علوم مهندسی معماری و عمران

انواع سقف های روستایی

سقف روستایی

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انواع سقف های روستایی”

انواع سقف های روستایی

اسلاید 1: دانشگاه آزاد اسلاميواحد سامنروستا 2انواع سقف های روستاییترم ششم 93-1392نام استاد: جناب آقاي اصل شیریننام دانشجو: سیروس خلیلی

اسلاید 2: طراحي بام در اقاليم ايراندر معماری یکی از قسمت های ساختمان که کم کم به دست فراموشی سپرده می شود بام است. در واقع با مرتفع شدن بنا ها و  حجیم شدن آنها و پیشرفت هایی که بشر طی سالیان طولانی برای غلبه بر طبیعت به دست آورده است کم کم بام ها همگی شکلی يكسان و تخت به خود گرفته اند. اما تا قبل از دست يابی بشر به منابع عظيم انرژي امروزي آنها مجبور بوند كه بخشي از كمبود هاي خود را با سازگار نمودن ابنيه با شرايط اقليمی منطقه جبران نمايند. لذا در طراحي بنا ها سعي مي شده كه تك تك قسمت هاي مختلف يك ساختمان ضمن كارآمدي با شرايط اقليمي سازگار و حتي حد اكثر استفاده را نيز از آن شرايط ببرند. (1)

اسلاید 3: اقليم ايران:به طور كلي ايران داراي چهار اقليم زير می باشد:1)اقلیم معتدل و مرطوب (کرانه جنوبی دریایی خزر ( 2)اقلیم سرد و کوهستانی (مناطق کوهستانی غرب) 3)اقلیم گرم و مرطوب )کرانه شمالی خلیج فارس و عمان( 4)اقلیم گرم و خشک )فلات مرکزی(

اسلاید 4: اقليم معتدل و مرطوب:سواحل جنوبی دریای خزر با اعتدال هوا و بارندگی فراوان جزء مناطق معتدل کشور به حساب می آید , رطوبت زیاد هوا و اعتدال درجه حرارت از مشخصات این اقلیم است.(2)

اسلاید 5: پوشش بام ( مناطق معتدل و مرطوب)به دليل بالا بودن ميزان بارندگي بام ها شيب دار و با شيب تند اجرا می شوند و بالكن های عريض و سر پوشيده اطراف اتاق ها براي محافظت از باران ايجاد می شود. (3)

اسلاید 6: بالكن هاي سرپوشيده اطراف از ورود باران به خانه جلوگيري می كند(4)

اسلاید 7: پوشش هاي شيبدار با استفاده از مصالحي چون سفال، گالي، كولش برنج حلب و ... اجرا می شود. (5) (6)

اسلاید 8: (پوشش حلبي)(7)

اسلاید 9: سقف هاي شيب دار در پاره اي مناطق در جهت غرب تا نزديكي زمين ادامه دارد تا از نفوذ كج باران به داخل ساختمان جلوگيري كند. (8)

اسلاید 10: اقليم سرد و كوهستاني: شدت تابش آفتاب در تابستان زیاد و در زمستان کم است زمستان ها طولانی سرد و یخبندان بوده و تابستان ها هوا معتدل است . (9)

اسلاید 11: پوشش بام (اقليم سرد)پوشش خانه ها در اقليم سرد ايران عمدتا مسطح و تير پوش است اما خانه های با سقف شيبدار در كوهپايه های شمالي رشته كوه هاي البرز مشاهده می شود. (11)(10)

اسلاید 12: بامهاي شيب دار در صورت مناسب بودن پوشش آن به مراتب از بام هاي مسطح بهترند چرا كه آب باران را به سهولت از روي بام دور مي كنند . ولي در صورت كاهگلي بودن پوشش بام مسطح، قدرت آن در برابر رطوبت و باران و به ويژه برف بسيار كم خواهد شد . (12)

اسلاید 13: انتخاب بام هاي مسطح يا شيبدار در اقليم سرد مشكلي ايجاد نمي نمايد چرا كه با نگهداري برف بر روي بام ازآن به عنوان عايق حرارتي در مقابل سرماي زياد هوايخارج كه چندين درجه كمتر از درجه حرارت برف است استفاده مي شود و همچنين فضاي زير اسكلت سقف شيبدار ( خرپا )كه كاربرد انباري دارد ، عايق مناسبي بين فضاي داخل و خارج بنا خواهد بود (13)

اسلاید 14: ((14)(فضاي زير شيرواني)(15)

اسلاید 15: در مناطقي كه بام ها مسطح و تير پوش هستند بدون دست انداز اجرا می شوند تا كار برف روبي آسان شده و امكان بيشتر تابش خورشيد نيز فراهم آيد. (16)

اسلاید 16: اقليم گرم و مرطوب: از ويژگي هاي اين اقليم تابستان هاي بسيار گرم و مرطوب و زمستان هاي معتدل است كه رطوبت نسبي به 70درصد نيز مي رسد در اين اقليم اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز و فصل هاي مختلف كم است. (17)

اسلاید 17: طراحي بام در اقليم گرم و مرطوب:در اثر رطوبت زياد در اين اقليم بيماري هايي مانند سرما خوردگي و رماتيسم شايع می شود و همچنين باعث رشد قارچ ها و در نتيجه بوي نا مطبوع هوا و تغيير در ابعاد واندازه و پوسيدگي هايي در ديوار ها و سقف ها می شود،اين مهمترين دليل طراحي سقفهاي صاف در اين مناطق است چون اين سقف ها در تابستان كه رطوبت زياد است بيشترين مقدار گرما را از خور شيد در يافت مي كنند واز زياد شدن رطوبت در زير سقف ها جلو گيري مي كنند. (18)

اسلاید 18: اقليم گرم و خشك:بخش عمده اي از مركز و شرق ايران را شامل می شود كه به دو بخش بياباني و نيمه بياباني تقسيم می گردد. تابش شديد آفتاب، گرمای زياد و هواي خشك، كمبود بارندگي ، عدم وجود رطوبت و طوهان هاي پر گرد و غبار از مشخصه هاي بارز در بخش بياباني اين اقليم است. (19)

اسلاید 19: پوشش بام (اقليم گرم و خشك)سقف و بام خانه ها از خشت خام و گل ساخته می شود.به دليل كمبود بارندگي و كمبود چوب بام خانه ها غالبا داراي پوشش طاق و گنبد هستند.سقف گنبدي و قوسدار علاوه بر ايجاد سايه بر روي بدنه گنبد باعث ايجاد سايه در پيرامون گنبد نيز می كه بيش از نيمی از مساحت پشت بام خانه ها در ساعات گرم در سايه قرار می گيرد. سطح منحني و قوسدار طاق باعث انعكاس بيشتر نور خورشيد و كاهش جذب حرارت می شود(20)

اسلاید 20: برخي سقف ها به صورت دو پوسته طراحي می شده كه هواي بين دو گنبد تا حد زيادي از تبادل حرارتي فضاي داخل و بيرون جلوگيری می كند.پوشش قوس دار و گنبد سطح بيشتري از بام را در معرض وزش باد و نسيم قرار می دهد. و شكل مدور داخل هم در چرخش هوا و تهويه آن بسيار موثر بوده است.(21)

اسلاید 21: (گنبد دو پوسته)(22)

اسلاید 22: (گنبد با تهويه و شيشه هاي رنگي)(24(23)

اسلاید 23: نمونه هایی از انواع سقف های روستاهای خارج از کشور

اسلاید 24: (27)

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29: (29)

اسلاید 30: (بام چهارترك كمرشكن)(بام چهار شيبه)(33)(32)

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33: منابعكتاب تنظيم شرايط محيطي ( ساسان مرادي)روستا 1 و 2برسي اقليمي ابنيه ايران (دكتر وحيد قباديان)سبك شناسي محمد كريم پير نياسايت www. Mamarblog.ir

اسلاید 34: بابت ديدن تصاوير از شما تشكر می كنم.پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید