صفحه 1:
انواع مطالعات اپیدمیولوژیک
2000000
OBSERVATIONAL STUDIES
مطالعات تجربی 2 ۴
EXPERIMENTAL STUDIES
-CLININAL TRIAL
- INTERVENTIONAL STUDIES
PRC ea
Oren rn
DESCRIPTIVE STUDIES
م مطالعات تحلیلی 8
ANALYTICAL STUDIES
صفحه 2:
"! )- مطالعات مقطعى
™1-CROSS SECTIONAL STUDIES
CASE- REPORT -2 =
CASE - SERIES -3 =
* انواع مطالعات تحلیلی :
LJ 0- مطالعات گذشته نگر (مورد شاهدی )
RETROSPECTIVE =
STUDIES(CASE-CONTROL S.)
صفحه 3:
6026 Rene Deve
PROSPECTIVE STUDIES(CONTROL
: انواع مطالعات همگروهی
Bere
ت3۳
Berens We SE te Sno
= (HISTORICAL- COHORT )
صفحه 4:
انواع مطالعات ابيدميولوزيك :
"! [)-مطالات مقطعى
™CROSS- SECTIONAL STUDIES
"" ©- مطالعات طولی
STUDIES ۱۱2۱
" )تورش) 818.5
ا ا
بطور منظم بامقادیر واقعی تفاوت پیداکند .
صفحه 5:
apes VES B Ew)
"ا جمعيت مورد بررسى -نمونه
BEC eo ا ل
5112252
" هبدافراد بيماركه درمعرض فاكتور نمى باشد
و
صفحه 6:
Serres wh
الف - افراد درمعریض عامل بیماریزیا بوده
۱ er Se BON eee
OB د
الف- افراددرمعرض عامل بیماریزا بوده
re Sores ES a] با
صفحه 7:
مطالعه آينده a
" كروه در معرض عامل بيماريزا هست
"! )- كسانى كه بيمار شده اند
* كسانى كه بيمار نشده اند
"ا جمعيت افراد سالم
* گروه در معرض عامل بيمارى زا نيست
8 2 کسانی که بیمار شده اند
* کسانی که بیمار. نشده اند
صفحه 8:
* 0 طرح مطااعه اسان »ارزیان ودر. بعضی مواقع کوقاه
3
2 ا ل SBE
" هبراى ارزشيابى ارائه خدمات و برآورد نيازهاى
5077 be
"ا <6- امكان تعميم نتايج وجود دارد
ل ا ا اد
" ©- شيوع يك بيمارى يا عامل خطر را نشان مى دهد
صفحه 9:
ادامه-
it tae eae لك
نخستين مرحله از يك مطالعه تجربى يا
همگروهی باشد
"" ©- مسئله كم شدن افراد در مطالعه را ندارد .
صفحه 10:
9
(بيمارى)بوده مشكل است .
ا كك
- محاسبه میزان بروز امکان پذیر نمی باشد
صفحه 11:
مراحل اجرای مطالعه
8 )-انتخاب افراد شاهد و مورد
eS TS ree كه
"" ©2- اندازه كيرى مقدار مواجهه
BSNS De wn Eee ل
نسبی
صفحه 12:
۱ ۰ 9و۱
۳
"ا جمعیت معمولی
صفحه 13:
1
۱ 0
9
9۳ cL
69 مردم عادی
صفحه 14:
Parnes مطالعات-
ا ا ا ا 0 0
" ©- دشوار بودن انتخاب كروه شاهد
BID ye ee eee Errol.
" <6- مشكلات ۱ ۱
علاع طاعلظا! - ععللقة _امناعمم-5ه
BIAS
مفقط یک پیامد قابل بررسی |
صفحه 15:
9 ool jo
" )-اجراى آسان - سريع - ارزان
ا ا ۱
" 6- بزوهش درباره بيماريهاى نادر
<- خسته کننده نمی باشد
"" 6 با امکان تکرار مطالعه در مناطق جغرافیایی مختلف
"!ا درجه اعتماد مطالعه افزايش مى يابد
"ا ©- امكان شناسايى عوامل خطر و مبارزه با ان
لا
صفحه 16:
ادامه-
BeAr Wen رد fa
بیماری دوران نهفته طولانی دارد
۱ bel
(tinue و
صفحه 17:
ا |
٩ )-انتخاب افراد مورد مطالعه
"ا الف- انتخاب از كل جمعيت
۳۳ rer
Rt ype re ل BSL
پزشکانآموزگاریان
0
صفحه 18:
ادامه-
ار ل ۱
|i ا ل ا ا اك
و
| te ECT ye
(0
#* ب- مقایسه خارجی
او ال ره جمعيت
صفحه 19:
ادامه-
۳ Te
تجزیه وتحلیل (محاسبه شاخص میزان 8
۱0
صفحه 20:
معایب مطالعات
همگروهی
"" )-هزينه زياد -يرسنل زياد - صرف وقت زياد
"ا هنياز به تعداد زياد افراد مورد مطالعه
"" ©-مناسب نبودن براى بررسى بيمارى هاى نادر
" 60 از دست دادن افراد
۰ وچ I
"" -خستكى بزوهشكر
صفحه 21:
ادامه-
۱ Bye Ter Soh
فاکتور مورد مواجهه
OR ere.
OP Re er err ا eo)
شد |)
صفحه 22:
PP EE eee eee en
* بدلیل شروع مطالعه با جمعیت نتایج قابل تعمیم است
"" ©- بهترين طرح براى توصيفه دقيق بروز است
ciel ا لك
بررسی نمود
<- نسبت-6 ۲۳650۱5 056)قابل محاسبه است
ار 111151355121101 بعلت تشكيل
گروههای مقایسه ای قبل از بیماری
صفحه 23:
On)
8 0.- دراین بررسی علت مقدم بر بیماری است
"" (تنها راه اثبات ترتيب زمانى متغيرهاى مستقل و وابسته است )
ا 0
* 0 هرچه پیگیری همگروه ادامه یابد مطالعه قدرت بررسی
* تعداد بیشتری از پیامد ها را بدست می اورد
" © امكان تجزيه وتحليل مطالعه در مواردى كه افراد در دوره هاى
متفاوت زمانى وارد بررسى شوند
صفحه 24:
اپیدمیولوژی تجربی:
"" اهداف :
* الف- ارائه تجریبه عملی درباره عوامل سببی (عوامل خطر) که
trace ل ل 0
NS SES neil ا ا ا ات
بهداشتی از نظر پیشگیری ومباریزه با بیماری ها ودرمان
آنها وارتقاء سلامت جامعه
ال و 3
)مطالعات بر جانوران .- مطالعات روی انسان
صفحه 25:
انواع بررسی های تجربی:
۱ ۰ Peace | ROY Nera) Wp Pe CL
شده
كارآزمايى هاى غير اتفاقى يا غير 1"
5
فده
صفحه 26:
كوربودن كارآزمايى:
5001 SSS be
9 5) Sacks
BE nove CS 6) Sele
صفحه 27:
انواع تورش در مطالعات تجربى:
* -تورش در گزینش دوگروه مطالعه وشاهد (مثلا گروه
te ree Senn tse ve Se] تم
Sere ce VE) Se PPS SEES ENOTES Soil
RY Es Dev WCree eric WP en DSR NR ED
"" ©- بخشى از افراد ككروه شاهد به عامل مورد بريسى
Perea ern 11001100
بکاربردن عامل مورد برررسی امتتاع ورزند .
* <- نحوه اعمال مداخله در همه گروه مطالعه یکسان نیست
صفحه 28:
ادامه-
Sy eo كرفتن فرد دركروه
مطالعه يا شاهد روى ارزشيابى نتايج تاثير
a) ۳۳
* (- ازدست رفتن افراد درطول مطالعه
صفحه 29:
مزایا و معایب مطالعات تجربی :
* - دقیقترین روش آزمودن رابطه علیتی میان متغیرها
می باشد
8-دقيقترين روش نشان دادن اثر تغييرات مستقل در متغير
وایسته است
©2- بسيارى از عوامل تحت كنترل محقق است
* <6- تصادفی کردن قابلیت مقایسه گروهها را فراهم می کند
صفحه 30:
معایب:
و
"ا ©- هميشه نمى توان سطح بعضى از متغيرها را به
" 8- در بعضى موارد كارريبرد اين بوش ها با اصول اخلاقى
تعارض دارد
VEE COTW SCS NSS eC Ic os
ATTRITION BIAS