صفحه 1:
صفحه 2:
RT eS) BL ally
Se ee re)
rs
اختلال سلوک
صفحه 3:
كمبود توجه
" م مورد ازموارد زير در طول ماه در دو محيط:
۱ ا ل ا rear ets
ROCKIN WOE) COTES) CT pe rw ev ea ng ee
Ree SEC eee See
ناتوانى در ييروى از دستورات و اتمام تكاليف "
صفحه 4:
كمبود توجه
1
ae DE Ss eS SoS ae
كم كردن وسايل
فراموشى در كار هاى روزانه *
SO eee ere ا
صفحه 5:
ee
ل تت وك eno key ae
تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن *
| eee
0 ا ل ا ا
مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام *
صفحه 6:
۳
010100
* حرف زدن بيش از حد
" ياسخ قبل از اتمام سؤّال
ل ات كت
* قطع كردن حرف ديكران
صفحه 7:
اختلال لجبازی مقابله ای
* الكوى منفى خصمانه و لجبازانه ؟مورد يابيشتر
از نشانه هاى ۳ ام
-١ * از كوره در مى رود.
ee To Bae) eS a ae
Ry coer ee ال ey
PS ee) ee
صفحه 8:
اختلال لجبازی مقابله ای
* ؟- ديكران را براى اشتباهات خودش سرزنش
مى كند
" - با جسارت تمام به آزار و اذيت ديكران
و
ات |
صفحه 9:
اختلال لجبازی مقابله ای
تا
cae ی
ا eee a eee ceed
* رفتارها صرفا در خلال بيمارى ها رخ نداده
باشد.
صفحه 10:
اختلال سلوک
ار ۱
اساسى ديكران يا قوانين ۳(
سن شخص مورد تجاوز قرار مى كيرد.
"اين الكو با ' مورد از معيار هاى زير در 1١ ماه
گذشته و یکی از آنها حد اقل در ۶ ماه
صفحه 11:
۳
* قلدری.تهدید و آزار دیگران
" دعوا و كتى كارى
" استفاده از اسلحه و آسيب جدى
"بی رحمی نسبت به مردم
"بی رحمی نسبت به حیوانات
صفحه 12:
اختلال سلوک
(Car) سرقت(كيف زنى» اخاذى 6 PU eas
وادار كردن ديكران به انجام اعمال جنسى *
آنش سوزى و آسيب به اموال ديكران "
نابود كردن وسايل ديكران *
سرقت از خانه يا ماشین دیگران *
صفحه 13:
اختلال سلوک
" دروغكويى براى منافع شخصى و نقض
مقررات
" دزدى بدون در كيرى با شخص
" دير آمدن به خانه (نا قبل از ١7 سالكى)
* افت چشمکیر در عملکرد اجتماعی. تحصیلی
لا و9 3 i
صفحه 14:
اختلال سلوک
" انواع ده
ا ا لك
* عدم وجود معیار ها قبل از ۱۰ سالگی
صفحه 15:
Cp es
ل
لا
" متوسط
ت00
صفحه 16:
Fe ey ee
531000
برداشت منفى از رفتار ديكران *
ی te oe
Pepa Eee Near ROE St
eS TRO
صفحه 17:
تفکر و رفتار کودکان پر خاشگر
" داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار
* پرخاشگرانه در محیط زندگی
aa ها ات
rep) ee peer Ce ۱
" استفاده از يرخاش در مشكلات بين فردى
صفحه 18:
ویژگی های خانواد کی
2 خانواده های 9
*" رفتارهاى منفى براى كنترل يكديكر
ل ل لك
Rel nC ell Wee ۱
PONE) SUSE Re Wer rote) ae
فریاد زدن» سرزنش و تنبیه
صفحه 19:
ویژگی های خانواد کی
ene er ae ل 20
*رفتار های منفی
* عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان
Tie 1 ا ee eee cel ewe ev و
صفحه 20:
" مشکلات اجتماعی
" مشکلات عاطفی
" مشكلات تحصيلى
Pee Lev ta
صفحه 21:
eee rep ere)
عدم درك نشانه هاى رفتارهاى اجتماعی "
عدم درك افكار و احساسات ديكران "
۱
* طرد از سوی دیگران
9 ۳ همسالان
صفحه 22:
مشكلات عاطفى
ae ا 2
yenwe th 00
eee be ۷
"اضطرات: و اقکار مثقین
صفحه 23:
صفحه 24:
Pe ere)
UL Ny es ا ا
eae de
روابط قهر آمیز والدین و فرزندان "
2
صفحه 25:
۳
*فشار روانی والدین
۳ والدین
*درگیری های والدین و تقوبت مثبت
PR ean Scrat
ae ۳ ۱
صفحه 26:
۳
BL we oat Se
"میهارت های حل مسأله کودکان
توانابى كودك در مقابله با خشم "
توانایی کودکان در انجام تکالیف *
ار
صفحه 27:
انواع استرس های والدین
ل ا له
" اضطراب و افسردكى والدين و اختلالات
كودكان
* استرس زناشويى:
ل لك
لت لا ل لم
صفحه 28:
ee ee ral
ا 0
ا ۱ ۱0
Fs Deer a ees eee Pea
انفعال والدين و جند برابر شدن مشكل فرزندان
احساس get ۲ لا ای خانواده ۳
به مشکلات رفتاری کودک می شود.
صفحه 29:
ل ات نلك
صفحه 30:
Be 8 ۳
برای کاهش استرس خودتان
* کری من
اصلاح ارزشها و شيوه زندكى خود را در رابطه با كودكان :
اكر مى خواهيد زندكى متعادلى داشته باشيد بابد به سه
جنبه آن توجه کنید:
كار
داه
5
صفحه 31:
راهبردهای خاص مقابله با استرس
BLES ANI yee
5 bre aN year ا ae
aes Te) Soe
ee ا ee
ROSS SC) Serco ele ats
۱ برنامه بهداشتى مناسبى داشته باشيد. "
صفحه 32:
راهبردهای خاص مقابله با استرس
" راه هاى مناسب براى حل مسأله به كار كيريد.
ا ل
" کنترل خشم را یا بگیرید.
* براى فرزندان زمان خاصى را صرف كنيد.
" به كروههاى حمايتى والدين بييونديد.
" براى تغيير شيوه زندكى برنامه ريزى كنيد. ۱
صفحه 33:
TS elie a Te Bed
۱ She ae
افزايش ضربان قلب و تنفس "
انقباض عضلات »عرق زياد *
" سرخ شدن . داغ شدن
a لت
صفحه 34:
لك
وال ل ل ا
ديكر نمى توانم تحمل كنم.
پدر / مادر بی عرضه ای هستم.
oe tc nee 000
a از او متنفر oS
۳ 0 0 0
صفحه 35:
OE در ante Bed
" ابن اعمال هشدار دهنده است:
eS | اه
* داد و فریاد/ تهدبد
* گربه
v5"
ا
صفحه 36:
OE در ante Bed
" بدنتان را آرام كنيد:
" ماهيجه هاى خودرا شل و سفت كنيد
صفحه 37:
تمرين تشخیص استرس در خودتان
" از خود كويى هاى مثبت استفاده كنيد:
" فكرش را نكن
" نكذار ناراحتته كند
" می توانم از پس آن بر آیم
" سعی خودم را خواهم کرد.
" حالم خوب می شود.
0 enero
صفحه 38:
تمرین تشخیص استرس در خودتان
" واكنش هاى مؤثر داشته باشيد:
ا لت ل
ل ل 00000
* گاهی باید در باره موضوع صحبت کنید.
" كاهى بابد احساسات خود را ابراز كنيد.
۱ ۱
صفحه 39:
RT Ry
0 IS eae ek lee na Oe
آنها با کودک اثر می گذارد:
۱ ا ا
و افکار منفی به رابطه بد و رفتار ناهنجار کودک *
می انجامد. "
صفحه 40:
والدین دار ای اثکار منفی
* - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او
Ree eee Penn ee Penk Cae
روی می اورند.( عدم توجه به نقش خود)
* - انتظار رفتار هایی بالاتر از توان کودک
* - احساس عدم كنترل بر رفتار كودك
* -مقصر دانستن همسر. کار کنان مدرسه و دیگران
ل رب
صفحه 41:
فرایند اصلاح افکار منفی
" مراحل اصلاح فکر:
* (- شناسایی افکار منفی
*- درک علت منفی بودن این افکار
*- جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت
* از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با
* توان طبیعی آنها داشته باشید.
صفحه 42:
RW CY yee N ee ey cee)
-١ ١ ترزئدم شيلى لوس است.
" ؟- عمدا كارى را انجام مى دهد.
" #- او عامل اصلى مشكلات خانوادكى ماست!
" او فقط سعى دارد. جلب توجه كند.
فا
سل سا ل ۱
صفحه 43:
به افكار خود از ٠ تا ذمره دهيد
۱
كند.نبايد زياد كذشت داشته باشم.
en OEE SS cee Cee lee Aa
كروهى درست رفتار كند. رفتار نادرست او به
هیچ وجه قابل قبول نیست.
" 8- فرزندم مشكلات زيادى دارد و نمى تواند با
Bee) Pye) CC pCeT)
صفحه 44:
به افكار خود از ٠ تا ذمره دذهيد
-4٩ . مشکل فرزندم ۳ است.
COD tS aS ee cere el ae
می شد.
eh) تقصير همسرم است
۲ ار همسرم ضعیف نبود فرزندم بهتر بود.
-١ خانواده ما خيلى اشفته است.
-١5 من نبايد در تربيت فرزندم دجار اشتباه شده
باشم. ۱
صفحه 45:
۱ ee)
-١4 " من بربده ام.ديكر كارى از دستم بر نمى آيد.
* ۶- هیچ كنترلى روى فرزندم ندارم. هر كار
raat ee eee) ie ل
RS) Pe Seven) Beever eth per eco Jeo hi 3
- معلم فرزندم خيلى از او شكايت مى كند.
صفحه 46:
به افكار خود از ٠ تا ذمره دذهيد
BeBe eens | eee ee el ا
Se ney ere eee aa
0 0 ype en CN Ey oe ae
ل eek ard ee a See lea
RR ا ا
RU ل ا ا ا ل
صفحه 47:
ادامه فرایند اصلاح فکر
* برای هر فکری که ۳ با ۴ یا ۵ گرفته اید سوالات زیر را
از خودتان ببرسید:
اا كم
۱1
* رفتار ناشی از این فکر چه اثری بر فرزندم دارد؟
صفحه 48:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
-١ * فرزند من رفتار هاى مثبت نيز دارد.
a 2 ا ا سا
است.
Eee SST eee
الل Sc Ia Car
Pye ee oo a ۱ وجود ندارد.
صفحه 49:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
* ۶-من نمی توانم فقط نظاره گر باشم. او بابد باد بگیرد که
جكونه رفتار كند.
* ۷-من باید فرزندم را ببذیرم او ویژگیهای مثبتی هم دارد.
ور سر
۱
و ۱
باشم.
صفحه 50:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
-1١١ * به جاى سرزنش همسرم بايد با همفكرى دنبال راه
حل بكرديم.
* ؟1١- مهم نيست جه كسى مقصر است.بايد بر يافتن راه
۱
ا ل ل ا لك
انجام دهیم.
* ۱۴- فرزندم مشکلاتی دارد.من هم ممکن است مرتکب
اشتباه شوم.
صفحه 51:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
Bore eve repre arts 0 Corey [eer eeel cs) iia
فرزندم باشم. جون جاره ديكرى ندارم.
همه جيز از كنترل من خارج نيست. خيلى جيز ها هم -۶ *
سر رل سب
بیتر است با معلم فرزندم همحاری کیم مقصر دانسست
۱
تنها فرزندم نیاز به تخیر ندارد.ما همه باید تغییر -۱۸ *
صفحه 52:
افکار مثبتی که باید داشته باشید
Ce ee ee ee سس
* ۲۰- تنها همسرم هم نیاز به تغییر ندارد. همه باید ليد
ree RUPE recy) heroes ir Ce erpre cl Stir ie
* ۲- دارو ممکن است موّثر باشد ولی تنها راه حل نیست.
* همه بايد به سختى بليد تلاش كنيم تا مشكلات حل شود.
صفحه 53:
hob eked مت
" كارشناسان كودك و خانواده معتقدند:
* که تعامل بعنی گذراندن وقت ورابطه عاطفی قوی
بين والد و فرزند در رشد روانى كودكى
pce ie ل
همچنین بین تقوبت مثبت رفتار های خوب و
ی و ی RS)
صفحه 54:
TCS TCS SE LS.) كت
Sei) Sie eae لت الت لك
انجام فعالبت های مورد علاقه فرزندان
۱
اس
دارد.
صفحه 55:
هر
مرحله اول: فهرستی از کار ob 45 دوست
داريد و مى توانيد به همراه فرزندتان انجام
بدهید و فکر می کنید وقت کمی می گیرند.
POSS eee. ee i ae
ws Slo!
صفحه 56:
ات
Py Ue ge 5
" باكودى قرار بكذاريد. وقت مشخصى را براى
بى يا جند مورد از اين فعاليت ها در هفته در
نظر بگیرید.اگر اتفاقی افتاد دوباره برنامه ریزی
تكب
صفحه 57:
هر
*مرحله سوم:
* رفتار های انظباطی خد را در جربان
فعاليت ها تغيير دهيد. اجازه بدهيد او
كارها را هدابت كبن واشما دير مستولانه
رفتار كنيد.
صفحه 58:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
* در حین انجام بازی با فعالیت مشترک ۲ کار را
با ید انجام دهید:
لت
0
و ۱
صفحه 59:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
لل زر
۱
* دستورات
" انتقاد:
" كارت اصلا درست نبود.
صفحه 60:
برنامه ریزی برای تعامل مثبت
ل 01
* پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در
مورد تجربه و احساسی که در طول بازی
داشته ابد.صحبت كنيد. صعى كنيد به دقت به
حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید.
صفحه 61:
1 eK
برنامه ريزى براى تعامل مثبت
5 92
ختصاص زمان براى كفتكو
در دستوس باشید
نوجه به رفتار های مثبت
صفحه 62:
نظارت بر خود وتعبین هدف
ل
۰ ليستى از رفتار هاى مثبت هدف را براى تقويت مثبت
مشخص کنید. مثل:
* گوش دادن وانجام دستورات والدین
* همکاری با خواهر و برادر
" انجام تكاليف مدرسه
* ابراز احساسات
صفحه 63:
RV 22
77
ل ل 0
مر
hp تشويق تلاس ملسن تردنء ستديدنء سرت رنت ١
كفتكو-توصيف كار هاى كودى
صفحه 64:
نظارت بر خود وتعبین هدف
"مرحله ۲
فا
Pay SCS) Sn 0 0
در آروغ زدن
ا PENS)
صفحه 65:
نظارت بر خود وتعبین هدف
|
*" جكونكى ناديده كرفتن را تعيين كنيد: مثال:
* بيرون رفتن از اتاقء انجام کار مشابه.
*حذف توجه به طور کامل و...
صفحه 66:
Re eS ae Sha
"مرحله ۵
zi الف: نظارت بر رفتار های انضباطی خودتان:
" بااين كار: اولا باد مى كيريد كه رفتارهاى مثبت
Lede ل ل ليا
تست و مر
" بهانه گیری می کند.
صفحه 67:
001000000
" بيشترين اختلالات در خانواده هاى دراى تعاملات
Cow) fio
" مهارت های ارتباطی ضعیف
* ضعف در حل مسئله
* اتوانی در کنترل خشم
صفحه 68:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" نباید ها:
* صحبت های طولانی با موعظه
رس
* عبارات دوپهلو: من خوشم نمی آید. ترتیب کارها را بده.
ele) لاد سس
ل ار رل
گوش دادن با نگاه كردن به اطراف
با سکوت با انجام کاری دیکر
صفحه 69:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده
2 نبايد ها:
Ore) See
" تحقير و انواع تهديد ها
ee ا ل Be Payee
م 5
" تغيير دادن موضوع
صفحه 70:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده
" نباید ها:
مطرح كردن موضوعات قديمى و رفتار هاى كذشته
" عدم انطباق ارتباطات كلامى و غير كلامى
" بنهان کردن احساسات
en ere Sd 5
رل هی ری ات رن
جه فكر مى كنند
صفحه 71:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده
كد
" از عبارات كوتاه ٠١ كلمه و كمتر استفاده كنيد.
را
استفاده كنيد.
" از عبارات مستقيم و اختصاصى استفاه كنيد.
" مثل: خواهرت را مسخره نكن.
صفحه 72:
مهارت های ارتباطی در خانواده
" بايدها:
ا ا ا ا ا eee
" دادن فرصت به افراد براى بيان نظر و فكر
Sy S| ie ا CSET
csi 9 edi jlw ig, © 0
OS lh ah oe eda ae aaa
کنیم ببینیم مشکل چیست و چه باید کرد؟ ۱
صفحه 73:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده
* بايد ها:
* روى يك موضوع تاكيد كنيد.
Ee See ate) SS ae
۳ ل تت
صفحه 74:
مهارت های ار تباطی در خانواده
" بايد ها:
" ابراز احساسات به نحو مناسب
6 ۷
۱
ا ال ا
مقابل از او سوّال بیرسید.
صفحه 75:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده
تلاك
* بحث کردن وتوضیح دادن در ارتباط با بابد ها و
BN Paes ers kere] oe
" مرحله دوم: تمرين مهارت ها
" مرحله سوم:
" استفاده از مهارت ها در زندگی روز مره ۱
صفحه 76:
0000000 Bele
9(
eS) ee eC ROD ENE Stele
Pee pee nts Cor eye beri
*" براى تشخيص خشم در خودتان به " نوع نشانه
توجه كنيد:
" واكنش هاى جسمانىءافكار. رفتارها
صفحه 77:
CE eB pte Ble
ل Fe
* تند نفس زدن»
* عرق ريختنء»
" تغيير رنك جبهره.
ا 0
ا |
صفحه 78:
CE eB pte Ble
" نشانه هاى فكرى:
" او مرا دبوانه می کند.
el
Carr 0
* بالاخره او را کتک خواهم زد.
* كاشكى از خانه برود بيرون
صفحه 79:
CE eB pte Ble
و
eso
* کتک کاری
* قطع كردن حرف ديكران
" كلمات تحقير آميز
o> coe
وضعیت بدنی عصبانی
صفحه 80:
مديريت خشم/تعارض نا ملد رن
* مقابله با خشم:
Reo 7510000
" استفاده از تنفس عميق و تن آرامى
" فكر كردن در مورد دليل واقعه
ل ا ل ما
ie ل 6
صفحه 81:
مديريت خشم /تقعارض در خانواده
* مراحل مسئله كشايى:
ا ل ل ا ا 0
* همراه با تبیین و تنوبر قضایا
eee ee
er fer bee re) =) oa ل 3
۳ ۴- اجرای راه حل
* ه-ارزيابى نتايج
صفحه 82:
مدیریت خشم /تعارض در خانواده
* مرحله ۲:
* تمرين مهارت ها در خانه
" مرحله ۳:
" استفاده از مهارت هاى مديريت خشم در مو قعيت هاى
واقعى زندكى
صفحه 83:
۱
" ميانجى كرى
" نشست هاى خانوادكى
" عذر خواهى و تحليل موضوعات
Sy ts 0ه
صفحه 84:
ROSS re Se st OL
يكى از مشكلات كه بسيارى از والددين و "
معلمان با آن مواجه هستند. ترغیب
فرزندان به كوش دادن و اطاعت كردن از
رت
به توضيح فرمانبردارى مى يردازيم.
صفحه 85:
نافرماني در كودكان
"در هرنافرمانى دو بخش وجود دارد:
" درخواست والدين(بخش مربوط به والدين)
ب ا ل ۱
eee ا ا
صفحه 86:
نافرمانی در کودکان
م 05-7
* آنها غالبا:
و
* بی ثبات عمل می کنند.
۴ تسلیم می شوند.
" بيش از حد كنترل كننده هستندء
سس
صفحه 87:
آموزش فرمانبرى
ت1۳
*" دستور بايد به شكلى باشد كه حتما اجرا شود:
* دستورات مبهم
* دستور به صورت در خواست
Pe heer) ey cae
" دستور تكرارى
صفحه 88:
1
موزس كرماببرى
از دستورات مبرهم.سوالى.استدلالى و تكرارى
استفاده نكنيد جون با نافرمانى كودك ارتباط
زیادی دارد.
ازدستور ات اختصاصى تى مرحله اى ( حتى
الامكان كمتر از ٠١ كلمه)استفاده كنيد. جون
ISD TES eed ere | cee ۱ ۱
صفحه 89:
Ce Se ST OL
مرحله af
از هشداردادن به طور مؤثر استفاده كنيد.
اكر........ آن وقت ۳9
هشدار بهتر است يكبار اجرا شود.
صفحه 90:
آموزش فرمان
مورس تر مادبری
"مرحله Ny
" رفتار فرمانبری و نا فرمانی را امتیازات مثبت و
منفی همراه کنید.
ا ا
* اكر نافرمانى كرد به نحوى ملايم تنبيه كنيد.
صفحه 91:
۷
2 مرحله iF
UeC ee aon re ae 00
درگیری بالا بگیرد.
* اگر دیدید بحث بالا مى كيرد براى چند لحظه
موقعیت را ترک کنید. کمی فکر کنید دوباره
بركرديد و تلاش كنيد.
صفحه 92:
2
* مرحله ذ: الف:
te اي Per CONC
CAS Sesto
ات eed ا
و استفاده از نمودار محروم سازی
صفحه 93:
2
. مرحله 3 -
۱
روشهای اختصاصی آموزش همکاری استفاده
OS
" استفاده از نمودار حذف امتيازات در صورت
مرت
صفحه 94:
0
۷
8
" ثبات رای داشته باشید.
ALBIS Croglio ™ 7۳
*" قاطع و صميمى باشيد.
ا ل 0
صفحه 95:
مراحل روش محروم سازی
-١ * از كودى با جملات روشن جيزى بخواهيد.
ل ۱
re eo ا ل Bee
نافرمانى اجرا كنيد.
* *- يس از محروم سازى بايد كود كار
خواسته شده را انجام دهد. اكر انجام
نداد تكرار كنيد
صفحه 96:
joo! Sam wig) Jol
باجملات روشن درخواست خود را مطرح کنید. - *
هشدار دهید.روشن و کوتاه -۲ *
Uap ee Or ees] eee) re he Se il
تازمان انجام رفتار - *
براى مدت زمانى معين - "
يس از همكارى:بلافاصله بركرداندن امتياز -6 "
۱ در صورت عدم موفقیت از درگیری بیرهیزید. "
صفحه 97:
ايجاد فرهنك بيروى از قوانين
" يكى از مشكلات كودكان مبتلا به اختلالات رفتارى
ae ل ا 0
Ee ا ا ا ا Eee Seren
*" عدم نظارت نظارت والدين بر فرزندان و شكل
کیری بزهکاری است. وجود قوائین و محدودبت
هاى مشخص براى فرزندان امكان نظارت را افزايش
اي
صفحه 98:
در
* در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید.
* اکثر والدین فکر می کنند فرزندشان قوائین را
et) i ۱
" زمانی را به تامل در مورد قوانینی که فرزندتان از
آنها سربیچی می کند اختصاص دهید و موارد را
روى كاغذ بنويسيد.
صفحه 99:
CBOs ta tbe
" قوانین را اولوبت بندی کنید.
" در يك نشست خانوادكى آنها را مشخص كنيد.
TO CLE |e ل يي
تمام كنى.
2 در مورد قوانینی که روابط اجتماعى فرزندتان را
محدود مى كند دقيق باشيد.
صفحه 100:
SAND I) Syd J 924)
اك yee kone Ren ron) as
Rewer 7) ل Cony NEY a)
Od aC ne et eee eS Co
Bere pe care ene ae
ار
بسبار مفید است.
صفحه 101:
ایجاد فرهنگ پیروی از قوائین
با فرزندنان قرارداد رفتاری روزانه شامل انتظارات و
ل ل
۱
تنبیه در نظر بگیربد.
* مراحل قرارداد رفتاری در زیر آمده است:
صفحه 102:
مرا حل يك رفتارى 431595
> موجه :ا نتطا را ت :رقنا رى] را [مشخص كديد:
* نمونه هاپی از قوانین:
* تکالیف مدرسه را تا (زمان خاصی) به پابان برسان.
" روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو.
6
ال ل ا ا ل ل
۹ ۱
صفحه 103:
caked ا ا
* مرحله ؟: مشخص كنيد رفتارهاى فرزند تان باعث
ENR RCPM ES WEE SY eer is 0 00000
" نمونه امتياز ها:
ere ا Oy
۹
" بازی های کامپیوتری
صفحه 104:
COSTS SEL Sere odd)
* مرحله ۲: قراردادی تنظیم کنید.
و ۱
ees Ap jy dy
" فقط بكوبيد كه امتازاتش را كسب كرده واز دست
داده است.
" قرارداد براى ؟؟ ساعت است و روز بعد بايد مرور
* با تجدید نظرشود.
صفحه 105:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه
ar ore ae ا ا 2 0 2
در سال هاى اول ابتدايى تنظيم كنيد.
" برای ابا ۲ رفتار مثبت تشویق کوچک برای رفسي
رفتار مثبت تشویق های بیشتر ولی پیامد منفی
" برای زیر با گذاشتن تمام قوانین اعمال شود.
صفحه 106:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه
* مرحله ۴:ب:قرارداد رفتاری ویژه برای سال های
Peet Sy Ee ened
را رح(
دارد. جون اصلاح رفتار مهم است.
للا ا ا ل ين
صفحه 107:
COSTS SEL Sere odd)
" مرحله ۴:قرارداد رفتاری روزانه را تغییر
دهید:
a از قراردادهای ساده و قابل انعطاف
استفاده كنيد.و سيس قراردادها راتغيير
دهید.
صفحه 108:
آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان
* توانایی بافتن و حفظ دوستان جدید
* براى كودكان حياتى است.
" كودكانى كه مشكل اجتماعى دارند در
نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشكلات
* عاطفى و روانى قرار دارند.
صفحه 109:
رف ال ل
" مرحله :١ رفتار هاى اجتماعى هدف را
مشخص كنيد:
ل ا ل eee
كدام رفتارهاى مثبت كمتر دبده مى شود.
صفحه 110:
edt SBC Ly a
يرخاشكرى فيزيكى (كتك زدنءلكد زدن) *
كك ers jl 99 G95 pr"
للك eee Keo
فحش دادن.دیگران را مسخره کردن *
eS eS eee
2000 Sree ewe ae
صفحه 111:
۱
ا ere ene rie ree ee
زدنءيز دادن وافاده داشتنء. طعنه آميز
سخن گفتن.قلدری کردن. مزاحم دیگران
شدنء حق ديكران را خوردنء كناره كيرى
ا ا ل ل 0
صحبت دیکران.
صفحه 112:
el aha eS ee Bd a
" جمع آورى غذاءاسباب بازى و....
۱
اندازه.ءسرپیچی از قواعد بازی. بازی با
در كارهاى Lob ۱ شدن
صفحه 113:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت
۱
۷
* با جرات بودنءعذر خواهى كردنءسؤال كردن»
در مورد خود به ديكران كفتن,
" منصفانه بازى كردنءبى اعتنايى در صورت
لزوم.سؤال در مورد علاقه و خواست ديكران ۱
صفحه 114:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی
مس جح
کر دان 5 دبکران كمى كرفتن از
ديكرانءقوانين بازى را رعايت كردنءرد
مختصر حرف زدن
صفحه 115:
eed) Bl Se ST LES ode)
" براى تصميم كيرى در مورد اينكه كدام ظ
رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم. باید .
ابتدا جندين روز به مشاهده رفتار هاى
فرزندمان در محيط هاى با ساختار كم و
زياد بيردازيم. ۱
صفحه 116:
SMe SY LN ape) )8 ل
" مرحله ۲:
به فرزندتان كوت تنيد نا مشتلا رختاري
اجتماعى را بفهمد ورفتار هاى اجتماعى
" در باره مشكلات رفتارى اجتماعى
فرزند تان با او صحبت كنيد.
صفحه 117:
رف ال ل
ee dm Slee Skee ie ون
با فرزندتان مرور کنید. در باره نتیجه
مشاهداتتان از رفتارهای کودک با او
Pe eee YA ec prey ae pee ie
0
صفحه 118:
ال ا
ل رد
و هاى اجتماعى فدف را برای espe
توضيح دهيد.
ا ا ا
يس سعى كنيد از ايفاى نقش استفاده
eects ا ا ا ا 2
" به دیگران.
صفحه 119:
SMe SY LN ape) )8 ل
رن
SCs لت ال ere
و نت كه
به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به
كاركيرى مهارت هاى اجتماعى اموخته شده
" فرزندتان را راهنمایی کنید.
صفحه 120:
آموزش مهارت نه كفتن
La رفتارهابی نظیر: در( موادءروابط
جنسىءفرار از مدرسهءتخريب اموال عمومىء
rwese ey | ۱۱ rere Ome) 0
ا
CCD I ل ا ل 3
مثبت فكر كنيد يا به قوانين فكر كنيد. ۱
صفحه 121:
ساير نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی
" رفتار اجتماعى رابه خواهر / برادر ها ياد دهيد.
* براى تمربن مهارت هاى اجتماعى موقعيت
هاى خاصى را فراهم كنيد ودر انها فرزندتان
A) سل
كنيد.
" فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. ۱
صفحه 122:
ee ea BL SI ST eee (
ا ا ا 0
seal ك0
ae ل ا ل
" با ساير والدين همكارى كنيد.
ل 0
مس را ۱
صفحه 123:
eT Yc tebe ree ek
7 اگر کودک lous در موقعبت هاى مختلف مثل
DOs We) ceed oe re aire ener ee
عصبانيت مى شود.بايد كنترل خشم را بهاو
eer LE ST e I) ا رز
" نافرمانی تلقی می شود.
صفحه 124:
۱ bere rele
rue ae, 0 )3
" مشخص کنید که آبا فرزند شما آماده بادگیری
ل ل
" فرزندان كمتر از تا ٠١ سال نمى توانند اين
رت
صفحه 125:
صفحه 126:
صفحه 127:
صفحه 128:
صفحه 129: