صفحه 1:

صفحه 2:
اسان از منفاو قوان در کتاپ تگاهی دوپاره بد تربیت اسلاصی (( کتر جخسرو باقر ی )) مر ‎Ee‏

صفحه 3:
حكيده* جه ۶ متعال در قرآن مجید انسان را با وار ۷ مختلفی مانند ((روح)) ۰((نفس))»((فطرت )) و((عقل)) یاد کند که تحول و دگرگونی درآدمی بدون دا تصویر وتوصیفی از وی امکان پذیر نمی باشد.

صفحه 4:
* (Ot gl wal ‏حدیثی از حضرت‎ غرف نفسه فقر عرف سیبه)) (( هركس خود را شتاخت خدا را می شناسد.))

صفحه 5:
انواع نگاه به اك : نكاد تحليلى 1 :انكام ت ركيبى-2

صفحه 6:
: نگاه تحلیلی قرآن در ‎ene‏ انسان واژها و مفاهیم معینی از قبیل (روح)(نفس)؛ (قلب)» (اراده)و. استفاده کرده که هر یک از مفام ۰۱ ۲ ,جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم

صفحه 7:
:نگاه تر کیبی پس از نگرش مجزا به هریک از مفاهیم بنیادی در انسان شناسی به دنبال نگرش تركيبى مى باشيم که این : خود در دو مقام صورت می گیرد می‌خولهيمن سبقبلی‌را در ن ظر گرفته و بدین 1 طریق‌سیهاونسانرلیکجا مورد ملاحظه قرار دهیم لیزنگاه مربوطبه کاررکردهایاینهجموعه بسه 7 2 عبارندیگر حاصللیزت رکیسلستکه تحعولنویژگی لنسان‌مورد بحقرار می‌گیرد 7

صفحه 8:
3 قرآن مفاههيم بکار رفته در قر آ ۲ 9ج ‎-١‏ نفس ‎(doa ast‏ ۲[ عقل (حجرةء 0 ۵- قلب (فواد . صد ۷- اراده و اختیار

صفحه 9:
79 این اصطلاح در درجه اول به عنوان مفهوم جهان شناختی مطرح شده و روح را موجودی از موجودات هستی در رتبه ملائکه و منشا حیات در هستی مطرح می نماید. <به ظهور رسیدن حیات در هر مرتبه ای از موجودات. در گرو دمیدن روح در آن است.

صفحه 10:
* اشکال بکارگیری روح در قرآن: ‎-١‏ بعارجيرى روح با قبد معينى :اشاره به جلوه و بهره هاى حیات است ۲- بکارگیری به صورت مطلق ((الروح)) : به خود آن موجود اشاره شده ‎cate col jl ego alee 7‏ باشد. 10

صفحه 11:
معادل فارسی آن همان خود است و هم چون معادل فارسی خود تا زمانی که کلمه دیگری به آن اضافه نشود معنی مشخصی ندارد. 520 ار تحص آدمی نیز داشته و بدون آن که چیزی ۱ 2 آن اضافه شود معنای مذ کور از آن برداشت می شود ((حقیقت وجود)) یعنی اگر تمام وجود آدمی متلاشی و تجزیه شده و زندگی نباتی از بین برود » موجودیت خود را حفظ می کند. 11

صفحه 12:
" رابب تفس: ۱- نفس اماره ۲- نفس لوامه ۳- نفس مطمئنه

صفحه 13:
:نفس اماره ۱ موی که کش این یرد رای بك ‎Cire —‏ ۰ كيك (وجدان) ظهور می

صفحه 14:
نفس لوامه: در مواقعی که نفس خود را یافته و پی به قصور و کجی ها را پیدا کرده و به ملامت خود می پردازد و لباس تازه ای به تن می کند که تعبیر به نفس لوامه با سرزنشگر تعبیر می شود 14

صفحه 15:
23 نفی مطمینه: سومین حالت موقعی است که آدمی به خدا توجه يافته و در نظر به پروردگار آرامشی عمیق در او به وجود می آید و اطمینان خاطر کامل بيدا می کند که نفس (مطمئنه) باد می شود. 15

صفحه 16:
© sbi: فطرت و الفاظ معادل آن حاکی از نوعی معرفت و میل است که در ضمیر آدمی ريشه دارد و نگین و درون مایه انسانی از پرتو ربوبی پرورد گار رنگین گشته و خداوند ان نوع رنگ آفرینی را یکی از بهترین نوع رنگ آمیزی (صبغت) خوانده است 16

صفحه 17:
عقل (حجر , هه . لَبَ): ((عقل») معنای خاص دارد وئمی توان آن را ی باره ۱ معانی کلمه یکی دانست. 7 لت عریی ((عقل)) به معنای ((بند)) و (بازداری)) اس و لكل 7 معنی دژ و برج و بارویی است که دشمن را از نفوذ باز می دارد. 17

صفحه 18:
" مجانی دیگرعقل درقرآن: |- قوه تفکر ۲-هوش ۳- مدرک کلیات و...

صفحه 19:
قلب (فواد . صدر): از دید گاه قر آن قلب به منزله عامل ادراک » احساسات و نیز اراده می باشد. بر اين اساس بايد مفهوم قلب را هم سنگ مفهوم نفس گرفت وبه همین جهت که اوصاف مشابهی در مورد مفاهیم قلب و نفس آدمی مطرح است 19

صفحه 20:
اراده و اختیار: اراده و اختیار و دیگر نیروهای در قرآن با انسان رابطه جبر و قهر نداشته و همه از ‎ate‏ پروردار بوده و بدون اراده خداوند هیچ کدام از اين نیروها ظهور نمی ‎gate‏ “خداوند در تمام امور انسان را مختار و در طول اراده خود دانسته و اراده انسان جای کسترده مثیت و اراده خداوند را تنگ نمی کند تا لازم باشدبرای تقبل اختیار و اراده انسان, دور از مشيت الهى بر كنار بدانيم 20

صفحه 21:
اختیار و فرهنگک اجتماعی: فرهنگ اجتماعی , آداب و رسوم نصی تولند نافی اختیار باشد. چنان که از محاوره رسولان با امت خود می توان نتيجه كرفت كه حتی وجود شخصیت های برجسته و تقلید از آن ها نمی تولند مجوزی برای نفی اختیار و مبرا کردن از خطا و گناه باشد و عقوبت کار خود. 21

صفحه 22:
منامیم مرتبط با اراده و اختیارانسان: هو بت جمعی: و فان از فرد صرفاً به منزله فردی ۳۳ از جامعه نیست بلکه رابطه او با اجتماع به منزله وجهی اساسی از هویت او بوده او در برابرجمع بی ال و اتوان نیست

صفحه 23:
محدودیت آدمی در آیات: به سه دسته اصلی تقسیم می شود: ۱- آیاتی که به محدودیت در خلقت آدمی می پردازد و طرز خلقت انسان را توصیف می كند ۲- آیاتی که ناشی از قرار گرفتن انسان در موقعیت های معین مت باشد ۳ آباتی که به محدودیت هایی که با دخالت و اختبار اسان به وجود می آید 23

صفحه 24:

رایگان