emamat_va_velayate_emame_zaman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “امامت و ولایت امام زمان (عج)”

امامت و ولایت امام زمان (عج)

اسلاید 1: بوی گلها عالمی را مست و حیران می کند      دیدن مهدی هزاران درد را درمان می کندمدعی گوید که با یک گل نمی آید بهار            ما گلی داریم که عالم را گلستان می کندآغاز ولایت و امامت امام زمان (عج) بر شما مبارکباد

اسلاید 2: 9 ربیع الاول آغاز ولایت و امامت امام زمان (عج) بر تمام شیعیان جهان مبارکباد.

اسلاید 3: بهترین دعا در زمان غیبت امام زمان (عج)(اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف نبيک، اللهم عرفنى رسولک فانک ان لم تعرفنى رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ظللت عن دينى).بار خدايا! تو مرا به خود شناسا کن، که اگر خودت را به من نشناسانى پيغمبرت را نخواهم شناخت، بار خدايا! تو رسولت را به من بشناسان، که اگر رسول خود را به من نشناسانى حجتت را نخواهم شناخت، پروردگارا! حجت خودت را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانى از دين خود گمراه خواهم شد.

اسلاید 4: احادیثی از معصومین درباره زمان ظهور حضرتامام موسي كاظم (ع) فرمود: خداوند به هنگام ظهور قائم (عج) دين حق را بر جمع اديان باطله پيروز مي‌گرداند.  منبع: كتاب حكيم امام علي بن الحسين (ع) فرمود: هر كس در غيبت فرزندمان استوار بر ولايت ما باشد، خداوند پاداش يك‌هزار شهيد مقتول در جبهه‌هاي احد و بدر با به او مي‌دهد.  منبع: كتاب بحارالانوار، جلد 52 امام محمد باقر (ع) فرمود: ايام‌الله سه روز است، يكي روز ظهور حضرت قائم ( عج) و ديگري روز رجعت و سومي روز قيامت است.  منبع: كتاب حكيم امام جعفر صادق (ع) فرمود: به وقت ظهور، نشاط و شادي به برزخ نيز سرايت مي‌كند و مؤمنين از فشارهاي آن ديار راحت مي‌شوند.  منبع: غيبت نعماني، ص 167 پيامبر اكرم (ص) فرمود: دنيا به پايان نمي‌رسد تا اينكه مردي از اهل‌بيت من كه هم نام من است، سلطنت كند.  منبع: كتاب الملاحم والفتن، ص 154 

اسلاید 5: آیه هایی که درباره امام زمان(عج) استدر حکومت حضرت مهدی (عج) حق زنده و باطل از بین خواهد رفت : در تفسیر نورالثقلین جلد 3ص 506 به نقل از تفسیر علی بن ابراهیم در تفسیر آیه 41 سوره حج که می فرماید : « الَّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الارض اَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزکاهَ وَ اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَهُ الْاُمُور» یعنی (آنان که خدا یاری می کنند ) کسانی هستند که اگر آنها را در روی زمین متمکن و مقتدر سازیم نماز را بپا می دارند و زکات را به مستحقش می رسانند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند ( و از هیچکس جز خدا نمی ترسند چون می دانند که ) عاقبت کارها دست خدا است . از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمود : این آیه در شأن آل محمد صلی الله علیه و آله و سلّم و مهدی (ع‍ج) و اصحاب او می باشد که خداوند آنها را بر شرق و غرب عالم مسلط خواهد کرد و به وسیله آنها دین احیاء و باطل و اهلش از بین خواهند رفت همانگونه که اهل باطل دین را از بین برده اند و کار به جایی می رسد که اثری از ظلم باقی نخواهد ماند و امر به معروف و نهی از منکر رواج خواهد یافت.

اسلاید 6:   سرانجام، ائمه طاهرین پیشوایان مردم در سراسر جهان خواهند بود : در تفسیر نورالثقلین جلد 4 ص 110 به نقل از کتاب غیبت شیخ طوسی (ره) در تفسیر آیه 5 سوره قصص که می فرماید : « وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمْ الْوارِثینَ » یعنی ما اراده کردیم که بر طایفه ضعیف جامعه در روی زمین منت گذاریم و آنها را پیشوایان خلق و وارث ملک و جاه قرار دهیم، از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که فرمود : مراد از مستضعفین در این آیه آل محمد صَلَّی اللهُ علیه و آله و سلّم می باشند که خداوند مهدی آنها را (برای گسترش حکومت جهانی) مبعوث می کند و بعد از تلاش و کوشش، آل محمد به دست او عزیز و دشمنان ذلیل خواهند شد.

اسلاید 7: دین اسلام بر سایر ادیان غالب خواهد شد : حافظ قندوزی حنفی در کتاب ینابیع المودّه ص 508 در تفسیر آیه 33 سوره توبه که می فرماید : «هُوَ الَّذی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» یعنی آن خدایی که رسول خود محمد مصطفی صَلَّی اللهُ علیه و آله و سلّم را با دین حق برای هدایت مردم فرستاد تا بر همه ادیان عالم تسلط و برتری یابد هر چند کفار و مشرکین ناراضی و مخالف باشند. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود : به خدا قسم این آیه تحقق نپذیرفته و تا ظهور حضرت مهدی (عج) تحقق نخواهد پذیرفت مگر بعد از خروج آن حضرت که هرگاه آن حضرت خروج نماید کفار و مشرکین مخالف و معاند را می کشد و احدی از آنها را باقی نخواهد گذاشت و چنانکه کافری در دل سنگی خود را پنهان کرده باشد آن سنگ (به اعجاز الهی به سخن آمده) گوید : ای مؤمن مرا بشکن و این کافر بکش حکومت جهانی فقط در زمان حضرت مهدی (عج)ممکن است:  حافظ قندوزی حنفی در کتاب ینابیع المودّه ص510 در تفسیر آیه 105سوره انبیاء که می فرماید : « وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بِعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الارْضَ یَرِثُهاعِبادِیَ الصّالِحُونَ» یعنی ما مقرر داشتیم در کتاب زبور داوود و کتابهای پیامبران پیشین بر اینکه حکومت زمین از آن بندگان شایسته من می باشد. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند : مراد از بندگان شایسته در این آیه ، حضرت مهدی (عج) و یاران او هستند (که مالک و متصرف کره زمین خواهند شد.(

اسلاید 8: روز ظهور حضرت مهدی (عج) از ایام الله است : حافظ قندوزی در  کتاب ینابیع المودّه ص 509 در تفسیر آیه 5 سوره ابراهیم که می فرماید : « وَ لَقَدْ اَرسَلنا مُوسی بِآیاتِنا اَنْ اَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِاَیّامِ اللهِ اِنَّ فی ذلِکَ لآیاتٍ لِکُلِّ صِبّارٍ شَکُورٍ» یعنی ما موسی را با آیات خود :(یعنی تورات و معجزات) به سوی فرعونیان فرستادیم و گفتیم که قومت را از تاریکیهای جهل و گمراهی به سوی نور و هدایت راهنمایی کن و آنها را در جریان ایام الله یعنی روزهای خداوند قرار ده که در این ایام الله آیاتی نهفته است برای کسانی که صبور و مقاوم و قدر شناسند. از امام باقر و امام صادق علیهما السلام روایت شده که فرمودند: منظور از ایام الله در این آیه شریفه سه روز است: اوّل، روز ظهور حضرت مهدی (عج) دوّم، روز رجعت و بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم و ائمه طاهرین علیهم السلام به دنیا و سوم روز قیامت کبری است . در تفسیر نورالثقلین جلد اوّل ص 31 به نقل از کتاب کمال الدین و تمام النعمه در تفسیر آیه دوّم سوره بقره می فرماید « ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیه هُدًی لِلْمُتَّقینَ *اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ یعنی بدون شک این قرآن هدایت کننده متقین است و متقین کسانی هستند که دارای صفات چندی هستند که یکی از آنها ایمان و اعتقاد به غیب است. امام صادق علیه السلام می فرماید : منظور از ایمان به غیب در این آیه اعتقاد به قیام حضرت مهدی (عج) است که او و قیامش بر حق است.

اسلاید 9: زندگینامه حضرت مهدی (عج)نام پدر ومادر امام زمان (ع):نام پدر این بزرگوار امام حسن عسکری (ع) پیشوای یازدهم ونام مادر گرامیشان نرجس خاتون (س) میباشدکه ایشان بنا برروایات یک شاهزاده رومی بودند ودرخواب با امام حسن عسکری (ع) آشنا شده ومسلمان میشوند . امام زمان تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)میباشد (به زندگینامه امام حسن عسکری (ع) وهمسرشان نرجس خاتون (س) مراجعه شود)مقام ومنصب :ایشان معصوم چهاردهم و امام دوازدهم شیعیان هستندتاریخ ولادت :یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون امام زمان به دنیا می آیند حضرت ولی عصر (ع) بنا بربیشترین روایت روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری قمری متولد شده اند(3) جالب است بدانیم او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود، تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهدشب این میلاد خجسته را «شب برات» ‌و «شب مبارک» و «شب رحمت» خوانند. شیخ صدوق درکمال الدین نقل میکند نرجس خاتون روزی مشاهده میکند که نوری وارد بدن اومیشود وبه امام حسن عسکری موضوع راگزارش میکند وامام اورا نوید به بارداری امام زمان میدهد ومیفرماید : پسری می آوری که نامش محمد است وپس از من ،جانشین من خواهد بود.

اسلاید 10: نرجس ،عروس فاطمه ،شد مادر صاحب زمان درمهد نور ،مهدی ظهور آیینه حق شدعیان پس میلادش روزجمعه نیمه شعبان 255 هجری است چون پدرش وفات کرد او5 ساله بود ومشهوربین علماء نیزهمین تاریخ است وکسی در این جهت اعتراضی نکرده مگر کلینی در کافی وصدوق درکمال الدین و شیخ طوسی در الغیبه که این سه بزرگوار یک مرتبه سال 255 وباردیگر 256 نوشته انداما هرسه بیشتر سال 255 هجری راقبول دارندبرای ولادت ایشان تاریخهای دیگری هم ذکر شده علت اینکه درتاریخ تولد ایشان عده ای اختلاف دارند ممکن است به دلیل پنهان نگه داشتن تولد آن امام بوده باشد بنابر این اصل ولادت مهدی جزء مسلّمات تاریخ است و در این تاریخ بین علما و محدثان و علمای فریقین هیچگونه اختلافی نیست.شهید اول درکتاب دروس از امام جعفر صادق روایت کرده که آن حضرت فرموده اند : درشبی که قائم آل محمد (ع) متولد گردد هرمولودی متولد شود باایمان است واگردرزمین شرک متولد گردد ،خداوند به برکت وجود امام ،اورا به سرزمین ایمان منتقل خواهد کرد پس بنابرمبنای مشهور حضرت پس از شهادت جدگرامیش ،امام هادی (ع) حدود یکسال بعد ،متولد شده است یعنی حدود یکماه از حکومت مهتدی عباسی گذشته ،زیرا مهتدی یک شب به آخرماه رجب مانده به حکومت رسید وتولد امام (ع) نیمه شعبان است مدت عمر شریف امام زمان (ع):از سال 255 تا کنون سال به امامت رسیدن وسن ایشان درآن هنگام :سال به امامت رسیدن 260 هجری وسن شریفشان درآن هنگام 5 سال است

اسلاید 11: دوران زندگی1 ـ از تولد تا غیبت: حضرت مهدی(عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام مهدی(عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.2 ـ غیبت صغری: پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.3 ـ دوره غیبت کبری: این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.4 ـ دوره حکومت: پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

اسلاید 12: نبوت در سن کودکی : 1- حضرت عیسی (ع) قالَ إِنِّي عَبْدُ اللهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيّاً (019 | مريم - 30)(ناگهان عيسى زبان به سخن گشود و) گفت: «من بنده خدايم; او كتاب آسمانى به من داده; و مرا پيامبر قرار داده است.2- حضرت یحیی (ع) يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيّاً (019 | مريم - 12)اى يحيى! كتاب الهى را باقوّت بگير. و ما در كودكى فرمان (نبوت) به او داديم!امامت در سن کودکی : 1- حضرت امام جواد (ع) در سن 8 سالگی 2- امام هادی (ع) در سن 8 سالگی 3- امام زمان (عج) در سن 5 سالگی

اسلاید 13: غیبتمعني غيبت چيست؟ و غيبت امام زمان (عج) به چه معناست؟امام صادق علیه السلام فرمود:“در صاحب این امر سنت هایی از انبیاء وجود دارد… اما سنّت او از یوسف علیه السلام، پنهان بودن است. خداوند بین او و مردم حجابی قرار می دهد (به گونه ای که) مردم او را می بینند ولی نمی شناسند.” غيبت از ماده غيب و به معناي خفا و عدم ظهور است. هر آنچه از ديده ظاهري انسان مخفي شود را غايب و اين خفا را غيبت گويند. در باره غيبت امام زمان (عج) دو گونه معني مي توان تصور كرد: 1)غيبت به همان معني لغوي آن. يعني عدم حضور. مثلاً غايب دقيقاً مثل كسي است كه در كلاس غايب است و حضور در اجتماع ندارد. 2)به معني عدم معرفت و شناخت و اين معني طبق احاديث و نظر بزرگان صحيح است. به اين مفهوم كه امام در جامعه حاضر است ولي چشمان ما لياقت حضور ايشان و شناخت ايشان را ندارند. آري غيبت به اين معناست كه عدم معرفت ما پرده اي از جهل در مقابل چشمان ما مي اويزد و وجود ما را از شرف حضور در بارگاه آن امام محروم مي سازد.3-مفهوم غايب بودن امام به اين معنا نيست که وجود ناپيدا و رؤيايي دارد! بلکه آن حضرت مانند ساير انسانها از يک زندگي طبيعي، عيني و خارجي برخوردار است، به طوري که آن حضرت در ميان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را مي شنود و بر اجتماعات آنها وارد ميشود و سلام مي کند. او مردم را مي بيند، ولي اين مردمند که نمي توانند جمال مبارک آن حضرت را ببينند. به عبارتي ديگر هر چند امام مهدي ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ ظهور ندارند ولي حضور دارند. به يک معنا اين مردمند که از امام خويش غايبند. بدين معنا که امام مهدي (ع) در تمام اجتماعات مردم مثل حج ، مراسم هاي خاص و... شرکت دارند اما مردم در بر نامه هاي حضرت حضور ندارند .

اسلاید 14: علت غیبت امام زمان چیست؟ ـ امتحان و آزمايش:امتحان کردن مردم یکی از سنّتهای خداوند است. او بندگان خود را به اسباب گوناگون می آزماید تا میزان استواریشان در مسیر حق روشن شود. البتّه نتیجه امتحان برای خداوند معلوم است ولی در کوره آزمایشها این بندگان هستند که ساخته می شوند و به جوهر وجود خود پی می برند.امام کاظم علیه السلام فرمود:“هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خودباشید تا کسی شما را از آن بیرون نکند برای صاحب این امر (= امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) غیبتی خواهد بود که گروهی از پیروان او از اعتقاد خود دست بر می دارند و این غیبت، آزمونی است که خداوند با آن بندگانش را امتحان می کند.غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشكار شود، و ايمان حقيقى محبان و شيعيان واقعى امام2 ـ بيعت نكردن با ستمكاران:حضرت بیعت هیچ طاغوتی را بر گردن ندارد3 ـ حفظ جان حضرت:زراره مى گويد: حضرت امام صادقاز كشته شدن و مرگ بيم و هراس ندارند، بلكه حفظ جان ايشان به خاطر اين است كه مبادا پرچمِ هدايت زمين بماند، و رشته ى هدايتى كه به پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) متصل است، قطع شود. امامان معصوم(ع) و امام زمان(عج) امان اهل زمین می باشند و اگر زمین از این حجت های الهی خالی بماند، دنیا و اهلش نابود خواهند شد؛ حضرت مهدی (عج) می فرمایند: «همانا من سبب آرامش و امنیت مردم روی زمین هستم، چنان كه ستارگان امان اهل آسمانند»سرپرستی امور شیعیان از پس پرده غیبت. حضرت مهدی(عج) می فرمایند: ما در رسیدگی و سرپرستی شما، كوتاهی نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم؛ پس تقوای الهی پیشه كنید تا از فتنه ای كه به شما رو می آورد، شما را نجات بخشیم.و خود امام زمان(ع) در این باره فرموده است: «همان طور كه از خورشید در وقتی كه توسط ابرها پنهان شده است، بهره گیری می شود، از من نیز در زمان غیبتم به همان صورت بهره می برند.»

اسلاید 15: پیشینه غیبت غیبت و نهان زیستی، پدیده ای نیست که برای اولین بار و تنها درباره آخرین حجت پروردگار روی داده باشد بلکه از روایات فراوان استفاده می شود که تعدادی از پیامبران بزرگ الهی، بخشی از زندگی خود را در پنهانی و غیبت بوده اند و این امر به جهت حکمت و مصلحت خدایی بوده و نه یک خواسته شخصی و یا مصلحت خانوادگی.بنابراین غیبت یکی از سنّت های الهی است که در زندگی پیامبرانی همچون ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف، موسی، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال و عیسی علیهم السلام جریان یافته است و هر یک از آن سفیران الهی به تناسب شرایط سالهایی را در غیبت بسر برده اند.

اسلاید 16: انواع غیبتغیبت کوتاه مدتبا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در سال ۲۶۰ هجری قمری، دوران امامت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شد و از همین زمان، غیبت کوتاه مدت آن گرامی که به “غیبت صغری” معروف است شروع شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری نزدیک به ۷۰ سال ادامه یافت.مهم ترین ویژگی دوره غیبت صغری آن است که مردم از طریق نایبان خاص با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در ارتباط بودند و به وسیله آنها پیامهای آن حضرت را دریافت می کردند و پاسخ سؤالات خود را می گرفتند.(۱۳) گاهی نیز به واسطه نائبان امام، توفیق شرفیابی به حضور امام خویش را می یافتند.نائبان خاص امام عجل الله تعالی فرجه الشریف که همگی از علما و بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند، چهار تن هستند که به ترتیب زمان نیابت خود عبارتند از:۱. عثمان بن سعید عمری؛ وی از آغاز غیبت امام، عهده دار نیابت آن حضرت شد و در سال ۲۶۷ هجری قمری در گذشت. او وکیل امام هادی و امام عسکری علیهما السلام نیز بوده است.۲. محمد بن عثمان عمری؛وی پس از پدرش عثمان بن سعید عهده دار نیابت شد و درحدود سال ۳۰۴ الی ۳۰۵ درگذشت .۳. حسین بن روح نوبختی؛او پس از ۲۱ سال نیابت، در سال ۳۲۶ هجری قمری بدرود حیات گفت.۴. علی بن محمد سمری؛ وی در سال ۳۲۹ هجری قمری از دنیا رفت و با مرگ او دوران غیبت صغری پایان گرفت.نائبان خاص همگی توسط امام عسکری علیه السلام و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتخاب گردیده و به مردم معرفی می شدند. شیخ طوسی رحمه الله علیه در کتاب الغیبه خود روایت کرده است که روزی چهل نفر از شیعیان به همراه عثمان بن سعید (نائب اول) به حضور امام عسکری علیه السلام رسیدند. امام علیه السلام، فرزند خود را به آنها نشان داد و فرمود: پس از من، این (کودک) امام شماست. از او اطاعت کنید… بدانید که پس از امروز او را نخواهید دید تا عمر او به کمال برسد. پس (در غیبت او) آنچه عثمان (بن سعید )می گوید بپذیرید و از او فرمان برید که او جانشین امام شماست و کارها به دست اوست(

اسلاید 17: غیبت بلند مدتدر آخرین روزهای عمر نائب چهارم در نامه ای از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به او چنین آمده بود: “بسم الله الرحمن الرحیم ای علی بن محمد سمری، خداوند در مصیبت وفات تو، به برادران دینی ات، پاداش بزرگ کرامت فرماید؛ چرا که تو تا شش روز دیگر به سرای باقی خواهی رفت. از این رو به کارهایت رسیدگی کن و درباره جانشین پس از خود به کسی وصیت مکن! زیرا که دوره غیبت کامل (و طولانی) فرا رسیده است و از این پس ظهوری (برای من )نخواهد بود مگر پس از فرمان الهی و آن پس از گذشت مدتی دراز خواهد بود که دلها را سختی و قساوت فراگیرد و زمین از ظلم و ستم پر گردد…”بنابراین با وفات آخرین نائب خاص امام دوازدهم در سال ۳۲۹ هجری قمری، دوره غیبت طولانی که به “غیبت کبری”معروف است، آغاز شد و این دوران همچنان ادامه دارد تا روزی که به خواست خداوند ابرهای غیبت، کنار رود و جهان از پرتو مستقیم خورشید فروزان ولایت، بهره مند گردد.همانگونه که گذشت در دوره غیبت صغری، شیعیان به وسیله نائبان خاص با امام خود رابطه داشتند و با تکالیف الهی خود آشنا می شدند ولی در دوران غیبت کبری این نوع ارتباط قطع گردیده و مردم مؤمن برای شناخت وظایف دینی خود تنها به نائبان عام آن حضرت که همان عالمان دینی وارسته و مراجع بزرگ تقلید هستند مراجعه می کنند و این جریان، مسیر روشنی است که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خود در نامه ای به یکی از چهره های مورد اعتماد شیعه، ترسیم فرمود. در فرازی از این نامه که توسط دومین نائب خاص امام ابلاغ شد چنین آمده است: “واَما الْحوادثُ الْواقعۀِ فَارجِعوا فیها الی رواةِ حدیثنا فَانَّهم حجتی علَیکُم وأَنَا حجۀُ اللّه علَیهم…و اما در مورد رویدادهایی که (در آینده) رخ خواهد داد (و برای شناخت وظیفه الهی خود در شرایط گوناگون) به راویان حدیث ما (= فقها) رجوع کنید. زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم…”

اسلاید 18: ادعیه امام زمان (عج)دعای فرج: الهی عظم البلاو و برح الخفا ....دعای سلامتی آمام زمان (عج) : اللهم کن لولیک الحجت ابن الحسن .....دعای سمات دعای عهد دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعهزیارت ناحیه مقدسه

اسلاید 19: تهیه کننده: سید عبدالمجید افرازی معاون پرورشی و تربیت بدنی مجتمع دکتر حسابی /زیدون

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید