صفحه 1:
صفحه 2:
اسان از منفاو قوان
در کتاپ تگاهی دوپاره بد تربیت اسلاصی
(( کتر جخسرو باقر ی ))
مر
Ee
صفحه 3:
حكيده*
جه
۶ متعال در قرآن مجید انسان را با وار ۷
مختلفی مانند ((روح)) ۰((نفس))»((فطرت )) و((عقل)) یاد
کند که تحول و دگرگونی درآدمی بدون دا
تصویر وتوصیفی از وی امکان پذیر نمی باشد.
صفحه 4:
*
(Ot gl wal حدیثی از حضرت
غرف نفسه فقر عرف سیبه))
(( هركس خود را شتاخت خدا را می شناسد.))
صفحه 5:
انواع نگاه به اك
: نكاد تحليلى 1
:انكام ت ركيبى-2
صفحه 6:
: نگاه تحلیلی
قرآن در ene انسان واژها و مفاهیم معینی از قبیل (روح)(نفس)؛
(قلب)» (اراده)و. استفاده کرده که هر یک از مفام ۰۱ ۲
,جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم
صفحه 7:
:نگاه تر کیبی
پس از نگرش مجزا به هریک از مفاهیم بنیادی در
انسان شناسی به دنبال نگرش تركيبى مى باشيم که این
: خود در دو مقام صورت می گیرد
میخولهيمن سبقبلیرا در ن ظر گرفته و بدین 1
طریقسیهاونسانرلیکجا مورد ملاحظه قرار دهیم
لیزنگاه مربوطبه کاررکردهایاینهجموعه بسه 7 2
عبارندیگر حاصللیزت رکیسلستکه تحعولنویژگی
لنسانمورد بحقرار میگیرد
7
صفحه 8:
3 قرآن
مفاههيم بکار رفته در قر آ
۲ 9ج
-١ نفس
(doa ast
۲[ عقل (حجرةء 0
۵- قلب (فواد . صد
۷- اراده و اختیار
صفحه 9:
79
این اصطلاح در درجه اول به عنوان مفهوم جهان
شناختی مطرح شده و روح را موجودی از موجودات
هستی در رتبه ملائکه و منشا حیات در هستی مطرح می
نماید.
<به ظهور رسیدن حیات در هر مرتبه ای از موجودات.
در گرو دمیدن روح در آن است.
صفحه 10:
* اشکال بکارگیری روح در قرآن:
-١ بعارجيرى روح با قبد معينى :اشاره به جلوه و بهره هاى حیات است
۲- بکارگیری به صورت مطلق ((الروح)) : به خود آن موجود اشاره شده
cate col jl ego alee 7 باشد.
10
صفحه 11:
معادل فارسی آن همان خود است و هم چون معادل فارسی خود تا
زمانی که کلمه دیگری به آن اضافه نشود معنی مشخصی ندارد.
520 ار تحص آدمی نیز داشته و بدون آن که چیزی ۱ 2
آن اضافه شود معنای مذ کور از آن برداشت می شود
((حقیقت وجود)) یعنی اگر تمام وجود آدمی متلاشی و تجزیه شده و
زندگی نباتی از بین برود » موجودیت خود را حفظ می کند.
11
صفحه 12:
" رابب تفس:
۱- نفس اماره
۲- نفس لوامه
۳- نفس مطمئنه
صفحه 13:
:نفس اماره ۱
موی که کش این یرد رای
بك
Cire —
۰ كيك
(وجدان) ظهور می
صفحه 14:
نفس لوامه:
در مواقعی که نفس خود را یافته و پی به قصور و
کجی ها را پیدا کرده و به ملامت خود می پردازد و لباس
تازه ای به تن می کند که تعبیر به نفس لوامه با سرزنشگر
تعبیر می شود
14
صفحه 15:
23
نفی مطمینه:
سومین حالت موقعی است که آدمی به خدا توجه يافته و در نظر به
پروردگار آرامشی عمیق در او به وجود می آید و اطمینان خاطر کامل
بيدا می کند که نفس (مطمئنه) باد می شود.
15
صفحه 16:
© sbi:
فطرت و الفاظ معادل آن حاکی از نوعی معرفت و میل است که
در ضمیر آدمی ريشه دارد و نگین و درون مایه انسانی از پرتو
ربوبی پرورد گار رنگین گشته و خداوند ان نوع رنگ آفرینی را
یکی از بهترین نوع رنگ آمیزی (صبغت) خوانده است
16
صفحه 17:
عقل (حجر , هه . لَبَ):
((عقل») معنای خاص دارد وئمی توان آن را ی باره ۱
معانی کلمه یکی دانست.
7 لت عریی ((عقل)) به معنای ((بند)) و (بازداری)) اس و لكل 7
معنی دژ و برج و بارویی است که دشمن را از نفوذ باز می دارد.
17
صفحه 18:
" مجانی دیگرعقل درقرآن:
|- قوه تفکر
۲-هوش
۳- مدرک کلیات و...
صفحه 19:
قلب (فواد . صدر):
از دید گاه قر آن قلب به منزله عامل ادراک » احساسات و نیز اراده
می باشد. بر اين اساس بايد مفهوم قلب را هم سنگ مفهوم نفس
گرفت وبه همین جهت که اوصاف مشابهی در مورد مفاهیم قلب
و نفس آدمی مطرح است
19
صفحه 20:
اراده و اختیار:
اراده و اختیار و دیگر نیروهای در قرآن با انسان رابطه جبر و قهر نداشته و همه از
ate پروردار بوده و بدون اراده خداوند هیچ کدام از اين نیروها ظهور نمی
gate
“خداوند در تمام امور انسان را مختار و در طول اراده خود دانسته و اراده انسان
جای کسترده مثیت و اراده خداوند را تنگ نمی کند تا لازم باشدبرای تقبل اختیار و
اراده انسان, دور از مشيت الهى بر كنار بدانيم
20
صفحه 21:
اختیار و فرهنگک اجتماعی:
فرهنگ اجتماعی , آداب و رسوم نصی تولند نافی اختیار
باشد. چنان که از محاوره رسولان با امت خود می توان
نتيجه كرفت كه حتی وجود شخصیت های برجسته و
تقلید از آن ها نمی تولند مجوزی برای نفی اختیار و مبرا
کردن از خطا و گناه باشد و عقوبت کار خود.
21
صفحه 22:
منامیم مرتبط با اراده و اختیارانسان:
هو بت جمعی:
و فان از فرد صرفاً به منزله فردی ۳۳
از جامعه نیست بلکه رابطه او با اجتماع به منزله
وجهی اساسی از هویت او بوده او در برابرجمع بی
ال و اتوان نیست
صفحه 23:
محدودیت آدمی در آیات:
به سه دسته اصلی تقسیم می شود:
۱- آیاتی که به محدودیت در خلقت آدمی می پردازد و طرز
خلقت انسان را توصیف می كند
۲- آیاتی که ناشی از قرار گرفتن انسان در موقعیت های معین
مت باشد
۳ آباتی که به محدودیت هایی که با دخالت و اختبار اسان به
وجود می آید
23
صفحه 24: