صفحه 1:
انتقّل مظالت آموزشي
صفحه 2:
f what we ۵۵۵ *
20% of what we hear *
30% of what we s
50% of what we see and ¢
hear
70% of what we say
90% of what we *
and do
صفحه 3:
* انتقال مطلٍّ آموزشي:
< زماني که مدرس براي آموزش] برنامه ريزي مي کند. باید در مورد
مناسبترین روشها و راهكارهاي ارائه مطالب و همچنین ایجاد
واکنش مساعد در دانشجو. تضمیماتی را اتخاذ کند.
*| روش هاينتقال مظلب
ا
الكو :ءا GO
وا
[در ادامه. روش سخنراني مورد بررستي قرار خواهد گرفت.]
صفحه 4:
سخنراني:
4 به عنوان يكي از روشهاي موثز و در عين حال يكي از نكوهيده ترين
نی Begin شود كه استاد براي مدتي
بزاي حضاري که توجه چنداني ندارند
5‘ یک وله Mig he شود
صفحه 5:
یک روش سليتي ولي نادرست gegen
روشی تور آن سخنران براي مدتط لته جروه گويی کند و در این مدت»
دانشجو تا جايي که در توان دارد داز کتابچه خود Te پایان
م ار همان حا یکرانت به دفتر کار
SAL bass (artic Emote
آموزش موثر و سودمند:
> همیشه درصدد ایجاد رابطه دوطرفه بین مدرس و دانشجوست.
سخترآن باید با استفاده اژ
- نوشته چاپي.
7 نوشته روي اك طلقی [یا اسلاید] براي نمایش روي دیور»
اشیها و مطالب تصويري,
سئوالات دانشجویان»
- نوشته ها و یا طرحهاي دانشجویان.
و پا نقد و بژرشي موضقح درس به صورتا كتبي _
به موثر و مفید کزدن شیوه آموزش خود بیفزاید.
<
صفحه 6:
* برنامه ریزی/ براي ارائه مطالب:
> .مقدمها! كشى از ارائه شفاهى ةطالب است.
جممد, كن كار[هد از اين امه استفاده مى كنند تا دانشجو را در يك
وضعیت روحي مساعد یا آماده براي يادگيري قرار دهند.
< در اين مقدمه باید:
1 بر اهداف درس توجه و تأکیت َو
2 برای مطالبي, که اد ارائه شود یک چهارچوب تازماني ایجاد شود.
3 علاقه دانشجو را تحریک کند و سبب
موضوع eps شود.
جلب و حفظ توجه دانشجو به
صفحه 7:
* یک بادداشّت از رئوس مطالب تهييكنيد:
> یک مدرس باتجربه در رئوس(طالب. جزئیات بسیار کمتري نسبت
به یک مدرس کم تجربه یادداشت مي کند
— همین منتهي به بزرگترین نقطة ضعف مدرسان باتجربه) که از این
شاخه به آن شاخه پریدن است( می شود.
7 این عادت با اصل توضیح و روشن کردن موضوع درس براي
دانشجوبان مغاپرت دارد و بادگيري را براي آنها دشوارتر مي کند.
صفحه 8:
9 آمادگي براي ارائه مطلب:
> داشت اك مقدمه جامع:و که مطالب را کاملاً توجیه کند
بسیار ضروري است.
- مقدمه براي تمامٌ طول کلانن ارگذار است.
سئوالاتی که لازم است در مپان درس يا پس از پایان سخنراني
يرسيده شوند نيز بايد پیش بيتي شوند:
- سیفالات بیشیازجد: انگیزه مشارکت راازدانشچو می گیرد.
صفحه 9:
* جلب توجهحضار:
> اگرچه ی از دانشجویان ذلقٌ موضوع علاقه نشان می دهند:
مدرس بايد توجه کند که خود نیز باید مطلب را طوري به
«ذانشتجویان عرضة بکند که انگار مي خواهد آن را به آنها بفروشد.
7 زیرا بسياري از دانشجویان بي علاقه و بدون انگیزه وجود دارند
> برای شروع یک سخنزانیل خوب و موفقیت آمیز بهتر آن است که در
ابتداً a
- یک KSI Megs Jl و يا هيجان sp Cpa Sil
7 داستان جالبي در ارتباط با موضوع بگوییم.
