صفحه 1:
كارمهة « بسم il الرحمن الرحیم» 7
ه ركارمهتّى كه با پسم اه لرحمن الرحیم» آخاز نشود
بیفرجام است
صفحه 2:
مقد مه
NCB Ee Ten ces ec re ted ia بت
* هر یک از شرایع پیشین»در زمان خود کامل ترین دین بوده اند
را
ا 0
* رمز جاودانگی اسلام هماهنگی با فطرت و تأکید بر عقل است
۴ قر آن معجزه جاوید اسلام به تفسیر و تبیین و اجرا نیاز دارد
۴ این وطیقه ابندا به عهده پیامبر اکرم و سپس امامان معصوم و در
ا 6
ا ا لصا
ure) لت
صفحه 3:
سس 9
تعر یف لعوی: خضوع, پبروی» تسلیم و جزا و...
تلحر
که خداوند از طریق ییاسران برای هدایت و سعادت
انسان ها نازل فر موده
۱
دمص ی لا
انواع دین: حق و باطل(تحر یف شده و حالص)
صفحه 4:
بيشينه دین
و
|
CTO Srl NPV de) ed مد
اخلاقی و عملی بود.
صفحه 5:
0
2 فطرى ۱
85
" فطرى بودن تعالیم و دستورات دینی به معنای فطری
در رز آن یست
ل ال ل ا
صفحه 6:
مراتب دین
Pe) Rcd eo AB ne ee) Le eo eo a
شدن در برایر خدا) هستند و اختلاف انم بر حسب در
حات کمال که ریشه دراستعدادهای امت ها دارد.
TN gC Os PE Pert ey PP aI
* انیا مکمل همد کر هستند.
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
۳ Were mer ie)
در زبان فارسی و عریی: عهدین
در زیان انگایسی:131[3[2 باییل< کتایها -الکتاب+المقدس
عهدین <به اعتقاد مسیحیان به دو عهدی که خدا با انسان بسته
عهد قدیم <ییمان خدا از انسان به کردن نهادن به شریعت و
انجام آن
عهد جدیدع با ظهور عیسی(ع) دوران پیمان قبلی پایان
2 ا ee ا eB eel
مسیح است
بودیان :خدا تنها یک بیمان با انسان بسته(ییمان شریعت)
صفحه 10:
عهد قدیم
حدود سه جهارم كتاب مقدس
شامل تاریخ»شریعت»حکممناجات,شعر »پیشگویی...
نسخه اصلی عبری
نسخه یونانی(
اختلاف دو نسخه:حجم, دسته بندی» ترتيب بابها
ا Spee 1ك
ازنظر يهوديان و يروتستان
پروتستانها نسخه عبری را پذیرفته و کتب اپوکریفایی را حذف نمودند
ee Pe ernest mtg yr (eres ۱۱۳
) ترجمه شده در سه سده قبل از میلاد
صفحه 11:
لت تروك
"" بخش|):تورا ت(اسفار خمسه)
٠ سشر بيدايش (تترین)
و ۱2 ۱
rere) 6 EDS ell 20
ad لك
سفر اعداد(آمار خاندان های قبایل بنی اسرائیل)
صفحه 12:
عهد قدیم
ا 3 کتابهای بوشع.داوران
LE ja clint |e la Lisle gous ۱
۴ بخش(0:مکتوبات شامل مزامیر»ابوب»غزل غزل های
كت
" عهد عتيق داراى ©*0 كتاب است در نسخه هاى يهودى و
يروتستانى تنها ©© كتاب يافت ميشود
"" در بسيارى از ترجمه هاى يروتستانى و ترجمه هاى مسيحيت
كتابهاى ايوكريفا يك جا در يك بخش خاص در يايان عهد
عتیق چاپ میشود
صفحه 13:
9
۱
" زيبان حضرت عيسى و حوارريون لهجه اى از عبرى
مسيحيان معتقدند خدا كتاب مقدس را به وسيله الهامات روح
القدس تأليف كرده و براى اين منظور مؤلفانى از بشر را
ee an ees Tee رن رو ل
اى ری اد کر دی راشای سس خر
1 OS COUR EGC pETIC PRN] ا Tyee
کر(
کلمه به کلمه به کاتب بشری منتقل نموده است.
صفحه 14:
عهد جدید(چهار بخش)
در مورد کتاب های عهد جدید اختلافی بین مسیحیان نیست و همه آنه
رو ار و
اتفاق و ایمان دارند.
بخش - زندگینامه و سخنان حضرت عیسی (ع) مشتمل بر )انجیل:
انجیل متی(حواری)
مرق س(شاكرد يطرسٍ حوارى)-قديمى تر از همه
(Cee se er
بوحتا(انجیل غیر همنوا و مخالف با فر هنگ بهردی و طرح لو Fe
اتا
صفحه 15:
قدیمی ترین انجیل حداقل (6سال پس از حضرت عیسی
* مرقس قبل از متی و لوفاءدر حدود سال 6-26 نوشته
شده
"" يوحنا از همه دير تر در اواخر قرن اول نوشته شده
" عيسى تعاليم خود را تحرير نكرده بلكه شاكردان اموخته
های شفاهی او را تبلیخ...
صفحه 16:
" بخش2- اعمال رسو لان(تبليغات و مسافرتهاى تبليغى
مبلغان مسیحی
بخش نامه ها(نامه های حواریون و رسولان مسیحی به
شهرها و افریاد)
* بخش- رویا و مکاشفه (یک کتاب منسوب به بو حنا)
صفحه 17:
اعتبار كتاب مقدس از ديدكاه متفكران يهودى
و مسیحی
ا ا اكت
ل ا
"ا 2- نهايى نشدن موارد و مطالب تورات در دوريه حضرت
موسى به صورت قطعى و نهايى
و ار ۱
8 دو نوع مختلف شرح آفرینش در کتاب آفرینش
8 پیشویی ها بعد از وفوح نوشته شده
"ا بنا بر كفته عهد عنيق» تورات ذر ذوره هايى مفقود شده
صفحه 18:
"" عناصر ماوراى طبيعى موجود در اناجيل به سبب اساطيرى
لب ۱۱ دوره بين مرك عيسى(ع) و قرن دوم بعد از
مبلاد بوجود آمده است
بخش اعظم ترکیب دین متأخر به پولس نسبت داده میشود نه
ei
ا اک
سر دا( 2
صفحه 19:
7 Ler)
"" تورات و انجيل دو كتاب آسمانى
نزل عليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه و انزل التوريه
9 آل 5ت
رد سر ام
در تورات و انجيل اصلى آمده بود و عالمان اهل كتاب به
آن آگاهی داشتند ولی بسیاری آن را انکار کردند
- قرآن از تحریف تورات وانجيل به صراحت سخن نگفته
است و در باره آنها باید صرفنظر از آیات داوری نمود
صفحه 20:
"" وجود اختلاف وناهمكونى در محتوا و متن
وجود برخى مسائل خلافه عقل
8 نسبت دادن بر خی صفات نایسند به اثبیای الاهی و ..
صفحه 21:
مقایسه تأثیر مسیحیت و اسلام بر جوامع خویش
0 ا ا eI
تأثيراسلام در ييشرفت تمدن اسلامى "
کر لا ار
۳
- مدارا و همزيستى مسالمت آميز
صفحه 22:
ا ۱9۱۱۱
۱ O Ee ial
و
| عصمت انبيا
" نفش دين در زندككى دنيايى
" گوهر مشترك دين و اراز تعدد شريعت ها
ا
صفحه 23:
الف)ضرورت وحی وپیامبری
نبوت از اصول اساسی دین اسلام است.
پیامبران انسانهای والا و شایسته ای هستند که وحى را دريافت و به
آدمیان ابلاغ می کنند
معمولا انبيا براى اثبات حقانيت وحى و ييامبرى خودءبه معجزه
ا
هر دين در زمان خود كامل ترين آيين و برنامه استد
معصوميته شرط لازم ييامبرى استد
عناصر محوری نبوت.وحی الاهی وپیام آور وحی است.
'مباحت نبوته در دو قالب نبوت عامه و نبوت خاصه است
صفحه 24:
ضبرورت نبوت
۱ ss are ee perro eer ES (EOE |
نمی دهد
"" مقدمه©-رسيدن به كمال مطلوب هدف آفرينش است يس حكمت
خدا ایجاب میکند که زمینه کمال انسان قراهم شود
"" حیات انسان محدود به زندگی دنیایی نیست پس عواملی که در
سعادت دنیا و آخرت انسان نقش دارند باید شناسایی شود
زر را ۱
آيد
.. پس نیازمند شناخت معصومانه وحی هستیم
ای
صفحه 25:
منابع شناخت انسان
ا ا ere ee. ۱[
eee Eero? ركم
eee ا ات
yee By
- وجود مجهولات فراوان بشرنسبت به معلوماتد
۱ ae)
صفحه 26:
701 پعشت
"" كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و
انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيمااختلفوا فيه
* امام رضا رم :از آنجا که قوای فکری بشر قادر به درک
سود وزیان نیست و خداوند برتر از ان است که خود بر
انسان تجلی نماید و با آثال سخن بکوید.ناگزیر رسول خدا
بین او و مردم و اسطه مینود فا امر ونهی و آذاب او رابه
آنان انتقال دهد و آنان را به سود و زيان خود آكَاه سازد زيرا
در خلفت آنان جیزی و جود نداشت تا به وسیله آن بتوانند
نیاز های خود را بشناسند. بحار۰ج0)»ص(:6
صفحه 27:
ا ۱
ep epee
فذكّر انه لتذكرة للمتّقين
عوامل غفلت و فراموشى فطرت :
-اهتمام به ماديات
-غلبه كرايشهاى حيوانى بر انسانى
0
2- آزاد كردن انسان
ويضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت عليهم.
صفحه 28:
رو(
Pez UNI rece yh PWS a EPO OP SE ORT I
۱ قسط و عدالت
ولقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان
ال ۱
9 نز کیه و تعلیم مردم
لا لد ۰ لا(
يزكيهم و يعلمهم الكتاب والحكمة...
صفحه 29:
8- بشارت و انذار
ريسلا مبشرين و منذرين لثلا يكون للناس على الله حجة بعد
الرّسل و كان الله عزيزا حكيما
Ce eae ae
ييامير طبيبى است دوار كه مرهم هاى شفابخش را آماده
كرده ..
©- به كمال رساندن فضايل اخلاقى
انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق
صفحه 30:
زیر
" معناى لغوى :تفهيم و تفهّم سرّى و ينهانى
معناى اصطلاحى : آكاهى ويزه كه خداوند آن را در اختيار
ييامبران نهاده تا از طريق آن تعاليم خود را به انسان يرساند.
Tal ا لم
ا 0
2- به حيوانات
3- به انسانها (الهام) و وحی شیطان به دوستان خود(وسوسه های
(eer
1( اما
صفحه 31:
sels!
0
2- القا به روح و قلب (نزل به الر وح الامين علی فلبک...)
3- ایجاد صوت در اشیا
<- به وسیله فرشته وحی
و ما كان لبشر ان يكلمه الله الا وحيا او من وراء حجاب_او
Juss لا_فيوحى باذنه ما يشاء آنه على حكيم
صفحه 32:
زیر
"ا تفسیر های نا روا از وحی
وحی محصول نبوع اثبیا
نقد :
الف)تفکر مادی کر ایانه نسبت به جهان هستی
ب)مخالفت با سخنان ييامبران الاهى در باره وحى و اثبات آن
با معجزه(نسبت دروع به انبيا)
صفحه 33:
معجزه انبيا
8- وحى از سنخ تجربه هاى عرفانى
خم
تفاوتهاى وحى و كشفه و شهود:
اه سارتان
- خطای عارفان
- معیار خواهی کشف وشهود
eee ا
صفحه 34:
معجزه انبیا
- معتای لغوی :ناتوان کننده
معنای اصطلاحی :عمل خارق العاده ای که بیامبر ان الاهی
براى اثبات نيوت خويش انجام مى دهند؛ به كونه اى كه
مردم را به اوردن مثل يا مقابله با ان دعوت مى كنند و
مردم از انجام ان عاجزند.
در قرآن معجره با لفظ ایات آمده(لقد آنینا موسی 0
صفحه 35:
۳ تس
۱ ماس اه
eC ار "
oS ۱ 3
aie ار
e ۱0
صفحه 36:
در
"" فرق معجزه با عمل خارق العاده مرتاض :
سح ا
- معجزه غیر قیل خنثی سازی
- معجزه غير قابل غلية
فرق معجزه با کرامت :
- کرامت عمل خارق العاده ای است که با دعوی نبوت و
تحدی همراه نباشد.
