صفحه 1:
2
انواع مداد
etre a ec eres
صفحه 2:
صفحه 3:
مداد های طراحی به طور کلی به سه دسته تقسيم مى شو
»- مداد های نرم و پر رنگ 8
2- مداد های معمولی ۲۷8۰
3- مداد های خشک و کم رنگ ۲۱
1- مداد های با نوک نرم و پر رنگ تر:
این نوع مدادها دارای نوکی پهن تر نسبت به سایر مداد ها هستند؛ نوک آن ها کاملا مشکی و پر رنگ می باشد. وقتی با
این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه نرمی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف 88 است؛ که روی بدنه مداد درج شده است و با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.
مداد های با نوک معمولی:
این نوع مداد ها را همه جا می توان بيدا كرد اگر به نوشته روی اکثر مداد ها توجه کرده بائید حرف ۱48 را حتما روی
مداد دیده اد
اين مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاربرد خواهد داشت.
©- مداد هاى با نوك خشك و كمرنك تر: 1
دنه سيوم متادها دارائ توكى نازك تر نسبت يه ساير مداد ها هستد» ذوك كن .ها نسبيتاً كمرتك مى نويسد. وقتى با لين لو
مداد ها طراحى مى كنيد متوجه زبرى و خشكى نوك أن خواهيد شد.
مشخصه اصلى اين مدادها حرف 4 استء كه روى بدنه مداد درج شده است و مانند مداد های 8 با شماره های مختلف
درجه بندی می شوند.
شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد:
3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H ,48 ,58 ,68
سعى کنید در طراحی های خود هميشه مداد مناسب را انتخاب كنيد تا طراحى هاى شما حرفه ای و
تر شوند.
صفحه 4:
مداد یکی د یگر از ابزار های طراحی است که به هنرجویان تاه کار پیشنهاد میشود قبل
از استفاده ازهروسیله ای با تکنیک» کار با مداد که امکان می دهد مسائل آموزش طراحی را
براى آنها بهتر حل كند آشنا شوند. مدادها نا بر خصوصیات اثرگذاررشان به مدادهای :
گرافیتی ايتاليايى و رنكى تقسيم میشوند. د ر طراحی های آموزشی بیشتر از همه مداد
گرافیتی استفاده ميشود. درترکیب مداد گرافیتی؛ كربن كريستالى با مخلوطی از آلومین و
مواد د يكر استفاده شده است. مداد گرافیتی مرغوب باید براحتی روی کاغذ حرکت کند و
با فشار كمه نوك آن تشكند مدادهاءاز لحاظ نرمی و سختی مغزشان به مدادهاى نرم (8 و
شماره ها بالاتر) مدادهای سخت ( !۲ و شماره های بالاتر) و متوسط ( ۱۸8 ) تقسیم
0 مدادهای معمولی با حروف( ۲48 ) مشخص می شوند
مدادهای( ۲4 ) سخت ترند وهرچه شماره آنها بلاترباشده مغز آنها سخث تراست»
مدادهاى( 8 ) كه مغزترم دارنده براى طراحى مناسب هستند. هرجه شماره آنها بالا تر
باشده مغز آنها نرم تراست
یکی از ابزارهای خوب طراحى مداد ايتاليايى است.اين مدادء هم نوع طبيعى دارد وهمٍ
مصنوعی, نوع طبیعی آن از(سنگ رس سیاه) و نوع مصنوعی آن از(استخوان سوخته؛ گچ:
گرالیت و چسب گیاهی) سساخته ميشود. این مداد در مقایسه با مداد گرافیتی تن غایظ تری
دارد وبرق نمیزند. با آن ميتوان هم خطوط واضح کشید وهم تن های یک نواخت بوجود
آورد؛ ونیز میتوان آنرا با گچ و(سانگ وین) باهم کار کرد.
سانگ وین) نام نوعی مداد نرم است که رنگ قرمز تیره دارد و د ر طراحى بكار ميرود.
صفحه 5:
دید کلی
اگر بوسیله یک تکه سرب ويا قلع ويا گرافیت و یا اجسامی شبیه به اينها روى كاغذ خط
بکشند, تولید یک خط تیره رنگ میشود. اين خط بر اثر باقیماندن مقداری از اين اجسام بر
روی کاغذ میباشد.
سیر تحولی و رشد 3
بطوری که تاریخ نشان میدهد. در قرن چهاردهم در ایتالیا با آلیاژی از سرب و قلع , روی
کاغذ مینوشتند و بعبارت دیگر , نوشتن با مداد را معمول کرده بودند. در سال 1564 در
انگلستان , معدن گرافیت کشف شد و یک سال بعد هم انگلیسیها از گرافیت برای تهیه مواد
استفاده نمودند. از آنجائیکه بتدریج گرافیت خالص در اروپا کمیابتر و گرانتر میشد, از اواخر
قرن هجدهم , مواد را از مخلوط کردن گرافیت با خاک رس تهیه میکردند.
امروزه نيز مواد را از مخلوط گرافیت , یعنی گرافیت سیلان و یا گرافیت تمیز شده مکزیک
تهیه میکنند
نحوه تهیه مداد
مداد را از مخلوط گرافیت , گاهی هم یک تا دو درصد دوده و خاک رس چرب بدون اکسید
آهن تهیه مینمایند. خاک رس و گرافیت را جدا جدا نرم مینمایند و آنگاه هر دوی آنها زا
بصورت گرد در آورده , مخلوط میکنند و آب هم به آنها میافزایند. آنگاه اين مخلوط را
بات میکند و با فشار از متافذى رد مىكتند. در نتيجه میلههایی که صخامت آنها ء ده نا سه
سات سر ا اد ال مر گر
کنند و آنگاه در 5
له حرارت از هار ۱۵ aig
صفحه 6:
مداد معمولی
در مدادهای معمولی در مقابل دو قسمت گرافیت , یک قسمت خاک رس میباشد و اگر
مقدار خاک رس مخلوط با گرافیت بیشتر باشد, مواد سختتر و اگر کمتر باشد. مواد
نرمتری درست میشود.
مداد نجاری
برای تهیه مداد نجارها یا سنگ تراشها که معمولا ارزانتر از سایر مدادهاست, از فضولات
کارخانجات مفز مداد سازی و از گرافیتهای ماداگاسکار و گرافیتهای الکتریکی و غیره استفاده
مى تمايند. بس از اينكه مغز مداذ بخته شذء آن زا براى لاى جوب گذاشتن AB مد به
Olas ee engl رابه روكتهاى معدت يا الى و با حیوانی وبا مومها الوذه تكله 5لا
pend در شترى كه از دو جوب درست کردهاند. میچسبانند:
از اینکت مخز مداد را در جمستفما دا Sy 5 ol 6 ا
دستگاه فشاری , علامت کار آلمان , مهمترین کارخانجات
مدادسازی در نورنبرگ واقع
صفحه 7:
مداد کپیه
مغز مدادهای کپیه از خاک رس خالص و تالک یا گرافیت و رنگهای محلول قطرانی
مانند بنفش بلورین و ائوزین و بلودومتیل و تارترازین و غیره تشکیل شده است و
به عنوان ماده واصلى متيل سلولز ويا كتيرا بكار مىيرند. براى اينكه مداد ۳
بنویسد, لازم است قدری استائارات کلسیم هم به آن بیفزایند. اگر یک مغز مداد
کپیه قرمز را نرم نموده , در یک لوله آزمایش بریزیم و بر آن چند سانتیمتر مکعب
آب بیافزاييم و حرارت بدهیم, تولید جوهر قرمز میشود.
جوهر قرمز حاصل , درخشندگی قرمز و سبز دارد و اين رنگ , مانند رنگ قرمز
معمولی تجارتی میماند و قرمزی آن هم بر آثر وجود آئوزین است. اگر قدری از
تا کب ابى ويا سبر را ترم كرده : تساريم و
آب بر آن بيافزاييم, محلولهاى رنكى از رنكهاى قطرا
صفحه 8:
Seba?
امیدوارم لذت برده
باشید
۸