صفحه 1:
صفحه 2:
۳ أن ذامل
صفحه 3:
a ail ld J
صفحه 4:
ds 2 بلى ۲ ۲ i 4 ۱ سال لا
تربار لام رود
صفحه 5:
| خدای
گر به خود آيي به خدايي
رسي
صورت که نی بیستی 5
ane كه منم اين بالله ان تو نيستى
ae.
مدو ات سايم تیک
يكى تو نيستى اى خوش رفيق
تو يكى تو نیستی
صفحه 6:
معناي الله
Ms dh لما مدل كدل
صفحه 7:
اف
۳
صفحه 8:
مر ار رف أسازكال
Ju) (fi al iyi در 1 سس
ay ad i i yl رن ۳۳۱ |4
i) oe ga 5117 1
af ادال عرفل حين! ']
صفحه 9:
Cit الساز
لا lu
ull 0 دلي
صفحه 10:
yy)
رط ولمر ine بد د
Uy} ju cpl
صفحه 11:
بان ال
0 لا مدب رد 5
‘a 7 #* ی
gly مارم
ومن اراد البقاء ولابقاء ف ی له زا الا قن ان
ae.
تما علي ری
ی #اراش ذان رروان
صفحه 12:
* رال كاي ری پرفوري
تا ورزر
۳ فد ap راحت طلبی
دنا | iil ply باتک |
HE oe كاش فكر وخيال و نكراني
#د كاهش وأم و بدهي
صفحه 13:
صفحه 14:
در خلایق روح های
روح های تیره SUIS
صفحه 15:
صفحه 16:
0۳ ۳ رز
رن i رشي
ds Ne ۱ cul 0 سا
صفحه 17:
Wi باه
١
صفحه 18:
صفحه 19:
انسان كامل
ا كال 01 (lu Ma Ks لبي ررس
صفحه 20:
انسان کامل
gu le عصاره
صفحه 21:
انسان کامل
بط مك و ملكون
بط زمین و اسل
رابط خدا و اسان ها
صفحه 22:
صفحه 23:
لسن كايل
il duly 1 اارض
صفحه 24:
لسن كايل
نر بي
نل نل له
صفحه 25:
صفحه 26:
ان كايل
ht خر
«قال يا بلي ما ما مَنَعَكَ أن لا
قال أنا خَيرٌ منة خَلَقتّني مِن نارٍ وَ خَلَقنَهُ من طين» سوره ص آیه 26 و
صفحه 27:
انسان کامل
ال لضم )
صفحه 28:
سار دل 1 دلي
Ay geal,
Midd ۲
a ivi div! 11 Iya
صفحه 29:
iy fad je | امال بن
دز اج ۳۳
يق زر اه رن
صفحه 30:
کم متیر رل
م جب باحالر ل مي خورلا
a
گاند
مقدمه کتاب eu a مذهب من
صفحه 31:
* ای دریده پوستین یوسفان گرگ
برخیزی از این خواب كران
گشته گرگان یک به یک خوهای تو می درانند از
غضب اعضای تو
ز آنچه می بافی همه روزه بپوش 5
آنچه می کاری همه ساله بنوش
گر ز خاری خسته ای. خود کشته ای ور
حرير و قز دری» خود رشته ای
چون ز دستت زخم بر مظلوم رست آن درختی
ت و زآن زقوم رست
اين سخنهاى جو مار و کژدمت
مار و كزدم مى شود كيرد دمت
حشر پر حرص خس مردار خوار
صورت خوکی بود روز شمار
صفحه 32:
زانیان را گنده اندام نهان خمر خواران
را بود گنده دهان
كند مخفى كان به دلها مى رسيد كشت اندر
حشر محسوس و يديد
بيشه اى آمد وجود آدمى بر
حذر شو زين وجود از آدمى
ظاهر و باطن اكر باشد يكى
نيست كس را در نجات او شكى
در وجود ما هزاران گرگ و خوک صالح و
ناصالح و خوب و خشوک
حکم» آن خو راست کان غالبتر است چونکه زر بیش از مس آمد
آن زر است
سیرتی کاندر وجودت غالب است هم بر آن تصویر»
حشرت واجب است
صفحه 33:
* گفت دانايي که: گرگي خیره سر» هست پنهان در نهاد هر
بشر !...
* هر كه كركش رادر اندازد به خاک رفته رفته
مي شود انسان پاک
وآن که با گرگش مدارا مي کند خلق و
خوي كرك بيدا مي كند
در جواني جان گرگت را بگیر! واي اگر اين گرگ
گردد با تو بير
روز پيري» گر که باشي هم چو شیر ناتواني در
مصاف گرگ پیر
* مردمان گر یکدگر را مي درند
گرگ هاشان رهنما و رهبرند...
* وآن ستمکاران که با هم محرم اند گرگ
هاشان آشنایان هم اند
* گرگ ها همراه و انسان ها غریب با
یات کف اوه سال عست
صفحه 34:
هم در سا كه به أمان برواز كلا
لر زمين ليث كا زمين را حفر كلب
حكيث لر للباى ميث
iy غيل
Fh -.7 Bey از a ات ی
صفحه 35:
؟ خزانه اصلی اسما و
صفات الهی قلب بنده
موّمن و انسان کامل است.
نه
آسمان ها و عرش
صفحه 36:
23° 8 EEYLAL YS
3
3
50
دا
9
i
۶
صفحه 37:
2
5
£4555 الهی لِکل مک Dui dds A515 tit
من fe Zh Sigs Gabe as a8 obi
لعش و سم من الي و أطي م من الج
en
۳ الایمان و شمُسها الشوق و قَمَرُهَا
و مَطَرم Lill ولد و تا oe ios
أَتْمَارَ قا الطّاعَة و كمد قا الحكمَةُ و Bo
الرضا 5 “pital الم و الم وا igh da بَعَةُ
| و
oy 3 الب تیه یم جرا چم هن :05
ما 6
ee Ker ع
صفحه 38:
رن il اب
موز
صفحه 39:
يَوْمَ ا يَنْمَعٌ مال ولا بنَوَ
GA 3 لجس ee سلیو
إل مَن اتى الله ب بقلب سليم
صفحه 40:
* امام صادق (ع) فرمود :
القلب السليم الذي يلقي ربه
و ليس فيه احد سواه
کلینی, کافی ج ©: ص ©)
دارالکتب الاسلامية» تهران» ۱9660ش.
صفحه 41:
bail Ad | a لول
Ue Wt ay als
صفحه 42:
عده اى از فقيهان شيعه و هم جنين اكثر فقهاى اهل سنت در
تفسير كلمه «نجس» در أيه «انما المشركون نجس»)( توبه
©6©) كفته اند: مقصود از نجاست مشركانء يليدى و
خبائت روحی و باطنی آنها است؛ زیرا عقاید شرک آمیز و
ترک عبادت و پرستش خدای یکتا و عناد و لجاجت در
برابر دعوت بزرگ ترین پیامبر خدا (ص) و دیگر
پیامبران؛ فکر و عواطف و روحیات آنها را آلوده کرده تا
حدی که لیاقت ورود به مسجدالحرام که خانه توحید و یکتا
پرستی است. از آنان سلب شده است
صفحه 43:
Haj suas
اند لر سل رري جل
صفحه 44:
چون نجس خوانده است کافر را خدا
آن نجاست نیست بر ظاهر ورا
ظاهر کافر ملوث نیست زاین
آن نجاست هست در اخلاق و دین
اين نجاست بويش آيد بيست كام آن
نجاست بويش از رى تا به شام
اين نجاسه ظاهر از آبى رود
آن نجاسه باطن افزون مى شود
جز به آب جشم نتوان شستن آن
جون نجاسات بواطن شد عيان
صفحه 45:
* من با دلى آرام و قلبى مطمئن
و روحى شاد و ضميرى
امیدوار به فضل خدا از خدمت
خواهران و برادران مرخص و
به سوی جایگاه ابدى
سفر_ .. می گم . اممخيني(رم
صفحه 46:
لپ خن
jy رس بح ی
صفحه 47:
id 1 شم 1 0
حجر 00
صفحه 48:
ال ليل دأ رلور
| "۷
dy) | owl ۳۳
۷ ۷
Wail hh yal ۳
صفحه 49:
* ( لو تعلمون علم اليقین .
لترون الجحیم ثم لترونها عين
اليقین ) تکاثر 6 - ©
*( و تصليه جحيم * إن هذا لهو
الحق اليقین ) واقعه 06 - ©©
صفحه 50:
ویژگی های ([نسان کامل در (سلام
جامعیت و (عتد(ل کلی شنصیت
صفحه 51:
درد (نسان کامل
درد جدايى (ز شا
[عساهن درد همه [نسات ها
درد دوری (ز فضیلت ها
صفحه 52:
baie wl
ع للف هو
صفحه 53:
* اِنْ المتقین في الدنیا هم آهل الفضائل » منطقهم الصواب » وملبسهم
الاقتصاد » ومشیهم التواضع » خضعوا له بالطاعة » غاضین
آبصارهم عمّا حرّم الله Je وجل واقفین آسماعهم علی العلم » نزلت
منهم أنفسهم في البلاء » كالذي نزلت في الرخاء » رضی بالقضاء »
لولا الاجال التي کتب الله لهم لم تستقر آرواحهم في أجسادهم طرفة
عين » شوقاً إلى الثواب » وخوفاً من العقاب .
۰ عظم الخالق في أنفسهم » فصغر ما دونه في أعينهم » فهم والجنة كمن
قد رآها فهم منغمون » وهم والنار کمن قد رآها » وهم فیها معذبون »
قلوبهم محزونة » وشرورهم مأمونة » وأجسادهم نحيفة » وحاجاتهم
خفيفة » وأنفسهم عفيفة » ومعونتهم للإسلام عظيمة » صبروا LUD
قصاراً » فاعقبتهم راحة طويلة مربحة » یشرها لهم رب کریم »
آرادتهم الدنیا ولم پریدوها » وطلبتهم فاعجزوها .
صفحه 54:
۰ ما اللیل فصائون آقدامهم » تالون لأجزاء القرآن » یرتلونه ترتیلاً »
يحزنون به أنفسهم » ويستثيرون به دواء دائهم » وتهيج أحزانهم بكاءً
على ذنوبهم » ووجع کلومهم وجراحهم » فإذا مرّوا بآية فيها تشويق
Lace a Ip و تلاعت القهم الوا تر راي ل
أعينهم » ولذا مرّوا بآية فيها تخويف » أصغوا إليها مسامع قلوبهم »
oat) Sl Lik, جهنم وشهيقها في أصول آذانهم » فهم حانون على
أوساطهم » ومفترشون جباههم وأكفهم » وأطراف الأقدام » يطلبون إلى
الله العظيم في فكاك رقابهم .
أمّا النهار فحكماء علماء » أبرار أتقياء » قد براهم الخوف أمثال القداح »
ينظر إليهم الناظر فيحسبهم مرضى » ويقول : قد خولطوا » وقد خالط
القوم آمر عظیم » |ذا هم ذکروا عظمة الله تعالی » وشدّة سلطانه » مع ما
یخالطهم من ذکر الموت وآهوال القيامة » آفزع ذلك قلوبهم » وطاشت له
آحلامهم » وذهلت له عقولهم » فاذا آشفقوا من ذلك بادروا إلى الله
بالأعمال الزاكية » لا يرضون باليسير » ولا يستكثرون له الكثير .
صفحه 55:
© هم لأنفسهم مگهمون » ومن أعمالهم مشفقون » إذا زكي
غيري » ورب أعلم بي منّي » اللهم لا تؤاخذني بما يقولون »
واجعلني خيراً ممّا يظدُون » واغفر لي ما لا يعلمون » إِنّك
علام الغيوب .
