صفحه 1:
انسان شناسی نشانه شناختی ساختارگرایی »نشانه شناسی و فرهنگ عامه هدی بصیری ‎Hoda_basiri1986@yahoo.com.‏ ‏پاییز 19606

صفحه 2:
< ساختارگرایی:درباره ی ماهیت جهانی و سببی ساختارها نظرات کلی دارد. علاوه بر این صرفا به ساختارها توجه عمیق ندارد» بلکه تاکید آن ساختارهایی است که پدیده های مورد مطالعه را به وجود می آورد. 2 نشانه شناسی:علم عمومی علائم محسوب می شود. علایم هم .ابزار و نظام معنایی هستند که انسان را قادر می سازد با استفاده از آنها ارتباط برقرار کنند.مانند:زبان اشیاء» پوشاک» موسیقی و ... < فرهنگ عامه:همان فرهنگ جدیدی است که مردم برای خود خلق می کنند.که ظهور آن با پیدایش اقتصاد بازار سینما؛رادیو»مصرفگرایی و دموکراسی لیبرال پیوند دارد. < تأثیر نظرات سوسور بر ساختارگرایی و نشانه شناسی,

صفحه 3:
< سوسور می خواهد زبان شناسی را به عنوان یک علم به تثبیت برساند و رشته ای بنام زبان شناسی ساختار گرا بوجود آورد. تمایز میان زبان و گفتار | | تمایز ميان دال و مدلول |

صفحه 4:
.20 وجود ساختارهای جهانی غیر قابل لمس و رزیت نهانی زیرین ناخودآگاهانه > ویژگی تولیدات ساختارها از دیدگاه لوی استروس .0 قابل لمس 2.6 قابل رزیت 9 وسیله ای برای کشف ساختارهای زیرین نمونه:مطالعه ی توتمیسم-پیوند ماهیت اجتماعی و فرهنگی با ماهیت طبیعی به نظر لوی استروس این ساختارهای زیرین همان چیزی است که از روایتهای اسطوره ای قابل درک است مثل تقابل خوب و بد يا خیر وشر مقدس و کفر آمیز»ممنوعیت زنای با محارم.

صفحه 5:
(تحلیل رمان جیمز باند) ‎Umberto (996.8 #5»!‏ 0 نروشنفکر و نشانه شناسی که برای اولین بار از مدل ساختارگرایی در مطالعه ‏ی فرهنگ عامه استفاده کرد. هدف: کشف قوانین تغییر ناپذیر و ساختار زیرینی که باعث محبوبیت اين رمان شده ‎

صفحه 6:
vv 0 ‎one‏ های رمان: مانند باند و تبه کار. ‏تضاد بین ایدنولوژی ها: مانند تضاد دنیای آزاد و اتحاد جماهیر شوروی. تضاد میان ارزشها: مانند مرگ و شانس,وفاداری و خیانت. وهله ی دوه بکشف موقعیتهای بازی در رمان,یعنی هر گام یک واکنش را به دنبال دارد.. ‏ام حرکت می کند و وظیفه ای را به باند محول می کند. ‏یک تبه کار حرکت می کند و در مقابل باند ظاهر می شود. ‏بان للكت مى كند و اولين مله را به تبه كار مى زند ويا بالعکس. زن حرکت می کند و خود را به بأند نشأن مئ دهد. ‏باند با زن رابطه برقرار می کند. ‏تبه کار اند زا دستگیر می کند و او را شکنجه می دهد. ‏باند تبه کارا شکست می دهد. ‏باند پیروز می شود.

صفحه 7:
* رولان بارت(8600- 106)منتقد ادبی و نشانه شناس فرانسوی, 7" تشنانه شناسی بارت:نقد ایدئولوژیک ۴ ویژگی نشانه ها ومعنای نهفته در ورای آنها...

صفحه 8:
اهی نو به کلاسیسم فرانسه(قرن©0) ویژگی های سبک کلاسیک فرانسهییه سادگی و بدون استفاده از قوه ی تخیل سعی داشت واقعیت را منعکس کند. آن را یک الگوی جهانی» استاندارد» طبیعی »اجتناب ناپذیر وغیر قابل تغییر تصور می کردند. علت فروياشى(اواسط قرن ©1) اين سبك از دیدگاه بارت: ظهور منافع جديد طبقاتى ظهور سلطه ی بورژوازی نتیجه گیری بارت:این سبک نه خنثی است و نه جهانی و نه طبیعی, با تغيير شرایط معانی نیز تغییر می کند.کلاسیسم فرانسه صرفا اسطوره ای است که ریشه در منافع طبقاتی دارد.

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
a > معنای استنباطی: شکوه فرانسه فرانسه استعمارگری نیست که سیاهپوستان رابه انتشار بکشد. دال:يك سرباز سیاهپوست ‏ مدلول:ترکیب عمدی . تمام مردان جوان فرانسه بدون تعصب در مورد رنگ پوست به کشور خود وفادارند. ‎J‏ 0 Al fae

صفحه 12:
خ* معناى ضمنى: فراتر از معناى صريح است. رسیدن به این معنا وطیفه ی تشن شناس است. > نمونه:عکس هفتاد زن 'رمان نویس در کنار فرزندانشا 2 معنای صریح:ت رمان نویس در کنار هم. < معنای ضمنی:نقش اجتناب ناپذیر مادر بودن برای زنان. < "دوست بدار.کار کن»بنویسبه تجارت و ادپیات رو کن» اما هميشه به ياد داشته باقل؛که مردان وجود دأّند و تو مثل آنها ساخته نشده اي»مرتبه ی تو آزاد اشتا مشروط بر آنکه به مرثية ی او بستگی داشته باشدءازادى تو تجملى است و فقط در صورتی که ابتدا به وظایف خودت نسبت به طبیعت عمل كنى »ميسر خواهد شد"

صفحه 13:
2.0 نادیده گرفتن نیروهای اجتماعی و منافع طبقاتی و اعتقاد ب اخت مشترک و جهانی. ناچیز شمردن اهمیت تار؛ © فاقد اعتبار تجربی است. .2 عقايد او بسیار پیچیده و نظری است.

صفحه 14:
تفسیرهایی که بارت از يك مورد خاص فرهنگی ارانه مى دهد لزوما معتبر نيست؛ جرا كه هر فردی با توجه به زمینه ی تاریخی و اجتماعی که دارد مى تواند تفسيرى اختيارى ديكرى از تصوير ارائه دهد. مثال:تحلیل ویلیامسون از یک آگهی تجاری تاکید بیش از اندازه ی او تمایز معنای ضمنی و صریح:معنای ضمنی به همان اندازه ی معنای صریح روشن است. نادیده انگاشتن بستر اجتماعی در تحلیل نشانه شناختی,مثال:گل رز که لزوما به معنای عشق نیست.

صفحه 15:
کارآمدتر بودن نشانه شناسی نسبت به ساختارگرایی در تحلیل فرهنگ عامه. زیرا نشانه شناسی بر خلاف ساختار گرایی نگرشی تاریخی است و سعی دارد علائم فرهنگ عامه را به نیروهای اجتماعی و منافع طبقاتی پیوند بدهد. نشانه شناسی بر خلاف ساختار گرایی به این نظر متکی نیست که یک ساختار جهانی زیرین در نظام علائم وجود دارد. با توجه به اين نکته نشانه شناسی بهتر می تواند تغییرات اجتماعی را تجزیه و تحلیل کند.

صفحه 16:
0 2 مقدمه اى بر نظریه های فرهنگ عامه :ترجمه ثريا ياك نظرءتهران؛ انتشارات گام نو. * بارتءرولان».©©193» رولان بارت نوشته ى رولان بارت » ترجمه ى ييام يزدانجوءتهران»نشر مركز. < كيروءيى ير.(02©)0). نشانه شناسى »ترجمه محمد نبوىءتهرانءنشر آكه. www.anthropology.ir >

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان