صفحه 1:
فروردین ماه 94

صفحه 2:
اگرچه فلسفه نماز و عبادت بر کسی پوشیده نیست؛ اما دقت در متون آیات و روایات اسلامی, ما را به تکات و ظرافتهای بیشتری رهنمون میکند که از جمله اين نکتهها و ظرافتهاء می توان موارد زیر را بر شمرد: ياد خدا روح و اساس و هدف و نماز همان ياد خدا است كه به موسى وحى نمود: "أَقِمٍ الضّلاة

صفحه 3:
از بین برنده ویروس ‎ol‏ ‏نماز وسیله ی شست و شوی گناهان و نزول مغفرت و آمرزش الهی ۳ نماز آنشنان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته و بازبینی در رفتار مینماید. در حدیثی پیامبر(ص) از یاران خود سوال کرد: "اگر بر در 00 از شما نهرى از آب صاف و ياكيزه باشد و در هر روز ينج بار ا آن شست و شو دهد. ‎Ul‏ ‏چیزی از آلودگی و کناقت در بدن او میماند؟ عرض ‎nity‏ ! ‎eae‏ ار درست همانند اين آب ‎aul syle‏ هر زمان که انسان ار متخواند کناهانی که در میان مار انجام شده است از بين مي رود. و به این ترتیب, جراحاتی که بر روح و ‎ule‏ انسان از گناه مینشیند, با مرهم نماز التیام مییابد و زنگارهایی a اند و

صفحه 4:
تقویت نهال تقوا ‏ _ نماز سدی در برابر گناهان آینده است, چرا که روج ایمان را در انسان تقویت میکند و نهال تقوا را در دل پرورش میدهد. میدانیم "ایمان" و "تقوا" نیرومندترین سد در برایر گناهان است ‎ap‏ ‏همان چیزی است که در آیه ی فوق به عنوان نهی از فحشاء و منکر بیان شده است. در روایات میخوانیم: " هر گاه از كناه كار بودن نمازخوانى به بيشوايان دين شكايت ميشد., آنان در جواب مر فرگودندد ام امخورید, نماز آنها را اصلاح میکند" و اين چنین نیز ميشد. بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را قراموش کنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زودگذر دنیا گردند؛ اما نماز به حکم اين که در فواصل مختلف و در هر ۲ 0 بنج ار انجام ميشود. زنگ هشداری برای انسان است و هدف آفرینش ۱۳۲۲۱۰۱ نشان و موقعیت او را در جهان به او گوشزد میکند. این نعمت بزرگی است که انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز ۲ ۰ elke ‏او تیدار باش گوید و انسان را هموازه هشیار و متذکر نماید که گرد و عبار‎ at ‏او ننشیند, علاوه بر اين که مداومت‎ ‏پرایر‎ نماز اول وقت اگر کسی مقید باشد نماز را اول وقت بخواند به جایی كه بايد برسد خواهد رسید. بيجت عارفان هرحديت ويكران .ص ١؟1‏ تقل ايت اله محسدحادى فقيس

صفحه 5:
تضعیف زشتیها نماز خودبینی و تکبر را درهم میشکند؛ چون انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در کی و از پیشانی بر خاك در برابر خدا میگذارد و خود را ۰۱۰۵ ۳۱ ۳ « ها به حقارت و ناچیزی خود اعتراف میک ۱۳۱۹۰ و زر ال تدیت معروفی که فلسفه عیادتهای اسلامی در آن ۳۳۲۱۰۱۱۰۵ ‎١‏ تن عبادت را که نماز است با همین هدف تین بب ۳۰۰۰۰ "فرص اللَّهُ الایمان تطهیرا من السرك و الصلاة تنزیهاً عن الکبر": خداوند م ‎JL sly‏ سازی انسانها از شرك واجب کرده است و نماز را برای پاك سازی ‎J‏ ‏همچنین, بازداری از حرص و آز و کمطاقتی, از دیگر آثار و برکات نماز است, ‎aig ٩ ۳‏ متعال میفرماید: "انسان حریص و کم طاقت آفردد: 1 ۲ ‎٩‏ که بدی به او رسد بیتابی میکند و هنگامی که خوبی به او رسد مان | ۰۰ ‎٩ ۴‏ هار گزاران: آنان که نمازها را پیونسته اتجام میدهقدا؛ پرورش و تکامل فضائل نماز وسیله پرورش فضائل اخلاق و تکامل معنوی انسان است, چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون میبرد و به ملکوت آسمانها دعوت میکند. با فرشتگان هم صدا و همراز میسازد و خود را بدون نیاز به هیچ واسطه, در برایر خدا می بیند و با او به گفت و گو میپردازد. ‎٠‏ إل عمل در شبانه روز, آن هم با تکیه پر صفات, رحمائبت, رحیمپ ۳۰ خدا و با كمك گرفتن از سورههای مختلف قرآن, اثر قابل ملاحظهای در پرورش فضائل اخلاقی انسان دارد. بدین جهت. ؛ امبرمؤمنان علی(ع) درباز۱۹۵ ۱۰۰ نما یاف هب ها ‎Pee AS ks‏

صفحه 6:
«عوت بدباگی سراسر نماز دعوت به پاکسازی زندگی است؛ زیرا مکان نماز گزار, لباس نمازگزار, فرشی که بر آن نماز میخواند. آبی که با آن وضو میگیرد یا غسل میکند و.... باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاك باشد. با توجه به این شرایط, کسی که آلوده به ظلم, ‎sly‏ غصب, کم فروشی, رشوه خواری و کسب از راه حرام باشد, چگونه میتواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر این تکرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز, خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران و پاک کردن زندگی از هر آنچه ناپسند خدای متعال است. کار جیونیل ‎ssf‏ ‏از کوزند ان ۱<م بود ‏ حاوها خواندن نماز با جماعت بود -

صفحه 7:
شرط قبولی عبادات نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح میدهد و باعث میشود بذر سایر اعمال نيك در جان انسان پرورش یابد. امیرمومنان علی(ع) در وصایای خود در لحطههای آخر عمرشان فرمود: ‎alll”‏ ‏للَة في آلصَلاة قائها مود ‎pking‏ ": خدا را خدا را درباره نماز در نظر داشته باشید. چرا که نماز ستون دین شما است ۹۱ ‏وتکامی که عمود خیمه درهم بشکند یا سقوط کند. هر قدر طنابها و میخهای اما‎ 20١ ‏محکم باشد, اثری در پایداری خیمه ندارد. همچنین هنگامی که ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز‎ ۲ ۱ os ‏رو ساير اعمال. اثر خود را از دست خواهد داد. از امام صادق(ع) نعل‎ ۳ Silas atle 55 255 15) 5 alae ‏سَایژ‎ Dod CLS So Sell Stall ‏ول ا بُحاسّث به‎ " ۳۹۳۱ ‏که در قيامت از بندگان حساب ميشود نماز است, اگر مقول افتاد‎ spe pau ale ‏الا قبول میشود و اگر مردود شد. سائر اعمال نیز مردود ميشود.‎ | lai ‏لل ابن سخن آن باشد که‎ ٩ Mel ‏گردد. قصد قربت و‎ ‏شال او آلوده و از دره‎

صفحه 8:
ذو نكت نكته اول ‎gl of als eg 1‏ علاوه بر شرائط قبول: شراقط کمال نيز دارد كه رعاب 1 14 001 ‏مؤثر براى ترك بسيارى از كناهان است. در كتب فقهى و منابع حديثى, امور زيادى مانع قبولى ‏00 11 است.از جمله اين موانعء مسأله شرب خمر است كه در روایات ایآ 9 ‎Lis: cael paolo eee‏ الا ان پتوب*: تماز شراب ۱۱۱ ۱۰ ‏نخواهد شد, مگر اين که توبه کند ‏آز ویگر موانع کمال نماز, ظلم و ستم حاکمان است. در روایات متعددی میخوانیم: ‎Blas jl"‏ ‏ی که نماز آنها قبول نخواهد شد. نماز پیشوای است.. همچنین, بی اعتنایی و نپرداختن واجبات مالی از قببل خمس و زکات, خوردن غذای حرام. عجب و خودبینی و... از دیگر موانع قبول نماز است که در روایات بدانها اشاره شده است. پیداست که فراهم کردن این شرائط قبولی, کمال نماز را تا چه حد ارتقا خواهد بخشید. نکته دوم نکته دوم اینکه, همه اینها فوائدی است که برای نماز فراداء با قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ویژگی جماعت را بر آن بیفزائیم, برکات بیشمار دیگری بر آن افزوه خواهد شد که ال و تفضیل آن در این کوتاه نوشته نمیگنجد. گفتار خود را در فلسفه و اسرار نماز به حدیث جامعی از امام علی بن موسی الرضا(ع) متبرک میکنیم؛ آن حضرت در پاسخ نامهای که از فلسفه نماز در آن سوال شده بود. چنین فرمود: "علت تشریع نماز, توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است و مبارزه با شرك و بتپرستی و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و تواضع و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی ‎

صفحه 9:
© مجود سلام ام ایستادن @ ‎ils‏ خرندن سدوسوره تريب تكييرة الا حرام وق اكر كنس )مر ند ناز .. (0) .کر ج دعر زکرم ونیود والات: بيعت ‎a @® we‏ اتجامدادن واجياتنماز واجبات نماز ۲ قسم است oe & واجبى اس ته اككر انسان آنها را به جا واجباتی اس كه اككر عمد ا كم يا زياد شود نماز باطل مى شود و جنانجه اشتباهاًكم يا زياد كردد؛ نماز باطل نمی‌شود. با اشتباهاً نماز باطل مى شود. غير از ۵ مورد بقیه واجبات نماز غیردکن ‎ae‏ نیاورد يا در نماز اضافه کند؛ عمداً باشد. ال عاب ره كص مص ريوع ‎ae‏

صفحه 10:

رایگان