صفحه 37:
ل مك
- معجزات مطابق قوانين عقلى(مشول اصل عليت)است و
ممكن است علت آن براى ما ناشناخته باشد.
- علت وقوع حادته يكى ان امور ذيل است:
)- علت طبيعى عادى و متعارف
2- علت طبیعی غير عادى وناشناخته
9 رس زره
خلل as مادی
صفحه 38:
دسر( پیامبر اسلام
سبحان الذى اسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد
الاقصى الذى باركنا حوله ليريه من آياتنا...
" اقتربت الساعة و انشق القمر...
" كفت و شنود ييامبر با درخت... نهج البلاغه خطبه قاصعه
معجزه برای اثبات نیوت و وحی است و بر انبیا لازم است در
UE Spey ار سره بر اسان را
ترا رل ۰( ارائه نمایند در
غیر اینصورت آوردن معجزه لزومی ندارد.
صفحه 39:
AE bs ee cay eal Es eo as SN
من نخیل و عنب فتفجر الاتهار خلالها تفجیراءاو تسقط السماء کما ز عمت
(۱ دا( ل
ترقی فی السماء ولن نومن لرقیک حنی تنزل علینا کتابا نقروه.قل سبحان
ربی هل کنت الا بشرا رسولا و ما منم الناس ان یومنوا اذ جاءهم الهدی
الا ان قالوا أبعث الله بشرا رسولاءقل لو كان فى الارض ملائكة يمشون
50 ا ل ل ل eiips
نا عَلَيهمْ بَابَا مِنَ السَّماءِ فَظَلُوا فيه يعُرْجُونَ(الحجر/*06)
و اکر دری از آسمان به روي ا كد
روند...
لقالوا انا سکرت انوا بل تن فوم مَسْحُورُونَ(الحجر/©0)
با را Beery (Eos)
دی
صفحه 40:
5
CNet
* یکی از شر ایط نبوت »عصمت است
عصمت در لغت:منم. باز داشتن,نگهداری.مصوئیت
و بر یی سروک با رات اوه ایک
پیامیران را از ارتکاب کناه و خطا و اشتیاه باز می دارد.
صفحه 41:
aD VOT أقسام a
)- در دريافتءحفظ و ابلاغ وحی.
ل ار
2- از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى.
ييامبران در هر سه قلمرو بايد معصوم باشند.
صفحه 42:
۱-۳ 0 5 ails ja ya Crane]
Be ere eyes ee ei
مورد وحى به ترديد افتد و يا در مقام حفظ و ابلاغ وحى
دجار اشتباه و خطا شود اعتماد به او روا نيست.
لا
صفحه 43:
۱-۰
نمونه هايى از اسرائيليات در متون مسلمانان :
"ا بيامبر وقتى وارد خانه خديجه شد با خود فكر ميكرد شايد آنجه را
دیده خطا کرده و پا اينکه کاهن شده باشد...خدیجه شک و تردید را
لت
وچ ۱۱ رل ال لل ۱
ا و
ا ا ا ا ا ا
تو نازل شده است...محمد احساس كرد كه ورقة راست مى كويد...
تفسیر طبری»ج()ص)0)) در ذیل تفسیر سوره علق
صفحه 44:
۱-۰
" دليل عقلى :
خداوند حكيمء عادل و قادر مطلق استه و بايد وحى را بى هيج
خطايى توسط انبِيا به دست مردم برسائد نا به كمال نهابى
خود نايل كردند.
" دليل نقلى :
عالم الغیب فلا ُظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی من رسول
فانه يسلكه من بين بدبه و من خلفه رصدا لتعلم ان قد
ایلغو ار سالات ربهم و احاط بما لایهم و احصی کل شیی عددا
صفحه 45:
2-عصمت 3 گناه و معصيت
are ea
تعاليم انبيا بدو شكل كفتارى و كردارى صورت مى بذيرد و اعمال آنها تأثير
0 مردم را ازعل سرادس باز دارقد رل کرد
rem Pucey ened 0 راه صواب»
eee Se Pine ee ae eee ee!
أرتكاب < در رز 2 رل لد 2
تلالد
ee ee ee es ere eB BB ee) Ne are a ل
را(
مى شود.
يى مايه انزجار مردم
صفحه 46:
اه 0 ۳07 از گناه و معصیت
Bre ons)
ال
©- و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک
نلناس اماما قال و من ذریتی قال لاینال عهدی الظالمین
9- و اجتبیناهم و هدیناهم الی صر اط مستقیم
صفحه 47:
Pee Eerie eee)
* بیامبران در امو ر عادی خود نباید مرتکب اشتباه و سهو و
نسیان شوند زیرا این امور از اعتماد مردم می کاهد.
صفحه 48:
عامل و منشأ عصمت
"" )- علم و آكَاهِى عميق انبيا به عظمت و جمال جلال
خداوند» موجب ميشود كه در محضر خداوند حتى انديشه
كناه هم نكنتد.
"ا 2- آكاهى كامل از نتايج و ييامدهاى هاى ناكوار معصيت.
صفحه 49:
0
- در همه موارد »عنایتها و امدادهای الاهی با حفظ اختیار » شامل
حال انبيا ميشود.
تأثير امدادهاى الاهى در مورد دريافت و ابلاغ وحى بيشتر است.
- دلیل قرآنی بر اختیارانبیا :
Nee لا اد را
رسالته
و لولا ان تبْتناک لقد ترکن الیهم شیثا قلیلا اذا لاذقناک ضعف الحیوة
و ضعف الممات تم لا تجد لک علینا نصیر .اسر اء26<72>
صفحه 50:
شبهات قرآنی عصمت و پاسخها
" - وعصى ادم ربه فغوى ثم اجتبيه ربه فتاب عليه و هدى
نهى در أينجا تنزيهى و ارشاذى است نه تحريمى.
- (ايتها العير انكم لسارقون...) نسبت سرقت دادن حضرت يوسف
به برادران
دروغ: براي مصلحتئ بزركتر
- و ذاالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادى فى
الظلمات ان لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين.
وه ظلم هتلغهرمر ادف با كناه نيست و شامل ترك اولى هم ميشود.
صفحه 51:
شبهات قرآنی عصمت و پاسخها
- انا فتحنا لك فتحا مبينا ليغفر لك الله ما تقدم من ذنبك و ماتأخر
ذنب در اينجا به معناى آثار ناكوار عمل است و يا ممكن است
مربوط به کتاهی باشد که مشر کین به بیامبر نسیت میداردند.
- وهل اتیک نبوّ الخصم اد ۳3 ال هر(
فاستغفر ربه و خرّراععا و انابءفغفرنا له ذلك و ان له عندنا
ا 202-05
فقوت دود عادلان بود ولی بیثر بود بعد از استماع سجن
طرفينٍ مشاجره حكم صادر كردد.
صفحه 52:
ی 5 ۰ ۰
نقش دين در زندكى دنيايى
ا 6 د ۱
انسان هاست.
دیدگاه 2- سعادت اخروی انسان تایع و بازتاب زندگی
سعادتمندانه انسان در دنياست كه تنها از طريق عمل به
تعالیم دین میسر- است.
صفحه 53:
در 0
ا 2 705005
روحانى و دنيوى واخروى...است
جامعيت دين بدين معناست كه اسلام به همه اين ابعاد نظر دارد و براى
تمامی آنها متناسب با نیاز های انسان «قوانین عام و خاصی وضع نموده
اک
اليوم اكملت لكم دينكم
| ونزّلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيئ
علی(ع):خداوند قران را فرو فرستاد و حلال و حرام و احکام و تمام
Okt ea دارند ذر قران و سنت بيان نمود.
2
صفحه 54:
ات
)- دين مخصوص سعادت !'خروى انسانها است و تدبير
زندكى دنيوى مردم به عقل و خرد آنها وانهاده شده است
ant ا رش ار
ناهماهنگ است
صفحه 55:
©2- ثبات دين اسلام و جاودانكى اصول آن بازندكى متغير انسانها ناسازكار
است
ey
رت ل رل رت رح 2
©-2تحقق احكام الاهى؛مبتنى بر تشكيل حكومت و تدبير زندكى دنيوى
توسط متوليان دين است.
ور ال ره لد لت در رز لت
ادهد.
©-<6عقل يكى از منابع فقه اسلام است و در مواردى تدبير وبرنامه ريزى
زندكى به عهده آن كَذَاشته شده است.
صفحه 56:
سكولاريزم
ee ا ا ee ree Oe eT SD) ol
تفعر خاص در باب جهان و انسان و تدبیر جامعه است که در
شرایط خاص جامعه غریی رخ نموده است.اين واژه در زبان
قارسی به معنای دنا مذاری:3تیآمدوری,دین گربزی و ذین
جدایی است.
: مدافعان سکو لاریزم در حوزه های ٩
- زندگی دنیوی با ابزاار های عفلی و علوم تجربی بدون وحی
- فلسفى ؛بانظام فكرى عقلانى بدون وحى
- سياسى وتعليم واتربيت ؛بذون تاتير آز آموزه هاى ديتى
صفحه 57:
زمينه ها و عوامل ييدايش سكولاريزم
0 متون مقدس و منابع اولیه دینی
7 جدايى دين از سياست
he فقدان قوانین اجتماعی و حکومتی
- ناساز گاری باعقل و علوم تجربی
ناه ذاتی انسان؛مرگ فدیه وار عیسی مسیح,الوهیت وتج
0 ل De)
فساد مالی و اخلاقی»فروش آمرزشنامه ها و دادگاههای
برخوردهای خشن با دانشمندان
صفحه 58:
Pe De eee is
)561610115190( علم گرایی - 8
۱5۱۰۱۱۱۵۱۱۰۱۱ و 9 رل
صفحه 59:
علم گرایی
* علم گرایی یعنی اعتقاد به لزوم محوریت علوم تجربی و روش
تجربی در همه زمینه ها
سک لاربته گرد دانش یعنی مدرد تمودن ۲ حوزم مع رفس
rs eee er eee ۱
eee ei
* - حوزه فعالیت علوم تجریی ماده و آزمایش و تجریه است و در
بيرون از اين حوزه حق اظهار نظر ندارد.
©- عدم قطعيت بسيارى از يافته هاى علوم تجربى
| 2 نقش اعتقاد به خدا و آخرت در ساماندهی زندگی دنیوی
صفحه 60:
۳۳39
* عفل گرایی یعنی باور به اینکه همه رفتار ها و عفاید باید
ا ا ا ا ل ا م
eee eee al
" - وجود آموزه هايى همجون تثليث و كناه ذاتى انسان و...
" - يرخى تعايير متفكران بزرك مسيحى ير ناسازكارى عقل
ز دی
" - برخورد نادرست كليسا با متفكران و فيلسوفان
صفحه 61:
نقد و بررسی عقل گرایی
* 1- اختلاف عقلای عالم در ساماندهی زندگی
اجتماعیاقتصادی و اخلاقی و...
8 ضعف در شناخت مصادیق
صفحه 62:
ديدكاه اسلام در باره سكولاريزم
i (i ل ا
©2- ما به خاندان ابراهيم كتاب و حکمت و ملکی بزرگ
epee) كت
3- نيازمندى اجراى احكام اسلامى به تشكيل حكومت
“6- اعتقاد به حكومت جهانى حضرت مهدى (عج)
صفحه 63:
ee
" معناى لغوى ليبراليسم: آزادى خواهى و آزاد منشى
" ليبراليسم نكرشى از زندكى ومسائل آن است كه بر
أرزشهايى همجون ازادى براى افرادءاقليت ها و ملت ها
تأكيد دارد و در مقام نظام فلسفىءبه نظامى بسته از تفكر با
lee لك کاس ودر
صفحه 64:
زمينه هاى شكل كيرى ليبراليسم
5 0 et ew ا ا te Sw is
۰ ا زر (dcne) BP)
وعقلانيت اشاره شده ولى ليبراليسم در واقع زاييده تمدن غربى
بعد از رنسانس است.
ا جایکیری در ایمان
۱
" دكارت:عقل يكانه روش كشف حقيقت است
" كانت : براى انسان به عنوان فرد ارزش ذاتى قائل بود
جان لاك عجان استوارت ميلءزان زاك روسو...
صفحه 65:
مبانى و ارزشهاى مشترك ليبراليسم
55
"* © آزادى
8 3- عفل گربایی
ll) Gs ela pestle ات
(2 و2
صفحه 66:
فرد گرایی
"" فرد داراى هويتى مستقل و جدا از هويت اجتماعى خو
است
صفحه 67:
esi)
" آزادى در انتخاب شغلءاظهار ۳
" آزادى محدود به آسيب نرساندن به ديكران است.
صفحه 68:
۳۳39
"" عقل راهنما و هدايتكر زندكى انسان هاست نه وحى
" جدايى نهاد دين از نهاد حكومت
صفحه 69:
عدالت
" همه به طور يكسان از احترام و حقوق برخور دارند.
كسب ثروت نشانه شايستكى فردى اشخاص است.
صفحه 70:
تساهل
" ولتر :من از آنجه تو مى كويى بيزارمءاما تا ياى مرك از حق تو
براى كفتن ان دفاع ميكنم
"" آزادى هاى مدنى همجون بيان و دين ومذهبءتشكيل انجمن ها
قل
و ۱ رل لا زر كك
"ا حكومت هيج وظیفه ای برای صیانت از روح انسانها ندارد
* در اسلام صیانت از دین و اعنقادات و سلامت روح انسانها مهم
ترين وظايف حكومت است. حكومت نماينده خدا در زمين است.
صفحه 71:
نقد وبررسى مبانى ليبراليسم
جنبه منفى آزادى ليبراليسمى :نبود محدوديت و الزامات خارجى
براى فرد كه در نهايت او را اسيرهواى نفس مى كرداند
جامعه در كنار فرد داراى اصالت است و لييراليسم اين را نمى
يذيرد
ا رل لد ار دار ار
هاى مسيحى است
از نظر آموزه هاى اسلام عقل انسان را به دين رهنمون مى
aight
صفحه 72:
* دین اسلام با توجه به قوانین اجتماعی آن با مبانی لییر الیسم
سازگار نیست که سعولاریسم را تر ویج میکند
"" جون مسيحيت بررنامه ريزى مشخصى براى زندكى
اجتماعی انسان ها ندارد خصوصی سازی دین به حوزه
شخصی جا دارد ولی در مورد اسلام نه...
٩ عدالت و برابری انسانها در برابر قانون امری بسندیده است
اما عدالت ابعاد وسیع دیکری دارد که لازمه وضع قوانين
عادلانه در آنها ءشناخت کامل ابعاد وجودی انسان است
صفحه 73:
گوهر مشترک دین و راز تعدد شریعتها
" ان الدين عند الله الاسلام ؛“حقيقت مشترك همه اديان الهى»
اسلام یعنی تسلیم بودن در برابرخدا
8 همه ادیان در سا لس
اصول اخلاقی و کلیات احکام فردی و اجتماعی مشتر اند.
"ا لكل جعلنا منكم شرعه و منهاجا : بااشتراک در اصول»
شریعتمای کوناکون,منناسب با استعداد و شرایط رندکی و
مقام انبیای الهی با هم اختلاف هایی دارند (نسخ)
صفحه 74:
راز جاودانگی و حقانیت شریعت اسلام
"" نياز به دين امرى فطرى است و زمان بردار نيست از
جمله علاقه به علم و رشد وتكاملءتمايل به تجارت و
مالكيت خصوصى و روابط اجتماعى و خائوادكى وكرايش
به اخلاق (عدالت و وظيفه شناسى «اجتناب از ظلم ره
و خيانت و...)
"" فاقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التى فطر الناس عليها لا
ل ل ا ۱
صفحه 75:
راز جاودانگی و حقانیت شریعت اسلام
و تلا و روايات
2- اعتبار حکم عفل
"ا 2- قاعده اهم و مهم
ل كا ا لاك ان
" ©- بيروى از قواعد حاكمه فقهى(نفى حرج و ضرر)
صفحه 76:
ب 2
"ا تكثر اديان امرى واقعى است
" آيا مذاهب و اديان مختلف از حقانيت و نجات بخشى يكسان
برخودارند؟ سه سوال :
و همه اذيان حق و عمل به آنها موجب رستكارى و دستيابى
به بهشك حاويدان است؟
" ©- يكى از اديان حق و بقيه آميزه اى از حق و باطل اند؟
ep Ie ل ۱( ار elon.
(۱ رز رل رل
صفحه 77:
دیدگاهها
So et eer
فان آمنوا بمتل ما آمنتم به فقد اهتدوا
وا ا ار ی
است که ادیان از حفانیت یکسان برخور دار- نیستند.
" وظيفه مردم در شرايطى كه هر يك از اديان مدعى
ل ال ل سن
"" ياسخ: فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه
0 Cee EWE
صفحه 78:
8 آیاحصر گرایی با رحمت واسعه خداوند منافات ندارد؟
"ا ياسخ : تقسيم بيروان ساير مذاهب به مقصر و قاصر
ل CS
الخاسريين(اسلام به معناى تسليم يا اسلام اصطلاحى)
صفحه 79:
شمول گرایی
"" بنا بر شمولكرايى يك دين خاصء» حق مطلق است و
پیروان آن نجات می یابند ءو پیروان مذاهب دیگر نیز به
اندازه انطباق با دين حق مى توانند اهل نجات شوند
" شمول كرايى ديدكاهى غير واقعكرايانه در باب شناخت
واقعيت ها و حقايق است زيرا برخى از آموزه هاى شناختى
هر دينى با آموزه هاى شناختى دين ديك رمتعارض است
"" اسلام با شرايطى ييروان مذاهب ديكر را اهل نجات ميداند
نه به طور كلى
صفحه 80:
کثرت گرایی
" براساس كثرت كرايى همه اديان و مذاهب از حقانيت و نجاتبخشى
pore rere BO EAP NIN SOE CON ER pes nee
"" به نظر جان هيك منشأ و علت ناسازكارى اعتقادات اديان
مختلف»تصور واقع نمایی رنالیستی آن آموزه ها ست در حالیکه
درک زیخ رتاک سای ری سای رسای و ناه
خدای مسلمانان است چرا کر ۱
تیست,بلکه آفریده ذهن و خیال ما در توصيف حفيفت است
و به آن اعتقاد داریم باز نمون حقیفت
آنچه در فکر آید آن فناست آن که در وهم ناید آن خداست
صفحه 81:
کثرت گرایی
eb ey cryonics) رل ار ار
اعتقادى را واقعيت يديدارى مى داند كه صدق آنها نه در
كرو مطابقت با واقع »كه وامدار نقش مفيد آنها است.
مینای حرف جان هیگ,هر منوئیک فلسفى هايدكر و كادامر
است که معتقد به نسبیت فهم و ...است.
صفحه 82:
۳ بش ره
نقد و بررسى كثرت كرايى
)- اكر وجود واقعيت و حقيقت متعالى را ب با همان روشى كه آن را
گیهای آن دست یان-
a as noe renee te eT DI eae cial
مطابق با واقع در آيينه وحى بدست آورد
در کف هر یک اگر شمعی بدی اختلاف از گفتشان بیرون شدی
بر 200
جشم دريا ديكر است و كف دكن ا 0ه
يذيرفته ايم ميتوان به صفات و
صفحه 83:
* © كثرت كرايى بر خلاف اعتقادات مذاهب مختلف استمد
8 <- دعوت قرآن عمومی و برای همه جهانیان است
ور ار اک ۱ قاس ار ترا
" با اهل الکتاب لم نلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و انتم تعلمون
Fea RY ack gg EPI OFC H SO Or Oe ene Jee OW ESL
بافته اند.
۴ نامه بیامبر به حاکم مسیحی حبشه :همانا من تو را به خدای واحد بی
شریک و اطاعت از او دعوت می کنم و می خواهم از من تبعیت
كرده و به آبين من ايمان بياورى؛جرا كه من فرستاده خدا هستم.
صفحه 84:
Oss ale 4b,
"" در دو ره شكوفايى تمدن اسلامى تعامل بسيار مثبتى بين
علم و دين وجود داشت و ١ كثر دانشمندان علوم غير
ا ا در علوم دینی هم بودند
و( ار
SLE را مر
بر رد در
صفحه 85:
و لا دا
oo)
al منظور از علم در این بحت»علوم تجربی و بیشتر- علوم
طبیعی است.
۴ منظو ر از دین در اینجا ادیان ابراهیمی است که دارای
ایعاد مختلفی است که بر خی مربوط به عالم ماورباء و
غیب»بخشی مربوط به حوزه اخلاق »و بخشی مربوط به
تکالیف فردی و اجتماعی و برخی جهان بینی است.
صفحه 86:
2
* )- علوم تجربی از طریق مشاهده و تجربه بدست می آید
Sette ors Pe Tene Beer ow
لا kee ame a alae oe لي
نمود و حداكثر جيزى كه مى توان كفت اين است توافق بيشتر يا
بهترى با معلومات موجود دارد.و از نظريه ماو یلعای بر اضر
* برخی روش تجربی را تنها راه کشف حقایق معرفى نمودند
۴ روش علمی در واقم به کشف رابطه دو بدیده مادی مبیر دازد و
تمیتواند خارج از آن نفیا و اثباتا به اهر نظر ببر ذازد.
9
صفحه 87:
۳ Ty re ere en cer)
ae Cee en Creer Res ea.
8 علوم تجریی یکی از حوزه های فعالیت عقل است
BOI es erro eer een
ل ا
وت
(فرون وسطی )بود جابر روش تجربی را نفود داد. ر اجر بیکن
که پانصد سال پس از جابر این روش را به اروپا شناسانید» آن
را از مسلمين اسيانيا اقتباس كرده بود و ايشان به نوبه خود از
شرق اسلامى دريافت كرده بودند.
صفحه 88:
انواع رابطه علم و دین
۴ - علم و دین دو شیوه بیان یک واقعیث
9
" ©- علم و دين »مكمل يكديكر
<- ناسازگاری علم و دین
I 2 حدایی کامل علم و دين
صفحه 89:
شناخت اسلام
۱ ا tees
"" معناى اصطلاحى اسلام:آخرين دينى كه براى هدايت بشر
ار یا ل را
فردی و اجتماعی و هدایتی انسان است.
صفحه 90:
منابع دين
5
قرآن ظاهرى روشن و آشكار دارد ودر عين حال نياز به تفسير دارد
ار اتا
بهره همكان از قرآن يكسان نيست هر مرتبه اى از قرآن به فراخور
استعداد افر اد»عاید گروهی خاص میشود
دود 2
خداوند معارف قرآن را به چهار صورت بیان فرموده»عبارت و
صریح»اشار ه.لطایف و حقایق؛عباراث برای نوده مردم. اشاراث برای
See Ebest cee
صفحه 91:
* قرآن ظاهر و باطن دارد و باطن آن هیچگاه با ظاهر آن
ey ده ظاهر آن است
ظاهر و باطن قرآن هیچگاه فدای همدیگر نمی شوند
" تبيين قرآن بر عهده ل سر و در غیاب
آنها بر دوش عالمان و مفسران متعهد قرارداده شده است.
8 قرآن معجزه جاوید اسلام است
صفحه 92:
eBook
" |)- فصاحت و بلاغت
" ©- اعجاز قرآن از نظر معارف الاهى
" 3- اعجاز قرآن از نظر هماهنكى و عدم اختلاف در سبك
و محتوا
و ۶ رل زر درز در
©- اعجاز قرآن از نظر خبر هاى غيبى
صفحه 93:
مصونيت قرآن از تحريف
دلايل
0- دليل تاريخى و اجماع مسلمانان از ابتدا تا به امروز و
اهتمام مسلماتان به آموزش و حفظ ل ل
وا ره نوات ات ر اب ار
ول ۳( در ار
قرآن جیزی نگفته اند.
صفحه 94:
1
55667
ل ل ا ل
سنت در اصطلاح :كفتار ها و كردار ها و تقرير هاى معصومان
" بيامبر اسلام علاوه بر مقام در يافت و ابلاغ وحى الهى مقام :
توضيح آيات الهى رائيز به عهده داشت بس از بيامبرءاين وظيفه بر
عهده أمامان معصوم است
اعتبار سنت : يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول و اولى الامر
io
وما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا.
Sara ل ا ل LT
بعدى ابدا
صفحه 95:
ا ۱۳ ۱
* جایگاه عقل :
عقل به اعتبار متعلق به نظری و عملی تقسیم میشود
اعتبار عفل :
حجيت احكام يقينى عقل نظرى و عملىءذاتى است
این اعتبار. مخصوص احکام بدیهی و استدلالهای بر هانی یفینی
عفقل است .