7 حقایق مختلف مربوط به موضوع را به صورت معمّا مطرح کنیم
7 ویا روشهاي ديگري به کار بریم که توجه و كنجکاوي دانشجو را به
موضوع جلب کند.
صفحه 10:
* جلب توجه/حضار (ادامه):
<
شوق مدرس در مورد موضوع مهم است
هر قدر که خود او به موضوع علاقه مندتر باشد مسلماًبیشتر مي
تواند علاقه دانشجویان را چلب کند.
< میزان علم و اطلاع مبزسن در موضوع نیز مستقیماً در سطح علاقه
او به موضوع موثر است.
- هررقدر,شخص,موضوع را بهتر بداند قدرت.بيشتري براي کاربرد آن
و جلب کردن توجه دیگران به موضوع خواهد داشت.
اگر مدرس در مورد مطالب و موضوع مورد تدریس علم و تجربه
كافي نداشته باشد, بسختي مي تواند شوق و علاقه اي هم نسبت به
eis Bs] pan gee
صفحه 11:
۰ جلب توجه حضاو (ادامه):
<
x
هيج جيزي جالبتر از تجربيات دست اولي كه از زندگي واقعي منتج شده باشد نیست.
ad مثالهايي سخنراني را زنده وأجالب مي نمايد.
میت نی توان توجهنلشجویانژا به چيزي که خود مدرس هم به آن علاقه اي ندارد
جلب کرد.
شدرس ELMS Uline شیر در مورد یک یک شاگردان و علاق آنها به
تحوي توجه آنها را جلب کند.
7 وقتي مدرس با صدا کردننام دانشجویان و رفتار دوستانه به آنها ثخصیت بدهد توجه و
علاقه دانشجویان نیز نسبت به او جلب مي شود.
دریطول زاس باید به شیوه های ختلف دانسج وان را به کوشر/ گدن واداشت.
سا کال جر کات کلف سر دست و بدن مدر قزل صدا ويا EAS je
مختلف در طول سخنراني
صفحه 12:
* رفتارهاي فيوبکي و بدني:
ن تا حا بسیار زيادي به مهارت هاي او در برقراري
ارتباط با دیگران مربوط است.
نحوه و روش سخنراني مدرس در جلب توجه فراگیر و بالطبع در میزان يادگيري
او بسیا
+ "خرکات:
<
one
حرکت سیب جلب توجه مي شود وليالبنه حرگانتزيادي هم ممکن است مضر
باشد.
ee bs 47 وین رات سب
اتحراف اذه
als aes = به راب با به جلو و عقب کلاس. حر کل کردن» تکیه
دادن به ميزء نشستن روي دسته صندلي و(أمثال اينها در حقيقت حركاتي
هستند که سبب جلبا توجه دانشجویان"به مدرس و تدریس او مي شوند.
صفحه 13:
حضور و شرگت در کلاس:
> اينكه مدرسس كاري كند كه تك تك اأأنشجويان كلاس احساس كنند كه مدرس
به آنها توق دارد آسان نیست
ول به هر حال اگز مرس در طول کلاس يكي دو بار چشم در چشم هر دانشجو
بندازد تا حدي این منظور پرآورده مي شود.
< در هت
<
بیرون پنجره, زمین و خلاصه نقاطي غير از دانشجویان نگاه
مي كند نمي تواند نظر دانشجویان رایه نتخود جلب کند.
مدرسي که,طوري به رسئوال دانشجو پاسخ مي دهد کهذانشجو احساس مي کند
احمق و با بي ارزش است. دز حقيقت فضا يادگيري ایجاد کرده
۱-3
>> ولي اگر با لبخند به طرف دانشجويي که سئوال کرده برود و با علاقه و دقت به
سئوال او پاسخ دهد و حتي اگر سئوال او اثلتباه است آن را به طور تلويحي
تصحیح کند تا دانشجو احساس نکند خفیّف شده. فضايي مثبت براي جلب توجه
و يادگيري دانشجویان فراهم کرده است.
صفحه 14:
9 تأكيد کردن:
<
<
<
نوع رفتاري را که معلم عمدا,براي کنترل «سمت و سوي» توجه
شاكرد به كار مي برد «تأكيّد کردن» مي نامیم.
از طریق حرکت بدني یا جمله اي خاص و یا تلفيقي از هر دو روش
امکلن پذیر است!
SIS > So, CASH Ly 9599 EIS > cd a سرك
بدون كلام .را مي,توان,به جاي حرف زدن به کار پرد و دانشجویان
آن را کاملاً درک مي
گر اننکه این < رف طوري تکرار شوه سراف از
يادگيري شوند.
صفحه 15:
9 تأكيد کردن:
<
حرکانیثل دست بلند کردق!» چیزی اشاره کردن» دست زدن»
oy fog Ve لمخند زد نحم كردن را براي جلب توجه فراگیر
به افکاره کلمات. مقّهیم یا مسألهمخاصي مي توان به کار برد.
< جلب توجه كلامي:
7 بادقت كوش كن
thet اتب -
> ,دقیقاً به اين مطلب گوش کن
- نگاه کن وقتي اين کار را انجام مي دهیم چه اتفاقي مي افند.
صفحه 16:
تداوم در حین تدریس:
؟ اينکه مدزس تصمیم بگیرد چه كاري را با چه سرعتي باید انجام
داد.
- مدرسي که آرام و آهسته کار مي کند ممکن است موجب کسالت
دالشجویان و بت ظ علافگی آنها به درس شود.
مدرسي که همه کارها را سریع. بي وقفه و يشت سرهم انجام مي
دهد.ممگن است باعث شود که آکاتجویان نتوانند پا به پاي او پیش
بروند. > از کلاس احساس خستگي و عقب ماندگي مي کنند.
مان آشتاء وتان مکح ول ب توالت که #سرعت تذریس
os
> چنانچه فراگیر قبل از دروس بعدي,وقت كافي براي حل و فصل و
جا انداختن دروس قبلي در ذهن خود را نداشته باشد رابطه مورد
انتظار (بعني فراگيري) که od a
صفحه 17:
fol در حیّن تدریس:
> جند لحظه سكوت هم براي آثکه دانشجویان بتوانند اطلاعات و
مطالب را در ذهن خود جاق دهند لازم است وهم اينكه سبب
جلب توجه آنها Oph gate: Glas ay
رهشگران علوم آموزشي ا<
دفعات, طول مدت و زمان |
تأمل در تدریس پرداخته:ائ.
al بررسي عواملي از قبیل تعداد.
اده برنامه ريزي شده از سکوت یا
صفحه 18:
تأمل در ین تدریس
> تأمل به عنوان یک روش برای) ایجاد انگیزه. مي تواند به طرق زير به
آموزش بهتر کمک کند:
مي تواند باعث ایجاد حالت انتظار براي دریافت مطالب بعدي شود.
مي تواند الگويي براي گوش کردن يا فکر کردن ایجاد کند.
مي تواند براي تأکید بر اهمیّت کات "مهم به کار برده شود.
مي"تواند برای»پژذازش اطلاعات و کاربرد ذهني/آن به دانشجو
فرصت بدهد.
مي تواند علامتي براي پرداختن مدرس از مبحثي به مبحث دیگر
باشد.
مي تواند براي مخالفت با حرکت نامعقول يكي از دانشجویان
es la
صفحه 19:
* عادتهاي خاص:
رفتار بي معنا و یا حتي تکراری» اختلال و بي توجهي به درس را
ایجاد می کند.
7 تکرار یک لغت مثل «می دانید»
7 راه رفتن به چپ وراست کلاس به صورت یکنواخت
> بازي كردن با سكه هاي يول در جیب؛
ممکن است سبب اختلال و حواس پرتي در دانشجویان بشود.
صفحه 20:
* وضوح و روشني ارائه مطالب:
yon go >
1) حفظ روند منطقی در ابراژ عقاید. دیدگاههاء مفاهیم و اصول و
مربوط نمودن آنها به هم
2 نجوه اداي جملاگ ومطالجا مني شیوه بیان کلمات و صدا و حرارتي
که در گفتار خود به کار مي برد: 1
< مطالب درسي در بعد وضوح آموزشي:
7 به صورت عيني یا كلامي مثال بزنیم
- (مطالب حاشیه اي ابداعي و نو بگوییم
7 مفاهیم مشکل را براي يادگيري بهتر تکرار کنیم
از كاري را که به عنوان تمرین در منزل باید
صفحه 21:
* فکر کردن و صحبت کردن:
4 قبل از اینکه مدرس بخواهد په طور روشن و واضح درباره مطلبي
اظهار نظر کند. باید
7 شخصاً آن موضوع رابه طوز کامل و واضح فهمیده و درک کرده
باشد
- و بعد در موقع برنامه ريزي و نیزهنگام |رائه مطلب. کاملاً در مورد
acs Sat
صفحه 22:
داشته باشد.
کچ نا شاد روی موضوع از Ae کوتاه استتا"کنید.
< لفات یا جملات غيرضروري زا حذف کنید.
جمله خود را دقیق و روشن بیان کنید:
صفحه 23:
* فکر کردن و صحبت کردن (ادامه):
X مدرس مي تواند تسلسل مطالب را با به کار بردن کلمات ظريفي
این به هرطای .با وجود این» بنابراین» بعلاوه. در
گفته. (Liles Lay 4 طور ماهرانه و زیرکانه اي
(مانند. اوه بر
الما از یکاعت التقانه نکنید.
"مدرس مي تواند براي پرهاختن آز بحََاهرپخش دیگر با بیان یک
ا ی تن او ور دی را كه بايد
گرد a ار ل أراياتجاميدهند كافى نيست
- لذا از انواع دیگر وسایل ارتباطي مثل عکسها: نمودارها و جداول در
این کیرد اطناده كنيد.
صفحه 24:
در کلاس تمام دانشجوبان باید بدون هیچ اشكالي بتوانند كلماتي را
که مدرس مي گوید بشنوند.
< 0235 © 9-۷ که دانتجوبن کسل و خسته
con 9 جوا L, gain NT: a5 الحان گوناگون صحبت
کنید:
تلفظ:
٩ مدای باید کلمات را لح و شمرده تلفطکند
> در مورد اداي کلمات به طور واضح و روشن. تمرین کنید.
< ۱
رو به داتشجویان اضحیت کنید.
صفحه 25:
سرعت سخنراني:
S .ممکن لت بسیاری از مدرس؟ا سرعتی بیش از 150 کلمه دز
دقیقه صحبت کنند و سخنان آنها کاملا واضح و روشن هم باشد
> ولي در آن صورتِ شاگردان وقت کافي براي تفکر در مورد کلمات و
فیمیدن 5 4 , ای که آرانه می شود نخواهند داشت.
م چنانچه زمان تعیین شده براي7ت یک درس قبلاً بیشتر بوده و
بعد آن,راکاهش,داده,اند, به هیچ وجه با تند خرف زدن. خود را با
زمان تطبیق ندهید
پلکه براي حداکفر استیاده از زمان نیاق شده دوه برنامه ريزي
کنید.
صفحه 26:
* زبان صحیح,و سلیس:
> شاگردالندرس خوب خود 9 دلیل اینکه گاهی کلمات را اشتباه
تلفظ مي کند پا جمله اي غلط مي گوید تقبیح نمي كنند
6 ولي اكر
زء عادت مدرش اینت و او هميشه غلط حرف مي زند این
کاستياو بخشش پذپز نست.
صفحه 27:
<
<
<
جمع بندي وانتیجه گيري:
سخنراني باید یک جمع بندي و MS گيري برنامه ريزي شده براي رسیدن به
اهداف موق نظر داشته باشد نه هنك مرتبه تمام شود.
شامل پررسي اجمالي نکات اصلي اي است که مدرس مي خواهد دانشجويان به
خاطر TSE,
سخنراني اگر به صورت مناسبی خاتمه یابد سبب مي شود که مطالب جدید
ارائة شلذه در شبکه آرتباطات و تداغیها فراكير به ذحوي جاي كيرد كه
بخوبي در حافظه بلند مدت حفظ شو3 وب اشاره به خاطر آید.
وقتي مدرس دانشجو را در درک «رابطه» میان اطلاعات
و ساماندهي آنها ياري مي کند. میزان بادگيري
دانشجو افزايش مي یابد. ‘
صفحه 28: