پزشکی و سلامت بیماری‌ها

انگل های بیماری زا

amibhaye_ba_zendegiye_azad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انگل های بیماری زا”

انگل های بیماری زا

اسلاید 1: آمیب های با زندگی آزادمننگوآنسفالیت و کراتیت:گونه های متعددی از آمیب های تاژکدار با زندگی آزاد و یا آمیب های دیگر از مایع نخاع و مغز بیمارانی که به علت مننگوآنسفالیت فوت کرده اند، جدا و کشت داده شده است و اغلب این موارد ناشی از گونه های نگلریا ، نگلریافاولری، که دارای هر دو مرحله ی تاژکدار و آمیبی شکل است و برخی نیز به علت گونه ای از آمیب ها موسوم به آکانتامبا بوده است.

اسلاید 2: در نوع نگلریایی به کرات علایم بیماری چند روز پس از شنا و شریجه در آب گرم و راکد دریاچه ها، استخرها و حوضچه ها بروز می کنند.آمیب عامل بیماری در برخی از این آبها یافت شده است. آمیب پس از ورود از راه بینی احتمالا وارد صفحه غربالی شده و در قاعده مغز تکثیر می یابد.

اسلاید 3:

اسلاید 4: پس از سردرد شدید درناحیه پیشانی، تب و گرفتگی بینی، علایم درگیری سیستم اعصاب مرکزی ایجاد می شود. تغییر حس چشایی و بویایی، گردن خشک و نیز علامت کرنیگ ممکن است وجود داشته باشد.

اسلاید 5: نوتروفیل ها مانند مننژیت چرکی، اغلب سلول های مایع نخاعی را تشکیل می دهند ولی در کشت مایع، باکتری رشد نمی کند. پروتئین مایع مغزی نخاغی افزایش و گلوکز آن کاهش می یابد. آمیب را می توان از طریق تزریق داخل مغزی به موش و یا به وسیله رشد آن بر روی آگار غیرمغذی همراه با باکتری های کلی فرم، جدا و شناسایی کرد.

اسلاید 6: دوره بالینی بیماری سریع بوده و مرگ معمولا 5ـ 4 روز پس از شروع علایم فرار می رسد. در کالبد شکافی، آمیب در مناطق درگیر مغز به فراوانی دیده می شود ولی به ندرت در سایر اعضا وجود دارد. گونه ی نگلریا در بافتها تنها به صورت تروفوزوئیت وجود دارد و کیست آن تاکنون مشاهده نشده است.

اسلاید 7: درمان مننژیت ناشی از نگلریا با سولفادیازین، کلروکین، امتین و مترونیدازول است.برخی از موارد مننگوانسفالیت آمیبی ناشی از اعضای جنس آکانتامبا بوده است. از جهت همه گیرشناسی، برای ابتلا به بیماری، ضرورتا به تماس با خاک و یا آب راکد نیاز نیست. عفونت ناشی از آکانتامبا در مغز ، معمولا در افراد مبتلا به بیماریهای ناتوان کننده و یا در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی دیده می شود.

اسلاید 8: بیماری ناشی از آکانتامبا از جهت بالینی تحت حاد بوده و طیف وسیعی از تظاهرات دستگاه عصبی مرکزی شامل علایم مننژیتی، تغییر در وضعیت عقلی و اختلالات عصبی، مشابه آنچه که در آبسه های مغز و یا تومورهای مغزی دیده می شود را شامل می شود. روند آسیب شناختی بیماری به صورت آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوزی توصیف می شود .

اسلاید 9: یکی از وجوه تمایز مهم در عفونت آکانتامبایی، وجود کیست مشخص با دیواره ی چروکیده در بافتهای مبتلا است.کراتیت آمیبی، شکل تازه شناخته شده ی بیماری ناشی از آمیب های با زندگی آزاد است. بیماری قرنیه می تواند ناشی از گونه های متعددی از آکانتامبا که معمول ترین آنها آکانتامبا کاستلانی و آکانتامبا پلی فاگا هستند، ایجاد گردد.

اسلاید 10: بیماری معمولا به دنبال ضربات کوچک وارد به قرنیه و زخم آن ایجاد می شود. افزایش موارد بیماری با استفاده از لنزهای تماسی نرم در ارتباط بوده و احتمالا نتیجه ی آلودگی محلولهایی است که لنز را در آن تمیز کرده و یا نگه می دارند.

اسلاید 11: تظاهرات بالینی کراتیت آمیبی شامل گرفتاری یکطرفه، درد شدید چشمی، ارتشاح استروما به صورت یک حلقه ی کامل یا نیمه حلقه و تخریب و بهبود متناوب اپی تلیوم فوقانی آن می باشد.بیماری در طی چندین ماه به صورت مزمن درآمده و علایم آن کم و زیاد می شود.

اسلاید 12: تروفوزوئیت ها و کیست ها را می توان در گسترشهای تهیه شده از خراش قرنیه و یا نمونه ی بیوپسی که با رنگ گیمسا یا پریودیک ـ اسید شیف رنگ آمیزی شده اند شناسایی کرد. رنگ آمیزی IFA نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب بیماران سرانجام به پیوند قرنیه نیاز دارند.

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16: سایر انواع انتاموباانتاموبا دیسپار:خصوصیات ساختاری انتاموبا دیسپار کاملا همانند انتاموبا هیستولیتیکا است. افتراق آنها از یکدیگر از طریق مشاهده گلبول های قرمز بلعیده شده توسط تروفوزوئیت های انتاموبا هیستولیتیکا است.

اسلاید 17: گرچه شیوع این آمیب نسبت به انتاموبا هیستولیتیکا 9 برابر است اما سبب ایجاد بیماری خاصی نمی شود و آنتی بادیهای سرم نیز منفی می باشند. این آمیب قادر به بلع باکتریها است اما قادر به بلع گلبول های قرمز نیست.

اسلاید 18: انتاموبا هارتمانیاز لحاظ ریخت شناسی انتاموبا هارتمانی بسیار شبیه انتاموبا هیستولیتیکا می باشد و تنها وجه تمایز آنها در اندازه آنها است. نتاموبا هارتمانی کوچکتراز انتاموبا هیستولیتیکا می باشد و اندازه تروفوزوئیت آن کمتر از 12 میکرون می باشد.

اسلاید 19: نسبت هسته به سیتوپلاسم نیز در هر دو مشابه است. انتاموبا هارتمانی نیز مشابه انتاموبا دیسپار قادر به بلع باکتری می باشد اما نمیتواند گلبول قرمز را ببلعد. این انگل نیازمند درمان نیست.

اسلاید 20: انتاموبا ژنژیوالیسانتاموبا ژنژیوالیس غالبا در کیسه های چرکی بین دندانهای پوسیده، لثه ها و داخل پرزهای لوزه وجوددارد.با وجود آنکه احتمال مشاهده باکتری و گلبول قرمز در سیتوپلاسیم آن وجود دارد اما اغلب به وسیله گلبول های سفید پر می شود.

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24: انتاموبا ژنژیوالیس فاقد کیست است و تنها به شکل تروفوزوئیت دیده می شود. انتاموبا ژنژیوالیس تنها آمیبی می باشد که قادر به بلع گلبول های سفید می باشد در نتیجه از این ویژگی جهت تشخیص آن استفاده می شود.

اسلاید 25: انتاموبا کلیانتاموبا کلی اغلب گلبول های قرمز را نمی بلعد اما همه چیزخوار بوده و از باکتری و حتی اعضای همسان کوچکتر خود تغذیه می نماید. سیتوپلاسم آن دارای مقدار زیادی واکوئل می باشد. پاهای کاذب آنها کوتاه و دارای لبه ضخیم می باشد و حرکت واضحی ندارد

اسلاید 26: این انگل هسته مشخصی دارد که در آن کروماتین محیطی توده قابل انکسار خارج از مرکزی تحت عنوان کاریوزوم را فرا گرفته است. در کیست رسیده انتاموبا کلی 8 هسته و در کیست رسیده انتاموبا هیستولیتیکا 4 هسته مشاهده می شود.

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29:

اسلاید 30: انتاموبا پولکیعفونت با این انگل اغلب بدون علامت می باشد. تروفوزوئیت های این انگل از لحاظ حرکت، میزان گرانولاسیون و واکوئولاسیون سیتوپلاسم و بلع باکتری مشابه انتاموبا کلی می باشد. انتاموبا پولکی در مرحله کیستی اغلب دارای یک هسته می باشد، با وجود این امکان دارد دو یا چهار هسته همراه با ماده کروماتیدی به میزان زیاد مشاهده شود.

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34: یداموبا بوتچلییداموبا بوتچلی دارای واکوئل های مشخص گلیکوژنی در مرحله کیستی خود می باشد که در رنگ آمیزی با ید مشاهده می شود. این واکوئلها در کیستهای بالغ اغلب در اطراف هسته مشاهده می شوند.

اسلاید 35: این آمیب حرکت کندی به وسیله پاهای کاذب شفاف خود دارد. این انگل قادر به بلغ باکتریها می باشد اما نمی تواند گلبول های قرمز را ببلعد. غشاهای هسته نازک می باشند و یک کاریوزوم بزرگ و اغلب غیرمرکزی وجود دارد. امکان دارد دانه های کروماتینی اطراف کاریوزوم به وسیله رشته های لینین اتصال پیدا نموده و سبب ایجاد نمایی همانند سبد گل شوند.

اسلاید 36: اندولیماکس نانااندولیماکس نانا شایع ترین آمیب روده کوچک می باشد. اندازه ترفوزوئیت و کیست مشابه انتاموبا هارتمانی می باشد و اغلب با آن اشتباه می شود. تروفوزوئیت دارای پاهای کاذب ضخیم و شفاف است اما قادر به حرکت نمی باشد.

اسلاید 37: سیتوپلاسم حاوی باکتریهای بلعیده شده می باشد. پس از رنگ آمیزی در هسته یک کاریوزوم بزرگ با شکل نامظنم مشاهده می شود. دانه های اینترنت امکان دارد اطراف کاریوزوم دیده شود. کیست ها تقریبا اندازه ای برابر تروفوزوئیت داشته و معمولا بیضی شکل هستندو بعد از رنگ آمیزی اغلب یک تا چهار هسته داخل کیست مشاهده می شود.

اسلاید 38: داخل هسته نیز یک کاریوزوم بزرگ دیده می شود اما دانه های کروماتینی و رشته های نازک مشاهده نمی شود. در تغلیظ کیست ها با سولفات روی سیتوپلاسم از دیواره کیست جدا شده و سبب ایجاد یک فضا می شود (این حالت تنها ممکن است در ژیاردیا مشاهده شود.)

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: دی انتاموبا فراژیلیسامروزه این انگل را جزء تاژکداران طبقه بندی می نمایند. ویژگی مشخصه ی این انگل وجود 2 هسته و عدم وجود مرحله کیستی می باشد. این انگل ساکن روده بزرگ می باشد و فاقد تهاجم بافتی است و گلبول های قرمز بلعیده شده ندرتاً در آن مشاهده می شود.

اسلاید 44: واکوئلهای حاوی باکتریهای بلعیده شده امکان دارد داخل سیتوپلاسم مشاهده شوند. گزارشاتی از وجود اسهال و درد شکمی و علایم دیگر گوارشی ناشی از عفونت با این انگل بیان شده است. درمان با یدوکینول یا تتراسایکلین و در موارد مقاوم با پارامومایسین است.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید