emam_khomeini_va_felestin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “امام خمینی و فلسطین”

امام خمینی و فلسطین

اسلاید 1: به نام خداموضوع:امام خمینی و فلسطینبا تشکر ازجناب آقای دکتر مجتبویگردآورنده:الهه آخوندی-محبوبه نجیب زاده

اسلاید 2: سخنروز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامي است. روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در سراسر كشورها بيرق آن برافراشته شود. روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمي توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مي دانم، روزي است كه بايدما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي كه آنها را كشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند.   

اسلاید 3: مقدمهقدس، قبله نخستين و حرم دوم مسلمانان جهان، سرزمين اصلي و وطن ميليون ها آواره مسلمان فلسطيني است كه استكبار جهاني توسط صهيونيسم جنايتكار، از سال 1948 آن سرزمين را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه نيروهاي اشغالگر قدس قرار داد. اين توطئه از همان اولين سالهاي اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطين و اعتراض مسلمانان و انسان هاي آزاده و بيدار دل جهان مواجه شد و به شكل مبارزات پيگير و سياسي ـ نظامي، چهره خود را نشان داد. ملت مسلمان ايران نيز پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي مسأله آزاد سازي فلسطين از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان هايش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فرياد كشيدن بر سر ستمكاران تاريخ تبديل كرده است

اسلاید 4: پس از پيروزي انقلاب، امام خميني در اولين فرصت روزي را براي به نمايش گذاردن حساسيت جهاني نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهيونيست هاي جنايتكار، به عنوان «روز قدس» تعيين نمودند و پيامي به همين مناسبت صادر نمودند. ا1-مام در اين پيام كه روز 16 مرداد 1358 در سيزدهمين روز از ماه مبارك رمضان سال 1399 هجري قمري خطاب به مسلمانان جهان صادر كردند، چنين فرمودند:

اسلاید 5: بسم الله الرحمن الرحيم من طي ساليان دراز، خطر اسرائيل غاصب را گوشزد مسلمين نمودم كه اكنون، اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطيني شدت بخشيده است و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودي مبارزان فلسطيني پياپي خانه و كاشانه ايشان را بمباران مي كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت هاي اسلامي مي خواهم كه براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن، به هم بپيوندند، و جميع جميع مسلمانان جهان را دعوت مي كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است و مي تواند تعيين كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طي مراسمي همبستگي بين المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين اعلام نمايند. از خداوند متعال پيروزي مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم. والسلام عليكم و رحمة الله بركاته

اسلاید 6: بدين سان پيام امام راحلمان، نور اميد به دل مظلومان فلسطيني تاباند و ميليون ها انسان آواره و مبارز را براي مقابله عملي با توطئه هاي رژيم اشغالگر قدس و آمريكاي جهانخوار مصمم تر و استوارتر كرد. پيام امام خميني ـ رضوان الله تعالي عليه ـ نقطه عطفي در مبارزات ملت فلسطين شد و به تاريخچه طولاني اين مبارزه، اصالت بخشيد. فراموش نكنيم، قدس سرزميني است كه براي پيروان همه اديان الهي، مقدس است. قدس ميعادگاه عروج پيامبر اكرم (ص) و اولين قبله مسلمانان جهان است. صهيونيستها نيز چنانكه رهبرانشان به دفعات اعتراف كرده اند، كساني نيستند كه به اشغال خاك فلسطين و قدس شريف اكتفا نمايند و اگر در مسير توسعه طلبي خويش با مقاومت ملت فلسطين و واكنش افكار عمومي ملتهاي مسلمان مواجه نباشند، آرزويشان تحقق رؤياي دستيابي به اراضي حدفاصل نيل تا فرات است. آنها هنوز از اين عقيده دست نكشيده اند.

اسلاید 7: . ولي اگر 2 قرن پس از طرح اين رؤيا توسط بنيانگذاران صهيونيسم، هنوز صهيونيستها حتي در درون مرزهاي فلسطين به ثبات و آرامش نرسيده اند، براي اين شكست هيچ دليلي جز مقاومت دامنه دار و مستمر ملت ستمكشيده فلسطين نمي توان اقامه كرد. ملتي كه همواره به حمايت هم كيشان خود در سراسر جهان اسلام نياز دارد. روز قدس از جمله مظاهر حمايت جهاني از مردم رنج كشيده فلسطين است. در اينجا توجه خوانندگان گرامي را به فرازهاي ديگري از سخنان امام در مورد اهميت روز جهاني قدس جلب مي كنيم: 2-روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامي است. روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در سراسر كشورها بيرق آن برافراشته شود. روزي است كه

اسلاید 8: بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمي توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم مي دانم، روزي است كه بايدما تمام قواي خودمان را مجهز كنيم؛ و مسلمين از آن انزوايي كه آنها را كشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند. روز قدس، روزي است كه بايد به اين روشنفكراني كه در زير پرده با امريكا و عمال امريكا روابط دارند هشدارداد. هشدار به اين كه اگر از فضولي دست برنداريد، سركوب خواهيد شد!.... روز قدس روزي است كه بايد به همه ي ابرقدرتها هشدار داد كه بايد دست خود را از روي مستضعفين برداريد و سر جاي خود بنشينيد

اسلاید 9: روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم، و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود. روز قدس روزي است كه بايد به همه ي ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره ي شما، به واسطه ي عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حيات اسلام است. «4-روز قدس» يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله ي مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ي ملتهايي است كه در زير فشار ظلم امريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روزي است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مي دانند، و عمل مي كنند به آنچه بايد بكنند. و منافقين ـ آنهايي كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايي دارند و با اسرائيل دوستي ـ در اين روز بي تفاوت هستند، يا ملتها را نمي گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين.

اسلاید 10: مستضعفان جهان بايد قدرت اسلامي خود را بيابند و از عربده هاي شرق و غرب و وابستگان و تفاله هاي آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالي و اتكال به قدرت اسلام و ايمان بپاخيزند و دست جنايتكاران را از كشورهاي خود كوتاه نمايند و آزادي قدس شريف و فلسطين را سرلوحه ي برنامه ي خود قرار دهند و ننگ سلطه ي صهيونيسم، تفاله امريكا را از دامن خود بزدايند و روز قدس را زنده نگه دارند. اميد است با زنده نگه داشتن اين روز، بي تفاوتيها زايل شود و غفلتها مرتفع گردد. 6-مسلمين، از لبنان و قدس عزيز پشتيباني نمايند. مسلمانان جهان بايد روز قدس را روز همه ي مسلمين، بلكه مستضعفين بدانند و از آن نقطه ي حساس در مقابل مستكبرين و جهانخواران بايستند، و تا رهايي مظلومان از زير ستم قدرتمندان از پاي ننشينند. روز قدس يك روز اسلامي است، و يك بسيج عمومي اسلامي است. من اميدوارم كه اين امر مقدمه باشد از براي يك «حزب مستضعفين» در تمام دنيا

اسلاید 11:

اسلاید 12: روز قدس در اندیشه امام خمینی رهامامهر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد روزی هستیم که در آن مسلمین علیه دشمنان جهان اسلام بالاخص آمریکا و اسرائیل  و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات به پا می کنند و با به نمایش گذاشتن شمه ای از وحدت خود در مقابل قدرتهای دنیوی قدرت نمایی می کننداین روز روزی است که مسلمین اختلافات قومی و مذهبی خودرا کنار گذاشته و همه یکدل یکصدا بر علیه صهیونیزم بین الملل و ایادی آن می تازند.

اسلاید 13: اما منشا این روز را فقط و فقط بایستی در اندیشه ناب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)جستجو کرد ،امام (ره)از آغاز جوانی پی درپی خطر صهیونیزم را به مردم و مخاطبین گوشزدکردند و با اعلام روز جهانی قدس از جانب امام (ره) ضربه ای کاری بر بر پیکره امپرالیزم وارد آمده که امروزه در فلسطین اشغالی شاهدیم چگونه رژیم اشغالگر قدس از چندماه قبل با اعمال تدابیر شدید امنیتی و وضع قوانین منع تردد در حومه مسجد الاقصی در پی مقابله با خطرات و امواجی است که در این روز به وقوع می پیوندد.نکته اساسی در این است که امام با اعلام جمعه اخر ماه رمضان فقط مسئله قدس عزیز و فلسطین را مد نظر نداشتند بلکه معنایی فراتر از آن مدنظر بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران بود ودر واقع وقتی که امام در مورد روز قدس صحبت می کردند ،سخنانش تنها با مردم فلسطین نبود،بلکه امام می خواست تمام نیروها و تواناییهای بالقوه جهان اسلام را حمع مند و دربرابر جبه ی دشمن صهیونیستی و در مقابل نیروهای استکبار غربی هم پیمان با آن قرار دهد. در این مقاله بر آنیم که علاوه بر معنای اخص آن که مربوط است به مسئله فلسطین ،معنای جامع و اعم آنرا نیز مرد بررسی قرار دهیم تا با گوشه هایی از اندیشه های ناب حضرت امام(ره)به عنوان نافذترین شخصیت جهان اسلام در این قرون اخیر آشنا شویم.

اسلاید 14: امام و مسئله فلسطین:درواقع اندیشه مبارزه با صهیونیزم و علی الخصوص اسرائیل غاصب یکی از پایه های اساس اندیشه های حضرت امام (ره)بود ،در این بین نقش مرحوم آیت الله کاشانی بسیار کلیدی است لازم است بدانید اولین سخنرانی بر ضد صهیونیزم و اسرائیل در ایران در سال 1327توسط ایشان انجام گرفت و نیز ایشان توانستد اولین تظاهرات مردمی بر ضد اسرائیل را در ایران در همان سال سازماندهی کنند،امام با اثر پذیرفتن از دیدگاههای

اسلاید 15: ایشان وبا احساس مسئولیتی که در قبال جهان اسلام داشتند پا جای پای آیت الله کاشانی گذاشته و درواقع می توان امام را پرچمدار مبارزه با صهیونیزم در ایران پس از رحلت آیت الله کاشانی دانست اما اولین موضع رسمی امام در قبال اسرائیل مقارن با آغاز مبارزات سیاسی وی با رژیم پهلوی در ارتباط با عدم هم سویی این رژیم با تحریم نفتی اسرائیل و قطع روابط دیپلماتیک همگام با کشورهایاسلامی و عربی بود که این امر به اواسط سال 1341برمی گردد

اسلاید 16: .امام در مصاحبه ای در این باره چنین فرمودند:(یکی از جهاتی که مارا در مقابل شاه قرار داده است،کمک او به اسرائیل است.من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد ،با او همکاری کرده،و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود ،شاه ،همچنین نفت مسلمین را غصب کرده،به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است.)

اسلاید 17: 1 در واقع باید اذعان داشت امام در بعد داخلی مبارزه با استبداد پهلوی را سرلوحه خویش قرار داده بودند و در بعد خارجی دغدغه فلسطین و آرمان فلسطین اولوین اول سیاست خارجی امام را شکل می داد.ایشان بارها می فرمودند(من طرفداری از طرح استقلال و شناسائی اورابرای مسلمانان یک فاجعه و برای دولتهای اسلامی یک انفجار می دانم و مخالفت با آنرا یک فریضه بزرگ اسلام می شمارم و به خداوند بزرگ از این نقشه ها که به دست مسلمان نماها برای اسلام کشیده می شود پناه می برم)2یا خود در باره سابقه مبارزه با اسرائیل در سال 1361 می فرمایند: )بیشتر از بیست سال است که صحبتهای ما همیشه راجع به این بود که اسرائیل نباید که یک کشور مستقلی باشد و باید این ظالم رااز این دنیا برداشت،خطر دارد ،خطرناک است

اسلاید 18: )3 آری ایشان مبارزه با اسرائیل را وظیفه ای شرعی می دانستند و اساس آنرا بر قاعده نفی سبیل بنا کرده بودند و همواره صرف مقداری از زکاه و سهم امام را برای اختصاص به مبارزان فلسطینی را جایز می دانستند و با تمام وجود از آرمان فلسطین دفاع می کردند.امام برای مبارزه با اسرائیل از همه ی ظرفیتهای موجود بهره می بردند و نه تنها در این رابطه به ملتها آگاهی می دادند بلکه با دولتها هم با زبان اغنا و هم تهدید سخن می گفتند در جایی از زبان نصیحت اشتفاده می کردندو می گفتند:( من به سران فلسطینی نصیحت می کنم که دست از رفت و آمدهای خودشان برداشته و با اتکا به خداوند متعال ،مردم فلسطین و اسلحه خویش تا حد مرگ با اسرائیل بستیزند،چراکه این رفت و آمدها موجب می شود که ملتهای مبارز از شما دلسرد شوند .شما اطمینان داشته باشید که نه شرق به درد شما می خورد و نه غرب .با ایمان برخدا و تکیه برسلاح با اسرائیل بجنگید)4 وآنجا که از شدت گرفتن برخی دول اسلامی با اسرائیل نگران می شدند از زبان تهدید علیه آنها استفاده می کردند که شاهد این مثال تهدید کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

اسلاید 19: در واقع می توان دیدگاه امام را در باره صهیونیزم و اسرائیل به اختصار بدینگونه بیان داشت،از نظر ایشان اسرائیل مثل غده ی سرطانی می ماند که اگر آنرا ریشه کن نکنیم باعث مرگ آرام و خاموش جهان اسلام می گردد ،هرگونه رابطه با آن حرام است،اندیشه صهیونیزم نژادپرستانه و ضد اسلام و انسان است،اسرائیل نوک پیکان مبارزه غرب با اسلام است،این جنگ نبرد بین اعراب و اسرائیل نیست بلکه نبرد بین اسلام و صهیونیزم و غرب است،اسرائیل از طریق توسل به ابرقدرتها روی پای خود ایستاده اما باید با اتکا به خداوند و نیروی خود آنرا شکست دهیم،صهیونیزم از طریق ایجاد شبکه های مخفی و فرقه سازی درجهان اسلام مشغول غارت و چپاول ثروتهای منطقه است هم ثروتهای مادی و هم معنوی،تنها راه شکست آن بازگشت به خویشتن و هویت اصیل اسلامی است،به رسمیت شناختن اصل جهاد قبل از تاسیس حکومت اسلامی که برخلاف اندیشه سنتی اخوان المسلمین بود،تعلق داشتن بیت المقدس به مسلمانان و ضرورت محو نمودن اسرائیل از صحنه روزگار وتاکید براین نکته که حساب یود از صهیونیزم جداست ...

اسلاید 20: امام و ابتکار روز قدس با بررسی مجموعه سخنان حضرت امام در مورد روز قدس به راحتی می توان پی به فراگیر بودن و جهانی بودن این مفهم در نظر امام برد ،نکته ای که باید در اینجا بدان اشاره کرد این است که امام درست دست روی نقطه ای گذاشته اند که وجه مشترک همه مسلمین از همه طیفهاست و مسئله ای فرا مذهبی-فرقه ای و فرا قومی است که این خود باعث انسجام و وحدت کلمه در درون جامعه اسلامی می گردد و کسی نمی تواند با بومی کردن آن بقیه را از درگیری با این مسئله منع کند و نیز هوشیاری دیگر امام در انتخاب زمان این روز است که از ظرافت خاصی برخوردار است چراکه این روز در روزهای پایانی ماه رمضان است و عموم مسلمین با تاثیر پذیرفتن از آثار معنوی ایم ماه خود را تهذیب و تزکیه داده اند که این عامل نیز خود بر نفوذ کلام امام برقلوب ایشان افزوده است،اما درباره چیستی و ماهیت این روز،رجوع به بینات شیوای امام خود بهترین راه برای شناخت این مفهوم در اندیشه امام است،ایشان می فرمایند

اسلاید 21: (روز قدس ،یک روز جهانی است ،روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد،روز مقابله مستضعفین با نستکبرین است ،روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند،در مقابل ابرقدرتهاست،روزی است کهباید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند ،روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد.متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند و منافقین،آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی ،در این روز بی تفاوت هستند،یا ملتها را نمی گذارند که تظاهر کنند.روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود. باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین ،باید همانطورکه ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید ،تمام ملتها قیام کنند و این جرثومه های فسادرا به زباله دانها بریزند.

اسلاید 22: ....روزقدس روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی رااز این فشارها نجات بدهیم......)5 تا آنجا که می فرمایند(روز قدس فقط روز فلسطین نیست ،روز اسلام است ،روز حکومت اسلامی است ،روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها ،بیرق آن برافراشته شود ،روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند....آنهایی که شرکت ندارند ،مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهایی که شرکت کردند ،متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در راس آمریکا واسرائیل است.روز امتیاز حق از باطل است،روز جدایی حق و باطل است)

اسلاید 23: 6 نمود عرفان سیاسی امام در این جمله ایشان در مورد این روز دیدنیست،آنجا که می فرمایند(در شب قدر مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خودرا از قید بندگی غیر خدای تعالی که شیاطین جن و انس اند ،رها شده و به عبودیت خداوند در می آیند و در روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است ،سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قید اسارت و بندگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.)

اسلاید 24: 7 همچنین امام در پی بسیج کردن توده ها برای مبارزه با اسکبار بودند و لذا از اثر شعائر داده شده در این روز هم غافل نبوده اند و فرمودند(.....مسلمین باید فریادکنند،گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند،نخیر شعار فایده دارد اما اگر همه فریاد بزنند،فریاد من تنها هیچ چیز نیست،فریاد یک محله یک شهر هیچ چیز نیست.)

اسلاید 25: تاثیر روز قدس بر مسئله فلسطین:اعلام روز جهانی قدس از چند جهت دارای اهمیت است که عبارتند از:1. نشان دادن مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسرائیل:ابتکار ماندگار امام خمینی در انتخاب روز قدس ،ضمن نشان دادن مخالفت همگانی ملتهای مسلمان و دنیای اسلام با موجودیت رژیم اشغالگر قدس،مایه تالیف قلوب و نوعی همگرایی در جهان اسلام شده که بدین صورت گام اول برای وحدت اسلامی و تشکیل که همان وحدت کلمه است برداشته شده و راه را برای رسیدن به امت واحده فارق از ملیت و نژاد و مذهب هموار می کند.

اسلاید 26: 2. ایجاد اهرم فشار برعلیه رژیم صهیونیستی:از جمله اهرمهای فشاری که می توان از آن بر علیه متامع رژیم اشغالگر قدس استفاده کرد روز قدس است عاملی است که همواره باعث از بین بردن مشروعیت این رژیم در دنیا می گردد و نیز تکرار هرساله آن ضمن ایجاد گرایش در جهان اسلام به اندیشه های ناب امام باعث فراموش نشدن آرمان فلسطین در قلوب مومنین می گردد ،همچنین این روز موجبات نا امنی در داخل مرزهای رژیم صهیونیستی شده که در مقدمه به گوشه ای از تاثیرات آن بر درون جامعه صهیونیستی اشاره گردید.

اسلاید 27: دستاوردهای روزقدس:• خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی:از جمله تبلیغات سوئی که اسرائیل برای مشروعیت بخشیدن به شکل گیری خود انجام داد طرح مسئله سرزمینی بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین بود که توسط گلدا مایر وزیر خارجه اسبق این رژیم ارائه شد و لب مطلب این بود که با توجه به دراختیار داشتن رسانه های گروهی اعم از روزنامه و شبکه های تلویزیونی و سایتهای اینترنتی این شعار به ذهن هر بیننده و شنوده خورانده شد و در افکار عمومی جهانی به یک باور عمده و غیر قابل خدشه تبدیل شد (مثل قضیه ی هولوکاست)اما این توطئه با استراتؤی امام راحل مبنی بر اعلام روز قدس و تظاهرات صدها میلیونی امت اسلام و مستضعفین سرتاسر دنیا این دروغ بزرگ برملا شد و یکی از اصلی تری فلسفه های وجودی تشکیل اسرائیل به زیر سوال رفت و مشروعیت آنرا با چالش جدی روبرو کرد.

اسلاید 28:  خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی:همانطور که در بالا ذکر شد دشمن صهیونیستی سعی داشت که این نبرد را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب گزینه های چپگرایی ،ملی گرایی و ناسیونالیستی وحتی گرایش به غرب و سازش تنها به گزینه مقاومت اسلامی بیندیشند که شکل گیری گروههای جهد اسلامی بدست فتحی شقاقی و نیر جنبش مقاومت اسلامی (حماس)بدست شیخ احمد یاسین ورویگردانی مردم فلسطین از جنبش فتح در انتخابات اخیر مجلس ملی که جنبشی سکولار فاقد گزینه فوق بود موید این نظر است.

اسلاید 29: دستاوردهای روزقدس:• خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی:از جمله تبلیغات سوئی که اسرائیل برای مشروعیت بخشیدن به شکل گیری خود انجام داد طرح مسئله سرزمینی بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین بود که توسط گلدا مایر وزیر خارجه اسبق این رژیم ارائه شد و لب مطلب این بود که با توجه به دراختیار داشتن رسانه های گروهی اعم از روزنامه و شبکه های تلویزیونی و سایتهای اینترنتی این شعار به ذهن هر بیننده و شنوده خورانده شد و در افکار عمومی جهانی به یک باور عمده و غیر قابل خدشه تبدیل شد (مثل قضیه ی هولوکاست)اما این توطئه با استراتؤی امام راحل مبنی بر اعلام روز قدس و تظاهرات صدها میلیونی امت اسلام و مستضعفین سرتاسر دنیا این دروغ بزرگ برملا شد و یکی از اصلی تری فلسفه های وجودی تشکیل اسرائیل به زیر سوال رفت و مشروعیت آنرا با چالش جدی روبرو کرد.

اسلاید 30: • تاثیر معنوبی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی:درواقع در این روز می توان سایه سنگین اندیشه های حضرت امام را بر جهان اسلام بوضوح لمس کرد چراکه علاوه بر تزکیه آنان در ماه مبارک رمضان باعث ایجاد نوعی اراده جمعی بین مسلمین برای احقاق حق و بالا بردن روحیه همدلی و ایثار بین آنان شده و نیز به مسلمین این اعتماد به نفس را اده است که قدس پس گرفتنی است و اگر همت و وحدت کلمه باهم توامان گردنند این کار شدنی است .• به زیرسوال بردن دولتهای مرتجع و غربگرای جهان اسلام:در واقع همانطور که امام فرمودند این روز روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و ما شاهد برخی ممانعتها از سوی برخی دول منطقه برای برگزاری تظاهرات هستیم که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت و اسرائیل را نشان می دهد و از سویی نشانه ی حقانیت کشورهایی است که سعی درباشکوه برگزار کردن این روز دارند ،چراکه این روز به

اسلاید 31: نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیزم نیز هست این پدیده را می توان با مواضع برخی دولتها و گروهها در جنگ 34روزه لبنان و اسرائیل هم مشاهده کرد که برخی دولتها و گروهها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعی که نارضایتی آنها را از این جنگ نشان میداد،،ماهیت صهیونیستی خود را افشا کردند واز سویی دیگر باعث حقانیت حزب الله لبنان و حامیان وی در سرتاسر دنیا از ونزوئلا درغرب تا اندونزی و مالزی در شرق گردید.همچنین از دیگر دستاوردهای آن می توان به بالابردن تب اسلامخواهی در بین امت اسلام و نیز مطرح کردن ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام و مهیاکردن پذیرش تز جمهوری اسلامی در جهان اسلام ،اشاره کرد.

اسلاید 32: آيا تعجب آور نيست كه مردي در فعاليت‌هايش اين همه اهميت و مركزيت به فلسطين بدهد، حال آنكه از لحاظ جغرافيايي فاصله زيادي با آن دارد؟ چنين توجهي از جانب حضرت امام(ره) به ما مي‌گويد، فلسطين تنها يك محدوده جغرافيايي نيست، بلكه يك نشانه از جدال حق و باطل است كه قرآن وعده پيروزي آن را داده است.(1) اهميت مسئله فلسطين از نگاه حضرت امام امام خميني(ره) در اوج قدرت نظام ستم شاهي، افشاگر روابط پنهان رژيم شاه واسراييل بود و مقابله با خطر اسراييل براي جهان اسلام را بسيار جدي و پي گيرانه دنبال مي‌كرد. امام خميني(ره) اولين مرجع تقليد و پيشواي بزرگ مذهبي بود كه مجوز حمايت از مبارزان فلسطيني از محل وجوهات شرعي و زكات و صدقات را صادر كرد و در جريان جنايت رژيم اشغالگر قدس در به آتش كشيدن مسجدالاقصي برخلاف مشي ديگران كه بازسازي مسجد را وجهه همت خود قرار داده بودند، با دورانديشي تمام بر حفظ آثار جنايت اسراييل(به عنوان عامل سمبليك در جهت تحريك و تشويق مسلمانان بر عليه رژيم اشغالگر) تأكيد مي‌نمودند. ايشان از همان آغاز، وجهه اسلامي و بُعد اعتقادي مبارزه با اسراييل را كارسازترين روش براي بسيج ملت مظلوم فلسطين و جلب حمايت امت اسلام از آنان معرفي كرد و اتخاذ مشي‌هاي ديگري، همچون، تكيه بر قوميت عربي و نگرش‌هاي ناسيوناليستي و ديگر ايدئولوژي‌هاي وارداتي و غيراسلامي را انحراف در مسير مبارزه براي آزادي مي‌دانست. ايشان به مشكلات دروني جهان اسلام و از جمله ضعف و ناتواني يا وابستگي بعضي از سران كشورهاي اسلامي وقوف كامل داشت، به همين دليل بر آگاهي و شعور عمومي جهان اسلام، منبعث از اصول اعتقادي و مشتركات ايماني و فرهنگي امت و پرهيز از اختلافات فرقه‌اي تأكيد مي‌نمود و سران دولت‌هاي اسلامي را به متابعت از اين جريان فرا مي‌خواند و معتقد بود كه دولت‌ها تا آنجا كه با اين شعور و خواست عمومي مسلمانان همسو وهمراه باشند، شأن رهبري و مسئوليت هدايت مبارزه را عهده‌دار خواهند بود و الا ملت‌هاي مسلمان مي‌بايست با آنان همان كنند كه ملت مسلمان ايران با شاه كرد.(2)

اسلاید 33: درك ماهيت طرح استعماري امام خميني(ره) در پاسخ به نامه دانشجويان مسلمانان مقيم آمريكا و كانادا در سال 1351 مي‌فرمايد: اسراييل با تباني و همفكري دولت‌هاي استعماري غرب و شرق، زاييده شد و براي سركوبي و استعمار ملل اسلامي به وجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمايت و پشتيباني مي‌شود.(3) حضرت امام بارها خطر توسعه طلبي اسراييل را گوشزد كرده و خاطر نشان مي‌ساختند: همه بايد بدانند كه هدف دولت‌هاي بزرگ از ايجاد اسراييل تنها با اشغال فلسطين پايان نمي‌پذيرد آنها در اين نقشه‌اند كه پناه بر خدا تمامي كشورهاي عربي را به همان سرنوشت فلسطين دچار كنند.(4) و همچنين فرموده اند: اگر ملت اسلام بيدار نشوند و به وظايف خود آگاه نگردند، اگر علماي اسلام احساس مسئوليت نكنند و به پا نخيزند، اگر اسلام واقعي كه عامل وحدت و تحرك كليه فرق مسلمانان در مقابل بيگانگان است و ضامن سيادت و استقلال ملل مسلمان و كشورهاي اسلامي مي‌باشد به دست عوامل و ايادي اجانب و در زير پرده سياه استعماري افروخته گردد، روزهاي سياهت ر و نكبت بارتري براي جامعه‌هاي اسلامي در پيش است و خطر ويران‌كننده‌اي متوجه اساس اسلام و احكام قرآن است.(5)

اسلاید 34: حضرت امام اينها را عوامل اساسي تسلط بر سرزمين‌هاي مقدس اسلامي و انحطاط جامعه بزرگ مسلمانان دانسته‌اند. لزوم دفاع از فلسطين امام خميني (ره) در دفاع از حقوق مظلومين فلسطين در مسير بسيج ملل اسلامي در حمايت از قيام فلسطينيان معتقد بود: دفاع از نواميس مسلمانان و دفاع از همه حيثيات مسلمانان امري است لازم و ما بايد خودمان را براي مقاصد الهي و دفاع از مسلمانان مهيا كنيم و خصوصاً در اين شرايطي كه فرزندان واقعي فلسطين اسلامي و لبنان اسلامي؛ يعني حزب الله و مسلمانان انقلابي سرزمين غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فرياد ياللمسلمين سر مي‌دهند، با تمام قدرت معنوي و مادي در مقابل اسراييل و متجاوزين بايستيم و در مقابل آن همه سفاكي‌ها و دد منشي‌ها مقاومت و پايمردي كنيم و به ياري آنان بشتابيم.(6) حضرت امام(ره) با رويكردي آگاهانه آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را روز قدس ناميدند و فرمودند: روز قدس يك روز جهاني است، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است، روز حيات اسلام است، روزي است كه بايد به همه ابر قدرت‌ها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما و عمال خبيث شما واقع نخواهد شد.(7) و همين‌طور فرمودند: مسئله قدس يك مسئله شخصي نيست و يك مسئله مخصوص به يك كشور و با يك مسئله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نيست، بلكه حادثه‌اي است براي موحدين جهان و مؤمنان اعصار گذشته، و حال و آينده، از روزي كه مسجدالاقصي پي ريزي شد تا آنگاه كه اين سياره در نظام هستي در گردش است. و چه ننگ است براي دولت‌هاي اسلامي كه با در دست داشتن شريان حياتي ابرقدرتهاي جهان بنشينند و تماشاگر باشند كه آمريكا ابر جنايتكار تاريخ يك عنصر فاسد بي ارزش را در مقابل آنان علم كند و با عدها‌ي ناچيز عبادتگاه مقدس و قبله گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با كمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت نمايي كند.(8) بر عموم دولت‌هاي ممالك اسلامي و خصوص دول عربي لازم است كه با توكل به خداي متعال و تكيه بر قدرت لايزال همه قوا و نيروي خويش را بسيج ساخته و به ياري مردان فداكاري كه در خط اول جبهه چشم اميد به ملت اسلام دوخته‌اند بشتابند و براي آزادي فلسطين و احياي مجد و شرف و عظمت اسلامي، در اين جهاد مقدس شركت كنند.(9)

اسلاید 35: همچنين ايشان با اختصاص ثلث سهم امام زمان (ع) از وجوهات شرعي به مبارزان فلسطيني و طرح مشكل فلسطين در حج بار ديگر همگان را براي ياري رساندن به فلسطينيان فراخواندند و در اين زمينه مي‌فرمايند: اكيداً شايسته و بلكه واجب است كه قسمتي از وجوه شرعي مانند زكوات و ساير صدقات به مقدار كافي به اين مجاهدان راه خدا اختصاص داد... و كمك به آنان با تمام نيروها و امكانات واجب است.(10) و درباره نقش كنگره حج در افشاي طرح‌هاي خائنانه دشمنان اسلام وتوجه مسلمانان جهان به مسئله فلسطين چنين مي‌فرمايد: اعلان برائت از مشركان كه از اركان توحيدي و واجبات سياسي حج است بايد در ايام حج به صورت تظاهرات و راهپيمايي با صلابت و شكوه هر چه بيشتر و بهتر برگزار شود و حجاج محترم ايراني و غير ايراني فرياد كوبنده برائت از مشركان و ملحدان استكبار جهاني و در رأس آنان آمريكاي جنايتكار را در كنار خانه توحيد طنين اندازند و از ابراز بغض و كينه خود نسبت به دشمنان خدا وخلق غافل نشوند.(11)

اسلاید 36: سرانجام با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران همزمان مبارزات ضد صهيونيستي مسلمانان شدت گرفت و روند مبارزه فلسطيني‌ها نيز تغيير يافت، زيرا سرنگوني شاه و حاكميت نظام اسلامي در ايران نخستين ضربه مهلكي بود كه اهداف توسعه طلبانه صهيونيست‌ها را به طور جدي به مخاطره افكند. تأثير پيام انقلاب اسلامي و رهبري آن بر افكار عمومي آن چنان گسترده بود كه وقتيانور سادات معاهده سازش را در كمپ ديويد امضا كرد دولت مصر از جرگه اعراب و حتي از جمع رژيم‌هاي مرتجع عرب نيز اخراج شد و در انزواي كامل قرار گرفت. لذا طبيعي بود كه پيام انقلاب اسلامي ايران، مسلمانان را تكان دهد و احساسات آنها را برانگيزد و مواضع رهبري انقلاب اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) مورد توجه مسلمانان مبارز در جهان از جمله مجاهدان فلسطيني قرار گيرد. همين تفكر بود كه غرور ملي و ديني و بيداري اسلامي را در فلسطينيان اوج داد و موجب انتفاضه جديدي در سرزمين‌هاي اسلامي شد كه هم اكنون اسراييل و حاميانش را بيمناك ساخته است.(12)

اسلاید 37: انتفاضه فلسطين ادامه نهضت بيدارگري اسلامي انتفاضه يا قيام فراگير فلسطين اشغالي يا آنچه به نام انقلاب ناميده شده اولين جهاد مردم مسلمانان عليه رژيم صهيونيستي اسراييل نيست و طبيعتاً تا محو و از بين بردن اشغالگران، آخرين آن نيز نخواهد بود بلكه حركتي است مردمي و حلقه بارزي است از سلسله زنجيره جهاد تاريخي مردم فلسطين كه از سال 1327 تاكنون بعد از گذشت بيش از 5 دهه از تسلط اسراييل غاصب بر اين سرزمين به روش‌ها و اشكال مختلف در قالب حزبي، گروهي و حركت‌هاي مردمي و يا اعتصاب‌ها جريان داشته است و نمي‌توان آن را به طور كلي از تاريخ فلسطين و مبارزه با دشمن صهيونيستي مجزا كرد. مبارزه‌اي كه حدود 80 سال پيش عليه سلطه استعمار انگليس شروع شد و مجاهدان برجسته‌اي هم چون شيخ عزالدين قسام، جان خود را در راه جهاد و مبارزه با اشغالگران انگليس فدا كردند و مبارزه آنها با پيكار مقدس عبدالقادر حسيني و شهيد قسطل و هم رزمانش ادامه يافت.

اسلاید 38: هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد روزی هستیم که در آن مسلمین علیه دشمنان جهان اسلام بالاخص آمریکا و اسرائیل و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات به پا می کنند و با به نمایش گذاشتن شمه ای از وحدت خود در مقابل قدرتهای دنیوی قدرت نمایی می کنند این روز روزی است که مسلمین اختلافات قومی و مذهبی خودرا کنار گذاشته و همه یکدل یکصدا بر علیه صهیونیزم بین الملل و ایادی آن می تازند.مقدمه: اما منشا این روز را فقط و فقط بایستی در اندیشه ناب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)جستجو کرد ،امام (ره)از آغاز جوانی پی درپی خطر صهیونیزم را به مردم و مخاطبین گوشزدکردند و با اعلام روز جهانی قدس از جانب امام (ره) ضربه ای کاری بر بر پیکره امپرالیزم وارد آمده که امروزه در فلسطین اشغالی شاهدیم چگونه رژیم اشغالگر قدس از چندماه قبل با اعمال تدابیر شدید امنیتی و وضع قوانین منع تردد در حومه مسجد الاقصی در پی مقابله با خطرات و امواجی است که در این روز به وقوع می پیوندد.نکته اساسی در این است که امام با اعلام جمعه اخر ماه رمضان فقط مسئله قدس عزیز و فلسطین را مد نظر نداشتند بلکه معنایی فراتر از آن مدنظر بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران بود ودر واقع وقتی که امام در مورد روز قدس صحبت می کردند ،سخنانش تنها با مردم فلسطین نبود،بلکه امام می خواست تمام نیروها و تواناییهای بالقوه جهان اسلام را حمع مند و دربرابر جبه ی دشمن صهیونیستی و در مقابل نیروهای استکبار غربی هم پیمان با آن قرار دهد. در این مقاله بر آنیم که علاوه بر معنای اخص آن که مربوط است به مسئله فلسطین ،معنای جامع و اعم آنرا نیز مرد بررسی قرار دهیم تا با گوشه هایی از اندیشه های ناب حضرت امام(ره)به عنوان نافذترین شخصیت جهان اسلام در این قرون اخیر آشنا شویم.

اسلاید 39: نبايد براي اينكه مخالفان امام(ره) به خط امام(ره) علاقه مند شوند، بعضي مواضع صريح ايشان را پنهان و يا كم‌رنگ كنيم نمي شود كسي با مخالفان انقلاب، اسرائيل و آمريكا در يك جبهه باشد، در روز قدس و عاشورا آن فضاحت را به بار آورد و خود را پيرو امام بداند.

اسلاید 40: دستاوردهای روزقدس:• خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی:از جمله تبلیغات سوئی که اسرائیل برای مشروعیت بخشیدن به شکل گیری خود انجام داد طرح مسئله سرزمینی بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین بود که توسط گلدا مایر وزیر خارجه اسبق این رژیم ارائه شد و لب مطلب این بود که با توجه به دراختیار داشتن رسانه های گروهی اعم از روزنامه و شبکه های تلویزیونی و سایتهای اینترنتی این شعار به ذهن هر بیننده و شنوده خورانده شد و در افکار عمومی جهانی به یک باور عمده و غیر قابل خدشه تبدیل شد (مثل قضیه ی هولوکاست)اما این توطئه با استراتؤی امام راحل مبنی بر اعلام روز قدس و تظاهرات صدها میلیونی امت اسلام و مستضعفین سرتاسر دنیا این دروغ بزرگ برملا شد و یکی از اصلی تری فلسفه های وجودی تشکیل اسرائیل به زیر سوال رفت و مشروعیت آنرا با چالش جدی روبرو کرد. • تاثیر معنوبی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی:درواقع در این روز می توان سایه سنگین اندیشه های حضرت امام را بر جهان اسلام بوضوح لمس کرد چراکه علاوه بر تزکیه آنان در ماه مبارک رمضان باعث ایجاد نوعی اراده جمعی بین مسلمین برای احقاق حق و بالا بردن روحیه همدلی و ایثار بین آنان شده و نیز به مسلمین این اعتماد به نفس را اده است که قدس پس گرفتنی است و اگر همت و وحدت کلمه باهم توامان گردنند این کار شدنی است . •  

اسلاید 41: • به زیرسوال بردن دولتهای مرتجع و غربگرای جهان اسلام:در واقع همانطور که امام فرمودند این روز روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و ما شاهد برخی ممانعتها از سوی برخی دول منطقه برای برگزاری تظاهرات هستیم که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت و اسرائیل را نشان می دهد و از سویی نشانه ی حقانیت کشورهایی است که سعی درباشکوه برگزار کردن این روز دارند ،چراکه این روز به نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیزم نیز هست این پدیده را می توان با مواضع برخی دولتها و گروهها در جنگ 34روزه لبنان و اسرائیل هم مشاهده کرد که برخی دولتها و گروهها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعی که نارضایتی آنها را از این جنگ نشان میداد،،ماهیت صهیونیستی خود را افشا کردند واز سویی دیگر باعث حقانیت حزب الله لبنان و حامیان وی در سرتاسر دنیا از ونزوئلا درغرب تا اندونزی و مالزی در شرق گردید. همچنین از دیگر دستاوردهای آن می توان به بالابردن تب اسلامخواهی در بین امت اسلام و نیز مطرح کردن ایران

اسلاید 42: بعد از اشغال سرزمين فلسطين و اعلام تشكيل دولت اسراييل، ملت فلسطين از مبارزه خويش عليه اشغالگران صهيونيست دست نكشيده و جهاد خود را ادامه داد تا اينكه در سال 1344 نقطه عطفي در مبارزات فلسطين آغاز شد و اولين گروه مسلح فلسطيني به نامجنبش فتح به شكل آشكار و علني در غزه شروع به فعاليت كرد و سپس به منظور ايجاد ارتباط و پيوند بين مبارزه مسلحانه و تصميم گيري‌هاي سياسي زير نظر سازمان آزادي بخش فلسطين قرار گرفت و بعد از آن نيز ديگر گروه‌هاي مسلح فلسطيني، پا به صحنه كارزار و مبارزه فلسطيني اسراييلي نهادند. اما ديري نپاييد كه مبارزه و جهاد مردم فلسطين قالب و شكل حزبي و گروهي به خود گرفت و با توطئه‌هايي كه عليه مردم فلسطين از سوي قدرت‌هاي جهاني غرب و شرق و اسراييل غاصب و حتي برخي كشورهاي عربي انجام شد اين مبارزات در گردونه خودمحوري و حزب گرايي قرار گرفت، بدون اينكه خواست اصلي و حقيقي مردم فلسطين در خط مشي سياسي آن جاي گيرد.لذا جريان‌هاي سياسي فلسطين به سرعت از مركزيت مبارزه با اسراييل خارج شدند و روز به روز مشكل مبارزه با رژيم صهيونيستي رو به افول و خاموشي گراييد تا جايي كه بعضي گروه‌هاي فلسطيني كه بر اساس دفاع از حقوق فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي تشكيل شده بودند، همسو و حتي جلوتر از برخي دولت‌هاي غربي مذاكره‌كننده با رژيم صهيونيستي، دم از صلح با اسراييل مي‌زدند.

اسلاید 43: فلسطين و جهان اسلام در پي پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) و از اوايل دهه 60، اسلام وارد صحنه مبارزاتي مردم فلسطين شد و از ميان كالبد تقريباً نيمه جان نهضت فلسطين كه رو به سردي گراييده بود مجدداً آتش انقلاب فلسطين روشن و از سال 1366 شعله ور شد و مردم فلسطين كه طي سال‌هاي 1346 تا 1366 تجارب تلخي را پشت سر گذاشته و راه‌هاي گوناگون سازمان‌هاي فلسطيني و دولت‌هاي عربي را در خصوص صلح و سازش آزموده و شكست طرح‌هاي سياسي را احساس كرده بودند، دريافتند كه شعارهاي انقلابي رهبران سياسي فلسطين و سران دولت‌هاي عربي ماهيت خود را از دست داده و طي اين مدت هيچ نشانه اميدي از نابودي رژيم اشغالگر و يا حداقل كم رنگ شدن حاكميت آن در فلسطين وجود ندارد؛ لذا با تجربه پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين سخن خداوند در ذهن آنها تجلي يافت كه: ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا بانفسهم. بدين ترتيب جنبش جديد مردم فلسطين يا انتفاضه صرفنظر از عوامل متعدد شكل گيري آن و بدون هيچ گونه وابستگي گروهي يا سازماندهي قبلي وابسته به دولت‌هاي عربي، با الهام از انقلاب اسلامي ايران توسط مردم فلسطين در شرايطي آغاز و عنوان انقلاب مساجد را به خود اختصاص داد كه قبح سازش با رژيم صهيونيستي توسط برخي دولت‌هاي عربي و سازمانهاي فلسطيني مدعي دفاع از حقوق فلسطينيان شكسته شده بود و مبارزه عليه

اسلاید 44: اسراييل جاي خود را به شعارهاي صلح و سازش‌هاي سرگرم‌كننده داده بود. در اين ميان حتي مبارزه با اسلام گرايي به بهانه اينكه خطري جدي عليه رژيم‌هاي عربي خاورميانه است،جايگزين مبارزه با اسراييل و صهيونيسم شد، اما انتفاضه فلسطين به عنوان خالصترين، پاكترين و اثر گذارترين نهضت ضد صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي طي چند دهه اخير مطرح شد و دقيقاً به دليل همين خلوص، انتفاضه برخلاف ساير مبارزات ضد صهيونيستي از نفوذ عميق مردمي برخوردار و رفته رفته فراگير شد. ملت فلسطين نيز با آگاهي از عوامل اصلي انحطاط و شكست اكثر جنبش‌هاي ضد صهيونيستي به ماهيت شعارهاي ضد اسراييلي دولت‌هاي عربي پي بردند و ماهيت سر سپردگان و تمام عواملي كه در يك حركت سالم و فراگير ضد اسراييلي نقش بازدارنده ايفا مي‌كردند برايشان آشكار شد. مردم فلسطين به دنبال كساني بودند كه حقوق حقه ملت را وجه المصالحه منافع سياسي خود قرار ندهند و با اعتقاد كامل به قيام همگاني، عليه رژيم صهيونيستي پا به عرصه مبارزه و جهاد بگذارند. ملت مظلوم فلسطين با چنين جنبشي شخصيت اصلي خويش را به دست آوردند و توانستند درميان ملت‌هاي مسلمان منطقه كه از ظلم و ستم بي پايان استكبار جهاني و صهيونيسم اشغالگر به ستوه آمده‌اند جاي خود را باز كنند. در پي تداوم انتفاضه مسجدالاقصي پيروزي‌هاي شيريني نصيب ملت فلسطين شد.(13)

اسلاید 45: اسراييل جاي خود را به شعارهاي صلح و سازش‌هاي سرگرم‌كننده داده بود. در اين ميان حتي مبارزه با اسلام گرايي به بهانه اينكه خطري جدي عليه رژيم‌هاي عربي خاورميانه است،جايگزين مبارزه با اسراييل و صهيونيسم شد، اما انتفاضه فلسطين به عنوان خالصترين، پاكترين و اثر گذارترين نهضت ضد صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي طي چند دهه اخير مطرح شد و دقيقاً به دليل همين خلوص، انتفاضه برخلاف ساير مبارزات ضد صهيونيستي از نفوذ عميق مردمي برخوردار و رفته رفته فراگير شد. ملت فلسطين نيز با آگاهي از عوامل اصلي انحطاط و شكست اكثر جنبش‌هاي ضد صهيونيستي به ماهيت شعارهاي ضد اسراييلي دولت‌هاي عربي پي بردند و ماهيت سر سپردگان و تمام عواملي كه در يك حركت سالم و فراگير ضد اسراييلي نقش بازدارنده ايفا مي‌كردند برايشان آشكار شد. مردم فلسطين به دنبال كساني بودند كه حقوق حقه ملت را وجه المصالحه منافع سياسي خود قرار ندهند و با اعتقاد كامل به قيام همگاني، عليه رژيم صهيونيستي پا به عرصه مبارزه و جهاد بگذارند. ملت مظلوم فلسطين با چنين جنبشي شخصيت اصلي خويش را به دست آوردند و توانستند درميان ملت‌هاي مسلمان منطقه كه از ظلم و ستم بي پايان استكبار جهاني و صهيونيسم اشغالگر به ستوه آمده‌اند جاي خود را باز كنند. در پي تداوم انتفاضه مسجدالاقصي پيروزي‌هاي شيريني نصيب ملت فلسطين شد.(13)

اسلاید 46: نتيجه حضرت امام خميني(ره) با رهنمودهاي خود درباره دفاع از ملت فلسطين با تأكيد بر اتحاد در برابر دشمنان تجاوزگر و تكيه به اسلام واقعي نهضت بيدارگري را در ميان ملت‌هاي مسلمان پي ريزي كردند. پيام و ارشادهاي ايشان نور اميد را در قلوب مردم مسلمان جهان و به ويژه ملت مظلوم فلسطين شعله ور ساخت و صد البته پيروزي انتفاضه مردم فلسطين و صبر و مقاومت مسلمانان لبنان و مقاومت اسلامي در شكست دادن اسراييل نقطه عطفي در آهنگ غلبه حق بر باطل و اثبات اين مدعاست. پيروزي انتفاضه بر رژيم صهيونيستي ثابت كرده كه قدرت نظامي اسراييل قادر به درهم شكستن عظمت و شوكت ملتي نيست كه از سرزمين، آزادي و حقوق خود دفاع مي‌كند، و نيز دستاوردهاي انتفاضه فلسطين ثابت كرد كه انتفاضه و رهبري آن الهام گرفته از روح اسلامي در داخل فلسطين است. همچنان كه به گفته شيخ اسعد تميمي(از رهبران جنبش فلسطين) تا زمان انقلاب اسلامي، اسلام از عرصه نبرد فلسطين غايب بود و انقلاب اسلامي ايران اين حقيقت را كه اسلام تنها راه حل، و جهاد تنها وسيله اصلي براي مبارزه عليه صهيونيسم است را به قيام مردم فلسطين ارزاني كرد.(15) و مگر جز اين است كه اكنون اگر فلسطين سلاح مقاومت و جهاد را بر زمين بگذارد، لعن و نفرين تاريخ و آيندگان را تا ابد همراه خود خواهد داشت؟

اسلاید 47:

اسلاید 48: امام و مسئله فلسطین: درواقع اندیشه مبارزه با صهیونیزم و علی الخصوص اسرائیل غاصب یکی از پایه های اساس اندیشه های حضرت امام (ره)بود ،در این بین نقش مرحوم آیت الله کاشانی بسیار کلیدی است لازم است بدانید اولین سخنرانی بر ضد صهیونیزم و اسرائیل در ایران در سال 1327توسط ایشان انجام گرفت و نیز ایشان توانستد اولین تظاهرات مردمی بر ضد اسرائیل را در ایران در همان سال سازماندهی کنند،امام با اثر پذیرفتن از دیدگاههای ایشان وبا احساس مسئولیتی که در قبال جهان اسلام داشتند پا جای پای آیت الله کاشانی گذاشته و درواقع می توان امام را پرچمدار مبارزه با صهیونیزم در ایران پس از رحلت آیت الله کاشانی دانست اما اولین موضع رسمی امام در قبال اسرائیل مقارن با آغاز مبارزات سیاسی وی با رژیم پهلوی در ارتباط با عدم هم سویی این رژیم با تحریم نفتی اسرائیل و قطع روابط دیپلماتیک همگام با کشورهایاسلامی و عربی بود که این امر به اواسط سال 1341برمی گردد.امام در مصاحبه ای در این باره چنین فرمودند:(یکی از جهاتی که مارا در مقابل شاه قرار داده است،کمک او به اسرائیل است.من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد ،با او همکاری کرده،و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود ،شاه ،همچنین نفت مسلمین را غصب کرده،به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است.)1 در واقع باید اذعان داشت امام در بعد داخلی مبارزه با استبداد پهلوی را سرلوحه خویش قرار داده بودند و در بعد خارجی دغدغه فلسطین و آرمان فلسطین اولوین اول سیاست خارجی امام را شکل می داد.ایشان بارها می فرمودند(من طرفداری از طرح استقلال و شناسائی اورابرای مسلمانان یک فاجعه و برای دولتهای اسلامی یک انفجار می دانم و مخالفت با آنرا یک فریضه بزرگ اسلام می شمارم و به خداوند بزرگ از این نقشه ها که به دست مسلمان نماها

اسلاید 49: امام و ابتکار روز قدس:با بررسی مجموعه سخنان حضرت امام در مورد روز قدس به راحتی می توان پی به فراگیر بودن و جهانی بودن این مفهم در نظر امام برد ،نکته ای که باید در اینجا بدان اشاره کرد این است که امام درست دست روی نقطه ای گذاشته اند که وجه مشترک همه مسلمین از همه طیفهاست و مسئله ای فرا مذهبی-فرقه ای و فرا قومی است که این خود باعث انسجام و وحدت کلمه در درون جامعه اسلامی می گردد و کسی نمی تواند با بومی کردن آن بقیه را از درگیری با این مسئله منع کند و نیز هوشیاری دیگر امام در انتخاب زمان این روز است که از ظرافت خاصی برخوردار است چراکه این روز در روزهای پایانی ماه رمضان است و عموم مسلمین با تاثیر پذیرفتن از آثار معنوی ایم ماه خود را تهذیب و تزکیه داده اند که این عامل نیز خود بر نفوذ کلام امام برقلوب ایشان افزوده است،اما درباره چیستی و ماهیت این روز،رجوع به بینات شیوای امام خود بهترین راه برای شناخت این مفهوم در اندیشه امام است،ایشان می فرمایند : (روز قدس ،یک روز جهانی است ،روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد،روز مقابله مستضعفین با نستکبرین است ،روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند،در مقابل ابرقدرتهاست،روزی است کهباید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند ،روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد.متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند و منافقین،آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی ،در این روز بی تفاوت هستند،یا ملتها را نمی گذارند که تظاهر کنند.روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود. باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین ،باید همانطورکه ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید ،تمام ملتها قیام کنند و این جرثومه های فسادرا به زباله دانها بریزند....روزقدس روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی رااز این فشارها نجات بدهیم......)5 تا آنجا که می فرمایند(روز قدس فقط روز فلسطین نیست ،روز اسلام است ،روز حکومت اسلامی است ،روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها ،بیرق آن برافراشته

اسلاید 50: تاثیر روز قدس بر مسئله فلسطین:اعلام روز جهانی قدس از چند جهت دارای اهمیت است که عبارتند از: 1. نشان دادن مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسرائیل:ابتکار ماندگار امام خمینی در انتخاب روز قدس ،ضمن نشان دادن مخالفت همگانی ملتهای مسلمان و دنیای اسلام با موجودیت رژیم اشغالگر قدس،مایه تالیف قلوب و نوعی همگرایی در جهان اسلام شده که بدین صورت گام اول برای وحدت اسلامی و تشکیل که همان وحدت کلمه است برداشته شده و راه را برای رسیدن به امت واحده فارق از ملیت و نژاد و مذهب هموار می کند. 2. ایجاد اهرم فشار برعلیه رژیم صهیونیستی:از جمله اهرمهای فشاری که می توان از آن بر علیه متامع رژیم اشغالگر قدس استفاده کرد روز قدس است عاملی است که همواره باعث از بین بردن مشروعیت این رژیم در دنیا می گردد و نیز تکرار هرساله آن ضمن ایجاد گرایش در جهان اسلام به اندیشه های ناب امام باعث فراموش نشدن آرمان فلسطین در قلوب مومنین می گردد ،همچنین این روز موجبات نا امنی در داخل مرزهای رژیم صهیونیستی شده که در مقدمه به گوشه ای از تاثیرات آن بر درون جامعه صهیونیستی اشاره گردید. 3. خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی:همانطور که در بالا ذکر شد دشمن صهیونیستی سعی داشت که این نبرد را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب

اسلاید 51: منابع صحیفه نور، ج4 مصاحبه مورخ16/9/572. همان ، ج16،ص 181، مورخ15/3/613. همان ،ج16،06ص106،مورخ14/1/614. همان ،ج16،ص9-228،مورخ25/4/615. همان ،ج8،ص232،مورخ25/5/586. همان ،ج8،ص233،مورخ25/5/587. همان ،ج15،ص4-73،مورخ10/5/608. همان ،ج12،ص282،مورخ18/5/

اسلاید 52: منابع پانوشت ها 1- ماهنامه ياد ايام، بهمن 1375، شماره 11 ص 106 - 105. 2- فلسطين ازديدگاه امام خميني(ره)(تبيان)دفترچهارم، ص 3. 3- ماهنامه ياد ايام، بهمن 1375، شماره 11، ص 108 (نقل ازصحيفه نور،ج 1،ص 186). 4- امام دربرابرصهيونيسم، دفترسياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،ص 48 - 47. 5 - فرموده‌هاي امام درباره فلسطين،ص 124. 6 - فلسطين ازديدگاه امام خميني(تبيان)دفترچهارم،ص 133. 7 - صحيفه نور،ج 9،ص 277 - 276. 8 - جهان اسلام ازديدگاه امام خميني(تبيان)دفترنوزدهم،ص 99. 9 - همان،ص 17. 10 - صحيفه نور،ج 2،ص 199. 11 - فلسطين ازديدگاه امام خميني(تبيان)دفترچهارم ص 148. 12- فصلنامه حضور، بهار 83،شماره 48،ص 213 - 212 - 208. 13 - صفاتاج،مجيد،روزنامه جمهوري اسلامي،انتفاضه فلسطين نهضت ضدصهيونيستي 6/2/1385، شماره 7752. 14 - پگاه حوزه،خرداد 1383،شماره 136 ص 7. 15 - پگاه حوزه،آبان 1383،شماره 147،ص 9. *شيرين افشار

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید