صفحه 1:
صفحه 2:
سوال | اندیشه و تحقیق ص ۹۸ کتاب
آیا در مجازات آخرت که مجازات از نوع سوم است.
ظلم امکان پذیر و قابل تصور است ؟ چرا؟
صفحه 3:
با Be
ابتدا با بررسی انواع مجازات ها مجاز ات در
روز قیامت را شرح مى دهيم اميد به اينكه
بتواتد ما را در راه بندگی خدا يارى دهد
صفحه 4:
9 ,مچازات های قراردادی است یعنی مجازات؛ اعتباریست و می شود کم یا زیاد
کسانی است که این مجازات را وضع می کنند.
HH مثلاً فرض کنید کسی که تخلف راهنمایی و رانندگی می کند. می گوٍ
ید. این قراردادیست زیرا در کشورهای دیگر فرق می BS گاهی خیلی بب
است. در اين مجازات عقل و سيره عقلا بر اين قرار كرفته كه بايد
اگر کسی تخلف رانندگی کرد و در محل پارکینگ ممنوع ما
اين باشد که ماشینش را نابود کنند و خودش را هم حبس ابد کنند: این را"
باشد.
هی گویند یک تخلف کرده جریمه اش کنید.
oF يا فرض كنيد كه كسى مثلاً به نامحرم نكاه کرده بگونیم به خاطر نگاه به نامحرم
یشود و پدر مادرش هم حبس ابد بشوند. عقلا نمی پسندند و خواستار یک تنا
هستند و می گویند او تخلف کرده شما هم جریمه اش کنید. شلاقش بزنید.
صفحه 5:
# در واقع مجازات نتیجه خود جیم است اصطلاحاً به آن مکافات می گویند.
# مثلاً فرض کنید کسی در حال مستی رانندگی کرده و تصادف می کند و پاهایش قطع
مى شود يا مثلا چشمانش کور شده است. در این حالت نمی تواند بگوید من فقط ی
ساعت تخلف کردم. یک نصف روز تخلف کردم. آیا درست است که شصت سال:این
جوری باشم؟
© يا فرض كنيد كسى مثلا هوس كرده كه يك چاقویی یا نیشتری به چشمش بزند. ۱
ببيند جه جوريست؟ يك لحظه هوس مى كند جاقو را مى زند و تا آخر عمر نابينا مى
* شود. نمی تواند بگوید که این مجازات پا جرم من تناسب ندارد. من یک لحظه هوس
کرده بودم. چشمم باید یک ساعت کور هي شد نه اینکه تا آخر عمر کور باشم.
صفحه 6:
Se os Cos SS oe ee تحسم
4# مال يتيمى كه مى خورد به تعبير قرآن "انما ياكلون فى بطونهم نار وسیصلون سعیژا
يمد
صفحه 7:
آن دو تای اول هر دو در دنیا هست. اما نوع سوم
که تجسم اعمال انسان است جای آن در دنیا نیست.
حال تصور كنيد مجازات اخروی جزء کدامیک از
این سه نوع است؟ نوع اول؟ یعنی قراردادیست که
بتوان آن را كم يا زياد كرد يا از نوع دوم كه
مجازات عمل OT جيزى جز نتيجه عمل باشد.
مره ای فروی سب ار ی بو
معافت اد قست: له ز نع سوم که
تجسم اعمال است می بشد. در وفع آن
Cala کهیه 0۳1107 که جيرى جر غود"
همان عمل نیست. باطن آن عمل آتش بوده
منتها توجه نداشته این عال یتیمی که می
خورد به تعبير قرآن " انما ياكلون فى بطونهم
ناراً وسيصلون سعيرً " در واقع آنش م
خورده منتها توجه تداشته در آجا مجسم می
شود.
وقتی غیبت می کند در واقع دارد گوشت
پرادر مرده اش یا می خورد ولیالانتوجه
ندارد. ام نج متوجه مق شود و تجسم پیدا
مى كند در آنجا يرده ها کثار رفته "فبسرک
اليوم حديد” متوجه مى شود كه جد جيزى
خورده وجه كارى كرذه؟ بس در آنجا عين
عمل و تجسم خود عمل هست.
صفحه 8:
صفحه 9:
ا ل