صفحه 1:
امام زمان (عج)

صفحه 2:
در مورد تاریخ تولّد امام مهدی (عج) ۱ ‏سا‎ Tes Ries tote Ler Te Eer er 1101111100 0 0 ‏ل ل لا ا ا‎ el ‏علامه ى مجلسى در بحارالأنوار نيز همين تاريخ را ذكر مى كند.‎ ‏از شهید ال (ره) نیز نقل شده است که:‎ | ee eed (oo ener a) ابن خلكان» يكى از علماى اهل سنّت نيز همين تاريخ را تاريخ ولادت امام مهدى(عج)مى داند. 06 ‏م ا‎ ee ETS Te eS eet er IPR too reas ee rere Oe rere ne caer Peesy a eee ETO EEE ۹ ‏بغداد قرار دارد.‎ BS Sep on Teny OST 9 ORTON ESTE ET)

صفحه 3:
نسب امام زمان) عچ( ۱۳ See ONS Eee Pee er Tyree) ‏حسین)ع) است از جمله:‎ Oe Ee ee (ee me eects coe ee Etre Toe) ‏علي (ع) و حسنين عليهم السلام را بيان داشته نقل كرده است كه:‎ حسن و حسین - علیهم السلام - دو امام و سید اهل بهشت هستند. و 9 امام از نسل حسین - علیه ‎OT OE Leos R ETON re te eew ron rn ere‏ هم چنین شیخ صدوق سي و هشت حدیث را با سندهاي مختلف در اين مورد بیان کرده است. و باز شیخ صدوق از امام حسین(ع) پنج حدیث نقل نموده که آن حضرت فرموده لست. امام قائم ا ‎ere‏ ‎(Qe 1‏ ووي از امام ‎RAY [0‏ انهم از فرزندان من» سنتي از حضرت يوسف و موسي بن عمران را به همراه دارد. لو قائم اهلبيت ‎pee ree rere vou cy‏ ‎eee ee LEER ere‏ ۱ ‎

صفحه 4:
مادر امام زمان(عج) مادر آن جناب را به نامهاي متعددي معرفي نموده اند: مانند نرجس» صبقل» ریحانهه سوسن؛ خمط حکیمه» مریم و این تعدد اسم بي وجه نیست زیرا: الف) امام حسن عسكري (ع) کنيزهاي متعددي داشته به نام هاي مختلف. ‎POO She LoL ere oe (deer nee ac‏ عباس و حتي بعضي از بني هاشم به وسيلة مأمورین خود از خانه هاي علویین ‎rrin cet en‏ 011000 از اینرو از جانب خداوند تمام پیش بيني هاي لازم به عمل آمد: ‎SCTE Some pee Cee ne‏ 1 ‎Fee eee Steer ete eb Taree Oa‏ ‎Ss ea TSE LO Se Tene ete ea‏ را و اين خود نيز در تعدد اسامي بي اثر نبوده است ۳ .004:-006 ‏ابراهيم اميتي دادكستر جهان» صن‎ - © Eyes .

صفحه 5:
ملیت مادر امام زمان(ع) دربارة «مليّت» مادر امام نيز دو قول عمده وجود دارد كه عبارتند از: الف) مرحوم كليني مي نويسد: مادر قائم (عج) كنيزي از «نوبه» استان ‎Retr ee Wey wee ew‏ ‎Bene EOC ont r Seow (cr‏ ل ا ‎ork‏ ‏قيصر روم و مادرش را از حواريين مسيح مي داند ‎Bre Seppe rer etry rr Cope br nee Set were Cs‏ ۲ ی ‎ae‏ ۰ ‎BB l(a eect ee Le wren re Se Tess Teo)‏ برده فروشان بغداد خريداري شد و به محضر امام هادي ( (ع)در سامرا فرستاده شد. ا اا ا ‎Pe‏

صفحه 6:
‎ere ee See Sod‏ تن ‎Ree ee CR Se oer eee eee nat a ae)‏ ۱ ‎RP eS SCS rem ree weet ae p ke mere oT Garena‏ 0 29 ن عليهم السلام وكلاى متعددى در بغداد» سامراو ديكر نقاط در سازمان وکالت فعالیت می کردند. اموال امام در نزد آنان بود» اين شبکه و ‎Mees ee‏ ۱ سريرستى آن بر عهده نواب اربعه بود كه » هركدام در زمان نيابت خود مسؤ وليت اصلى اداره اين سازمان را عهده دار بودند. از طريق اين سازمان ؛ شيعيان يرسش ها و شبهات دينى خود را با وكلا در ميان ا ل ل ل ا ‎SSD eee Dr one‏ - 5 و نيز وجوه شرعى خود را به وكلا مى دادند و وكلا آن را به مسؤ ول سازمان » ‏.تحويل مى دادند ‎YY‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
آنان در اين مسؤوليت بزرك وظيفه داشتند كه سازمان وكالت را از نفوذ دشمن محفوظ بدارند تا دشمن نتواند با وارد شدن در سازمان » وكلا و مسؤ ول سازمان سفيررا شناسايى و اين راه ارتباطى بين امام و ا ا ‎PENS WES‏ الشريف ) به كمك آنان مى شتافت ؛ مثلا زمانى حكومت ل ا 0 1ر5 وكلاى حضرت ؛ أنان را شناسايى كند. به دنبال اين توطئه » از ناحيه مقدسه توقيعى صادر شد كه موقتا هيج يك از وكلا از مردم وجوهات ‎a ee‏ ا ۱ مهدی (عج ال تعالی فرجه الشریف ) را به وکلا رساند و بدین وسیله توطنه حکومت نقش بر آب شد.

صفحه 8:
نواب اربعه جه كسانى بودند : درزمان غيبت صغرى ميان امام زمان (عج) ومردم افرادى به عنوان رابط وجود داشتنددر در صدر آنها نایبان خاصه قرار داشتند که نقش رابط اصلی وریاست سازمان سری وکالت را برعهده داشتند نايبان خاص حضرت مهدى در دوران غيبت صغرىء جهار تن از اصحاب با سابقه امامان بيشين و از علماى يارسا و بزرك شيعه بودند كه «نواب اربعه» ناميده شدهاند. اينان به ترتيب زمانى عبارت بودند از: ‎ae eae a‏ ااا ا ا ا ال ال لا ‏۰ب اك ‎NN ee oo‏ ‎

صفحه 9:
امام زمان-عليه السلام-وكلاى ديكرى نيز در مناطق مختلف مانند: بغداد» کوفه اهواز» همدان» قم ری آذربایجان» نیشابور و... داشت که يا به وسيله اين جهار نفرء كه در راس سلسله مراتب وكلاى امام قرار داشتند. امور مردم را به عرض حضرت مدرساندند. و از سوى امام در مورد آنان «توقیع» هایی صادر مشده است. و یا-آن گونه که بعضی از محققان احتمال دادهاند-سفارت و وکالت این چهار نفر» وکالتی عام و مطلق بوده ولى ديكران در موارد خاصى وكالت و نيابت داشتهاند مانند: محمد بن جعفر اسدىء احمد بن اسحاق اشعرى قمىء ابراهيم بن محمد . همدانى؛ احمد بن حمزة بن اليسع.؛ محمد بن ابراهيم بن مهزيارء حاجز ‎ier)‏ ا ا ‎eam aes ۱ ey‏ بن على بن بلال» عمر اهوازىء و ابو محمد وجنائى

صفحه 10:
ظهور امام زمان(عج) از کتاب هاي معتبر علائم الف- روایاتی که جوّ قبل از ظهور را مشخص می سازد. شيوع ظلم و جور و فسق و گناه وبی دینی در سراسر جهان و در جوامع اسلامی: در بسيارى از روايات كه ييشوايان» قيام مبارك امام زمان (عج) را ‎Ee)‏ ا ل ‎Bee‏ ‏ا ا ل ا 9 روايات هم يادآورى كرده اند كه بيش از ظهور امام قائم (ع) » و بويزه نزديك به ظهور اوء حتى در جوامع اسلامى فسق و فجور انواع كناهان . و زشتيها رواج كامل خواهد يافت .

صفحه 11:
ب - حوادث پیش از ظهور ا ل اكت از علاماتى كه بيشوايان معصوم ما بر آن بسيار تأكيد كرده و صريح و روث فرموده اند» خروج سفیانی است؛ «سفیانی» طبق پاره ای از روایات مردی اموی و از نسل يزيد بن معاوية بن ابى سفيان و از يليد ترين مردم استف نامش «عثمان بن عنبسه» است و با خاندان نبوّت و امامت و شيعيان دشمنى ويزه اى داردء سرخ جهره و کبود چشم و آبله رو و بد منظر و ستمگر و خیانتکار است» در شام (سابق که ‎TC em Tenn)‏ رت ‎en Se Le See ee Sh ie ek ers Tete Seis S‏ 200 ا ا ‎el ale al ane Rae eae‏ ‎Pe tnvanye Cr Cont Ny TOG COE an CrnrEMEnS ty‏ 1۱ می پردازند و از آنجا به سوی مکه می روند» و سپاه سفیانی در مس مکه به فرمان خدای متعال به زمین فرو می روند؛ آنگاه امام قائم (ع) يس ‎RP pated AE IE Ree‏ ‎oad‏ ا ا ل ا ا ا ا ‎aa Bc BO‏ كه سرانجام او را در بيت المقدس هلاك كرده و سرش را جدا مى سازنا

صفحه 12:
Beene Te SS ee eee wh (a bee Mon ‏ایران و از ناحیه «دیلم و قزوین» (کوهستانهای شمالی قزوین که یک قسمت آن‎ ‏دیلمان نام دارد) خروج و قیام می کند. مردی خداجو و بزرگوار است که اعای‎ ‏امامت و مهدویت نمی کند» و فقط مردم را به اسلام و روش ائمه معصومین (ع)‎ ae Se ies EES Te Lie SSE erat ‏رئیس است و مانند سلطان عادلی حکومت می کند. و هنگامی که با سپاهیان و‎ ‏پاران خود در کوفه است به او خبر می دهند که امام قائم (ع) با یاران و پیروان‎ ‏خود به نواحی کوفه آمده است» سید حسنی با لشکریان خود با امام)ع) ملاقات می‎ OCC B TO EWC EDP PE Meer RUE (a tenn n nS Pe CRT or ort ier ee ren ear etic eh ‏سازد؛ و از امام می خواهد که دلائل امامت را ارائه دهد» وامام (ع) ارائه‌می‎ ۱ ‏و‎ ‏به امام (ع) نسبت سحر و جادوگری می دهنده و امام (ع) پس از‎ ee eh ee key Reto Ee Teter aaa) Fe alt ened a a tee ee eee

صفحه 13:
د يكى ديكر از علامات مشهورء نداى آسمانى است و آن جنان است كه يس ان ظهور امام غائب در مكه؛ بانكى بسيار مهيب ا ا ا ا ا ل ‎ST‏ ل همگان معرفی می کند» و اين ندا ان آيات الهى است؛ در اين ندا به مردم توصيه مى شود كه با امام بيعت كنيد تا هدايت يابيد ‎eee eee eee‏ و ندای دیگری قبل از ظهور صورت می گیرد که برای تثبیت . حقانيت حضريت على (ع) و شيعيان او خواهد بود.

صفحه 14:
el en (donee ere ace ‏حضرت مهدی (ع:(‎ ‏در ياره اى از روايات نزول عيسى مسيح (ع) از آسمان و اقتداى او در‎ ‏نماز به حضرت مهدى (ع(جزو امورى كه همراه ظهور آن حضرت‎ ce Coote tee Ee Teor ‏خود فاطمه زهرا (س) فرمودند: «ومنا والله الذى لا اله الا هو مهدی هذه‎ ‏ا ل ا ا ل‎ ‏و یس سوگند که مهدی این امت از ما است همانکه عیسی بن مریم‎ BA ‏پشت سر او نماز می خواند.‎

صفحه 15:
[0 Se aD B TE Ee Ey SCD hw Fe oe Ere ‏ا‎ Ses 0 هرگاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند. .و دیدی که: ظلم و ستم فراگیر شده است. "۳ ا ا و ا ا ‎ere eae‏ (عبد) توخالی شده. همانند ظرفی که آن را واژگون سازند. Ty See ete See ey ee teen ne) ‏و ديدى كه: كارهاى بد آشكار شده و از آن نهى نمىشود و بدكاران بازخواست نمىشوند.‎ .© ‏و دیدی که: مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند.‎ ۶ ‏و ديدى كه: افراد (به ظاهر) با ايمان سكوت كرده و سخنشان را نمىيذيرند.‎ .© ‏و دیدی که: شخص بدکار دروغ ا ا‎ 0 ‏و ديدى كه: بجههاء به بزركان احترام نمىكذارند.‎ .)0 ‏و ديدى كه: قطع بيوند خويشاوندى شود.‎ . 0 | ‏ا ل ا ل ا ا‎ ‏ودیدی که: نوجوانان پسرء همان کنند که زنان می‌کنند.‎ 0 ‏و دیدی که: زنان با زنان ازدواج کنند.‎ y 1۳ Ee one pore acres ee tee Tas Pane Caen (c) ‏نمی‌شود.‎ ‎ee ‏و‎ ee ‏اا‎ ‎٠ ‏و دیدی كه: مدّاحى دروغين از اشخاص؛ زياد شود.‎ 2 5 ۰

صفحه 16:
نک 9 10111111000 111010111111 ‎EP‏ ا 00000 ديدى كه: آدم بدكار در آنجه أن را خداوند دوست ندارد» نيرومند و مورد ستايش است. ©©. و ديدى كه: اهل ‎sie er eres I‏ ا ل 0 5 ا 0 یا ‎ane Wes e Pen Earn’)‏ 00975 ۱۳ 0 و ديدى كه: مؤمن» ‎eo elo eee‏ ۱ ‎ee gE RUNDE CIP‏ 1 ‎Boos oon ie ae erie yen Leger ven le ey eros‏ دیدی که: جرآت بر گناه آشکار شود و دیگر کسی برای انجام آن تاريكى شب ذكر: ‎Bian OF‏ مزمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش. 6160. و دیدی که: ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرچ گردد. 96. و دیدی که: سردمداران به کافران نزديك شوند و از نیکوکاران دور شوند. ©©. و دیدی ‎pyre Fy [0‏ ۱ ‎Seo atte eed ETT tees LET Series a Boome‏ 00 همبسترى با همسران خود مورد سرزنش قرار كيرد. (4:0. و ديدى كه: زن بر شوهر خود مسلط شود و ‎OURO ce Oe tee eer ne eer lon Vefert Serr ere‏ سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد. ‎Nel te Deer ee erat ee‏ ‎ONE TE‏ = ما ‎Per‏ ‎a) 9‏ دیدی که: نزديشترین مردم به فرمانداران؛ آنانی هستند که به ناسزاكويى به ما خانواده عصمت - عليهمالسّلام - ستايش شوند. ©*4. و ديدى كه: هرکس مارا بيت ارد 1 را حر ‎eye ee ere Te‏ ا 0 ‎eta eo‏ 00 رقابت گنند. (00. و دیدی که: احق بر مردم سنكين |. ت ولى شنيدن باطل برأيشاي آسان ات 3و دیدی که: همسایه از ترس زبان به همسایهاحترام ‎ON‏ 1 شود واطيق هوا واهوسس عمل شود 00و ديدى كه مسجدها ۱[ ۳ | برای سخن‌چینی کوشش می‌شود. 06۴. و دیدی که: ستم و تجاوز شایع شده است. 00 و دیدی . « عيبت سكن خوش أنها ود يعضبئ بعض ديكن زاكه أن بشارت كله

صفحه 17:
0 و دیدی که: صبح و جهاد برای خدا نیست. 072. و دیدی که: سلطان به خاطر کافر» شخص مومن را خوار ‎Fer poser a TE Cs tone Ce Peo ere Os ee bee See = ees‏ (0©. و ديدى كه: خونريزى أسان كردد. [06. و ديدى كه: مرد به خاطر دنيايش رياست مىكند. ©0. و ديدى م ا ااا ا 0 ‎oe‏ 7 است. ©9©. و ديدى كه: مرد روز خود را با مستى به شب مىرسائد؛ و شب خود را نيز به همين منوال به ] برساند و هيج اهميّتى به برئامه مردم ندهد. ©7©. و دیدی که با حیوانات آمیزش می‌شود. 000. و دیدی که مرتم به مسجد (محل نماز) مي‌رود وقتی برمی‌گردد لباس در بدن ندارد, (لباس را دزدید‌اند). 00. و دیدی کد: ‎Ss Sere‏ ا ‎RE Teese eee ae nee copes Wn‏ است. [60. و ديدى كه: بر سر كسبهاى حرام آشكار را رقابت كنند. ©0©. و ديدى كه: نمازخوان براى خودنمایی نماز می‌خواند. (۳6. و دیدی که: فقیه برای دین خدا فقیه نمی‌آموزد و طالب حرام ستايش و احترام ردد. 26۴" و دیدی که: مردم در اطراف قدرتمندانند. 260. و دیدی که: طالب حلال مذمت و سرزنش می‌شود و طالب حرام» ستایش و احترام می‌گردد. (۳. و دیدی که: در مکه و مدینه کارهایی می‌کنند که خدا دوست ندارد و کسی از آن جلوگیری نمی‌کنند و هیچکس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمی‌شود. 07۵ و دیدی که: آلات موسیقی و لهو در مدینه و مکه آشکار گردد. 20*. و دیدی که مرد سخن حق گوید و امر به معروف و ‎ibe ee ve te eee)‏ ۱ ‎EN Oy‏ از مردم بدكار بيروى نمايند. 0©. و ديدى كه: راه نيك خالى و راه رونده ندارند. [)©. و ديدى كه: ‎Ways ee Tere eo Mr tetra see ee Se CET‏ 00 ‎eS ee eke Te eee ee‏ ۱ چیزی را دهند ee hee Sera wie err > on Sens oe M EO ae Be Tere ere ery Beer sr ieee en gers em) ‏ا‎ Sees lo Ties] ‏ترس مردم از آنها جلوگیری نمی‌کند. 0. و دیدی که: انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کنده ولی در راه خدا‎ ‏از اندك هم مضایقه دارد. 00. و دیدی که: حقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هيج احترام برای آنها قايل‎ ‏نیستند بلکه نزد فرزند از همه بدترند. 060. و دیدی که: زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته‎ ‏پسر به پدر نسبت دروغ بدهده و پدر مادرثر را نفرین کند و از مرگ‌شان‎ ne See ne Onis ‏آنها‎ ‏شاد گردد. 20. و دیدی که: اگر روزی بر مردی بگذرد ولی او در آن گناه بزرگی مانند بدکاری» کفروشی و‎ انجام نداده ناراحت است. 0©©. و ديدى كه: قدرتمندان غذاى عموم مردم 1۱117 ۳ كه: أموال حق خويشان ييامبر ‏ 7 ۰ شراب‌خواری شود. 060. و دیدی که: به وسیله شراب بیمار را مداوا و برای بهبودی آن تجویز کنند.

صفحه 18:
re eee ee eit Bats tee ben eo] Rome PAESC ESE See en ego kone Wem snr CERES o) 0©. و دیدی که: برای اذان نماز مزد می‌گیرند. Peon este a Sep TOO CO RO re Meer CRIES o} 0 و دیدی که: خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند. 0 و دیدی که: قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت کنند. ا ل ا ل ا ا ا ‎cee eee sen‏ قرار دهند. 0 ‏ا ل‎ ese Etre ec) ا ا ا ا 000 مردم بدهند. و دیدی که: وقت (اول) نمازها را سبك بشمارند. ۱ 0 و دیدی که: دنیا به آنها روی کرده است. 60 و دیدی که: نشانه‌های برجسته حق ویران شده است؛ , Sd

صفحه 19:
5 0 ‎Cee ieee te LL or See TY Eero ied‏ ‎aero re Sere‏ ‎BY ORE Teer Tent ee Broo re bree et ee ren Tener Sey‏ از اصول دین در اين تقسیم » هر گونه اعتقاد معتبر دینی است که مربوط به بینش و شناخت خدا و جهان و انسان مى شود و منظور از فروع دين احكام عملى است كه وظايف فردى و اجتماعى ‎eee)‏ م ا ا ا 1۱ ‎ere)‏ ااا ا اا ا ااي ا ل ۱۳ فرعی دارند» آن اصول عبارتند از: « توحید » نبوت » معاد که ادیان الهی در سه اصل فوق مشترکند » و این اصول در حقیقت پاسخی به روشن ترین سر الات فکری انسانند و طبیعی است ‎sol mien Pap aes er ek ne wees‏ 0[ ‎Se en Mees tere eee ote Toe Te Ste rer ke‏ ا ا ا اا ا ل ااا ‎Per OTe Se‏ اا ا ا ۱ ‎Keven‏ ا ل لاما ۳ ‎Tye rae‏ 5 ‎Sen LEST ere tote ken er‏ مختلفی همچون شیعه و سنی پدید آمده که هر کدام طرز تفکر خاصی نسبت به امامت دارند.

صفحه 20:
ee ee Re ee eee en PVC ‏ل‎ eee eee ene Reeves res EC eren. ۱ Sn et eee ee kee eel DS Pa TSS eal a iS) ‏به هر حال اعتقاد به رجعت همسنگ لعتقاد به صراط و میزان است . مرحوم « شبر » در این باره‎ ‏می گوید : اصل رجعت حق است و شبهه ای در آن نیست و عدم اعتقاد به آن موجب خروج از‎ ۱ Teton Bet noe ‏باس‎ ‎7 ‎[0 ‏ا‎ ‏متفاوت در جزئيات مسأله رجعت ؛ ضررى به اصل آن نمى زندء همانطور كه برداشتهاى متفاوت‎ ‏ی‎ ۳ oh ‏ا نتیجه آنکه مساله زجعت از ضیزوار‎ Seri Sr ree| ‏مکتب تشیع است که اعتقاد به آن ضروری است ؛ هرچند اعتقاد به جزث‎ 1 eran este Tere een ز صحت مدارك

صفحه 21:
| Pra Se ee pier Reese Be ‏ا ا لل ا ل ا ا ا‎ ‏خرة قلوبهم منکرة و هم مستکبرون » یعنی آنان که به آخرت ایمان ندارد دلهایشان انکار کند و خود‎ 0 pS EVs Ms ROT OMEN Ir Foner eer Comes Ie te er Pee te er Rien Te Ener es ‏یعنی انها کافرة و هم مستکبرون » یعنی این سخن خداوند است آنان که به آخرت ایمان ندارند یعنی‎ ‏ینکه آنهابه حقائیت رجعت ایمان ندارد و اينکه می فرماید دلهایشان انکار کند یعنی ينکه دلهایشان‎ 1 eres eon Bere eee ie Ste Se eTOe Eo Re SP TCE Be Sela aan Loeb SES) Renee oe rCrom eet ey Sree enn Ie Re C NUE eee rCeE LAr PPE ete eon ee ei eee Les elon TS aries) | ie er no Teer ‏ا‎ Eos ad Pee srr se eer see eet ste ‏ا‎ ‎[۱ os ‏ا ا‎ DTS me Sete ‏ام‎ FoPe Palka Sait ‏ديكرى در معناى حديث است كه دقيق تر به نظر مى رسد و أن اينكه منظور أز اينكه قلوب‎ Oe) Gene e eon Ie CON Br SU Pa Cee Een LAP) ‏معناست كه قلوب آنها در اثر عدم يذيرش رجعت به كفر متمايل شده نه اينكة واقعاً كافر شده اند‎ .

صفحه 22:
شيخ صدوق در كتاب اعتقادات مدكويد: ‎Pree non rer ee pnw nt sy‏ رويداد قطعأ به وقوع مدييوندد» . ‎Sr ern ron)‏ ا ا ا لت ا 0 ا ا ا ا ل ا اك 22101111117 شیخ حر عاملی منویسد: «فزونی ذ ‎rm CTD cereals‏ مستقل كرداوردهائدح:و تعداد آنها اذ ‎cre eee‏ 1 ل ‎Rar CET‏ ا ‎ere ON‏ ‎eee Tee Tee ee Teer roe‏ ل ل پا ام اا ۱[ انكارنايذير بوده و بيشتر دانشمندان يا همه آنان اين واقعيت را يذيرفتها: شيخ صدوق در کتاب «صفات الشیعه» اعتقاد به رجعت را از مشخصات پیروان ‎nC pene es DYE ree eres ON)‏ 1 منماید

صفحه 23:
Bet RUM eye Weis ea teats) انتظار منجى از سويى عاملى براى يايدارى و شكيبايى در ا ‎Be ee ee ere en‏ ‎Oa ESCs ote Soe Tee Tee‏ آنان است. براساس تعاليم ائمه معصومين(ع) منتظر بايد هر لحظه آماده ظهور باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که ل تعلق گرفت بتواند با سربلندی ‎ey ۳۳۹۹ ۳‏ ۳۳ 54

صفحه 24:
[0 ees EEE Coen ES SEE See ee ee eto E See etter Cr eee Ronen a hes Ort Se) Is Soom n caren Ee ee Us ey ‏ال‎ eye OE ieee Ol ers ITS) 9 ee ener ee ees ene oe ee are ‏رخ دهد و سختيها و مشكلات او به بايان برسد و لذا بايد بايدارى و مقاومت ورزيد و تسليم‎ ‏جریانهایی نشد که در پی غارت سرمایه‌های ایمانی و اعتقادی‌اند.‎ 00 ey es ‏ا‎ So eee ee tesa فلسفه انتظار است و چه بسا منتظر را به سستی و یا ناامیدی بکشد؛ زیرا وقتی گفته شود ‎nae ee eT OS ToS ES‏ 0 ما به طور طبيعى دجار سكون و ركود مىشويم و به اين بهانه كه هنوز تا ظهور فاصله ‎re oe ee nwt Sy‏ ل ‎ar‏ از سویی دیگر اگر ظهور به هر دلیل در زمانی که به ما وعده داده شده رخ ندهد ما دچار ناميدى و يأس مىشويم و جه بسا كه در اصل اعتقاد به ظهور منجى آخراا ‎Bee)‏ ‏00 این نکته ای است که در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

صفحه 25:
ات این پرسش که «آیا برای این امر» ]برخاستن قائم(ع)[ وقت مشخص وجود دارد» فرمود: ل ‎orton‏ ۱ ا ل ل ‎EEC Tes cele SIC Isle or l(a eee neue‏ پروردگارش داشت ترک کرد به آنها وعده داد که تا سی روز دیگر برمی‌گردد؛ اما زمانی که ‎eee ee eS LS eee ee ee ISLE Ts‏ 00 ‎See rea ferent hr Sener RNS roe ene eens‏ حضرت موسى در تاريخ مشهور است و اين هشدارى است به همه كسانى كه در يى تعيين ۱ وقت برای ظهورند. ۱ ‎Teese ree‏ 9 ‎CHET Pee‏ ل ‎eeerc‏ 1 می‌فرماید: اگر به ما گفته می‌شد: اين امر [ظهور قائم] تا دويست سال و يا سيصد سال ديكر واقع , 9 نمىشود؛ دلها سخت مىشد و بيشتر مردم از اسلام برمی‌گشتند. لک ‎ens‏ ‏نزدیک است! تا دلهای مردم الفت گیرد و فرج تزدیک) احساس لون بنابراین همه باید تلاش خود را متوجه اصل قضیه انتظار فرج»منتظرتگهداشتن مردم حفظط شادابی و سرزندگی انتظار در آنها و یادآوری وظایف منتظران کنند و از پرداختن به موضو ۱ POOPY owe nent

صفحه 26:
Oeste Eo] ۱ Se ieee ‏نکته مورد تاکیدقرار گرفته که ظهور نیز همانن قيامت؛ ناگهانی و غیر منتظره فرامی‌رسد.‎ ‏از جمله در روایتی که امام رضل(ع) به واسطه پدران بزرگوارش از پیامبر اکرم(ص) نقل‎ ARM ۱ seer eee ed een | ewer eee ers) artes le well ‏آشکارش می‌سازد. فرا رسیدن آن برآسمانیان وزمینیان پوشیده است. جز به ناگهان بر شما‎ ۳" ۳ aes tr lee ee eK (gern een Oe ee 00 TOP Sen Sem (gece Ae) pers ener ea By 2 003000000 ‏حضرت صاحب‌الامر(ع) نیز در یکی از توقیعات خود بر این نکته تأکید‎ ie ‏ناكهانى و دور از انتظار فرا مىرسد:‎ ‏فرمان ما به يكباره و ناكهانى فرا مىرسد و در أن زمان توبه و بازكشت برائ كسى سودى‎ 00 ‏نفارد و پشیمانی از گاهکننی را از کیفر ما نجات‎ ‏اين دسته از روايات از يكسو هشدارى است به شيعيان كه در هر لحظه آماده ظهور حجت‎ ‏باشند و از سویی دیگر تذکری به همه کسانی که در پی تعیین وقت برای ظهورند.‎

صفحه 27:
9 امام صادق(ع) در روایتی خطاب به محمدین سلم می‌فرماید: ‎ce Es Teer) eT Saw ee ees tee alee re)‏ درنك نكن؛ زيرا ما [اهل بيت] براى هيج كس وقت ظهور را تعيين نكرده ايم. در روايات ديكرى وقتى «مهزم» به امام صادق(ع) عرض مىكند: ا ا ل ل ۱۱ می‌شود؟ ‎etl‏ ‎te tae eerie sd ponents Ese)‏ ۱۳ ‎ee eee ene‏ 3 ‎coor) 7‏ ا ا اما آشکار شدن فرج؛ به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت ‏می‌گویند. ‎Tae Sree (oO eS enone Co ESE ete‏ بن ‎ ‏می‌کند در ‎

صفحه 28:
<زمان ظهور» رازی از رازهای خدا در قسمتى از وصاياى امام صادق(ع) به ابوجعفر محمدبن نعمان» معروف به «مؤمن الطاق» با اشاره به زمان فرا رسیدن امر فرج چنین آمده است: اى فرزند نعمان! عالم (امام) نمىتواند از همه آنجه كه مىداند تو را آكاه سازد؛ زيرا آن ‎toe See I CES)‏ ل 2000 (ص) آن را به علی(ع)؛ علی(ع) آن را به حسن(ع)؟ حسن(ع) آن را به حسین(ع)؟ 11072 به على(ع)؛ على(ع) آن را به محمد(ع)؛ و محمد(ع) آن را به ییگری [امام ‎Oyen Term bce Eee kd‏ 1 ‎Be eee a ere Tab er Lire acre ye Terney‏ ‎os ene ts eke) Bone eon er Te‏ لك خواهد بود تا به آن خبر شادمان شویم» مطالبی را بیان می‌کنند که از آنها استفاده می‌شود که ‎ORs Pen teres net epee terres ks)‏ نس ‎as‏ 9 7 00 er ee oe ere cc ae eee re Rie Pew CCH PE FO P< Cie See Sc FPS em iy

صفحه 29:
آيا شيطان به دست مباريك امام )عج) كشته خواهد شد؟ ل ا ‎CesT SSeS‏ 5 ا ا ا ا ل 2 کشد یا خودش ممیرد؟ روایات مختلفی وجود دارد که برخی آنها ذکر مشود: امام صادق (ع) مسفرمایند: «روزی که قائم ما (ع) ظهور کند» موهای پیشانی او (ابليس) را مدكيرد و كردنش را منزند». ‎one Teds)‏ 9 اسرافیل میمیرد». متن اين دو روایت با یکدیگر معارض است» و جمع کردن آنها با ا ۱ بسيار فاصله است؛ و طبق اعتقاد شيعه بين زمان ظهور و نفخه صور رجعت نيز ‎Pree ce Ce eee see Eeyore Le SYS)‏ داردء كه موجب مشود آن را بر نخستين روايت ترجيح داد؛ يس كشته شدن شيطان. ‎ts‏ 000000

صفحه 30:
ی كفت: «به عزتت سوكند! همه آنان را كمراه خواهم كرد, البته قرآن کریم در آيات بيشين منفرمايد: « قَالَ رَبٌ فأنْظِرْنى إلى يَْم يبْعَقُونَء كال ‎BR‏ ‎PSP Sears n NaC One rer ee ns]‏ ‎RPC TCA ONS BP RPO BTE TCA PRR OP Cee CNT PE |‏ بنابراین خداوند درخواست شیطان را قبول نکرد» و فقط به او وعده داد تا ‎jeer Reve ee enn ear ret ECE VOTENTS Pew Oo RUrkey‏ ‎ere Sone noe re ese ris eer)‏ ال ‎BY‏ ‎pal‏ ا ‎ds‏ ا ا اا لَعوم» نفخه صور است. . . ۰ب« لك ا 9 دارد .

صفحه 31:
امام زمان (عج) به دست چه کسی به شهادت می رسد و دوران پس از ل كين 0 ‏ا ا‎ we Mes OS Peeves) eee SESS ee Tor spe ree ctr err es rem ‏و ایجاد حکومت جهانی از این دنیا می روند. اما آا به مرگ طبیعی یا به شهادت؟‎ ‏از دستهاى روايات استفاده مىشود كه آن حضرت به مرك طبيعى از دنيا مىرود.‎ روايات زير از آن جملهاند: ae ee Oe PA MnE LT Sie ee eee Os SS Teese eo) |۳۳ Merit SET IN \ ‏مسلمانان بر او نماز می‌گزارند.‎

صفحه 32:
ا ۱ وه زد ‎ee‏ 9 2 نقل شده جنين آمده است: منظور خروج [امام] حسين(ع) با هفتاد تن از يارانش [در زمان رجعت است] در حالى كه كلامخودهاى زرينى كه دو رو دارد بر سر دارند و ‎Cater)‏ ا ا 0 آن جا كه مؤمنان هيج شك و ترديد درباره او نكنند و بدانند كه او دجّال و شیطان نیست. و او است حجّت قائم [به حق] در میان شما و چون ار ‎Rate LCP MEWS PONS Le SORT eB Bn)‏ ‎en eran as)‏ ۱ [ين علی](ع) خواهد بود. جز وصی و امام هیچ کس متصدی [کار کفن 0

صفحه 33:
©-در روايت ديكرى نيز امام صادق (ع) در باسخ به اين ا ا ل 2 ‎eee SSE‏ ات لا ره ات ‎a ( Baten meter)‏ ل ل ل 0 شهادت رسیدند. به پیش می‌آید در حالی که هفتاد پیامبر او را همراهی می‌کنند» آن گونه که به همراهی موسی بن عمران فرستاده شدند. قائم (ع) انگشتر خود ربا به او واگذار می‌کند. پس حسین (ع) نخستین کسی است که عمدمدار خسل و کفن و رت حضرت می‌شود و ایشان را در قبر خود قربار “ie

صفحه 34:
از دسته اى ديكرى از روايات استفاده مىشود كه آن حضرت به شهادت خواهند رسيد: )از امام حسن مجتبی (ع) روایت شده است: "به خدا سوگند» پیامبر خدا با ما پیمان بسته است که اين امر [امامت] را دوازده ‎Fee e ate een er eta CI We ae Be ES Ie ies‏ هیچ کدام از ما نیست» مگر این که مسموم یا کشته می‌شود". 2- امام صادق (ع) نیز در این باره می‌فرماید: "به خدا قسم تا می‌رسد. از امام رضا (ع) نی مشابه همین تعیر؛ روایت شده است.

صفحه 35:
Pow Pear Cre Ne Spee SO Tue heh ‏فرمود: حضرت صاحب الامر به ناجار غيبتي خواهد داشتء به‎ ‏طوري كه كمراهان در شك واقع مي شوند.‎ ‏سئوال کردم: چرا؟‎ . ‏فرمود: اجازه بيان علتش را نداريم‎ ‏كفتم: حکمتش چیست؟‎ ‏با توجه به اين آيه» خداوند متعال در هر زمان و دوره ايء مردم آن‎ ‏دوره را مورد امتحان قرار مي دهد تا مومنين واقعي از متظاهرين به‎ ۱ ‏ل ال‎ ‏متناسب با رشد و كمال عقلي مردم أن زمان است. در دوران غيبت‎ 19 ‏ا‎ ‏دين امتحان مي شوند تا منتظرين واقعي از غير واقعي تميز داده شده‎ ۳ ‏ل‎

صفحه 36:
فرمود: همان حکمتي که در خیبت حجت هاي گذشته وجود داشتء در غيبت آن جناب وجود داردء اما حكمتش جز بعد از ظهور او ظاهر نمي شودء جنانكه حكمت سوراخ كردن كشتي و کشتن جوان و اصلاح دیوار. به دست حضرت خضر عليه السلام براي حضرت موسي علیه السلام آشکار نشد جز هنگامي که مي خواستند از هم جدا شوند. اي پسر فضل! موضوع غیبت» سرّي از اسرار خدا و غيبي از غيوب الهي استء. جون خدا را حكيم مي دانيم بايد اعتراف کنیم که کرهایش از ربوي حکمت سادر مي شود 00 تفصیلش براي ما مجهول باشد." 5 ابن حنيث و و و ‎Bae‏ ‏به دليل اين كه اطلاع بر آن به صلا .فهمش را نداشته اند» بیان نشده = ‘ 5

صفحه 37:
ا ا ال ل ا ل ا ا لكت هاي گذشته نیز اجرا شده است. خداوند متعال در قرآن کریم مي ا ل ‎EE er DE eRe‏ الذین من قبلهم فلیعلمن اه الذین صدقوا و لیعلمن الکاذبین. "(9) آیا مردم خیال مي کنند که همین که گفتند ایمان آوردیم رها شده و دیگر امتحان نمي شوندء كساني را كه قبل از آنها بودندء آزمايش كرديم تا خداوند راستكويان 0 ‎Yad‏ ۳۳ با توجه به اين آيه» خداوند متعال در هر زمان و دوره ايء» مردم آن ‎oe ee SESE)‏ ۱ دين و ايمان مشخص شوند. امتحان الهي در هر زمان؛ متفاوت و 3 متناسب با رشد و كمال عقلي مردم آن زمان است. در دوران غيبت كبريء با غايب شدن حجت خداء مردم به استقامت و يايداري نسبت به ‎ee NEST BTS)‏ ا ا ا ل ‎Per‏ ا ا 19

صفحه 38:
| "براي حضرت قائم قبل از ظهورش غيبتي است." يرسيدم: جرا؟ فرمود: "یخاف علي نفسه الذبحه"(0) بر جانش از کشته شدن مي ترسد. حضرت همواره در معرض كشته شدن بوده و هست زيرا حكام ستمكري كه در طول دوران اسلامي حكم رانده اند (عباسيان و ‎Ore etree ar nC ises‏ ع ‎TR‏ ‏بيشترين تلاش و كوشش خود را صرف پایان بخشیدن به زيندكاني حضرريت مهدي عليه السلام مي نمودند.

صفحه 39:
|۳۹ n ee ee eee tae a ne eee) 0 ‏ا‎ ee RE ree dene ene eae re] ‏زندكي به هم خورده و تعادل خود را از دست مي دهد. اين قانون تنها‎ ‏جنبه اقتصادي ندارد بلكه در مسائل اجتماعي نيز جاري است.‎ ‏ل م‎ en ‏ا‎ ‎0 ‏ل م ا ل ل‎ C Wat Ib mG " ‏تحقق بيدا مي كند.‎ ‏حضرت علي عليه السلام فرمود: "بدانيد زمين از حجت خدا خالي‎ ‏نمي ماند» ولي خداوند به خاطر ظلم و جور و اسراف مردم بز خودشان»‎ 2 ‏يي‎ : aC OVER On OP RUC EET

صفحه 40:
-خالي نماندن زمین از حجت حضرت علي عليه السلام فرمود: "لا تخلواالارض من قائم بحجة الله" هيجكاه زمين از كسي که قائم به امر الهي باشد خالي نخواهد ماند. امام صادق علیه السلام مي فرماید: "اگر در دنیا دو نفر وجود داشته باشنده يكي از 00 07 ‎CS Tera)‏ ل ا 6 ا 1 يم ‏ا ل ل ا ا ‎Bye SSeS cee‏ ‎oe ee eer‏ ا ا ا ل دك ‏دنيا نمي دانسته است. ‎ ‎ ‏حضرت علي عليه السلام فرمود: "بدانيد زمين از حجت خدا خالئ نمي'مانذة خداوند به خاطر ظلم و جور و اسراف مردم بر خودشانء آنها را از ديدار ل ‎١ 0 EES‏ ‎ ‎

صفحه 41:
9 ee reso) PS RECO ‏ا ل‎ as e ‏رساندن به آن حضرت است. از روايات مختلف اين نكته برداشت مي شود كه‎ ‏نصاب ياران حضرت مهدي عليه السلام 902 نفر مي باشد كه با تولد و رشد‎ ‏آنهاء يكي از موانع ظهور مرتفع مي كردد. انصار و ياران حضرت را مي توان به‎ ‏دو گروه تقسیم کرد:‎ 00 ‏ا‎ enn Tar Seren tee ‏روايات ذكر شده؛ مربوط به آنها مي باشد و در زمان ظهور و حکومت جهاني‎ cD ES Dee een ene nape CEP EG REPOS PCO ‏ا‎ ‎0 Se oie eS eee eke tor ”" ‏كه كمترين ماده غذا تمك أسث,‎ ‏از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: "مرداني ا: يي ف‎ ‏هايشان مانند ياره هاي آهن است. ل ا‎ 00 7 7 ‏ا ل‎ Ra ECE A

صفحه 42:
ب- ياران عام: نصاب معيني ندارند. در روایأت تعداد آنها مختلف و در بعضي از آنها تا 000 هزار نفر در مرحله اول ذکر شده است که در مکه با حضرت پیمان مي بندند. امام زمان عليه السلام با اين تعداد از ياران خاص و ا ل ۱ ۳

صفحه 43:
ena Sn oo امام صادق عليه السلام فرمود: ‎Bem PCO Pet‏ ل ا ا 00 ‎eee ae RCS ge See Seer, ees‏ نيست. امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: "ان الله عزوجل يخفي ولادته و یغیب هت ولادت او را مخفي مي کند وش شخص او را از ديده ها ينهان مي سازد تا ‎SPE s Caer a‏ ۳ 1 ‏بت‎ ‎[5 ‏را‎ EEO e) 011000

صفحه 44:
زنده بودن امام زمان(عج) ۱ ‎(or)‏ جمع «مُعَمّر» استء بر وزن «مكرّر» يعني: دراز زي» انسان دراز عمر» «دراز زندگاني»» کسي که عمر دراز کرده است. اين کلمه» در كتابهاي تاریخ و سیره و آنساب» اصطلاح شده است. و اين به دلیل داشتن مصادیق بسيار است. ‎IRCUOEENY‏ ا ل ا 0 0 0 ‎hes 9 ail ing) 515 IIS 55 9 cal ABB AY gle Gay ld poe‏ 9 ‎YES SP ee R CB MO eM TO eee ee Eo Te ST]‏ ‎eros Eee hoe we Lee Se eC ere)‏ 0ك بوده اند» واز سرگذشت ‎eee ss eee‏ 00 ‎Be eve rE ET Sree Seb Se we ee‏ ۳ مووخان اين ‎ee eer ease‏ و قبيله» سالهاي عمر» مکان زیست. شماره فرزندان» سفرهاء ب خوردها و ‎een SN OEE ETDS ted DEO ICE IE ESC D oy‏ ا الا ۳

صفحه 45:
اينى شماري از مورخان مورد اعتبارء كه در كتابهاي خويش برخي از مُعَمّرين را یاد کرده اند: 0 عبداله اين 0 Re espa eget WYP aS EE TOE ONE c) ‏در كتاب تاريخ الأمَم و الُلوك.‎ 7۰ aaron) | ‏ابو عبدالله حمزه اصفهاني در کتاب تاریخْبيني مُلوکب الآرض و‎ -© ‏الآنبياء.‎ ا ‎poses‏ ‏ا یا ©- ابو الفرّج ابن جوزي در كتاب أَلمُنتَطُم في تاريخ لو و الم ‎In rR Ieee‏ 0[ ‎aero) ۱۵3 rR ECO)‏

صفحه 46:
5 ES ORS he See er ie ier orn) نوّساني محدود. ليكن آنجه از طرح مسئله «مُعَمّرين» مقصود است» این است که نشان داده شود که مقدار عمر دو جریان 5 111111 11111110 BR Se eee ehh) ۱۳ Te. Soo! اي از افراد انسان وجود داشته است؛ و وجود دارد. يس درياز ‏ عمريء داراي يك قاعده قطعي و ضابطه كلي نيست؛ و مواردي از آن» قابل نفي نيست ۱

رایگان