صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع : راههاى مقابله با مشكل كمبود انخيزه باد كيرى »
با توجه به شكل كيرى مفهوم خودينداره تحصيلى
درس : مبانى فلسفى نظريه هاى يادكيرى و تدريس
صفحه 3:
خودینداره
خود پنداره فرد نابهنجار مانند گنجی است که در وسط آّن دینامیت کار گذشته باشند
( کارن هورمونی ) بچه ها از نظر انگیزه هایشان نسبتبه یادگیری دو دسته لند , یک
دسته دارای انگیزه بیرونی و یک دسته دیگر دارای انگیزه درینی اند . از میان انگیزه
بيرونى حی توانبه موقعیت بادگیری مشارکت دلنش آموزان در امر یادگیری ,
كروه همسالان , كتاب هاى درسى وسايل كمك آموزشى , روش تدريس معلم و ياداش هاى
معلم اشاره كرد همجنين عواملى مانند آمادكى دانش آموز , استعداد , هوش عمومى انكيزه
, نیازجه پیشرفت و خود پنداره راجه عنوان عوامل درونی مطرح کرد . یکی از
عوامل درونی خود پنداره است . چنانکه دلنش آموزان در محیط مد
ه خود می پردازد هم به قضاوت دیگران راجع به خود !
۳5
.- 9
صفحه 4:
شود . بدین معنی که اومی فهمد کیست و چیست , رشد مفهوم خود از اولیل طفولیت ( تا ۶ ماهكى )
آغاز می شود لین دید شامل ویژگی هلیی است که فرد درباره خود تصور می کند کودک لو سال دوم
زندگیبه خود آگاهی دست می یلبد کودکان در حدود ۱۸ ماهگی در برابرآیینه واکنش خود آگاهانه از
خود نشان می دهند و رفتارهایی مانند شکلک در آوردن , رفتار بچگانه خجالتی بودن همه امثالها و نشانه
هلیی از چنین خود آگاهی است . کودک تا سن ۷ سالگی خود را بر حسب خصوصیات عینی و قابل
مشاهده خود مانند رنگ مو , قد , وزن با فعالیتهای مورد علاقه شان . ( توب بازى را دوست دارم) نام
حی بیند در اواسط دوران کودکی توصیف از خودبه تدرییج انتزاعی-تر می شود (حن اهل دعوا نیسنتم )آدر
سن و سال نوجولنی , خود افکار فرد کامل تر و انتزاعی تر می شود ونه تنها شامل توصیف صفات او
( حالات , باور و ارزش ها ) بلکه در بر گیرنده دلنش وی درباره چگونگی تعلمل لین ویژگی هابا یکدی
عواملی است که بر رفتار او تاثیر می گذارد . بنابرلین فرد هر عقیده ای را بر اساس مفهومی که از
درک کرده است مورد تفسیر قرار می دهند , من بهتر از برادرم دورچرخه سواری می کنم
صفحه 5:
ارتباط میان خود و عملکرد تحصیلی :
در دوره های اخیر لین نظریه که فقط استعداد فرد بعنوان تنها عامل موفقيت در تحصیل باشد , مورد تردید قرار گرفته
و دیدگاهی که در ن بر تصور دلنش آموز از خود و توانلیی هلیش توجه شود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است ,
هنگلمی که فرد تصور خوبی درباره خود دارد احساس می کند که موجود تواناست وبا اطمینان فکر می کند از این رو
می کوشد که رفتارش توامبا موفقیت باشد .تا بعدها موجب افزلیش احساس ارزشمندی اش شود .اما بر عکس دانش
آموزی که خود را ناموفق بداند عملکرد تحصیلی اش نیز پایین تر از سطح استعداد و توانایی های ارثی اش است .
یعنی لین دلنش آموز در ولقع توانلیی های موفق شدن را دارد لمابه دلیل عواملی غیر از هوش نمی تولند.به حد مورد
انتظار برسد زیرا معتقد. است که ناتوان است . نشانگان شکست در لمر آموزش پدیده شناخته شده ای است , شا
که قبلاً چندین بار در مدرسه شکست خورده است , نگیش هلیی نظیر « نمی تولنم انجلمش بدهم .. ».
ای ندارد که باز هم سعی کنم » از خود نشان خواهد داد و در نتیجه در تمام تکالیفی کهپا
صفحه 6:
موقعیت وشرلیط محیط آموزشی از جمله عواملی است که با انگیزش دانش آموزان ار
را در آموزشگاه ایفا هی کند و چگونگی عملکرد دلنش آموزبه رفتار معلم ب
انگیزش دلنش آموزبه لین سبب که هم در حکم هدف و همبه منزله ی وسیله ی پیشرفت های ب
های تربیتی است اهمیت زیادی دارد. معلمان ی توانند از منلبع و راههلیی که انگیزش از طریق آنها افزایش می یابد
استفاده کنند.
اگرچه در بیشتر کلاسهای درس می توانیم هم انگیزش بیرونی و هم انگیزش درونی را مشاهده کنیم, اما وجه غالب با
زش بیرینی است. البته نشلنه های انگیزش درنی نیز در مدارس بلفت می شود. دلنش آموزان هی توانند دارای
انگیزه درینی باشند و معلمان هممی بليد در كنار انكيزش بيرونى .به انكيزش درونى توجه كنند . لازماست تا ميان
لين دو تعادل و توازنی ایجاد گردد و دلنش آموزان بیاموزند که چگونه قادیند از |
دست یابند .
بيرونى به انكيزش درونی
بنابرلين از آنجا كه معلمان بايستى از راهبردهاى انكيزش بيرونى و درونى آكاهى يافته وببا ايجاد تعادل و تواژّن
لین دو نوع انگیزش زمینه ی بهبود کیفیت آموزشی را فراهم نمایند , معاونت آموزش وپرورش عمومی ساز:
اجرای طرح تلاش آفریین و ارلئه راهکارهای اجرلیی در نظر دارد در زمینه ی افزلیش انگيزش در دلنش آموزان برا
های زیر راجه اجرا در آوردبه منظور آشنلیی همکاران محترمبا انواع انگیزش ابتدابه تعریف هربیک از آنها پردا
و سپس توضیحات لازم در زمینه ی شیوه ی اجرایی طرح ها و راهکارها ارائه خواهد شد .
صفحه 7:
تاثیر خودبنداره بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی گری
انگیزش از جمله سازه های مهمی است که در تمامی عرصه های زندگی بویه فضای :
تربیتی مهم و اثر گذار است و تا اندازه زيادى ريشه در شخصیت انسان داشته و متاثر از
در راستای فعالیتهای آموزشی. علایق وانگیزه ها. مبحث بسیار مهمی در فرایند یادهی -یادگي
چرا که کوشش استادان ودانشجوبان بدون ایجاد انگیزه برای رسیدن به یادگیری بی مر خواهد
بود(مهدوی. تیموری,۱۳۹۰). از طرفی پایین بودن انگیزه پیشرفت در دلنش آموزان باعث شده است که اين
امربه یکی از نگرلنی های معلمان . مسئولان آموزش و والدین تبدیل شود. زیرا چنانچه انگیزه پیشرفت
تحصیلی دلنش آموزان در سطح پایینی باشد علاوه بر اینکه میلبه ادلمه تحصیلات عالیه نخواهند داشت.
دیگر نه فعالیت هایشان را بدرستی انجام خواهند داد و نه پشتکار و آینده نگری خواهند داشت.
همواره متخصصان و مربیان.به دنبال شناسایی عوامل موثر بر لین سازه بوده لند تا از لین طریق بتوا
انگیزه پیشرفت را در محیط های آموزشیبه حداکثر رسانده وبا برقراری ارتباط بین متغیرهای اثرگذار
این سازه هدایت برنامه تحصیلی را هموار کرده و موفقیت تحصیلی را سبب شوند.
صفحه 8:
تاثیر خودبنداره بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی گری
سازه انگیزش پیشرفت تحصیلی به رفتارهایی که به یادگیری و پیشرفت در مدرسه مربوط
لین سازه برای اولین بار توسط (هنری مورای ) در سال ۱۹۳۸ مورد توجه قرار گرفت و در سال,های بعد مک
co دلند که آن رفتار ویژمبه صورت ملاک يا معیار درآمده باشد. هم جنين . گیج و برلاینر (1۹۹۲ ترجمه خوبی
نژاد و همکاران,۱۳۷۴) انگیزه
رفت را شوق و علاقه به موفقیت در کلیه زمینه هاییا در فعالیتی خاص و
برتری جستن در کارها می دا /
افرادی كه نيازنبه بيشرفت در آنها نيرومند است. عى خواهند کلمل شوند و عملکرد خود را بهبود بخشند. آنها
وظیفه شناسند و ترجیح می دهند که کارهلیی را انجام بدهند که چللش برانگیز باشد وبه کاری دست
ارزیلبی پیشرفت آنانبه نحوی. خواهبا مقایسه آنبا پیشرفت سایر مردم یا بر حسب ملاک های دیگر
پذیر باشدسبه بیان رسمیتر, پیشرفت رفتاری مبتنی بر وظیفه است که اجازه می دهد عملکرد فرد طبق
های وضع شده درونی یا بیرونی مورد ارزیلبی قرار گیرد که در برگیرنده فرد در مقایسه با دیگران است یا به
دیگری در برگیرنده نوعی ملاک های عالی است (اسمیت ۰ 1۹۶۹ اسپنس و هلم رایش . 1۹۸۳).
صفحه 9:
در خصوص اهمیت انگیزه پیشرفت. همین_بس که بشر بدون چنین انگیزه ای قادر نبوده از
پیدلیش گلمی فرلتر نیهاده وبه چنین تحولاتی شگرف نلیل شود وبا وجود افرادپیشرفت گرا است
وسیله تازه خلق می شود و به حیات انسان سامان می بخشد. (شکرکن ۱۳۷۳به نقل ازبرخوری, رفاهی,
مک کللند برلین باور است که جوامعی که افراد ّن دارای انگیزه نباشند. حتیبا وجود امکانات عللی وشرلیط مساعد طبیعی.
کمتر شانس توسعه وترقی خواهند داشت (برخوری. رفاهی ۱۳۸۸).
این نیاز یکی از عمده ترین ابزاری است که انگیزش را از برون به درون انسان می کشاند و کنترل را به خود فرد منتقل می کند.
و به عنوان یکی از جلوه های نیاز با خودیابی شناخته شده است (اورعی یزدانی . ۱۳۷۲.
یکی از حوزه های فعالیت که انگیزه پیشرفت را می توان در آن مشاهده کرد. مدرسه و محیط آموزشی می باشد.
بلتل (۱۹۶۴و1۹۶۵) معتقد است که انگیزش پیشرفت تحصیلی عبارت است از گرلیش همه جانبهبه ارزیلبی عملکرّد خود با
توجه به عالی ترین معیارها. تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه |
دلنش آموزان از سطوح متفایتی از انگیزه پیشرفت تحصیلی برخوردایندبه همین علت . در زندگی خود به شیوه
متفایتی رفتار می کنند سبه عنوان نمونه اشخاصی که از نظر نیازبه پیشرفت در سطح بالایی قرار دایند . نسبتبه اذ
نیاز.به پیشرفت ضعیف تری دایند . بیشتر متملیلبه تحصیلات دانشگاهی . کسب نمره ای بالاتر و فعالیت های فوق
هستند (اتکینسون, 0۹۸۰
ای کاملا
2G
صفحه 10:
هرمنس بر مبنای دلنش نظری و تجوبی موجود درباره نیاز.به پیشرفت وبا بررسی بیشتر پژوهش های مربوط
به آن . ده ویژگی بارز افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا را در مقایسه با افراد انگیزه پ
نمود. این ده ویژگی به شرح زیر است:
۱- سطح آرزوی بالا
۲- انگیزه قوی برای تحرک به سوی بالا
پشتکار با مقاومت طولانی در روبرو شدن با تکالیف سطح دشواری متوسط
۴- میل به انجام کار متوقف شده
بفت پایین .
۲ -داشتن
۵- داشتن ادراك بويا از زمان و احساس اينكه اين امور به سرعت روی می دهد
ع- آينده نكرى
۷- کار را به خوبی انجام دادن
توجه به ملاک شایستگی در انتخاب درست . همکار و |
ho? = » در 3
صفحه 11:
انگیزش پیشرفت تحصیلیبا عولمل بسیاری در ارتباط است . یکی از بهترین پژوهش های مروری که انگیزش
را به محیط تربیتی ارتباط داده است . توسط پینتریچ و دوگوروت (۱۹۹۰) انجام شده است.
آنها نتیجه گرفتند که این ارتباط از سه طریق میسر است:
۱- دلایل اهدافی که دانش آموز برای انجام تکلیف دارد؛
۲- باور فرد در مورد توانایی های خودش برای انجام تکالیف که به انتظار از فرد مربوط می شود ؛
۳- واکنش های عاطفی دلنش آموزان نسبتبه تکلیف مثل اضطراب . خشم . غرور. شرم و احساس گناه (به
نقل از شاهسونی ۰ ۱۳۷۹).
نتلیج تحقیقات نشان داده لذد عولمل شخصیتی گوناگونی از جمله خود - اثربخشی . یادگیری خود- تنث
و نظام ارزشی فردبا انگیزه پیشرفت تحصیلی وی ارتباط دایند (ر
مسایل مهم در نظام های آموزشی افزلیش انگیزش تحصیلی دلنش آموزان است و باور ها
صفحه 12:
وظایف معلمان در توجه به مفهوم خود / دانش آموزان
۱- جلوگیری از تلقین خود پنداره منفی در دلنش آموزان است . چهره نامطلوب بعضی از مدارس حی تولند به
وسیله معلملنی کهبه لین مسئله واقفند و در صدد ایجاد تغییرلتی در شرلیط موجودند . تغییر یلبد و در همین
ارتباط کاربرد کلمات و نوع مدیریت کلاسی توسط معلمان می تولند.به موفقیت و اعتماد.به نفس دانش آموزان
کمک کنند که ضمن رعلیت اهداف عادی تدریس تغییرلتی مطلوب نیز در تصور و پنداشت دلنش آموزان نسبت
به خود و توانایی هایشان ایجاد کنند .
۲- توجهبه اعتقاد معلم درباره خودش است . وقتی معلمین ضرورتاً نگرش های مثبت درباره خودشان داشته
باشند . در شرایط خیلی بهتری به پدید آوردن خود پنداره های مثبت و واقعی در دانش آموزان کمک می کنند
در نتیجه معلمان نیاز به یک نگرش ضرروتاً مثبت درباره خود دارند .
۳- لزوم توجهبه اعتقاد معلمان درباره دلنش آموزان است . در جریان رشد مفهوم خود
توجهی تحت تاثیر نظریات معلمان راجع به خود قرار دارند « پیاژه» این
صفحه 13:
۴- توجه به تاثیر شخصیت معلم در دلنش آموزان است . اگر معلمان گرم و انعطاذ
آرامی دانش آموزان را منضبظ کنند . دانش آموزان هم احساساتشان را بیشتر بیان می
در بحث های کلاسی شرکت کرده احساس استقلال می کنند . در دلنش آموزلنی که انگیز
پیشرفت تحصیلی شان کم است اگر روابط معلمان با آن همرامبا گرمی و تا حدی سهل گیری ب
توان از طریق شخصیت دادنبه آنان موجب پیشرفت تحصیلی شان شد و در همین حال
بسیار سخت گیوند وبه شدتبه کنترل کلاسی می پردازند ,با ایجاد ترس و تردید در دانش آموزان می
توانند از تصور مثبت دانش آموزان کم کرده در نتیجه مانع پیشرفت تحصیلی مطلوبشان شوند ۰
۵- لزوم توجه به انتظارات واقعی از دانش آموزان است . معلمان با انتظار غیر واقعی و بالاتر از تون
دانش. آموزان شان به راحتی مانع پیشرفت تحصیلی آنها می شوند در حالی که اگر انتظارات در حد
ایشان باشد و لذ عهده انجام تکالیف درسی بر آیند ,با ایجاد اعتماد.به نفس و تصور مثبت از خودز
ان
آمادگی بیشتریبه منظور پیشرفت تحصیلی بعدی برخوردار خواهند بود وبه لین ترتیب حی توان
دانش آموزان ضعیف را هم گام به گام هدایت کرد
صفحه 14:
جهت ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان از معلم انتظار می رود:
قبل از آغاز درس دقیقّبه آنها بگهید که چه انتظارلتی ازآنان دارد.به عبارتی معلم بلید قبل از آغاز درس کلیه هدفهای
آموزشی, نوع رفتار و یا مهارتهائی را که از آنان می خواهد از پیش دراختیارشان قرار دهد تا دانش آموزان پیش زمینه ای
مناسب داشته باشند.
- استفاده از اظهاراتی چون «خوب». «عالی» و «مرحبا» پس از عملکرد درست دانش آموز در افزایش علاقه او بسیار موثر
است. اما باید توجه داشت که موّثرترین تشویق آن است که به رفتار و عملکرد درست دانش آموز وابسته باشد.
علاوه بر اظهارات شفاهی. سایر تشویقها از جمله. تشویقهای کتبی در ورقه امتحلنی ودفت
یادگیری آنان اثر مثبت دارد.
چه تکالیف دانش آموزان بر
والسين. ارتقاءبه کلاس بالاتر. در
لذا نمره های معلمان دارای ارزش انگیزش زیادی هستند. بنابرلین. معلم می تولند بااجرای امتح
یلفت گواهینامه. امکان ورودبه دانشگاه, کسب مشاغل و مواردی
صفحه 15:
جوت هه نگیم تن فش آمزان ان وجلوبانة ار مه ع99ذگیرندگن بت
در یادگیری مطللب ساده.به اندازه کلفی موفقیت به دست آورند. لین کسب موفقیت اولیه.
انگیزش یادگیری را برای بادگیریهای بیشتر افزایش می دهد و بر آمادگی او می افزاید.
- ایجاد رقلبت فردی بین دلنش آموزانبه کسب موفقیت در معدودی از آنان و شکست اکثریت
کلاس می انجامد. بنابراین باید از آن پرهیز کرد.
- مشارکت دانش آموزان در فعالیت یادگیری یکی از عوامل مهم ایجاد عالقه و انگیزش است.
- بهترین تکالیف و فعالیتهای یادگیری ازلحاظ ایجاد انگیزش آنهلیی هستند كمنه +
ونه خیلی دشوارند.به عبارتی بهترین تکالیف یادگیری آنهلیی
قدری تلاش داشته باشد. ۹«
صفحه 16:
جمع بندی
یکی از عوامل درونی موثر بر پیشرفت تحصیلی خود پنداره است . مفهوم خود پنداره به
معنای نگرش , ادراک و برداشتی است که شخص از خود دارد .به نظر حی رسد که دانش
آموز در هیچ جابه اندازه مدرسه مورد قضاوت خود و دیگران قرار نمی گیرد .با توجه به
مطالعات انجام شده مشخص گردیده که تغییر در مفهوم خود.با موفقیت تحصیلی همراه
است خود پنداره تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلیبا نوعی عوامل که فردبه موفقیت
های خود نسبت عی دهد وابسته است . یعنی دلنش آموزی که خود را مهفق عی دلند
تر است و بر عکس دانش آموزی که خود را ناتوان می بیند ناموفق تر است .
صفحه 17:
پيشنهادات
معلمان می توانند با بکار بردن راه کارهای زیر در تقویت خود پنداره دانش آموزان نقش موثر ایفا کنند:
۱ به داتش آموزان خود فرصت دهید تا در امور کلاس مشارکت کنند .
۲- فضایی گرم و پذیرا در کلاس فراهم کنید .
۳- از روش های تشویقی ویژه ای برای دانش آموزان ضعیف استفاده کنید .
۴- سطح توقع را با توجه به توان دانش آموزان بیان کنید .
۵- به میزان پیشرفت دانش آموزان توجه کنید نه به دست آوردن موفقیت کامل .
به ميزان بيسرا الس اهوزان 591 4 وردن موفقب
۶- مقررات مشخص و روشنی در کلاس وضع کنید .
۷- بجای نتایج برآیند به تلاش ها و فرآیند اجرایی شدن پاداش دهید .
صفحه 18:
انواع یادگیری
بادگیری کلامی
یادگیری کلامی نوعی از یادگیری است که زملنی حاصل میشود که محتوای آموخته ش
شامل واژهها . هجاهای بیمعنی .یا مفاهیم میشود. زمانیکه دلنش آموزی سعی میکند زبا
یاد بگیرد و شروع میکندبه یادگیری کلمات و OU در ولقع از یادگیری کلامی بهره میبرد. همچنین
دلنش آموزی که سعی میکند بخشی از کتاب زیست شناسی را یاد بگیرد. مئل اصطلاحات و مفاهیم
مربوط که در ن بخش ارلئه شده است در ولقع از یادگیری کلامی استفاده کرده است.یاد گیری کلامی در
مقلبل یادگیری حرکتی قرار دارد و هر چند فرض میشود که یادگیری کلامی از لحاظ و شناختی در يطح
بالاتری قرار دارد. این مساله یادگیری کلامی را در مقامی ممتازتر از یادگیری حرکتی قرار نمیدهد/بزاری
که برای بررسی یادگیری کلامی مورد استفاده فراوان و سودمند قرار گرفته است. لیست مرب
هجاهای بیمعنی بوده است. در لین نوع از آزمایشات فهرستی از هجاهای بیمعنی را به آزمود؛
میدادند یا برایشان میخواندند و در فواصل زملنی معین از آنها میخواستند هجاهای خوانده شد:
اد آویی کنند. میزان مواد بادآوری شده . معرف میزان یادگیری کلامی فرد بوده است.
صفحه 19:
پادگیری حرکتی
یادگیری حرکتی نوعی از یادگیری است و زملنی حاصل میشود که محتوای آموخته شده بوسیله
فرد شلمل مهارتهای حرکتی است.به عبارتی زمانیکه فرد تلاش میکند سلسلهای از حرکات را یاد
بگیرد تا بتولند مهارتی رابه صورت مناسبی انجام دهد از بادگیری حرکتی استفاده کرده است.
یادگیری شنا کردن . پرتاب توپ . دوچرخه سواری و ... نمونهای از یادگیریهای حرکنی هستند.
یادگیری حرکتی میتولند طیفی از یادگیربهای حرکتی را شامل میشود. برخی از این یادگیری
ساده و سطحی تر هستند. مثل پرتابیک توپ . برخی پیچیدگی بیشتری دایند. مثل شنا کردن و
برخی از پیچیدگی و ظرلفت خیلی باللیی برخوردار هستند. مثل نواختن.یک ساز مانند وب
مستلزم بادگیری حرکتی به مقدار زیاد است. تمرین در ابن نوع یادگیری اهمیت ف
چه میزان تمرین فرد در این نوع حرکات بیشتر باشد مهارت او عمیق خ
صفحه 20:
باد گیری مشاهدهای
یادگیری که از طریق ّن موجود زندهای از رفتار
تقلی میکند. سرمشق میگیرد یا ادای ّن را در آورد.به لین نوع یادگیری سرمشق گیری و یادگیری
یادگیری مشاهدهای عبارت است
مشاهده میکند. مدتی بعد در بازیهای خود همان کارهلیی را که از مادر در خود مشاهده کرده انجام
میدهد. بیشتر یادگیریهای کودکان مشاهدهای است.
در ولقع آنها بطور مرتب در تفلید از رفتارها و حرکلتی هستند که مشاهده میکنند. آلبرت بندورا روان
شناس و همکارلنش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفیهوم یادگیری مشاهده داشتهاند. آنان در ایک
مجموعه از آزمایشهای خودبه نحو متقاعد کنندهای اثبات کردند که کودکان گاهی از رفتار پرخا
یک سرمشق بزرگسال تقلید میکنند. لین مسیر تحقیق موجب شده است که نگرلنی در مورد
تماشای رفتار پرخاشگرانه بزرگسالان سرمشق در تلویزیون بر اعمال کودکان مورد توجه قرار گیرد.
صفحه 21:
یادگیری اجتنابی
یادگیری اجتنلبی زملنی اتفاق مىافتد كه.يك موجود زنده لين توانليى را پیدا میکند کهبا استفاده از
نشلنه یا علامتی خاص از تماس با محرکی زبان آور اجتناب کند. به عبارتی فرد سعی میکند ار
موقعیتهلیی که برلیش آزار دهنده هستند اجتناب و دوری کند. تصور کنید که کودکی یکباربا دست
زدنبه یک بخاری دست خود را میسوزاند و از ّن چس از نزدیک شدن به بخاری خودداری میکند.
لین کار کودک نشانهای از یادگیری اجتنلبی است. لین نوع یادگیری در بررسی علل مربوط به برخی
روان رنجوربها مثل انواع اضطراب مورد توجه است.
به عنوان مثال خوبی اجتماعی که نوعی ترس و اضطراب مربوطبه قرار گرفتن در محیطهای
صفحه 22:
یادگیری تصادفی
بادگیری تصادفی نوعی از یادگیری است که بدون مقصود . تلاش یا نیت خاصی
صورت می گیرد. بطوری که بدون اينکه هدف یادگیری مورد خاصی وجود دا
باشد. یادگیری اتفاق حی افتد. حتما برایشان پیش آمده است که بدون تلاشی برایٌ
بادگیری شعر و محتوای یک ترلنه کرده باشید و بدون اينکه حتی چنین منظوری
داشته باشید یک روز متوجه میشوید که متن آزاد بطور کامل و یا قطعاتی از آنرا
زمزمه میکنید.
صفحه 23:
یادگیری نهفته
یادگیری نهفته یادگیری است که در هنگام اکتساب در عملکرد شخصبه حللت پنهانی و ابراز نشده
باقی میماند.به عبایتی یادگیری درییک موقعیت زمانی اتفاق میافتد و مدتها نهفته باقی میماند تا در
موقعیت مورد نیاز خود را نشان میدهد. رفتارهای معلمی نمونهای از رفتارهلیی هستند کهبه صورت
یادگیری نهفته ممکن است آموخته شوند. فردتا زمانیکهبه عنوان یک معلم در کلاس قرار نگیرد این
0 ار خود نشان نمی دهد. در حالیکه آنها را در طول تحصیل خود از معلمان خود آموخته است.
2
یادگیری نهفته اهمیت زیادی برای والدین . معلمان و دست اندر کاران آموزش دارد. چرا که آنها غالبا از
عملکرد کودکان و دلنش آموزان دچار باس میشهند و گاهی فکر میکنند که فردییا شاگردشان
صفحه 24: