سس تافل هاي محا ree
۱ a Coe 5
صفحه 47:
روش حداقل اختلاف معنى دار: يكى از يركاربردترين آزمون ها
در مقایسه ی میانگین ها آزمون لصا می باشد. دراین آزمون
مى خواهيم فرض ۱
نمائيم . جنانجه اختلاف ميانكين بين دو كروه بيش از مقدار
ثابت 0ا5ا بهد ؛ له معن اختلاف معنى دار بين دو كروه
صفحه 48:
Isd
براى اجراى اين آزمون توجه به دو نكته داراى اهميت است:
* اول آنکه این آزمون بهتر است زملنی استفاده شود که مقدار
آماره ۳ در جدول آنالیز واریانس معنی دار شده باشد و دوم
تعداد كروه ها زياد نباشد .
صفحه 49:
Sees reas
0 كه در آن 3 تعداد كرو
eee ل ا US SS ae a coal
۷۰ و لاي
۱
bs گیریم که میانگین ها در دو گروه جامعه متفاوتند. gos
صفحه 50:
آمار در طوم تربیتیو تربیته دنید
Sail ye عیدلور
لحتمالثلمار كاربردعدر رولن”
شناسىو علوم تربیتی
مولف دكتر على دلاور
صفحه 51: