صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
:عنوان مقاله
ل
صفحه 2:
۲۳ دارم مر ی 3 a
:تعريف خلاقيت و نواورى
الا 0ت
گیلفورد خلاقیت را با تفکر واگر!(دست یافتن به رهیافهای جدید برای حل
00 3 تفکر همگرا(دست يافتن به ياسخ صحيح) مترادف مى
.دائنست
5 ا ee
محصول نهایی خلاقیت است و نوآوری می تواند در خط مشی
۱3-0 ۱ ی Ce ner See ee)
Ewe Se Dom IED rn Sen De
صفحه 3:
ous ۳ 05 ۳۳۹ ay 3
خلاقیتبه معنایتولناییت رکیبایدم ها در یکووشمنحصر بسه فرد یا لیجاد -
eer ۱۹
EEC CaCSy ا 00
م
. خلاقيتبيدايي توليد يكلنديشه و فكر نو لست
ا ا 0
5 الا ار era een
meee کار بردیساختنآنلفکار نو وتازم لست .
eee aes مد
.بستر 1 أور: its
صفحه 4:
يي ل ا 0
رویکردی نوین به ابتکار و خلاقیت » نه هدف بلکه فرآیندی است که نقش 27
ep onthe caterer USES eb ESTE a1 y Te Te
.اطلاعات جديد است
ا ا ل ا 0
پیدلیشهر م 0
الل رك د در دوه حب وی
ae aes =
صفحه 5:
فرایند خلا كيت و نوأ 53
۱
.فرموله شده بلکه به عنوان یک راهنما می تواند برای افراد در همه جا مفید باشد
دکتر الکس » اسء اسبورن, فرآیند حل خلاق مسائل را در شرایط ایده آل به شرح زیر
:ذکر میکند
ithe ا ال ار
حقیقتیایی: لينمرحله خود ا i Eee Snr sue wr hg masa ny
.آمادم ساز یلست
(er) ۱
سل
. جان ديويى مسئله اى كه به خوبى تعريف شده باشد (0)© در صد آن حل شده است
۱
. مسئله است
صفحه 6:
2 شاملدو قسمتلست Bye peo oil کار oul
الف) ایده سازی : که عبارت است از تداییر ایده های موقت
به عنوان سر نخهای ممکن .
ب) ایده پروری : که عبارت است از انتخاب بين ايده هاى
حاصله ء افزودن ايده هاى ديكر و به جريان انداختن مجدد
از طريق تغيير » تركيب و غير (الكسءاسءاسيورن-
هر ره 0
صفحه 7:
يله حزيابئ: رله حليابويه نوبة خود به دو قسمه
ا : که به مفهوم وارسی ایده های موقت بوسيلة آزمایش و غیره می باشد
. ب) كزينش : كه به معناى تصميم كيرى دربارة راه حل نهايى و بياده سازى أن مى باشد
2 5 0 با a 5
:مراحل تفكر خلاق از نظر محقق دیگر
0 ا ل Gon reCe CD Va emE ES BED ener el
SSE coe mets oE SS been aires ere EE SY ee
دوره نسهفتگی: در لینمرحله فرد لگاهانه دربار: مسا فکر نمیکند در لینجا نوعفرایند -60
. ذهنیدرونیوجود دارد و لطلاعاتقازه را با لطلاعات گذشته مرتبط میسازد
Paneer slo Sop a om PP Neon INE | ا لت
نيز ناميده لند . bier aby on seen OE re eee EOS es ۱۳
يابد
لثباتحقيقى: اینمرحله ایلستکه در آنایدم لعكه در سه مرحلة قبلويدستآمدم مورد سنجش- 62
pe) ا ا ا ا ا ۱
(ciclo 5
صفحه 8:
معيارهاى شناخت خلاقيت و نوآورى
اذكر نقطه نظرهايى كه همه ابعاد معيارهاى شناخت خلاقيت و نوآورى را در بر داشته باشد بسيار مشكل است
ee 0[
ات درس سر سح سم مر دم =
"بسا وجود تمامین قطه نظر هایمتناقض و مختلف خوشبختانه معیاردر دسترسلستو آن((حد مفید بسودن
نوآوری)) لست * همه در لینکه خاقیتباید لستفادم لوب رلینوع یشر داشته باشد متفقاقولهسنند .
ا رت
Seer en Pewee reer mie Pains Yay Fem t eS) ee AEs Sere)
بهتر لنجام گیرد . پسیشنهادلتباید مللگهایلنجام هر دو مقولة (جدید) و (سهتر ) را دلشته بساشند ,
. ( دركتورينكقون- ©066 ص : ©08)
و بعضیدیگر سه معیار را برلیشناختخلقیتذگر میکنند که عبارتند از : 5
eye po yates ope ۱
Per ere = Pre Pere res mee Pepe eee Pees crs O75)
پیچیده خلاقیتدستی افتب ررسیچهار مورد : 0- ویژگیهایشخصی ( فرآیند 0- فشار جامعه
Leone ال (oer كا
صفحه 9:
5 لاق : 0 5) J
۱ eae a Gest cae OCP ese we Sra
0 Seay Ce
ب ) آموزشهای عمومی
أموزشخلاقيتدر كودكانو دلنشأموزلن:از لينكه خلاقيتامروفطرىو موروثىلستها لكتسابى؛ و لكر لكتسابى2
لسخچگونه میت وانآنرا لموزشدادو برورشأنجه تكنيكها و روشهايورا لازم دارد » موضوع تحقيقات
Eee toy ا 0 ل FW gna Pg 0
enrutr Seas) ا 0 CORB or rer hex! Pa com
eet Sores eases Pee Clem ery eran or eer
Sore ENS Pee fe) ey IS Se eee oNNe SIS RTE Sane ree es
fet ESRB Pee en SS er SE SCOP Secs ME Pee fer een A Can gern fate
در خود لحاس نمی کند
یکی از کارهای مهمی که برای -موزش خلاقیت در کودکان لازم است » تغییر کلی در روش کار معلّم د انتظاراك
نظام أموزشى از دائش أموز است . وبايد در تدريس و أموزش تمام دروس ٠ علاوه بر تفكر فمكرا ».نفكزا
واگرا نیز مد نظر قرار گیرد
صفحه 10:
آنچه مربی برای پرورش فکر خلاق باید انجام دهد
معلّم بايد مطالبدرسىرا بصورتمسئله و معمًا ۱
. (لينروشهمانروشطمىيا روشحلمستله لست)
orien] ا ااا ل ا لت
ا ا ا ا لل eee Sr ee
Dy mr herrea Tee rere. ا ل 0
ا ل 0
Ey ETT St Cmte en [ ا سن
عهده او ولگذار شود . لینکار سببمیشود که قدرتلبتکار و تفکر خاقدر دانشلموز
. رشد یابد
توجه به لختاقفردیشاگردان: معمولا معلمانمدارستصور میک نند هه -6
COO ee ESS b= eas ee ee Cea 2 ۲
ا ا م ee etre ere y 1۱
. قولعد معینلست
صفحه 11:
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری
: سن آگوستین مطالب زیر را به عنوان راهنمای روز خلاق معرفی می کند
SS jo5. ۳
.خود پردازی6
. هر گوشدادن-9
. مهر تأييد -©
oa en
رت
. پیروزی-۵*
. رشد پیوسته 6
. تاشبرلوپیشرفت- 40
صفحه 12:
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری
Breen er teres ie See Ieee eerie
Bere re be Stas
ف ضایخاق-)
er pea Sans رت
Fo Pen Panta erence) pba)
و REN PRES
صفحه 13:
مبانى نواورى
لصلضرورتن و آوریایجابمیک ند که هر شرکتو سازماندر حد و توانخویشلینکار را -)
۱۳۹
۱ Ese ebay ae borane oreo ese mr ey Es)
:0 باشد -9
Pa at نولورییاید با نیارها و مشکاادر حالتفبیر لهدلنسازمانیمطابقتداشته .
بت Ses ery eee nmr sy eae
. برلعنوآوریباید منابع. کافیت خصیصیابد-
oe ا ا eS Sie ee Ce Sloe ا eae
صفحه 14:
ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری
| terre ee eerie stores
نز Cie er a een renee
۹
فایده های خلاقیت و نوآوری
۱
سس سسمص و
۳
. بساعثبوجود آمدنتکنولوژی کادلها و خدماتجدید میشسود 6
فرصتهاى خلاقيت
ا ل 0
: است
صفحه 15:
ree ee ار
(OES oe oe = evs ead Poors
fe) eee ل Sele
ناسازگارویسیننتایج ولقعیوانتظاراتمیتسولندلمکانیسرایخاقیتباشد .
0 cae Coe
‘jae Paar 5 5 Q
فرصتهاى خارجى خلاقيت و نواورى
4 تغییراتجمعیتی: در میانمنابع. خارجیف رصتبرلیخاهیت آمار هایجمعیتق ابلاعماد ترین(
رت
ل ا ا ادنك or ow ee) hes Se
نيمة ELS GLAS Sia ye 53 RA eh alg ae Ly ong
0 per oepe theeeme
9 دانشجدید : خلاقیتهایمبتنییر دانشاز نظر زمانتحققف آسیبپذیریو قابلیتپیشبینی(
0
صفحه 16:
ویژگیهای افراد خلاق
(oe eee ere w ee LCs Soy
Cr aS Eee enn Cre = Cree
coe ee re ceo Sone
. فرلتر رفتندر لنجام تكا يف
. همواره در جسستجووإنجام كارها با روشهائغير معمول ©
۱ ene CSS 6c Les ae
>8- صاحبق در تپ افشاریو دنبا لک ردنلیده خود .
eee ee
دار لت خیلنسبتا بسهتر از دیگران-0 .
صفحه 17:
BY Ee Pere)
مولنع تاريخى-) .
لت
سات
0
20 oe ere
مولنع كلانساختارى-.© .
صفحه 18:
تأثير عوامل خاص بر خلاقيت و نوآورى
۳
ل رت
. ارزنشها و فشارهاءلجتماعى-9
. تحصيلتء م6
. نقشمداومتو کوششدر خاقیت.-9
صفحه 19:
ويزكيهاى افراد خلاق و نوآور
. نیاز ل
. مركز كنتريل-©
20
. رويارويويا وضّع مبهم -60
رفتار از نوع -©6.
صفحه 20:
9 es res
tee oo ل ل
دادننظر يا عقيدة تازه -©
. حلمستله با بسط و گسترشنظر جدید 9۰
. جامة عمليوشاندنبه نظر جديد (لجرا ) -60
صفحه 21:
3
خلاقیت همچون بسیاری از صفات دیگر از بدو خلقت در وجود انسان با شدت و ضعف مختلف
بوده است . هر چند نمیتوان تأثیر عوامل ژنتیکی را در بروز خلاقیت نادیده گرفت » ولی با
erp Cane ye cee en eg) cere er ore ee Byer pre Cer eres
ree SS eee ee See Sree
واين كارجز از طريق مراكز تعليم و تربيت كه
امکان پذیر نمی باشد
إين نقش را در زمينة آموزش برعهده دارند
باید یک نگرش و دیدگاه تازه لی نسبت به این موضوع در سازمانهای آموزشی بوجود آید چرا که
بسیاری از شیوه هایی که اکنون در مراکز آموزشی به کار می رود نه تنها باعث ایجاد خلاقیت
1 rae