© فمن علامة أحدهم أنَّك ترى له قوّة في دين » وخوفاً في لين »
وإيماناً في يقين » حرصاً في علم » وکيساً في رفق » وشفقة
في نفقة » وفهما في فقه » وعلماً في حلم » وقصداً في غنی »
وخشوعاً في عبادة » وتجملاً في فاقة » وصبراً في شدّة »
ورحمة للمجهود » وإعطاء في حق » ورفقاً في كسب »
وطلباً في حلال » ونشاطاً في هدی » وتحرجاً عن طمع »
وبراً في استقامة » واعتصاماً عند شهوة .
صفحه 56:
* لا يغرّه ثناء من جهله » ولا يدع إحصاء عمله مستبطثاً لنفسه في
العمل » یعمل الاعمال الصالحة » وهو على وجل » يمسي وهمّه
الشکر » یصبح وهمّه الذکر » يبيت حذراً » ويصبح فرحاً حذراً لما
حذر من الغفلة » فرحاً بما أصاب من الفضل والرحمة .
* ان استصعبت علیه نفسه فیما تکره » لم يعطها سؤلها فيما هويت »
فرحه فيما يحذر » وقرّة عینه فیما لا یزول » وزهادته فیما یفنی »
یمزج الحلم بالعلم ؛ ویمزج العلم بالعمل » ترراه بعيداً كسله » دائماً
نشاطه قریباً آمله » قلیلاً له » خاشعاً قلبه » قانعة نفسه » متغيّباً
جهله » سهلاً آمره » حریزاً دینه » ميتة شهوته » مکظوماً غیظه »
صافیاً خلقه » لا يحدث الأصدقاء بالذي يؤتمن عليه » ولا يكتم
شهادة الأعداء » لا يعمل شيئاً رئاء » ولا يتركه استحياء .
صفحه 57:
* الخیر منه مأمول » والشر منه مأمون » ان کان في الغافلین کتب
في الذاکرین » یعفو عمّن ظلمه » ويعطي من حرمه » ویصل من
قطعه » لا یعزب حلمه » ولا یعجز فیما پزینه » بعیداً فحشه ليّنآً
قوله » غاثباً مکره » کثیراً معروفه » حسناً فعله » مقبلاً خیره »
مدبراً شرّه » فهو في الزلازل وقور » وفي المكارة صبور » وفي
الرخاء شكور .
* لا بحیف علی من یبغض ولا يأثم فيمن يحب » ولا يدّعي ما ليس
له » ولا یجحد حفاً هو علیه » يعترف بالحق قبل أن يشهد عليه »
لا یضیع ما استحفظ » ولا ینابز بالالقاب » لا يبغي ولا يهم به »
ولا یضار بالجار » ولا پشمت بالمصائب ۰ سريع إلى الصواب »
مود للثمانات » بطی عن المنکرات » یأمر بالمعروف » وینهی OF
المنکر » لا یدخل في الدنیا بجهل » ولا یخرج من الحق .
صفحه 58:
* آن صمت لم یغمه الصمت وان ضحك لم یعل به الصوت »
قانع بالذي له » لا یجمح به الغیظ » ولا یغلبه الهری » ولا
یقهره الشح » ولا یطمع فیما لیس له » یخالط الناس لیعلم »
ویصمت تیسلم » ويسآل لیفیم »لا ینصت للخیر لیعجز به »
ولا يتكلم به ليتجبر على من سواه ؛ إن بغي عليه صبر »
حتى يكون الله جل ذكره ينتقم له .
* نفسه منه في عناء » والناس منه في رجاء » أتعب نفسه
لآخرته » وأراح الناس من نفسه » بعده عمّن تباعد عنه
بغض ونزاهة » ودنوه ممّن دنا منه لین ورحمة » لیس تباعده
تكبّراً ولا عظمة » ولا دنه خديعة ولا خلابة » بل يقتدي
بمن كان قبله من أهل الخير » وهو إمام لمن خلفه من أهل
البر) .
صفحه 59:
اصل امامث
a ۳ ۱۵4 di glu i ( از شر ابن
صفحه 60:
اما زهان 6(
انسان کامل
صفحه 61:
امام صادق (ع) فرمود :
ان الصورة الانسانية هى اكبر حجة الل على خلقه»
و هی الکتاب الذی کتبه بیده» و هی الهیکل الذی بناه
بحکمته» و هی مجموع صورة العالمین» و هی
المختصر من العلوم فى اللوح المحفوظ و هی
الشاهد علی کل غائب» و هی الحجة علی کل جاحد
و هی الطریق المستقیم الی کل خیر و هی
الصراط الممدود بین الجنة و النار
سید حیدر آملي جامع الاسرار ص 600 و ذیل آن را در تفسیر صافي ص 66
صفحه 62:
(زسان کامل در فلسفه
جامع عکمت ظری
دانستن همه pole مفید و حقایق هستی در حد توان
تسلط کامل عقل بر غرایز و عواطف و نیروهای وجودی
صفحه 63:
(زسان کامل در عرفان
(زسان عاشق
سالك واصل و فانى فى (للّه
ترك وابستكى ها و وإرستكى کامل
صفحه 64:
* ابن سینا : ثم ائه لیغیب عن نفسه» فیلحظ جتاب القدس فقط و ان
لحظ نفسه فمن حیث هی لا حظة, لا من حیث هی بزینتها؛ و
هناگ یحق الوصول اشارات؛ طبع حروفي ج ص 90 تا 6
* این آخرین درجات سلوك الی الّه» یعنی مقام وصول است.
* یعنی: «عارف پس از طی آن مرحله, دیگر از خودش غائب
ميشود» و فقط جناب اقدس حضرت حق را ميبیند و نظر
ميکند» و اگر. هم احیانا به نفس خودش نظری کند» از این جهت
است که آن نفس بیننده و نظر, کننده است نه از جهت آنکه از
حق دارای کمالاتی شده است» و منتقش به صورتها» و متزین به
زینتهائی گردیده است. و در اين حد و منزلت» وصول به حق»
به مقام تحقق ميرسد و حقیقت پیدا مي کند.
صفحه 65:
طلم lod باب ان
cl fi لبن
صفحه 66:
Yl gah yl با
gy haa Dall
صفحه 67:
گر نور عشق حق به دل و جانت اوفند
بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی
یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر
کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی
از پای تا سرت همه نور خدا شود
در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی
وجه خدا اگر شودت منظر نظر
صفحه 68:
ای بیخبر بکوش که صاحب خبر شوی تا راهرو نباشی کی راهبر شوی
در مکتب حقایق پیش ادیب عشق هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی
دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی
خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد آن گه رسی به خویش که بی خواب و خور شوی
گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی
یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی
از پای تا سرت همه نور خدا شود در راه نوالجلال چو بی پا و سر شوی
وجه خدا اگر شودت منظر نظر زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی
گر در سرت هوای وصال است حافظا باید که خاک درگه اهل هنر شوی
صفحه 69:
دیزگهای انسان کامل
eee ee re ١
es aes ۴
أكاض ه سعرت (حکمت)
امس وين دمن وراه سای
توت در بل دیگران
۵ اکتترل بر نفس, تهذیب حل و پالايش Da
اعشماد و خوشییتی - رمق
٠ أتعمل و شکیایی مر با ایا و يعارم
۸ خودشناسی AL
© أعلم يتين ماعن
| ۱۰ انواضع و فروتی.
٠ تاتس اتجام شور خارق العاده
wail 88 ب علم شب
۳ آواد یو درا نکر ال آیدگری ae
رای
مولوی
توص
eels
5
موه
تاد
صفحه 70:
3 ریزگیهای انسان کامل
۷ إيذيرش دنيا با نما زشنبها و خويهايش
۸ آآزادیاراده و ختار
٩ ]خلانیت
١ أقر بى غلم و كمال بودق
١ أدوستدار راستى و راستكويان بودن. صداقت
۲ أعزث نفس
۳ بن اعتتابى Wag
4 أعدالتكوبى
۵ أجرئتورزي و شجاعت
sade]
hats ayy OLE ۷
۸ التسفل و منکی Saat
ارتباط متناسب با دیگران
۰ ثات شخصیت
ابن عربى
واجه تصير
oF
تمداد
n
60
eo
"
صفحه 71:
غلام همت آنم که زیر
كزج کرد
‘al rod هرچه رنف 3
ایس Sl sf 4 «ty
صفحه 72:
مركا نر اا
صفحه 73:
أل أ
سل كار سر ارين نل G8 Jf
صفحه 74:
وا رش afd
كرش فرویديروان شناسي
و 2
روان شناسي موفقید
صفحه 75:
پیمار رواني
نسان موق
صفحه 76:
سل بر
صفحه 77:
با ليك
صفحه 78:
۱
ا
١
١
و
i ينل i ان رن
ay |
upg
صفحه 79:
صفحه 80:
محدو ديت هاي 53
دروني و بيروني
و وابسته به
mila I هاع ,
صفحه 81:
1 آبرلهام مازلو
شكوفا
صفحه 82:
سلسهمراتب نیازهای انسان (هرم مازلو)
Mazlow's Hierarchy of Needs
(Self-actuali خود
“us, (Esteem)
friendship, family, sexual intimacy
دوستی» خانواده. صمیمیت جنسی
‘security of body, of employment, of resources,
‘of morality, ofthe family, of health, of property
امكانات» ع خانواده سلامتی. SLE امنيت جسم؛
wuss (Physiological)
صفحه 83:
پذیرش توسط اجتماع. دوستی, علاقه به
elit دیگران.
امتیت بدنی, سلامتی» اخلاقی. خانوادگی.
شتا بای ماو
نیاز های فیزیولوژیک. مانندخواب و خوراک و
سلامت و
صفحه 84:
ویکتور فر(نکل
انسان داراي معنا
صفحه 85:
با ام
wh
لزانم زا[ لزنم
ار مرج خی ار
صفحه 86:
/ ve ' ۱
lj pa gh gp jd
gf tad yl ya
اله رمث روأني أمث نه يمار رولي
صفحه 87:
ویژگی های شخصیت سالم
0) در انتخاب عمل آزادند.
0) شخصاً مسزول هدایت و زندگی و گرایشی هستند که برای سرنوشت خودشان
برمی گزینند
) معلول نیروهای خارج از خود نيستند.
) در زندگی, معنایی مناسب خود یافته اند.
9) بر زندگی شان تسلط آگاهانه دارند.
) می توانند ارزشهای آفریننده و تجربی یا گرایشی را نمایان سازند.
ج) از توجه به خود فراتر رفته اند.
) به آینده می نگرند و به هدفها و وظایف آتی توجه می کنند.
9) تعهد و غرقه شدن در کار (جنبه مهم کار, محتوای آن نیست, بلکه شیوه انجام آن
است, و اين به زندگی معنی می بخشد. از راه کار, معنی می جوییم و نه در آن.)
0) ویژگی دیگر انسان های از خود فرا رونده توانایی ایثار عشق و نیز دریافت آن
است. عشق هدف نهایی انسان است, مورد محبت قرار گرفتن و عاشق شدن .
صفحه 88:
انسان فرديت يافته
صفحه 89:
زدن نقاب ۳۳
ا
ل ع
3
صفحه 90:
opt)
انسان آزاد
و انتخابگر
صفحه 91:
۱ كوردون آليورت ۱
انسان بالغ
يا يخته
صفحه 92:
ja) cls |
7 انسان با 7
کنش و
كار کد د کامل
صفحه 93:
PR owe
Wo! انسان (
مكاني و اين
زماني
صفحه 94:
(زسان کامل در ظر نیچه
(نسان قدرتمند
(ر(ده معطوف به قدرت
قدرت طلبی مهم ترین نصلت (نسانی
۱
صفحه 95:
| شعار نیهه ۱
diac Sigh y
يت Ja aa Cai
صفحه 96:
Da 9 الرن و همه ابرر جرا
وس hd مشخص مي ود
صفحه 97:
۳ المنافقین Sb لهم Gide لیم 4
الذین یتخذون لکافرین ليا من
دُون الْمُؤْمِنِينَ
رن رل bus
تیا ۱۳۱۰۱۲۱