۱ ۱ ا الل Cena este Ga S|
صفحه 96:
"" عالمان اصولى و متكلمان اماميه بر آنند كه عقل»جداى از
حكم دين و شرريعت/ميتواند حسن و قبح برخى از افعال
omer ee) ۳
* اکر حسن و بدی افعال,تنها از طریق شرح و اخبار
پیامبران الهی معلوم شود.ما نمی توانیم به خوبی و بدی
هیچ فعلی حکم کنیم؛چر| که در گزارش های آنها احتمال
دروخ وجود دارد و فرض اين است كه قبح درو ع هنوز
ثابت نشده است .
صفحه 97:
" كواهى قرآن بر حسن و قبح عقلى :
ار ار ره
الفحشاء و المنکر و البعی یعظکم لعلکم تذکرون.
. حتل يك دلبل ستل الت نه تلك شر دنر همائئد احكام
ره ره تا در
صفحه 98:
ف ۳۵ ۱
دو دیدگاه اصلی :
)- یمان گرایی : نا کار آمدی فعالیتهای عقلانی در دین.
2- عفل كرايى : اعتقادات دينى خیرقابل ارزیابی با معیار های
عقلانی است
دين براى خرد ورزی و تعفل است تا آدمی را به بهشت ر هنمون
شود
در جهان مسیحیت به علت غیر عقلانی بودن اصول (ساسی
مسيحيت نظير تثليث»الوهيت و تجسد عيسى مسيحءكناه ذاتى انسان و
عشاى ربانی برخی ایمان دینی را ضد عقل و برخی فرا عقل میدانند.
صفحه 99:
"" از نظر اسلام دينى كه با عقل سازكار نباشد تحريف شده
است و دين واقعى وتحريف نا شده با عقل همخوانى دارد.
صفحه 100:
خاتمیت
خاتمیت یکی از ضروریات دين اسلام است
ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم
النبيين
اشکال :پیامیر اسلام خاتم انبیاست نه خاتم رسولان !
پاسخ : معنای ثبی عام تر از رسول است پس ختم نبوت به
معناى ختم رسالت نيز هست.
صفحه 101:
"" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت
لکم الاسلام دينا
۱ ا CNPC CQ pec eS ROMP
" اما ترضى ان تكون منى بمنزله هارون من موسى الا انه لا
نبى بعدى.
صفحه 102:
شبهات خاتمیت
* - خاتمیت پایان حاکمیت دوره غریزه
زندكى انسان در كذشته بر اساس غريزه اداره ميشد كه وحى
مربوط به دوران غريزه است ولى با ييشرفت انسانءتعقل و
تفکر جای خریزه را کرفته است خانمیت یعنی بایان دوران
غريزه(هدايت بر اساس وحى) و ظهور دوره هدايت عقل
نقد : ا تجربی هیچگاه نمی تواند جانشین وحی شود
انیا قرآن نزول خود را بر ای تعفل میداند و مومنان و متدیتان
بر اساس عقل خود به دين مراجعه كرده اند.
صفحه 103:
"ا ©- خاتميت يايان دوران ولايت شخصم
(...بيامبر داراى ولايت شخصى بود يعنى سخن او نوعا
ار eee ا
جهت با زبان و چگونکی بیان دیگران تفاوت آشکار دارد
در ثر آن کمتر اسندلال می یابیم به تعبیر دیکر .سجن نبی
[ ره لد .2
ديكر سخن بدون استدلال يذيرفته نمى شود...))
صفحه 104:
ی
" الف- قرآن خطابات وحيانى بيامبر را برهان و نور ميدائد
Te ا م
0 ا ا ee eee
كه از علم و حجت تبعيت كنيد و از آنچه به آن علم نداريد
پیروی نکنید پس چگونه ممکن است خود رابدون استدلال و
آمرانه معرفى كند.
#ب- در قرآن فراوان مباحث عقلى مطرح شده است
صفحه 105:
" 3- ناسازكارى خاتميت با مرجعيت علمى امامان معصوم!
"" نقد : مرجعيت علمى امامان معصوم از طرییق پیامیر و
مرجعيت او هم ان طرربيق وحى ميباشد
"" و انزلنا اليك الذكر لتبيّن للناس ما نزل الیهم
تا ده اب ان سرت
صفحه 106:
روش فهم دين
" دلايل فهم يذير بودن قرآن :
۴ - قران از اعتبار و حجیت و اتقان ثاریخی بالایی برخوردار
است. قرآن نور اشکار»کتاب روشن»هدایتگر مردم و تبیین کر
See eee) ل لارمه ان قابل فهم بودن آن است
" 2- قرآن دعوت به تدبر در خود مى نمايد لازمه آن فهم يذيرى
0
.- فهم پذیر بودن قران بدین معنائست که همه آفر اد به يكسان از
آن بهره ببرند.
صفحه 107:
تکامل پذیری فهم دين
ا 0 22
معتقد بود : دين امرى ثابت و جاودانه استءولى معرفت
دينى»معرفتى بشرى است و همانند ديككر شاخه هاى معرفت
در تکامل است و مانند هر فهمی ,ناگزیر از تحول می
باشد. از اين ربو معرفت دينى معرفتى ناقصءمتحول و
تكامل يذير و غير يقينى است و رشد تدريجى دارريد. از انجا
که معاراف بشری با یکدیگر در ار تباطند.تغییر در بخشی
از این معرفت.تغییر در معرفت دین را نیز در بی دارد.
صفحه 108:
دار برس
٩ - ناقص و غير يقينى بودن معرفت دينى خود اين نظريه را هم در
بر مى كيرد
"ا 8- در حوزه معارف:معارفى وجود دارد كه قرن ها ثابت است و
احتمال تحول در آنها راه ندارد(همچون قواعد رياضى و معرفت
eae eee en ore) ia م
3- ارتباط معارف به صورت فى الجمله و جزنى قابل قبول است
بر
<6- بسيارى از معارف و احكام دينى اسلام از ظهور اسلام تا كنون
ثابت مانده و مورد اتفاق است.(حجءروزمءنمازء...)
صفحه 109:
مرجعیت -
و ولایت در عصر غیبت
صفحه 110:
ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت
* زندگی اجتماعی لازمه رشد و تکامل حیات عفلی انسان
است و رشد و تکامل عفلی انسان نیز در گرو زندگی
اجتماعى اوست.
و حكومت در زندكى اجتماعى انسان»يك ضرورت
ونياز فطرى و طبيعى و عقلى است.
و ساسا بر ار
تشكيل حكومت نيز داراى برنامه است
صفحه 111:
دلايل ضرورت تشكيل حكومت
Or Ses (id را
8- تشكيل حكومت در متن تعاليم اسلام(وحدت مسلمانان
ا ل BE ee eerie
و... بذون حعومت ممکن نیست)
3- ضرورت اجرای احعام و قوانین اسلامی,محدود به
زمان پیامبر و امامان معصوم نیست.
صفحه 112:
معنای ولایت فقیه
معناى لغوى ولايت :آمدن جيزى به دنبال جيزى بدون فاصله كه لازمه
IG) ا ا ل ۱
متابعت»سريرستى و تصرف در امور و رهبرى(با وجه مشترك قرب و
پیر ند سترى)
سا ۱
epee eee res ese Ee DRE eee
GHAI 52555!)
ا ا ا ۳
معناى اصطلاحى ولى فقيه :مجتهد جامع الشرايطى كه به قوانين اسلام
آكاه و عادلءبا تقوا و كاردانءمدير و مدبر و توانا در امر رهيرى باشد.
صفحه 113:
۳3 پر ۰ ی int
پیشینه تاریخی ولایت فقیه
ل ولایت فقیه :
* ريشه در احادیت پیامبر و امامان معصوم
8 طرح آن توسط فقیهلن بزرگ در طول تاریخ اجتهاد
را
تراقی» شیخ مرتضی انصاری»صاحب جواهرءامام خمینی
(es
* امام خمینی عملا نظریه ولایت فقیه را جامه عمل پوشاند .
صفحه 114:
"ا امام خمينى : ((موضوع ولايت فقيه جيز تازه أى نيست كه ما آورده
باشیم,بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است... در هر حال اين
OL ee ae ee ED Te Sener) للك
دادیم و شعب حکومت را ذکر کرده و در دسترس آقایان گذاشتیم تا
Pe ce LOE PRC Sm ete ye UCI 0010
0
* از نظر امام ولی فقیه در حوزه عمومی همان اختیار اث معصومین را
در محدوذه قوانين اسلام دارد.
در صورت عدم امکان تشكيل حكومتء ولايت ساقط نميشود وتا حد
امكان بايد انجام شود
صفحه 115:
پا
"" |)- ساختن جامعه اى نمونه و زمينه سازى براى تشكيل
حكومت جهانى
" 2 بریایی عدالت همه جانبه
" 9- تحقق برادرى و برابرى بين 9
"ا 02- اعتلاى سطح معنوى و اخلاقى در جامعه
" 8- ارتقاى رفاه و عمران و آبادى در جامعه
" ©- رواج تعليم و تربيت و فرهنك اسلامى در جامعه
صفحه 116:
ضرورت حكومت ولايى از منظر امام رضا
" )- حاكم و مجرىء عهده دار اجراى قوانين الهى است
" ©- تداوم زندكى اجتماعى نيازمند حاكم و مجرى است
و 2- جنك با دشمنان اسلام؛تقسيم عادلانه بيت المال »حفظ و
اجراى عبادات اجتماعى مثل حج و نماز جمعه و...
"ا حفظ دين و سنت ها و احكام الهى
كك
صفحه 117:
ويزكى هاى ولىّ فقيه از نظر قرآن و روايات
" )- آكاهى از قانون اسلام
" 8 ايمان و اسلام
"ا 3- كاردانى
* 02 عدالت
* ©- آراستكى به فضايل اخلاقى
صفحه 118:
دلایل اثبات ولی فقیه
"" دليل عقلى :در جامعه اسلامى اجراى قوانين
err ا ا FeSO
نيازمند حاكمى آكَاه و متخصص و كاردان در امر
مديريت»عادل و برخوردار از كمالات اخلاقى است كه
مصداق فقيهان جامع الشرايط هستند.
* امام خمینی : ((ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور
آنها موجب تصدیق می شود و چندان به بر هان احتیاج
تارب ,0
صفحه 119:
" دلايل نقلى :
0- توقيع شريف امام زمان : اما الحوادث الواقعه فارجعوا
PLO ا ا ل ل
ener Perera ان
را ی
بعدىءيروون حديثى و سنتى فيعلمونها الناس من بعدى.
" 9- امام حسين (ع):مجارى الامور والاحكام على ايدى
ZS, j As ا
صفحه 120:
مبنای مشروعیت ولایت فقیه
Lye Re TOE Te Serena ee كم
از ديدكاه اسلامى حق حاكميت اصالتا از آنه خداست
خداوند اين حق را به ييامبر و ائمه و در زمان غيبت به ولى
فقیه و اگذار نموده است
# نقش مردم در حاکمیت ولی فقیه استفرار آن و عینیت دادن و
استمرار آن است و از جهت تبوتی نفشی در آن ندارند.
* مرده از اند نظام و لایت فقیه را بیذیرند با مان تحفی آن شون .
صفحه 121:
اتصاب يا انتخاب
"" ولى فقيه به نصب عام از طرف خدا تعيين شده و با انتخاب
مردم»حاكميت او تحقق و استقرار و استمرار مى يابد.
حاكميت ولى فقيه در اصل ثبوت انتصابى و در تحقق و
مان و المقبرااره اتقكانى المنكر
* در حاکمیت و کالتی معیار تصمیم گیری نشخیص مردم است
را زار ير ميم
Silly gs Gres AUG Cle; ANG eae 35 رم
oes رو کر ری رل(
صفحه 122:
* امام خمینی : «زمامداری فقط از جهت اینکه بتواند حکومت عدل را
بر باکنند و عدالت اجتماعی را بین مردم تطبیق و تعمیم دهند.قابل
اهمیت بوده است.»
و 2
امام خمینی :«ان حفظ النظام من الواجبات الاكيده»
0ت
ا ا و كت
واجبات مى دانست و براى آنجه مصلحت نظام مى دانست حاضر
بود احکام شرع و جالن چند هزار مخالف را فدا کند...